موزه های تهران | ماجراجویی‌های بی‌پایان در پایتخت

3

شما تهران را به چه می‌شناسید؟ پایتخت ایران؟ فرهنگ و هنر؟ تاریخ؟ مرکز همه‌چیز در کشور؟ احتمالاً هر ویژگی‌ که به ذهنتان می‌آید، درست است؛ اما شاید مهم‌ترین ویژگی این شهر، موزه‌هایش باشد. موزه های تهران سراسر این شهر را فرا گرفته‌اند. همچنین موزه های تهران هر موضوعی که فکر را بکنید یا به آن علاقه داشته باشید را پوشش می‌دهند؛ تاریخ، هنر، طبیعت، مذهب و هرچیزی که فکرش را بکنید. پس بازدید موزه های تهران یک تیر و دو نشان است؛ چراکه هر ویژگی جذابی از تهران و ایران قابل‌تصور باشد، در موزه های تهران قابل‌لمس هستند. این موزه‌ها آن‌قدر هیجان‌انگیز هستند که گاهی آدم وسوسه می‌شود با خرید بلیط هواپیما تهران خودش را به پایتخت برساند و به تماشای موزه‌ها بنشیند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

فهرست مطالب

موزه ملی ایران | از فاخرین موزه های تهران

نظرتان چیست ماجراجویی خود میان موزه های تهران را با اولین موزه رسمی کشور شروع کنید؟! موزه ملی ایران اولین موزه رسمی و مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی کشور است که اوایل دهه ۳۰ افتتاح شد. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم شده است. بخش ایران باستان شامل اشیای کشف‌شده از دوران پارینه سنگی تا ساسانی می‌شود. بخش اسلامی نیز آثار به‌جای‌مانده از سال‌های اولیه اسلام تا دوران قاجاریه را دربرمی‌گیرد. هر علاقه و سلیقه‌ای که داشته باشید، این موزه شما را شیفته خود خواهد کرد؛ پس توصیه می‌کنیم سری به آن بزنید.

  • اطلاعات بازدید از موزه ملی ایران

هزینه بازدیدبرای اتباع ایرانی ۱۰ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۱۰۰ هزار تومان
ساعات بازدیدنیمه اول سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و نیمه دوم سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02166702061
آدرستهران، تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه‌های کاخ سعدآباد | هم‌آمیزی هنر و تاریخ در موزه های تهران

نمایی از کاخ سعد آباد

حتماً شما هم تاکنون نام کاخ سعد آباد را شنیده‌اید. این کاخ نه‌تنها جزو بهترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود؛ بلکه تعدادی از جذاب‌ترین موزه های تهران را در خود جای داده است. این مجموعه با ۱۱۰ هکتار وسعت در شمال تهران واقع شده است. هرچند برخی از بناهای این مجموعه در دوران قاجار ساخته شده است؛ اما اوج شکوفایی آن در زمان رضاشاه بود. رضاشاه این کاخ را به اقامتگاه تابستانی خود تبدیل کرده بود و ازاین‌رو ساخت‌وسازهای متعددی در آن انجام داد. امروزه می‌توان هجده کاخ ریزودرشت از دوره قاجار و پهلوی در این مجموعه مشاهده کرد. بناهای گوناگون دیگری نیز نظیر گلخانه‌ها و موزستان‌های متعدد، سالن‌ها گاوداری و مرغداری، زمین‌های تنیس، استخرهای گوناگون، آمفی‌تئاتر روباز، سینما، سالن بولینگ و چشمه‌سارها در این مجموعه وجود دارند. فراموش نکنید پس از بازدید از موزه های تهران در کاخ سعدآباد، به بخش‌های دیگر آن نیز سر بزنید.

  • بخش های مختلف کاخ سعدآباد

  • موزه ظروف سلطنتی

موزه ظروف سلطنتی با ۲۶۰۰ مترمربع در بخش شرقی مجموعه قرار گرفته است. تا به امروز ۵۰۳ قطعه ظروف سلطنتی گوناگون در این موزه گردآوری شده‌اند. این ظروف در چهار دسته قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و ظروف اهداشده گوناگون به رضاشاه، محمدرضاشاه و فرح پهلوی تقسیم‌بندی شده‌اند. در بین موزه های تهران، موزه ظروف سلطنتی شما را بیشتر با روزمره شاهان آشنا خواهد کرد.

  • موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعدآباد

اگر می‌خواهید با رویدادهای تاریخ معاصر ایران بیشتر آشنا شوید، سری به موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد بزنید. این موزه در حدفاصل موزه هنرهای زیبا و موزه ملت و نزدیک درب ورودی زعفرانیه قرار دارد.

  • کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت با ۵۰۰۰ مترمربع نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین موزه های تهران است؛ بلکه بزرگ‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد نیز محسوب می‌شود. نمای سفید این کاخ به آن لقب «کاخ سفید» را داده است. در این کاخ شما می‌توانید شاهکار هنر سنگ و معماری، فرش‌ها و لوسترهای نفیس و شکوه زندگی سلطنتی را از نزدیک مشاهده کنید.

  • موزه هنر ملل

موزه هنر ملل نیز همان طور که از نامش مشخص است، با دیگر موزه های تهران تفاوت چشمگیری دارد. این مجموعه شامل آثار هنری منحصربه‌فردی است که از نقاط مختلف جهان خریداری شده یا اهدا شده است. آثار این موزه را می‌توان به ۵ دسته هنر باستانی، تمدن مایاها، هنر آفریقا، هنرهای معاصر ایران و هنرهای معاصر جهان تقسیم‌بندی کرد.

  • موزه هنرهای زیبا

اگر به جنوبی‌ترین نقطه مجموعه کاخ سعدآباد بروید، با یکی از باشکوه‌ترین موزه های تهران روبه‌رو خواهید شد. این بنا با ۳۶۰۰ مترمربع مساحت دارای سه طبقه است. جالب است بدانید به‌خاطر سنگ مرمرهای سیاهی که در این بنا به‌کاررفته به کاخ اسود شهرت دارد. اگر شما هم به هنر علاقه دارید، حتماً به این موزه سر بزنید.

  • موزه آشپزخانه سلطنتی

تابه‌حال فکر کرده‌اید محیط کار آشپزان دربار چه شکلی بوده است؟! اگر به موزه آشپزخانه سلطنتی بروید، پاسخ سؤالتان را خواهید یافت. این موزه در بخش مرکزی مجموعه کنار رودخانه دربند قرار گرفته است.

  • موزه استاد فرشچیان

کمتر کسی وجود که نام استاد محمود فرشچیان را نشنیده باشد؛ اما آیا می‌دانستید یکی از موزه های تهران به ایشان اختصاص دارد؟! موزه استاد فرشچیان در بخش مرکزی مجموعه کاخ سعدآباد قرار گرفته است. شما می‌توانید بیش از ۷۰ اثر این هنرمند را در این موزه مشاهده کنید.

  • موزه سلاح‌های دربار

حتماً کلاشینکف‌ها و سلاح‌های امروزی را دیده‌اید؛ اما به نظرتان سلاح‌های سلطنتی قدیمی چه شکلی بوده‌اند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید به شمالی‌ترین نقطه مجموعه سعدآباد، یعنی موزه سلاح‌های دربار بروید. در این موزه بیش از ۷۰ نوع سلاح گرم جنگی، شکاری و کمری را مشاهده خواهید کرد که بسیاری از آن‌ها را شخصیت‌های مهم سیاسی و نظامی جهان اهدا کرده‌اند.

  • موزه پوشاک سلطنتی

چه علاقه‌مند به تاریخ باشید و چه علاقه‌مند به فشن و سبک زندگی سلطنتی، در موزه پوشاک سلطنتی به شما خوش خواهد گذشت. در این موزه می‌توانید پوشاک دوره قاجار، اعضای خانواده پهلوی و پوشاک سنتی ایران را از نزدیک ببینید.

  • موزه استاد حسین بهزاد

اگر به بخش مرکزی مجموعه رفتید، پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از موزه استاد فرشچیان سراغ موزه استاد بهزاد نیز بروید. در این موزه آثار گوناگون استاد حسین بهزاد در ۵ سالن به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • موزه نظامی

آیا در بین موزه های تهران دنبال موزه‌ای با موضوع نظامی هستید؟ در این صورت موزه نظامی سعدآباد را از دست ندهید. این موزه که در بخش مرکزی مجموعه قرار دارد، ابتدا برای همسر دوم محمدرضاشاه ساخته شده بود و درنهایت به پسر بزرگ اشرف پهلوی رسید و به کاخ شهرام شهرت یافت. در این موزه سلاح‌ها، مدال‌ها و پوشاک نظامی گوناگون ایران و دوره‌های مختلف تاریخ را خواهید یافت.

  • کاخ موزه سبز

شاید تصور نکنید که در حین گشت‌وگذار میان موزه های تهران با یکی از زیباترین کاخ‌های شهر نیز مواجه شوید. کاخ سبز اولین بنایی بود که حکومت پهلوی در مجموعه سعدآباد بهره‌برداری کرد. سنگ‌های سبز منحصربه‌فرد به‌کاررفته در بنای کاخ، آن را به کاخ سبز مشهور کرده است.

  • موزه برادران امیدوار

عیسی و عبدالله امیدوار دو برادر ایرانی هستند که در سال ۱۳۳۳ هجری‌شمسی سفری بلندپروازانه و جاه‌طلبانه خود را به دور دنیا آغاز کردند. با بازدید از این موزه شما هم می‌توانید ماجراجویی هیجان‌انگیز آن‌ها را تجربه کنید. بهتر است اولین یکشنبه ماه به موزه برادران امیدوار سر بزنید، تا با عیسی امیدوار نیز هم‌صحبت شوید!

  • موزه خط و کتابت میرعماد

بنای دوطبقه‌ای در کاخ سعدآباد وجود دارد که روزگاری محل زندگی فرحناز و علیرضا پهلوی بوده است. این بنا پس از انقلاب به موزه کتابت تغییر کاربری داد. اگر شما هم به خوش‌نویسی و خط در تمام تاریخ ایران علاقه دارید، این موزه بهترین گزینه میان موزه های تهران برای شماست.

  • موزه اتومبیل های سلطنتی

موزه اتومبیل های سلطنتی نه‌تنها برای علاقه‌مندان به تاریخ، بلکه برای علاقه‌مندان به اتومبیل نیز مناسب است. اتوموبیل های سلطنتی و قدیمی این موزه عبارت‌اند از یک دستگاه خودروی اسپید باگی، شش دستگاه موتورسیکلت، یک دستگاه کالسکه، سه دستگاه رولز رویس، پنج دستگاه بنز و یک دستگاه اسنومبیل.

  • موزه آب

اگر به جنوب‌شرقی کاخ سبز بروید، یکی دیگر از موزه های تهران را خواهید یافت. در این موزه ادوات مربوط به آب، تندیس دانشمندان آب‌شناس و اسناد و مدارک مربوط به آب را خواهید یافت. نام اینجا موزه آب است.

  • موزه نگارستان

عکس موزه نگارستان

شاید بنای موزه نگارستان بیش از محتوای آن شما را جذب کند. این ساختمان با معماری منحصربه‌فردش در شمالی‌ترین نقطه مجموعه سعدآباد قرار دارد. این موزه تاکنون میزبان نمایشگاه‌های جذاب گوناگونی بوده است که بیشتر آن‌ها به هنر نقاشی و نگارگری ربط داشته‌اند.

  • اطلاعات بازدید از کاخ موزه سعد آباد

هزینه بازدیدکاخ سعدآباد ساختمان‌های مختلفی دارد که هرکدام بلیط جداگانه‌ای نیاز دارند. مجموع هزینه بازدید از تمام ساختمان‌ها برای بازدیدکنندگان ایرانی حدود ۷۰ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی حدود ۵۰۰ هزار تومان است.
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02122752031
آدرس تهران، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران | از زیباترین موزه های تهران

شاید شما هم دوست دارید کاخ داشتن را تجربه کنید. اگر هم کاخ ندارید، جای نگرانی نیست. کافی است به یکی از زیباترین موزه های تهران یعنی کاخ نیاوران سر بزنید، تا حس‌وحال گشت‌وگذار در کاخ را تجربه کنید. کاخ نیاوران مانند جواهری زیباست که در باغی سرسبز قرار گرفته است. این کاخ متعلق به خانواده پهلوی دوم بوده است. جالب است بدانید سقف این کاخ قابلیت باز شدن دارد و می‌توان از درون آن ستاره‌ها را مشاهده کرد. کاخ نیاوران تعدادی از جذاب‌ترین موزه های تهران را درون خود جای داده است که هرکدام دنیایی برای کاوش کردن دارند. در ادامه با بخش‌های گوناگون این کاخ آشنا خواهیم شد.

  • بخش‌های مختلف کاخ نیاوران

  • کاخ اختصاصی نیاوران

بی‌شک پیش از گشت‌وگذار در موزه های تهران در این مجموعه، ابتدا باید سری به کاخ اختصاصی نیاوران بزنید. کاخ نیاوران جزء زیباترین کاخ‌های تهران است که در دو طبقه اقیانوسی از جزئیات و آثار هنری را به شما نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ساعت در این کاخ سپری کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

  • کاخ صاحبقرانیه

اگر به دوران قاجار علاقه دارید، سری به کاخ صاحبقرانیه بزنید. این کاخ از زمان ناصرالدین شاه باقی مانده است. علاوه بر جذابیت و شکوه محیط کاخ، تابلوها، فرش‌ها و سلاح‌های قدیمی داخل کاخ چشم شما را می‌ربایند.

  • موزه حوض‌خانه

اگر به زیرزمین کاخ صاحبقرانیه بروید، با یکی دیگر از موزه های تهران به‌نام موزه حوض‌خانه روبه‌رو خواهید شد. بافت‌های دوران قاجار، قلمدان‌ها و آثار نقاشی و خوش‌نویسی هنرمندان ایرانی از جمله تماشایی‌ترین بخش‌های این موزه هستند.

موزه خودروهای اختصاصی

اگر شما هم به خودروهای کلاسیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به موزه خودروهای اختصاصی در شمال‌غربی کاخ نیاوران بزنید. در این موزه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌های خاندان پهلوی به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • موزه کتابخانه اختصاصی

موزه کتابخانه اختصاصی از جمله موزه های تهران است که تمام عاشقان کتاب باید به آن سر بزنند. این موزه در ضلع شمال‌شرقی مجموعه قرار گرفته است و در آن کلکسیونی چشم‌نواز از تابلوهای نقاشان برجسته و نسخ خطی قرار دارد. مجسمه‌ها و آلات موسیقی جذابی نیز در این موزه به چشم می‌خورد.

  • کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی همان طور که از نامش پیداست به‌دستور احمدشاه ساخته شد. اگر شما هم سریال «قهوه تلخ» را دیده باشید، حتماً نمای نخودی رنگ دو طبقه این کاخ را به یاد می‌آورید. پیشنهاد می‌کنیم گشت‌وگذار در این کاخ جذاب را از دست ندهید.

  • موزه جهان‌نما

در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه با موزه جهان‌نما روبه‌رو خواهید شد که شما را یاد موزه لوور می‌اندازد! در این موزه آثار هنری و فرهنگی ایران و جهان در محیطی چشم‌نواز و نورانی به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • اطلاعات بازدید از کاخ نیاوران

هزینه بازدید برای بازدیدکنندگان ایرانی ۲۶ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۲۲۰ هزار تومان
ساعات بازدیددر شش ماه اول سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۳۰
شماره تماس02122282020
آدرستهران، میدان نیاوران، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

کاخ گلستان | تلاقی فرهنگ و هنر در موزه های تهران

آیا می‌دانستید کاخ گلستان زمانی یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قاجاریه و امروزه یکی از مهم‌ترین موزه های پایتخت و زیباترین مکان های تاریخی تهران است؟ تقریباً تمام شاهان قاجار زمانی از این کاخ کشور را اداره می‌کرده‌اند. تاریخ گسترده و معماری خیره‌کننده این کاخ باعث شده در فهرست جهانی یونسکو جای باز کند. این کاخ نزدیک بازار قدیمی شهر نیز قرار دارد و با بازدید از آن سفری در زمان را تجربه خواهید کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم از بین همه موزه های تهران، اول از همه به کاخ گلستان سر بزنید.

  • بخش‌های مختلف کاخ گلستان 

  • شمس‌العماره

حتماً شما هم نام شمس‌ العماره تهران را شنیده‌اید که گل سرسبد مجموعه گلستان و جزو جذاب‌ترین موزه های تهران است. این بنا در سال ۱۲۸۴ با پنج طبقه و ۳۵ متر ارتفاع ساخته شد و بلندترین ساختمان زمان خود محسوب می‌شد. اگر به شمس‌العماره رفتید، پیشنهاد می‌کنیم تزیینات داخلی خیره‌کننده آن را از دست ندهید.

  • تالار سلام

تالار سلام با هزار مترمربع بزرگ‌ترین تالار این مجموعه است. در این تالار آثار ارزشمند متعددی از جمله مجسمه مومی ناصر‌الدین شاه و برخی از آثار کمال‌الملک وجود دارد.

  • تالار آینه

اگر به غرب مجموعه گلستان بروید، با یکی از خیره‌کننده‌ترین موزه های تهران روبه‌رو می‌شوید. بی‌شک تالار آینه بهترین آیینه‌کاری را میان ساختمان‌های ایرانی دارد. شهرت اصلی این تالار نقاشی کمال‌الملک از ناصرالدین شاه است که او را در این تالار نشان می‌دهد.

  • ایوان تخت مرمر

ایوان تخت مرمر که با نام‌های ایوان دارالاماره یا دیوان‌خانه نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین بنای کاخ گلستان است. این بنا که از دوران کریم خان زند باقی‌مانده گچ‌بری، خاتم‌کاری و آینه‌کاری منحصربه‌فردی دارد که شگفتی خاصی به آن بخشیده است.

  • تخت مرمر

نمایی از تخت مرمر

با اینکه ایوان تخت مرمر به‌خودی‌خود جزء زیباترین موزه های تهران محسوب می‌شود؛ اما شهرت اصلی آن به‌خاطر تخت مرمر درون آن است. این تخت که به‌دستور فتحعلی شاه ساخته شده اثر هنری چشم‌گیری محسوب می‌شود. طراحی تخت مرمر یادآور تخت حضرت سلیمان است و چند بیت از ملک الشعراء در ستایش فتحعلی شاه نیز روی آن به چشم می‌خورد.

  • حوض‌خانه

پس از اینکه ناصرالدین شاه از سفر اروپایی‌اش بازگشت، دستور ساخت حوض‌خانه‌ای با تلفیق سبک معماری ایرانی و اروپایی را داد. در آینده این حوض‌خانه را رضاخان تخریب کرد؛ ولی امروزه جزء موزه های تهران به حساب می‌آید.

  • کاخ ابیض

هنگامی که ناصرالدین شاه اثاثیه گران‌قیمتی از سلطان عبدالحمید عثمانی به‌عنوان هدیه دریافت کرد، جایی برای نگه‌داری از آن‌ها نداشت! ناصرالدین شاه دستور ساخت کاخی برای نگه‌داری این اثاثیه داد. این کاخ به‌سبک اروپایی به‌رنگ سفید طراحی شد و ازاین‌رو به کاخ ابیض شهرت یافت. این کاخ امروزه جزء بهترین و جامع‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی ایران و جذاب‌ترین موزه های تهران محسوب می‌شود.

  • خلوت کریمخانی

اگر به گوشه شمال‌غربی مجموعه گلستان بروید با بنایی سرپوشیده شبیه به ایوانی ستون‌دار روبه‌رو خواهید شد. دو اثر مهم در این مکان وجود دارد که آن را باارزش می‌کند؛ تخت مرمرین فتحعلی شاه و سنگ مزار ناصرالدین شاه. اینجا به خلوت کریمخانی معروف است.

  • عمارت بادگیر

معماری عمارت بادگیر

در ضلع جنوبی گلستان یکی دیگر از چشم‌نوازترین موزه های تهران را مشاهده خواهید که در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. تزئینات و طراحی خاص عمارت بادگیر از جمله آینه‌کاری، منبت‌کاری، زرنگاری و گچ‌بری آن کافی است تا شما را ساعت‌ها خیره‌به‌خود نگه دارد!

  • تالار عاج

نمایی از تالار عاج

تالار عاج از دیگر تالارهای باشکوه گلستان است که نام خود را از دو عاج فیل داخلش می‌گیرد. جذاب‌ترین بخش این تالار تابلوی آبرنگ محمود خان ملک الشعرا است که از نمای بیرونی تالار کشیده شده است.

  • تالار الماس

از عمارت بادگیر که بگذرید با یکی دیگر از موزه های تهران به‌نام تالار الماس روبه‌رو می‌شوید. این تالار نیز از دوران فتحعلی شاه باقی‌مانده و با آینه‌کاری‌های شگفت‌انگیز و هنرمندانه‌اش لقب تالار الماس را کسب کرده است.

  • تالار برلیان

اگر از اتاق‌های درخشان و پرشکوه لذت می‌برید، تالار برلیان را از دست ندهید. شهرت اصلی این تالار به‌خاطر چلچراغ و آینه‌کاری‌های ظریفش است.

  • اطلاعات بازدید از کاخ گلستان

هزینه بازدید۵ هزار تومان (برای بازدید از تالارها و موزه‌ها باید بلیط جداگانه تهیه کرده و بازدید از خلوت کریمخانی، تالار برلیان و تالار ظروف رایگان است.)
ساعات بازدیددر نیمه اول سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و در نیمه دوم سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۳۰
شماره تماس02133311335
آدرسایران، تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

موزه دفاع مقدس | بزرگترین باغ موزه تهران

نظرتان راجع به سر زدن به موزه‌های وسیع و بزرگ چیست؟ باغ موزه دفاع مقدس با ۲۰۵ یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های کشور و جزء بزرگ‌ترین موزه های تهران محسوب می‌شود. این باغ موزه که در اراضی عباس آباد قرار گرفته در یادبود دفاع مقدس ایران تأسیس شده است. از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه می‌توان به سالن شبیه‌ساز تیراندازی، زیپ‌لاین، دریاچه هورالعظیم و نمایش آبی اشاره کرد. موزه دفاع مقدس تجربه‌ای متفاوت از جنگ تحمیلی به ما می‌دهد و حس همزادپنداری ما را تقویت می‌کند.

  • بخش‌های مختلف موزه دفاع مقدس

  • تالار حیرت و واقعیت: در تالار حیرت و واقعیت شوک حیرت‌آوری که مردم از جنگ تحمیلی دریافت کردند به نمایش گذاشته شده است. در این تالار حقانیت مردم بی‌گناه حس می‌شود. حسی که در دیگر موزه های تهران کمتر یافت می‌شود.
  • تالار آرامش: تالار آرامش روزهای سخت جنگ را به تصویر می‌کشد. علت نام‌گذاری این تالار آرامش مردم ناشی از دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.
  • تالار آستانه: در تالار آستانه شما می‌تواند رخدادهای سال ۵۷ تا روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی را مشاهده کنید.
  • تالار دفاع: این تالار در تمجید و بزرگداشت ساختار دفاعی کشور که جان خود را در راه حفظ میهن فدا کرده‌اند، ساخته شده است.
  • تالار پیروزی: از پیروزی در عملیات‌های کوچک تا آزادسازی خرمشهر، تماماً در تالار پیروزی به تصویر کشیده شده‌اند.
  • تالار سرانجام: همان طور که از نام تالار سرانجام پیداست، این تالار آخرین و بالاترین بخش موزه است. در این تالار تندیس‌ها، تصاویر و بازمانده‌های جنگ تحمیلی وجود دارد. در این مکان مردم به تمجید و ادای احترام به آن‌ها می‌پردازند. بی‌شک همین تالار به‌تنهایی موزه دفاع مقدس را از سایر موزه های تهران جدا می‌کند.
  • تالار شهادت: تالار شهادت دارای ۷ مرحله است. در این تالار مراحل شهید شدن از نیت تا عروج به تصویر کشیده شده‌اند. تجربه معنوی این تالار را به‌سختی در سایر موزه های تهران خواهید یافت.
  • اطلاعات بازدید از موزه دفاع مقدس

هزینه بازدید۶ هزار تومان (برای دانشجویان و ایثارگران هزینه بلیط با تخفیف محاسبه می‌شود.)
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰
شماره تماس02188657026
آدرساستان تهران، تهران، بزرگراه مدرس، بزرگراه حقانی، سرو

موزه آبگینه | تلفیق هنر و فرهنگ در موزه های تهران

حتماً شما هم جای خالی هنر اصیل شیشه‌گری و سفالگری را میان موزه های ایرانی حس کرده‌اید. موزه آبگینه و سفالینه ایران یکی از موزه های تهران است که به‌صورت تخصصی به سفال و شیشه می‌پردازد. جالب است بدانید این موزه زمانی خانه قوام السلطنه نخست‌وزیر احمدشاه قاجار و حکومت پهلوی بوده است. در ادامه با بخش‌های متنوع و جذاب این موزه آشنا خواهیم شد.

بخش های مختلف موزه آبگینه

  • تالار صدف:‌ در این تالار آثار سفالین و شیشه‌ای دوران اسلامی را مشاهده خواهید کرد. این اشیا در دکوراسیونی به‌شکل صدف به نمایش گذاشته شده‌اند که ظاهر تالار را با سایر موزه های تهران متفاوت کرده‌اند.
  • تالار زرین: بی‌شک سفال‌های زرین فام خیره‌کننده‌ای که در تالار زرین وجود دارند، هوش از سر شما خواهند برد!
  • تالار لاجورد: تالار لاجورد از دو قسمت لاجورد یک و دو تشکیل شده است. در این تالار آثار دوران تیموری و ایلخانی تا دوران صفوی و قاجار را مشاهده خواهید کرد. ویترین‌های این تالار از خیمه‌های مغولی الهام گرفته شده که کمتر در سایر موزه های تهران دیده می‌شود.
  • کتابخانه‌ای با ۴ هزار جلد کتاب: اگر به طبقه بالای این موزه بروید، کتابخانه‌ای خواهید یافت که بیش از چهار هزار جلد کتاب انگلیسی و فارسی را در خود جای داده است. موضوع کتاب‌های این کتابخانه شامل معماری، تاریخ، هنر، صنایع دستی، باستان‌شناسی و… می‌شود.
  • اطلاعات بازدید از موزه آبگینه

هزینه بازدید۵ هزار تومان
ساعات بازدیدنیمه اول سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و نیمه دوم سال، هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02166708153
آدرستهران، تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر، پلاک ۵۵

موزه رضا عباسی | تماشای تاریخ باستان در موزه های تهران

میان موزه های تهران، موزه رضا عباسی کمتر شناخته شده است؛ البته این موضوع چیزی از ارزش آن کم نمی‌کند. در این موزه بیش از ۵۰ هزار اثر هنری و باستانی از دوران ماقبل تاریخ تا قرن سیزدهم هجری وجود دارد. تالارهای این موزه شامل تالار نمایشگاه موقت، تالار خوش‌نویسی، تالار نگارگری، تالار هنرهای اسلامی و تالار دوره پیش از اسلام می‌شوند.

  • اطلاعات بازدید از موزه رضا عباسی

هزینه بازدیدبرای بازدیدکنندگان ایرانی ۵ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۵۰ هزار تومان
ساعات بازدیددر شش ماه اول سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02188463001
آدرستهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره ۹۷۲

موزه فرش تهران | رنگارنگ‌ترین موزه هنری تهران

از دیرباز فرش و قالی جزء نقاط قوت ایرانیان بوده است؛ پس بد نیست با بازدید از یکی موزه های تهران به‌نام موزه فرش ایران از این هنر ایرانی لذت ببریم. آثار موزه فرش مجموعه‌ای نفیس از سده دهم هجری‌قمری تا دوره معاصر است که از کاخ گلستان، کاخ سعدآباد و بازارهای داخلی و بین‌المللی گردآوری شده است.

  • اطلاعات بازدید از موزه فرش تهران

هزینه بازدیدبرای اتباع ایرانی ۵ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۵۰ هزار تومان
ساعات بازدیدنیمه اول سال، هر‌روز هفته به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و نیمه دوم سال، هر‌روز هفته به‌جز دو‌شنبه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02188962093
آدرساستان تهران، تهران، خیابان ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی

موزه جواهرات ملی | گنجینه‌ای عظیم در موزه های تاریخی تهران

موزه جواهرات ملی ایران جزو آن دسته از موزه های تهران است که وارد شدن به آن با خودتان است و خارج شدن از آن با خدا! در این موزه جواهرات چشم‌نوازی از دوره صفویه تا پهلوی گردآوری شده‌اند. از جمله مشهورترین آثار این موزه می‌توان به دریای نور، تاج پهلوی، تاج کیانی و تخت طاووس اشاره کرد.

  • اطلاعات بازدید از موزه جواهرات ملی

هزینه بازدیدبرای اتباع ایرانی ۶ هزار تومان، برای اتباع خارجی ۵۰ هزار تومان و برای دانشجویان و دانش‌آموزان با ارائه کارت دانشجویی و کارت شناسایی، ۳ هزار تومان
ساعات بازدید شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و چهار‌شنبه تا جمعه تعطیل
شماره تماس02164464700
آدرساستان تهران، تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خزانه جواهرات ملی

موزه زمان | خاص‌ترین موزه علمی تهران

اگر گذرتان به زعفرانیه خورد، می‌توانید سراغ یکی دیگر از موزه های تهران به‌ نام موزه زمان بروید. در این موزه مجموعه بی‌نظیر از ساعت‌های گوناگون و سیر تکاملی آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. بازدید از باغ دل‌نشین این مجموعه نیز خالی از لطف نیست. این موزه در خانه تاریخی حسین خداداد که جزو خانه های تاریخی تهران میباشد در شمال تهران قرار دارد.

  • اطلاعات بازدید از موزه زمان

هزینه بازدیدبرای بازدیدکنندگان ایرانی ۶ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۲۰ هزار تومان (ورود به محوطه باغ نیاز به پرداخت هزینه ندارد.)
ساعات بازدیدهمه‌ورزه به جزء روزهای تعطیل رسمی و جمعه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰
شماره تماس02122417336
آدرستهران، خیابان ولی عصر، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

باغ موزه هنر ایرانی | سرگرمی و علم در موزه های تهران

با خرید بلیط قطار تهران به این شهر سفر کرده‌اید و فرصت کافی برای بازدید از جاذبه‌های آن را ندارید؟ کافی است به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین موزه های تهران یعنی باغ موزه هنر ایرانی سر بزنید. در این بنا ماکت ۱۱ بنای مهم از جمله شمس‌العماره و برج آزادی تهران به نمایش گذاشته شده‌اند. محیط سرسبز باغ که به دوران پهلوی بازمی‌گردد نیز شما را شیفته خود خواهد کرد.

  • اطلاعات بازدید از موزه هنر ایرانی

هزینه بازدید۳ هزار تومان برای ورود به باغ و ۵ هزار تومان برای ورود به مجموعه موزه
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۳:۳۰
شماره تماس02122686063
آدرستهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

باغ موزه مینیاتور | گردش در بهترین موزه هنری تهران

در باغ موزه مینیاتور فراموش خواهید کرد که در یکی از موزه های تهران هستید! در این موزه ماکت مینیاتوری بناهای پرآوازه ایران نظیر تخت جمشید، کتیبه بیستون و چغازنبیل وجود دارد. موزه مینیاتور باغ فرح‌بخشی نیز دارد که با الهام از طرح باغ اصیل ایرانی طراحی شده است.

  • اطلاعات بازدید از باغ موزه مینیاتور

هزینه بازدید۲ هزار تومان
ساعات بازدیدیک‌شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰، جمعه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و روز‌های شنبه به‌صورت ۲۴‌ساعته
شماره تماس02126142114
آدرساستان تهران، تهران، بزرگراه امام علی (ع)، خیابان جانبازان غربی، بوستان تمدن (گلبرگ)

باغ گیاه‌شناسی ملی | سرسبزترین موزه علمی تهران

باغ گیاه‌شناسی ملی جزء آن دسته از موزه های تهران است که سالانه افراد بسیاری را شیفته خود می‌کند. جالب است بدانید این باغ بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و جزء ۱۰ باغ بزرگ گیاه‌شناسی جهان است! در این مجموعه ۱۴۵‌هکتاری در اراضی چیتگر تهران تا چشم کار می‌کند، انواع و اقسام گیاهان جذاب و رنگارنگ مشاهده می‌شود.

  • اطلاعات بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی

هزینه بازدید۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان (در‌صورتی که برای خرید بلیط این موزه از طریق سایت آن اقدام کنید، بهای آن ۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.)
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۳۰
شماره تماس02144787282
آدرساستان تهران، تهران، اتوبان تهران ـ کرج، خروجی پیکان‌شهر، آزادشهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاهشناسی ملی ایران

باغ موزه وزیری (غار موزه وزیری) | اولین باغ موزه خصوصی تهران

به جرئت می‌توان گفت بازدید از غار موزه وزیری تجربه‌ای متفاوت نسبت به سایر موزه های تهران به شما ارائه می‌کند. در این غار دالان‌هایی به‌دست هوشمند وزیری در دل کوه حفر شده‌اند و آثار او را به نمایش می‌گذراند. این غار اولین غار موزه خصوصی و باغ موزه خصوصی ایران است که با هزینه شخصی این هنرمند ساخته شده است.

  • اطلاعات بازدید از باغ موزه وزیری

هزینه بازدید۱۵ هزار تومان
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۹:۰۰ و جمعه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰
شماره تماس02126556604
آدرساستان تهران، لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران پلاک ۷۷

باغ موزه قصر | نمایشی از سرگذشت تاریخ ایران

در میان موزه های تهران، باغ موزه قصر سرگذشت پرپیچ‌وخم‌تری را تجربه کرده است. این بنا ابتدا قصری بود که به‌دستور فتحعلی‌شاه ساخته شد. در زمان ناصرالدین‌شاه این بنا کاربردی نظامی پیدا کرد و در زمان رضاخان به زندان تبدیل شد. باغ موزه قصر بخش‌های گوناگونی نظیر موزه زندان مارکوف و عمارت کلاه فرنگی دارد که نباید از دست بدهید.

  • اطلاعات بازدید از موزه باغ موزه قصر

هزینه بازدید۵ هزار تومان (ورود به باغ رایگان است.)
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و پنج‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰
شماره تماس02196657401
آدرساستان تهران، تهران، انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا، میدان پلیس

موزه ملی ملک | گنجینه تاریخ ایران

موزه ملی ملک نه‌تنها جزء مهم‌ترین موزه های تهران است؛ بلکه جزء مهم‌ترین موزه‌های کشور نیز محسوب می‌شود. این موزه و کتابخانه به‌همت حاج حسین آقا ملک ساخته شده است. از آثار بی‌شمار این موزه می‌توان به سکه‌های ادوار گوناگون، آثار هنری و فرش‌های نفیس اشاره کرد. کتابخانه آن نیز جزء شش گنجینه‌ بزرگ نسخ خطی ایران به شمار می‌رود.

  • اطلاعات بازدید از موزه ملی ملک

هزینه بازدید۲ هزار تومان
ساعات بازدیددر نیمه اول سال از شنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵ (روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۵:۴۵ و جمعه‌ها تعطیل) و در نیمه دوم سال از شنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵ (روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۵:۱۵ و جمعه‌ها تعطیل)
شماره تماس02166751291
آدرساستان تهران، تهران، خیابان امام خمینی، میدان مشق، روبه‌روی ساختمان وزارت امور خارجه

موزه پول ایران | اولین موزه‌ تخصصی اسکناس

نظرتان چیست پول بلیط یکی از موزه های تهران را بپردازید و پول‌های بیشتری را ببینید؟! در موزه پول شما می‌توانید سیر تکاملی سکه و پول در ایران را از نزدیک مشاهده کنید. این موزه اولین موزه‌ تخصصی و دائمی اسکناس، سکه و دیگر اوراق بهادار در ایران به حساب می‌آید.

  • اطلاعات بازدید از موزه پول ایران

هزینه بازدید برای بازدید‌کنندگان ایرانی ۴ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۱۵ هزار تومان
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۰۰
شماره تماس02144143088
آدرساستان تهران، تهران، کیلومتر ۴ تهران- کرج، مجتمع سبز ارم

موزه ارتباطات (پست و مخابرات قدیم) | تاریخچه مخابرات ایران

موزه ارتباطات یکی دیگر از موزه های تهران است که به بررسی تاریخ تکاملی ارتباطات می‌پردازد. بنای این موزه نیز جذابیت خاصی دارد و با الهام از سبک هخامنشی و دوره اسلامی صفوی ساخته شده است. از جمله بخش‌های این موزه می‌توان به سالن تلگراف و تلفن، تمبر، رادیو و مخابرات اشاره کرد.

  • اطلاعات بازدید از موزه ارتباطات (پست و مخابرات قدیم)

هزینه بازدیدبرای بازدید‌کنندگان داخلی ۷ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۱۰ هزار تومان (هزینه بازدید برای دارندگان کارت منزلت، خانواده شهدا و جانبازان و کودکان زیر هفت سال رایگان است.)
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02166709132
آدرساستان تهران، تهران، خیابان امام خمینی، سر‌در باغ ملی، كوچه پست

موزه بانک ملی | نمایشگاه موزه سکه تهران

می‌دانستید در بین موزه های تهران حتی برای بانک ملی نیز موزه وجود دارد؟! موزه بانک ملی در محل ساختمان صندوق پس‌انداز این بانک قرار دارد. در این موزه سکه‌های ایرانی از دوره هخامنشیان تا زمان حال، تابلوهای نقاشی دوره قاجار، اسکناس‌های نمونه (شماره صفر) و بسیاری آثار جذاب دیگر برای بازدید وجود دارد.

  • اطلاعات بازدید از موزه بانک ملی

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02160994033
آدرساستان تهران، تهران، خیابان فردوسی، ادارات مركزی بانک ملی ایران

موزه ملی قرآن کریم | قرآنی‌ترین موزه هنری تهران

جای خالی موزه‌های مذهبی میان موزه های تهران را حس نمی‌کنید؟ موزه ملی قرآن کریم در همین راستا احداث شده است. در این موزه تغییر هنرهای قرآنی را طی قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجار مشاهده خواهید کرد. معماری بنای موزه نیز به‌سبک ایرانی-اسلامی ساخته شده است. این موزه تنها موزه تخصصی قرآن در ایران به شمار می‌رود.

  • اطلاعات بازدید از موزه ملی قرآن کریم

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02166490864
آدرساستان تهران، تهران خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی

موزه علوم و فناوری | موزه گالری علمی تهران

اگر به علم علاقه‌مند باشید، موزه‌های علمی همواره برای شما جذابیت دارند و موزه های تهران در این زمینه بهترین هستند. موزه ملی علوم و فناوری یکی از بهترین موزه‌های علمی تهران و ایران است. این موزه بخش‌های گوناگونی نظیر گالری ابزار نجومی، گالری نور، گالری مرکز علم، گالری مورس تا موبایل و گالری ابزار جراحی کهن دارد.

  • اطلاعات بازدید از موزه علوم و فناوری

هزینه بازدیدبرای بازدید‌کنندگان داخلی ۱۰ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۱۵ هزار تومان
ساعات بازدیدفعالیت موزه در نیمه اول سال در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ تا ۱۶:۰۰ و پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ۱۶:۰۰ تا ۲۳:۰۰ و در نیمه دوم سال در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ تا ۱۶:۰۰ و پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ۹:۳۰ تا ۱۷:۰۰ است.
شماره تماس02166724694
آدرستهران، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان سی تیر، ساختمان سابق کتابخانه ملی

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

اگر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستید، حتماً تاکنون با یکی از موزه های تهران به نام موزه ملی تاریخ علوم پزشکی سروکار داشته‌اید. بخش‌های متنوعی مانند دندان‌پزشکی، داروخانه نظامی، مردم‌شناسی پزشکی و دیرین انسان‌شناسی در این موزه وجود دارند. جالب است بدانید ساختمان این موزه به‌دستور امیرکبیر به‌عنوان اصطبل شاهی باغ جلالیه بنا شد. بی‌شک چه دانشجوی این دانشگاه باشید و چه نباشید، این موزه شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

  • اطلاعات بازدید از موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

هزینه بازدیدبرای بازدید‌کنندگان داخلی ۵ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۲۰ هزار تومان
ساعات بازدیدشنبه تا چهارشنبه از ۸:۰۰ تا ۱۵:۰۰
شماره تماس02188632857
آدرستهران، خيابان کارگر شمالی، خیابان شانزدهم (فرشی مقدم)، ورودی درب شماره ۲، پردیس شمالی دانشگاه تهران

موزه تنوع زیستی پردیسان تهران 

موزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان جزء آن دسته از موزه های تهران است که می‌تواند شما ساعت‌ها در تفکر غرق کند. بی‌شک نمونه‌های فسیل، سنگ، کانی و گونه‌های گیاهی و جانوری که در این موزه وجود دارد، شما را انگشت‌به‌دهان خواهد گذاشت. فضای داخلی موزه نیز با الهام از زیستگاه‌های طبیعی جانوران طراحی شده و آثار موزه را ملموس‌تر می‌کند.

  • اطلاعات بازدید از موزه تنوع زیستی پردیسان تهران

هزینه بازدیدبرای بازدید‌کنندگان داخلی ۳ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۲۰ هزار تومان
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ (این موزه در ایام سوگواری تعطیل است.)
شماره تماس02188241649
آدرستهران، ضلع جنوبی بزرگراه همت، بین اتوبان شیخ فضل‌الله و یادگار امام

موزه حیات وحش دارآباد | جذابترین موزه حیات وحش تهران

اگر به موضوع حیات وحش علاقه دارید، موزه های تهران همچنان توانایی سرگرم کردن شما را دارند. موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد جزء موزه‌هایی است که نمونه‌های زیستی متنوع ایران را به نمایش گذاشته است. در این موزه نمونه انواع موجودات زنده ایران وجود دارد. گشت‌وگذار در موزه حیات وحش دارآباد کنکاشی است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

  • اطلاعات بازدید از موزه حیات وحش دارآباد

هزینه بازدید۴ هزار تومان
ساعات بازدیددر نیمه اول سال، هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و در نیمه دوم سال، هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰
شماره تماس02196027011
آدرساستان تهران، تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

خانه هنرمندان ایران

اگر هنوز هم دنبال باغ‌های قاجاری هستید که به موزه های تهران تبدیل شده‌اند، بهتر است سری به خانه هنرمندان ایران نیز بزنید. این موزه در باغ فیشرآباد قرار دارد. این باغ روزگاری متعلق به کامران میرزا، پسر ناصرالدین شاه بوده است. شما می‌توانید در خانه هنرمندان گالری‌های چشم‌نوازی از جمله غلامحسین نامی، مرتضی ممیز و هادی میرمیران را مشاهده کنید.

  • اطلاعات بازدید از خانه هنرمندان ایران

ساعات بازدیدیکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۸:۰۰
شماره تماس02188310457
آدرساستان تهران، تهران، خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر

موزه هنرهای معاصر

اگر به هنر علاقه دارید، بهتر است سری به موزه هنرهای معاصر تهران بزنید. در این موزه می‌توانید مهم‌ترین و عظیم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را بیابید. از جمله مشهورترین هنرمندان موزه می‌توان به آثار پابلو پیکاسو و کامی پیسارو کلود مونه پل گوگن اشاره کرد. این بنا جزء آن دسته از موزه های تهران است که معماری خاصی دارند. این موزه به‌سبک مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی شده است.

  • اطلاعات بازدید از موزه هنر‌های معاصر

هزینه بازدید۲۰ هزار تومان
ساعات بازدیدسه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و دوشنبه‌های تعطیل
شماره تماس02188989374
آدرساستان تهران، تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

موزه امام علی

موزه امام علی از دیگر موزه های تهران است که در حوزه مذهبی و دینی فعالیت دارد. در این موزه آثار هنری همچون خیال‌نگاری، نقاشی معاصر، عکس، خوشنویسی، آثار حجمی، تصویر‌سازی و… با مضامین مذهبی و دینی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند. میراث تاریخی ارزشمندی همچون جلدهای لاکی، قلمدان، کتاب چاپ سنگی، تابلو فرش، مرقع خوشنویسی و… نیز در این موزه نگهداری می‌شوند.

  • اطلاعات بازدید از موزه امام علی

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰، پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02122027471
آدرساستان تهران، تهران، خیابان ولیعصر، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

موزه موسیقی

موزه موسیقی تهران جزء جذاب‌ترین موزه های تهران بوده و دنیایی سراسر زیبایی و شگفتی را برای عاشقان موسیقی به‌ نمایش گذاشته است. این موزه در جهت حفظ میراث موسیقی ملی و همچنین معرفی آثار و ارزش‌های هنرمندان عرصه‌ موسیقی، در بنایی سه‌طبقه، به مساحت ۳۶۵۰ متر‌مربع فعالیت دارد. بخش‌های مختلف این موزه تماشایی شامل سالن نمایش سازها، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز و… است. 

  • اطلاعات بازدید از موزه موسیقی

هزینه بازدید۶ هزار تومان (هزینه بازدید برای دانشجویان، در‌صورت ارائه کارت دانشجویی ۳۵۰۰ تومان است.)
ساعات بازدیدیک‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و شنبه‌های تعطیل
شماره تماس02122231708
آدرستهران، تهران، میدان تجریش، خيابان شهيد دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹

خانه موزه صبا (موزه استاد ابوالحسن صبا)

خانه موزه صبا در‌واقع محل زندگی استاد ابوالحسن صبا بوده که پس از در‌گذشت وی به موزه تبدیل شده است. این موزه یاد‌آور یکی از بزرگ‌مردان موسیقی ایران است که اثری شگرف و برجسته روی موسیقی ایرانی بر‌جای گذاشت. در‌واقع استاد ابو‌الحسن صبا کسی بود که توانست ساز خوش‌نوای ویولن را به خدمت موسیقی ایرانی درآورد و روش‌هایی نوین را برای نواختن موسیقی ایرانی به کار گیرد.

  • اطلاعات بازدید از موزه صبا (موزه استاد ابوالحسن صبا)

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۵:۳۰ و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02133111246
آدرساستان تهران، تهران، ميدان بهارستان، خیابان ظهیرالاسلام، شماره ۹۰

موزه عروسک‌های ملل

موزه عروسک‌های ملل از جمله جذاب‌ترین موزه های تهران برای سنین مختلف است. بازدید از این موزه همچون سفری به دنیای عروسک‌ها و غرق‌شدن در داستان‌ها و افسانه‌های فرهنگ‌های مختلف، جذاب و دلنشین خواهد بود. گفتنی است که موزه عروسک‌های ملل در سال ۱۳۹۴، موفق به دریافت «جایزه موزه‌داران برتر» را از سوی سازمان میراث فرهنگی شده و جایزه «موزه برتر» از سوی «ایکوم» در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ به این موزه اهدا شده است. این موزه را می‌توان جزء پرافتخارترین موزه های تهران در نظر گرفت.

  • اطلاعات بازدید از عروسک‌های ملل

هزینه بازدید۲۰ هزار تومان (برای بازدید از عروسک‌های ملل در طبقه اول موزه، باید ۱۰ هزار تومان بیشتر پرداخت کنید.)
ساعات بازدیدپنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و شنبه تا چهار‌شنبه تعطیل
شماره تماس09360344672
آدرساستان تهران، تهران، دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲

موزه استاد صنعتی

موزه استاد صنعتی که با نام‌های «موزه ۱۳ آبان»، «موزه هلال احمر» و «موزه شیر و خورشید» نیز شناخته می‌شود، با قدمتی بالغ بر ۱۰۰ سال، از قدیمی‌ترین موزه های تهران است. ساختمان این موزه در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی برای بر‌پایی اولین مرکز شیر و خورشید در ایران بنا شد. امروزه در این بنا آثاری پراهمیت و تماشایی از علی‌اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی به نمایش گذاشته شده‌اند.  

  • اطلاعات بازدید از موزه استاد صنعتی

هزینه بازدید۳ هزار تومان (بازدید از موزه استاد صنعتی در هفته هلال احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت ماه) رایگان است.)
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰، پنجشنبه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02188201223
آدرساستان تهران، تهران، ضلع شمال غربی میدان توپخانه

موزه صلح

در میان موزه های تهران، موزه صلح، گزینه منحصر‌به‌فردی است که با هدفی زیبا بر‌پا شده و در راستای آن فعالیت دارد. در این موزه می‌کوشند تا از طریق فعالیت‌های آموزشی و نمایش عواقب ناگوار به بار آمدن خشونت در جوامع و جنگ میان ملت‌ها در نمایشگاه‌های ویژه، فرهنگ نوع‌دوستی و صلح‌طلبی را میان عموم مردم رواج دهند.

  • اطلاعات بازدید از موزه صلح

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و از ۱۴:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02166756945
آدرساستان تهران، تهران، خیابان وحدت اسلامی، خیابان شهید فیاض بخش، درب شمالی پارک شهر، موزه صلح تهران

موزه عبرت

موزه عبرت در میدان مشق تهران (باغ ملی) از مخوف‌ترین و سیاه‌ترین موزه های تهران است که بازدید از آن تجربه‌ای متفاوت از موزه‌گردی را برایتان رقم خواهد زد. در این موزه که در بنایی ترسناک و نفوذ‌نا‌پذیر قرار دارد، روایاتی تلخ از رنج زندانیان سیاسی، زیر بار شکنجه‌های سخت بیان می‌شود. گفتنی است که بنای این زندان در سال ۱۳۱۱ به‌دستور رضاشاه پهلوی ساخته شده و سپس در اختیار کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری، برای زندانی و شکنجه کردن زندانیان سیاسی قرار گرفته است. اگر دنبال حس ترس یا هیجان هستید، این موزه از موزه های تهران را از دست ندهید.

  • اطلاعات بازدید از موزه عبرت

هزینه بازدیدبرای اتباع ایرانی ۳ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۱۰ هزار تومان
ساعات بازدیددر نیمه اول سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و از ۱۴:۰۰ تا ۱۷:۰۰، در نیمه دوم سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و از ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۰۰
شماره تماس02166722096
آدرساستان تهران، تهران، میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱

موزه خودروهای کلاسیک

در میان موزه های تهران جایی برای خود‌رو‌های کلاسیک نیز وجود دارد! موزه خودرو‌های قدیمی تهران از جذاب‌ترین موزه‌های ایران است که در سالن نمایش آن ۴۵ دستگاه اتومبیل، ۲ ارابه کالسکه، ۳ دستگاه موتورسیکلت به‌نمایش گذاشته شده‌اند. خوب است بدانید که برخی از خودرو‌هایی که در این موزه وجود دارند، از نادر‌ترین و ارزشمند‌ترین خودرو‌های صنعت خودرو‌سازی هستند که تماشای آن‌ها هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. 

  • اطلاعات بازدید از موزه خودرو‌های کلاسیک

هزینه بازدید۳۰ هزار تومان
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02144537763
آدرستهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه

موزه ورزش

موزه ورزش از جذاب‌ترین موزه های تهران برای علاقه‌مندان به تاریخ ورزش، قهرمانان و افتخار‌آفرینان ایرانی در رشته‌های ورزشی مختلف است. در این موزه منحصر‌به‌فرد، با نمایش آثار، یادبود‌ها، مدال‌ها، کاپ‌های قهرمانی، عکس‌های تاریخی و… تاریخ ورزش ایران، از قهرمانی‌های بزرگ تا شکست‌های مهم به‌زیبایی روایت می‌شوند. اگر در زمینه ورزش فعال هستید یا به این حوزه علاقه دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از این موزه جذاب در تهران را از دست ندهید.

  • اطلاعات بازدید از موزه ورزش

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیددر نیمه اول سال، هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و در نیمه دوم سال، هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس02126203430
آدرساستان تهران، تهران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، خیابان سئول شمالی

خانه موزه شهید مدرس

از جمله موزه‌ های تهران است که هم برای دوست‌داران معماری و هم برای علاقه‌مندان به تاریخچه سیاسی-اجتماعی جذابیت بسیاری دارد، خانه موزه شهید مدرس است. خانه موزه شهید مدرس، در گذشته محل زندگی این فرد مؤثر در تاریخ ایران بوده است. امروزه در این موزه با ارائه مستندات اصیل، پایان‌نامه، کتاب‌ها، مقالات و… این شهید، ابعاد مختلف شخصیت او به بازدید‌کنندگان معرفی می‌شود. 

  • اطلاعات بازدید از خانه موزه شهید مدرس

هزینه بازدید۱۰ هزار تومان
ساعات بازدیدیک‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و شنبه‌ها تعطیل
شماره تماس02133505004
آدرساستان تهران، تهران، خیابان امیرکبیر شرقی، کوچه علیرضا جاویدی (میرزا محمود وزیر)، بن بست مدرس، پلاک ۵

خانه موزه شهید چمران

خانه موزه شهید شهید چمران، در‌واقع خانه پدری شهید مصطفی چمران بوده است که در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی شهر تهران، در نزدیکی بازار بزرگ تهران قرار دارد. این خانه که قدمت آن به اواخر دوره قاجار باز‌می‌گردد، امروزه به‌همت شهرداری تهران بازسازی شده و اکنون جزء پر‌بازدید‌ترین موزه های تهران به شمار می‌آید. این موزه دارای دو بخش است که در آن‌ها برخی از وسایل شخصی شهید مصطفی چمران، از زمان کودکی تا شهادت، برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند. 

  • اطلاعات بازدید از خانه موزه شهید چمران

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
شماره تماس02155634158
آدرساستان تهران، تهران، خیابان ۱۵ خرداد، محله‌ سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک ۷

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان از زیباترین موزه های تهران

از باغ‌های قاجاری زیبایی که به یکی از موزه‌های دنج و باصفای تهران تبدیل شده است، باغ موزه نگارستان است. این موزه که در حوالی میدان بهارستان تهران قرار گرفته است، حکایات بسیاری از دوران قاجار به یادگار دارد که برایتان تعریف کند. باغ موزه نگارستان، در واقع نمایشگاهی از آثار برترین هنرمندان ایرانی نظیر کمال‌الملک، محمود روح‌الامینی، ملک‌الشعرای بهار و… است.

باغ موزه نگارستان تهران از زیباترین موزه های تهران

نقاشی‌های علی اسفرجانی، فرش‌های دستباف و آثار قلم‌زنی اهداشده غلامعلی ملول، اتاق نقاشی‌ها، دیوارنگاره صف سلام فتحعلی‌شاه، یادبود حافظیه شیراز و سردیس فردوسی از دیگر دیدنی‌های جذاب موزه نگارستان است.

هزینه بازدیدمحوطه باغ: ۳۰۰۰ تومان؛ موزه‌ها: ۷۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدمجموعه موزه‌ها: همه‌روزه به غیر دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸؛ محوطه باغ: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۲
شماره تماس٣٣١١٩۵۸۶
آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمدار رفیع

باغ موزه فردوس تهران

باغ موزه فردوس تهران از جذابترین موزه های تهران

از دیگر نام‌های باغ موزه فردوس تهران می‌توان به باغ معیری و موزه سینما اشاره کرد. این موزه از موزه های تهران که در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا از شهر تهران قرار گرفته است، مکانی دل‌ربا و تماشایی در فصل پاییز است. باغ فردوس به دست یکی از صاحب‌منصبان قاجار در دوران محمدشاه احداث شد. این باغ طی سال‌های گوناگون کاربری‌های مختلفی داشته است. همچنین در مقایسه با سال‌های اول تأسیس این بنا تا حد زیادی از وسعت آن کم شده است.

باغ موزه فردوس تهران از جذابترین موزه های تهران

باغ موزه فردوس در حال حاضر با عنوان موزه سینمای ایران فعالیت می‌کند و جایی برای هم‌نشینی‌های هنرمندان و بازیگران ایرانی است. از دیگر امکانات هنری باغ فردوس، سالن‌های سینمایی و کافه‌هایی است که آن را برای گعده‌های هنری مناسب می‌سازد.

هزینه بازدید۵۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدیکشنبه‌ها تا جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸؛ روزهای تعطیل: شنبه‌ها و ایام سوگواری
شماره تماس2270500-9
آدرستهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم تهران

مالک اصلی خانه موزه مقدم محمدتقی‌خان احتساب‌الملک از درباریان به‌نام دوران قاجار است. اما سال‌ها بعد این خانه در اختیار دکتر محسن مقدم و همسرش قرار گرفت. دکتر محسن مقدم که استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و یکی از بنیان‌گذاران اصلی دانشگاه هنر تهران بود، در کنار فعالیت‌های علمی به جمع‌آوری آثار تاریخی و فرهنگی در خانه پدری‌اش پرداخت.

خانه موزه مقدم تهران

از جمله جاهای دیدنی این خانه که جلوه‌هایی از معماری ایرانی را می‌توانید در آن تماشا کنید حیاط بیرونی، حوض‌خانه، اندرونی اتاق پیشخوان، اتاق پذیرایی، ساختمان اربابی، ایوان قاجار و گلخانه است.

هزینه بازدیدبازدیدکنندگان داخلی ۱۰ هزار تومان: بازدیدکنندگان خارجی: ۱۰۰ هزار تومان
ساعات بازدیدهمه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ تا ۱۷
شماره تماس۶۶۴۶۳۱۴۴
آدرستهران، خیابان امام خمينی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت پلاک ۲۵۱

موزه علوم زمین

موزه علوم زمین تهران

موزه علوم زمین نمایشگاهی از سنگ‌ها، کانی‌ها، فسیل‌ها، سنگ‌واره‌ها و اشیا قدیمی است که از داخل و خارج از کشور در این موزه جمع‌آوری شده است. این موزه که زیر نظر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار دارد در سال 1338 با همکاری جمعی از محققان زمین‌شناسی ایران راه‌اندازی شد.

موزه علوم زمین تهران

برخی از آثار این موزه از طریق تبادل علمی با دیگر کشورهای جهان به دست آمده است تا مجموعه نمونه‌های زمین‌شناسی این موزه را کامل‌تر کند.

هزینه بازدید۱۰,۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵
شماره تماس۶۴۵۹۲۲۸۸
آدرستهران، ضلع غربی میدان آزادی، بلوار معراج، جنب سازمان نقشه‌برداری

خب همسفران همیشگی ره بال آسمان نظرتان درباره موزه های تهران چه بود؟به نظر ما که اگر زمان و حوصله‌اش را دارید، بهتر است وقت را بیش از این هدر نکنید. هم‌اکنون باروبندیل خود را ببندید و ماجراجویی خود را به‌سمت موزه های تهران شروع کنید. اگر وقتتان کم است که بلیط هواپیما چاره کارتان است و اگر هم به میزان کافی فرصت هست، با خرید بلیط اتوبوس تهران، خودتان را به پایتخت برساید و مهمان یکی از موزه های این شهر شوید. اگر هم تابه‌حال به این موزه‌ها سر زدید، برایمان بنویسید که کدام موزه به نظرتان جذاب‌تر بود. منتظر شنیدن نظر‌های شما در بخش نظرات هستیم.

این بنا یکی از بخش‌های کاخ گلستان است که امروزه جزء جذاب‌ترین موزه های تهران محسوب می‌شود.

باغ گیاه‌شناسی ملی در تهران بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و جزء ۱۰ باغ برتر گیاه‌شناسی دنیا از نظر وسعت به حساب می‌آید.

موزه استاد فرشچیان که در کاخ سعدآباد تهران قرار دارد به آثار این هنرمند بزرگ ایرانی اختصاص یافته است.

خیر. برای بازدید از موزه‌ها و تالارهای گوناگون کاخ گلستان باید بلیط جداگانه تهیه کنید؛ البته بازدید خلوت کریمخانی، تالار برلیان و تالار ظروف رایگان است.

سنگ مزار ناصرالدین شاه در خلوت کریمخانی در مجموعه کاخ گلستان قرار دارد. تخت مرمرین فتحعلی شاه نیز در همین مکان قرار گرفته است.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی اولین موزه رسمی ایران است که اوایل دهه ۳۰ تأسیس شد.

3 نظرات
  1. سمیه می گوید

    سعد آباد بی نظیره

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً همین طوره و خودش به‌تنهایی بار چند تا موزه رو به دوش می‌کشه.

  2. homayoon می گوید

    خدا پدرت رو بیامرزه خیلی زحمت کشیدی
    این سایت های گنده با همین ادعا نصف شما کار نکردن. دست مریزاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.