پارک ملی چهل بازه مشهد | آشنایی با شهری رؤیایی درون مشهد!

0

مشهد شهری است که به جذابیت‌های گوناگونش شهرت دارد؛ اما شاید هرکسی پارک‌های خیره‌کننده‌اش را نشناسد. یکی از رؤیایی‌ترین پارک های مشهد، پارک ملی چهل بازه است. پارک ایدئال در ذهن شما چه شکلی است؟ منظره‌ای که ساعت‌ها آن را تماشا کنید و هیپنوتیزم شوید؟ تفریحات متنوع آبی یا ورزشی که شما را سرگرم کنند؟ یا رستوران‌هایی که غذاهای لذیذش شما و دوستانتان را در آرامش شب سرمست کند؟ این‌ها فقط بخشی از جذابیت‌های پارک ملی چهل بازه مشهد هستند. اگر شما هم در مشهد هستید یا قصد سفر به این شهر مقدس و بهشتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این پارک را از دست ندهید. از آنجایی که این پارک بسیار وسیع است، بهتر است ابتدا با بخش‌ها و اطلاعات این پارک بیشتر آشنا شوید تا بازدید لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید. پس این مطلب را تاانتها دنبال کنید تا پاسخ سؤال‌های خود را بیابید.

پارک ملی چهل بازه کجاست؟ 

پارک ملی چهل بازه مشهد

پارک ملی چهل بازه در بلوار نمایشگاه، خیابان نمایشگاه پانزدهم، واقع در منطقه ۱۱ شهر مقدس مشهد و در نزدیکی ییلاقات طرقبه و شاندیز قرار دارد. این بوستان به‌قدری وسیع است که از هر‌طرف به بخش‌های مختلف کلان‌شهر مشهد دسترسی دارد. به‌طور دقیق‌تر بلوار امام علی از شمال، بزرگ‌راه وکیل آباد و بلوار ‏معلم از جنوب، میدان قائم از شرق و بلوار نمایشگاه از غرب به این مجموعه بزرگ راه دارند. 

معرفی پارک ملی چهل بازه مشهد | بوستانی وسیع با ۱۰۰ هکتار مساحت!

پارک ملی چهل بازه مشهد

پارک ملی چهل بازه با وسعتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار، از بزرگ‌ترین بوستان ها و پارک های مشهد است. رودخانه چهل‌بازه از وسط این بوستان می‌گذرد و علت نام‌گذاری آن نیز وجود همین رودخانه است. علاوه‌بر رودخانه، دریاچه‌ای مصنوعی با آب‌نما‌های خیره‌کننده در قلب این پارک وجود دارد که فضای بوستان را بسیار با‌صفا‌تر و روح‌نواز‌تر کرده است. بوستان چهل‌بازه به‌تازگی وارد مرحله بهره‌برداری شده و با آغوشی باز از مهمانان و زائران میزبانی می‌کند. این پارک از جدید‌ترین جاهای تفریحی مشهد به شمار می‌آید و در طراحی آن از مدرن‌ترین متد‌های باغ‌سازی بهره گرفته شده است.

پارک ملی چهل بازه مشهد

مساحت ۱۱۵هکتاری پارک ملی چهل بازه می‌تواند هر گردشگری را انگشت‌به‌دهان بگذارد. این وسعت باعث شده چهل بازه به هشت قسمت یا زون تقسیم شود. بخشی از نبوغ طراحی پارک را می‌توان در دریاچه‌های آن دید. مرکز هر زون دارای دریاچه‌ای چشم‌نواز است که هرکدام از آن‌ها مانند آبشاری ممتد به‌صورت شیب‌دار و پله‌ای به‌یکدیگر وصل شده‌اند. زمین‌های ورزشی پارک نیز طراحی خاصی دارند. پارک‌های کودکان نزدیک تپه ماهورها و زمین‌های ورزشی قرار گرفته‌اند و تونل‌هایی بین آن‌ها قرار دارند که آن‌ها را متصل می‌کنند.

پارک ملی چهل بازه مشهد

اگر نام چهل بازه را نشنیده باشید، حتماً نام رود پارک به گوشتان خورده است. رود پارک جزو جذاب‌ترین بخش‌های چهل بازه است که تفریحات آبی خود می‌تواند هرکسی را ساعت‌ها سرگرم کند. تماشای طراحی خیره‌کننده آن نیز به‌خودی‌خود تفریح آرامش‌بخشی محسوب می‌شود. درمجموع می‌توان گفت اگر از معماری‌های جذاب و منحصربه‌فرد لذت می‌برید، پارک ملی چهل بازه مشهد شما را ناامید نخواهد کرد.

امکانات تفریحی پارک ملی چهل بازه | طوماری طولانی و سرگرم‌کننده

پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه مشهد از امکانات تفریحی هیجان‌انگیز و جذابی برای تمامی سنین برخوردار است. به‌عنوان مثال در کنار دریاچه مصنوعی این بهشت زیبا، اسکله‏‌های قایق‌رانی اسکی روی آب و اسکله‌های مناسب برای ماهیگیری طراحی شده است و شما می‌توانید از تجربه این تفریحات در کنار دریاچه لذت ببرید. در نزدیکی بوستان چهل بازه نیز زمین ورزشی به وسعت ۲۵۰۰ متر وجود دارد که مجهز به وسایل و امکانات ورزشی متنوع بوده و محیطی عالی برای ورزش کردن به شمار می‌آید. علاوه‌بر آن در حاشیه‌های بیرونی و محیطی پارک، زمین‌های ورزشی کوچکی برای انجام انواع ورزش‌های گروهی از جمله والیبال، بسکتبال و… ایجاد شده است. اگر به پیاده‌روی و دو‌چرخه‌سواری نیز علاقه‌مند هستید، خوب است بدانید که در این پارک مسیر‌های مخصوص پیاده‌روی و پیست دوچرخه‌سواری نیز وجود دارد. مجموعه‌های آبی و پیست اسکی نیز از امکانات تفریحی جذاب و محبوب پارک ملی چهل بازه مشهد به شمار می‌آیند. 

پارک ملی چهل بازه

از دیگر بخش‌ها و امکانات تفریحی این پارک، زمین‌های بازی مخصوص کودکان است که آوای بازی و شادی کودکان از آن به گوش می‌رسد. در این زمین‌های بازی، وسایل بازی متنوعی از جمله تاب، سرسره، الاکلنگ و… برای بازی و سرگرمی کودکان فراهم شده است. تالار بزرگ شهر نیز در دل پارک ملی چهل بازه مشهد جای گرفته است. این تالار با ظرفیتی بالغ‌بر ۷هزار نفر، محل برگزاری انواع کنسرت‌ها، مسابقات و برنامه‌های شاد در شهر مشهد است. رصدخانه، نمایشگاه گل و گیاه و باغ وحش نیز از دیگر امکانات تفریحی هیجان‌انگیز و پر‌طرفدار مجموعه تفریحی چهل بازه به شمار می‌آیند. 

امکانات رفاهی پارک ملی چهل بازه مشهد | پاسخ‌گوی تمام نیازهای شما

پارک ملی چهل بازه

در پارک ملی چهل بازه مشهد، به‌منظور ایجاد رفاه و راحتی بیشتر برای گردشگران و بازدید‌کنندگان، امکانات رفاهی کامل و جذابی فراهم شده است. در کنار دریاچه‌های این پارک وسیع، رستوران‌ها، تریا‌ها و کافی‌شاپ‌هایی با فضا‌های دلنشین و منو‌هایی متنوع وجود دارند و به بهترین شکل از مهمانان پذیرایی می‌کنند. پارک چهل بازه دارای دو فضای کمپینگ برای چادر زدن است که مسافران می‌توانند از این فضا برای اقامت استفاده کنند. از دیگر امکانات رفاهی این پارک می‌توان به پارکینگی با ظرفیت ۵هزار خودرو، مبلمان‌های شهری و نیمکت‌های راحت برای نشستن، آلاچیق‌ها، نمازخانه، آبخوری و… اشاره کرد. 

جاهای دیدنی نزدیک به پارک ملی چهل بازه مشهد | از زیبایی‌های مشهد غافل نشوید!

  • رود‌پارک

تصویری از رود‌پارک

رود‌پارک از جمله پارک‌های گردشگری تازه‌تأسیس شهر بزرگ مشهد است که همزمان با دو پروژه بزرگ دیگر (کوهشار و زیست پارک) به بهره‌برداری رسید. مجموعه تفریحی رود‌پارک، فضایی زیبا و خرم با آب‌نماها، آبشار‌ها و حوضچه‌های مصنوعی است که به سبکی مدرن طراحی شده‌اند. شب‌های رود‌پارک بسیار آرام و دلنشین است و حضور در آن مدتی شما را از فضای شلوغ کلان‌شهر مشهد دور خواهد کرد.

آدرس: مشهد، تقاطع بلوار نمایشگاه و بزرگ‌راه امام علی (ع)، نمایشگاه ۱۵
فاصله رود‌پارک تا پارک چهل بازه مشهد:‌ مجموعه رود‌پارک بخشی از پارک بزرگ چهل‌بازه است. 
  • باغ گل‌های مشهد 

باغ گل‌های مشهد 

باغ گل ها مشهد بدون اغراق از چشم‌نواز‌ترین جاهای دیدنی این شهر است که با گل‌های خوش‌عطرو رنگارنگش دلبری می‌کند. وسعت این گلزار به حدود ۳ هکتار می‌رسد. گل‌های موجود در این بهشت زیبا در ۷ مجموعه گل‌های صخره ای، باغ رز، باغ گیاهان پوششی، باغ گل‌های پیازی، گل‌های فصلی، گل‌های دارویی، گل‌های برکه دسته‌بندی شده‌اند. از امکانات رفاهی و تفریحی مجموعه باغ گل‌ها مشهد نیز می‌توان به آب‌نما، آمفی‌تئاتر روباز، محوطه مخصوص بازی کودکان و گلخانه آموزشی اشاره کرد. 

آدرس: مشهد، بلوار معلم، بین معلم ۷۱ . ۷۳
فاصله باغ گل ها مشهد تا پارک چهل بازه: ۱ کیلومتر 
  • بوستان مینیاتوری مشهد 

بوستان مینیاتوری مشهد 

بوستان مینیاتوری مشهد از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی مشهد و استان خراسان رضوی است. در این پارک ماکت‌ها و المان‌های تاریخی و فرهنگی با ابعاد کوچک ساخته شده و محیطی عالی برای آشنایی با آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند ایران است. این باغ دارای دریاچه‌ای به وسعت ۲ هزار متر‌مربع، رود‌خانه‌ای به طول ۲۰۰ متر و قطاری به‌طول ریل ۹۲۰ متر است که از مسیر ماکت‌ها می‌گذرد. از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی این پارک می‌توان به شهربازی کودکان، شربت‌سرای مخروطی، کافی‌شاپ، پارکینگ اختصاصی، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶
فاصله بوستان مینیاتوری مشهد تا پارک چهل بازه: ۷.۴ کیلومتر 
  • نمایشگاه بین‌المللی مشهد 

نمایشگاه بین‌المللی مشهد 

نمایشگاه بین‌المللی مشهد فضایی به وسعت ۵۵۰ مترمربع است که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. هر‌ساله در زمان‌ها و مناسبت‌های مختلف، نمایشگاه‌هایی با موضوع‌های متفاوت در این محل برگزار می‌شوند. پر‌طرفدار‌ترین رویداد این محل، نمایشگاه گل و گیاه مشهد است که هر‌ساله در ماه خرداد برگزار می‌شود. شما می‌توانید برای لذت‌بردن از فضای مملوء‌ گل نمایشگاه و خرید گل و گیاه سراغ آن بروید. 

آدرس: مشهد، بلوار نمایشگاه
فاصله نمایشگاه مشهد تا پارک چهل بازه: ۴.۱ کیلومتر 

بهترین زمان بازدید از پارک ملی چهل بازه | تجربه‌ای دل‌نشین در زمانی مناسب

بهترین زمان بازدید از پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه مشهد، در تمام ایام سال، زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد؛‌ اما اگر از ما بپرسید، می‌گوییم لذت ایستادن در کنار دریاچه این بوستان در فصل‌های گرم لطف دیگری دارد. بوستان چهل بازه در شب‌های بهار و تابستان نیز بسیار تماشایی‌تر از سایر اوقات است و آرامش و زیبایی آن وصف‌ناپذیر است.  خوب است در این بخش عنوان کنیم که بهترین زمان سفر به مشهد مقدس، به‌لحاظ آب‌و‌هوایی فصل بهار و اوایل پاییز است. هوای مشهد در این ایام بسیار دل‌پذیر بوده و چنین آب‌و‌هوایی لذت گشت‌و‌گذار در این شهر مقدس را برای شما دو‌چندان خواهد کرد. 

مسیر دسترسی به پارک ملی چهل بازه مشهد | راهنمای کامل برای دسترسی راحت 

دسترسی به بوستان بزرگ چهل بازه از نقاط مختلف مشهد امکان‌پذیر بوده و دسترسی به آن هم از طریق وسایل نقلیه عمومی و هم با خودرو شخصی بسیار راحت است. در ادامه تمامی روش‌ها و مسیر‌های دسترسی به این بوستان بزرگ و زیبا را عنوان کرده‌ایم:

  • اتوبوس

ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای رسیدن به پارک سر‌سبز و با‌صفای چهل بازه، استفاده از اتوبوس‌های خطی است؛ چرا‌که درست در کنار این پارک، ایستگاه اتوبوسی با عنوان «ایستگاه نمایشگاه» قرار دارد. اتوبوس‌های خط‌های ۱۳، ۱۳.۱، ۱۴.۱، ۴۹، ۸۹، ۹۹ و ۴ در ایستگاه نمایشگاه توقف دارند. 

  • مترو 

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک ملی چهل بازه مشهد، «ایستگاه نمایشگاه» است. برای رسیدن به این بوستان مدرن و تماشایی از طریق مترو، فقط کافی است سوار خط ۱ مترو مشهد شده و در ایستگاه نمایشگاه پیاده شوید. پس از آن با کمی پیاده‌روی به مقصد خود خواهید رسید. 

  • تاکسی

برای دسترسی به پارک چهل بازه مشهد با تاکسی، فقط کافی است نام مقصد خود را به راننده تاکسی بگویید تا شما را مستقیما به مقصد برساند. اگر می‌خواهید سریع و راحت به مقصد خود برسید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای تاکسی‌های شهری از سرویس‌های اپلیکیشن اسنپ استفاده کنید. 

  • خودرو شخصی 

اگر در سفر به استان خراسان رضوی خودرو شخصی در اختیار دارید، بهترین راه برای پیدا کردن مناسب‌ترین مسیر بر‌اساس مبدأ، استفاده از اپلیکیشن‌های مسیر‌یابی است. شما می‌توانید با استفاده از نقشه گوگل پارک ملی چهل بازه که در اختیارتان قرار داده‌ایم، بهترین مسیر دسترسی به خودرو شخصی را یافته و به‌راحتی خود را به این مقصد دل‌نواز برسانید. 

پارک ملی چهل بازه ورودی‌های مختلفی دارد. این پارک از شرق به میدان قائم (روبه‌روی دانشگاه پیام نور مشهد)، از شمال به بلوار امام علی‌(ع)، از جنوب به بلوار معلم و محله‌های مسکونی منطقه و از غرب به بلوار نمایشگاه و میدان نمایشگاه بین‌المللی مشهد می‌رسد؛ از‌این‌رو توجه کنید که بهترین و نزدیک‌ترین ورودی را بر اساس مسیر خود انتخاب کنید.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به‌سوی شمال شرق ایران و شهر مقدس مشهد سفر کرده و به وصف ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد زیبایی‌های بی‌انتهای پارک ملی چهل بازه مشهد پرداختیم. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر را ببندید؛ رهسپار مشهد شوید و زیارت و سیاحتی خاطره‌انگیز را در این شهر تجربه کنید. در نهایت فراموش نکنید که اگر تجربه سفر به مشهد و بازدید از این پارک وسیع و با‌صفا را داشته‌اید، نظر و تجربه خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

پارک ملی چهل بازه در بلوار نمایشگاه، خیابان نمایشگاه پانزدهم، واقع در منطقه ۱۱ شهر مقدس مشهد و در نزدیکی ییلاقات طرقبه و شاندیز قرار دارد.

وسعت پارک ملی چهل بازه بالغ‌بر صد هکتار بوده و از بزرگ‌ترین بوستان ها و پارک های مشهد به شمار می‌آید.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک ملی چهل بازه مشهد، «ایستگاه نمایشگاه» است.

از جذاب‌ترین امکانات تفریحی این پارک می‌توان به اسکله‏‌های قایقرانی اسکی روی آب، اسکله‌های مناسب برای ماهیگیری، زمین‌ها و وسایل ورزشی، مجموعه‌های آبی، پیست اسکی، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی، زمین و وسایل بازی مخصوص کودکان، تالار بزرگ مخصوص برگزاری کنسرت و برنامه‌های شاد، رصدخانه، نمایشگاه گل و گیاه، باغ وحش و… اشاره کرد.

از بهترین جاهای دیدنی مشهد که در نزدیکی پارک ملی چهل بازه قرار دارند می‌توان به رود‌پارک، باغ گل‌ها مشهد، بوستان مینیاتوری مشهد و نمایشگاه مشهد اشاره کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.