دشت لاله های واژگون کوهرنگ | تجربه رؤیا در بیداری

0

امروز قصد داریم تا سری به غرب ایران بزنیم و سراغ یکی از دشت های کشورمان برویم. دشت لاله های واژگون کوهرنگ یکی از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. در دشت لاله های واژگون چهارمحال می‌توانید شاهد زیباترین نقاشی خداوند باشید. با ما همراه شوید تا یکی از زیباترین دشت‌های ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ کجاست؟

تصویری از گل لاله در دشت لاله کوهرنگ

دشت لاله های واژگون کوهرنگ یکی از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است. این دشت‌ تماشایی در چلگرد قرار دارد. برای بازدید از این دشت‌ بهشتی، باید خودتان را به 20‌کیلومتری شهر چلگرد و روستای بنواستکی برسانید.

معرفی کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در غرب ایران است. چلگرد مرکز این شهرستان است که در جوار زردکوه قرار دارد. زردکوه دومین قله مرتفع رشته‌کوه زاگرس است. سرچشمه اصلی رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و دز نیز در همین منطقه کوهستانی قرار دارد. کوهرنگ، سردترین منطقه در استان چهارمحال و بختیاری است. بد نیست بدانید کوهرنگ را به‌عنوان پایتخت برفی ایران نیز می‌شناسند. ترکیب منابع آب فراوان و همچنین مناطق کوهستانی، شرایط را برای رشد گل‌های لاله واژگون مهیا می‌کند. به همین خاطر می‌توانیم شاهد یکی از زیباترین دشت های لاله واژگون ایران باشیم.

معرفی دشت لاله های واژگون کوهرنگ

لاله‌های واژگون یکی از زیباترین گل‌های دنیا محسوب می‌شوند. این گل ظاهری بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد دارد. عمر این گل بسیار کوتاه است. در تمام طول سال فقط در حدود یک ماه می‌توانیم شاهد زیبایی این گل باشیم. گل‌های لاله واژگون دارای رنگ‌های متعددی هستند. بیشتر این گل‌های بهشتی را می‌توان به رنگ قرمز مشاهده کرد. البته وجود گل‌های زردرنگ نیز می‌تواند ظاهری بسیار زیبا به دشت‌های سرسبز ببخشد.

 

گل‌ لاله واژگون فقط در محیط‌های کوهستانی و سنگلاخی رشد می‌کند. به همین خاطر فقط باید در ارتفاعات مناطق کوهستانی به‌دنبال آن‌ها بگردید. ارتفاع هر گل به حدود 50 تا 80 سانتی‌متر می‌رسد. حال تصور کنید دشتی بزرگ مملو از این گل‌های زیبا و تماشایی باشد. با دیدن تصویر این دشت نیز خودتان را در میان این گل‌های زیبا تصور می‌کنید. چشمانتان را ببندید و خود را در میان این گل‌ها ببینید. در دوردست مناظر کوهستانی به چشم می‌خورند. دستان خود را به‌آرامی روی گل‌های لاله می‌کشید. عطر گل‌های لاله به مشام می‌رسد و پرندگان زیر گوشتان آواز می‌خوانند.

گل‌های لاله واژگون از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. به همین خاطر در سال 1375، دشتی بزرگ در منطقه کوهرنگ به وجود آمد. هدف از احداث و حفاظت از این دشت، ایجاد یکی از بزرگ‌ترین دشت لاله های واژگون در ایران بود. این دشت حدود ۳ هزار و ۶۰۰هکتار وسعت دارد. زمانی که گل‌های لاله سر از خاک بیرون می‌آورند، شاهد به‌وجود‌آمدن زیباترین نقاشی خداوند در این منطقه خواهیم بود.

جاذبه‌های دیدنی دشت لاله های واژگون کوهرنگ

دشت کوهرنگ یک دشت بزرگ پوشیده از گل‌های لاله سرخ است. لاله‌های واژگون ظاهری بسیار زیبا دارند. آن‌ها از لاله‌های معمولی کوچک‌تر و ظریف‌تر هستند. تصور کنید در دشتی زیبا و سرسبز حضور دارید. نسیمی خنک و خوش‌عطر از رشته‌کوه زاگرس صورت شما را نوازش می‌کند. ریه‌های خود را از اکسیژن خالص پر و خالی می‌کنید. پرندگان کوچک مشغول تکاپو هستند. چشمه‌ها با قدرت تمام از دل خاک بیرون می‌جوشند. برف‌ها آب می‌شوند و رودهایی کوچک و بزرگ در کوهپایه جاری خواهند شد.

علاوه بر دشت لاله های واژگون، می‌توانید از سایر جاذبه‌های طبیعی کوهرنگ نیز دیدن کنید. به‌عنوان مثال در این منطقه می‌توانید شاهد انواع غار و آبشار باشید. برای گشت‌وگذار در کوهرنگ باید یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی به پا کنید تا وجب‌به‌وجب کوهرنگ را ببینید و در آن کاوش نمایید.

بهترین زمان بازدید از دشت لاله های واژگون کوهرنگ

کوهرنگ پایتخت برفی ایران است. پس همان طور که انتظار می‌رود، نباید 6 ماه دوم سال را برای بازدید از آن انتخاب کنید. در 6 ماه اول سال شرایط آب‌وهوایی برای بازدید از منطقه مساعد است. البته باید تأکید کنیم که در تمام طول 6 ماه اول سال نیز امکان بازدید از گل‌های لاله واژگون سرخ وجود ندارد. این گل‌ها از اواسط تا اواخر اردیبهشت‌ماه سر از خاک بیرون می‌آورند. پس بهترین زمان بازدید از کوهرنگ را می‌توان از  14 اردیبهشت تا 24 اردیبهشت دانست. در این بازه زمانی، گل‌های لاله قطعاً سر از خاک بیرون آورده‌اند. شما باید مسیر طولانی را برای تماشای این گل‌های زیبا پشت‌سر بگذارید. پس حتماً برنامه سفر خود را در این بازه زمانی بگنجانید. در غیر این صورت از تماشای این گل‌ها بی‌نصیب خواهید ماند.

امکانات دشت لاله های واژگون کوهرنگ

نمایی از دشت گل لاله در شب

منطقه کوهرنگ فاقد هرگونه امکانات رفاهی و خدماتی است. در حقیقت احداث هرگونه سازه به‌منظور ایجاد بخش خدماتی و رفاهی، آسیب جبران‌نشدنی به دشت لاله‌های واژگون وارد می‌کند. به همین خاطر خبری از هیچ‌گونه امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه نیست. معمولاً اکثر گردشگران، بازدید از این دشت را در قالب یک تور یک روزه انجام می‌دهند. از‌این‌رو به امکانات رفاهی و خدماتی خاصی نیاز نخواهند داشت. بهتر است مقداری آب و خوراکی همراه داشته باشید. همچنین پیش از سفر به این منطقه، حتماً بنزین بزنید. در نزدیکی کوهرنگ خبری از پمپ‌بنزین نیست.

سوغات دشت لاله های واژگون کوهرنگ

  • کرفس کوهی یا همان کلوس؛
  • موسیر؛
  • تره کوهی؛
  • چویل یا همان چوه یا مخلصه؛
  • بن سرخ؛
  • عسل کوهرنگ؛
  • لبنیات سنتی؛
  • قالی بختیاری؛
  • چوغا؛
  • وریس؛
  • خورجین؛
  • سیاه چادر.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت

  • آبشار و تونل کوهرنگ؛
  • چشمه دیمه؛
  • چشمه کوهرنگ؛
  • غار یخی چما؛
  • پیست اسکی کوهرنگ؛
  • روستای سرآقا سید؛
  • آبشار شیخ علیخان.

مسیر دسترسی به کوهرنگ

برای دسترسی به کوهرنگ، باید ابتدا خودتان را به استان چهارمحال و بختیاری برسانید. کوهرنگ در فاصله 90‌کیلومتری از شهرکرد قرار دارد. همچنین کوهرنگ در فاصله 150‌کیلومتری نجف‌آباد واقع شده است. پس می‌توانید از نجف‌آباد یا شهرکرد به شهرستان چلگرد و نهایتاً کوهرنگ دسترسی پیدا کنید. به یاد داشته باشید کیفیت این جاده خیلی مطلوب نیست؛ پس باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسایران، استان چهارمحال و بختیاری، شهر چلگرد، جاده چلگرد به دیمه، ۲۰ کیلومتری چلگرد، روستای بنواستکی

خب دوست عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره دشت لاله های واژگون کوهرنگ چیست؟ آیا دشت لاله های واژگون چهارمحال را می‌توان زیباترین دشت لاله‌های واژگون ایران دانست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این دشت در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 90‌کیلومتری تا شهرکرد قرار دارد.

شما می‌توانید از نجف‌آباد یا شهرکرد خودتان را به کوهرنگ برسانید.

از 14 تا 24 اردیبهشت بهترین زمان بازدید از کوهرنگ است.

کوهرنگ تا شهرکرد 90‌کیلومتر فاصله دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.