باغ موزه هنر ایرانی | یادگار دوره پهلوی

5

قبل از ساخت برج‌های بلند و آپارتمان‌های کوچک در معماری تهران و سایر شهرهای ایران، این شهرها از باغ‌های زیبا و دل‌پذیر و درختان بلند احاطه‌ شده بودند، در میان باغ‌های زیبایی مانند باغ موزه هنر ایرانی نهرهایی وجود داشت که به یک استخر یا مخزن زرق‌وبرق‌دار می‌رسیدند و بوته‌ها و گل‌های زیبایی وجود داشتند که در میان درختان به چشم می‌خورد. بااین‌حال، برج‌ها خواب آرام باغ‌های تهران را مختل کرده‌اند تا جایی که در حال حاضر باغ‌های بسیار کمی در شهر باقی‌مانده است که برخی از آن‌ها به پارک‌های سرگرمی برای عموم ساکنان تبدیل‌ شده‌اند.
باغ‌هایی مانند باغ موزه هنر ایرانی با ایدئولوژی ایرانی نشان از هنر ایرانیان دارند، این باغ زیبا که امروزه یکی از جاذبه‌های مطرح ایران محسوب می‌شود، در منطقه الهیه تهران با مساحتی کمتر از یک هکتار واقع‌شده است.

ساختمان این موزه متعلق به زنی به نام توران مهاجر اسلامی همسر ژنرال احمد امیر احمدی، یکی از نظامیان دوران سلطنت رضاشاه بوده و پس از انقلاب این باغ با دیوارهای خاردار آن توقیف و تحویل‌ خانه سینما ایران داده شد. پس از بازسازی‌های انجام‌شده در سال ۱۳۸۴ درهای آن به روی گردشگران گشوده شد و گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های این باغ مانند نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های هنری، فضای سبز و باغ ایرانی استفاده کنند. امروز در این مقاله از ره بال آسمان همراه ما باشید تا شمارا به بازدید از این قطعه از بهشت روی زمین ببریم.

آثار دیدنی باغ موزه هنر ایرانی

یکی از ماکت های موجود در باغ موزه هنر ایرانی

آثار هنری باغ موزه هنر ایرانی را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد:

دسته اول

ماکت‌های بناهای باستانی از جالب‌ترین جاذبه‌های این باغ می‌باشند که از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شوند. این ماکت‌های بسیار زیبا و ظریف از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری ایران توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته‌شده‌اند و این آثار نه تنها به دلیل ارزش هنری، ماکت‌های ارزشمندی هستند همچنین جنبه تاریخی دارند و تحول تاریخی معماری ایران را از قبل از اسلام تا دهه گذشته نشان می‌دهند.

قرارگیری آن‌ها در مسیر پیچ‌وخم یک حس نوستالژی را از طریق لایه‌های مختلف تاریخی در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند و با نگاهی سریع می‌توانید حضور در شهرهای مختلف را احساس کنید و وقتی کنارشان می‌ایستید انگار در کنار نمونه اصلی ایستاده‌اید. ماکت‌هایی از گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، عمارت شمس العماره، پل تاریخی سی‌وسه پل، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی تهران و برج میلاد را می‌توانید در باغ موزه هنر ایرانی تماشا کنید.

دسته دوم

در مدت‌زمان محدود برگزاری نمایشگاه آثار برخی هنرمندان در نگارخانه باغ موزه هنر ایرانی باعث بازدید و مراجعه شهروندان به این مکان می‌شود و علاوه بر این، تماشای باغ و درختان از طریق قاب‌های چوبی و پنجره‌های قدیمی ساختمان نیز می‌تواند فرصت مناسبی برای آن باشد؛ تا خود را در نقش یکی از ساکنان قدیمی باغ قرار دهید و معماری اصیل ایرانی را به همان شکلی که در قدیم‌الایام بوده است مشاهده کنید.

کافه‌رستوران باغ موزه هنر ایرانی با فضا دل‌نشینی که ایجاد کرده، تداعی‌کننده شیوه استراحت خانواده‌های سنتی ایرانی در یک بعدازظهر گرم تابستانی، زیر سایه درختان هم‌جوار استخر فیروزه ای به همراه نوشیدنی‌های شیرین است. اگر به دنبال مکانی دلپذیر برای نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین سرد در هوای گرم تابستان در تهران هستید، باغ موزه هنر ایرانی مکانی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

آثار هنری برخی از هنرمندان

باغ موزه هنر ایرانی در ایام نوروز

بازدید از این باغ موزه برای شهروندان تهران در ایام نوروز فرصتی مناسب برای برقراری دوستی با طبیعت و درک چهره دیگری از تهران در ایام نوروز است. در غیاب ترافیک و تردد، این کلان‌شهر پراکنده به یکی از کم‌جمعیت‌ترین شهرها در ایران تبدیل می‌شود و درحالی‌که آلودگی هوا به کمترین حد ممکن می‌رسد، خیابان‌های تهران به صحنه‌هایی نادر تبدیل می‌شوند. باغ موزه هنر ایرانی با درختان کهن‌سال واقع در منطقه الهیه با مساحت تقریبی یک هکتار در بهار ۱۳۸۶ گشایش یافت.

بنا اولیه باغ، مربوط به دوره پهلوی اول و با شیوه معماری خاص خود، در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی بناشده است. در حال حاضر باغ موزه با فضایی دل‌نشین، آبراه‌ها و آب‌نمای زیبا همراه با ماکت‌های آثار تاریخی که بیانگر معماری اصیل ایرانی در دوره‌های مختلف است، در فضایی سبز که خود جلوه و نماد باغ ایرانی را در ذهن آدمی ترسیم می‌کند، پذیرای مخاطبان خود می‌باشد. از دیگر جاذبه‌های این مکان فرح‌بخش می‌توان به نمایشگاه هنر عکاسی در حاشیه باغ که یادآور هنر معماری و ابنیه تاریخی ایران و تهران است اشاره کرد که زیبایی این مکان را دوچندان می‌نماید.

نمای باغ موزه هنر ایرانی در فصل بهار

انتظار دیدن چه دیدنی های را داشته باشیم؟

باغ موزه هنر ایرانی که در قلب شمیران می‌درخشد جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد و اخیراً در تهران به‌ویژه برای کسانی که در شمال تهران هستند، تبدیل به مکانی پرطرف‌دار شده است. فضا داخل باغ به‌صورتی طراحی‌شده است که شما را از بدو ورود جذب قسمت‌های مختلف خود کرده و حس اکتشاف را در شما دوچندان می‌کند.

با ورود به دروازه، مسیری را طی خواهید کرد که توسط درختان بلند، بوته‌های زیبا و گل‌های رنگارنگ احاطه‌ شده است. در سمت چپ باغ برخی فروشگاه‌های اختصاصی را مشاهده می‌کنید که کالاهای صنایع‌دستی ایرانی را می‌فروشند از جواهرات حک‌شده دستی گرفته تا فرش باشکوه ایرانی و تقریباً هر چیز دیگری را می‌توان در این باغ زیبا یافت، مراکز خرید انحصاری که محصولات فرهنگی هنری را می‌فروشند مکان مناسبی برای خرید کالاهای دستی باارزش ایرانی است که بیشتر توسط جوانان بااستعداد ساخته شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های بسیار محبوب این باغ مدل‌های مینیاتوری شاهکارهای معماری ایران است که توسط هنرمندان ایتالیایی برای جشن پادشاهی ۲۵۰۰ ساله ایران ساخته‌ شده است. باغ موزه هنر ایرانی با مساحت کمتر از یک هکتار بیانگر معماری اصیل ایرانی در دوره‌های مختلف زمانی می‌باشد و دارای شکوفه‌های لاله، نیلوفر و درختان مرتفع و همچنین دارای مدل‌های مینیاتوری بسیاری از اماکن تاریخی مانند مساجد، پل‌ها و بناها است و باریشه عمیق در زمان عناصر طبیعی را با اجزای دست‌ساز در هم می‌آمیزد، تا ایده‌ای از ایجاد یک بهشت بر روی زمین را با استفاده از مفاهیم هنری، فلسفی تصویری مجسم کند.

بخشی از جاذبه های باغ

مسیر دسترسی

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

برای رسیدن به باغ موزه هنر ایران می‌توانید از طریق نقشه مترو تهران به ایستگاه تجریش بروید و از ایستگاه به سمت جنوب غربی میدان تجریش خارج شوید، سپس از خیابان مقصود بیک با تاکسی یا با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به این باغ موزه برسید.
اگر قصد دارید با ماشین شخصی بروید، توجه داشته باشید که پیداکردن مکانی برای پارک کار دشواری خواهد بود.

چرا باید به بازدید باغ موزه هنر ایرانی برویم؟

باغ‌های ایرانی همیشه در لیست زیباترین باغ‌های دنیا بوده و حتی بسیاری از این باغ‌ها ثبت جهانی شده اند. باغ موزه هنر ایرانی با طراحی خاص و منحصربه‌فرد خود به یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر تهران تبدیل شده است که آثار آن می‌تواند ساعت‌ها چشم هر بیننده‌ای را به تماشا بگیرد. جوی‌های پرآب، آواز خوش پرندگان حال‌و‌هوای خاصی دارد و همه و همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این باغ زیبا یک مکان عالی برای تفریح و ملاقات‌های بهاری شما با دوستان و آشنایانتان باشد. پس از این که نوشیدنی در کافه باغ موزه هنر ایران میل کردید، می‌توانید به ساختمان‌های داخلی باغ نیز سر بزنید، آرامش و فضای این باغ هر انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خاطره خوشی را برای شما رقم می‌زند.

قیمت بلیط ورودی۳٫۵۰۰ تومان
قیمت بلیط هر موزه۵٫۰۰۰ تومان
ساعت کاری باغ موزه هنر ایرانی9 صبح تا 22
ساعت کاری کافه رستوران باغ موزه9 صبح تا 22
شماره تماس02122686063
آدرسمحله باغ فردوس، میدان تجریش،
خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

یک عصر زیبای بهاری به باغ موزه هنر ایرانی سر بزنید و پس از تماشای ماکت‌های مینیاتوری و نمایشگاه‌های برپا شده خود را به یک نوشیدن یک قهوه در کافه باغ موزه ایرانی مهمان کرده و خاطره بازدیدتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (1 نظر)
5 نظرات
  1. پریسا می گوید

    پیشنهاد میکنم برید موزه ختما..مخصوص فصل بهار ..باحاله

  2. هوشمند می گوید

    سلام.آیا درسته دوشنبه ها موزه تعطیله؟

    1. مهرداد ایزی می گوید

      درود هوشمند عزیز
      طبق آخرین اطلاعات از این مجموعه ظاهرا در تمام روزهای هفته آماده پذیزش بازدید کنندگان هستند.

  3. اعظم می گوید

    باغ موزه هنر ایرانی بسیار زیباست و چندین بار دوستانم را به اونجا دعوت کردم

    1. بانو تقیان می گوید

      اعظم عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.