خانه های تاریخی اهواز | خاطره‌ای ماندگار از زندگی خوزستانی‌های قدیم

1

خانه های تاریخی اهواز حس‌و‌حال زندگی مردمانِ قدیمِ این دیار را برای گردشگران امروزی زنده می‌کنند. این خانه‌ها نمادی از فرهنگ و تمدن غنی اهالی خوزستان به حساب می‌آیند. گردشگری در این خانه‌ها فقط جنبه سرگرمی ندارد. گشت‌و‌گذار در خانه های قدیمی اهواز فرصتی فراهم می‌کند تا گردشگران اطلاعات کاملی از فرهنگ اهوازی‌ها به دست آورند. ناگفته پیداست به لطف این اطلاعات، گردشگری در دیگر جاهای این سرزمین نیز بیشتر خوش می‌گذرد. از آنجایی که سعی ما بر این بوده تا بهترین سفرها را برای همراهان خود رقم بزنیم، در این مطلب فهرستی کامل و و سودمند از خانه های تاریخی اهواز آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این فهرست تا انتها، گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز در اهواز داشته باشید و با کوله‌باری پر از خاطره‌های شیرین به دیار خود باز گردید.

خانه ماپار اهواز

خانه های تاریخی اهواز یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. با این حال انصافاً باید گفت خانه ماپار اهواز جایگاه ویژه‌ای در بین دیگر خانه‌های قدیمیِ این منطقه دارد. علاقه‌مندان خانه‌های قدیمی جنوب ایران به‌خوبی در جریان هستند که حوض فیروزه‌ای در وسط حیاط، دیوارهای آجری و درخت نخل از نمادهای اصلی خانه های تاریخی اهواز به حساب می‌آید. تمامی این نمادها در خانه ماپار اهواز خودنمایی می‌کند. امکان ندارد راهی این خانه شوید و در اولین‌نگاه دلتان برای روزهای خوش گذشته تنگ نشود. دیرینگی خانه ماپار اهواز به دوران قاجار باز می‌گردد. در آن زمان معماران خوزستانی برای ساخت خانه ماپار سنگ‌تمام گذاشته‌اند. به همین دلیل با خانه‌ای قدیمی روبه‌رو هستیم که به‌رغم گذشت سال‌ها،‌ هنوز هم اشرافی و زیباست. جایگاه ارزشمند خانه ماپار در بین اهوازی‌ها باعث شد تا این خانه کاملاً بازسازی شود. به لطف این شرایط خانه ماپار اهواز با روزهای اول خود مو نمی‌زند.

جالب است بدانید خانه ماپار اهواز فاصله بسیار کمی با کارون دارد؛ در نتیجه در مسیر رسیدن به خانه ماپار اهواز، چشمتان به جمال کارون، چشم‌و‌چراغ شهر اهواز نیز روشن می‌شود. با ورود به خانه ماپار، حیاطی دلگشا با حوضی آبی و گلدان‌های زیبا پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در کنار این حوض میز و صندلی‌هایی قرار دارد. گردشگران روی این صندلی‌ها می‌نشینند و با نوشیدن فنجانی قهوه یا چای، گلویی تازه می‌کنند.

خانه ماپار توانسته جای خود را در دل انجمن‌های ادبی اهواز باز کند. جلسه‌های انجمن ادبی حافظ در این خانه برگزار می‌شود. از طرف دیگر کتابخانه‌ای بزرگ نیز در خانه ماپار خودنمایی می‌کند. خانه ماپار با ۵۵۰ مترمربع مساحت، ۲ طبقه و یک زیرزمین، یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز به حساب می‌آید. انصافاً باید گفت حیف است سری به اهواز بزنید و گشت‌وگذاری جانانه در خانه ماپار اهواز نداشته باشید.

اطلاعات بازدید خانه ماپار اهواز

آدرساستان خوزستان، اهواز، خیابان زند، شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان
شماره تماس۶۱۳۲۹۲۳۲۹۰
ساعات کاردرهای خانه ماپار از ۷ صبح تا ۱۱ شب به روی گردشگران باز است

آدرس خانه ماپار اهواز در نقشه‌های گوگل

منزل نفیسی اهواز

منزل نفیسی نسبت به دیگر خانه های تاریخی اهواز شرایط مناسبی ندارد. دیرینگی این عمارت به دوران پادشاهی پهلوی اول باز می‌گردد. در آن زمان بهترین معماران استان خوزستان برای ساخت عمارتی بزرگ و زیبا آستین بالا زدند. ماحصل این تلاش به خانه‌ای تبدیل شد که منظره‌ای زیبا و حیاطی دلگشا داشت. ساکنان منزل نفیسی اهواز سال‌های سال به‌خوبی و خوشی در کنار هم زندگی کردند تا اینکه انقلاب شد و خانه نفیسی تغییر کاربری پیدا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منزل نفیسی اهواز به مهد‌کودک تبدیل شد. چندین سال از این اتفاق گذشت تا اینکه تاریخچه منزل نفیسی باعث شد تا این خانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

به‌رغم ثبت منزل نفیسی اهواز در فهرست آثار ملی، مالک این خانه کمر همت به تخریب آن بست. به همین دلیل همان‌‌گونه که اشاره کردیم منزل نفیسی اکنون شرایط مناسبی ندارد. با این حال دیرینگی این خانه و جایگاه آن در دل تاریخِ خوزستان قدیم باعث شد تا نامی از آن در این فهرست بیاوریم.

اطلاعات بازدید منزل نفیسی اهواز

آدرس: اهواز، خیابان نادری، خیابان کتانباف، روبه‌روی پارکینگ کارون.

بنای معین التجار

بنای معین التجار که به آن سرای معین التجار نیز می‌گویند، یکی از خانه‌ های تاریخی اهواز است که سنگ‌بنای آن در دوران قاجار گذاشته شد. یکی از شخصیت‌‌های مهمِ اهواز قدیم با نام حاج محمد تقی معین التجار، در این خانه زندگی می‌‌کرد. بنای معین التجار به‌رغم جاذبه‌های بی‌شمار و جایگاه ویژه در فرهنگ اهواز، تا مدت‌های زیادی ناشناس باقیمانده بود و درهای آن به روی گردشگران باز نمی‌شد اقبال بد بنای معین التجار، کار این عمارت را به جایی کشاند که در ۱۳۷۴ آتش به جان ساختمان معین التجار افتاد. با این حال بخت هنوز کاملاً‌ از این بنا رو نگردانده بود و به‌رغم آسیب‌های زیاد، بنای معین التجار از این آتش‌سوزی نجات یافت. در نهایت سایه همای سعادت روی سر بنای معین التجار افتاد تا این عمارت قدیمی در ۱۳۷۷ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کند.

از آن زمان به بعد درهای این عمارت به‌ روی گردشگران باز شد. بنای معین التجار، ساختمانی بزرگ با حجره‌های تودرتو است. وسعت این بنا و تعداد زیاد حجره‌های آن شرایطی برای تبدیل کاربری بنای معین التجار فراهم کرده است. قرار است بازارچه‌ای بزرگ در این بنا برای عرضه صنایع‌دستی هنرمندان خوزستانی افتتاح شود. از طرف دیگر انجمن‌های فرهنگی ادبی نیز در بنای معین التجار شب شعر و هنر برگزار خواهند کرد. به لطف این شرایط می‌توان گفت در آینده‌ای بسیار نزدیک خبرهای خوش بیشتری از بنای معین التجار در صنعت گردشگری خوزستان خواهیم شنید.

اطلاعات بازدید بنای معین التجار

آدرساستان خوزستان، اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول
هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 17

آدرس بنای معین التجار در نقشه‌های گوگل

خانه دادرس اهواز

یکی از خانه های تاریخی اهواز در مرکز این شهر قرار دارد. این خانه با نام خانه دادرس اهواز شناخته می‌شود و به آن سرای دادرس هم می‌گویند. خانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، عمارتی ۲طبقه است که طبقه همکف آن ۵ اتاق دارد. در دومین طبقه خانه دادرس اهواز نیز ۳ اتاق تعبیه شده است. در زیرزمین این خانه سردابی با مساحتی حدود ۵ در ۴ مترمربع قرار گرفته است. خانه دادرس در روزگاران قدیم کاربرد کاروانسرا داشت. شیخ خزعل، یکی از مهم‌ترین حاکمان دوران قاجار فرمان ساخت کاروانسرایی بزرگ در مرکز شهر اهواز امروزی را صادر می‌کند. این خانه پس از مدتی به میدان تره‌بار تبدیل شد. سال‌ها بعد خانه دادرس بازار خواربارفروشان شد و پس از مدتی کاربرد انبار پیدا کرد.

در نهایت خانه دادرس متروکه ماند و کسی در آن رفت‌و‌آمد نمی‌کرد. خانه دادرس در ۱۳۸۲ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرده است. با این حال آنچنان که بایدوشاید به این خانه رسیدگی نمی‌شود و تاکنون خبری از مرمت نبوده است. از آنجایی که خانه دادرس در مرکز شهر اهواز قرار دارد، احتمال می‌رود در آینده به موزه‌ مردم‌شناسی یا نگارخانه‌ای فرهنگی تبدیل شود. قرار گرفتن خانه دادرس در مرکز شهر اهواز بهانه‌ مناسبی برای گردشگرانی است که در یکی هتل های اهواز اتاق گرفته‌اند و می‌خواهند گشت‌و‌گذاری جانانه در خانه های تاریخ این شهر داشته باشند. به همین دلیل اقامت در هتل پارس، هتل پرشیا و هتل نادری اهواز را پیشنهاد می‌کنیم.

اطلاعات بازدید خانه دادرس اهواز

آدرسابتدای خیابان سلمان فارسی (نادری)، بازار عبدالحمید
ساعت کارنامشخص
شماره تماسثبت نشده است

آدرس خانه دادرس اهواز در نقشه‌های گوگل

خانه منشی زاده اهواز

خانه منشی زاده اهواز عمارتی قجری است که تاریخ ساخت آن به سال‌های پایانی حکومت قاجار باز می‌‌گردد. علاقه‌مندان گشت‌و‌گذار در خانه‌های جنوب ایران به‌خوبی می‌دانند که خانه‌های قدیمی در بخش اندورنی و بیرونی ساخته می‌شدند. خانه منشی‌ زاده اهواز نیز چنین معماری زیبایی دارد. ناگفته نماند سبک‌و‌سیاق معماری اسلامی نیز در خانه منشی زاده اهواز مشاهده می‌شود. حوضی زیبا و فیروزه‌ای در حیاط دلگشای این خانه خودنمایی می‌کند. معماری داخل این خانه از تزئیناتی بهره می‌گیرد که نماد خانه‌های قدیمی ایرانی است. به همین منظور در چند اتاق خانه منشی زاده طاقچه‌های قدیمی و گچبری‌های سنتی نظرها را به خود جلب می‌کند. این خانه در مهر ۱۳۸۲ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. با این حال آن‌گونه که بایدوشاید به آن رسیدگی نمی‌شود و بیشتر به یک مخروبه تبدیل شده است.

اطلاعات بازدید خانه منشی زاده اهواز

آدرسمیدان شهدا، ابتدای خیابان نظامی (نظری پور)، پلاک ۱۲۳
ساعت کارنامشخص
شماره تماسثبت نشده

خانه قزلباش

انصافاً باید گفت خانه های تاریخی اهواز به غیر تعدادی از آن‌ها، بقیه در شرایط مطلوبی نیستند. بسیاری از این خانه‌ها کاملاً تخریب شده‌اند. خوشبختانه خانه قزلباش تاکنون از نابودی در امان بوده است. این خانه همانند دیگر خانه‌های تاریخی جنوب ایران، معماری چشم‌نواز و خاطره‌انگیز دارد. خانه‌ قزلباش اهواز در اواخر دوران حکومت قاجار و اوایل پادشاهی پهلوی ساخته شد. گذشت ایام، وضعیت خانه قزلباش را به تخریب می‌کشاند تا اینکه این خانه در ۱ مهر ۱۳۸۲ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. به‌رغم این اتفاق، خانه قزلباش هنوز هم نیاز به مرمت دارد تا گردوغبار از این خانه پاک شود و پذیرای گردشگران بیشتری باشد. گشت‌و‌گذار در این خانه را به گردشگرانی پیشنهاد می‌‌کنیم که دوستدار فرهنگ اهالی جنوب هستند و از گشت‌وگذار در جاهای تاریخی اهواز سیر نمی‌شوند.

اطلاعات بازدید خانه قزلباش

آدرسخیابان سیروس، بعد از چهارراه نظامی، پلاک ۷۳
ساعت کارنامشخص
شماره تماسندارد

خانه سبزه زاری

ساکنین خانه سبزه زاری اهواز در روزگاران دور برای خودشان بروبیایی داشتند. این خانه با ۲ طبقه و مساحتی وسیع، یکی از معروف‌ترین خانه‌‌های اهواز قدیم بود. جالب است بانید خانه سبزه زاری بر خلاف بیشتر خانه های تاریخی اهواز که بالکن در بیرون از خانه ندارد، تراسی بزرگ و خوش‌منظره دارد. این خانه در بافت اصلی شهر قرار دارد و به بسیاری از رستوران های اهواز نزدیک است. دیرینگی خانه سبزه زاری به دوران پادشاهای قاجار باز می‌گردد. روزگار با خانه سبزه زاری بدرفتاری‌های زیادی کرده و این خانه اکنون در شرایط مناسبی قرار ندارد. خوشبختانه تاکنون خبری از تخریب خانه سبزه زاری در میان نیست. اداره میراث فرهنگی اهواز نیز خبرهایی برای عزم این سازمان برای مرمت خانه سبزه زاری مطرح کرده است. خانه‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم، رازهای زیادی در سینه نهان دارد و چشم‌انتظار گردشگران است تا پرده از این رازها بردارد.

اطلاعات بازدید خانه سبزه زاری

آدرساهواز، خیابان کاوه
شماره تماسثبت نشده
ساعت کارنامشخص

خانه های تاریخی اهواز با معماری کهن و نمادهایی از روزگارانِ خوشِ اهالی این سرزمین، گردشگری در این شهر را به خاطره‌ای ماندگار تبدیل می‌کنند. امیدواریم اطلاعاتی که از خانه های قدیمی اهواز مطرح کردیم،‌ سفری فراموش‌نشدنی به اهواز را برای شما به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از اهواز دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

خانه ماپار اهواز یکی از بهترین خانه‌های قدیمی این شهر است که شربت‌خانه و رستوران نیز در آن خودنمایی می‌کند.

در بین تمامی خانه‌ های تاریخی اهواز، خانه ماپار فاصله کمی با کارون دارد.

خانه دادرس به مرکز شهر اهواز نزدیک‌تر است.

بیشتر خانه‌ های تاریخی اهواز با سبک معماری قاجاری و پهلوی ساخته شده‌اند.

هتل پارس، هتل پرشیا و هتل نادری اهواز فاصله کمی با خانه دادرس دارند.

1 نظر
  1. زهرا می گوید

    خانه های تاریخی در هر شهری ، یکی از مقصد های گردشگران هست ، تجربه کوتاهی که در بازدید از این خانه ها به دست میاریم ، پر از حس نشاط و شادی هست ، انگار لحظاتی به گذشته سفر می‌ کنیم و بر میگردیم ، چه قدر خوبه که این مکان ها حفظ شدن و به موزه تبدیل شدن ، من که به شخصه حال و هوای این خونه ها را خیلی دوست دارم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.