بهترین زمان سفر به ارمنستان | ۳۶۵ روز خاطره‌سازی

2

برای تعیین بهترین زمان سفر به ارمنستان باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم. ارمنستان به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری میان ایرانیان و جهانیان پیدا کرده است. پایتخت ارمنستان، شهر ایروان است که در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح تأسیس شده و قدمت بسیاری دارد. این شهر با اقلیمی قاره‌ای، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در سال‌های اخیر نیز پیشرفت چشم‌گیری در زمینه توریسم ایجاد کرده است. شاید شما هم بخواهید هرچه زودتر به این کشور زیبا سفر کنید؛ اما آیا اکنون زمان مناسبی است؟ به‌راستی بهترین زمان سفر به ایروان چه زمانی است؟ در راهنمای سفر به ایروان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها باید درک بهتری نسبت به ارمنستان و زوایا گوناگون سفرتان پیدا کنید. پس این مطلب را دنبال کنید، تا رازهای ارمنستان را کشف کنیم.

بهترین زمان سفر به ارمنستان بر اساس فصل‌ها

آب‌وهوا تأثیر بسزایی در تعیین بهترین زمان سفر به ایروان و ارمنستان دارد. شما در هر فصل ارمنستان با آب‌وهوایی متفاوت روبه‌رو خواهید شد و هر گردشگری ممکن است هر فصل این کشور شگفت‌انگیز را به دیگری ترجیح بدهد؛ پس در ادامه در هر فصل ارمنستان سفری مختصری خواهیم کرد، تا بیشتر با آن‌ها آشنا شویم:

  • بهار (ماه‌های مارس تا می)

میانگین دمای ارمنستان در فصل بهار بین ۱۰.۴ تا ۲۸.۸ درجه سانتی‌گراد است و از این نظر آب‌وهوایی معتدل را تجربه خواهید کرد. با اتمام بهار و نزدیک شدن تابستان، رفته‌رفته هوا گرم‌تر خواهد شد. باران‌های بهاری نیز بخش دیگری از زیبایی‌های این فصل هستند و به‌طور متوسط ۲ تا ۶ بارش باران در بهار دیده می‌شود. از نظر جمعیت گردشگران نیز بهار دومین فصل شلوغ ایروان و ارمنستان است؛ به همین دلیل ممکن است در راهنمای سفر ارمنستان، با فصل بهار به‌عنوان بهترین زمان سفر به ارمنستان روبه‌رو شوید.

  • تابستان (ماه‌های ژوئن تا اوت)

در فصل تابستان با آغوش گرم و معتدل ارمنستان روبه‌رو خواهید شد و به سنگین‌کردن چمدان خود نیازی ندارید. ماه‌های تابستان با حدود ۳ روز بارش مؤثر در ماه، عنوان کم‌بارش‌ترین زمان سال را به خود اختصاص داده‌اند. فصل تابستان پرطرفدارترین فصل برای گردشگران به‌شمار می‌رود و در ماه‌های ژوئن تا اوت شلوغ‌ترین روزهای ارمنستان را مشاهده خواهید کرد؛ بنابراین بهترین زمان سفر به ایروان برای افرادی که حوصله شلوغی را ندارند، تابستان نیست.

  • پاییز (ماه‌های سپتامبر تا نوامبر)

پاییز ارمنستان مانند بسیاری از کشورهای دیگر، عاشقانه‌ترین فصل آن است. میانگین دمای هوا در این فصل بین ۹.۳ تا ۳۲.۳ درجه سانتی‌گراد است. حدود ۰ تا ۷ روز در ماه نیز بارش مؤثر در پاییز مشاهده خواهید کرد. دما و رطوبت هوا و میزان وزش باد، در مجموع آب‌وهوایی معتدل و معمولی را برای شما ایجاد می‌کنند. اگر به جاهای خلوت و کم‌جمعیت علاقه دارید، فصل پاییز بهترین زمان سفر به ارمنستان برای شماست؛ چراکه این فصل یکی از خلوت‌ترین زمان‌های ارمنستان است.

  • زمستان (ماه‌های دسامبر تا فوریه)

پرواضح است که در زمستان هوای سردی را تجربه خواهید کرد. این فصل فقط برای افرادی که به سرما علاقه دارند، بهترین زمان سفر به ارمنستان است. میانگین دما در این زمان حدود ۱.۳- تا ۱۰.۴ درجه سانتی‌گراد است. بارش برف و باران نیز به‌طور میانگین حدود ۲ تا ۳ در ماه رخ می‌دهد. این فصل هم به‌خاطر آب‌وهوای سردش جزء فصول خلوت ارمنستان محسوب می‌شود. اگر به جاهای خلوت علاقه دارید، زمستان بهترین زمان سفر به ایروان است.

بهترین زمان سفر به ارمنستان برای طبیعت‌گردی 

طبیعت چشم‌نواز ارمنستان یکی از مهم‌ترین عواملی است که گردشگران را به‌سمت خود فرامی‌خواند. بیشتر مساحت ارمنستان در ارتفاعات و کوهستان‌ها قرار گرفته و آب‌وهوای معتدل و مناسبی را برای این کشور زیبا به وجود آورده است. ارمنستان کشوری چهار فصل است و مناظر سرسبز متعدد و طبیعت رنگارنگی دارد که برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است.

تصویری از ارمنستان

برای تجربه اوج زیبایی طبیعت ارمنستان و گشت‌وگذار در مناظر سرسبز آن، ماه‌های فروردین تا خرداد، یعنی فصل بهار، بهترین زمان سفر به ارمنستان به حساب می‌آیند. در این زمان طبیعت سرسبز کشور شکوفا شده و تصاویر محسورکننده‌ای را به‌ وجود می‌آورند؛ همچنین در این ماه‌ها آب‌وهوای دل‌نشین و معتدلی را تجربه خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به ارمنستان بر اساس فستیوال‌های آن 

تصویری از جشنواره‌ها و فستیوال‌های رنگارنگ و سرگرم‌کننده ارمنستان

جشنواره‌ها و فستیوال‌های رنگارنگ و سرگرم‌کننده ارمنستان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به این کشور است؛ به‌طوری که گاهی حضور در این فستیوال‌ها به اندازه حضور در جاهای دیدنی ارمنستان برایتان لذت‌بخش خواهد بود. بی‌شک شما نیز خاطراتی فراموش‌نشدنی در این جشنواره های ارمنستان خواهید ساخت. چه با موسیقی و رقصیدن همراه باشد، چه شامل خوراکی‌های لذیذ شود و چه غرق‌شدن در تفریحات رنگارنگ؛ این فستیوال‌ها جزء لذت‌بخش‌ترین لحظات سفر شما خواهند بود؛ پس بهتر است آن‌ها را برای انتخاب بهترین زمان سفر به ایروان و ارمنستان در نظر بگیرید.

  • فستیوال‌های ارمنستان در بهار

فستیوال دلمه

همه ما با غذای دل‌چسب و محبوب دلمه آشنا هستیم. این غذا با برگ مو (برگ انگور) درسته شده و داخل آن انواع سبزیجات و مواد غذایی خوش‌مزه و مفید قرار می‌گیرد. اگر شما هم عاشق این غذا هستید، جالب است بدانید هر سال در ماه می فستیوالی مخصوص این غذا در ۳۵کیلومتری ایروان برگزار می‌شود. در کنار دلمه‌های خوش‌آب‌ورنگ، رقص و موسیقی سنتی نیز فضای این جشنواره را پر کرده و تجربه شگفت‌انگیزی را برای شما ایجاد می‌کند؛ بنابراین می‌توان ماه می را بهترین زمان برای سفر به ارمنستان برای عاشقان دلمه دانست.

روز جاز ایروان

جاز یکی از محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی است که ریشه در بخش آفریقایی‌آمریکایی نیواورلئان دارد. این سبک موسیقی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ارمنستان جاافتاده و محبوب است. با تشکیل اولین گروه جاز ارمنستان در سال ۱۹۳۶ و اولین ارکستر جاز اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۳۸، می‌توان گفت جاز، ریشه‌های عمیقی در ارمنستان دارد که یکی از میوه‌های آن، امروزه به‌صورت روز جاز ظاهر می‌شود. در روز جاز گروه‌های موسیقی متعددی از سراسر ارمنستان یا حتی دنیا دور هم جمع می‌شوند و با جشن و اجرای موسیقی، لحظات خوشی را به وجود می‌آورند. این فستیوال هرساله در ماه آوریل در کاسکاد ایروان (Cascade Complex) برگزار می‌شود؛ ازاین‌رو می‌توان ماه آوریل را بهترین زمان سفر به ایروان دانست.

جشن زنان

اگر دوست دارید بیشتر با فرهنگ ارمنی آشنا شوید، بهترین زمان سفر به ارمنستان از هشت مارس تا هفت آوریل است. این زمان به ماه زنان شهرت دارد و در طی آن هرروز برای زنان کشور جشن گرفته می‌شود.

  • فستیوال‌های ارمنستان در تابستان

فستیوال نان در کوهستان

همان طور که می‌دانید بیشتر جمعیت ارمنستان مسیحی هستند و نان در مسیحیت نماد بدن مسیح را دارد؛ ازاین‌رو در ارمنستان نان غذایی مقدس و والا شمرده می‌شود. جالب است بدانید ارمنی‌ها احترام خاصی برای انواع نان قائل هستند و اگر تکه نانی روی زمین پیدا کنند، آن را در محلی پاکیزه قرار می‌دهند.

با این مقدمه بهتر است با فستیوال نان در ارمنستان آشنا شوید. فستیوال نان در کوهستان سالانه در تامو پارک (TUMO Park) ایروان برگزار می‌شود. برگزاری این جشنواره در ماه ژوئن بوده و شعار آن «ایروان در طعم‌ها» است. اگر شما هم به خوردن نان‌های داغ و خوش‌مزه در محیطی رؤیایی علاقه دارید، ماه ژوئن بهترین زمان سفر به ارمنستان برای شماست. در این جشنواره شما می‌توانید علاوه بر خوردن غذاهای خوش‌مزه، از برنامه‌های سرگرم‌کننده و آشنایی با فرهنگ ارمنی‌ها لذت ببرید.

انواع گوناگونی از نان‌ها در این فستیوال پخته می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل نان هرازدان (Hrazdan)، لوشیک (مشابه نان تافتون)، نان سنگک، لواش و ماتناکاش (مشابه نان بربری با خمیر ترش سنتی) می‌شوند.

فستيوال وارداوار

واژه وارداوار به دو معنی شعله‌ور شدن گل رز و خیس شدن با آب است. این واژه که وارتاوار نیز تلفظ می‌شود، بیانگر یکی از جشن‌های مشترک ارمنیان با آشوریان بوده و جزء جشن‌های مهم کلیسای حواری ارمنی به‌شمار می‌رود. داستان‌ها و افسانه‌های شنیدنی و جالبی پشت این فستیوال خوابیده است.

این افسانه‌ها قصه آستقیک را بازگو می‌کنند. آستقیک در اساطیر ارمنی، خدای آب، عشق، سهولت و اندوه است و پس از آناهید، دومین الهه ارمنی‌ها به‌شمار می‌رود. شخصیت دیگر این افسانه واهاگن نام دارد. واهاگن خدای شجاعت، فتح، نبرد و پیروزی است و بالاترین ارزش را بین اساطیر ارمنی دارد. در این افسانه آستقیک سعی می‌کند عشق را با گل سرخ هدیه‌دادن و آب به‌رنگ رز ریختن در سراسر کشور بگستراند و واهاگن که در نبردی دائمی با شیطان به سر می‌برد، از این عشق حفاظت و نگهبانی می‌کند.

با ورود مسیحیت به ارمنستان، وارداوار به شکل امروزی خود درآمد. امروزه در این فستیوال مردم از ابتدای روز به آب‌پاشی روی یکدیگر می‌پردازند و با جشن، شادی و خنده اوقات خوشی را سپری می‌کنند. وارادار در هشتم ژوئیه در ایروان برگزار می‌شود؛ پس برای طرفداران این جشن، بهترین زمان سفر به ایروان محسوب می‌شود.

مسابقه دوی رنگ ایروان

این مسابقه که هرساله در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، بیشتر به فستیوال شباهت دارد، تا مسابقه رقابتی! در این ماراتن هزاران دونده دور هم جمع می‌شوند و شروع به دویدن به‌سمت خط پایان می‌کنند؛ اما نکته جالب اینجاست که در طول مسیر بارها هدف اصابت رنگ‌های گوناگون قرار می‌گیرند و در پایان مسابقه هرکسی به‌سختی تشخیص داده می‌شود! این ماراتن در بزرگ‌ترین سالن ایروان، یعنی مجموعه کارن دمیرچیان یا سالن هامالیر (Hamalir Complex)، برگزار می‌شود و در پایان آن تمام مردم در جشن شاد و سرگرم‌کننده آنرنگ شرکت می‌کنند.

فستیوال‌های مشهور دیگر در تابستان

  • فستیوال پشم‌زنی گوسفندان: این فستیوال هرساله در ماه ژوئن در روستای خات در ۲۰۰کیلومتری ایروان برگزار می‌شود. برنامه‌های سرگرم‌کننده و جذاب گوناگون از جمله کلاس آموزش پشم‌چینی گوسفندان، مسابقه پشم‌زنی، موسیقی زنده و نمایشگاه پیشرفت محصولات تولید بومی در این جشنواره وجود دارد.
  • فستیوال شاتوت سایونیک: عاشقان شاتوت هیچ‌جوره نباید این جشنواره را از دست بدهند. فستیوال سایونیک سالانه در پارک منطقه‌ای گوریس در روستای زوراتس کارِر و در ماه ژوئیه برگزار می‌شود. هدف اصلی این فستیوال آشنایی گردشگران با پارک گوریس است.
  • فستیوال بین‌المللی فیلم طلایی آپریکوت ایروان: این جشنواره همان طور که از نامش پیداست، مناسب عاشقان سینماست. این فستیوال در ماه ژوئیه در ایروان برگزار می‌شود و حدود یک هفته طول می‌کشد. اگر شما فیلم‌باز و اهل سینما هستید، این ماه بهترین زمان سفر به ارمنستان برای شماست.
  • فستیوال هندوانه: این جشنواره علاوه بر طرفداران پروپاقرص هندوانه، مناسب میوه‌آرایان حرفه‌ای است که هنر خود را به‌نمایش بگذارند. این جشنواره هرساله در دریاچه قو، یعنی در قلب تپنده ارمنستان و در ماه ژوئیه برگزار می‌شود.
  • فستیوال تاراز: تاراز سنتی (جامه ملی ارمنستان) بخشی از شخصیت ملی ارمنستان است. این جشنواره سالانه در ایروان و  در ماه اوت برگزار می‌شود.
  • فستیوال باربیکیو: کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از جشنواره‌ای مخصوص باربیکیو با برنامه‌های مفرح و جذاب لذت نبرد. این جشنواره سالانه در ۱۸۰کیلومتری ایروان در استان اختالا لوری و در ماه اوت برگزار می‌شود.
  • فستیوال‌های ارمنستان در پاییز

فستیوال هریسا

داستان این فستیوال مربوط به موسی لر است. وی فرد شجاعی بود که در برابر نسل‌کشی ارمنی‌ها مقاومت کرد و درنهایت پس از نجات یافتن توسط فرانسوی‌ها، غذایی به‌نام هریسا از فرانسوی‌ها به آن‌ها تعارف زده شد. این ماجرا سرچشمه برگزاری فستیوال هریسا شد که مردم سالانه در ماه سپتامبر در دهکده موسی لر، در ۱۳کیلومتری ایروان جمع می‌شوند و به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. اگر می‌خواهید با فرهنگ ارمنی بیشتر آشنا شوید، ماه سپتامبر نیز می‌تواند بهترین زمان سفر به ارمنستان باشد.

فستیوال‌های مشهور دیگر در پاییز

  • فستیوال فرش‌ها: فرش‌های خانگی و صنایع دستی ارمنستان شهرت بسیاری در دنیا دارند. این فستیوال در ۱۰۰کیلومتری ایروان در شهر دلیجان در استان تاووش و در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.
  • فستیوال بین‌المللی بالون ایروان: شرکت در این فستیوال یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفر شما خواهد بود. این فستیوال هرساله در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و با رها کردن بالون‌های متعدد در میدان جمهوری ایروان صحنه‌های زیبایی را برای تماشاچیان به وجود می‌آورد.
  • فستیوال گاتا: در این جشنواره روزی را به جشن و شادی بپردازید و دسر سنتی ارمنی‌ها، یعنی گاتا را نوش جان کنید. فستیوال گاتا در ۱۳۰کیلومتری ایروان و در خاچیک استان وایوتس دیزور در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.
  • فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان: این جشنواره همان طور که از نامش پیداست، به هنر انمیشن‌سازی و هنرمندان این رشته می‌پردازد. برای شرکت در این جشنواره باید اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر به سینما مسکو ایروان بروید.
  • فستیوال اربونی ایروان: کمتر کسی از رژه‌های هماهنگ و نمایش‌های پرزرق‌وبرق خوشش نمی‌آید. این جشنواره به‌مناسبت تولد ایروان در ۲۹ تا ۳۰ سپتامبر در سرتاسر ایروان برگزار می‌شود.
  • فستیوال‌های ارمنستان در زمستان

جشن لنس مقدس

تصویری از جشن لنس مقدس

روح سرنوشت یا جشن لنس مقدس سالانه توسط کلیسای پاپ ارامنه برای بزرگداشت فرستادگان مقدس، یعنی سنت باتولومو و سنت تادئوس برگزار می‌شود. برای شرکت در این جشن باید در تاریخ یک دسامبر به ۲۰کیلومتری ایروان در اکمیدزن استان آرماویر بروید. جشن لنس مقدس فرصت مناسبی برای لمس فرهنگ و تاریخ غنی ارمنستان و کسب تجربه‌های جدید است؛ پس دسامبر را نیز می‌توان بهترین زمان سفر به ارمنستان دانست.

بهترین زمان سفر به ارمنستان برای خرید

تصویری از شهر ارمنستان

ارمنستان مانند گرجستان و ترکیه، جزء مقاصد مناسب برای خرید محسوب می‌شود؛ به‌طوری که مراکز خرید مناسب جزء جاهای دیدنی ایروان به‌شمار می‌روند. برای بسیاری از ایرانی‌ها نیز که می‌خواهند اجناس درجه‌یک و برند را با قیمت پایین‌تری بخرند، ارمنستان و ایروان مقصد مناسبی است؛ اما بهترین زمان سفر به ایروان برای خرید چه موقعی است؟

ایروان مال

مراکز خرید گوناگونی در سراسر ارمنستان وجود دارند که هرکدام شرایط منحصربه‌فردی دارند. یکی از این مراکز خرید، ایروان مال نام دارد و در پایتخت ارمنستان، یعنی ایروان قرار گرفته است. ایروان مال با ۵۹ هزار مترمربع یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید این کشور است که همواره مملوء از گردشگران از سراسر دنیاست. اگر شما نیز قصد خرید از ایروان مال را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های سرد سال را برای سفر به ایروان انتخاب کنید. در واقع اگر دنبال تخفیف‌های مناسب هستید، فصص‌های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به ارمنستان به‌شمار می‌روند. در این شش ماه گردشگران کمی به ارمنستان سفر می‌کنند؛ در نتیجه فروشندگان قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند.

مراکز خرید دیگر

تصویری از مرکز خرید ارمنستان

مرکز خرید تاشیر یکی دیگر از مراکز خرید مناسب در ارمنستان است. در این فروشگاه مغازه برندهای مشهور جهان به‌وفور یافت می‌شوند. تاشیر نیز در فصول سرد مانند پاییز تخفیف‌های بیشتری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

تصویری از مرکز خرید ارمنستان

البته مراکز خرید ارمنستان به همین دوتا ختم نمی‌شوند! برخی از مراکز خرید مشهور دیگر در این کشور شامل بازار ورنیساج، بازار پتاک، بازار بنگلادش، مرکز خرید دالما، بازار گومی شوکا و بازار راتیسا می‌شوند. این مراکز خرید نیز در فصل‌های سرد از قیمت‌های بهتری برخوردارند. اگر هدف اصلی شما از سفر خرید کردن است، نهایتاً باید بگوییم که بهترین زمان سفر به ارمنستان فصل‌های سرد هستند. در این زمان گردشگران کمتری به این کشور سر می‌زنند؛ همچنین هزینه بلیط هواپیما و اقامت نیز برایتان کمتر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به ارمنستان بر اساس جمعیت گردشگران 

خلوت‌ترین ماه‌ها در ارمنستان ارتباط مستقیمی با آب‌وهوای آن دارد. همان طور که گفته شد، آب‌وهوای ارمنستان در بهار و تابستان خنک و دل‌پذیر است؛ ازاین‌رو از فروردین تا خرداد و از شهریور تا مهر جزء شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین ماه‌های سفر به ارمنستان محسوب می‌شوند.

تصویری از مردم ارمنستان

اگر با شلوغی جمعیت مشکلی ندارید، این ماه‌ها بهترین زمان سفر به ارمنستان برای شماست و شما هم می‌توانید همراه با خیل عظیم گردشگران و تور ارمنستان، به این کشور سفر کنید. اگر هم شما جزء افرادی هستید که دنبال زمانی خلوت برای سیاحت در ارمنستان و ایروان هستید، ماه‌های آبان و آذر و همچنین اواخر زمستان بهترین زمان سفر به ایروان و ارمنستان محسوب می‌شوند.

بهترین زمان سفر به ارمنستان برای کاهش هزینه سفر 

تصویری از طبیعت پاییزی ارمنستان

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هزینه‌های سفر، میزان شلوغی کشور در هر بازه زمانی است. تابستان‌ها تقریباً شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین زمان در ارمنستان است. در تابستان‌ها به‌دلیل آب‌وهوای مناسب، گردشگران بیشتری به این کشور سفر می‌کنند و در فصول سرد نظیر زمستان، کمتر کسی عازم سفر می‌شود. با این تفاسیر قیمت‌های هتل‌ها، بلیط هواپیماها، تورها و… در فصول شلوغ گران‌ترند؛ پس اگر می‌خواهید سفر کم‌هزینه‌ای را تجربه کنید، بهتر است بهترین زمان سفر به ایروان و ارمنستان فصل‌های پاییز و زمستان است.

در این مطلب با ره بال آسمان همسفر شدید، تا گشت‌وگذار در ۳۶۵ روز سال در ارمنستان را تجربه کنید. راستی بهترین زمان سفر به ارمنستان برای شما چه زمانی است؟ کدام‌یک از جوانب برای تعیین زمان سفر شما مهم‌تر و تأثیرگذارتر است؟ شما سفر هوایی را بیشتر ترجیح می‌دهید یا سفر زمینی به ارمنستان را هم می‌پسندید؟ لطفاً نظرتان را درباره بهترین زمان سفر به ارمنستان و بهترین روش سفر به این کشور را برای ما بازگو کنید.

ماه‌های آبان و آذر و اواخر زمستان خلوت‌ترین روزهای ارمنستان هستند.

در فصول سرد مانند پاییز و زمستان با گردشگران کمتر و تخفیف‌های بیشتری روبرو خواهید شد.

در فصول سرد مانند پاییز و زمستان مسافران کمتر بوده و در نتیجه هزینه‌های سفر کاهش می‌یابند.

فصل تابستان پرطرفدارترین فصل برای سفر به ارمنستان بین مسافران است.

در ماه‌های فروردین تا خرداد با زیباترین روی طبیعت ارمنستان روبرو خواهید شد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    سلام
    ممنون از مطالبی که به اشتراک گذاشتید
    ۴ آذر ۱۴۰۲ هست و الان در ایروان هستم
    هوا فوق العاده خوب و دلپذیره
    مناظر زیبا مردمی خونسرد در عین حال خوش برخورد و اهل تعامل
    گشت و گذار در میدان جمهوری و خیابونهای منتهی بهش رو پیشنهاد میکنم
    اینجا کرایه تاکسی چندین برابر ایرانه ولی میتونید با استفاده از مترو (100 درام حدود 25 سنت ) و البته مقداری پیاده خودتون رو به میدون جمهوری برسونید ،
    repoblic squre یا همون میدان جمهوری شبیه میدان حسن آباد خودمونه … ساختمانهای معروف و قدیمی و چشم نواز .

    اینجا برای خرید قیمت ها چندان با ایران تفاوت نداره در پاره ای مواقع گرونتر هم هست .
    مگر اینکه اواخر تابستون یا هفته قبل از کریسمس رو انتخاب کنید که البته دومی جذابتره .

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام امیرحسین عزیز
      ممنونیم برای این همه اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتید. امیدواریم این سفر به شما حسابی خوش بگذره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.