موزه خودروهای قدیمی تهران | نمایشگاهی از پیرترین اتول‌های جهان

4

جاهای دیدنی تهران بسیار بی‌نظیر و متنوع هستند. در سفر به تهران قطعاً برای بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری، وقت کم خواهید آورد. پس باید برای دیدن جاهای دیدنی پایتخت، برنامه‌ای دقیق داشته باشید. موزه های تهران بسیار متنوع هستند؛ اما امروز نه درباره موزه جواهرات ملی و نه موزه ملی ایران صحبت می‌کنیم؛ بلکه قصد داریم تا سری به تاریخ بزنیم و شما را با قدیمی‌ترین اُتول‌های فرنگی که به خاک کشور آمدند آشنا کنیم! بله! درست حدس زدید، در این مقاله می‌خواهیم درباره موزه خودروهای قدیمی تهران صحبت کنیم؛ موزه‌ای که در بین عاشقان خودروهای کلاسیک طرف‌داران بسیاری دارد. البته شاید خاطره بسیاری از پدران و پدربزرگان هم زنده کند! پس با ما همراه باشید تا زیر و بم این موزه را بشناسید و برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید.

تاریخ ورود اُتول‌ به ایران | شروع یک انقلاب بزرگ

خب شاید از خودتان بپرسید که چرا دوباره به جای خودرو، از واژه اُتول‌ استفاده کردیم؟! در حقیقت باید بدانید در زمانی که ایرانیان فقط به کالسکه و درشکه عادت داشتند، ناگهان وسایل آهنی به بازار آمدند که بدون نیاز به اسب حرکت می‌کردند! در فرنگ این وسیله را Automobile به‌معنای وسیله‌ای که به صوررت خودکار حرکت می‌کند، نامگذاری کردند. خب طبیعی بود که در آن دوران این وسیله را با همان نام خارجی خطاب کنند. گویا در آن دوران فرهنگ ادب فارسی فعالیت چندان مطلوبی نداشته است! به همین خاطر این وسیله‌های عجیب و غریب را اتوموبیل نامیدند. جالب اینجاست که هنوز هم واژه اتوموبیل در بین مردم رایج است. تلفظ این کلمه کار دشواری بود. به همین خاطر مردم ما به اختصار این وسایل را اُتول‌ نامیدند!

جالب است بدانید که ساخت اولین خودرو در جهان به سال 1886 و شرکت بنز باز می‌گردد. این یعنی در سال 1265 هجری شمسی، برای اولین‌بار خودرو در دنیا تولید شد. خب این یعنی در اواسط دوران قاجار، خودرو در فرنگ ساخته شد. بر اساس اسناد تاریخی، گویا مظفرالدین شاه قاجار در سفرهایی که به اروپا می‌کرد، دو اُتول‌ همراه خود به کشور آورد. جالب اینجاست که هیچ اطلاعاتی درباره این دو خودرو در تاریخ وجود ندارد؛ اما برخی روایت می‌کنند که یک خودرو به شرکت رنوی فرانسه و یک خودرو به فورد آمریکا تعلق داشتند. متأسفانه هر دو خودرو در تاریخ ناپدید شدند. گویا یکی در راه به ایران از بین رفت و یکی دیگر در ترور نافرجام محمدعلی شاه قاجار منفجر شد.

تاریخچه ورود خودرو به زندگی شخصی افراد | جایی در دل همه

در بخش قبلی به شما نشان دادیم که چطور خودرو پا به کشور گذاشت. البته با وجود تمام بی‌کفایتی‌های پادشاهان قاجار، باید از بابت واردات خودرو به کشور از آن‌ها قدردان باشیم. با بررسی تاریخ متوجه می‌شویم که کمتر از چند سال بعد ساخت اولین خودرو در جهان، این وسیله عجیب وارد کشور ما نیز شد. بد نیست بدانید که بعد از مظفرالدین شاه قاجار، احمد شاه نیز سومین خودرو را وارد ایران کرد. همان طور که حدس می‌زنید، در آن دوران خودرو قیمت بسیار گرانی داشت و یک وسیله بی‌نهایت لوکس به حساب می‌آمد. به همین خاطر در آن دوران فقط خاندان سلطنتی قادر به استفاده از اُتول‌ بودند.

به‌تدریج قدرت خودرو بر همه گواه شد. از‌این‌رو افراد ثروتمند دنیا روی پروژه ساخت خودرو سرمایه‌گذاری کردند. به‌تدریج خودروهایی با قیمت مناسب‌تر در بازار اروپا عرضه شد. در ابتدا از خودرو در بخش‌های دولتی کشور استفاده می‌کردند. رضاشاه در دوران پهلوی اول، خودروهای بسیاری را وارد کشور کرد. جالب است بدانید که در دوران رضاشاه، مردم ایران خودرو را با نام «کالسکه دودی» می‌شناختند. رضاشاه تلاش کرد تا اتوبوس‌های بنز را ابتدا وارد کشور کند. در آن دوران مردم تصور می‌کردند که این وسایل چون از فرنگ آمده‌اند، نجس هستند! به همین خاطر رضاشاه آن‌ها را وادار کرد تا سوار اتوبوس شوند! جالب است بدانید که مردم تا مدتی روی صندلی اتوبوس دستمال یزدی می‌انداختند تا نجس نشوند!

پس از آن در دوران پهلوی دوم، خودروهای دیگری وارد کشور شدند. خودروهای آمریکایی و آلمانی از جمله فرود، شورلت، GM، کادیلاک، مرسدس بنز و BMW عنان‌دار این موضوع بودند. بعد از مدتی محمدرضا شاه کمپانی انگلیسی پیکان را خرید و قیمت خودرو در ایران کاهش پیدا کرد. در آن دوران خودرو به‌صورت از دم قسط عرضه می‌شد تا مردم ترغیب شوند. در واقع استفاده عمومی خودرو به دوران پهلوی دوم باز می‌گردد.

خودروهای کلاسیک | ارزشمندتر از تابلوهای نفیس

وقتی که صحبت از آثار هنری می‌شود، همه ما به فکر آثار نقاشی مهم می‌افتیم. خب این آثار قیمت بسیاری دارند؛ اما آیا درباره ارزش خودروهای کلاسیک می‌دانید؟ آیا می‌دانید که یک دستگاه خودرو فراری 250 GTO حدود 70میلیون دلار قیمت دارد؟! برخی خودروها آنقدر خاص و منحصر‌به‌فرد هستند که اصلاً نمی‌توان روی آن‌ها قیمت گذاشت و در کلکسیون‌های شخصی یا موزه‌ها قرار دارند. برخی خودروها هستند که تعداد محدودی از آن‌ها ساخته شده است و در حال حاضر یک یا دو نمونه از آن‌ها در تمام دنیا موجود هستند. این خودروها ارزش بسیاری دارند. متأسفانه بعد از انقلاب، برخی افراد سودجو این خودروهای نفیس را از کشور خارج کردند. برای مثال می‌توان به خودروی بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی اشاره کرد که شرکت بوگاتی فقط یک نمونه از آن تولید کرده بود و از کشور خارج شد.

خوشبختانه هنوز هم خودروهای کلاسیک کلکسیونی بسیار مهمی در کشور حضور دارند. نمونه‌ای از این خودروهای کلاسیک ارزشمند و کلسیونی را می‌توانید در موزه خودروهای کلاسیک کاخ سعدآباد تماشا کنید. به غیر از خودروهای کلکسیونی، سایر خودروهای کلاسیک هم بسیار ارزشمند هستند. برخی افراد هستند که با حوصله تمام این خودروهای کلاسیک را از خرابه‌ها پیدا می‌کنند و بعد از بازسازی آماده کار می‌نمایند. این کار بسیار دشوار است و نیاز به دقت بسیاری دارد. قطعاً یافتن یدکی خودروهای 50 سال پیش کار بسیار دشواری خواهد بود؛ پس می‌توان گفت که این خودروها حتی از برخی آثار نقاشی قدیمی نیز ارزشمندتر هستند.

موزه خودروهای قدیمی تهران | خانه سالمندان آهنی

خب به هر صورت همه ما یک روز دیگر کارایی جوانی خود را نداریم و راهی خانه سالمندان می‌شویم. خودروها نیز خانه سالمندان دارند و نام آن هم موزه خودروهای قدیمی است. چند سال پیش، موزه‌ای برای نگهداری از خودرهای آنتیک و کمیاب کلاسیک در تهران برپا شد. این خودروها بسیار تماشایی هستند. در گذشته طراحی خودرو فقط برای نیاز مشتری نبود. بلکه طراحان به طراحی خودرو خود به چشم یک اثر هنری نگاه می‌کردند. امروزه بسیاری از خودروها شبیه به هم هستند؛ اما در گذشته می‌توانید تفاوت را در برندهای مختلف به‌خوبی احساس کنید. خودروهای مقاوم و زمخت که با ظرافت بسیاری طراحی شده‌اند در این موزه به چشم می‌خورند.

در ۲۹ اردیبهشت سال 1382، شهرداری تهران تصمیم به افتتاح موزه خودرهای قدیمی تهران گرفت. این موزه در زمینی به وسعت 22،200 مترمربع بنا شد. سالن اصلی موزه حدود 10هزار مترمربع وسعت دارد. حدود 3هزار مترمربع از این موزه را به نمایشگاه خودرو اختصاص داده‌اند. در حال حاضر 45 خودروی بسیار خاص و کمیاب در این موزه زیبا حضور دارند. هر کدام از این آثار را می‌توان یک تابلوی نقاشی و اثر هنری دانست که برای تماشای آن باید وقت بگذارید. جزئیات را بررسی کنید و از تک‌به‌تک بخش‌های ماشین لذت ببرید.

در میان این خودروهای زیبا، چشمتان به دو کالسکه قدیمی و سه موتورسیکلت کلاسیک نیز خواهد افتاد. این وسایل نقلیه نیز قدمت بسیاری دارند و در کنار خودروها، باعث ارزش هرچه بیشتر موزه شده‌اند. جالب اینجاست که موزه خودروهای قدیمی تهران در ابتدا خودروهای کلاسیک اندکی داشت. در طول زمان این مجموعه ارزشمند به وجود آمده است. این خودروها بسیار گرانبها هستند و به نگهداری خاصی نیاز دارند.

معرفی مهم‌ترین وسایل‌نقلیه در موزه خودروهای قدیمی تهران | دردانه‌های موزه

در بخش قبلی اشاره کردیم که 45 خودرو، 2 کالسکه و 3 موتورسیکلت در این موزه وجود دارند. اگر به این موزه مراجعه کردید، بهتر است از تک‌به‌تک وسایل نقلیه به‌صورت کامل دیدن کنید؛ اما اگر احساس می‌کنید بازدید از هر 50 وسیله نقلیه کار خسته‌کننده‌ای می‌شود، می‌توانید ابتدا به سراغ مهم‌ترین وسایل نقلیه بروید که در این موزه حضور دارند. پس با ما همراه باشید تا مهم‌ترین وسایل‌نقلیه داخل این موزه را بشناسید.

  • کالسکه تاج‌گذاری

کالسکه تاج‌گذاری

کالسکه تاج‌گذاری یک اثر هنری بسیار زیبا محسوب می‌شود. با وجود اینکه حدود 100 سال از عمر این کالسکه می‌گذرد؛ اما هنوز هم با تماشای آن لذت می‌برید. تزئینات روی کالسکه بی‌نظیر هستند. شکل ظاهری کالسکه و منحنی آن مثال‌زدنی است. قدمت کالسکه تاج‌گذاری موزه خودرهای قدیمی تهران به دوران قاجار باز می‌گردد. این کالسکه به دست هنرمندان اتریشی ساخته شده است. بد نیست بدانید که در دوران قاجار، رنگ این کالسکه آبی لاجوردی بود. در ساخت بخش بیرونی کالسکه از طلا استفاده کرده‌ بودند. کالسکه تاج‌گذاری در دوران پهلوی نیز بسیار پرکاربرد بود. در آن دوران بود که آن را به رنگ مشکی تغییر دادند. این کالسکه در مراسم تاج‌گذاری پهلوی استفاده شد. به همین خاطر آن را با نام کالسکه تاج‌گذای می‌شناسند.

  • کالسکه نادری

کالسکه نادری

کالسکه نادری یک کالسکه سلطنتی بسیار زیباست. با تماشای این کالسکه به یاد فیلم‌های کلاسیک قدیمی خواهید افتاد. کالسکه نادری با رنگ آبی سلطنتی در گوشه‌ای از سالن موزه خودروهای قدیمی تهران در کنار کالسکه تاج‌گذاری به چشم می‌خورد. این کالسکه به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. کالسکه نادری را به سفارش مستقیم ناصرالدین شاه قاجار در شهر وین، مرکز هنر اروپا ساختند. این کالسکه حدود 120 سال قدمت دارد. در ساخت کالسکه نادری نیز همانند کالسکه تاج‌گذاری از طلا برای تزئینات استفاده کردند. این کالسکه علاوه‌بر ارزش تاریخی، داستانی عجیب و کمی ترسناک را به دوش می‌کشد.

کالسکه نادری

ناصرالدین شاه قاجار در اواخر عمر خود، عازم حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی شد. او نمی‌دانست که این سفر، برای او سفر آخرت خواهد بود! در همین سفر بود که ناصرالدین شاه قاجار با عظمت، به دست میرزا رضای کرمانی به قتل رسید. هیچکس از این ترور اطلاع نداشت. خاندان سلطنتی کاملاً شوکه شدند. خب وقتی که شاه مملکت کشته می‌شد، در کشور بلوا به پا می‌کردند. پس خاندان سلطنتی تصمیم گرفتند تا فعلاً روی مرگ ناصرالدین شاه قاجار سرپوش بگذارند. به همین خاطر جسد او را درون همین کالسکه گذاشتند و به پایتخت برگرداندند. جسد را روی صندلی نشاندند تا همه تصور کنند که ناصرالدین شاه زنده است! پس می‌توان این کالسکه را کالسکه آخرت ناصرالدین شاه قاجار نیز دانست!

  • رولز رویس احمد شاه قاجار

رولز رویس احمد شاه قاجار

احمدشاه قاجار دوران کمی را سلطنت کرد؛ اما یک خودروی رولز رویس شخصی داشت که آن را با نام رولز رویس احمد شاه می‌شناسند. این خودرو، همان ماشینی بود که در بخش ابتدایی اشاره کردیم که در دوران احمد شاه وارد ایران شد. رولز رویس احمدشاه در سال 1906 ساخته شده است. این خودرو می‌تواند سرعت خود رو به 80کیلومتر در ساعت برساند که برای خودروی آن موقع بسیار عالی است. رولز رویس به‌صورت کلی یک ماشین سلطنتی و گران‌بها در تمام دنیا به حساب می‌آید. در حال حاضر از این مدل خودرو در تمام تاریخ رولز رویس فقط 6هزار دستگاه تولید شده است. در بین این مدل‌ها، تعداد محدودی هستند که به جای استارت، با هندل روشن می‌شوند.

رولز رویس احمد شاه قاجار

رولز رویس احمد شاه قاجار مدل فانتوم 4 است. این خودرو را کمپانی معروف انگلیسی رولز رویس ساخته بود. در حال حاضر دقیقاً از همین مدل خودرو فقط 18 دستگاه باقی مانده است. این خودرو را به سفارش مستقیم احمد شاه قاجار ساخته‌اند. به همین خاطر دارای بدنه و شیشه ضدگلوله است.

  • مرسدس بنز K500

اگر سری فیلم‌های پدرخوانده را دیده باشید، حتماً با مرسدس بنز K500 نیز آشنایی دارید. اگر به خودروهای کلاسیک علاقه‌مند باشید، با دیدن این خودرو در پوست خود نمی‌گنجید. این خودرو جزو ارزشمندترین خودروهای موزه خودروهای قدیمی تهران به حساب می‌آید. مرسدس بنز K500 ساخته سال 1934 است. این خودرو را می‌توان جزو اولین خودرهای سوپراسپرت دنیا دانست. جالب است بدانید که اولین خودروی جهان به دست مرسدس بنز ساخته شد. به همین خاطر همیشه می‌توانید شاهد اولین ابتکارات به دست همین کمپانی باشید. از این خودرو فقط 354 دستگاه در تمام دنیا تولید شده است. این خودرو نیز جزو اولین تولیدات مرسدس بنز K500 در دنیا به حساب می‌آید. لازم به ذکر است مرسدس بنز K500 اولین خودروی جهان بود که توانست با سرعت 200کیلومتر در ساعت برود.

  • موریس آکسفورد قرمز

چه اهل خودروهای کلاسیک باشید چه نه، از تماشای موریس آکسفورد قرمز لذت خواهید برد. موریس آکسفورد قرمز از جمله خودروهای بسیار کمیاب در دنیا به حساب می‌آید. قدمت این خودرو به سال 1912 باز می‌گردد. موریس آکسفورد قرمز خودرویی ارزشمند در موزه خودرهای قدیمی تهران به حساب می‌آید. همان طور که مشخص است، این خودرو دارای رنگ قرمز بسیار زیباست. این رنگ محبوب‌ترین رنگ در تولیدات خودروی موریس آکسفورد به حساب می‌آید. موریس آکسفورد تولید کشور انگلستان است و در زمان خود محبوبیت بسیاری داشت. این خودرو ظاهری بسیار بامزه دارد؛ برای همین هم از تماشای آن نیز لذت خواهید برد. جالب است بدانید که خودروی موریس آکسفورد قرمز 10 اسب بخار قدرت داشت.

  • لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی، گاو وحشی است که بازار خودرو را حسابی تکان می‌دهد. این برند جزو لوکس‌ترین برندهای تولیدکننده خودرو به حساب می‌آید. جالب اینجاست که این کمپانی در ابتدا تراکتور تولید می‌کرد. سپس به‌خاطر جدال با فراری، اقدام به تولید خودروهای سوپراسپرت بسیار عجیب و زیبا کرد. این برند خودروسازی ایتالیایی، همیشه در نوع خود بهترین بوده است. در هر جای دنیا، خودروی لامبورگینی نماد یک خودروی کمیاب و گران است! لامبورگینی کانتاش نیز در بین عاشقان خودروهای کلاسیک، همانند یک الماس 100 قیراطی ارزشمند است!

لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش جزو خودروهای محبوب سوپراسپرت دهه 70 میلادی است. این خودرو را می‌توان جزو موفق‌ترین تولیدات لامبورگینی در تمام تاریخ دانست. در حال حاضر تنها نمونه لامبورگینی کانتاش در موزه خوردهای کلاسیک تهران قرار دارد. این خودرو در سال 1974 تولید شده است و یک موتور 12 سیلندر خطی دارد. موتور 3،900 سی‌سی این خودرو می‌تواند 370 اسب بخار تولید کند و 310 کیلومتر در ساعت سرعت برود که واقعاً سرسام‌آور است!

  • لیموزین‌های موزه

لیموزین‌های موزه

لیموزن در بین خودروها مثل سرو و درخت تبریزی در بین سایر درختان، به قد و بالای خود می‌نازد. لیموزن خودرویی است که طول آن حدوداً به دو برابر خودروهای معمولی می‌رسد. معمولاً از لیموزن فقط برای تشریفات استفاده می‌کنند. در این موزه هم می‌توانید شاهد اولین لیموزن بنز 600 باشید. این بنز از نظر ظاهری شباهت بسیاری به بنزهایی دارد که همه ما به بنز معماری می‌شناسیم! البته چراغ‌های این لیموزن را روی سپر نصب کرده‌اند تا روشنایی بهتر داشته باشد. بد نیست بدانید که در این لیموزن، از 6 کیلو طلا استفاده کرده‌اند و جزو خودروهای بسیار گران و لوکس به حساب می‌آید. به غیر از بنز 600، چند لیموزین دیگر نیز در موزه خودرهای قدیمی تهران وجود دارند و خودنمایی می‌کنند.

  • محصول مشترک بنز، پورشه و فولکس واگن

محصول مشترک بنز، پورشه و فولکس واگن

مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن هر سه جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی آلمان هستند. این سه تصمیم گرفتند تا یک خودرو با همکاری هم بسازند. البته این همکاری فقط محدود به تولید یک خودرو شد و این اولین و آخرین همکاری مشترک آن‌ها بود. متأسفانه مردم از این خودرو استقبال نکردند و به همین خاطر همکاری آن‌ها خاتمه پیدا کرد. نمونه‌ای از این شراکت تاریخی را می‌توانید در موزه خودروهای قدیمی تهران مشاهده کنید.

اطلاعات بازدید از موزه خودروهای قدیمی تهران

آدرستهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه
آدرس دفتر موزهتهران، بزرگراه رسالت، نرسیده به بزرگراه آفریقا، بنیاد مستضعفان، ساختمان شماره ۱، طبقه ۴، موسسه فرهنگی موزه‌ها
شماره تماس۰۲۱۴۴۵۳۷۷۶۳
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر
هزینه بازدیدبها بلیط بازدیدکنندگان ایرانی کمتر از ۷ سال ۲۸هزار تومان

بها بلیط بازدیدکنندگان ایرانی بیشتر از ۷ سال ۴۰هزار تومان

بها بلیط بازدیدکنندگان خارجی ۲۵۰هزار تومان

دسترسی به موزه خودروهای قدیمی تهران

برای دسترسی به این موزه می‌توانید از ایستگاه مترو چیتگر استفاده کنید و سپس از آنجا با اتوبوس‌های شهرک دانشگاه، جلوی درب موزه از اتوبوس پیاده شوید. دسترسی به این موزه بسیار ساده و سرراست است. اگر قصد استفاده از خودروی شخصی دارید، توجه داشته باشید که باید وارد جاده مخصوص کرج شوید. به‌صورت کلی سه جاده قدیم، مخصوص و بزرگراه برای دسترسی به کرج وجود دارند. شما باید از جاده مخصوص یا همان لشگری استفاده کنید. وقتی وارد جاده شدید، بین کیلومتر 10 و 11 جاده مخصوص، بعد از کارخانه مینو و داخل خیابان 25، می‌توانید به این موزه سر بزنید. در نزدیکی این موزه معمولاً جای پارک نیز  پیدا می‌شود.

نکاتی که در بازدید باید در نظر داشته باشید

نکاتی که در بازدید باید در نظر داشته باشید

در وهله اول باید بدانید که در موزه خودروهای قدیمی تهران جلوی هر خودرو، یک تابلوی راهنما وجود دارد. برخی خودروها تاریخ خاصی دارند که با مطالعه این راهنما به آن پی خواهید برد. پس در حین بازدید بهتر است حتماً این تابلوها را مطالعه کنید. در ضمن حین بازدید اصلاً نباید به خودروها دست بزنید. البته نوارهای محافظتی به شکلی کشیده شده‌اند که دست مراجعه‌کنندگان به خودرو نرسد. پس به‌هیچ‌وجه پشت این نوار نروید. توجه داشته باشید که خودروها بسیار ارزشمند هستند و در اثر تماس دست ممکن است آسیب ببیند.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره موزه خودروهای قدیمی تهران چیست؟ به نظرتان جای خالی کدام خودروها در این موزه احساس می‌شود؟ با توجه به خلوتی این موزه در پاییز، آیا می‌توان آن را در لیست بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز قرار دارد؟ در ضمن اگر تجربه بازدید از موزه خودروهای کلاسیک سعدآباد هم دارید، به نظرتان کدام موزه ارزشمندتر و بهتر است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

این موزه در آدرس تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه قرار دارد.

ساعت کار موزه همه‌روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر است.

برای بازدید باید 15هزار تومان بپردازید.

خیر، این موزه پارکینگ اختصاصی ندارد؛ اما معمولاً جای پارک نزدیک آن پیدا می‌شود.

ایستگاه مترو چیتگر نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه محسوب می‌شود.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. محمد فعال می گوید

    سلام و عرض ادب-متاسفانه بها بلیت را اشتباه زده اید که 15 هزارتومان است.بها بلیط برای زیر 7 سال نفری 28 تومان و بالای 7 سال نفری 40 تومان می باشد.عکسها و توضیحات کالسکه ناصری و کالسکه تاجگذاری را با یکدیگر جابجا نوشته اید.
    در صورت نیاز به کسب اطلاعات با شماره 09124584551 تماس حاصل فرمایید.

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز ممنونیم بابت اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتین.
      لطفاً عکس‌های صحیح رو به آدرس ایمیل زیر بفرستید تا جایگزین کنیم.
      rahbal.aseman@gmail.com

  2. عمران ضیائی می گوید

    سلام وقت بخیر

    به اطلاع شما برسونم که هزینه بلیط بازدید داخل سایت به اشتباه وارد کردید. لطف میکنید این موضوع رو اصلاح بفرمائید.

    بها بلیط بازدید کنندگان داخلی زیر ۷ سال ۲۸ هزار تومان

    بها بلیط بازدیدکنندگان داخلی بالای ۷ سال ۴۰ هزار تومان

    بها بلیط بازدیدکنندگان خارجی ۲۵۰ هزار تومان

    باتشکر
    موزه خودرو های تاریخی ایران

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام جناب ضیایی عزیز. ممنونیم که بادقت مطلب رو مطالعه کردین و نظرتون رو با ما به‌ اشتراک گذاشتین. به روی دیده. همین الآن اطلاعاتش رو تصحیح می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.