جزایر خلیج فارس | گنجینه‌هایی ارزشمند در جنوب ایران

0

جزایر خلیج فارس گنجینه‌ای از جاهای دیدنی رنگ‌وارنگ هستند که قرن‌هاست گردشگران را از سراسر دنیا جذب خود کرده‌اند. حتماً شما هم نام جزایر معروفی مانند کیش یا قشم را شنیده‌اید؛ اما آیا با جزایر دیگر خلیج فارس آشنایی دارید؟ برخی از این جزیره‌ها تفریحی، برخی مملوء از جاذبه‌های طبیعی و برخی دیگر خالی از سکنه یا نظامی هستند. هرکدام از آن‌ها به‌نوعی می‌توانند شما را شیفته خود کنند. اگر شما هم قصد سفر به جنوب ایران و خلیج فارس را دارید، بهتر است سری به جزایر بی‌نظیر آن نیز بزنید. بی‌شک هرکدام از آن‌ها برگ جدیدی از دفتر شگفتی‌های جنوب ایران به‌روی شما باز خواهند کرد که هرگز آن را از یاد نخواهید برد. در این مطلب ما شما را به دریانوردی میان جزیره‌های شگفت‌انگیز خلیج فارس وامی‌داریم و جزیره‌های مسکونی و غیرمسکونی را جداگانه با یکدیگر کشف می‌کنیم؛ پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب

جزایر مسکونی خلیج فارس 

جزیره کیش | از مهم‌ترین جزایر خلیج فارس 

تصویری از جزیره کیش

جزیره کیش از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جنوب‌غرب آسیا بوده و به همین دلیل در بین جزایر جنوب ایران، بیش‌ترین اهمیت را دارد. کیش به دلیل ساختار منصحر‌به‌فرد و زیبای شهری و همچنین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی که دارد، سالانه میزبان بیش از ۱ میلیون گردشگر داخلی و خارجی است. گشت‌و‌گذار در ساحل مرجانی و شهر باستانی حریره از تفریحات محبوب گردشگران در این جزیره بیضی شکل است. همچنین شما می‌توانید برای تماشای هنرنمایی دلفین‌های بامزه و دوست‌داشتنی به پارک دلفین‌ها بروید و ساعات خوشی را سپری کنید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این جزیره بی‌نظیر می‌توان به کشتی یونانی، کلبه هور، باغ پرندگان، آکواریوم کیش و پارک هنر اشاره کرد. 

فاصله جزیره کیش تا تا نزدیک‌ترین بندر (بندر‌ چارک): ۳۲ کیلومتر

جزیره جزیره قشم | وسیع‌ترین جزیره غیر‌مستقل در جهان

تصویری از جزیره قشم

در میان جزایر خلیج فارس، قشم بزرگ‌ترین جزیره است. این جزیره بالغ‌بر ۱۵۰ کیلومتر وسعت دارد و بزرگ‌ترین جزیره غیر‌مستقل در دنیا به‌شما می‌آید. جزیره قشم به دلیل موقعیت حساسی که در تنگه هرمز دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از‌سوی دیگر طبیعت شگفت‌انگیز قشم و جاذبه‌های دیدنی بسیارش، سالانه گردشگران بسیاری را به سوی این جزیره می‌کشانند. از جاذبه‌های دیدنی قشم می‌توان به غار خوربس، تنگه چاه‌کوه، دره ستارگان، دره تندیس‌ها، بزرگ‌ترین غار نمکی جهان، پارک کروکودیل و قلعه پرتغالی اشاره کرد. 

فاصله جزیره قشم تا نزدیک‌ترین بندر (بندر‌عباس): ۲۰ کیلومتر

جزیره هرمز | از زیبا‌ترین جزیره‌ های ایرانی خلیج فارس 

جزیره هرمز با سواحل نقره‌فام و طبیعت منحصر‌به‌فردش، از زیباترین جزایر ایران است که جاذبه‌های دیدنی آن تمامی ندارند. این جزیره به خاک سرخ‌ و کوه‌های سفید، زرد و قرمز‌رنگش (که برخی نمکی و برخی آتشفانی‌اند) شهرت دارد و به دلیل تنوع خاک در این جزیره آن را بهشت زمین‌شناسان نامیده‌اند. اگر بخواهیم از میان جاذبه‌های بیشمار این جزیره از مهم‌ترین‌ها نام ببریم باید به دره رنگین‌کمان، کوه الهه نمکی، قلعه پرتغالی‌ها، دره مجسمه، جزیره ساحل فرش، کوه برفی، معدن خاک سرخ و موزه دکتر نادعلیان اشاره کنیم. 

فاصله جزیره هرمز تا نزدیک‌ترین بندر (بندر‌عباس): ۸ کیلومتر

جزیره لاوان | مروارید درخشان خلیج فارس

تصویری از جزیره لاوان

لاوان جزیره‌ای چشم‌نواز و پوشیده از مرجان‌های زیبا بوده که از آن به عنوان مروارید خلیج فارس یاد می‌کنند؛ چراکه این جزیره در زمان گذشته قطب صید مروارید در ایران بود. جزیره لاوان دارای اقامتگاه‌های بومی متعددی است که به دلیل داشتن ساختار سنتی و فضای دلنشین، گزینه‌ای جذاب و محبوب برای اقامت گردشگران هستند. از دیگر جذابیت‌های این جزیره می‌توان به گونه‌های خاص و متنوع جانوران ازجمله گوسفندان وحشی، نوعی آهو به نام جبیر، انواع لاک پشت، کوسه و دلفین اشاره کرد. 

فاصله جزیره لاوان تا نزدیک‌ترین بندر (بندر عسلویه): ۱۱۷ کیلومتر

جزیره هنگام | تماشای رقص دلفین‌ها در اطراف جزیره

تصویری از جزیره هنگام

جزیره هنگام از کوچک‌ترین جزیره های ایرانی خلیج فارس است که تنها ۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره در فاصله ۲‌کیلومتری جزیره قشم است و به همین دلیل گردشگرانی که به قشم سفر می‌کنند برای تماشای سواحل نقره‌فام، رقص دلفین‌ها در اطراف ساحل، دریای آبی رنگ و زلال و همچنین چشیدن نان و سمبوسه‌های لذیذ محل جزیره هنگام، با قایق‌های تند‌رو راهی این جزیره می‌شوند. جزیره هنگام به دو روستا تقسیم شده است که «هنگام کهنه» و «هنگام نو» نام دارند. جالب است بدانید که ساکنان این جزیره نیز همگی خویشاوند یک‌دیگر هستند. 

فاصله جزیره هنگام تا نزدیک‌ترین بندر (بندرعباس): ۲۲ کیلومتر

جزیره لارک | از تماشایی‌ترین جزیره‌های خلیج فارس

اگر می‌خواهید سفری یک روزه به جزیره‌ای دنج و خلوت با طبیعتی شگفت را تجربه کنید، جزیره لارک مقصدی مناسب برای شما است. اگرچه این جزیره وسعت و ساکنین کمی دارد اما همواره به‌گرمی پذیرای گردشگران است. از دیدنی‌های جالب‌توجه جزیره لارک می‌توان به قلعه پرتغالی‌ها که بنایی تاریخی مربوط به دوره صفوی است، اشاره کرد. تماشای آسمان صاف، پر‌ستاره و درخشان این جزیره در ساحل نقره‌فام آن نیز از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به جزیره لارک است که توصیه ‌می‌کنیم تجربه آن را از دست ندهید. 

فاصله جزیره لارک تا نزدیک‌ترین بندر (بندر عباس): ۳۰ کیلومتر

جزیره ابوموسی (گپ سبزو) |‌ از جزایر مسکونی و نظامی خلیج فارس

تصویری از جزیره ابوموسی

جزیره ابوموسی (گپ سبزو) از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین جزیره‌های خلیج فارس است. این جزیره به‌واسطه آب‌و‌هوای مناسب و تردد کمتر گردشگران، طبیعتی ناب و دست‌نخورده دارد. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، ساحلی تمیز با آبی زلال و شفاف و تپه‌های شنی، تنها بخشی از طبیعت مسحور‌کننده این جزیره کوچک هستند. شغل اکثر مردمان این جزیره صید ماهی است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید لذت چشیدن طعم لذیذترین ماهی‌ها را در این جزیره تجربه کنید. 

فاصله جزیره ابوموسی تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۷۶ کیلومتر

جزیره هندورابی | مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردی 

تصویری از جزیره هندورابی

در معرفی جزیره‌های خلیج فارس جزیره بکر و چشم‌نواز هندورابی را نباید فراموش کرد. جزیره هندورابی طبیعت زیبا و محیط دنج و خلوتی که دارد، گزینه‌ای مناسب برای طبیعت‌گردی، استراحت و کسب آرامش است. جزیره هندورابی با وسعت ۲۳ کیلومتر، کمتر از ۲۰۰ نفر سکنه دارد. از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در این جزیره، نشستن در کنار ساحلی خلوت، تماشای غروب آفتاب بر کرانه خلیج فارس و گوش سپردن به صدای پرندگان است؛ چنین تجربه‌ای اکسیر آرامش را به جان شما تزریق می‌کند. 

فاصله جزیره هندورابی تا نزدیک‌ترین بندر (بندر چیرویه): ۸ کیلومتر

جزیره تنب کوچک | محل تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری عظیم

تصویری از جزیره تنب کوچک

تنب کوچک جزیره‌ای مسکونی و نظامی بوده که محل تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری عظیم است. آب اطراف این جزیره عمق زیادی دارد و همین ویژگی جزیره تنب کوچک را به منطقه‌ای مناسب برای تردد نفتکش‌ها و کشتی‌ها تبدیل کرده است. لازم است بدانید که تردد مردم عادی در این جزیره ممنوع است و اسکله و باند فرودگاهی آن نیز تنها در جهت مصارف نظامی استفاده می‌شوند. 

فاصله جزیره تنب کوچک تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۷۵ کیلومتر

جیزه تنب بزرگ | از جزایر نظامی خلیج فارس

تنب بزرگ از جزیره های ایرانی خلیج فارس است که کاربری مسکونی و نظامی دارد. وسعت این جزیره شنی ۱۱ کیلومتر مربع بوده و به دلیل خاک خشکی که دارد، پوشش گیاهی آن بسیار ضعیف است. امکان تردد برای گردشگران در این جزیره وجود ندارد. بخش مسکونی جزیره تنب بزرگ نیز به خانواده‌های نظامیان اختصاص داده شده است. جالب است بدانید که این جزیره محل زندگی مار‌های سمی است!

فاصله جزیره تنب بزرگ تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۵۰ کیلومتر

جزیره سیری | جزیره‌ای که تمام ساکنان آن آقایان هستند

تصویری از جزایر سیری

جزیره سیری با ۱۷ کیلومتر مربع مساحت جزیره‌ای مسطح بوده که مرتفع‌ترین بخش آن تنها ۲۴ متر ارتفاع دارد. نام اصیل این جزیره به زبان پارسی «راز» بوده که افراد محلی عرب‌زبان آن را «سری» خطاب می‌کرند که معادل واژه راز است. این نام در گذر زمان به «سیری»‌ تغییر پیدا کرده است. تردد گردشگران در این جزیره همچون دیگر جزیره‌های خلیج فارس که کاربری صنعتی و نظامی دارند، ممنوع است و تنها کارکنان این جزیره اجازه ورود به آن را دارند. جالب است بدانید از آنجایی که تمامی کارکنان جزیره سیری آقا هستند، در این جزیره هیچ خانمی سکونت ندارد. 

فاصله جزیره سیری تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۷۲ کیلومتر

جزیره فارور (فرور) بزرگ | طبیعتی بی‌نظیر ولی غیر‌قابل دسترسی

تصویری از جزیره فارور

جزیره فارور (فرور بزرگ) به لطف داشتن دره‌هایی پوشیده از درختان سرسبز، کوهستان‌های آتشفشانی زیبا، دشتی فراخ و خیره‌کننده و تپه ماهور‌ها، از زیبا‌ترین جزیره های ایرانی خلیج فارس است. این جزیره همچنین تنوع جانوری شگفت‌انگیزی دارد و تنها منطقه ایران است که در آن آهوی کوهی زیست می‌کند. البته باید اشاره کنیم که تردد عموم مردم در این جزیره به دلیل استفاده نظامی، غیر‌مجاز است. 

فاصله جزیره فارور بزرگ تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۲۹ کیلومتر

جزیره خارک (خارگ) | از بزرگ‌ترین جزیره‌های خلیج فارس

تصویری از جزیره خارگ

جزیره خارک یا خارگ با ۲۰ کیلومتر مربع مساحت طاقدیسی بزرگ در غرب خلیج فارس است. این جزیره از مهم‌ترین پایانه‌های صادرات نفت از ایران به سایر نقاط جهان است. جزیره خارک به دلیل داشتن تاریخی غنی، دارای جاذبه‌های باستانی متعددی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه هندی‌ها، گورستان اسلامی و دخمه‌های تاریخی اشاره کرد. تردد این جزیره تنها برای ساکنان آن مجاز بوده و سایر افراد برای بازدید از آن باید مجوز دولتی دریافت کنند. 

فاصله جزیره خارک تا نزدیک‌ترین بندر (بندر گناوه): ۳۸ کیلومتر

جزیره خارکو (خارگو) | اثر طبیعی ملی خلیج همیشه فارس

تصویری از جزیره خارکو

جزیره خارکو (خارگو) از دیگر جزیره‌های خلیج فارس بوده که در نزدیکی استان بوشهر واقع شده است. این جزیره با مساحت حدود ۸ کیلومتر مربع جزیره‌ای کوچک و کم‌تر‌شناخته‌شده در میان آب‌های خلیج فارس است. جزیره خارکو دارای طبیعتی فوق‌العاده بوده و زیستگاهی ارزشمند برای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع است؛ از‌این‌رو این جزیره را با عنوان «اثر طبیعی ملی جزیره خارکو» در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت کرده‌اند. بازدید از این جزیره نیز برای عموم نیازمند دریافت مجوز دولتی است؛‌ با‌این‌حال دیدار از طبیعت حیرت‌انگیز و کم‌نظیر این جزیره ارزش تلاش برای دریافت مجوز بازدید را دارد. 

فاصله جزیره خارکو تا نزدیک‌ترین بندر (بندر گناوه): ۳۷ کیلومتر

جزیره مینو | از جزایر خلیج فارس در استان خوزستان 

تصویری از جزیره مینو

جزیره مینو را می‌توان جزء خوش‌منظر‌ترین و دل‌نشین‌ترین جزیره های ایرانی خلیج فارس دانست. وجود پنج نهر بزرگ در این جزیره باعث ایجاد پوشش گیاهی غنی شده و به لطف آن‌ها کشاورزی پر‌رونقی در این جزیره جریان دارد. جزیره مینو با مساحت ۸‌ کیلومتر مربع مملوء از درختان نخل سر‌به‌فلک کشیده و نی‌زار‌های طلایی رنگ است. طبیعت زیبا و مردمان خونگرم و مهمان‌نواز این جزیره عامل اصلی جذب گردشگران است. توصیه می‌کنیم اگر به جنوب ایران سفر کردید برای تجربه اقامت در اقامتگاه‌های سنتی که مضیف نام دارند، چشیدن خوراک‌های خوش‌طعم و خوش‌عطر بومی و لذت بردن از طبیعتی خیره‌کننده، سری به جزیره مینو بزنید. 

فاصله جزیره مینو تا نزدیک‌ترین بندر (بندر خرمشهر): ۱۰ کیلومتر

جزیره فارسی | جزیره‌ای نظامی در قلب خلیج فارس

تصویری از جزیره فارسی

جزیره فارسی با مساحت بالغ‌بر ۷ کیلومتر مربع جزیره‌ای نظامی در قلب خلیج فارس است. این جزیره در مرز آبی ایران و عربستان واقع شده است؛‌ از‌این‌رو موقعیت جغرافیایی حساسی در منطقه دارد. از سوی دیگر وجود تأسیسات نفتی در جزیره، منابع نفتی غنی در اطراف آن، وجود ایستگاه هواشناسی برای بررسی و مخابره وضعیت جوی به نفتکش‌ها، بر اهمیت این جزیره افزوده‌اند. با توجه به موقعیت استراتژیک جزیره فارسی و تجهیزات موجود در آن، امکان تردد عموم در این جزیره ممنوع بوده و تنها کارکنان آن اجازه ورود به جزیره فارسی را دارند. 

فاصله جزیره فارسی تا نزدیک‌ترین بندر (بندر بوشهر): ۱۰۰ کیلومتر

جزیره شیف | جزیره‌ای با مردمان خونگرم و باصفا

تصویری از جزیره شیف

جزیره شیف از جزایر خلیج فارس در استان بوشهر است که در منتهی‌الیه تالاب حله واقع شده است. در این جزیره روستایی با همین نام وجود دارد. این روستا مردمانی ساده و خونگرم دارد که کمی معاشرت با آن‌ها روز شما را می‌سازد. شادی چیزی است که در گوشه‌و‌کنار این روستا جریان دارد. تلاش و پشتکار مردمان خوش‌سیرت و زحمتکش این روستا روح زندگی به جزیره شیف بخشیده و حضور در چنین فضایی برای هر مسافری دل‌نشین است. 

فاصله جزیره شیف تا نزدیک‌ترین بندر (بندر بوشهر): ۶ کیلومتر

جزیره نگین |‌ نگینی میان جزایر خلیج فارس

تصویری از جزیره نگین

جزیره نگین با ۳۰ هکتار مساحت از جزایر کوچک خلیج فارس به‌شمار می‌آید. این جزیره در نزدیکی بندر بوشهر بوده و در کنار جزیره عباسک و روبه‌روی جزیره شیف قرار دارد. جزیره نگین به دلیل وجود حوضچه‌های مناسب کشتی‌رانی در اطرافش دارای موقعیت راهبردی پر‌اهمیت و ویژه‌ای در منطقه است. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین اسکله کانتینری بندر بوشهر نیز در جزیره نگین قرار دارد. 

فاصله جزیره نگین تا نزدیک‌ترین بندر (بندر بوشهر): ۲۸ کیلومتر

جزیره صدرا | از مهم‌ترین جزایر صنعتی خلیج فارس

تصویری از جزیره صدرا

جزیره صدرا از مهم‌ترین جزیره‌های خلیج فارس به لحاظ صنعتی است که صنایع کشتی‌سازی و سکو‌سازی بوشهر در آن مستقر هستند. به‌علاوه شرکت صدرا نیز در این جزیره استقرار دارد. این شرکت در سال ۱۳۴۸ در این جزیره تأسیس شده است و در زمینه پتروشیمی، کشتی‌سازی و پروژه‌های زیربنایی و بندری فعالیت دارد. در‌نهایت باید بگوییم که دسترسی به این جزیره از‌طریق پلی در منطقه آزاد اقتصادی بوشهر امکان‌پذیر است. 

جزیره زرکوه (در تملک امارات) | از نفت‌خیز‌ترین جزایر خلیج فارس

تصویری از جزیره زرکوه

زرکوه، جزیره‌ای در جنوب خلیج فارس است و تحت تملک کشور امارات متحده عربی قرار دارد. این جزیره در میان اغلب جزیره‌های خلیج فارس جزیره‌ای پهناور به شمار می‌آید و مساحتی حدود ۷ کیلومتر مربع دارد. از ویژگی‌های مهم جزیره زرکوه می‌توان به وجود منابع سرشار نفت و گاز در آن اشاره کرد؛ از‌این‌رو در این جزیره برای بهره‌برداری از این منابع غنی، تاسیسات نفتی وابسته به شرکت ملی نفت ابوظبی دایر شده است. این جزیره به دلیل نداشتن منابع آب قابل شرب به‌صورت طبیعی، تا قبل از ایجاد تاسیسات نفتی، مسکونی نبوده است. اما امروزه با تأمین آب شرب در جزیره زرکوه، این جزیره محل سکونت جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر شده است. 

جزایر غیر مسکونی خلیج فارس 

جزیره ام‌الکرم (گرم) | خانه پرندگان در جزایر خلیج فارس

تصویری از جزیره ام‌الکرم

ام‌الکرم از جزایر استان بوشهر است که میان بومیان منطقه جزیره گُرم خطاب می‌شود. اگر از بالا به جزیره ام‌الکرم نگاه کنید، شکل خاص بوم‌رنگ را خواهید دید. ام‌الکرم خالی از سکنه بوده و خانه‌ای امن و راحت برای بیش از ده هزار پرنده و جانوران ریز‌و‌درشت دیگر است. شما برای بازدید از این جزیره نیاز به مجوز از طرف سازمان حفاظت از محیط‌زیست دارید. اگر به این جزیره سفر کردید، بد نیست سری به جنگل‌های حرا روبه‌روی آن نیز بزنید.

فاصله جزیره ام‌الکرم تا نزدیک‌ترین بندر (بندر بوشهر): ۱۴۰ کیلومتر

جزیره شیدور | جزیره‌ای زیبا با طبیعتی بکر 

تصویری از جزیره شیدور

جزیره مرجانی شیدور با مساحت یک کیلومتر مربع بر فراز تپه‌ای در آب‌های خلیج فارس واقع شده است. این جزیره از بکرترین جزیره‌های خلیج فارس بوده و از لحاظ گونه‌های جانوری بسیار غنی است. شیدور در‌واقع منطقه‌ای حفاظت‌شده است که در آن جانوران خاصی نظیر عقاب دریایی دم سفید، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی و… زندگی می‌کنند. خوب است بدانید که جزیره شیدور در گذشته زیستگاه تعداد بی‌شماری مارهای آبی بوده است. در آب‌های ساحلی زلال اطراف این جزیره نیز انواع ماهی‌ها و دلفین‌ها زندگی می‌کنند. این جزیره مسکونی نیست و امکانات رفاهی ندارد؛ اما اگر از علاقه‌مندان به طبیعت بکر و ماجراجویی در دل دریاها هستید و می‌خواهید شبی آرام و رویایی را در یک ساحل زیبا سپری کنید؛ جزیره شیدور مقصد مناسبی برای شما است.

فاصله جزیره شیدور تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۱۷۰ کیلومتر

جزیره نخیلو | همزاد جذاب ام‌الکرم

اگر به ام‌الکرم سفر کردید، می‌توانید پس از آن سراغ نخیلو که در فاصله کمی از آن قرار دارد نیز بروید. این جزیره شباهت فراوانی به جزیره ام‌الکرم دارد. نخیلو با زمینی ۶۰هکتاری و بیضی‌شکل خانه پرندگان گوناگون و موجودات شگفت‌انگیزی نظیر لاک‌پشت‌های خلیج فارس است. این جزیره نیز جزء آن دسته از جزیره‌های خلیج فارس است که خالی از سکنه بوده و پوشش گیاهی و جانوری مناسبی دارد. بازدید از نخیلو نیز نیازمند دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

فاصله جزیره نخیلو تا نزدیک‌ترین بندر (بندر دیر): ۴۲ کیلومتر

جزیره شیخ اندرآبی | از کوچک‌ترین جزیره‌های خلیج فارس

تصویری از جزیره شیخ اندرآبی

جزیره شیخ اندرآبی از کوچک‌ترین جزیره‌های خلیج فارس است که در قسمت شمالی جزیره قشم قرار دارد. نام‌گذاری این جزیره، به دلیل وجود آرامگاه شیخ اندرآبی در این مکان انجام شده است. این جزیره دارای زمینی مسطح بوده که بخشی از آن را آرامگاه شیخ تشکیل می‌دهد و مابقی آن توسط پوشش گیاهی و درختان تنومند، پوشانده شده است. بخش شمالی این جزیره  که ارتفاع کمتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد؛ مملوء از درختان حرا بوده که منظره‌ای خیره‌کننده به‌وجود آورده‌اند. قدم زدن در جنگل‌های حرا و تماشای آب‌های نیلگون خلیج فارس از ساحل این جزیره، از لذت‌هایی است که در سفر به جزیره شیخ اندرآبی تجربه خواهید کرد. 

فاصله جزیره شیخ اندرآبی تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لافت): ۳ کیلومتر 

جزیره فارور (فرور) کوچک | جزیره‌ای نظامی با طبیعتی بکر

تصویری از جزیره فارور

جزیره فارور (فرور) کوچک که از آن با نام فارورگان نیز یاد می‌کنند، همچون جزیره هم‌نام و هم‌جوار خود، جزیره‌ای نظامی در استان هرمزگان است. این جزیره کوچک با مساحت تقریباً ۵ کیلومتر مربع، آشیان پرندگان مهاجر بوده و دارای گونه‌های متنوع از پرندگان بومی جنوب ایران است. این جزیره نیز به دلیل عدم تردد گردشگران، طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد و از‌این‌رو از نظر زیبایی میان جزیره‌های خلیج فارس، حرف‌ها برای گفتن دارد. 

فاصله جزیره فارور (فرور) کوچک تا نزدیک‌ترین بندر (بندر لنگه): ۲۹ کیلومتر

جزیره عباسک | از جزایر خلیج فارس واقع در استان بوشهر

عباسک نام جزیره‌ای غیر‌مسکونی واقع در استان بوشهر است. مساحت این جزیره خالی از سکنه، حدود ۱۵ کیلومتر مربع است و در مجاورت جزیره نگین و بندر بوشهر قرار دارد. در سال‌های اخیر سعی شده است با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی و جاذبه‌های گردشگری، جزیره عباسک به مقصدی محبوب و فرح‌بخش برای گردشگران تبدیل شود. همچنین خوب است بدانید که به تازگی در این جزیره، احداث موزه‌ای به نام موزه خلیج فارس آغاز شده است. دهکده گردشگری نیز از دیگر جاذبه‌های این جزیره بوده که برنامه‌های ویژه‌ای برای توسئه آن در نظر گرفته شده است. 

فاصله جزیره عباسک تا نزدیک‌ترین بندر (بندر بوشهر): ۵ کیلومتر

جزیره دارا | آشیان پرستو‌های دریایی 

تصویری از جزیره دارا

جزیره دارا از کوچک‌ترین جزیره‌های خلیج فارس بوده که در دهانه خور موسی واقع شده است. این جزیره به دلیل نداشتن آب قابل شرب، غیر مسکونی بوده و امکان اقامت در آن نیز برای گردشگران وجود ندارد؛ با‌این‌حال این جزیره می‌تواند مقصدی جذاب برای سفر‌ی یک روزه باشد. تماشای رقص پرستو‌های دریایی بر فراز ساحل و دریا و گوش سپردن به سکوت این جزیره، آرامشی دل‌چسب را به شما هدیه می‌دهد. 

فاصله جزیره دارا تا نزدیک‌ترین بندر (بندر ماهشهر): ۷۲ کیلومتر

جزیره قبر ناخدا | جزیره‌ای خالی از سکنه در دهانه خور موسی 

تصویری از جزیره قبر ناخدا

جزیره قبر ناخدا از دیگر جزایر خلیج فارس است که خالی از سکنه بوده و تنها ساکنان آن پرستو‌های دریایی هستند. این جزیره میان خور موسی و خور غزلان واقع شده و دارای محیطی بکر و سرشار از آرامش است. جالب است بدانید که نام این جزیره نیز بر اساس اتفاقی واقعی انتخاب شده است. گفته می‌شود که دختر ناخدایی بزرگ و به‌نام در این جزیره دفن شده و به همین دلیل نیز آن را جزیره قبر ناخدا نامیده‌اند. 

فاصله جزیره قبر ناخدا تا نزدیک‌ترین بندر (بندر ماهشهر): ۶۰ کیلومتر

جزیره میر مهنا | محل رشد خوش‌طعم‌ترین انگور و انجیر در ایران

میر مهنا از دیگر جزایر خلیج فارس است که خالی از سکنه بوده و دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است. نام این جزیره از نام جنگ‌جوی دلاوری گرفته شده که در پایان یافتن استعمار پرتغالی‌ها و هلندی‌ها بر جنوب ایران نقشی برجسته داشته است. این جزیره به داشتن درختان انگور و انجیر معروف است که گفته می‌شود دارای طعمی متفاوت و خوشمزه‌اند. از جاذبه‌های این جزیره می‌توان به گنبدی اشاره کرد که به اعتقاد مردم منطقه قدمگاه امیرالمؤمنین است. 

فاصله جزیره میر مهنا تا نزدیک‌ترین بندر (بندر گناوه): ۱۵ کیلومتر

جزیره خرو | از بکر‌ترین جزیره های ایرانی خلیج فارس 

تصویری از جزیره خرو

جزیره خرو با طبیعتی بکر و چشم‌نواز از جمله زیبا‌ترین جزایر در خلیج فارس است. این جزیره نیز غیر‌مسکونی بوده و آشیان پرندگان مهاجر است.  کمتر کسی وجود دارد که از حضور در مکانی بکر و خلوت و نظاره طبیعتی شگفت‌انگیز لذت نبرد؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم برای کسب تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی سفری یک روزه به مقصد جزیره خرو داشته باشید تا به دور از هیاهوی شهر پرواز پرندگان را بر کران دریا تماشا کنید. 

جزیره جبرین (تهمادون) | منبع منگک در جزایر خلیج فارس

تصویری از جزیره جبرین

جزیره جبرین یا تهمادون از دیگر جزایر غیرمسکونی در خلیج فارس است. این جزیره با شکلی مستطیلی موازی ساحل دریاست و تنها ۱۵۰ متر با ساحل فاصله دارد. یکی از جذابیت‌های جبرین بوته‌های شورپسند آن است که با نام محلی منگک شناخته می‌شوند. این بوته‌ها کاربرد خوراکی نیز دارند. پرستوهایی که برای تخم‌گذاری به این جزیره می‌آیند، مناظر خیره‌کننده‌ای را در آن به وجود آورده‌اند. درختچه‌های تهما نیز به‌عنوان پوشش گیاهی غالب جزیره، متانت خاصی را به آن بخشیده‌اند.

جزیره آریایی (در تملک امارات) | جزیره‌ای دایره‌ای شکل در آب‌های خلیج فارس

تصویری از جزیره آریایی

جزیره آریایی در ۱۵۰کیلومتری جنوب جزیره کیش قرار دارد و از زمان قاجار، تحت مالکیت کشور امارات متحده عربی قرار گرفته است. این جزیره تقریباً به شکل دایره است و مساحتی حدود ۱۳ کیلومتر مربع دارد. خوب است بدانید که جزیره آریایی در سال ۲۰۱۲ از سوی سازمان یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است. اهمیت جزیره آریایی به دلیل وجود تأسیسات نفتی در آن است. این جزیره غیرمسکونی بوده و فقط شمار اندکی از کارکنان تأسیسات نفتی در این جزیره مستقر هستند. سطح جزیره از سنگ‌های تبخیر‌شونده، سنگ‌های آتشین و شن‌های کهربا پوشانده شده است؛ به همین دلیل این جزیره از سوی کنوانسیون رامسیر، به عنوان منطقه حفاظت‌شده شناخته می‌شود.

جزیره بونه | دارای آبی گوارا میان جزیره های ایرانی خلیج فارس

جزیره بونه یکی دیگر از جزایر خالی از سکنه و کوچک خلیج فارس است که ویژگی خاص آن، آب‌های گوارایش هستند. اگر به منتهی‌الیه شمال باختری خلیج فارس در دهانه‌ی خور موسی استان خوزستان بروید، با جزیره بونه و جزیره‌های کوچک دیگری با نام‌های قبر ناخدا و دارا روبرو خواهید شد. این جزیره نیز پرندگان رنگارنگ جذابی مانند سلیم خرچنگ‌خور دارد. پرستوهای دریایی نیز در این جزیره تخم‌گذاری می‌کنند که باعث تقویت پوشش گیاهی و اکوسیستم محیط می‌شود.

جزیره ام سیله (خان) | ترکیب صدف و رسوب در جزیره‌های خلیج فارس

تصویری از جزیره سجادیه

ام سیله که با نام خان نیز شناخته می‌شود، جزء جزیره‌های غیرمسکونی خلیج است. با وجود اینکه این جزیره رسوبی است؛ اما صدف‌های دریایی متعددی نیز در کالبد آن وجود دارند. شهرت این جزیره به لانه‌سازی پرندگان گوناگون در آن است. از جمله این پرندگان می‌توان به کاکلی، سلیم، پرستوهای دریایی، گیلانشاه معمولی و فلامینگو اشاره کرد. جالب است بدانید مسطح بودن ام سیله باعث می‌شود با جزر‌و‌مد دریا، کاملاً زیر آب پوشانده شود.

جزیره مطاف | عامل دردسرساز ماهیگیران

تصویری از جزیره مطاف

مطاف از دیگر جزایر خلیج فارس واقع در استان بوشهر است. از آنجایی که این جزیره توده‌ای ماسه‌ای به عرض یک مایل است، زمانی که پدیده مد اتفاق می‌افتد زیر آب غرق می‌شود. عمق کم توده ماسه‌ای جزیره نیز عامل به‌وجود آمدن موج‌های متعدد آن می‌شود. این جزیره نیز غیر‌مسکونی بوده و متأسفانه قایق‌های متعددی در آن به گل می‌نشینند که ناشی از شناخت ناکافی دریانوردان از منطقه یا طوفان است. اگر به لمس توده‌های ماسه‌ای علاقه دارید، بهتر است مطاف را از دست ندهید.

جزیره ناز | نگین عجایب هفت‌گانه قشم

جزیره ناز جزیره‌ای در نزدیکی قشم بوده که از دو جزیره صخره‌ای کوچک تشکیل شده است. محلی‌ها این منطقه را با لقب «دو جزیره دو کرده» خطاب می‌کنند. اگر دنبال ساحل‌های ماسه‌ای هستید، جزیره ناز مناسب شما نیست؛ چرا‌که این جزیره از جنس صخره است. این جزیره مقصد گردشگران بسیاری برای لذت بردن از تفریح‌های متنوع است. از جمله این تفریح‌ها می‌توان به اسب‌سواری، شتر‌سواری، پاراموتور، آفرود‌سواری، چتربازی، کایت‌بورد، جت‌اسکی، قایق‌سواری، غواصی و بادسواری اشاره کرد. اگر به تماشای صدف‌ها و مرجان‌های رنگارنگ علاقه دارید، در سفر به جزیره قشم، سری به جزیره ناز نیز بزنید.

سایر جزایر غیر‌مسکونی خلیج فارس 

  • جزیره چراغی: جزیره چراغی در ناحیه بردخون شهرستان دیر واقع شده است. این جزیره خالی از سکنه، تنها در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجر است.
  • جزیره مرغی:‌ جزیره مرغی نیز همچون جزیره چراغی در ناحیه بردخون شهرستان دیر واقع شده است. این جزیره زیستگاهی مناسب برای جانورانی همچون لاک پشتهای پوزه عقابی و پرستوهای مهاجر است. 
  • جزیره سه دندون: جزیره سه دندون جزیره‌ای غیر‌مسکونی و کم‌تر شناخته‌شده در دریای خلیج فارس است.
  • جزیره مولیات: جزیره مولیات نیز از دیگر جزایر خالی از سکنه در دریای خلیج فارس بوده که در استان بوشهر واقع شده است.

حال که همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان مسافر کرانه‌های خلیج فارس شده و با تمام جزایر آن آشنا شدید، وقت آن رسیده تا ماجراجویی خود را به مقصد جنوب ایران و جزیره های ایرانی خلیج فارس برای کسب تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و فراموش‌نشدنی، آغاز کنید. از شما ممنونیم که در این سفر مجازی به دیار مردمان خونگرم جنوب با ما همراه بودید. در‌نهایت از شما می‌خواهیم تا نظرات و تجربیات خود را راجع‌به جزایر خلیج فارس با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید تا ما نیز از اطلاعات شما بهره‌مند شویم.

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره میان جزایر خلیج فارس است.

خیر؛ اما می‌توان گفت که اغلب جزایر خلیج فارس متعلق به کشور ایران هستند.

از محبوب‌ترین جزیره‌های ایرانی خلیج فارس میان مسافران و گردشگران می‌توان به جزیره‌های کیش، قشم، هرمز و هنگام اشاره کرد.

بندر چارک نزدیک‌ترین بندر به جزیره کیش است که با این جزیره ۳۲ کیلومتر فاصله دارد.

مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز دره رنگین‌کمان، کوه الهه نمکی، قلعه پرتغالی‌ها، دره مجسمه، جزیره ساحل فرش، کوه برفی، معدن خاک سرخ و موزه دکتر نادعلیان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.