دریاچه وان ترکیه | نگینی به رنگ آبی در بهشتی خرم و تماشایی

0

ترکیه کشوری توریستی با جاذبه‌های گردشگری متعدد، از جاذبه‌های باستانی خوش‌نقش‌و‌نگار گرفته تا جاذبه‌های طبیعی خرم و تماشایی و جاذبه‌های تفریحی مهیج و لذت‌بخش است. به همین سبب نیز سالانه میلیون‌ها گردشگر مهمان این کشور زیبا هستند. دریاچه وان نیز از جمله جاهای دیدنی ترکیه است که همچون نگینی آبی‌رنگ و درخشان در شرق این دیار می‌درخشد. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه بوده و به همین دلیل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. وجود پدیده‌های طبیعی بی‌نظیر و جاذبه‌های باستانی تماشایی نیز بر اهمیت و محبوبیت این بهشت رؤیایی افزوده است. از‌این‌رو ما در ادامه به معرفی این جاذبه توریستی پرداخته و ضمن سفر به جزیره‌های کوچک‌و‌بزرگ درون آن و نگاهی به تاریخ منطقه، افسانه‌ها و قصه‌های مربوط به این دریاچه را نقل کرده‌ و در‌نهایت نیز راهنمایی کامل برای سفر به این بهشت زمینی ارائه کرده‌ایم. 

فهرست مطالب

دریاچه وان ترکیه کجاست؟

در شرق کشور ترکیه، شهر توریستی کوچکی به‌نام وان واقع شده است. در غرب این شهر زیبا و دوست‌داشتنی، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، یعنی دریاچه وان همچون نگینی آبی رنگ می‌درخشد. این دریاچه و محیط رؤیایی اطرافش، سالانه میزبان گردشگران و عاشقان طبیعت از سراسر دنیا است. 

معرفی دریاچه وان |‌ نگین آبی و درخشان شرق ترکیه

دریاچه وان (Van Lake) دریاچه‌ای است عظیم، به وسعت ۳‌هزار و ۷۵۵ کیلو‌متر‌مربع، که طی سالیان دراز در اثر فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد شده است. برای درک بهتر وسعت حیرت‌انگیز این دریاچه زیبا، باید بگوییم که مساحت آن چیزی حدود ۵‌برابر کلانشهر تهران است! اطراف این جاذبه طبیعی مسحور‌کننده را طبیعتی بکر و با‌صفا در‌بر گرفته است. کوه سبحان (Süphan) و کوه‌های اختیار شهاب (ihtiyar Şahap) نیز شمال‌غربی و جنوب این دریاچه زلال را احاطه کرده‌اند. 

این دریاچه در ارتفاع حدود ۱۶۰۰ متر بالا‌تر از سطح دریا قرار داشته و به‌همین دلیل نیز فضای اطراف آن در فصل زمستان سرمای سوزناکی دارد. عمق این دریاچه تماشایی نیز در بخش‌های مختلف آن از ۱۷۰ متر تا ۴۰۰ متر متغیر است. به‌طور کلی قسمت غربی دریاچه در‌مقابل قسمت شرقی آن عمق بیشتری دارد. در‌خصوص آب درون این نگین آبی‌رنگ باید بگوییم که آب آن قلیایی بوده و PH آن تقریباً ۹.۸ است. همچنین باید اشاره کنیم که آب درون این دریاچه به‌دلیل غلظت بالای نمک و سدیم شور است و برای مصارف کشاورزی، آشامیدن و… مناسب نیست. 

قدمت منطقه اطراف دریاچه وان |‌ نشانه‌هایی از وجود تمدنی کهن

خوب است بدانید که در حوالی وسیع‌ترین دریاچه کشور زیبای ترکیه، در گذشتگان دور تمدنی کهن با نام اوراتو وجود داشته است. حکومت اورارتو که از آن با نام‌های «حکومت آرارات» و «حکومت وان» نیز یاد می‌کنند، حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در عصر آهن، توسط اجداد گرجی‌ها و ارمنی‌ها شکل گرفت. سرزمین تحت سلطه این حکومت کهن شامل مناطق اطراف دریاچه ارومیه، وان و بلندی‌های کشور ارمنستان می‌شد. در نتیجه می‌توان گفت که این منطقه علاوه‌بر جذابیت‌های طبیعی، به‌لحاظ تاریخی نیز پر‌اهمیت است. 

جاهای دیدنی دریاچه وان | تماشای جاذبه‌های طبیعی و باستانی در یک قاب

  • جزیره آدیر | Adır Island

درون دریاچه وسیع و زیبا‌منظر وان، چندین جزیره کوچک‌و‌بزرگ وجود دارند. جزیره آدیر (Adır Island) بزرگ‌ترین جزیره در این دریاچه است که گشت‌و‌گذار در طبیعت بی‌نظیر آن حس‌و‌حالی شاد و دل‌نشین به شما می‌بخشد. این جزیره در اوایل قرن بیستم پناهگاهی برای ارامنه بود و حدود ۱۲هزار ارمنی برای فرار از رخداد فجیع نسل‌کشی ارامنه، به این جزیره زیبا پناه بردند. کلیسای سنت جورج با قدمتی ۷۰۰‌ساله در جزیره آدیر نیز یادگاری باستانی از مردمان ارمنی است که امروزه به جاذبه‌ای تاریخی در ترکیه تبدیل شده است. 

  • جزیره آکدامار | Akdamar Island

جزیره آکدامار (Akdamar Island) با وسعت ۰.۷ کیلومتر‌مربع، پس از جزیره آدیر، دومین جزیره بزرگ در دریاچه وان ترکیه است. طبیعتی سر‌سبز و خرم، چشمه‌ای زلال و جوشان و آب‌و‌هوایی مطبوع، این جزیره را به بهشتی کوچک در میان آب‌های دریاچه، تبدیل کرده است. در این جزیره علاوه‌بر طبیعت رؤیایی، جاذبه‌های تاریخی تماشایی نیز وجود دارند. کلیسای صلیب مقدس سازه‌ای زیبا و تاریخی در این جزیره است که قدمت آن به قرن دهم میلادی باز‌می‌گردد. بنای باستانی این کلیسا پوشیده از نقش‌و‌نگار و حکاکی‌های زیباست که تماشای آن‌ها هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورد. باید اشاره کنیم که علاوه‌بر بنای کلیسای صلیب مقدس، بقایایی اندک از قصر و صومعه‌ای باستانی نیز در این منطقه به چشم می‌خورد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. 

هزینه ورود به کلیسای صلیب مقدس: ۵ لیر
  • کلیسای آلتین تاج | Altinsaç Kİlİsesİ

در نزدیکی این دریاچه خوش‌منظر، کلیسای باستانی دیگری به‌نام آلتین تاج (Altınsaç Kİlİsesİ) نیز وجود دارد. این کلیسا در روستایی با همین نام بنا شده است. بنای خوش‌ساخت و زیبای کلیسای آلتین تاج با‌وجود قدمت بالایی که دارد، به‌خوبی پا‌برجا مانده و امروزه میزبان گردشگران بسیاری است. 

  • شهر احلات | Ahlat

احلات (Ahlat) نام شهری باستانی در شمال دریاچه وان است که قدمت آن به بیش از ۲هزار و ۹۰۰ سال می‌رسد. گورستان‌های باستانی و منحصر‌به‌فرد این شهر، از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری آن هستند. روی قبر‌های این گورستان‌ها، سنگ‌هایی با اشکالی خاص و عجیب قرار داده شده که تماشای آن‌ها برای افرادی که به تاریخ و بنا‌های باستانی علاقه‌مند هستند، جذابیت بسیاری دارد. خوب است بدانید که قدمت برخی از قبر‌های این گورستان باستانی به قرون وسطی باز می‌گردد!

  • موزه احلات | Ahlat Museum

موزه‌ها از آن دسته جاذبه‌های توریستی هستند که گشت‌و‌گذار و تماشای بخش‌های مختلف آن‌ها برای همگان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است. در کنار گورستان‌های شهر احلات نیز موزه‌ای به‌نام موزه احلات (Ahlat Museum) واقع شده است که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را به‌هیچ وجه از دست ندهید. این موزه تاریخی در سال ۱۹۷۰ میلادی در این منطقه تأسیس شده است. اشیای باستانی متعدد از جمله تندیس‌ها، مجسمه‌ها، ظروف سفالی و سرامیکی و… هر‌کدام داستانی در بطن خود دارند و شما با تماشای آن‌ها می‌توانید به گذشته سفر کرده و با سبک زندگی مردمان قدیم این منطقه آشنا شوید. خوب است بدانید که اغلب آثار باستانی که در موزه احلات به‌نمایش گذاشته شده‌اند، در گوشه‌و‌کنار قبر‌های واقع در گورستان‌های این شهر کشف شده و قدمت آن‌ها به قرن‌های ۱۲ تا ۱۵ میلادی باز‌می‌گردد. 

  • گورستان گواش | Gevaş Cemetery

اگر به قسمت جنوبی دریاچه وان ترکیه بروید، با شهر تاریخی دیگری به نام گواش (Gevaş) رو‌به‌رو خواهید شد. در این شهر نیز قبرستانی باستانی قرار دارد که قدمت آن به قرن‌های ۱۴ تا ۱۷ میلادی باز‌می‌گردد. با قدم‌گذاشتن در گورستان تاریخی گواش (Gevaş Cemetery) قبری خاص و چند‌گوشه نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این قبر متعلق به شخصی به نام حلیمه خاتون است. حلیمه خاتون در زمان حکومت ترکمنی قراقویونلو شخصی مهم به‌شمار می‌آمد و جز اعضای اصلی این حکومت بود. 

  • جزیره‌های چارپانک و کوش | Çarpanak و Kuş

دو جزیره دیگر نیز با نام‌های جزیره چارپانک (Çarpanak) و جزیره کوش (Kuş) در این دریاچه وسیع و ژرف وجود دارند. هر‌دو این جزیره‌ها هم‌اکنون خالی از سکونت هستند؛‌ اما آثار وجود تمدن در گذشته، در گوشه‌و‌کنار آن‌ها به چشم می‌خورند. در این دو جزیره بقایای بنا‌ها و سازه‌های مختلفی وجود دارند که قدمت آن‌ها مشخص نیست. همچنین باید اشاره کنیم که این دو جزیره طبیعتی دل‌چسب و تماشایی دارند که حضور در آن‌ها روح زندگی به شما می‌بخشد. در‌خصوص جزیره کوش نیز باید بگوییم که نام دیگر آن «جزیره پرنده» است. این نام به دلیل سکونت گونه‌های متعدد پرندگان روی این جزیره گذاشته شده است. 

تفریح در دریاچه وان | تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی در بهشتی کم‌نظیر

  • شنا‌کردن در دریاچه وان

در شهر وان ساحلی عمومی که برای شنا و آب‌تنی مناسب باشد، وجود ندارد. اگر در سفر به آنجا هوس شنا و آب‌تنی در آب زلال این دریاچه را کردید، می‌توانید به شهر ادرمیت (Edremit) در ۲۰کیلومتری وان رفته و در ساحل آن، تنی به آب بزنید. همچنین خوب است اشاره کنیم که برخی از هتل‌های شهر وان نیز دارای ساحل اختصاصی هستند و محیطی مناسب برای شنا‌کردن مهمانان خود فراهم کرده‌اند. 

  • قایق‌سواری

دریاچه وان عمق مناسبی برای قایق‌رانی دارد؛ از‌این‌رو قایق‌سواری از محبوب‌ترین و دل‌نشین‌ترین تفریحات این منطقه برای گردشگران است. شما می‌توانید سوار قایق‌های تفریحی این دریاچه شده و با گشت‌و‌گذار در دل آب‌های زلال آن، تجربه‌ای دل‌نشین و به‌یاد‌ماندنی به خود هدیه دهید. 

  • ماهیگیری

تصویری از ماهیگیری در دریاچه وان

ماهیگیری از دیگر تفریحات آرام و متداول در ساحل این دریاچه چشم‌نواز است. توصیه می‌کنیم اگر به این تفریح علاقه‌مند هستید و در آن تبحر دارید، در سفر به‌ این بهشت کوچک، قلاب و چوب ماهیگیری خود را فراموش نکنید. بدون شک تماشای چشم‌انداز زیبای محیط اطراف در کنار ماهیگیری، کباب کردن ماهی‌های تازه و چشیدن طعم بی‌نظیر آن‌ها، روز شما را می‌سازد. 

نکته: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که زمان تخم‌ریزی ماهی‌های دریاچه است، ماهی‌گیری در آن ممنوع است. 
  • کمپینگ و پیک‌نیک

بسیاری از گردشگران و حتی ساکنان شهر‌های اطراف این منطقه، این بهشت خرم را برای کمپ‌کردن و پیک‌نیک انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز از عاشقان طبیعت هستید و حضور در آن به شما انرژی می‌دهد، توصیه می‌کنیم با همراه داشتن تجهیزات کمپینگ و پیک‌نیک، تجربه اقامتی هیجان‌انگیز در دل طبیعت را برای خود خلق کنید؛ چرا‌که در اطراف این دریاچه، محیط‌های مناسبی برای این کار در نظر گرفته شده است. 

  • شکم‌گردی در رستوران‌های اطراف دریاچه 

احتمالاً شما نیز با ما هم‌نظر هستید که خوردن غذای لذیذ، از لذت‌بخش‌ترین تفریحات انسان است؛ از‌این‌رو بد نیست در این بخش به رستوران‌های اطراف دریاچه وان اشاره کنیم. در گوشه‌و‌کنار این بهشت زیبا، رستوران‌های مختلفی با فضا‌های چشم‌نواز و دلنشین و طبخ غذا‌هایی لذیذ، پذیرای مهمانان هستند. از جمله این رستوران‌ها می‌توان به رستوران دنیز، رستوران کاروانسرا، رستوران تامارا اوجاق باشی، رستوران بسی و ساچی بیاز اشاره کرد. در‌ نتیجه شما می‌توانید پس از گشت‌و‌گذار در طبیعتی رؤیایی به رستوران‌های اطراف مراجعه کرده و با خوردن غذایی لذیذ، لذت خود را تکمیل کنید. 

افسانه‌های دریاچه وان | از پری دریایی اغواگر تا هیولایی مرموز

داستان‌سرایی و نقل افسانه و حکایت از شیرین‌ترین و محبوب‌‌ترین سرگرمی‌ها برای مردمان گذشته بوده است. پدیده‌های طبیعی به دلیل تأثیر بسزایی که در زندگی مردمان گذشته داشتند، همواره مرکز توجه بودند و به همین سبب نیز این پدیده‌ها موضوع اصلی داستان‌ها و افسانه‌هایی بود که در ذهن قصه‌گویان شکل می‌گرفت و نقل می‌شد. دریاچه وان ترکیه نیز از آن دست پدیده‌ها بود که همواره داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری راجع‌به آن وجود داشت که از گذشته تا به امروز سینه‌به‌سینه منتقل شده است. در ادامه خلاصه دو افسانه خیالی معروف در‌ خصوص این دریاچه را نقل کرده‌ایم.

  • افسانه پری دریایی 

افسانه پری دریایی در دریاچه وان ترکیه

در گذشته‌های دور افسانه‌ای راجع‌به عشق مردی به پری دریایی درون دریاچه وان نقل می‌شد. داستان از این قرار بود که پری دریایی زیبا و افسونگری در این دریاچه وجود داشت. این پری زیبا روزی سر از آب برآورده و با سر‌دادن نجوا‌هایی اغواگرانه، مردی جوان را شیفته و فریفته خود می‌کند. پس از آن تمام فکر و ذکر مرد جوان پری دریایی قصه ما می‌شود و می‌خواهد که به او ازدواج کند و … . بهتر است برای شنیدن مابقی ماجرا سفری به این شهر بکنید!

  • داستان هیولایی مرموز و مخوف 

داستان هیولایی مرموز و مخوف  در دریاچه وان

در آوریل ۱۸۸۹ میلادی، خبری مبنی بر وجود موجودی نا‌شناخته و وهم‌انگیز در دریاچه وان ترکیه در در روزنامه عثمانی سعادت، منتشر شد. خلاصه متن این خبر این بود که موجودی مرموز و خطرناک سر از آب‌های دریاچه وان بیرون آورده و مردی را درسته بلعیده است! البته بعد‌ها با وجود تحقیقات مفصل و متعدد، هیچ سند موثقی برای تأیید این داستان، یافت نشد. جالب است بدانید که چندین سال بعد، انیمیشنی آمریکایی و سریالی استرالیایی با الهام از این افسانه قدیمی، ساخته شدند. 

کشف قلعه ۳ هزار ساله در وان | بنایی واقع در اعماق آب 

در اعماق دریاچه وان ترکیه چه خبر است؟‌ در اعماق این دریاچه ژرف و وسیع، بقایای قلعه‌ای باستانی کشف شده است. گفته می‌شود که قدمت این قلعه مغروق به بیش از ۳هزار سال می‌رسد و متعلق به دوران تمدن اورارتو (پادشاهی آرارات) است. این کشف خارق‌العاده توسط باستان‌شناسان دانشگاه یوزونجو ييل وان ترکیه و تعدادی از غواصان مستقل انجام شده و گفته می‌شود وسعت این سازه تاریخی و حیرت‌انگیز به بیش از یک کیلو‌متر می‌رسد. 

جاهای دیدنی اطراف دریاچه وان ترکیه | گشت‌و‌گذاری پر‌ماجرا در شرق کشور ترکیه

در اطراف این دریاچه وسیع و محبوب، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگری نیز وجود دارند که جزء تماشایی‌ترین جاهای دیدنی وان به شمار می‌آیند. در ادامه این جاذبه‌های گردشگری را ذکر کرده و توصیه می‌کنیم در سفر به این منطقه، بازدید از آن‌ها را از دست ندهید. 

  • قلعه وان
  • پارک کورتولوش وان
  • کوه نمرود
  • آبشار مرادیه

بهترین زمان بازدید از دریاچه وان | تجربه نهایت لذت با انتخاب زمانی مناسب

دریاچه وان ترکیه در منطقه‌ای با اقلیمی قاره‌ای و خشک واقع شده است؛ از‌این‌رو در زمستان‌های این منطقه شاهد برودت هوا، سرمای سوزناک و بارش‌های شدید هستیم. در نتیجه اگر می‌خواهید به‌هنگام بازدید از این دریاچه و تفریح و گشت‌و‌گذار در مناطق اطراف آن از هوای مطلوب و معتدل لذت برده و تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی داشته باشید، بهتر است فصل‌های بهار و تاستان را برای سفر به این بهشت خوش‌منظر انتخاب کنید. همچنین خوب است اشاره کنیم که اختلاف دمای روز و شب در این منطقه زیاد است؛ از‌این‌رو اگر قصد دارید یک شبانه‌روز یا بیشتر در این دیار بمانید، بهتر است لباس سرد و گرم و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. 

مسیر دسترسی به دریاچه وان ترکیه | دسترسی راحت از مرز زمینی ایران و ترکیه

خوب است بدانید که دریاچه و شهر وان در نزدیکی مرز رازی قرار دارد که از جمله مرز‌های زمینی ایران و ترکیه است. فاصله این جاذبه طبیعی با مرز رازی فقط ۱۰۴ کیلومتر است. از‌این‌رو شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از ماشین‌های شخصی یا ون‌های لب مرز از طریق مرز رازی به این منطقه رؤیایی برسید. باید اشاره کنیم که مرز رازی میان دو پایانه مرزی «بازرگان» و «سرو» قرار داشته و در نزدیکی شهر خوی واقع شده است. 

ساعت کاری مرز رازی به وقت ایران: در نیمه اول سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰
هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسترکیه، شهر وان، دریاچه وان

حال که همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر مرکب قلم به شرق کشور توریستی ترکیه سفر کرده و از دریاچه وان و طبیعت رؤیایی اطرافش دیدن کردید، وقت آن رسیده تا خود را برای طبیعت‌گردی در این بهشت زیبا آماده کرده و راهی این مقصد زیبا شوید. برای خلق تجربه‌ای بهتر از سفر به این کشور نیز توصیه می‌کنیم راهنمای سفر ترکیه را مطالعه کنید؛ چرا‌که این راهنما می‌تواند چراغ راه شما در سفر باشد. در‌نهایت فراموش نکنید که اگر تجربه حضور در این منطقه را داشته‌اید، تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما اشتراک بگذارید.

این دریاچه ژرف و وسیع در نزدیکی شهر وان، واقع در شرق ترکیه، قرار دارد.

گفته می‌شود که حکومت اورارتو که از آن با نام‌های «حکومت آرارات» و «حکومت وان» نیز یاد می‌کنند، حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در عصر آهن، توسط اجداد گرجی‌ها و ارمنی‌ها در منطقه اطراف این دریاچه شکل گرفته است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این بهشت کوچک می‌توان به جزیره آکدامار، جزیره آدیر، کلیسای آلتین تاج، شهر احلات، موزه احلات، گورستان گواش، جزیره چارپانک و جزیره کوش اشاره کرد.

بله. چندی پیش قلعه‌ای مغروق با قدمت ۳ هزار‌ساله در اعماق این دریاچه توسط باستان‌شناسان دانشگاه یوزونجو ييل وان ترکیه و تعدادی از غواصان مستقل کشف شد.

بله. شما می‌توانید به‌راحتی و در زمانی کوتاه از طریق مرز رازی، واقع در نزدیکی شهر خوی، به شهر وان در ترکیه سفر کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.