موزه موسیقی تهران | جایی پر از نما و آوا

2

اگر به موسیقی علاقه‌مند هستید یا دستی در این حرفه دارید، بازدید از موزه موسیقی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی از جالب‌ترین موزه‌های موسیقی در ایران، موزه موسیقی تهران است. در این موزه آثاری ارزشمند از هنرمندها و موسیقی‌دان‌های بزرگ ایرانی وجود دارد. رفتن به این موزه و تماشای آثار نفیسش می‌تواند تجربه‌ای جالب و متفاوت برای هنردوست‌ها باشد.

موزه موسیقی تهران کجاست؟

عکس موزه موسیقی تهران

برای بازدید از این موزه باید به میدان تجریش تهران بروید. خیابان دربندی را پیدا کنید و به سه‌راه تختی برسید. در کوچه نمازی عمارتی باشکوه توجه شما را به خودش جلب می‌کند. پلاک 9 نشان می‌دهد که مسیر را درست رفته‌اید.

تاریخچه موزه موسیقی تهران

  • بنای موزه

عکس بنای موزه موزه موسیقی تهران

بنای موزه ساختمانی قدیمی و سه‌طبقه است ک قدمتش به سال 1351 برمی‌گردد. در آن زمان مهندس سیروس سمراد که سازنده هتل لاله تهران است باغی به‌وسعت 400 هکتار را خرید. موقعیت این باغ در منطقه تجریش بود و آن را به باغ نمازی می‌شناختند. مهندس سمراد عمارتی تماشایی و چشمگیر در دل این باغ ساخت که کاربرد مسکونی داشت. زیربنای این بنا به‌اندازه 1400 مترمربع است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان مالکیت این ملک را بر عهده گرفت؛ اما بعد از چند سال ملک را در اختیار شهرداری تهران گذاشت.

  • شکل‌گیری موزه

عکس شکل‌گیری موزه موسیقی تهران

در سال 1372 سه مسئول که در بخش فرهنگی و هنری فعالیت می‌کردند، طرحی برای تأسیس موزه موسیقی ارائه دادند. یکی از آن‌ها سید محمود بهشتی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بود. شخص دیگر مرتضی کاظمی بود که فرهنگ‌سرای بهمن را در آن سال‌ها مدیریت می‌کرد و به شرکت توسعه مشاوره می‌داد. علی مرادخانی هم ریاست مرکز موسیقی وزارت ارشاد را عهده‌دار بود. این سه شخص اجرای این طرح را از سال 1374 شروع کردند. موزه موسیقی تهران در 22 آبان 1388 فعالیت‌هایش را زیر نظر علی مرادخانی آغاز کرد. امروزه مساحت این موزه در حدود 3650 متر است.

بخش های مختلف موزه موسیقی تهران

عکس بخش های مختلف موزه موسیقی تهران

فضای داخلی عمارت موزه بسیار زیباست و معماری هنرمندانه‌ای دارد. استفاده از چوب در تزئینات داخلی حس خوبی را منتقل می‌کند و فضای کلاسیک‌تری را به وجود آورده است. به هر طبقه از عمارت موزه که بروید، بخش‌های مختلفی را می‌بینید.

  • طبقه همکف

عکس طبقه همکف موزه موسیقی تهران

در طبقه همکف سالن سازهای نواحی ایران و سالن سازهای کوبه‌ای وجود دارد. همچنین از آثار نوازندگان بزرگ در این طبقه نگهداری می‌کنند. در سالن سازهای نواحی ایران می‌توانید از سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای خودصدا دیدن کنید. به سازهای بادی هواصدا هم می‌گویند. سرناها، نی‌ها و سوتک‌ها انواع مختلفی از این نوع ساز هستند. از سازهای زهی دو مدل زه‌صداهای مضرابی و زه‌صداهای آرشه‌ای در موزه موجود است. دوتار و قیچک دو مدل مختلف از سازهای زهی است که هرکدام به منطقه‌خاصی از ایران تعلق دارند. سازهای خودصدا هم تنوع جالبی دارند. مثلاً زنگوله‌ها را در زیرمجموعه این سازها می‌گذارند. کافی است به سالن سازهای کوبه‌ای بروید تا انواع مختلفی از سازهای کوبه‌ای پوست یک‌طرفه و دوطرفه را ببینید. مدل‌های متنوعی از تنبک‌ها هم در آنجاست.

  • طبقه اول

عکس طبقه اول موزه موسیقی تهران

در طبقه اول سازهای کلاسیک و سنتی ایران انتظارتان را می‌کشند تا از آن‌ها دیدن کنید. در پشت شیشه‌ها سازهای زهی مختلفی مثل تار، سه‌تار و سنتور خودنمایی می‌کنند. چند مدل از سازهای آرشه‌ای مثل کمانچه و ویولن هم دارند. در بخشی از سالن از آثار استاد ابراهیم قنبری مهر نگهداری می‌کنند که سازنده بزرگ آلات موسیقی است. همچنین چند ساز از اساتید بزرگ موسیقی سنتی هم به یادگار مانده است؛ مثلاً تارهای یحیی، سه‌تار میرزا عبدالله، سه‌تار ناصرالدین شاه و سنتور حسین ملک. استاد عشقی و کیهان کلهر هم تعدادی آلات موسیقی به این موزه اهدا کرده‌اند.

  • گنجینه

عکس گنجینه موزه موسیقی تهران

در این بخش آثاری نفیس و وسایل شخصی موسیقی‌دان‌ها و افراد نام‌دار در موسیقی به جا مانده است. کنار هر وسیله عکسی هم از آن هنرمند وجود دارد که تماشای آن‌ها را جذاب‌تر می‌‌کند. در گنجینه می‌توانید وسایل شخصی و آلات موسیقی استاد احمد عبادی، حاج قربان سلیمانی، خاطره پروانه را ببینید. برخی از وسایل کلنل علینقی وزیری هم موجود است. تقویم رومیزی استاد مسعودیه، چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری و کلاه بارانی و کیف استاد تجویدی از دیگر وسایل هستند.

  • نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط صدا

عکس نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط صدا موزه موسیقی تهران

در موزه موسیقی تهران بخش جذابی را مهیا کرده‌اند که در آن دستگاه‌های قدیمی ضبط صدا را نشان می‌دهند. اگر دستگاه‌های قدیمی و روند پیشرفت آن‌ها برایتان جالب است، به این نمایشگاه سری بزنید. گرامافون‌ها، نوارهای مغناطیسی و دستگاه ضبط سیمی بخشی از تجهیزات ضبط صدا در قدیم هستند. در این نمایشگاه از چند مدل گرامافون کوکی، برقی، باطری‌دار و ویژه اتومبیل نگهداری می‌کنند. هرکدام از این دستگاه‌ها برای کمپانی‌های مشهوری در آلمان و آمریکا است.

  • آرشیو صوتی موزه موسیقی

عکس آرشیو صوتی موزه موسیقی تهران

در لابه‌لای شعرهای فروغ فرخزاد جمله‌ای زیبا هست که می‌گوید تنها صداست که می‌ماند. در موزه موسیقی تهران، آرشیو کاملی از آثار اساتید بزرگ باقی مانده است. محمد علی گلشن ابراهیمی با اهدای آثارش به موزه موسیقی تهران، در شکل‌گیری این بخش نقش مهمی داشت. بعد از او امیرحسین سلطان و دیگر هنرمندها آثارشان را به موزه اهدا کردند. بیش از 1300 صفحه موسیقی، 4500 نوار ریل، 12000 نوار کاست پرشده و 9000 CD و DVD از آثار ارزشمند این بخش است. حدود 2000 عکس در این بخش چهره هنرمندهای برجسته را یادآوری می‌کند.

  • کتابخانه موزه موسیقی

عکس کتابخانه موزه موسیقی تهران

در موزه موسیقی تهران کتابخانه‌ای جامع از کتاب‌های هنر، ادبیات و تاریخ در زمینه موسیقی راه‌اندازی کرده‌اند. تعداد کتاب‌های این کتابخانه به 6000 جلد می‌رسد. چاپ قدیمی‌ترین کتاب‌ها در این مجموعه به سال 1300 برمی‌گردد. بعضی از آن‌ها به فارسی و بعضی هم به لاتین است. در بخشی از کتابخانه نت‌های قدیمی، کاتالوگ‌ها، پوسترها، لوح تقدیر، کارت دعوت و پایان‌نامه‌ها موجود هستند. اگر دلتان خواست از نسخه‌های خطی مربوط به موسیقی، اسکن کتاب‌های چاپ سنگی و نشریه‌های ادواری هم دیدن کنید.

  • کارگاه ساخت و ساز

عکس کارگاه ساخت و ساز موزه موسیقی تهران

کارگاه ساخت و ساز موزه تنها بخشی است که می‌توانید با خیال راحت به آلات موسیقی دست بزنید. در این کارگاه جذاب استادها مشغول ساخت آلات موسیقی هستند و مراحل ساخت را به شما نشان می‌دهند. آن‌ها با حوصله و صبوری به سؤال‌هایتان در این زمینه پاسخ می‌دهند. در کمتر جایی می‌توانید مراحل ساخت ابزارهای موسیقی را از نزدیک ببینید. شاید از روند کار خوشتان بیاید و دلتان بخواهد امتحانش کنید.

  • کافه موزه موسیقی

بعد از گشت‌وگذار در موزه موسیقی تهران، خوردن نوشیدنی خنک یا قهوه‌ای خوش‌مزه دل‌چسب می‌شود. ساختمان کافه در گوشه‌ای از حیاط موزه است که چشم‌انداز زیبایی به عمارت و حیاط سرسبزش دارد. در کافه و دیگر جاهای موزه موسیقی می‌توانید از اینترنت رایگان هم استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه موسیقی تهران

جاهای دیدنی تهران کم نیست. تا موزه موسیقی که رفتید، به دیگر جاهای تماشایی پایتخت هم سری بزنید. در نزدیکی این موزه چند جای دیدنی دیگر هم هست که می‌توانید برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنید.

  • باغ موزه هنر ایرانیان

عکس باغ موزه هنر ایرانیان تهران

اگر تماشای عمارت‌های قدیمی حس‌وحال خوبی به شما می‌دهد، بازدید از باغ موزه هنر ایرانی را در برنامه سفرتان بگذارید. این باغ موزه از زیباترین باغ ها و موزه های تهران است. در این باغ عمارتی قدیمی وجود دارد که قدمتش به دوره رضاخان برمی‌گردد. حوضچه آب، آب‌راه‌های باریک و فضای سرسبز این باغ زیبایی چشمگیری دارد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های باغ، ماکت‌هایی است که هرکدام یکی از بناهای تاریخی ایران را نشان می‌دهند. در این باغ می‌توانید آثار هنرمندهای ایرانی را هم ببینید. غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و هنری هم برپاست. فاصله این باغ تا موزه موسیقی حدود هفت دقیقه است.

  • خانه موزه دکتر حسابی

عکس خانه موزه دکتر حسابی

دکتر حسابی از شخصیت‌های بزرگ و مهم ایرانی است. کمتر کسی است که اسم او را نشنیده باشد. امروزه خانه دکتر حسابی را به موزه‌ تبدیل کرده‌اند. در این موزه از وسایل شخصی، کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و دیگر وسایل دکتر حسابی نگهداری می‌کنند. این موزه فاصله کمی تا موزه موسیقی تهران دارد.

  • موزه زمان

می‌توانید از متنوع‌ترین و جالب‌ترین موزه‌ها در تهران دیدن کنید. موزه زمان از شگفت‌انگیزترین موزه‌های تهران است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. عمارت بسیار باشکوهی در باغ موزه زمان هست که سوژه نابی برای عکس‌هایتان می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که چرا اسم این موزه را زمان گذاشته‌اند. در این موزه از انواع ساعت‌های قدیمی و نفیس نگهداری می‌کنند. با رفتن به این مکان دیگر زمان را احساس نمی‌کنید و در زیبایی‌های موزه غرق می‌شوید.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید موزه موسیقی تهران

تهران در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد. تعطیلات عید یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از موزه موسیقی تهران است. خیابان‌های شهر در این روزها خلوت‌تر از هر زمان دیگری است و حال‌و‌هوای بهاری پایتخت را زیباتر می‌کند. با شروع تابستان هوا بسیار گرم می‌شود و گشت‌وگذار را کمی سخت می‌کند؛ اما اواخر شهریور و شش ماه دوم سال هم زمان مناسبی برای موزه‌گردی در تهران است.

اطلاعات بازدید از موزه موسیقی تهران

آدرساستان تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9، موزه موسیقی تهران.
ساعت بازدیدمی‌توانید در نیمه اول سال همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 10 تا 18 از موزه بازدید کنید. در نیمه دوم سال موزه همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 10 تا 17 باز است.
هزینه بلیط ورودیهزینه ورودی برای هر نفر 6000 تومان است. اگر دانشجو هستید، می‌توانید با هزینه 3500 تومان از این موزه بازدید کنید. بازدید از موزه برای هنرمندهایی که کارت خانه موسیقی دارند، خانواده شهدا و افرادی که کارت منزلت دارند، رایگان است. فراموش نکنید در روز جهانی موزه بازید از موزه برای همه مردم رایگان می‌شود.
شماره تماس02122672785
مدت‌زمان بازدید از موزه۲ ساعت

مسیر دسترسی

رفتن به موزه موسیقی با خودروی شخصی دردسری ندارد. بعد از رسیدن به پایتخت باید به میدان تجریش بروید. خیابان شهید دربندی را ادامه بدهید تا به سه‌راه تختی برسید. موزه موسیقی تهران در کوچه نمازی است. این موزه را با پلاک 9 مشخص کرده‌اند. برای پیداکردن موزه می‌توانید از گوگل‌مپ هم کمک بگیرید. اگر جای پارک پیدا نکردید، نگران نباشید. پارکینگ شهرداری تهران که کنار امامزاده صالح است، محل مناسبی برای پارک خودروی شخصی‌تان می‌شود. برای رفتن به این موزه می‌توانید از اتوبوس‌های شهری و خطوط مترو هم استفاده کنید. با خط مترو تجریش خودتان را به ایستگاه نزدیک به میدان تجریش برسانید. باقی مسیر را تا موزه پیاده بروید و از تماشای خیابان‌ها و زیبایی پایتخت لذت ببرید. ایستگاه اتوبوس تجریش هم در همان نزدیکی است. بعد از رسیدن به پایانه تجریش مسیر را به‌سمت خیابان دربندی ادامه بدهید.

 

موزه موسیقی تهران مجموعه کاملی از سازهای ایرانی و آثار هنرمندهای بزرگ است. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این موزه مشتاق بشوید. اگر در گذشته بخش‌های مختلف این موزه را دیده‌اید، از تجربه‌هایتان بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

استان تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9، موزه موسیقی تهران.

در هر چهارفصل می‌توانید به بازدید از این موزه بروید.

همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها باز است.

به ازای هر نفر 6000 تومان است، البته دانشجوها می‌توانند با 3500 تومان از این موزه بازدید کنند. بازدید از این موزه برای برخی از افراد رایگان است. مثلاً خانواده شهدا، افرادی که کارت منزلت و کارت خانه موسیقی دارند.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. سارا می گوید

    موزه موسیقی بسیار دیدنی بود . خوش گذشت اما کافی شاپ موزه یک سوم کل هزینه‌ی شام را برای خودش سرویس در نظر گرفت!!!! از موزه لذت ببرید اما به کافی شاپ نروید….

    1. بانو تقیان می گوید

      سارا عزیز، ممنونیم برای توضیحتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.