موزه های ارمنستان | آشنایی با تاریخ و هنر غنی ارامنه

0

کشور خوش‌آب‌و‌هوا و زیبای ارمنستان از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان برای گذراندن تعطیلاتی دل‌پذیر و خاطره‌انگیز است. شاید شما نیز همچون بسیاری از گردشگران در سفر به ارمنستان توجهتان معطوف مناظر طبیعی مسحور‌کننده و جاذبه‌های رفاهی و تفریحی جذاب این کشور بوده است. بد نیست بدانید که فرهنگ مردمان این کشور، در دل تاریخ ریشه دارد؛ از‌این‌رو بدون‌شک موزه‌های چنین سرزمینی حرف‌ها برای گفتن دارند. به همین سبب ما نیز در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان قصد داریم تا از معروف‌ترین و بهترین موزه های ارمنستان سخن بگوییم. از‌این‌رو اگر آشنایی با تاریخ، فرهنگ  و هنر کشور‌های مختلف برای شما سرگرم‌کننده و جذاب است، در این مطلب با ما همراه باشید تا به اتفاق هم در دل تاریخ، فرهنگ و هنر کشور ارمنستان، ماجراجویی کنیم. 

فهرست مطالب

موزه ماتناداران | Matenadaran

در ابتدای مسیر سفر به‌سوی موزه های ارمنستان، به اتفاق یکدیگر به‌سوی بزرگ‌ترین کلکسیون دست‌نوشته‌های ارامنه در جهان، یعنی موزه ماتناداران (Matenadaran)، روانه می‌شویم. این دست‌نوشته‌ها طی سالیان جمع‌آوری شده و قدمت برخی از آن‌ها حتی به دوران قرون وسطی می‌رسد! این دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های تاریخی ارزشمند، که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۷هزار اثر مختلف می‌رسد، داستان‌ها و اطلاعات معتبری از تاریخ کشور ارمنستان و کشور‌های همسایه آن را روایت می‌کنند. از آثار ارزشمند این موزه که بگذریم، به بنای با‌شکوه و منحصر‌به‌فرد آن می‌رسیم که خود به‌تنهایی نشانگر هنر و فرهنگ غنی ارمنستان است. به هنگام ورود به این موزه، مجسمه سنگی بزرگی در ورودی آن خود‌نمایی می‌کند. جالب است بدانید که این مجسمه تندیسی از مخترع الفبای ارمنی است! 

  • اطلاعات بازدید از موزه ماتناداران

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا شنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و یک‌شنبه‌ها و دو‌شنبه‌ها تعطیل
شماره تماس37410562578+
آدرس53 Mesrop Mashtots Ave, Yerevan 0009, Armenia
  • آدرس موزه ماتناداران روی نقشه گوگل 

موزه خانه آرام خاچاتوریان | Aram Khachaturyan House Museum

موسیقی و ساز و آواز در فرهنگ و تاریخ کشور ارمنستان نقشی پر‌رنگ دارد؛ ازاین‌رو موزه‌هایی با محوریت موسیقی در این کشور کم نیستند. خاچاتوریان نام یکی از برجسته‌ترین موسیقی‌دانان و آهنگ‌سازان ارمنی است که خانه وی امروزه به موزه‌ای محبوب و مهم در قلب شهر ایروان تبدیل شده است. در‌واقع موزه خانه آرام خاچاتوریان در سال ۱۹۸۲ با هدف معرفی این هنرمند و نمایش آثار ارزشمندش به مردم ارمنستان و گردشگران افتتاح شد. جالب است بدانید که استاد آرام خاچاتوریان، پیش از آنکه این موزه تأسیس شود، نوشته‌ها، آلات موسیقی، هدایا، نامه‌‌ها و سایر وسایل خود در اختیار این مرکز قرار داد و در شکل‌گیری این موزه هنری ارزشمند، نقش پر‌رنگی را ایفا کرد. در‌ نهایت اگر به موسیقی علاقه‌مند هستید، موزه‌گردی در ارمنستان را با بازدید از موزه خانه آرام خاچاتوریان، آغاز کنید. 

  • اطلاعات بازدید از موزه خانه آرام خاچاتوریان

ساعات بازدید دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۶:۳۰، شنبه‌ها از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و یک‌شنبه‌ها تعطیل
شماره تماس37410589418+
آدرس3 Zarobyan St, Yerevan 0009, Armenia

  • آدرس موزه خانه آرام خاچاتوریان روی نقشه گوگل 

قلعه و موزه اربونی | Erebuni Museum Archaeological Preserve

این بار در معرفی موزه های ارمنستان می‌خواهیم با بازدید از موزه اربونی (Erebuni Museum Archaeological Preserve) به عصر آهن در دیار ارمنستان سفر کرده و با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان ارمنی در آن زمان آشنا شویم. این موزه در قلعه‌ای تاریخی قرار دارد که خود جاذبه گردشگری جالب‌توجهی به‌شمار می‌آید. بنای این قلعه ۱۲‌متری از از جنس بازالت، چوب و خشت است که در آن زمان برای مقابله با هجوم دشمنان بنا شده بود. در موزه اربونی آثار باستانی متعدد از جمله صنایع دست‌ساز سفال، دستبند، زیور آلات، ظروف نوشیدنی، کمربند، سکه های نقره، کلاه و… که قدمت آن‌ها به دوره هخامنشیان باز می‌گردد، به نمایش گذاشته شده‌اند. به‌علاوه در این موزه ۱۴ نقاشی با موضوعات دینی و نقاشی‌های باستانی از حیوانات مقدس، درخت زندگی و خدایان که از قرن‌ها پیش به یادگار مانده وجود دارند که هر‌کدام معنا و مفهوم منحصر‌به‌فردی را به بیننده انتقال می‌دهند. 

  • اطلاعات بازدید از قلعه و موزه اربونی

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۶:۳۰ و دو‌شنبه‌های تعطیل 
شماره تماس37410432661+
آدرس38 Erebuni St, Yerevan 0020, Armenia
  • آدرس قلعه و موزه اربونی روی نقشه گوگل 

موزه هنر معاصر ایروان | Modern Art Museum

اگر از شیفته‌دلان و علاقه‌مندان نقاشی به سبک مدرن هستید، موزه هنر معاصر ایروان (Modern Art Museum) از جمله جذاب‌ترین موزه های ارمنستان و جاهای دیدنی ایروان است که حتماً  باید از آن بازدید کنید. گفتنی است که این موزه جذاب و تماشایی در سال ۱۹۷۲ تأسیس شده و اولین موزه تخصصی هنر‌های مدرن و معاصر در کشور ارمنستان به‌شمار می‌آید. اغلب آثاری که موزه هنر معاصر ایروان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند، متعلق به مجسمه‌سازان و نقاشان مطرح ارمنستان هستند که سبک‌ آثار آن‌ها اغلب مدرنیسم و سورئالیسم است. در‌نهایت اگر به هنر مدرن علاقه‌مند هستید، حتماً یک نیم‌روز خود را برای بازدید از این مجموعه اختصاص دهید تا بتوانید با خیال راحت، در دنیایی که هنرمندان برجسته ارمنی خلق کرده‌اند غرق شده و از هنر‌نمایی آن‌ها لذت ببرید. 

  • اطلاعات بازدید از موزه هنر معاصر ایروان

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و دو‌شنبه‌های تعطیل 
شماره تماس37410535359+
آدرس7 Mesrop Mashtots Ave, Yerevan 0002, Armenia
  • آدرس موزه هنر معاصر ایروان روی نقشه گوگل 

موزه تاریخ ایروان | Yerevan History Museum

در معرفی بهترین و معروف‌ترین موزه های ارمنستان، نام موزه تاریخ ایروان (Yerevan History Museum) را نباید از قلم انداخت. در این موزه باستانی با نمایش آثار مختلف، سیر تحول فرهنگ بومی مردم ارمنستان را از دوران باستان تا کنون روایت می‌شود. در‌نتیجه این موزه دارای جذابیت بسیاری برای دوست‌داران تاریخ و تمدن کشور‌های مختلف است. بخش‌های مختلف موزه تاریخ ایروان شامل بخش‌های باستان‌شناسی، قوم‌شناسی، سکه‌‌های باستانی، آثار هنری، اسناد دست‌نوشته و مجموعه عکس‌های تاریخی می‌شود. گفتنی است که بازدید از این موزه، ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. برای اثبات بهتر این حرف، خوب است بگوییم که در این مجموعه تاریخی بزرگ، بیش از ۴۰۰هزار شیء مختلف باستانی جمع‌آوری شده و به نمایش گذاشته شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، ۳۵درصد از این مجموعه را آثار مربوط به باستان شناسی، ۸درصد قوم‌شناسی، ۴۵درصد سکه‌شناسی و ۱۲درصد را اسناد تاریخی تشکیل می‌دهند. 

  • اطلاعات بازدید از موزه تاریخ ایروان

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۷:۳۰
شماره تماس37410568109+
آدرس1/1 Argishti St, Yerevan 0010, Armenia
  • آدرس موزه  روی نقشه گوگل تاریخ ایروان

موزه و گالری ملی ارمنستان | National Gallery of Armenia

در میان موزه های ارمنستان، گالری ملی ارمنستان (National Gallery of Armenia) را می‌توان به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین موزه هنری در این کشور معرفی کرد. این موزه به‌طور کلی شامل بخش‌های هنر‌های تجسمی ارمنی، هنر‌های تجسمی خارجی، هنر‌های تجسمی روسی و هنر‌های تزئینی-کاربردی می‌شود. واضح است که بخش هنر‌های تجسمی ارمنی، بزرگ‌ترین بخش این مجموعه بی‌نظیر را تشکیل می‌دهد. 

به‌جرئت می‌توان گفت که این موزه، تاریخ هنر را از گذشته‌های دور تا به امروز در بر می‌گیرد. این موضوع را زمانی که وارد این دنیای هنری مسحور‌کننده شوید، متوجه خواهید شد. به‌طور مثال در ابتدای بخش هنر‌های تجسمی ارمنی، آثار هنری ارزشمندی که متعلق به عهد باستان و سده‌های میانه است، خود‌نمایی می‌کنند. در ادامه با آثاری مجذوب‌کننده از هنر کلاسیک ارمنستان رو‌به‌رو خواهید شد. در‌نهایت این مجموعه با آثاری از هنرمندان برجسته و به‌نام در سده بیستم، پایان می‌یابد. از‌این‌رو اگر هنر‌مند هستید یا به هنر علاقه دارید، بازدید از این موزه فرصتی عالی برای شماست تا غرق دنیای هنر شوید!

  • اطلاعات بازدید از موزه گالری ملی ارمنستان

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا شنبه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۷:۰۰، یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و دوشنبه‌ها تعطیل
شماره تماس37410567472+
آدرس1 Aram Street, Yerevan 0010, Armenia
  • آدرس موزه گالری ملی ارمنستان روی نقشه گوگل 

موزه هنری کافسجیان | Cafesjian Center for the Arts

هنر‌دوستان آماده باشید که می‌خواهیم موزه‌ای دیگر از موزه های ارمنستان با محوریت هنر را معرفی کنیم. موزه هنری کافسجیان (Cafesjian Center for the Arts) را می‌توان جزء‌بزرگ‌ترین و پر‌شکوه‌ترین موزه های ارمنستان و خاور‌میانه، با محوریت هنر، معرفی کرد. این موزه بزرگ و منحصر‌به‌فرد دارای دو بخش داخلی و خارجی است. در بخش داخلی آن ۵ گالری قرار دارد که برای بازدید از آن‌ها باید وارد موزه شوید. این گالری‌ها عبارتند از گالری خانجیان، گالری یک، گالری عقاب، گالری ساسونتسی داوید و گالری باغ عقاب. گفتنی است که تمامی مجسمه‌ها و تندیس‌های این مجموعه، در بخش خارجی موزه قرار دارند. برای درک بهتر عظمت و شکوه این موزه هنری همین بس که بدانید بالغ بر ۵ هزار اثر هنری در این مجموعه گرد‌آوری شده است. از‌این‌رو اگر دستی در هنر دارید یا از تماشای آثار هنری لذت می‌برید، این موزه بهشت شماست!

  • اطلاعات بازدید از موزه هنری کافسجیان

ساعات بازدیدجمعه تا یک‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و دو‌شنبه تا پنج‌شنبه تعطیل
شماره تماس37410541932+
آدرس10 Tamanyan St, Yerevan 0009, Armenia
  • آدرس موزه هنری کافسجیان روی نقشه گوگل 

موزه سرگئی پاراجانف | Sergei Parajanov Museum

موزه سرگئی پاراجانف (Sergei Parajanov Museum) از معروف‌ترین موزه های ارمنستان است که محبوبیت بسیاری میان گردشگران دارد. توصیه می‌کنیم علاقه‌مندان به فیلم و سینما، بازدید از این موزه را از دست ندهند؛ چرا‌که سرگئی پاراجانف که این موزه نیز به نام وی تأسیس شده، از برجسته‌ترین فیلم‌سازان و مؤلفان ارمنی است که برخی شاهکار‌هایش در سطح جهانی ستایش شده است! گفتنی است که پاراجانف در زمینه هنرهای تجسمی، بر پایه سنت‌های ارمنستان، شرق و اروپا نیز دستی بر هنر داشت. امروزه آثار هنری ماندگار و ارزشمند این هنرمند برجسته در کنار نامه‌ها و دیگر وسایل او، در موزه سرگئی پاراجانف به نمایش گذاشته شده‌اند. جالب است بدانید که این موزه دقیقاً در محل درگذشت این هنرمند، تأسیس شده است. در کنار تمام آثار ارزشمند این موزه، فروشگاهی اینترنتی نیز بر‌پا شده است که در آن طرح‌هایی از آثار پاراجانف را روی محصولاتی همچون تیشرت، کیف و… چاپ و عرضه می‌کند. 

  • اطلاعات بازدید از موزه سرگئی پاراجانف

ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۷:۰۰
شماره تماس37410538473+
آدرسDzoragyugh 1st St, Yerevan, Armenia
  • آدرس موزه سرگئی پاراجانف روی نقشه گوگل 

موزه نسل کشی ارامنه | Tsitsernakaberd Armenian Genocide Memorial Complex

نسل‌کشی ارامنه، از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخی این مردم است. در اوایل قرن بیستم بود که دولت عثمانی ترکیه برای پاکسازی نژاد ترک‌ها، هزاران هزار ارمنی را از کشور بیرون و آواره بیابان‌ها کرد. این امر موجب مرگ تلخ هزاران ارمنی، به جرم ملیتشان شد! موزه نسل‌کشی ارامنه (Tsitsernakaberd Armenian Genocide Memorial Complex) نیز برای گرامیداشت قربانیان این واقعه تلخ، در پنجاهمین سالگرد این حادثه بر‌پا شد. این موزه از عجیب‌ترین موزه های ارمنستان است که اتمسفری غم‌انگیز دارد؛ چرا‌که در آن تصاویر و مدارک بسیاری از نسل‌کشی ارامنه به نمایش گذاشته شده است. البته خوب است بدانید که هر‌ساله در زمان سالگرد این واقعه، در این موزه مراسمی پر‌شکوه برگزار می‌شود که تماشای آن برای آشنایی با وقایع تاریخی، خالی از لطف نیست. 

  • اطلاعات بازدید از موزه نسل کشی ارامنه

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۳:۳۰ و دو‌شنبه‌ها تعطیل
شماره تماس37410391412+
آدرس8, 8 Ծիծեռնակաբերդի խճուղի, Yerevan 0028, Armenia
  • آدرس موزه نسل کشی ارامنه روی نقشه گوگل 

موزه تاریخ ارمنستان | History Museum Of Armenia

به جرئت می‌توان گفت که موزه تاریخ ارمنستان (History Museum Of Armenia) از جذاب‌ترین موزه های ارمنستان برای گردشگران است. خوب است بدانید که این موزه شامل چهار بخش باستان‌شناسی، نیوماتیک، قوم‌شناسی، تاریخ مدرن و ترمیم می‌شود. در بخش‌های مختلف این موزه، تاریخ ارمنستان از زمان پیدایش تمدن تا زمان حال با نمایش آثار باستانی، عکس‌ها، نقشه‌ها و… برای بازدید‌کنندگان روایت می‌شود. از‌این‌رو اگر می‌خواهید با مجموعه‌ای کامل با سیر اتفاقات تاریخی کشور ارمنستان به‌شیوه‌ای جذاب آشنا شوید، موزه تاریخ ارمنستان بهترین مقصد برای شما است؛ چرا‌که این مجموعه به‌لحاظ تاریخی و علمی بسیار غنی بوده و هر‌ساله برای غنا بخشیدن بیشتر به این اطلاعات، پژوهش‌های گسترده‌ای  در زمینه پروژه‌های جدید باستان‌شناسی در این موزه صورت می‌گیرد. 

  • اطلاعات بازدید از موزه تاریخ ارمنستان

ساعات بازدیدسه‌شنبه تا شنبه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۸:۰۰، یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و دو‌نشبه‌ها تعطیل
شماره تماس37410520691+
آدرسRepublic Square 4, Yerevan 375010, Armenia
  • آدرس موزه تاریخ ارمنستان روی نقشه گوگل 

موزه خانه شارل آزناوور | Charles Aznavour House Museum

از باغ کافسجیان دیدن کردید؟ پس پله‌های آن را بالا بروید و بازدید از یکی از جذاب‌ترین موزه های ارمنستان را نیز از دست ندهید. موزه خانه شارل آزناوور به افتخار این هنرمند مشهور ارمنی تأسیس شده است، برتری خاصی نسبت به سایر موزه های ارمنستان دارد. این مجموعه علاوه بر خود موزه شامل خانه آزناوور و سالن کنسرتی در فضای باز می‌شود. نمایشگاه موزه آلبوم‌ها، جوایز موسیقی، پوسترها و کتاب‌های آزناوور را به نمایش گذاشته است. وسایل شخصی شارل، پرتره هنرمندان مشهور دیگر و کتابخانه شخصی آزناوور از جمله جذابیت‌های دیگر این موزه است که می‌تواند ساعت‌ها میان آن‌ها گشت‌وگذار کنید. کنار این موزه کارگاه‌های آموزشی هنری گوناگون نیز برگزار می‌شود که اگر اقامتتان طولانی شد می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

  • اطلاعات بازدید از موزه خانه شارل آزناوور

آدرس: Antarain St, Yerevan, Armenia
  • آدرس موزه خانه شارل آزناوور روی نقشه گوگل 

موزه مردم نگاری | Armenia Ethnography Museum

روستای آراکس که در ۱۰کیلومتری استان آرماویر واقع شده است، حس‌وحال خاص و اصیلی دارد که شما را به دنیایی بی‌غل‌وغش می‌برد. موزه مردم نگاری ارمنستان نیز با جذابیت‌های خود در این روستا خودنمایی می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که این موزه جزء قدیمی‌ترین موزه های ارمنستان به حساب می‌آید. موزه مردم نگاری در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد و تابه‌امروز محبوبیت فراوانی میان گردشگران داشته است. معماری موزه مردم نگاری اولین چیزی است که چشم شما را می‌رباید. طاق‌هایی عظیم با نمایی قرمزرنگ و درب ورودی حیرت‌آور این موزه باعث می‌شوند هیچ‌وقت از تماشا و عکاسی از آن‌ها خسته نشوید. طراحی و دکوراسیون داخل موزه نیز کمی از بیرون آن ندارد و با قدم گذاشتن در این موزه سفری جذاب در زمان را تجربه خواهید کرد.

  • اطلاعات بازدید از موزه مردم نگاری

آدرس: Araks 1121, Armenia
  • آدرس موزه مردم نگاری روی نقشه گوگل 

نکته: برای بازدید از اغلب موزه های ارمنستان می‌توانید از کارت گردشگری ایروان یا همان ایروان کارت نیز استفاده کنید. 

در این مطلب همراه با شما، بر فراز آسمان ارمنستان سفر کرده و از بهترین و معروف‌ترین موزه های ارمنستان بازدید کردیم. اکنون وقت آن رسیده تا با مطالعه «راهنمای سفر ایروان»‌ خود را برای تجربه‌ سفری متفاوت در پایتخت این کشور آماده کرده و در بهترین زمان سفر به ارمنستان، به‌سوی آن روانه شوید. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر اطلاعات سود‌مند و مفیدی در‌خصوص موزه های ارمنستان دارید، ما و مخاطبانمان را از این اطلاعات بی‌بهره نگذاشته و در بخش نظرات با ما و همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید. 

موزه و گالری ملی ارمنستان، موزه هنر معاصر ایروان و موزه هنری کافسجیان از معروف‌ترین موزه های هنری ارمنستان هستند.

از موزه‌های تاریخ ارمنستان و تاریخ ایروان می‌توان به‌عنوان معروف‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های تاریخی این کشور نام برد.

این موزه دقیقاً در ۵۰‌امین سالگرد واقعه تلخ نسل‌کشی ارامنه، به‌منظور گرامیداشت قربانیان این اتفاق، بر‌پا شد.

این موزه به‌طور کلی شامل دو بخش داخلی و خارجی است که در بخش داخلی آن گالری خانجیان، گالری یک، گالری عقاب، گالری ساسونتسی داوید و گالری باغ عقاب قرار دارند و در بخش خارجی آن نیز مجسمه‌های این مجموعه قرار گرفته‌اند.

این موزه در روستای آراکس که در ۱۰ کیلومتری استان آرماویر قرار دارد، واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.