زندگی در دبی | اقامت در یکی از مدرن‌ترین شهر‌های دنیا

0

شهر دبی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین شهر‌های دنیاست و روز‌به‌روز نیز با رشد چشم‌گیر خود، جهانیان را به حیرت وا می‌دارد. تاکنون بار‌ها در مطالب مختلف، راجع‌به جاهای دیدنی دبی سخن گفته‌ایم تا راهنمای سفر به دبی برای گردشگران باشند. این بار قصد داریم برای در‌خصوص زندگی در دبی و تجربه سفری بی‌بازگشت به‌سوی این شهر پر‌آوازه و پیشرفته سخن بگوییم. از‌این‌رو اگر رؤیای اقامت در دبی و زندگی در میان آسمان‌خراش‌های سر‌به‌فلک‌کشیده، جزیره‌های مصنوعی شگفت‌انگیز و سازه‌هایی بلند‌پروازانه و حیرت‌انگیز، برای ساخت زندگی جدید در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی مفید و کاربردی در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. 

بهترین شهرهای امارات برای اقامت ایرانیان

به‌طور کلی می‌توان گفت که شهر‌های دبی، ابوظبی (پایتخت امارات) و شارجه، بر‌اساس معیار‌های مختلف، بهترین شهر‌های کشور امارات برای زندگی هستند؛ اینکه دقیقاً کدام شهر برای شما به‌منظور مهاجرت و زندگی، مقصد بهتری است، به معیار‌ها و اولویت‌ها و سبک زندگی شما بستگی دارد. از‌این‌رو در ادامه بهترین شهر‌های امارات را بر‌اساس معیار‌های مختلف، بررسی و مقایسه کرده‌ایم تا شما بتوانید با استفاده از این اطلاعات، انتخاب دقیق‌تری انجام دهید.

  • بهترین شهر‌های امارات بر‌اساس عوامل اقتصادی و حقوق و مزایای نیروی کار

به‌طور‌کلی اگر به‌ دنبال فرصت‌های شغلی بیشتر، بهتر و مناسب‌تری هستید، زندگی در دبی یا ابوظبی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از سوی دیگر، اگر می‌خواهید کسب‌و‌کاری جدید در کشور امارات راه‌اندازی کنید، باید بدانید که به‌صورت کلی یافتن منابع مالی در کشور امارات به این منظور، کاری دشوار خواهد بود؛ با‌این‌حال برای رسیدن به چنین هدفی، ابوظبی بهترین شهر امارات، به‌لحاظ دسترسی به منابع مالی است. گفتنی است که حقوق و مزایای نیروی کار در شهر‌های شارجه و ابوظبی، بیشتر از سایر شهر‌های کشور امارات متحده عربی است. در‌ بررسی عوامل اقتصادی، هزینه خرید و اجاره مسکن را نیز نباید از قلم انداخت. از‌این‌نظر شهر شارجه شرایط مناسب‌تری داشته و هزینه خرید و اجاره مسکن در آن، در مقایسه با سایر شهر‌های امارات، کمتر است. 

  • بهترین شهر‌های امارات بر‌اساس امکانات بهداشتی و درمانی و خدمات عمومی

همان طور که انتظار می‌رود، شهر ابوظبی، پایتخت کشور امارات، به‌لحاظ دسترسی به امکانات بهداشتی، پزشکی و درمانی، بهترین شهر امارات است. از نظر ارائه خدمات عمومی نظیر سیستم های حمل‌و‌نقل، شهر‌های ابوظبی و دبی عملکرد بهتری در مقایسه با سایر‌ شهر‌های امارات دارند. 

  • بهترین شهر‌های امارات بر‌اساس کیفیت زندگی 

بر‌اساس شاخص‌های مختلف و بررسی‌های انجام شده، می‌توان گفت که ساکنان شهر دبی در مقایسه با سایر شهر‌های امارات، کیفیت زندگی بهتری دارند. از‌این‌رو اگر ارتقای کیفیت زندگی، از اهداف مهم شما برای مهاجرت است، بدون شک زندگی در دبی برای شما رضایت‌بخش خواهد بود. 

  • بهترین شهر‌های امارات برای اتباع خارجی (ایرانیان)

همان طور که گفتیم شهر‌های دبی و ابوظبی، بهترین شهر‌های امارات به‌لحاظ کیفیت زندگی، امکانات، خدمات و… هستند؛ با‌این‌وجود باید به این حقیقت واقف باشید که هزینه زندگی در دبی و ابوظبی، به‌خصوص برای ایرانیان، بسیار زیاد است. به همین دلیل بسیاری از مهاجران، شهر‌های شارجه و عجمان را برای زندگی انتخاب می‌کنند؛ زیرا هزینه‌های کمتری دارند. 

چرا دبی؟

عکس زندگی در دبی

دبی از پر‌آوازه‌ترین شهر‌های دنیاست و با سرعت نور در مسیر رشد و پیشرفت حرکت می‌کند. در‌واقع این شهر از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین شهر‌های دنیا به‌شمار می‌آید. از‌سوی دیگر به‌لطف سرمایه‌گذاری‌های کلان روی پروژه‌هایی بلند‌پروازانه، برای رشد صنعت گردشگری و ساخت سازه‌های حیرت‌انگیز بی‌شمار در هر گوشه دبی، این شهر همچون سرزمین عجایب، سراسر شگفتی و زیبایی است و همگان را به تحسین وا می‌دارد. با این اوصاف، چه کسی است که نخواهد در شهر آسمان‌خراش‌های سر‌به‌فلک‌کشیده زندگی کند؟‌ 

از زیبایی‌ها و شگفتی‌های دبی که بگذریم، باید بگوییم که ساکنان دبی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند. به‌طور کلی نیز زندگی در دبی با رفاه و امنیت بسیار خوبی همراه است. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا بسیاری آرزوی زندگی در این شهر رؤیایی را در سر داشته باشند. 

بررسی مزایای زندگی در دبی

در بخش قبلی تا حدودی در‌خصوص مزایای زندگی در دبی و علت محبوبیت این شهر سخن گفتیم. در این بخش می‌خواهیم به‌طور دقیق‌تر به مزایای اقامت در دبی بپردازیم:

  • بر‌اساس استاندارد‌های جهانی، شهر دبی به‌لحاظ کیفیت و شرایط زندگی، جزء بهترین شهر‌های دنیاست و مردم آن در رفاه کامل زندگی می‌کنند. 
  • در مدارس و دانشگاه‌های دبی، از به‌روز‌ترین شیوه‌های تدریس استفاده می‌شود؛‌ از‌این‌رو این شهر سطح علمی بسیار خوبی دارد. 
  • شهر دبی از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل استفاده می‌کند و در‌عین‌حال هزینه حمل‌و‌نقل با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در این شهر بسیار کم است. 
  • آمار جرم و جنایت در شهر دبی بسیار اندک بوده و این شهر، از امن‌ترین شهر‌های امارات برای زندگی است. 
  • همان طور که گفتیم، ساکنان دبی از پرداخت مالیات افزوده بر درآمد معاف هستند. 

بررسی معایب زندگی در دبی 

شاید با خواندن مزایای زندگی در دبی، حسابی برای مهاجرت به این شهر و زندگی در آن وسوسه شده باشید؛ اما بد نیست پیش از تصمیم‌گیری برای مهاجرت به دبی، با معایب زندگی در این کلان‌شهر مدرن نیز آشنا شوید:

  • زندگی در کشور امارات، به‌خصوص شهر دبی، بسیار پر‌هزینه است؛ از‌این‌رو شما در صورتی می‌توانید زندگی با‌کیفیتی را در این شهر تجربه کنید که شغلی مناسب با درآمد عالی داشته باشید. 
  • جالب است بدانید که دریافت اقامت دائم در شهر دبی، حتی پس از سال‌ها کار کردن و زندگی در آن، امکان‌پذیر نیست. در بهترین حالت اگر شما بتوانید خانه‌ای در این شهر خریداری کنید، اقامت ۵‌ساله این شهر را دریافت خواهید کرد. (اقامت ۱۰‌ساله این کشور فقط به افرادی خاص با شرایط ویژه تعلق می‌گیرد.)
  • از دیگر معایب شهر دبی، آب‌و‌هوای آن است. در‌واقع آب‌و‌هوای این شهر به دلیل مؤقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، بسیار گرم و شرجی بوده و گرمای آن در فصل تابستان طاقت‌فرساست. 
  • خوب است بدانید که ساعت کاری معمول در اغلب مشاغل دبی، در مقایسه با ساعت کاری استاندارد، بیشتر است. 

بررسی امنیت ایرانیان برای زندگی در دبی

از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای مهاجرت به یک کشور، این است که نحوه برخورد مردم آن کشور با مهاجران به چه صورت است و به‌طور کلی تا چه میزان می‌توانند در محل زندگی جدید خود، در آرامش و امنیت زندگی کنند. در این خصوص باید بگوییم که به دلیل وجود قوانین سخت حاکم بر کشور امارات متحده عربی، در این کشور، به‌خصوص شهر دبی، هیچ‌گونه کلاهبرداری، دزدی، مزاحمت، جیب‌بری و… به چشم نمی‌خورد. از این نظر می‌توان گفت که شهر دبی به‌لحاظ امنیت، از بهترین مکان‌ها برای زندگی است. 

از سوی دیگر به دلیل افزایش تعداد مهاجران و تنوع ملیت‌های مختلف در دبی، مردم بومی این شهر به‌خوبی با مهاجران و طرز فکر و فرهنگ آن‌ها کنار می‌آیند و با آن‌ها رفتاری مناسب و محترمانه دارند. از‌این‌رو شما می‌توانید در شهر دبی در امنیت و آرامش خاطر زندگی کنید. 

بررسی هزینه‌های زندگی در دبی

  • هزینه اجاره خانه برای زندگی در دبی 

در شهر دبی نیز همچون هر شهر دیگری هزینه خرید و اجاره خانه، بر‌اساس محل قرار‌گیری، اندازه خانه و معماری خارجی و داخلی آن، متفاوت است. هزینه اجاره مسکن در دبی از ۵۰ هزار درهم در سال تا ۱ میلیون درهم در سال متفاوت است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید بر‌اساس میزان درآمد و بودجه‌ای که دارید، خانه‌ای مناسب را برای اجاره و اقامت در دبی انتخاب کنید. نکته‌ای که در این خصوص باید به آن اشاره کنیم این است که تمامی قرارداد‌های اجاره خانه در دبی به‌صورت سالانه است. به‌علاوه شما باید تمام مبلغ اجاره یک سال را در ابتدای قرارداد پرداخت کنید. 

  • هزینه خورد و خوراک

به‌صورت کلی هزینه خرید مواد‌غذایی در دبی بر‌خلاف سایر هزینه‌ها در این شهر، مناسب و معقول است و درصد کمی از درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طور حدودی، هزینه خورد و خوراک برای خانواده‌ای ۳ تا ۴ نفره در این شهر، ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ درهم در ماه است. 

  • هزینه پوشاک

هزینه پوشاک برای هر شخص کاملاً متفاوت است. در‌واقع این امر وابسته به آن است که شما در طول سال چند دست لباس خریداری می‌کنید و انتخاب شما برای خرید لباس، چه برند‌هایی باشند. به‌هر‌جهت باید بگوییم که فروشگاه‌های مراکز خرید دبی برای هر بودجه‌ای، اجناس مناسبی برای ارائه دارند. 

  • هزینه‌های پزشکی درمان

بر‌اساس قوانین امارات، داشتن بیمه درمانی برای تمامی ساکنان این کشور الزامی است. حق بیمه درمانی بر‌اساس شرایط و میزان پوشش آن، متفاوت است. دریافت بیمه کامل برای یک فرد مجرد حدود ۵ هزار تا ۶ هزار درهم در سال هزینه دارد. همچنین خوب است اشاره کنیم دریافت بیمه کامل درمانی برای یک خانواده ۴‌نفره، حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار درهم در سال هزینه خواهد داشت. نا‌گفته نماند که در‌صورت داشتن بیمه درمانی، به‌هنگام زندگی در دبی، تمامی خدمات پزشکی و دارو برای شما رایگان خواهد بود.  

  • هزینه حمل‌و‌نقل

همان طور که گفتیم شهر مدرن دبی دارای بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل است و هزینه حمل‌و‌نقل با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در آن بسیار اندک است. به‌طور حدودی، هزینه رفت‌و‌آمد از‌ طریق وسایل نقلیه عمومی در این شهر ۳۰۰ تا ۴۰۰ درهم در ماه خواهد بود. همچنین اگر برای اقامت در دبی خودرو شخصی در اختیار دارید، خوب است بدانید که هزینه هر لیتر بنزین در تمامی شهر‌های کشور امارات ۲/۱۶ درهم است. 

  • هزینه تحصیل

اگر قصد شما از مهاجرت به دبی، تحصیل در آن است، باید بدانید که تحصیل در این شهر فرآیندی بسیار پر‌هزینه خواهد بود. البته این هزینه با‌ وجود متد‌های پیشرفته و مؤثری که به هنگام تدریس به کار گرفته می‌شود، معقول به نظر می‌آید. این امر را می‌توان از میزان زیاد تقاضا برای تحصیل در دبی و سرعت پرشدن کلاس‌ها، به‌خوبی متوجه شد. اگر بخواهید به‌طور دقیق از این هزینه اطلاع پیدا کنید، باید بگوییم که هزینه تحصیل در مدارس ابتدایی دبی حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار درهم در سال و هزینه تحصیل در مدارس متوسطه حدود ۴۰ هزار تا ۹۰ هزار درهم در سال است. 

  • سایر هزینه‌های زندگی در دبی

هزینه‌هایی که در بخش‌های قبلی درباره آن‌ها صحبت کردیم، هزینه‌های ضروری برای زندگی در دبی بودند. اما مشخص است که هر‌کسی بر‌اساس سبک زندگی خودش، هزینه‌های متفاوتی را در طول زندگی برای تفریح و رفاه خود در‌نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال اگر شما اهل کافه و رستوران رفتن هستید، باید هزینه آن را نیز در میان سایر هزینه‌های زندگی خود در‌ نظر داشته باشید. یا بخشی از بودجه خود را برای تفریح و سرگرمی در‌نظر بگیرید. از‌سوی دیگر هزینه‌های خارج از برنامه نیز همیشه در زندگی واقعی وجود دارند. به‌عنوان مثال هزینه تعمیر وسیله نقلیه یا لوازم خانگی در‌صورت خرابی و… جزء هزینه‌هایی هستند که همواره باید بودجه‌ای رابرای آن‌ها به‌صورت پس‌انداز نگهداری کنید. 

اشتغال در دبی

اغلب شهر‌های کشور امارات متحده عربی، از جمله شهر دبی، جمعیت کمی دارند. همین امر باعث شده است تا برای تأمین نیروی کار انسانی در مشاغل مختلف، مهاجرانی را که دارای مدارک معتبر و مهارت کافی هستند را به‌راحتی استخدام کنند. در‌واقع می‌توان گفت که ایرانیان با زندگی در دبی و کار کردن در آن می‌توانند درآمد بسیار بیشتری از کار کردن در ایران به دست آورند و نهایتاً زندگی بهتری برای خود و خانواده خود بسازند. البته باید دقت داشته باشید که برای یافتن شغلی مناسب، با درآمد زیاد در دبی، باید در حوزه کاری خود توانایی و مهارت عالی داشته باشید. 

بد نیست در این بخش اشاره کنیم که اگر در رشته‌های مهندسی IT، دیجیتال مارکتینگ، مشاوره املاک، مهندسی معماری، مهندسی عمران، هتلداری، پزشکی و… دارای مدرک معتبر، سوابق شغلی و مهارت کافی هستید، زندگی در دبی می‌تواند فرصتی عالی برای شما باشد؛‌ چراکه این مشاغل جزء پر‌درآمد‌ترین و محبوب‌ترین مشاغل در دبی به‌شمار می‌آیند.

تحصیل در دبی

با وجود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبر که دارای اعتبار بین‌المللی بوده و از بهترین و جدید‌ترین متد‌های تدریس استفاده می‌کنند، تحصیل در دبی متقاضیان زیادی دارد. اغلب دانشگاه‌های معتبر کشور امارات متحده عربی از زبان انگلیسی برای امور تحصیلی استفاده می‌کنند؛ از‌این‌رو دانشجویان متقاضی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باید دارای مدرک زبان آیلتس با نمره حد‌اقل ۶ باشند یا در کالج‌های آموزش زبان دبی تحصیل کنند. جدا از بحث سطح علمی بالای دانشگاه‌ها و مدارس دبی، بسیاری تحصیل در این شهر را برای دریافت ویزای تحصیلی و در ادامه ویزای کاری در کشور امارات انتخاب می‌کنند. از‌این‌رو اگر رؤیای زندگی در دبی را دارید، یکی از راه‌های رسیدن به این رؤیا و موفقیت تحصیلی و شغلی، دریافت پذیرش از سوی دانشگاه‌های دبی برای تحصیل است. 

بررسی چگونگی دریافت اقامت در دبی

در طی سال‌های اخیر، کشور امارات متحده عربی سیاست‌های خوبی در‌خصوص جذب مهاجران جویای کار یا سرمایه‌گذار داشته است. در‌واقع داشتن شرایط زندگی مناسب و درآمد عالی نیز از دلایلی است که بسیاری برای زندگی در دبی و سایر شهر‌های امارات، به این کشور مهاجرت می‌کنند. اما همان طور که در قسمت‌های قبلی به‌طور مختصر اشاره کردیم، هیچ کدام از مهاجران هرگز نمی‌توانند اقامت و تابعیت کشور امارات را دریافت کرده و بخشی از جمعیت بومی و دائمی این کشور ثروتمند شوند. با این وجود، شما می‌توانید اقامت موقت امارات را به طرق مختلف دریافت کنید. اقامت موقت کشور امارات متحده عربی معمولاً ۵‌ساله و در شرایط ویژه برای اشخاصی خاص، حد‌اکثر ۱۰‌ساله است. در ادامه راه‌های کسب اقامت موقت این کشور را ذکر کرده‌ایم:

  • دریافت ویزای طلایی امارات متحده عربی؛
  • دریافت اقامت در دبی از طریق کار؛
  • دریافت اقامت برای زندگی در دبی از طریق تحصیل؛
  • دریافت اقامت از طریق سرمایه‌گذاری؛
  • دریافت اقامت از طریق خرید ملک؛
  • دریافت اقامت در دبی از طریق ازدواج با شهروند اماراتی؛
  • دریافت اقامت برای زندگی در دبی از طریق تولد؛
  • دریافت اقامت از طریق پناهندگی.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سعی کردیم تا راهنمایی کامل در‌خصوص شرایط زندگی در دبی و نحوه مهاجرت به این شهر و چالش‌های آن، در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که اگر قصد اقامت در دبی را دارید، این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد. در‌نهایت فراموش نکنید که اگر اطلاعاتی در‌خصوص نحوه مهاجرت به کشور امارات و شرایط زندگی در آن را دارید، اطلاعات ارزشمند خود را در بخش نظرات با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

بهترین شهر‌های کشور امارات متحده عربی برای زندگی، شهر‌های دبی، ابوظبی و شارجه هستند.

مهاجران در کشور امارات هرگز نمی‌توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند. مدت زمان اقامت موقت در این کشور نیز حد‌اکثر ۱۰ سال است.

به دلیل کمبود نیروی کار انسانی در شهر دبی، مهاجرانی را که دارای مدارک معتبر و مهارت کافی هستند می‌توانند به‌راحتی شغلی مناسب با درآمد بالا در این شهر پیدا کنند.

به‌طور کلی زندگی در شهری لوکس و مدرن همچون دبی پر‌هزینه است؛‌ اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که درآمد مردم این شهر نیز بالا است.

گفتنی است که در مدارس و دانشگا‌ه‌های معتبر کشور امارات از بهترین و جدید‌ترین متد‌ها برای آموزش و تدریس استفاده می‌شود و سطح علمی دانش‌آموزان و دانشجویان در این شهر بسیار بالا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.