پلاژ مارون بهبهان | گردشگری در یکی از زیباترین پلاژهای جنوب ایران

0

پلاژ مارون بهبهان از بسیاری لحاظ به‌عنوان یکی از جاهای تفریحی خاصِ استان خوزستان به حساب می‌آید. این پلاژ برخلاف بسیاری از پلاژ‌های کنار دریا، پشت سد زیبای مارون خودنمایی می‌کند. جانمایی این پلاژ در پشت سد باعث شده تا این تفرجگاه منظره‌ای بسیار تماشایی داشته باشد. به لحاظ آب‌و‌هوا نیز این منطقه‌‌ طبیعتی خوش و دل‌انگیز دارد. در نتیجه پلاژ سد مارون مکان جذابی برای گردشگرانی است که در سفر به خوزستان دنبال منطقه‌ای با آب‌و‌هوای خوش می‌گردند. این پلاژ به لحاظ امکانات تفریحی نیز مکانی تمام‌عیار برای گردشگری است. به لطف این شرایط گشت‌و‌گذار در این پلاژ برای گردشگران هم فال است و هم تماشا. از آنجا که رسم داریم اطلاعات کاملی درباره جاهای دیدنی ایران پیش روی همراهان خود قرار دهیم، اطلاعات کاملی برای گشت‌و‌گذاری جانانه در این منطقه عالی آماده کرده‌ایم.

پلاژ سد مارون کجاست؟

جالب است بدانید بیشتر از ۶۰۰ سد فعال در ایران وجود دارد. این سد‌ها هر کدام در گوشه‌ای از این سرزمین پهناور خودنمایی می‌کند. از آنجایی که هر کجا آب باشد، آبادانی نیز پدید می‌‌آید، بیشتر سدهای ایران رونقی برای مناطق اطراف ایجاد کرده‌اند. در این زمینه می‌توان به سد مارون اشاره کرد که به گل سرسبد جاهای دیدنی ایران تبدیل شده است. سد مارون در ۱۵کیلومتری شمال بهبهان قرار گرفته است. علاقه‌مندان گردشگری در جنوب ایران به‌خوبی درجریان هستند که بهبهان یکی از زیباترین شهرهای استان خوزستان است.

اکنون که صحبت از جاذبه‌های بهبهان به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که دیرینگی بهبهان به دوران ایلامیان باز می‌گردد؛ در نتیجه اگر برای گردشگری راهی پلاژ سد مارون شدید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت را غنیمت بدانید و گشت‌و‌گذاری جانانه در دیگر جاهای دیدنی بهبهان تجربه کنید. برای رسیدن به این سد زیبا و پلاژی که در همسایگی آن قرار دارد. باید راه خوزستان را در پیش بگیرید و به بهبهان برسید. در انتهای این متن درباره مسیرهای دسترسی به پلاژ مارون بهبهان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی پلاژ سد مارون

پلاژ مارون بهبهان در کنار سدی قرار دارد که بر روی رودخانه مارون کشیده شده است. رودخانه‌ مارون، یکی از رودهای خروشان جنوب ایران به حساب می‌آید. این رودخانه از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از استان کهگیلویه و بویراحمد، به استان خوزستان می‌رسد. رودی که از آن صحبت می‌‌کنیم پس از رسیدن به شهر بهبهان، شرایطی برای احداث سد فراهم کرد. به همین دلیل در ۱۵کیلومتری شمال بهبهان، سدی خاکی با نام مارون، روی این رود کشیده شد. مراحل احداث سد مارون در ۱۳۶۸ خورشیدی آغاز و در ۱۳۷۷ به پایان رسید. سدی که از آن صحبت می‌کنیم منظره‌ای تماشایی داشت؛ در نتیجه بهبهانی‌ها از دور و نزدیک برای گشت‌و‌گذار به این سد می‌آمدند. این شرایط مسئولین گردشگری استان خوزستان را به این فکر انداخت تا با ساخت پلاژی بزرگ و زیبا، از سد مارون بهره‌برداری گردشگری داشته باشند.

برای تعریف از پلاژ مارون کافی است به این نکته اشاره کنیم که این پلاژ در منطقه‌ای با وسعت ۱۳هزار کیلومتر ساخته شده است. همان‌گونه که اشاره کردیم، اینجا به لحاظ جاذبه‌های طبیعی، یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز به حساب می‌آید. این سد به لحاظ امکانات رفاهی و تفریحات نیز یکی از بهترین جاهای خوزستان برای گردشگری است. در ادامه درباره امکانات پلاژ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امکانات پلاژ سد مارون

همان‌گونه که می‌دانید، منظور از پلاژ در دنیای گردشگری، به منطقه‌ای از ساحل دریا یا دریاچه است که برای کاربردهای گردشگری و آب‌تنی آماده شده باشد. جالب است بدانید پلاژ، ریشه فرانسوی دارد و ما ایرانی‌ها برابر دریاکنار را برای آن استفاده می‌کنیم. بنا به این تعریف، پلاژ مکانی است که امکانات رفاهی چشمگیری برای گردشگران داشته باشد. برای نمونه می‌توان به پلاژ مارون اشاره کرد. حدود ۱۹ ویلای خوش‌منظره با تجهیزات کامل در پلاژ مارون چشم‌انتظار گردشگران هستند.

تعداد ۹ دستگاه ویلا از مجموع ۱۹ ویلایی که به آن اشاره کردیم یک‌خوابه هستند. این ویلا‌ها برای گردشگران خلوت‌نشینی در نظر گرفته شده که علاقه‌ای خاص به مسافرت‌های تک‌نفره و ماجراجویی دارند. پهمچنین برای گردشگرانی که همراه خانواده راهی این منطقه شده‌اند نیز ۹ دستگاه ویلای بزرگ و ۳خوابه در نظر گرفته است. به ویلاهایی که گفتیم، یک دستگاه ویلای اعیانی و ۴خوابه را هم اضافه کنید. به لطف این شرایط، جایی برای نگرانی درباره اقامت گردشگران در این پلاژ باقی نمی‌ماند.

سرویس‌خواب بسیار راحت و تمیز، مبلمان شیک، میز ناهارخوری، سازوکار تهویه مطبوع، آشپزخانه و تلویزیون را هم اضافه کنید. ناگفته پیداست با چنین امکانات رفاهی مجهزی مسافران تا هر زمان که دلشان خواست می‌توانند در این ویلاها اقامت کنند و روز را با گردشگری در منطقه‌های اطراف به شب برسانند. از امکانات رفاهی پلاژ مارون که بگذریم، به تفریح‌های این پلاژ می‌رسیم که پایانی ندارد.

تفریح در پلاژ سد مارون بهبهان

حتماً شما هم با ما هم‌ عقیده‌اید که تفریحات آبی، لطف بیشتری دارد و خاطره سفر را ماندگار می‌کند؛ در نتیجه اگر در سفر به خوزستان هوس آب‌تنی به سر شما زد، حتماً‌ سری به پلاژ مارون بزنید. در ساحل این پلاژ بساط سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات آبی مهیاست. برای اینکه گردشگری در این پلاژ بیشتر به مسافران خوش بگذرد، اتوبوس دریایی در ساحل پلاژ پهلو گرفته است. این اتوبوس، گردشگران را به گشت‌و‌گذاری جانانه در سد مارون مهمان می‌کند. اتوبوس دریایی از آن دسته تفریحاتی است که لطف آن برای گردشگرانی که همراه خانواده راهی خوزستان شده‌اند، دوچندان می‌شود. این تفریح برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است و برای کهنسالان آرامش‌بخش.

به آن دسته گردشگران ماجراجویی که می‌خواهند در سفر به خوزستان آدرنالین خونشان را حسابی افزایش دهند، این نوید را بدهیم که پلاژ مارون سرگرمی‌های آبی بسیار هیجان‌انگیزی دارد. جت اسکی و قایق موزی از تفریحات آبی پرهیجان آن به حساب می‌آید. اگر هم می‌خواهید در این پلاژ به سرگرمی‌ها آبیِ آرامش‌بخش مشغول شوید، ماهیگیری و قایق‌سواری را پیشنهاد می‌کنیم. از آنجایی که این پلاژ مکانی همه‌چیزتمام برای گردشگری است، تفریحات آن فقط به سرگرمی‌های آبی خلاصه نمی‌شود. یکی از قسمت‌های خوش‌منظره پلاژ به پیست موتورهای چهارچرخ اختصاص دارد. گردشگران ماجراجویی که اهل موتورسواری هستند، قدر این پیست را به‌خوبی می‌دانند.

انصافاً باید گفت پلاژ مارون یکی از بهترین دهکده های توریستی ایران است. دلیل این موضوع را می‌توان در امکانات متنوع این پلاژ جستجو کرد. برای نمونه قسمتی از پلاژ به پارک کودک اختصاص دارد. جالب است بدانید تمامی قسمت‌های مختلف این پلاژ از پوشش اینترنت وای‌.‌فای (Wi-Fi) بهره‌مند است. در واقع هر کجای پلاژ که بودید، می‌توانید سلفی‌های جانانه‌ای بگیرید و عکس‌های ماجراجویی‌های خود را با دوستان و آشنایان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

جاذبه های دیدنی پلاژ سد مارون بهبهان

مطمئن باشید پس از راهی‌شدن به پلاژ مارون و تماشای جاذبه‌های دیدنی این منطقه، به این نتیجه می‌رسید که بی‌دلیل از این پلاژ تعریف‌و‌تمجید نکردیم. بدون شک مهم‌ترین جاذبه‌ دیدنی این پلاژ، منظره تماشاییِ آن به آبِ آرام سد مارون است. از این منظره دلنشین که بگذریم به فواره‌ای بلندوبالا می‌رسیم که در پلاژ خودنمایی می‌کند. همراه با پاشیدن آب به آسمان، موسیقی زیبایی نیز پخش می‌شود. به این زیبایی‌ها، نورپردازی تماشایی را هم اضافه کنید. این نورپردازی شب‌ها انجام می‌شود و جلوه‌ای باشکوه به پلاژ می‌دهد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم یک شب را در این محیط رؤیایی سپری کنید. با غروب خورشید به سمت فواره موزیکال بروید و چشم‌های خود را مهمان تماشای رقص آب و نور کنید. از آنجایی که گردشگری بدون خوردن غذایی جانانه کامل نمی‌شود، رستورانی شیک و اشرافی در پلاژ تعبیه شده است. در این رستوران منویی از غذاهای خوش رنگ‌و‌لعاب پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد. جالب‌تر اینکه چایخانه‌ای سنتی هم در پلاژ ماژون وجود دارد. لذت نوشیدن فنجانی چای قند‌پهلو در کنار تماشای آرامش آبِ سد، موهبتی است که در کمتر جایی نصیبتان می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به پلاژ سد مارون

برای شما گفتیم پلاژ مارون به‌اندازه‌ای تماشایی است که دست‌کم یک شبانه‌روز کامل را می‌توانید به گشت‌و‌گذار در آن مشغول شوید. با این حال حیف است راهی بهبهان شوید و سری به دیگر جاهای دیدنی این دیار نزنید. خوشبختانه پاینجا فاصله مناسبی با بسیاری از جاهای دیدنی بهبهان دارد. اگر از گشت‌و‌گذار در طبیعت سیر نمی‌شوید، نرگس زار بهبهان را پیشنهاد می‌کنیم. هما‌ن‌گونه که از نام این مکان تماشایی پیداست، تمامی قسمت‌‌های آن را گل‌های زیبای نرگس پوشانده. نرگس‌زاری که از آن صحبت می‌کنیم چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار مساحت دارد. در نتیجه به هرکجای این دشت که نگاهی بیندازید، چشمتان به جمال نرگس‌های زیبا روشن می‌شود.

دریاچه چاه ماری، یکی دیگر از جاهای دیدنی بهبهان است که منظره‌ای بسیار تماشایی و آبی آرام و دل‌انگیز دارد. این دریاچه با عمقی نزدیک به ۱۰ متر، بستری مناسب برای رشد انواع گیاهان فراهم کرده است. به همین دلیل در اطراف دریاچه چاه ماری گیاهان کَهور، اکالیپتوس و کُنار بی‌شماری رشد کرده‌اند.

بهترین زمان سفر به پلاژ سد مارون بهبهان

از آنجایی که بهار، فصل بارندگی است، سد مارون در این فصل از همیشه پرآب‌تر می‌شود. حس‌و‌حال بهاری و طبیعت زیبای این ناحیه انصافاً‌ نسبت به دیگر فصل‌ها تماشایی‌تر است. از طرف دیگر اشاره کردیم که نرگس‌زار بهبهان یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به پلاژ‌ مارون به حساب می‌آید. ناگفته پیداست گل‌های این نرگس‌زار در بهار از همیشه بیشتر است. به تابستان که رسیدیم، ویلاهای مجهز پلاژ با دستگا‌ه‌های تهویه مطبوع،‌ گرمای هوا را متعادل می‌کنند تا گردشگری در این فصل نیز به مسافران خوش بگذرد. بهبهان پاییزهای دل‌انگیزی دارد. قدم‌زدن در حاشیه سد و تماشای غروب آفتاب در پاییز را به گردشگران عاشق‌پیشه‌ پیشنهاد می‌کنیم.

اقامت در پلاژ سد مارون

با توجه به تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از سوئیت‌های پلاژ مارون کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که این مکان برای اقامت شرایطی بسیار عالی دارد. به همین دلیل با خاطرجمع می‌توانید راه شهر بهبهان را در پیش بگیرید و اقامتی راحت و به‌یادماندنی را در پلاژ تجربه کنید.

مسیر دسترسی به پلاژ سد مارون بهبهان

همان‌گونه که اشاره کردیم، پلاژی که از آن صحبت می‌کنیم در همسایگی سد زیبای مارون قرار دارد. این سد در استان خوزستان واقع شده است. اگر مبدأ سفر شما را تهران در نظر بگیریم، ۳ مسیر برای رسیدن به سد مارون در پیش رو دارید. این مسیرها با خودروی شخصی دست‌کم ۹ ساعت و در بیشترین حالت ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. پس از رسیدن به استان خوزستان، باید راه بهبهان را در پیش بگیرید. بهبهان از شمال و شمال شرقی با استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب با استان بوشهر همسایه است. شهر بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان واقع شده است. به این شهر که رسیدید، مسیر انتهای جاده پلاژ را دنبال کنید. به پایان جاده که رسیدید، چشم شما به سد زیبای مارون روشن می‌شود. پلاژ مارون در کنار این سد واقع شده است.

پلاژ مارون بهبهان از آن دسته جاهای دیدنی است که امکان ندارد راهی آن شوید و خاطره‌‌ای خوش از گشت‌و‌گذار در آن برای همیشه در ذهن شما باقی نماند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از پلاژ سد مارون در اختیار شما گذاشتیم، از همیشه بیشتر به شما خوش بگذرد و جای همراهان خود در ره بال آسمان را خالی کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در استان خوزستان دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

پلاژ سد مارون در ۱۵کیلومتری شمال بهبهان خودنمایی می‌کند.

منظره‌ای تماشایی به سد مارون، آب‌و‌هوای دل‌انگیز و طبیعتی سرسبز و سرگرمی‌های آبی هیجان‌انگیز از جاذبه‌های اصلی پلاژ سد مارون به حساب می‌آید.

چندین دستگاه سوئیت شیک با امکانات رفاهی چشمگیر در این پلاژ برای اقامت گردشگران تعبیه شده است.

رستوران، سرویس بهداشتی، چایخانه، مکان مخصوص بازی کودکان و فروشگاه به‌عنوان امکانات رفاهی پلاژ سد مارون شناخته می‌شود.

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل، دریاچه چاه ماری و نرگس‌زار بهبهان از جاهای دیدنی این دیار است که فاصله مناسبی با پلاژ سد مارون دارد.

این پلاژ در بهار هر سال از همیشه تماشایی می‌شود. انصافاً باید گفت گردشگری تابستانی و پاییزی نیز در پلاژ مارون بهبهان خوش می‌گذرد.

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.