پارک ملت مشهد | ریه پایتخت معنوی ایران

0

اجداد ما در گذشته تبر به درختان زدند و زمین را خانه خود کردند. همین طور که پیش می‌رفتند و ادامه می‌دادند، ناگهان متوجه شدند که درختان مهم‌ترین دوست آن‌ها هستند. پس بخشی از آن را در هر شهر زنده گذاشتند. در حقیقت پارک‌ها، ریه‌های تنفسی شهرهای بزرگ هستند. در شهر بزرگ مشهد نیز چندین و چند پارک مختلف وجود دارد. در این میان، پارک ملت مشهد یکی از مهم‌ترین پارک ها و جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا بوستان ملت مشهد را به‌خوبی بشناسید.

پارک ملت مشهد کجاست؟

بوستان ملت در غرب مشهد و حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد واقع شده است. برای دسترسی به ورودی این پارک، باید خودتان را به ضلع شمال‌غربی تقاطع آزادی برسانید. بد نیست بدانید در میان این تقاطع، یک میدان قدیمی وجود دارد. شهرداری مشهد این میدان را آزادی نامیده است؛ اما از گذشته آن را با نام «فلکه پارک» می‌شناسند. در نزدیکی بوستان ملت مشهد، چندین و چند ایستگاه تاکسی، مترو، اتوبوس و پایانه تاکسی وجود دارد. به همین خاطر دسترسی به پارک اصلاً کار دشواری نیست و می‌توانید به‌راحتی خودتان را به آن برسانید. محله وکیل‌آباد مشهد جزء محله‌های اعیان‌نشین است و حتی در پاسی از شب نیز امنیت آن برقرار می‌شود.

پارک ملت مشهد روی نقشه گوگل

دسترسی به این پارک بزرگ و زیبا بسیار ساده است. شما از هر طریق که بخواهید می‌توانید خودتان را به پارک ملت برسانید. در وهله اول اینکه درست در ضلع جنوب‌غربی پارک، پایانه اتوبوسرانی آزادی قرار دارد. حدود 100 متری شرق فلکه پارک، ایستگاه مترو ملت احداث شده است. همچنین در غرب پارک، پایانه تاکسی امامت قرار دارد. مترو کوثر نیز در فاصله نزدیکی به پارک قرار دارد. در شرقی‌ترین بخش بلوار وکیل‌آباد هم اگر یک تاکسی مستقیم بگیرید، جلوی درب ورودی پارک از تاکسی پیاده خواهید شد؛ پس به‌صورت کلی می‌توان گفت که دسترسی به پارک ملت مشهد بسیار ساده است.

این پارک در محدوده طرح ترافیک مشهد قرار ندارد. پس حتی با وسیله نقلیه شخصی نیز می‌توانید خودتان را به آن برسانید. البته شب‌های تابستان یا ایام آخر هفته، یافتن جای پارک مناسب در نزدیکی این پارک بسیار دشوار است. بهترین محل برای پارک خودرو، بلوار امامت به حساب می‌آید. البته اگر با پیاده‌روی مشکلی نداشته باشید، می‌توانید در خیابان‌های اطراف جای پارک کافی پیدا کنید.

اطلاعات بازدید پارک ملت مشهد

آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل‌آباد
شماره تماس
05136094986
هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته

معرفی بوستان ملت مشهد

تصویری از بوستان ملت مشهد

پارک ملت مشهد یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر به حساب می‌آید. پارک ملت 720هزار مترمربع، معادل 72 هکتار دارد. این پارک یک خانه ویلایی و بزرگ برای 35هزار درخت قدیمی به حساب می‌آید. چه جالب که این تعداد درخت با مهر و محبت می‌توانند کنار هم زندگی کنند! وجود دریاچه مصنوعی، چندین و چند امکانات رفاهی و خدماتی و بخش‌های متعدد، همچنین نزدیکی به دانشگاه فردوسی مشهد باعث شده تا تمامی گروهی سنی از حضور در این پارک لذت ببرند. به همین خاطر این بوستان یکی از محبوب‌ترین پارک های مشهد به حساب می‌آید. به همین خاطر در سفر به مشهد مقدس حتماً باید سری به این پارک بزنید. اگر برای سفر به مشهد به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، راهنمای سفر مشهد برای شماست.

قدمت بوستان ملت مشهد

تصویری از پارک ملت مشهد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پروژه ساخت این پارک با ایده دو مهندس انگلیسی آغاز شد. بعد از مدتی، مهندسان ایرانی ساخت پروژه را به عهده گرفتند و آن را به پایان رساندند. این پارک زیبا و وسیع، نهایتاً در سال 1343، یعنی در دوره سلطنت پهلوی دوم ساخته شد. بر اساس اسناد تاریخی زمانی که ساخت این پروژه به پایان رسید، پارک دقیقاً در بخش خارج از شهر قرار داشت. در حال حاضر بوستان ملت مشهد در بافت شهری قرار دارد و ازجمله جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. همین مسئله نشان‌دهنده پیشرفت و پیشروی شهر مشهد در این چند سال است.

بخش‌های مختلف پارک ملت مشهد

  • شهربازی پارک ملت

تصویری از شهربازی ارک ملت مشهد

شهربازی پارک ملت بخش مرکزی تا قسمت‌های شرقی پارک ملت را به خود اختصاص داده است. شهربازی همیشه به اسم کودکان و به کام بزرگسالان خواهد بود! شهربازی های مشهد هم از این قاعده مستثنا نیستند. همه ما هنوز هم عاشق چرخ‌وفلک هستیم. هنوز هم دوست داریم همان طور که کودکان با چشمان امیدوار در صف هستند، به انتظار آن‌ها توجه نکنیم، سوار ماشین‌های برقی شویم و به دوستان خود ضربه بزنیم! ولی واقعاً سعی کنیم تا کودکان هم نقشی در شهربازی داشته باشند! جالب است بدانید بلندترین چرخ‌وفلک خاورمیانه با قطر 80متر در همین پارک قرار دارد. علاوه‌بر چرخ‌وفلک، می‌توانید شاهد حضور چندین و چند بازی و سرگرمی دیگر نیز در این پارک باشید. کشتی دوقلو، فاربال، گردباد، ترن هوایی، صندلی فضایی، تاپ اسپین، سورتمه، تاب گردان، اسکیت‌بورد و پرواز در آسمان، آیتم‌های دیگر این پارک هستند.

  • باغ بانوان پارک ملت

تصویری از باغ بانوان پارک ملت

باغ «رز» نام یکی دیگر از بخش‌های پارک ملت مشهد است. این بخش پارک فقط به بانوان اختصاص دارد. رعایت حجاب همیشه باعث می‌شود تا بانوان نتوانند همانند آقایان از طبیعت استفاده کنند. به همین خاطر بخشی از پارک به حضور بانوان عزیز اختصاص داده شده است. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به‌صورت آزادانه از طبیعت و پارک ملت لذت ببرند. برای استفاده از این بخش پارک در 6 ماه اول از ساعت 7 صبح تا 8 شب و در 6 ماه دوم 8  صبح تا 7 شب باید به بوستان ملت مراجعه کنند. لازم به ذکر است استفاده از این بوستان شامل هزینه نمی‌شود. جالب است بدانید این بخش پارک برخی امکانات همانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، آبخوری، بوفه و غیره را نیز به‌صورت اختصاصی در اختیار بانوان عزیز قرار می‌دهد. انگار که باغ بانوان پارک ملت، یک پارک اختصاصی کوچک با امکانات تقریباً مناسب است.

  • دریاچه مصنوعی

تصویری از دریاچه مصنوعی پارک ملت

دریاچه مصنوعی بوستان ملت یکی از بزرگترین و زیباترین دریاچه‌های مصنوعی مشهد محسوب می‌شود. روی این دریاچه یک پل زیبا به چشم می‌خورد. این پل برای قدم‌زدن جان می‌دهد. صدای تق‌تق کفشتان روی چوب و تماشای منظره دریاچه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در این دریاچه فرصت قایق‌سواری در اختیار شما قرار داده می‌شود. در طول شب، نورپردازی دریاچه آن را به یک منظره زیبا تبدیل می‌کند.

  • کتابخانه

پارک‌ها همیشه یک مرکز تفریحی و فرهنگی به حساب می‌آیند. کتابخانه پارک ملت مشهد دارای سالن مطالعه و بخش کرایه کتاب است. البته برای استفاده از خدمات این کتابخانه باید ابتدا مراحل عضویت را انجام دهید.

  • سالن همایش

تصویری از سالن همایش بوستان ملت مشهد

سالن همایش بوستان ملت مشهد یکی از مهم‌ترین سالن‌های همایش در این شهر به حساب می‌آید. همه‌ساله بسیاری از سمینار‌ها و همایش‌های بزرگ در همین سالن برگزار می‌شود.

  • سالن آمفی‌تئاتر

تصویری از سالن آمفی‌تئاتر

اگر به تماشای برنامه‌های تئاتر علاقه‌مند هستید، باید سری به آمفی‌تئاتر بزنید. برای اطلاع درباره برنامه آمفی‌تئاتر پارک ملت، می‌توانید به اینترنت مراجعه کنید.

  • امکانات ورزشی پارک ملت

در این پارک انواع امکانات ورزشی مختلف در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد. تنیس روی میز، زمین چمن فوتبال، زمین بسکتبال، زمین فوتبال، استخر روباز، بخش مخصوص صخره‌نوردی و پیست اسکیت جزء امکانات ورزشی این پارک محسوب می‌شوند.

  • استخر پارک ملت

تصویری از استخر روباز ملت مشهد

استخر پارک ملت مشهد مخصوص آقایان است. این استخر یکی از بزرگترین استخرهای روباز مشهد به حساب می‌آید. استخر بوستان ملت مشهد حدود هزار و ۲۵۰ مترمربع وسعت دارد و 400 نفر به‌صورت هم‌زمان می‌توانند از آن استفاده کنند. در سال ۱۳۹۹ هزینه استفاده از این استخر در هر سانس 2ساعته 10هزار تومان به‌ازای هر نفر بوده است. این استخر در سانس‌های ثابت فعالیت می‌کند:

  • سانس روزهای زوج از ساعت 12 تا 18؛
  • سانس روزهای فرد از ساعت 18 تا 20:45؛
  • سانس جمعه‌ها از ساعت 6 تا 12 و 18 تا 20:45.
  • باشگاه پینت‌بال ملت

چند سالی است که بازی پینت‌بال رواج پیدا کرده است. این بازی یک نوع بازی هیجان‌انگیز جنگی است. در صورتی که به تماشای فیلم‌های اکشن و جنگی علاقه‌مند باشید، حتماً از بازی پینت‌بال نیز لذت خواهید برد. این بازی را باید به‌صورت گروهی انجام دهید. مهم‌تر از شرایط بازی یا حتی همبازی‌های خود، تنوع و شرایط زمین پینت‌بال اهمیت بسیاری دارد. باشگاه پینت‌بال ملت در خیابان امامت 6 قرار دارد. این باشگاه دارای زمین بازی بسیار هیجان‌انگیز و متنوع است. در این زمین بازی بزرگ می‌توانید از انواع سنگر مختلف استفاده کنید.

هزینه در سال ۱۳۹۹: ورودی 5هزار تومان | هزینه خرید گلوله ۵۰ تایی 25هزار تومان و گلوله ۱۰۰ تایی 35هزار تومان

پارک‌های بازی مخصوص کودکان بوستان ملت مشهد

پارک برای هر گروه سنی لذت‌بخش و مفرح است. با وجود این، همیشه می‌توان گفت که کودکان بیشتر از بزرگسالان به پارک علاقه‌مند باشند. اگر شما فقط برای پیک‌نیک، دورهمی یا کمی آرامش به پارک می‌آیید، کودکان با تمام وجود خود از حضور در پارک لذت می‌برند. پس همیشه امکانات تفریح کودکان در هر پارک بسیار حائز اهمیت است. اگر شما نگران شرایط بازی کودکان خود هستید، باید بدانید که آن‌ها ساعت‌ها در این پارک زیبا سرگرم خواهند شد. نه فقط یک زمین بازی، بلکه چند زمین بازی با امکانات مختلف در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

تصویری از پارک‌های بازی مخصوص کودکان بوستان ملت مشهد

در بخش خانوادگی و مخصوص کودکان، فرزند شما می‌تواند از امکانات و ابزارهای بازی بسیار سرگرم‌کننده استفاده کند بخش موتور کراس و هلی‌کوپتر بخش محبوب گل پسرها است. قطار کودک، آفتاب و مهتاب، تاب کودک، کشتی صبا، ماشین برقی، چرخ‌وفلک، کشتی دوقلو، قطار خانواده و دنیای وحش نام بخش‌های مختلف مخصوص کودکان در بوستان ملت مشهد است. همچنین بخشی از زمین پارک برای شن‌بازی کودکان اختصاص داده شده و در کنار آن نیز بخشی طراحی شده که با فواره های کوچک آب، کودکان را سرگرم می‌کند. این بخش تقریباً شبیه پارک آب و آتش تهران طراحی شده است.

امکانات تفریحی و رفاهی

تصویری از ملت پارک مشهد

  • نمازخانه؛
  • مسیر دوچرخه‌سواری؛
  • مسیر پیاده‌روی؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • زمین بازی کودکان؛
  • زمین شن مخصوص کودکان؛
  • میز شطرنج؛
  • نمازخانه؛
  • زمین‌های ورزشی سرپوشیده؛
  • زمین‌های ورزشی روباز؛
  • کافه؛
  • پارکینگ دوچرخه؛
  • وسایل بدنسازی؛
  • زمین اسکیت ویژه بانوان؛
  • پارک مخصوص بانوان؛
  • کتابخانه؛
  • تئاتر؛
  • انتظامات.

بهترین زمان بازدید از پارک ملت مشهد

بوستان ملت مشهد در هر فصل زیبایی منحصر‌به‌فرد دارد. پس چطور باید بهترین زمان برای بازدید از این پارک را مشخص کرد؟ خب راه‌حل بهتر این است که زیبایی هر فصل را به شما معرفی کنیم و در نهایت تصمیم‌گیری را به خودتان بسپاریم.

  • بهار

نمایی از طبیعت بهاری بوستان ملت

در فصل بهار، جشنواره گل لاله در این بوستان برگزار می‌شود. پس چه بهتر که در 2 هفته اول اردیبهشت، سری به این پارک بزنید و از تماشای لاله‌های سرخ و زرد زیبا حیرت‌زده شوید. هوا در این فصل مطلوب است و بوی عطر درختان شما را سرمست می‌کند. پرندگان آواز می‌خوانند و از این درخت به آن درخت می‌پرند.

  • تابستان

تصویری از طبیعت تابستانی پارک ملت

تابستان هست و آب‌بازی! خب همه ما از بچگی عاشق آب‌بازی بودیم. بچه‌ها هم مثل ما عاشق آب‌بازی هستند. آب‌بازی کنار زمین شن در تابستان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. تابستان بچه‌ها تعطیل هستند. پس در هر گوشه از این پارک می‌توانید گروهی از کودکان را مشغول بازی ببینید.

  • پاییز

تصویری از طبیعت پاییزی پارک ملت

در پاییز هوای این پارک کمی سرد می‌شود. برگ‌های درختان رقصان بر روی زمین می‌افتند و مناظری عاشقانه را ایجاد می‌کنند. فصل پاییز برای تنهایی قدم‌زدن و یا ثبت تصاویر عاشقانه جان می‌دهد. عموماً در پاییز این پارک بسیار خلوت خواهد بود. پس می‌توانید در کافه پارک بنشینید، یک فنجان قهوه داغ بنوشید و از آرامش خود لذت ببرید.

  • زمستان

تصویری از بوستان ملت در زمستان

یکی از تفریحاتی که می‌توانید در فصل زمستان داخل پارک تجربه کنید، غذادادن به مرغابی و غازهای گرسنه در دریاچه مصنوعی است. مناظری برفی، لایه یخ نازکی که بر روی دریاچه می‌بندد و صدای خش‌خش برف زیر پایتان خاطراتی فراموش‌نشدنی خواهند بود. در زمستان سکوت داخل پارک حاکم است. البته با بارش برف سنگین، همه مردم مشهد برای برف‌بازی به این پارک می‌آیند.

ورودی‌های بوستان ملت مشهد

تصویری از ملت پارک مشهد

شما می‌توانید از 4 جهت اصلی وارد بوستان ملت مشهد شوید. پارک ملت از چهار جهت به خیابان‌های امامت، آزادی، بلوار وکیل‌آباد و بلوار معلم محدود می‌شود. از هر کدام از این خیابان های معروف مشهد می‌توانید وارد پارک ملت شوید. به‌صورت کلی معمولاً افرادی که با وسایل نقلیه عمومی قصد دسترسی به پارک را دارند، از ورودی بلوار وکیل‌آباد استفاده می‌کنند. یافتن جای پارک در بلوار وکیل‌آباد یا خیابان آزادی کمی دشوار است. به همین خاطر اگر وسیله نقلیه شخصی دارید، بهتر است از ورودی خیابان امامت در غرب یا معلم در شمال پارک استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به بوستان ملت مشهد

تصویری از حرم امامرضا

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره پارک ملت مشهد چیست؟ شما چه زمانی را برای بازدید از این پارک انتخاب می‌کنید؟ به نظرتان کدام جاذبه‌ها را می‌توان جزء زیباترین جاهای دیدنی مشهد دانست؟ به نظر شما زیباترین شهر در شمال شرق ایران کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

پارک ملت مشهد در غرب این شهر و حدفاصل بین خیابان آزادی، خیابان امامت، بلوار معلم و بلوار وکیل‌آباد واقع شده است.

در سال ۱۳۹۹: به‌ازای هر نفر در سانس‌های 2 ساعته 10هزار تومان

بله، این پارک دارای مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است.

استفاده از این بخش شامل هزینه نمی‌شود.

ایستگاه مترو پارک ملت در نزدیک‌ترین فاصله به پارک قرار دارد.

4/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.