فرودگاه هاشمی نژاد مشهد | اطلاعاتی که درباره فرودگاه مشهد باید بدانید

0

ایرانیان مشهد را به پایتخت معنوی‌شان می‌شناسند. مرقد مقدس امام رضا باعث شده مشهد به قطب گردشگری مذهبی ایران تبدیل شود. سالیانه گردشگران بسیاری به مشهد می‌آیند به همین علت شما هیچ موقع مشهد را خلوت نمی‌بینید. در هر ناحیه از ایران که زندگی کنید، می‌توانید خود را به مشهد برسانید. برای رسیدن به مشهد چندین راه وجود دارد. سریع‌ترین راه رسیدن به مشهد سفر هوایی است. قبل از اینکه پایتان به هواپیما برسد، باید درباره فرودگاه و سفرهای هوایی بدانید؛پس اگر بلیط هواپیما مشهد را خریده‌اید، با معرفی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد همراه ما باشید.

معرفی فرودگاه مشهد

معرفی فرودگاه مشهد

در سال 1330 در مشهد فرودگاهی تأسیس شد که از آن بیشتر برای پروازهای آموزشی، ایرتاکسی و پروازهای نظامی استفاده می‌کردند. در سال‌های ابتدایی این فرودگاه روزانه فقط یک پرواز تهران به مشهد داشت. به مرور زمان و با پیشرفت صنعت هواپیماسازی و گردشگری، امکاناتی مثل برج مراقبت پرواز، پارکینگ و ترمینال جدید به این فرودگاه اضافه شد. در چند سال اخیر و در طی دوره‌های مختلف هم چند بار فرودگاه هاشمی بازسازی شد؛ چند ترمینال و خدمات رفاهی دیگر به آن افزودند تا جایی که امروز این فرودگاه را به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های ایران می‌شناسند. بعد از اتمام جنگ فرودگاه مشهد، به یاد دلاوری‌های شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد تغییر نام پیدا کرد. این فرودگاه  540 هکتار مساحت دارد. روزانه بیش از 200 پرواز با حدود 22هزار مسافر در این فرودگاه تردد می‌کنند.

ترمینال های فرودگاه مشهد

ترمینال های فرودگاه مشهد

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد دارای پایانه‌های مجزا برای پروازهای داخلی و خارجی است.

  • ترمینال شماره یک

ترمینال شماره یک پایانه پروازهای داخلی است. مساحت این پایانه 38هزار متر مربع است. ترمینال شماره یک در ضلع شرقی فرودگاه مشهد قرار گرفته است. قسمت پذیرش بار، دریافت کارت پرواز و سوارشدن به هواپیما در قسمت غربی ترمینال قرار دارند.

  • ترمینال شماره دو

ترمینال شماره دو خروجی پروازهای خارجی به حساب می‌آید و سالیانه بیش از دو میلیون مسافر از این ترمینال استفاده می‌کنند.

  • ترمینال شماره سه

ترمینال شماره سه همکار ترمینال شماره دو است. این قسمت از فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، سالن ورودی پروازهای خارجی است.

مقصدهای پروازی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

مقصدهای پروازی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

بعد از معرفی فرودگاه مشهد باید به این موضوع بپردازیم که این فرودگاه برای چه مقاصدی پرواز دارد؟ در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید از این فرودگاه پرواز کنید یا روی باندهای این فرودگاه بنشینید. اکثر شهرهای ایران به مشهد پرواز دارند. پرواز شهرهایی که روزانه انجام می‌شوند شامل اصفهان، تهران، تبریز، اهواز‌، کرمانشاه، زاهدان، شیراز، همدان، قشم و یزد است. پروازهای خارجی فرودگاه مشهدی هم متنوع هستند؛ بغداد، استانبول، بیروت، دبی، دوحه، جده، قندهار، دوشنبه، شارجه، کابل، هرات، نجف و… تعدادی از این پروازهاست.

ایرلاین های فرودگاه مشهد

ایرلاین های فرودگاه مشهد

پروازهای فرودگاه مشهد در چند سال اخیر افزایش یافته است. فرودگاه مشهد دومین فرودگاه پر رفت‌وآمد ایران بعد از فرودگاه مهرآباد به حساب می‌آید؛ همچنین در سطح بین‌المللی بعد از فرودگاه امام خمینی قرار دارد. از لحاظ تعداد پرواز ورودی و خروجی روزانه در ایران رتبه نخست را فرودگاه واقع شده در مشهد دارد؛ یعنی بیش از 14 شرکت داخلی و 16 شرکت خارجی در این فرودگاه پرواز دارند. ظرفیت سالانه این فرودگاه 8 میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

فرودگاه مشهد دو باند موازی دارد که امکان پرواز برای هواپیماهای مختلف تا رده بوئینگ 747 را فراهم کرده است. این فرودگاه برای چند شرکت هواپیمایی دومین قطب به حساب می‌آید؛ برای مثال ایران ایر، ایران ایر تور، ماهان، معراج، تابان و آسمان. شرکت‌های خارجی فعال در این فرودگاه شامل ترکیه، جزیره، جرمنیا، قطر، کام ایر، سان اکسپرس، عراق، العربیه، کویت و فلای دبی است. پروازهای مشهد از لحاظ کیفیت رتبه خوبی دارند.

امکانات فرودگاه بین المللی مشهد

امکانات فرودگاه بین المللی مشهد

مثل هر فرودگاه مجهز و   معتب ردیگری، خدمات رفاهی مختلفی را می‌توانید در فرودگاه مشهد سراغ بگیرید. در ادامه به مه‌م‌ترین این خدمات اشاره می‌کنیم.

خدمات بانکی

خدمات بانکی

وجود چندین دستگاه خودپرداز در ترمینال پروازهای داخلی و باجه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور و صرافی در سالن پروازهای خارجی، از خدمات بانکی این فرودگاه است.

خدمات اورژانس

خدمات اورژانس

خدمات به افراد توان‌یاب و خدمات اورژانس از امکاناتی است که در هر سه ترمینال فرودگاه هاشمی نژاد مشهد وجود دارد. افرادی که به علت کهولت سن یا هر علت دیگری توانایی حرکت یا انتظار طولانی‌مدت ندارند، می‌توانند از توان‌یاب‌ها کمک بگیرند.از آنجایی که حادثه هیچ‌وقت خبر نمی‌کند، حتی پای پرواز، اگر ناگواری پیش بیاید یا اتفاق خوبی مانند تولد یک نوزاد رخ بدهد، نگرانی همراهان به حداقل می‌رسد؛ چراکه در این فرودگاه خدمات اورژانس 24 ساعته وجود دارد.

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی

خرید بلیط هواپیما برای همه افراد معنی یکسانی ندارد. بعضی افراد بلیط خریداری می‌کنند تا به مرکز شهر بروند و بعد از آن خود را به یکی از شهرستان‌های اطراف برسانند. بیشترین نگرانی چنین افرادی این است که چگونه به مقصد اصلی برسیم؟ خوشبختانه در فرودگاه مشهد همه چیز مهیا است. اطلاعات فرودگاه هاشمی نژاد مشهد شما را در پیداکردن ماشین مناسب با قیمت مناسب راهنمایی می‌کنند.

افرادی که قصد دارند به یکی از بخش‌های شهر مشهد بروند هم می‌توانند از تاکسي‌های فرودگاه یا اتوبوس و مترو استفاده کنند. در اکثر مواقع کمتر از چند دقیقه تاکسی فرودگاه برای شما آماده است تا شما را برای سفری فراموش‌نشدنی همراهی کند. اگر هم تعدادتان زیاد است، می‌توانید ون اجاره کنید. بعضی از راننده‌های فرودگاه مانند یک راهنمای سفر  هستند و جاهای گردشگری، بازارهای مشهور و سوغات باکیفیت مشهد را به مسافران معرفی می‌کنند. اگر از این راننده‌ها در راهتان قرار گرفت خوب به صحبت‌های او گوش کنید. اگر هم با شهر مشهد آشنایی دارید و بار چندانی همراهتان نیست، می‌‌توانید از خط اتوبوس ۷۷ یا مترو فرودگاه برای تردد در شهر استفاده کنید. خط 77، هر 20 دقیقه یک‌بار مسیر فرودگاه تا خیابان ۱۵خرداد را طی می‌کند.

خدمات VIP و CIP فرودگاه مشهد

خدمات VIP و CIP فرودگاه مشهد

اگر پروازتان از نوع بیزینس کلاس یا فرست کلاس باشد، نیازی نیست برای انجام تشریفات پرواز، مانند سایر مردم در صف‌های طولانی بایستید. شما می‌توانید به بخش وی‌آی‌پی بروید تا تمامی خدمات قبل از پروازتان به‌صورت ویژه انجام شود. جایگاه تشریفات بسیار اختصاصی یا همان CIP برای افردی استفاده می‌شود که مرتبه تجاری یا سیاسی ویژه دارند. این خدمات شامل دریافت کارت پرواز، تحویل جامه‌دان، پذیرایی در سالن،‌ بازرسی اختصاصی، انتقال تا پای پلکان پرواز و بالعکس است.

اجاره خودرو در فرودگاه مشهد

اجاره خودرو در فرودگاه مشهد

بسیاری از افراد عاشق آزادی عمل هستند. چنین افرادی ترجیح می‌دهند ماشینی در اختیار داشته باشند که بتوانند با خیال راحت تردد کنند. خوشبختانه فرودگاه هاشمی نژاد مشهد برای چنین افرادی چاره اندیشی کرده است. در فرودگاه می‌توانید خودرو اجاره کنید و در مدت زمانی که در مشهد هستید، آزادانه گردش کنید. البته اجاره‌بهای چنین خودروهایی کم نیست؛ اما ارزشش را دارد. اگر شما هم دوست دارید خودتان به گردش بروید و نگرانی بابت رفت‌وآمد نداشته باشید، از این امتیاز استفاده کنید.

پارکینگ فرودگاه مشهد

پارکینگ فرودگاه مشهد

این امکان بیشتر برای افرادی خوب است که از مشهد خارج می‌شوند. بیشتر اوقات افرادی که قصد سفر هوایی دارند، خودشان را با تاکسی اینترنتی یا وسایل عمومی به فرودگاه می‌رسانند؛ این در صورتی است که اکثر آن‌ها ماشین شخصی دارند. عمده نگرانی این افراد از این بابت است که اگر با ماشین شخصی به فرودگاه برویم ماشین را کجا بگذاریم؟ پیداکردن جای پارک در دنیای شلوغ امروز و نداشتن نگرانی بابت امنیت ماشین دو علت اصلی برای این افراد است. خبر خوب اینکه فرودگاه مشهد پارکینگ اختصاصی دارد؛ کافی است ماشینتان را در جایی که متصدی پارکینگ می‌گوید قرار دهید و با خیال راحت از مشهد خارج شوید. بعد از بازگشت ماشین شما صحیح و سالم و  منتظر شماست. این پارکینگ اولین پارکینگ ایران با ظرفیت بیش از هزار خودرو است.

اطلاعات فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

قوانین فرودگاه مشهد

قوانین فرودگاه مشهد

هرجا که پا بگذارید با لیست بلندی از قوانین مواجه می‌شوید؛ قوانینی که باعث می‌شوند کار شما راحت‌تر پیش برود و البته نظم ایجاد شود. فرودگاه مشهد هم از این دست قوانین دارد. مهم‌ترین قانونی که اکثر افراد راجع‌به آن نگرانند بحث اضافه بار و بار مجاز است. در تمام ایرلاین‌های داخلی میزان بار مجاز برای کلاس‌های اکونومی 20 کیلوگرم و برای کلاس بیزینس بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم است. هزینه اضافه بار به این شکل است به‌ازای هر یک کیلو بار اضافه باید یک‌درصد از کل مبلغ بلیط را به‌عنواع جریمه بپردازید. حمل مایعات در چمدان مسافر هم بسیار خطرناک بوده و ممنوع است.

بعضی افراد حیوان خانگی دارند و قصد دارند این موجود دوست داشتنی را همراه خود ببرند. چنین افرادی باید قوانینی را رعایت کنند. سگ‌، گربه و پرندگان برای سفر با هواپیما مجاز هستند. ورود و خروج آبزیان و خزندگان هم ممنوع است. گونه‌های خاص یا غیراهلی هم باید با تأیید محیط زیست وارد یا خارج شوند. ورود حیوان از کشورهای دیگر، ممنوع و خروجش نیز باشد به شکل باربری و با تأیید کشور مقصد انجام شود. مدارکی که لازم دارید شامل گواهی سلامت، شناسنامه حیوان و میکروچیپ یا حلقه پا است.

راه های دسترسی به فرودگاه مشهد کدام هستند؟

راه های دسترسی به فرودگاه مشهد کدام هستند؟

برای رفتن به فرودگاه مشهد با اتوبوس خط واحد، باید به میدان پانزده‌ خرداد واقع در انتهای بلوار جمهوی اسلامی بروید. خط اتوبوس 77 به فرودگاه اختصاص داده شده است. اتووبس‌های این خط هر 20 دقیقه به طرف فرودگاه حرکت می‌کنند. مترو، اتوبوس‌های تندرو و تاکسی‌های شهری هم وسایلی هستند که برای رساندن مسافران به فرودگاه قرار داده شده‌اند. خوشبختانه فرودگاه تا مرکز شهر فقط  8 کیلومتر فاصله دارد. اگر می‌خواهید از نقاط دیگر شهر هم به فرودگاه بروید، بهتر است از مترو استفاده کنید. وارد یکی از ایستگاه‌های مترو شده و خودتان را به خط یک برسانید که به خط وکیل آباد – غدیر معروف است. البته دقت کنید که روی مترو، کلمه «فرودگاه» نوشته شده باشد. آخرین ایستگاه این قطار، فرودگاه است. تاکسی‌ها از هر نقطه شهر به طرف فرودگاه حرکت می‌کنند. در صورتی که نتوانستید از خط مترو یا اتوبوس استفاده کنید، نگران نباشید تاکسی‌های اینترنتی هم گزینه‌های خوبی هستند.

سفرهای هوایی آسان‌ترین راه سفر هستند؛ خصوصاً برای افرادی که محل زندگی آن‌ها فاصله زیادی تا مشهد دارد. فرودگاه هاشمی نژاد مشهد کیفیت خوبی دارد. خدمات‌رسانی در این فرودگاه به بهترین شکل انجام می‌شود. ما سعی کردیم هرآنچه که در فرودگاه نیاز دارید را معرفی کنیم؛ اگر نکته‌ای ذکر نشده باقی ماند یا سؤالی در ذهنتان ایجاد شد، می‌توانید بپرسید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.