جاهای دیدنی اطراف همدان | رویارویی تاریخ و طبیعت در پایتخت تمدن ایران

0

استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران در رده باستانی‌ترین شهرهای جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ اما همدان فقط از لحاظ بعد تاریخی شهرت ندارد. این شهر در کنار تاریخ کهن، با طبیعت برجسته خود، هر گردشگری را شیفته و مجذوب خود کرده است. آیا دنبال منطقه‌ای خوش آب‌وهوا برای سفر هستید؟ آیا می‌خواهید تاریخ و تمدن ایران را از نزدیک لمس کنید؟ استان همدان مجموعه‌ای کامل از تمام آن چیزی است که می‌خواهید تجربه کنید. پس اگر از علاقه‌مندان به تاریخ، طبیعت‌گردی و کشف ناشناخته‌ها هستید و تاکنون به همدان سفر نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید و با خواندن این مقاله، خود را برای سفری پرماجرا و چالش‌برانگیز آماده کنید. در این مطلب می‌خواهیم جاهای دیدنی اطراف همدان را زیر ذره‌بین ببریم و با شگفتی‌های این استان زیبا آشنا شویم. در این ماجراجویی هیجان‌انگیز با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی اطراف همدان

  • مجموعه گنجنامه | گل سرسبد جاذبه‌های دیدنی همدان

مجموعه گنجنامه از جاهای دیدنی اطراف همدان

آیا تا به حال نام دهکده گردشگری گنجنامه همدان را شنیده‌اید؟ این مجموعه یک منطقه توریستی تمام عیار بوده که شما را به یک روز پرماجرا در طبیعت شگفت‌انگیز خود دعوت می‌کند. اصلی‌ترین علت محبوبیت منطقه گنجنامه، سنگ نبشته‌ها و آثار تاریخی به‌جامانده از دوران پادشاهی داریوش و خشایار شاه بر روی صخره‌های الوند است. در کنار بازدید از این آثار تاریخی و تماشای طبیعت خیره‌کننده گنجنامه، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه را نیز از دست ندهید. تله کابین، آبشار، پیست سورتمه‌سواری، بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، پیست تریال، تعادل هوایی، شهربازی، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم و دیواره سنگ‌نوردی از دیگر امکانات مجموعه گنجنامه همدان است که روزی شاد و هیجان‌انگیز را برایتان رقم می‌زند. پس تردید نداشته باشید که رفتن به گنجنامه را باید در برنامه سفر خود به استان همدان قرار دهید. 

آدرس: استان همدان، 5 کیلومتری شهرستان همدان، انتهای دره عباس آباد، ابتدای مسیر جاده همدان به تویسرکان.
  • دشت میشان | تجربه گردش و کوهپیمایی در یک دشت دلربا

دشت میشان از جاذبه های گردشگری همدان

درست است که همدان یک شهر باستانی با پیشینه تاریخی است؛ اما نباید از طبیعت بکر و بی‌نظیر آن غافل شد. دشت پهناور و سرسبز میشان، مکانی فوق‌العاده زیبا و سرسبز در نزدیکی قله الوند است. اگر دنبال مکان مناسبی برای تفریح و طبیعت‌گردی هستید، دشت میشان از جمله جاهایی است که برای همیشه در خاطرتان ثبت خواهد شد. آب و هوای خنک و دلنشین، درختان سربه‌فلک‌کشیده، صدای گوش‌نواز پرندگان و چشم‌انداز خیره‌کننده، محبوبیت دشت میشان را دوچندان کرده است. حال که تصمیم گرفته‌اید دل به طبیعت زیبای میشان بزنید، خود را برای یک کوهپیمایی نیمه سنگین و جذاب آماده کنید. 

آدرس: استان همدان، شهرستان همدان، میدان مرکزی، میدان قائم، سمت راست، دوراهی عباس آباد-گنجنامه، جاده گنجنامه.
  • دریاچه سد اکباتان | یک روز به‌یادماندنی در کنار خانواده

دریاچه سد اکباتان از جاهای دیدنی اطراف همدان

یکی دیگر از جاهای سرسبزی که می‌توانید در حوالی همدان سری به آن بزنید، دریاچه سد اکباتان است. این دریاچه زیبا با امکانات تفریحی و گردشگری، مکانی بسیار مناسب و هیجان‌انیگز برای گذراندن اوقات فراغت است. دورتادور این دریاچه با فضای سبز و درختان تنومند پوشیده شده و طبیعتی بکر و شاداب به وجود آورده است. همچنین اگر طرفدار ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب هستید، دریاچه سد اکباتان گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. کمی آنطرف‌تر هم می‌توانید سری به بهترین رستوران های همدان بزنید و خستگی یک روز پرماجرا را با خوردن یک وعده غذای محلی خوشمزه از تن بیرون کنید. 

آدرس: استان همدان، جاده همدان ملایر، 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان همدان.
  • روستای ورکانه | روستایی همه چیز تمام در میان جاهای دیدنی اطراف همدان 

روستای ورکانه از جاذبه های گردشگری اطراف همدان

اگر می‌خواهید کمی از هیاهوی زندگی شهری فاصله بگیرید و برای چند ساعتی هم که شده در دل یکی از خوش آب و هواترین روستاهای ایران زندگی کنید، روستای ورکانه بهترین گزینه برای شماست. ورکانه، روستایی سرسبز و دیدنی در دامنه جنوبی رشته کوه‌های زاگرس بوده و با طبیعت چشم‌نواز خود، میزبان گردشگران از سراسر کشور است. این روستای قدیمی در مجاورت رودخانه‌ای زیبا قرار داشته و با معماری تماماً سنگی، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. 

آدرس: استان همدان، 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان همدان.
  • چشمه فرشه | زلال و پرآب

یکی دیگر از شاخصه‌های اصلی شهر همدان، چشمه‌های پرآبی است که در اطراف آن وجود دارد. در امتداد دره مرادبیگ، یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های همدان به نام چشمه فرشه از دل زمین جوشیده است. در مسیر این چشمه نیز چندین چشمه کوچک و بزرگ دیگر هستند که در مسیر هم قرار دارند. چشمه فرشه علاوه بر اینکه دشت‌ها و گیاهان اطراف را آبیاری می‌کند، یکی از اصلی‌ترین منابع آب روستاهای سیلوار و دره مرادبیگ است. اگر می‌خواهید در یک طبیعت آرام و پرنشاط به تفرج بپردازید، چشمه زیبای فرشه را فراموش نکنید. به شما قول می‌دهیم پیاده‌روی در مسیر این چشمه و تماشای گل‌های وحشی و طبیعت شاداب، یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی سفرتان به همدان خواهد شد. 

آدرس: استان همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ.
  • چشمه ملک | خنک و گوارا

چشمه ملک از جاهای دیدنی اطراف همدان

شاید کمتر کسی باشد که نام چشمه ملک را به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اطراف همدان شنیده باشد. اگر اهل پیاده‌روی و کوهنوردی در ارتفاعات استان همدان باشید، بی شک این چشمه در مسیرتان قرار خواهد گرفت. ازاین‌رو برای رسیدن به چشمه ملک، مسیر آسانی در پیش نخواهید داشت. البته گفتنی است که چشمه ملک از لحاظ بصری و ظاهری، جذابیت چندانی ندارد؛ بلکه آب بسیار شیرین و گوارای آن، کوهنوردان را سرزنده می‌کند. اگر تصمیم گرفته‌اید بخشی از سفر خود را به ورزش و صعود به ارتفاعات اختصاص دهید، می‌توانید به ارتفاعات 4 قله همدان بروید و با نوشیدن از آب این میراث طبیعی ملی ایران، خستگی را از تن خود بیرون کنید. پس اگر از کنار چشمه ملک عبور کردید، پیشنهاد می‌کنیم چند لحظه در کنار آن توقف کرده و لذت نوشیدن آب خنک و گوارای این چشمه را تجربه کنید.

آدرس: استان همدان، شهرستان همدان، بخش مرکزی، روستای چشمه ملک.
  • دره مرادبیگ | زیباترین قاب پاییزی

دره مرادبیگ

در جنوب غربی همدان، بزرگ‌ترین دره کوهستان الوند به نام دره مرادبیگ قرار دارد. داستان‌های فراوانی درباره تاریخچه این دره وجود داشته و از زمان حکومت مادها در مرکز توجه قرار گرفته است. این دره در یکی از مناطق کم‌رفت‌وآمد واقع شده و به همین دلیل تاکنون دست‌نخورده و بکر باقی مانده است. خوب است بدانید که تا زمان حکومت قاجار، از این دره به‌عنوان تبعیدگاه استفاده می‌کردند. چشم‌انداز پاییزی این دره، یکی از زیباترین قاب‌هایی است که در طول عمرتان خواهید دید؛ اما حواستان باشد که دمای این منطقه در زمستان‌ها به منفی 10 درجه می‌رسد. دره مرادبیگ علاوه بر چشم‌انداز زیبا و طبیعت بکر، برخی از جاذبه‌های دیدنی همانند قزوله دره، سردوش، دره بهشت، پیر رحمان و دره گرگ را در خود جای داده است.

آدرس: استان همدان، 3 کیلومتری شهرستان همدان، دامنه کوه‌های الوند. 
  • پیست اسکی تاریک دره | جایی برای تخلیه هیجانات

پیست اسکی تاریکدره از جاذبه های گردشگری اطراف همدان

اگر خیال می‌کنید ورزش اسکی فقط مختص زمستان‌ها است، سخت در اشتباه هستید. در پیست اسکی تاریک دره تابستان یا زمستان فرقی نمی‌کند. در هر فصلی از سال که به این پیست مراجعه کنید، می‌توانید از بهترین امکانات اسکی که برای شما فراهم شده است استفاده کنید. پیست تاریکدره به‌عنوان یکی از پیست‌های بین‌المللی کشور، جایگاه سوم در میان پیست های اسکی ایران را از آن خودش کرده است. این پیست با مساحت 1600 مترمربع، در یکی از مناطق زیبا و خوش آب‌وهوای استان همدان قرار داشته و علاقه‌مندان به اسکی و طبیعت را به خودش جذب کرده است. از اصلی‌ترین امکانات رفاهی این مجموعه می‌توان به خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی، تله سیژ و کافه رستوران اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه هیجان سفر را بیشتر کنید، حتماً سری به این پیست جذاب و پرطرف‌دار بزنید. 

آدرس: استان همدان، 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه، تاریکدره.
  • روستای سیلوار | روستایی در دل جنگل

روستای سیلوار

اگر بخواهیم یک توصیف وسوسه‌انگیز از روستای سیلوار ارائه بدهیم، کافی است بگوییم «خانه‌هایی که از دل یک جنگل انبوه سردرآورده‌اند.» از زیبایی و شکوه این روستا هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. رنگ‌آمیزی حیرت‌آور جنگل‌های پاییزی، مناظر شگفت‌انگیزی در این روستا خلق کرده است. این روستا با بافت کاملا سنتی و طبیعت بی‌نظیر شما را به ماجراجویی درباره تاریخچه پیشینیان فرامی‌خواند. همچنین خوب است بدانید که برخی از اهالی بومی این روستا، خانه‌های خود را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تبدیل کرده‌اند و با روی باز آماده پذیرایی از گردشگران هستند. البته اگر اهل کمپ کردن در طبیعت باشید، می‌توانید با خیال راحت دل به طبیعت آرام این روستا بسپارید و شب را در طبیعت آزاد سپری کنید. 

آدرس: استان همدان، شهرستان همدان، روستای سیلوار.
  • کوه الوند | قلب تپنده استان همدان

تا اینجای مقاله حتماً متوجه ظرفیت‌های بی‌نظیر طبیعت استان همدان شده‌اید. این طبیعت متنوع، امکان تجربه هر نوع هیجان و تفریحی را برای شما فراهم می‌کند. این بار می‌رسیم به معرفی کوه همیشه سفیدپوش الوند. کوه الوند معروف‌ترین و بلندترین قله کوهستان الوند است. کوهپیمایی در این ارتفاعات، تجربه‌ای بی‌نظیر و تکرارنشدنی خواهد بود. توجه داشته باشید که ارتفاعات الوند همیشه از سایر مناطق همدان سردتر است؛ پس اگر می‌خواهید در سرمای بی‌رحم این کوهستان گرفتار نشوید، فصل زمستان را برای کوهنوردی انتخاب نکنید. 

آدرس: استان همدان، جنوب شهرستان همدان.
  • دوزخ دره | چشم‌اندازی بدیع از عناصر زیبای طبیعی

دوزخ دره از جاهای دیدنی اطراف همدان

جاذبه‌های کوهستان الوند تمامی ندارد! دوزخ دره یک منطقه طبیعی وسیع در کوهستان الوند است. این منطقه با طبیعتی بکر و زیبا، شما را به یک گردش پرنشاط و آرامش‌بخش دعوت می‌کند. آب و هوای دلنشین این منطقه به دلیل بیشه‌زارها و کوهستان‌های اطراف این دره است. پیاده‌روی و صرف یک عصرانه خوشمزه در دل کوه‌های الوند، تجربه‌ای بسیار شیرین و به‌یادماندنی خواهد بود. علاوه بر این‌ها، اسکی و کوهنوردی از دیگر تفریحاتی است که در این منطقه انجام می‌شود.

آدرس: استان همدان، 8کیلومتری غرب همدان.

جاهای دیدنی ملایر

  • بازار ملایر | از قاجاریه تاکنون

بازار ملایر از جاهای دیدنی اطراف همدان

این بازار تاریخی که با نام بازار شیخ‌الملوک نیز شناخته می‌شود، یادگاری از دوره قاجار است. مجموعه تاریخی بازار ملایر در بافت قدیمی شهر واقع شده و معماری باشکوه آن چشم‌ها را خیره می‌کند. راسته شیخ‌الملوک، بازار خان، بازار مهر علیخان، بازار کفاش‌ها، سرای میرفتاح، سرای خان، چهارسوق و زورخانه بابک قسمت‌های مختلف این بازار سنتی هستند. امروزه این بازار از جمله جاهای دیدنی اطراف همدان بوده که در مرکز توجه توریست‌ها و مسافران ملایر قرار گرفته است. 

آدرس: استان همدان، شهرستان ملایر، خیابان صفرخانیان، خیابان کی‌قباد.
  • مینی ورلد ملایر | اولین پارک مینیاتوری خاورمیانه

مینی ورلد ملایر از جاذبه های تاریخی اطراف همدان

در شمالی‌ترین نقطه ملایر استان همدان، یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی اطراف همدان را مشاهده خواهید کرد. پارک مینی ورلد ملایر به‌عنوان اولین پارک مینیاتوری خاورمیانه و چهارمین پارک مینی ورلد در دنیا، با طراحی خلاق و دیدنی توانسته توجه گردشگران زیادی را به شهر ملایر جلب کند. در حال حاضر حدود 138 اثر تاریخی و مهم جهان در این پارک به نمایش عموم گذاشته شده است. این آثار تاریخی درواقع سازه‌های کوچکی بوده که هرکدام از آن‌ها تداعی‌کننده یکی از آثار باستانی مهم هستند. برای مثال از مهم‌ترین این آثار می‌توان به تخت جمشید، سربازان هخامنشی، معبد الهه آتنا، حافظیه، پل ورسک مازندران، مقبره خیام، سی و سه پل اصفهان، برج ایفل و برج پیزا اشاره کرد. 

آدرس: استان همدان، شهرستان ملایر، بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، کیلومتر یک بلوار نبوت، مینی ورلد خاورمیانه.
  • تپه نوشیجان | ردپای مادها در جاهای دیدنی اطراف همدان

تپه نوشیجان از مکان های تاریخی اطراف همدان

چند سال پیش در شمال غرب ملایر، تپه‌ای عجیب توسط باستان‌شناسان کشف شد. این تپه دارای 3 طبقه مجزا بوده و هریک از طبقاتش به یکی از دوره‌های تاریخی تعلق دارد. طبقه اول این تپه را به مادها، طبقه دوم را به هخامنشیان و طبقه سوم را به اشکانیان نسبت می‌دهند. مهم‌ترین بخش این تپه باستانی، آتشکده‌ای است که از دوران مادها به‌جای‌مانده و به آن نوشیجان گفته می‌شود. همچنین تالار ستون‌دار آپادانا که از لحاظ معماری شباهت زیادی به تالار صد ستون تخت جمشید دارد، از سکونت هخامنشیان در این تپه خبر می‌دهند. جالب است بدانید که واژه نوشیجان به معنای جایگاه انوش بوده و انوش نیز نام همسر حاکم این منطقه بوده است. فراموش نکنید که تپه نوشیجان یکی از مهم‌ترین مکان های تاریخی اطراف همدان بوده و تجربه‌ای خاص و منحصر‌به‌فرد را برایتان رقم می‌زند. 

آدرس: استان همدان، شمال غرب ملایر.
  • موزه ملایر | کلکسیونی از اشیا تاریخی

موزه ملایر از مکان های تاریخی اطراف همدان

خانه لطفعلیان یک بنای تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار بوده که امروزه پس از مرمت و بازسازی به‌عنوان موزه ملایر، میزبان گردشگران از سراسر دنیا است. این خانه در 2 طبقه ساخته شده و در آن مجموعه‌ای از اشیای گرانبها و تاریخی به معرض دید عموم گذاشته شده است. بخشی از این بنا به اشیا تاریخی مفرغی مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد مسیح تعلق دارد و در بخش دیگری از آن ظروف و ادوات کشاورزی دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش گذاشته شده است. از این‌ها که بگذریم می‌رسیم به معماری باشکوه موزه ملایر. به محض اینکه وارد این موزه شوید، طاق‌های آجری و حوض‌خانه که به شیوه چهاربخشی پوشیده شده، توجه شما را جلب خواهد کرد. موزه ملایر به‌طور کلی یک گنجینه تاریخی تمام عیار بوده که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. 

آدرس: استان همدان، شهرستان ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید علیرضا شهبازیان.
  • شهر زیر زمینی سامن | ماجراجویی در زیر زمین 

شهر زیر زمینی سامن از مکان های تاریخی اطراف همدان

در سال‌های اخیر طی کاوش‌های باستان‌شناسی، شهری پنهان در منطقه سامن کشف شد. طبق شواهد به دست آمده این شهر پنهان یا زیر زمینی در دوره قبل از اشکانی، شهری مخفی بوده و پس از آن به گورستان تغییر کاربری داده است. جالب است بدانید در شهر زیرزمینی سامن 25 اتاق کشف شده در آن‌ها تعداد زیادی اسکلت متعلق به دوران اشکانی پیدا شده است. با توجه به مطالعات باستان‌شناسی برآورد می‌شود که این شهر بیش از 3 هکتار مساحت دارد و احتمالا بخشی از آن نیز در زیر خانه‌های مردم قرار دارد.

آدرس: استان همدان، 15کیلومتری شهر ملایر، سامن.
  • سد کلان | یکی از بزرگ‌ترین سدهای غرب ایران

سد کلان

در سفر به شهر ملایر قرار است از یکی از بزرگ‌ترین سدهای غرب کشور بازدید کنیم. سد کلان که در 30 کیلومتری شهر ملایر قرار دارد، با هدف تأمین آب آشامیدنی و آب کشاورزی اراضی روستاهای اطراف احداث شده است. همچنین این سد به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ملایر باعث جذب توریست و گردشگر به این شهر شده است. 

آدرس: استان همدان، 30کیلومتری شهرستان ملایر.
  • تالاب کرد خورد یا آق گل | زیستگاه پرندگان وحشی و مهاجر

تالاب کرد خورد یا آق گل

تالاب آق گل یک تالاب فصلی مستطیل شکل در روستایی به نام توتل است. بافت و ضخامت تشکیلات زمین شناسی این تالاب از قدمت 40 هزار ساله آن خبر می‌دهند. این منطقه محل گرد آمدن هرزآب‌های فصلی منطقه و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان وحشی مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل است. پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این تنوع جانوری کم‌نظیر هم که شده حتماً سری به تالاب کرد خورد بزنید و لذت تماشای پرندگان کوچ‌کننده را تجربه کنید.

آدرس: استان همدان، شهرستان ملایر، جنوب شرقی شهر اسلام‌شهر، روستای توتل.
  • مجموعه بام ملایر | از خوش‌منظرترین جاهای دیدنی اطراف همدان

مجموعه بام ملایر

یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های گردشگری استان همدان، در شمالی‌ترین نقطه شهرستان ملایر قرار دارد. مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر به وسعت 460 هکتار، مکانی امن و زیبا برای گذراندن اوقات فراغت است. این مجموعه به‌عنوان کمربند سبز و دهکده توریستی ملایر احداث شده و به واسطه چشم‌انداز خارق‌العاده و آب و هوای دلنشین خود، گردشگران را سر ذوق می‌آورد. 

آدرس: استان همدان، بخش شمالی شهرستان ملایر.
  • دریاچه مصنوعی کوثر | خاطره‌سازی در یکی از زیباترین‌های همدان

دریاچه مصنوعی کوثر

مجموعه تفریحی سیاحتی کوثر، مکانی با تجهیزات عالی برای سپری‌کردن یک روز خاطره‌انگیز است. این مجموعه در ورودی شهر ملایر قرار داشته و شامل یک دریاچه مصنوعی، باغ پرندگان و آبشار است. قدم‌زدن در کنار این دریاچه مصنوعی و خوردن یک فنجان چای بر روی سکوی چشم‌انداز دریاچه، یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های سفرتان به ملایر خواهد شد. 

آدرس: استان همدان، ورودی شهرستان ملایر، میدان کوثر.
  • پارک سیفیه | تکه‌ای از ایتالیا در غرب ایران

پارک سیفیه

پارک سیفیه ملایر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ایران در سال 1304 به دست یکی از نواده‌های فتحعلی شاه احداث شد. چهارچوب کلی پارک برگرفته از معماری ایرانی بوده و رگه‌هایی از معماری پیش از صفویه و قاجاریه نیز در آن دیده می‌شود. البته از آنجایی که پارک سیفیه را مهندسین ایتالیایی طراحی کرده و ساختند، آثاری از شکل‌های صلیبی و بیضی شکل نیز در بخش‌های مختلف آن وجود دارد. درختان چنار کهنسال سربه‌فلک‌کشیده، حوضچه‌ها، آبنما، جنگل مصنوعی و معماری ایتالیایی دست‌به‌دست هم داده و فضایی را به وجود آورده‌اند که گویی تکه‌ای از ایتالیا در غرب ایران جا مانده است. 

آدرس: استان همدان، شمال شرقی شهرستان ملایر، انتهای بلوار پارک.
  • غار دره فراخ | معجزه طبیعت

غار دره فراخ

در نزدیکی روستایی به نام جوزان، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ملایر وجود دارد. دهانه غار دره فراخ در ارتفاع 2220 متری از سطح دریا قرار دارد. در زیر دهانه این غار، گلوگاه کوتاهی است که به سمت دهلیزی 9متری باز می‌شود. پایان دهلیز نیز یک مسیر راهرو مانند است که به یک تپه سنگی و پله‌ای منتهی می‌شود. جالب است بدانید که تمامی این پله‌ها در اثر آبگرفتگی‌های درون غار ساخته شده‌اند و هیچ عامل انسانی در ساخت آن‌ها دخیل نبوده است. 

آدرس: استان همدان، شهرستان ملایر، روستای جوزان.

جاهای دیدنی نهاوند

  • تپه باستانی بابا قاسم | خرابه‌ای ارزشمند

تپه باستانی بابا قاسم

تپه باستانی بابا قاسم به‌عنوان یکی از مکان های تاریخی اطراف همدان، ارزش زیادی در بین آثار باستانی منطقه نهاوند دارد. بر روی این تپه، ویرانه‌هایی از یک قلعه اشکانی وجود دارد که به خرابه‌های قلعه سرسام گبری شهرت دارد. خوب است بدانید که این تپه به دلیل ارزش تاریخی در سال 1387 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

آدرس: استان همدان، 20 کیلومتری جنوب غربی نهاوند، ضلع شمالی روستای بابا قاسم.
  • معبد لائودیسه | بازمانده‌ای از دوره سلوکیان

معبد لائودیسه

یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی اطراف همدان که از لحاظ تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد، معبد لائودیسه نهاوند است. این معبد به‌عنوان بازمانده‌ای از دوره سلوکیان، از آثار درخشان و ماندگار این دوره به شمار می‌رود. معبد تاریخی لائودیسه نهاوند در بافت قدیمی شهر و در نزدیکی تپه دو خواهر قرار گرفته و توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خودش جلب کرده است.

آدرس: استان همدان، شهرستان نهاوند، نزدیکی تپه دو خواهر.
  • چنارهای روستای کنگاور کهنه | تماشای رقص درختان کهنسال 

چنارهای روستای کنگاور کهنه

اگر تا به حال به شهر نهاوند سفر کرده باشید، در ابتدای مسیر سراب معروف کنگاور کهنه، درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده بید و چنار توجه شما را جلب کرده است. درختانی که پیرامون این سراب رشد کرده‌اند، ارزش طبیعی منطقه سراب کنگاور کهنه را بالا برده و به‌عنوان یکی از میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده‌اند. جالب است بدانید که یکی از این درختان کهنسال بیش از 400 سال عمر دارد. 

آدرس: استان همدان، 45 کیلومتری نهاوند، روستای کنگاور کهنه.
  • مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی | تفریحی از جنس عرفان و معنویت 

شیخ ابوالعباس نهاوندی یکی از عرفای بزرگ اسلامی در شهر نهاوند بوده است. عبدالرحمان جامی به او لقب پیر و مرشد داده و عطار نیشابوری نیز با عنوان محتشم زمانه از او یاد می‌کند. مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی که به آرامگاه درب شیخ شهرت دارد، در یکی از محله‌های قدیمی شهر نهاوند واقع شده است. گفتنی است که این مقبره تاریخی در سال 1395 بازسازی شد و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف همدان ، پذیرای گردشگران از سراسر کشور است.

آدرس: استان همدان، شهرستان نهاوند، محله درب شیخ.
  • پل زرامین (پل پیل لاغه) | یک اثر تاریخی گرانبها

پل زرامین (پل پیل لاغه) از جاهای دیدنی اطراف همدان

شاید برایتان کمی عجیب باشد که در لیست جاهای دیدنی اطراف همدان، نام یک پل قدیمی وجود دارد؛ اما پل زرامین با بقیه پل‌ها تفاوت دارد؛ زیرا قدمت پل زرامین به دوره قاجار برمی‌گردد و ظرافت به کار رفته در ساخت و طراحی آن، خبر از هوش و ذکاوت معماران آن زمان می‌دهد. این پل با یک دهانه جناغی و بدنه آجری بر روی یکی از شعبات رودخانه گاماسیاب ساخته شده است و به‌عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند، باعث جذب گردشگران به این منطقه شده است. 

آدرس: استان همدان، 5کیلومتری غرب نهاوند، مجاورت روستای زرامین.
  • مسجد جامع نهاوند | قدیمی‌ترین مسجد استان همدان 

مسجد جامع شهر نهاوند با قدمت 900ساله، لقب قدیمی‌ترین مسجد در استان همدان را از آن خودش کرده است. تاریخچه ساخت این مسجد به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد؛ اما همچنان محل برگزاری نمازهای روزانه و مراسمات مذهبی شهر نهاوند است. یکی از ویژگی‌های برجسته این بنا، معماری بسیار ساده آن است. تنها تزئین این مسجد کتیبه‌ سنگی کوچکی است که در اطراف و بالای آن با خط کوفی جملاتی نظیر «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» نوشته شده‌اند. 

آدرس: استان همدان، شهرستان نهاوند، ضلع شمالی میدان قیصریه.
  • خانه آیت الله قدوسی | از شاهکارهای معماری جهان اسلام 

خانه آیت الله قدوسی

خانه آیت الله قدوسی منزل دومین دادستان کل کشور بوده است. قدمت این خانه به دوران قاجاریه بازمی‌گردد و امروزه به‌عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند و ماندگار شناخته می‌شود. در ساخت این خانه قدیمی از معماری ایرانی اسلامی الهام گرفته شده است. پنجره‌های کمانی با شیشه‌های رنگی، تزئینات حصیری و آجری، کفپوش‌های قلوه سنگی و نقش و نگارهای زیبا از خصوصیات برجسته این شاهکار هنری است. 

آدرس: استان همدان، شهرستان نهاوند، خیابان انقلاب، کوچه حاج خدارحم.
  • سراب گیان | درخشش پهنه آبی رنگ در یکی از بکرترین مناطق استان همدان

سراب گیان

طبیعت‌گردی و کشف مکان‌های جدید در همدان همچنان ادامه دارد. می‌خواهیم یکی دیگر چشمه‌های استان همدان را معرفی کنیم. سراب فارسبان، چشمه‌ای پرآب و گوارا است که با زیبایی مسحورکننده خود، جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران پیدا کرده است. دور این چشمه با درختان انبوه و سرسبز چنار تزئین شده است. به محض اینکه به منطقه سراب فارسبان وارد شوید، خود را در یک سرزمین رؤیایی با جذابیت‌های فراوان خواهید دید. حجم شگفتی و زیبایی این منطقه در کلام نمی‌گنجد و باید از نزدیک با این جاذبه طبیعی روبه‌رو شوید تا بتوانید با روح و جان خود طراوت آن را حس کنید. اگر فقط برای چند دقیقه به سراب فارسبان رفته باشید، تا مدت‌ها مست و مسحور طراوت منطقه و چشم‌انداز خارق‌العاده آن خواهید بود. 

آدرس: استان همدان، ۳۲کیلومتری جنوب غربی نهاوند، انتهای روستای کمالوند، ورودی روستای دولت آباد.
  • سراب گاماسیاب | مقصدی عالی برای عاشقان طبیعت

سراب گاماسیاب

اگر تا پیش از این سراب گاماسیاب را نمی‌شناختید، اکنون وقت آن رسیده که با این جاذبه طبیعی آشنا شوید. به جرات می‌توان گفت که سراب گاماسیاب از بزرگ‌ترین و شگفت‌آورترین سراب‌های کشور ایران است. این سراب از دره‌های شمالی رشته کوه گروین نشات گرفته و سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های کشور است. درختان انبوه بلوط و جنگل‌کاری زیبا در محوطه اطراف سراب گاماسیاب، جذابیت این مکان را دوچندان کرده‌اند. همچنین در بالادست چشمه‌ها، غاری طبیعی و تماشایی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. 

آدرس: استان همدان، 20کیلومتری جنوب شهر نهاوند. 

جاهای دیدنی اسدآباد

  • کتبیه‌ آقاجان بلاغی اسدآباد | جایی برای علاقه‌مندان به تاریخ

کتبیه‌ آقاجان بلاغی اسدآباد

سنگ نوشته اسدآباد جایی در دل کوه‌های صعب‌العبور روستای آقاجان بلاغی قرار دارد. این سنگ نوشته یک اثر ارزشمند باقی‌مانده از دوران صفویه است. بر روی این کتیبه، قطعه شعری به خط ثلث به‌صورت برجسته و با ظرافتی خیره‌کننده حکاکی شده است. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی هستید، بازدید از این یادگار دوران صفویه را از دست ندهید.

آدرس: استان همدان، شهرستان اسدآباد، روستای آقاجان بلاغی.
  • آب انبار شاه عباس اسدآباد | فرصتی مناسب برای آشنایی با سبک زندگی پبشینیان

آب انبار شاه عباس اسدآباد

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شما را با یک آب انبار قدیمی و تاریخی آشنا کنیم. شاید اولین چیزی که در بازدید از آب انبار شاه عباس توجه شما را به خودش جلب کند، شکل هندسی مستطیل شکل این سازه باشد. گفته می‌شود که پیشینه ساخت این بنا مربوط به دوران صفویان بوده و طبق شواهد به‌جامانده احتمالا در اواخر قرن 12 هجری، بازسازی و مرمت شد. اگر به سازه‌های قدیمی و آشنایی با سبک زندگی پیشینیان علاقه دارید، بازدید از این آب انبار تاریخی را از دست ندهید.

آدرس: استان همدان، شهرستان اسدآباد، محله درب کاروانسرا.
  • حمام گلستان اسدآباد | میراث ارزشمند صفویان

حمام گلستان اسدآباد

شهرستان اسدآباد منبع ارزشمندی از آثار تاریخی و باستانی است. یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این شهر که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم، حمام گلستان است. این میراث گرانببچه‌های خودمون. ها با نام‌های دیگری همچون حمام قدیمی بازار و حمام خان نیز شناخته می‌شود. این حمام از جنبه‌های بسیار زیادی حائز اهمیت است. حمام گلستان با پیشینه‌ای متعلق به حکومت صفویان، شما را به سفر در زمان‌های دور دعوت می‌کند. جالب است بدانید عمده مصالح به کار رفته در ساخت این حمام آجر، گچ، سنگ تراشیده مرمر و سنگ لاشه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به حمام گلستان رفتید، از بخش‌های مختلف این بنای تاریخی شامل طاق گنبدی شکل، سربینه، گرمخانه، خزینه آب سرد و… بازدید کنید. 

آدرس: استان همدان، شهرستان اسدآباد، محله درب کاروانسرا.
  • موزه مردم شناسی اسدآباد | تجربه سفر در زمان

موزه مردم شناسی اسدآباد

حال که با بخشی از بناهای تاریخی استان همدان آشنا شدید، وقت آن رسیده که سری به یکی از مکان‌های فرهنگی این استان بزنیم. موزه مردم شناسی اسدآباد یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های این شهر بوده که در آن آثار ارزشمندی از دوران حکومت اشکانیان، صفویه و دوران معاصر نگهداری می‌شود. همچنین در این موزه اشیایی از دوران زندگی سید جمال‌الدین اسدآبادی به نمایش گذاشته شده است. از مهم‌ترین اشیای به نمایش گذاشته شده در این موزه می‌توان به چراغ، قفل، کرسی، وسایل آشپزخانه، پوشاک، ابزارآلات کشاورزی و قلیان اشاره کرد. 

آدرس: استان همدان، شهرستان اسدآباد، محله سیدان.
  • بنای یادبود سید جمال الدین اسدآبادی | یک موزه مردم شناسی تمام عیار

در محله سیدان شهرستان اسدآباد بنای یادبود سید جمال‌الدین اسدآبادی قرار دارد. این بنا در واقع در همان منزل قدیمی سید جمال‌الدین بوده که از طرف انجمن آثار ملی ایران تهیه شده است. در سال‌های گذشته ساختمان منزل سید جمال‌الدین تخریب و به جای آن عمارتی جدید احداث شده که با عنوان موزه مردم شناسی اسدآباد مشغول به فعالیت است. 

آدرس: استان همدان، شهرستان اسدآباد، محله سیدان.
  • مسجد جامع اسدآباد | تاریخی و باشکوه

مسجد جامع اسدآباد یا مسجد سلطانی جزو کهن‌ترین مساجد در غرب کشور است. در طی سال‌ها بنای مسجد دچار فرسایش شد؛ ازاین‌رو در اوایل پیروزی انقلاب پروسه بازسازی و مرمت آن کلید خورد. از مهم‌ترین دلایل اهمیت و ارزش این مسجد تاریخی می‌توان به سنگ‌نبشته‌ای تاریخی اشاره کرد که درون شبستان قدیمی مسجد قرار داشت.

آدرس: استان همدان، شهرستان اسدآباد، خیابان فرهنگ.

جاهای دیدنی تویسرکان

  • آبشار افشار | بهشت عاشقان طبیعت

آبشار افشار

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف همدان، آبشار زیبای افشار است. این آبشار در نزدیکی شهر تویسرکان و در انتهای دره اسعد قرار دارد. اگر دنبال مکانی برای استراحت و تجدید قوا هستید، آبشار افشار می‌تواند گزینه مناسبی برای گذراندن یک عصر تابستانی باشد.

آدرس: استان همدان، شهرستان تویسرکان، انتهای دره اسعد.
  • آرامگاه حیقوق نبی | افسانه‌ای اسرارآمیز از قرن هفتم

آرامگاه حیقوق نبی از مکان های تاریخی اطراف همدان

قدمت ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) به قرن هفتم هجری قمری یعنی زمان حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این بنای تاریخی با بدنه آجری 8 ضلعی و سقف مخروطی شکل، به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری سلجوقی شناخته می‌شود. بر روی دیوارهای خارجی این بنا، طاق‌نماهایی به صورت کاشی‌کاری ساخته شده و طرح ستاره داوود به‌عنوان نماد دین یهود در آن به کار رفته است. داستان‌های زیادی درباره پیشینه و تاریخچه این آرامگاه نقل شده است. اگر علاقه‌مند هستید با اسرار رازآلود این آرامگاه آشنا شوید، حتماً سری به این مکان معنوی بزنید. 

آدرس: استان همدان، شهرستان تویسرکان، خیابان اشرفی اصفهانی.
  • دره گزندر سرابی | دره‌ای زیبا در نزدیکی تویسرکان

دره گزندر سرابی

در ابتدای ورودی شهر تویسرکان، دره‌ای به وسعت 500 هکتار وجود دارد. این دره که به دره گزندر سرابی شناخته می‌شود، به دلیل شرایط اقلیمی عالی و وجود خاک حاصلخیز، موقعیت مناسبی برای کشاورزی فراهم کرده است. از سوی دیگر چشم‌انداز طبیعی و سرسبز و آب و هوای دلپذیر، این دره را به تفرجگاهی محبوب برای گردشگران و اهالی منطقه تبدیل کرده است.

آدرس: استان همدان، شهرستان تویسرکان.
  • خانه مسعودی | بازتابی از هنر معماری به جا مانده از عصر قاجار

خانه تاریخی مسعودی یادگاری به‌جامانده از عصر قاجار است. این خانه در دو طبقه ساخته شده و در هر طبقه یک اتاق اصلی و چند اتاق فرعی قرار دارد. می‌توان گفت مهم‌ترین قسمت خانه مسعودی، بخش شاه‌نشین آن است. یکی از چیزهایی که باعث جذابیت این اتاق شده، نقوش گچبری‌شده روی دیوارها است. حاشیه فوقانی دیوارهای اتاق شاه‌نشین با تصاویری از پادشاهان ایران باستان از شاهنامه فردوسی تا دوران قاجاریه تزئین شده است. گچبری‌ها، آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های رنگ روغن، شکوه و عظمت خانه مسعودی را دوچندان کرده‌اند. 

آدرس: استان همدان، شهرستان تویسرکان، خیابان امیرکبیر، خیابان مایل.
  • پارک توریستی کمربسته | نگین سبز همدان

پارک توریستی کمربسته

شاید تصور کنید که پارک کمربسته تویسرکان نیز مانند بسیاری از پارک‌های دیگر، جایی برای تفریح و استراحت است. اما این پارک یک ویژگی برجسته دارد که آن را از سایر پارک‌ها متمایز می‌کند. تعجب نکنید؛ ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما چیزی که باعث تمایز این پارک می‌شود، درختان چنار این مجموعه است. چنارهای کمربسته از قدیمی‌ترین درخت‌های ایران بوده و پنجمین اثر ثبت شده میراث طبیعی ایران هستند. 

آدرس: استان همدان، 3کیلومتری شهرستان تویسرکان، مجاورت جنوب غربی شهر تویسرکان.

این بار در مجله ره بال آسمان به استان همدان سفر کردیم و به‌طور مفصل با جاذبه های گردشگری اطراف همدان آشنا شدیم. سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی اطراف آن، بهترین سفر تاریخی-طبیعی را برای شما رقم می‌زند که پیش از این‌ها تجربه نکرده‌اید. شناخت این جاذبه‌ها به شما کمک می‌کند که بتوانید برای سفر خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید. در بین جاهای دیدنی اطراف همدان کدامیک نظر شما را بیشتر به خودش جلب کرد؟ اگر قرار باشد از میان جاهای دیدنی همدان ، یکی را به دل‌خواه برگزینید، انتخاب شما چیست؟ فراموش نکنید که تجربه‌های خود از سفر به استان همدان را با ما و مخاطبان خوش‌سفر ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

توجه داشته باشید که ارتفاعات الوند همیشه از سایر مناطق همدان سردتر است. پس اگر می‌خواهید در سرمای بی‌رحم این کوهستان گرفتار نشوید، فصل زمستان را برای کوهنوردی انتخاب نکنید.

بله؛ اگر طرفدار ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب هستید، دریاچه سد اکباتان گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اگر در میان جاهای دیدنی اطراف همدان ، به دنبال جاذبه‌های تاریخی این منطقه هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از مجموعه گنجنامه، دره مراد بیگ، تپه نوشیجان، موزه ملایر، تپه باستانی بابا قاسم، معبد لائودیسه، آب انبار شاه عباس اسدآباد و خانه مسعودی را در برنامه سفر خود قرار دهید.

از مهم‌ترین آبشارهایی که در اطراف همدان وجود دارد می‌توان به آبشار مجموعه گنجنامه، آبشار افشار و آبشار کوثر اشاره کرد.

اگر اهل جاذبه‌های باستانی و ماجراجویی در مناطق ناشناخته هستید، توصیه می‌کنیم بازدید از روستاهای ورکانه، چشمه ملک، سیلوار، جوزان، بابا قاسم، کنگاور کهنه، زرامین و آقاجان بلاغی را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.