تالاب لیپار | رؤیایی صورتی در چابهار

0

اگر راهی جنوب ایران شوید، جاذبه‌های اقلیمی شگفت‌انگیزی را مشاهده خواهید کرد که نمونه آن را پیش از این کمتر دیده‌اید. در این سفر راهی جنوب ایران و چابهار تماشایی در استان سیستان و بلوچستان شده‌ایم. در این سفر قرار است از چابهار به سمت گواتر حرکت کنیم تا در جاده ساحلی بین این دو ناحیه، پدیده‌ای رؤیایی را نظاره‌گر باشیم. تالاب صورتی لیپار مقصد ما است و قرار است که در این مطلب با این جاذبه جنوبی بیش از پیش آشنا شویم. پس تا پایان این سفر با ما هم‌قدم باشید تا از ویژگی‌ها و زیبایی‌های تالاب لیپار برایتان بگوییم.

تالاب لیپار در کجا واقع شده است؟

همان‌طور که گفتیم، تالاب لیپار در اقلیم جنوبی ایران و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این تالاب در جاده ساحلی چابهار به گواتر جا خوش کرده است و چابهار در شرق آن به‌روی نقشه دیده می‌شود. برای آنکه از چابهار به این تالاب صورتی برسید، باید حدود ۴۸ کیلومتر در جاده ساحلی برانید. ایرانشهر در شمال تالاب لیپار چابهار با فاصله ۲۸۰ کیلومتر واقع شده است و در جنوب این دریاچه صورتی، گستره آبی دریای عمان خودنمایی می‌کند. پاکستان در شرق و دبی در جنوب غربی لیپار واقع شده است و دریای عمان میان این دو نقطه را به‌روی نقشه آبی کرده است. در غرب لیپار، بندرعباس با فاصله ۶۸۰ کیلومتر جا خوش کرده است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی چابهار، روی لینک زیر کلیک کنید:

 آشنایی با تالاب لیپار چابهار

تصویر زیبایی های اطراف دریاچه لیپار

تالاب لیپار که در حوالی دریای عمان واقع شده است و تولدش را مدیون این دریا است، یکی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان به‌حساب می‌آید و در میان گردشگران بسیار محبوب است. در واقع لیپار صورتی‌رنگ، حاصل بی‌حرکت‌ماندن بخشی از آب دریای عمان است. دریاچه لیپار چابهار با روستایی که در آن جا خوش کرده، هم‌نام است.

ترکیب صورتی رؤیایی و آسمان آبی، فوق‌العاده چشمگیر و دوست داشتنی است و زیبایی منظره این دریاچه با کوهی که به آن مشرف است، کامل می‌شود. تالاب صورتی لیپار، منطقه‌ای بکر و منحصربه‌فرد از جاهای دیدنی اطراف زاهدان است که بستر آن میزبان گونه‌های جانوری همچون فلامینگو، حواصیل، تیهو، خوتکا و… است و گیاهانی همچون گز و چش این دریاچه رویایی را به یکی از آرامش بخش ترین مناطق ایران کرده‌اند.

پلانکتون‌ها و ماجرای صورتی شدن تالاب لیپار

شاید از خودتان بپرسید که این پدیده خوش‌رنگ طبیعی، به چه علت رخ می‌دهد و چه زمان‌هایی در سال، بیش از همیشه صورتی به نظر می‌رسد؟! برای پاسخ به این سؤال، باید شما را با موجودات بسیار ریزی به‌نام پلانکتون آشنا کنیم. پلانکتون‌ها در دریا، تالاب و اقیانوس پیدا می‌شوند و به دلیل انتشار رنگ سرخ ملایم، می‌توانند دریاچه‌ها را با رنگ صورتی زیبا‌تر نشان دهند. وجود این موجودات میکروسکوپی و سایر کنش و واکنش‌های طبیعت و اقلیمی در این منطقه، سبب می‌شود که ما شاهد یکی از زیباترین بوم‌های نقاشی طبیعت در جنوب ایران باشیم تا تالابی برخلاف رنگ‌های کلیشه‌ای، به حیات خود ادامه دهد.

البته فراموش نکنید که این پدیده طبیعی کاملاً موثر از شرایط اقلیمی، میزان بارندگی و وضعیت آب‌وهوایی فصول است و به همین دلیل خلوص رنگ صورتی دریاچه لیپار چابهار می‌تواند متغیر باشد. بنابراین اگر دلتان می‌خواهد که صورتی‌ترین چهره لیپار را تماشا کنید، بهتر است در ماه‌های بهاری فروردین و خرداد و ماه‌های زمستانی بهمن و اسفند به این منطقه سفر کنید. همچنین دو ماه شهریور و مهر نیز رنگ صورتی دریاچه به خوبی مشهود است؛ اما به دلیل اقلیم گرم منطقه، ماه‌های بهاری و زمستانی برای سفر مناسب‌تر هستند.

حال خوب در سفر به دریاچه لیپار چابهار

به هر نقطه ایران عزیز که سفر کنید، زیبایی‌ها و جذابیت‌های طبیعی آن، شما را سرگرم می‌کند و بهترین راه برای تجربه لحظات شاد و شیرین، ماجراجویی در طبیعت زیبایی این مناطق است. تالاب خوش‌رنگ‌ولعاب لیپار نیز دنیایی از زیبایی و شگفتی است که برای هر گردشگری، تماشایی و فراموش‌نشدنی خواهد بود. در زمان سفر به دریاچه لیپار چابهار، حتماً دوربین عکاسی را در بار و بندیلتان بگنجانید و به لنز دوربینتان برای ثبت زیبایی‌های این دریاچه صورتی امان ندهید. با این توصیفات، یکی از جذاب‌ترین تفریحات سفر به تالاب صورتی لیپار، عکاسی و ثبت سوژه‌های این دریاچه جنوبی است.

دریاچه صورتی لیپار مقصد پرندگان مهاجر

زیبایی‌های این دریاچه با وجود پرندگان این منطقه، دیدنی‌تر می‌شود و تصویری کارت پستالی پیش روی چشمتان قرار می‌دهد. پرندگان مهاجری که با سردشدن هوا، این بستر صورتی‌رنگ را برای گذران زندگی انتخاب می‌کنند و سبب افزایش زیبایی آن نیز می‌شوند. در ساحل تالاب لیپار بنشینید و در این منطقه دنج و بکر، نظاره‌گر دلبری‌های پرندگان زیبای مهاجر شوید که بر فراز این دنیای صورتی پرواز می‌کنند.

بکربودن این منطقه سبب شده است به جز خدماتی که افراد محلی و دست‌فروش‌ها به مسافران ارائه می‌کنند، نتوانید از امکانات دیگری بهره‌مند شوید؛ اما دوری از امکانات روز رفاهی گردشگری، خود یکی از دلایل زیباماندن تالاب است. بااین وجود، شانس شترسواری در اطراف این دریاچه صورتی را دارید و افراد محلی این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که در اقلیم جنوبی ایران و در کنار یکی از عجیب‌ترین دریاچه های ایران، شترسواری را نیز تجربه کنید. البته فراموش نکنید که محلی‌ها بیشتر در فصول پر مسافر، با شترهای خود به این منطقه می‌آیند. اگر در این فصول به این منطقه سفر کردید، حتما شترسواری را تجربه کنید تا علاوه بر لذت از سفر و داشتن حال خوب، در درآمدزایی مردمان محلی و رونق صنعت گردشگری این منطقه نیز مؤثر باشید.

اقامتگاه‌ها و امکانات رفاهی در سفر به تالاب لیپار

همان‌طور که گفتیم، تالاب خوش‌رنگ‌ولعاب لیپار منطقه‌ای بکر است و چندان امکانات گردشگری ندارد و تنها مردم محلی با کرایه شتر و فروش صدف و نمک دریایی، در فصول سفر از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

اگر قصد دارید که شب را در این منطقه بگذرانید، می‌توانید که برپاکردن چادر و زندگی کمپینگ را تجربه کنید یا به‌سراغ کمپ گردشگری کوه‌های مینیاتوری در حوالی دریاچه بروید. استفاده از هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر چابهار نیز گزینه دیگر شما برای اقامت شبانه خواهد بود.

بهترین زمان سفر به تالاب صورتی لیپار

نکات بهترین زمان سفر به دریاچه رویایی ایران تالاب لیپار

 

وقتی صحبت از سفر به مناطق جنوبی ایران می‌شود، همگی به یاد خورشید و تابش قدرتمند آن در این اقلیم جغرافیایی می‌افتیم. بنابراین با شروع سرما، سفر به چابهار و دریاچه لیپار رونق می‌گیرد. البته فراموش نکنید که این دریاچه صورتی در تمام فصول زیبا و تماشایی است؛ اما بیشترین مسافران لیپار، در زمستان و بهار راهی این منطقه می‌شوند.

با شروع بهار و رسیدن نوروز، تعداد مسافران منطقه افزایش پیدا می‌کند و این ایام به دلیل تعطیلات و آب‌وهوای مناسب، یکی از شلوغ‌ترین روزهای لیپار محسوب می‌شود؛ اما سفر در تابستان به این منطقه، به دلیل گرما و کاهش سطح آب تالاب بسیار کم می‌شود. با شروع سرما و جان‌گرفتن پاییز و زمستان، سر و کله پرندگان مهاجر و آب‌وهوای مناسب نیز پیدا می‌شود و همه چیز برای سفر به لیپار و یک پرنده نگری بی‌نظیر آماده می‌شود.

مسیر دسترسی به تالاب لیپار

برای سفر به تالاب لیپار، در ابتدا باید به سمت استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار حرکت کنید. بعد از رسیدن به چابهار، باید به سمت بندر گواتر راه بیفتید. در جاده چابهار به گواتر برانید تا به روستای رمین برسید. بعد از این روستا به تالاب لیپار خواهید رسید.

نکاتی که باید در سفر به تالاب لیپار بدانید

  • دریاچه صورتی لیپار، یکی از پدیده‌های خاص طبیعت است که باید به حفظ سلامت آن پایبند باشید و هرگز سطح دریاچه را آلوده نکنید. فراموش نکنید که پرندگان مهاجر به این اکوسیستم جان بخشیدند. با دخالت ما انسان‌ها، این منطقه می‌تواند به سمت نابودی پیش برود و مهاجران کمتری را به خود ببیند؛
  • هرگز اتومبیل خود را به نزدیکی دریاچه نبرید، زیرا زمین‌های اطراف این تالاب می‌تواند با سطح باتلاقی خود اتومبیل شما را گیر بیندازند. بنابراین بهترین مکان برای پارک ماشین، حاشیه جاده ساحلی چابهار به گواتر است؛
  • اگر قصد تجربه کمپینگ و ماندن در طبیعت را دارید، با تجهیزات کامل به این منطقه سفر کنید.
هزینه ورودیرایگان
ساعات دسترسی24ساعته
آدرساستان سیستان و بلوچستان، چابهار، کیلومتر 20 جاده چابهار به گواتر، روستای لیپار، تالاپ لیپار.

امیدواریم که از سفرتان به دریاچه لیپار، این منطقه صورتی‌رنگ لذت ببرید و خاطراتی خوش برای خودتان ثبت کنید. دیگر دریاچه‌های صورتی دنیا را می‌شناسید؟ دریاچه مهارلو، دیگر دریاچه صورتی ایران است. دوست دارید که در مطلب بعدی از ره بال آسمان سراغ کدام‌یک از تالاب‌های صورتی برویم؟

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.