پل قشلاق سنندج | سی و سه پل کردستان

2

پل قشلاق سنندج یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان و جاهای دیدنی اطراف سنندج به شمار می‌رود. در این مقاله، قصد داریم شما را برای یک سفر هیجان‌انگیز به این بنای تاریخی آماده کنیم؛ این‌گونه در هنگام سفر به پل قشلاق یا پل شیخ سنندج نیاز به پرس‌وجو از کسی ندارید و خودتان ریز‌و‌درشت اطلاعات مربوط را می‌دانید.

پل قشلاق سنندج کجاست؟

پل قشلاق سنندج که مردم به آن پل شیخ سنندج نیز می‌گویند، یکی از جاذبه‌های غرب ایران است. این پل، در ۳کیلومتری شرق شهر سنندج و بر روی رودخانه قشلاق کشیده شده است. این پل از نظر ظاهر شباهت بسیاری به سی و سه پل اصفهان دارد، با این تفاوت که پل قشلاق شش دهانه و شش غرفه بین هر دو دهانه دارد. طول این پل 85 متر، عرض آن 3 متر است و از سطح رودخانه حدود 7 متر ارتفاع دارد. این پل به نام پل شیخ سنندج نیز معروف است و دلیل نام‌گذاری آن، شخصی بانفوذ و عارف به نام حاج شیخ شکرالله شهبازی است که به وسیله ایشان پل مرمت شد.

تاریخچه پل قشلاق سنندج

پل شیخ سنندج

تاریخ‌شناسان قدمت پل قشلاق سنندج را به دوران صفویه و زندیه نسبت می‌دهند. البته در زمان قاجاریه نیز تعمیراتی بر روی این پل انجام شده است. ساخت این پل به سفارش شاه‌صفی و به دست سلیمان خان اردلان انجام شده است. بنای اولیه در سال 1046 هجری شمسی ساخته شده و میرزا رضا وزیر کردستانی در سال 1268 آن را بازسازی کرده است.

جاذبه‌های گردشگری پل قشلاق

پل شیخ سنندج

در زیر پل قشلاق سنندج رودخانه‌ای وجود دارد که جذابیت خاصی به این منطقه بخشیده است. همچنین معماری پل که خاص دوره صفوی است، بسیار چشم‌نواز است. کوه‌های اطراف این پل هم در کنار رودخانه و رنگ مصالح به‌کاررفته در پل، منظره زیبایی را ایجاد کرده است. در مجاورت این پل، بر روی یکی از کوه‌ها یک سنگ‌نبشته وجود دارد که بر روی آن اطلاعاتی از تعمیر و مرمت دوباره پل در سال 1289هجری و در زمان ناظم‌الایاله میرزا غلام‌حسین‌خان نوشته شده است.

امکانات گردشگری اطراف پل قشلاق

امکانات گردشگری اطراف پل قشلاق

این پل در شهر سنندج قرار دارد؛ پس برای اقامت می‌توانید در نزدیکی پل به یکی از هتل‌های سنندج مراجعه کنید. همچنین در اطراف پل شیخ سنندج، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و رفاهی هم وجود دارد. برای خرید هم می‌توانید به بازار بزرگ شهر سنندج، از مهم‌ترین مراکز خرید سنندج بروید.

جاهای دیدنی نزدیک پل شیخ سنندج

در کردستان و خصوصاً نزدیک به شهر سنندج، مناطق گردشگری فراوانی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. به غیر از پل قشلاق، دیگر جاهای دیدنی اطراف سنندج را که به پل قشلاق نیز نزدیک باشند، می‌توان در جاذبه‌های دیدنی زیر خلاصه کرد.

غار صلوات آباد

غار صلوات آباد

در جنوب‌شرقی شهر سنندج یک روستای قدیمی به نام روستای صلوات‌آباد وجود دارد. در این روستا، یکی از مناطق گردشگری شهر سنندج به نام غار صلوات آباد قابل مشاهده است. مسیر رسیدن به این غار کمی دشوار است و برای گردشگران معمولی ممکن است قابل استفاده نباشد؛ اما این غار برای غارنوردان و صخره‌نوردان از اهمیت خاصی برخوردار است.

آدرس: کردستان، جنوب شرق سنندج، روستای صلوات آیاد

حمام عبدالخالق

قدمت این حمام به دوره قاجاریه بر می‌گردد. آب استفاده شده در حمام، مانند دیگر حمام‌های استان کردستان، از قنات‌های اطراف تامین می‌شود.  ارتفاع سقف حمام عبدالخالق تقریباً بلند است و ستون‌های چهارگوش سنگی، آب‌نما، حجره‌ها، رختکن، گرم‌خانه، خلوتی‌ها، سرویس و خزینه آن نشان‌دهنده شیوه حمام‌سازی ایرانی در دوره صفوی است. این حمام مشابه حمام وکیل الملک در شهر سنندج است.

آدرس: کردستان، سنندج، میدان انقلاب، ضلع شرقی بازار سنندج

دریاچه زریوار مریوان

این دریاچه در 3کیلومتری شهر مریوان قرار دارد؛ یعنی حدوداً 135 کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد. دریاچه زریوار مریوان یکی از مناطق گردشگری و تفریحی اصلی این شهر است که امکانات لازم برای اقامت در آن هم موجود است. همچنین انواع و اقسام تفریحات آبی را می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید.

آدرس: کردستان، 3کیلومتری غرب شهر مریوان

اطلاعات بازدید از پل قشلاق

اطلاعات بازدید از پل قشلاق

پل قشلاق سنندج در همه ساعات شبانه‌روز، قابلیت بازدید دارد؛ اما توصیه ما به شما این است که در ساعت ابتدای روز و تا قبل از ظهر به آن سر بزنید. در این زمان هوا خیلی گرم و آزاردهنده نیست و نور هم برای عکاسی مناسب است. بازدید از پل قشلاق هیچ هزینه‌ای ندارد و برای همه رایگان است.

بهترین زمان بازدید از پل قشلاق چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به شهر سنندج، فصل بهار و تابستان است. این شهر در بین رشته‌کوه‌ها قرار گرفته است و از آب‌و‌هوای معتدلی برخوردار است. در فصل پاییز و زمستان، دمای هوای این شهر کاهش چشمگیری دارد و شاید برای سفر خیلی مناسب نباشد؛ اما در فصل بهار و تابستان زیبایی طبیعت این منطقه به اوج می‌رسد و می‌توانید در کنار پل قشلاق عکس‌های بی‌نظیری بگیرید.

مسیر و دسترسی به پل قشلاق سنندج

برای رسیدن به پل قشلاق ، باید خودتان را به بلوار بسیج مستضعفین در شهر سنندج برسانید. بعد از آنجا وارد محله‌ای به نام قشلاق و خیابان سیروان می‌شوید. پل قشلاق از همین جا به‌سادگی قابل تشخیص است.

آدرس: استان کردستان، سنندج، بلوار بسیج مستضعفین، سیروان، پل قشلاق

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان، به معرفی و بررسی پل قشلاق سنندج پرداختیم. شباهتش با سی و سه پل و تفاوتش را بیان کردیم و درباره تاریخچه ساختش هم به نکات مهمی اشاره کردیم. در اطراف پل قشلاق به شناخت دیگر جاهای دیدنی سنندج و کردستان نیز پرداختیم. امیدواریم این مقاله به شما در گردش و سفر به سنندج، کمک کرده باشد.

4.5/5 (4 نظر)
2 نظرات
  1. Zanyar می گوید

    داخل رودخانه هم قایق رکابی هم وجود دارد خیلی هم عالی

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که نظرتون رو با ما به‌اشتراک گذاشتین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.