جاهای دیدنی شهرکرد | سفر به شهر شگفتی‌های غرب ایران

0

سفر به شهرکرد با تماشای تصویری از طبیعت زیبا، دامنه‌های سرسبز و رویایی و بناهای تاریخی همراه است. اگر قصد رفتن به این شهر را دارید، خوب است با جاهای دیدنی شهرکرد و اطراف آن آشنا بشوید. جاهای دیدنی طبیعی یا تاریخی، موزه های شهرکرد و بناهای دینی و ملی این شهر آن‌قدر زیاد است که در راهنمای سفر شهرکرد نمی‌گنجند. به همین دلیل هم می‌خواهیم آن‌ها را جداگانه به شما معرفی کنیم؛ پس در حین اینکه خرید بلیط هواپیما شهرکرد را در برنامه خود قرار می‌دهید، با یک معرفی سفرنامه‌ای همراه باشید تا یک‌به‌یک این جاذبه های گردشگری را بشناسیم.

فهرست مطالب

قلعه‌های چالشتر

  • قلعه چالشتر | از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه چالشتر یا خانه ستوده چالشتری یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است که قدمتش به دوره مظفرالدین شاه می‌رسد؛ البته آن را با اسم قلعه خدا رحم خان هم می‌شناسند. معماری این عمارت الهام‌گرفته از سبک‌های ایرانی، اسلامی و اروپایی است. هر بخش خانه آیینه‌کاری‌ها و نقش‌های برجسته‌ای دارد که در نگاه اول همه را شگفت‌زده می‌کند. می‌توانید نقاشی‌هایی از صحنه‌های شکار بهرام گور ساسانی و خوشه‌انگور و گل را در سردرها، ورودی‌ها و اتاق‌ها ببینید. در ساخت این مجموعه از زیباترین تزئینات و گچ‌بری‌ها استفاده کرده‌اند. به همین خاطر هر بخش از این عمارت به‌تنهایی تابلویی تماشایی است.

بخش‌های مختلف قلعه چالشتر

در این قلعه بخش‌هایی مثل موزه حمام خان چالشتر، موزه مردم‌شناسی چالشتر یا همان موزه کار و زندگی هم هست. در این موزه انواع ظرف‌های سفالی، مجسمه‌هایی با لباس‌های محلی، زیورآلات و ابزارهای جنگی را به نمایش گذاشته‌اند. هنگام بازدید از این قلعه می‌توانید سری به موزه آثار سنگی چالشتر هم بیندازید. مجموعه‌ای از سنگ ‌قبرها، سنگ فواره‌ و حوض و سرستون‌ها را در این موزه نگهداری می‌کنند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۵کیلومتری شهرکرد، شهرستان چالشتر، خیابان باستان
  • قلعه شمس آباد (قلعه یوسف خان امیر مجاهد) | یکی از جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه شمس آباد از بناهای تاریخی شهرکرد است که قدمتش به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌رسد. در این قلعه چهار برج، درشکه‌خانه و حمام ساخته بودند؛ اما در حال حاضر فقط یک برج باقی مانده است. این برج دوطبقه بخش‌های مختلفی دارد. راه‌پله‌ای طبقه اول را به طبقه دوم وصل می‌کند. در زیرزمین برج آذوقه‌ها را ذخیره می‌کردند. در این قلعه می‌توانید از ستون‌هایی بازدید کنید که رویشان نقش سربازها را تراشیده‌اند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 15کیومتری شهرکرد، روستای شمس‌آباد.
  • قلعه صمصام‌السلطنه | قلعه‌ای قدیمی در اطراف شهرکرد

قلعه صمصام السلطنه یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است که ساختنش به دوره مشروطه می‌رسد. در آن روزها نجف قلی خان صدر اعظم ایران بود که او را به صمصام السلطنه هم می‌شناختند. او دستور داد در این منطقه قلعه‌ای بسازند. معماری بنا در عین سادگی بسیار زیباست. گچ‌بری ستون‌های این قلعه جلوه‌ویژه‌ای به این بنا می‌دهد. امروزه بخش‌های از طبقه دوم این قلعه تخریب شده است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 40کیلومتری شهرکرد، شمال غرب شمزار.
  • قلعه دزک | از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد

امیرمفخم بختیاری این قلعه را در دوره قاجار ساخت. فضای داخلی قلعه معماری باشکوهی دارد که توجه همه را به خودش جلب می‌کند. ایوان‌ها، اتاق‌های سه‌دری، حوض‌خانه و برج‌ها بخشی از این قلعه را تشکیل می‌دهد. تمام دیوارهای قلعه را با گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های شگفت‌انگیزی تزئین کرده‌اند. امروزه در طبقه اول قلعه دزک، موزه سنگی برپاست که آثار استان چهارمحال و بختیاری را به نمایش گذاشته‌اند. در طبقه دوم هم می‌توانید از انواع لباس‌های سنتی منطقه در دوره‌های مختلف دیدن کنید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 32کیلومتری جنوب سرقی شهرکرد، جنوب شرق روستای دزک.
  • قلعه سورک | از بناهای تاریخی شهرکرد

قلعه سورک یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد است. نصیرخان یکی از سردارهای جنگ در دوره قاجار دستور ساخت این عمارت را داد. معماری فضای بیرون قلعه تماشایی است. این قلعه را در دو طبقه ساخته‌اند. ستون‌ها و طاق‌های هلالی اولین چیزی است که می‌شود در طبقه دوم دید. قلعه سورک بخش‌های مختلفی دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. در حیاط جلوی قلعه، حوضی به‌شکل ترنج ساخته‌اند. در چشم‌انداز این قلعه، دامنه‌های بخشی از زاگرس مشخص است که تصویر قلعه را باشکوه‌تر می‌کند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 40کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد، روستای سورک.
  • قلعه تاریخی جونقان (کاخ سردار اسعد بختیاری) | از جاهای دیدنی شهرکرد

در دوره قاجار علی قلی خان سردار اسعد، کاخی را در نزدیکی شهرکرد ساخت. او یکی از بزرگان بختیاری بود که قصد داشت جلسه‌های بزرگ ایل بختیار را در این قلعه برگزار کند. قلعه تاریخی جونقان معماری زیبایی دارد و آن را با الهام از سبک معماری اروپایی ساخته‌اند. گچ‌بری‌های سرستون‌ها و اتاق‌ها و آجرکاری این قلعه بسیار دل‌نشین است. خوب است بدانید این بنا، تنها عمارتی بود که در این استان موتور برق داشت. متأسفانه به خاطر بی‌توجهی و استفاده نادرست، بخش‌هایی از بنا رو به تخریب‌ است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 42کیلومتری شهرکرد، مرکز شهر جونقان.

مسجدهای دیدنی چالشتر

  • مسجد جامع شهرکرد (مسجد خان) | بزرگ‌ترین مسجد استان چهارمحال و بختیاری

اگر به معماری‌های قدیمی علاقه دارید، بازدید از مسجد جامع شهرکرد شما را سر ذوق می‌آورد. مسجد خان از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد است که قدمتش به 160 سال قبل می‌سد. مساحت این مسجد آن‌قدر زیاد است که چهار ایوان و دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد. معماری رواق‌ها، ورودی‌ها و ایوان‌های مسجد جامع بسیار دیدنی است. طاق‌ها و ستون‌های آجرچینی جلوه ویژه‌ای به هر شبستان داده است. این مسجد کاشی‌کاری‌های زیبا و جذابی دارد. بیشتر کاشی‌ها به رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای و آبی هستند و نقش‌های اسلیمی آن‌ها را چشمگیر کرده است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ملت، کوچه مشرف.
  • مسجد اتابکان | از قدیمی‌ترین جاذبه های گرشگری شهرکرد

مسجد اتابکان از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد است. حدود 800 سال از ساخت این مسجد می‌گذرد. به همین خاطر می‌شود سبک مسجدهای اولیه اسلامی را در آن دید. بخش‌های مختلف را با آجر و خشت و گل ساخته‌اند و مناره‌ای ندارد. طاق‌ها و پنجره‌های هلالی و مشبک حس‌حالی متفاوت به مسجد اتابکان می‌دهد. فضای داخلی مسجد بسیار ساده است؛ اما ورودی‌اش را با کاشی‌های پرنقش‌ونگاری تزیین کرده‌اند. در ورودی مسجد با طرح‌های زیبایش از جذاب‌ترین و ارزشمندترین بخش‌ها در مسجد اتابکان است. این مسجد را به اسم درب امامزاده و مسجد امام صادق(ع) هم می‌شناسند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر.
  • مسجد جامع کیان (مسجد محب علی بیگ) | از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد

مسجد جامع کیان یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد است. قدمت این بنا به دوره تیموری برمی‌گردد. شبستان‌های بهاره و زمستانه این مسجد دیدنی است. بعد از گذشت سال‌های طولانی بخش‌های مختلف مسجد رو به تخریب رفت. به همین خاطر در دوره‌های مختلف آن را مرمت کردند. کاربندی‌ها و آجرکاری‌های مسجد جامع کیان به‌زیبایی سبکی از معماری گذشته را نشان می‌دهد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، کیان.
  • امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون | خواهران غریب

آرامگاه حلیمه خاتون و حکیمه خاتون یکی از مکان‌های مقدس و زیارتی در شهرکرد است. این دو بزرگوار فرزندان ابراهیم مجاب بودند. ابراهیم مجاب هم از فرزندهای امام موسی کاظم(ع) است. بومی‌ها برای برپایی مراسم‌های مختلف و رازونیاز به این بارگاه می‌روند. می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد در نزدیکی بارگاه حلیمه خاتون و حکیمه خاتون دیدن کنید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر.
  • مسجد جامع چالشتر | بنایی تاریخی در شهرکرد

مسجد جامع چالشتر یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد است. حاج محمدرضا خان چالشتری دستور ساخت این مسجد را در دوره قاجار داد. می‌شود گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری و آجرکاری‌ها را در ‌شبستان‌ها، ورودی‌ها، صحن و رواق‌های این مسجد تماشا کرد. این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی چالشتر است که برای بومی‌ها ارزش زیادی دارد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، روستای چالشتر.

حمام‌های دیدنی شهرکرد

  • حمام خان شهرکرد | قدیمی‌ترین حمام شهرکرد

در بازدید از شهرکرد خوب است به حمام خان شهرکرد سری بزنید. این بنا اولین حمام شهر کرد است که ساختن آن به دوره قاجار برمی‌گردد. از میان جاهای دیدنی شهرکرد، حمام خان معماری ساده اما چشمگیری دارد. در این حمام بخش‌های مختلفی مثل سردر، سربینه، خان‌نشین و خزانه ساخته‌اند. سال‌ها پیش حمام زنانه درست کنار همین بنا بود؛ اما در حال حاضر چیزی از این بنا باقی نمانده است. حمام خان را با تلاش‌ها و کمک محمدرضا خان ستوده ساخته‌اند. به همین خاطر از همان ابتدا به حمام خان معروف شد. در نزدیکی حمام خان دیگر جاهای دیدنی شهرکرد هم هست. حمام خان تا مسجد جامع فاصله زیادی ندارد. بعد از بازدید از این مجموعه می‌توانید به رستوران های شهرکرد در همان اطراف بروید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر، جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد.
  • حمام درب امامزاده (موزه صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی) | از جاذبه های گردشگری شهرکرد

در بین جاهای دیدنی شهرکرد، حمام درب امامزاده بنایی قدیمی از دوره اتابکان را نشان می‌دهد. این حمام را در دوره‌های مختلف صفویه، زندیه و افشاریه مرمت کردند. حمام درب امامزاده کنار آرامگاه حلیمه خاتون و حکیمه خاتون شهرکرد است؛ به همین خاطر این اسم را روی حمام گذاشتند. به بازدید از این حمام که رفتید، از بخش‌های گرم‌خانه، سربینه، خزینه، شاه‌نشین، گلخن هم دیدن کنید. گرم‌خانه حمام بسیار بزرگ است و معماری جذابی دارد. چند سالی است که این حمام را به موزه‌صنایع‌دستی و هنرهای دستی شهرکرد تبدیل کرده‌اند. در این موزه می‌توانید انواع هنرهای گلیم‌بافی، خاتم ‌کاری، قفل‌سازی و جاجیم‌بافی را تماشا کنید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر، روبه‌روی مسجد قدیمی اتابکان.

پل های دیدنی شهرکرد

  • پل زمان خان سامان | از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد

یکی از دیدنی های شهرکرد که آن را در دوره صفوی ساختند پل زمان خان شهرکرد است. این پل فقط دو دهنه دارد که پهنای هرکدام به هشت متر می‌رسد. حاج عبدالحسین قزوینی که صاحب روستای چم‌عالی بود، این پل را در دوره پهلوی مرمت کرد. امروزه سکوهایی در اطراف پل ساخته‌اند تا کنارش بیایستید و زاینده‌رود جاری در زیر پل را تماشا کنید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۵کیلومتری شمال شهر سامان.
  • پل خراجی | طولانی‌ترین پل در استان چهارمحال و بختیاری

پل خراجی یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. این پل را در دوره صفویه ساخته‌اند. پل خراجی طولانی‌ترین پل در استان چهارمحال و بختیاری است که راه دسترسی به روستای خراجی را ممکن می‌کند. درازای این پل به 54 متر است و بلندی‌اش به ۵ متر می‌رسد. تنها مصالح ساخت پل آجر، سنگ و ملات بود. سال‌های زیادی از ساخت این پل می‌گذرد؛ اما هنوز سالم باقی مانده است. قدم‌زدن روی پلی با این قدمت تجربه‌ای دل‌چسب را برایتان می‌سازد. بعد از بازدید از این پل می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی شهرکرد هم سری بزنید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 30کیلومتری شهرکرد، جنوب غربی روستای خراجی.

دیگر بناهای تاریخی شهرکرد

  • موزه باستان شناسی شهرکرد (حمام پرهیزگار) | از جالب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد

اگر به موزه‌گردی علاقه دارید، خوب است از موزه های شهرکرد دیدن کنید. بنای موزه باستان‌شناسی شهرکرد در گذشته حمامی قدیمی به اسم پرهیزگار بود؛ اما بعد از چند سال این حمام تغییر کاربری داد و آن را به موزه تبدیل کردند. در بخش‌های مختلف حمام مثل سربینه، گرم‌خانه، خزینه و شاه‌نشین قدم بزنید و از تماشای معماری این بنا لذت ببرید. حوض‌های چندضلعی و کاشی‌کاری‌های کف حمام در نوع خودش بسیار زیباست. امروزه در این حمام ابزارهای سنگی مربوط به هزاران سال قبل، اشیاء سفالی و سکه‌های قدیمی را نگهداری می‌کنند. می‌توانید در این موزه از کتیبه‌ای میخی هم دیدن کنید که به دوران هخامنشیان تعلق دارد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر.
  • سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد | از زیباترین سقاخانه‌های قدیمی

سقاخانه‌های قدیمی را نمی‌شود در هر جایی دید؛ اما سقاخانه ارباب میرزا از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد است. قدمت این بنا به دوره قاجار برمی‌گردد. می‌شود در بخش‌های مختلفش کاشی‌کاری‌ها، آیینه‌کاری و نقاشی‌های زیبایی را دید. کاشی‌کاری سردر سقاخانه توجه همه را به خودش جلب می‌کند. روی این کاشی‌ها تصویر دو فرشته را نقاشی کرده‌اند. در دست‌های این دو فرشته کتیبه‌ای با متن «یا ابا عبدالله الحسین» وجود دارد.

آدرس: استان چهارحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان 12 محرم جنوبی، کوچه یاس یا ابو محمد سابق
  • بازار لحاف دوزان شهرکرد | از تماشایی‌ترین مکان های دیدنی شهرکرد

بازار لحاف دوزان بخشی از بافت‌های قدیمی شهرکرد بود. در بین مراکز خرید شهرکرد بازار لحاف دوزان بازاری سنتی است. این بازار را در دوره قاجار ساخته‌اند و در ابتدا به بازار مسگرها معروف بود؛ اما زمانی که کسب‌وکار لحاف‌دوزها در این بازار رونق یافت، اسمش را به بازار لحاف دوزان تغییر دادند. این بازار از اصلی‌ترین بخش‌های شهر بود. مردم روستاهای اطراف و بومی‌های شهرکرد برای خرید مایحتاج زندگی‌شان به این بازار می‌رفتند. بازار لحاف دوزان حجره‌های مختلفی مثل صفاحی، دباغی، بقالی و قنادی دارد. بازار لحاف دوزان هنوز مثل گذشته زنده است و از هر طرفش سروصدای مشتری‌ها، گردشگرها و فروشنده‌ها به گوش می‌رسد. امروزه این بازار را یکی از جاهای دیدنی شهرکرد می‌شناسند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر جنوبی، ضلع شرقی مسجد اتابکان و امامزاده دو معصوم.
  • سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار) | از جاهای دیدنی شهرکرد

در نزدیکی شهرکرد و روی بخشی از رشته کوه، سنگ نوشته های مشروطیت را پیدا کرده‌اند. این سنگ‌نوشته‌ها از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد هستند. قدمت این نوشته‌ها به دوره قاجار و عصر مظفری می‌رسد. متن روی سنگ‌نوشته‌ها مربوط به بختیاری‌ها و نقش آن‌ها در انقلاب مشروطه است. متن نوشته‌ها را به زبان فارسی و به‌شکل نستعلیق روی سنگ‌ها حجاری کرده‌اند. برای بازدید از این آثار تاریخی باید به منطقه پیرغار بروید. طبیعت این منطقه در نوع خودش بی‌نظیر است. برای رسیدن به این کتیبه‌ها باید از مسیری کوهستانی و سرسبز بگذرید. در مسیر رسیدن به دامنه کوه، چشمه‌های و آبشارهای شگفت‌انگیزی جاری است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان فارسان، روستای ده چشمه.
  • شیر سنگی (بردشیر) | از جالب‌ترین دیدنی های شهرکرد

در این منطقه تعداد زیادی از این مجسمه‌ها موجود است که قدیمی‌ترین آن به دوره صفوی برمی‌گردد. شیرهای سنگی نمادی از مردم شجاع و بزرگ لر بختیاری را نشان می‌دهد. بختیاری‌ها مجسمه‌ای از شیرهای سنگی را روی مزار جنگ‌آورها و دلاورهای ایل می‌گذارند. در گویش بختیاری به این مجسمه‌ها بردشیر هم می‌گویند. این نماد را می‌شود در صنایع‌دستی بختیاری هم دید. آن‌ها روی جاجیم، گلیم و گبه نقشی از شیر را می‌بافند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، جاده شهرکرد به خوزستان، محله ایل‌های بختیاری.
  • اتاق آیینه | از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد

عمارت محمودیه یکی از تماشایی‌ترین عمارت‌های به‌جامانده از دوره قاجار است. این عمارت قدمتی نزدیک به 150 سال دارد. تنها بخش سالم در این عمارت، اتاق آیینه است و باقی بخش‌ها از بین رفته‌اند. اتاق آیینه عمارت محمودیه پلانی چلیپائی دارد. اتاق آیینه در اصل اتاق شاه‌نشین عمارت بود که زیبایی شگفت‌انگیزی دارد. تمام دیوارها و سقف اتاق را با آیینه‌کاری تزئین کرده‌اند. کافی است نگاهی به گچ‌بری‌ها، نقاشی‌های دیوار و چوب‌کاری‌های سقف بیندازید تا زیبایی‌اش شما را متحیر کند. بعد از بازدید از این عمارت گشتی در شهر بزنید و دیگر جاهای دیدنی شهرکرد را تماشا کنید. برای اقامت در شهر هم نگران نباشید. هتل های شهرکرد به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، ضلع غربی در خیابان ولیعصر شمالی.

پارک‌های شهرکرد | زیباترین منطقه در دامنه‌های زاگرس

  • پارک لاله شهرکرد | از بهترین جاهای دیدنی شهر

اسم پارک لاله را در لیست جاهای دیدنی می‌بینید. پارک لاله یکی از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد است. می‌توانید برای گردش یا پیاده‌روی و ورزش به این پارک بروید. در این پارک وسایل ورزشی، امکاناتی مثل سرویس بهداشتی و آلاچیق هم مهیاست.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، بلوار معلم.
  • پارک آبی دهکده موج شهرکرد | از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد

اگر دلتان می‌خواهد ساعتی مفرح را بگذرانید، رفتن به پارک آبی دهکده موج را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این پارک آبی امکانات بسیار خوبی برای تفریح و سرگرمی دارد. پارک آبی دهکده موج مجموعه‌ای سرپوشیده است؛ اما تنوع سرسره‌ها و بازی‌هایش شما را سر ذوق می‌آورد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، جاده شهرکیان بهرام آباد، ۴ کیلومتر بعد از شهرکیان، قطب صنعتی بهرام آباد، جنب باغ تالار مجلل.
شماره تماس: 09131810008
  • پارک ملت شهرکرد | پارکی در بام شهر

پارک ملت از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد است. این پارک را در بلندی‌های شهر ساخته‌اند. به همین خاطر چشم‌اندازی فوق‌العاده‌ای به شهر و مناظر اطرافش دارد. ساخت پلکانی پارک، آب‌نما و حوضچه‌هایش هم فضای پارک را جذاب‌تر کرده است. می‌توانید برنامه پیک‌نیکی بچینید و با دوست‌هایتان یک روز را در طبیعت بگذرانید. در این پارک سکوهای نشیمن، آلاچیق، شهربازی، سرویس بهداشتی و پارکینگ هم فراهم است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان حافظ.
  • پارک جنگلی تهلیجان | از سرسبزترین جاهای دیدنی شهرکرد

طبیعت شهرکرد آن‌قدر تماشایی است که خیلی از اصفهانی‌ها و استان‌های اطراف در روزهای گرم سال به شهرکرد می‌روند. برای گشت‌وگذار در این شهر می‌توانید به پارک جنگلی تهلیجان سری بزنید. این پارک فضایی سرسبز با درخت‌هایی استوار دارد. از وسط این پارک رودی می‌گذرد که طراوت پارک را بیشتر می‌کند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، شمال غربی شهر.
  • پارک ملی تنگ صياد | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد، پارک ملی تنگ صیاد است. این منطقه شرایط خوبی برای زیستگاه انواع حیوانات دارد. به طوری که می‌توانید تعداد زیادی از حیوانات را در هر بخش این پارک ببینید. گونه‌های مختلف پستاندارها، پرندگان و خزندگان در این پارک زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی پارک هم تنوع بسیاری دارد. دامنه‌های سرسبز کوه بسیار تماشایی است و تابلویی شگفت‌انگیز از طبیعت را نشانتان می‌دهد. یادتان نرود شکار در این منطقه ممنوع است. اگر شکارچی‌ها را در اطراف این منطقه دیدید، به اداره حفاظت از محیط زیست منطقه اطلاع بدهید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 45کیلومتری شهرکرد.

غارهای دیدنی شهرکرد

  • غار سراب امیدآباد | غاری جذاب در دامنه کوه‌های زاگرس

غارنوردی از لذت‌بخش‌ترین گشت‌وگذارها در طبیعت است. در بین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد، غار سراب طبیعت بسیار زیبایی دارد. درون غار از دو بخش مجزا تشکیل می‌شود. از یکی از بخش‌ها رودی پرخروش و زلال جاری است. فراموش نکنید برای رفتن به این غار باید حرفه‌ای باشید؛ زیرا در مسیر رسیدن به این غار باید از رودخانه‌ها و صخره‌های خطرناک بگذرید. خوب است با تیمی مجرب برای غارنوردی همراه بشوید. وسایل ضروری برای غارنوردی هم احتیاجتان می‌شود. در بین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد، این غار چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 21کیلومتری شمال غربی فارسان، ۶کیلومتری شهر باباحیدر، روستای امید آباد.
  • غار یخی چما | از اصلی‌ترین منابع آب شیرین کشور

در دل کوه‌های زاگرس و در نزدیکی شهرکرد، غاری تماشایی هست که از دیدنش شگفت‌زده می‌شوید. این غار بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران و از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. غار یخی چما دهانه بسیار بزرگی دارد. در روزهای تابستان قندیل‌های داخل غار کم‌کم رو به آب‌شدن می‌روند. فراموش نکنید که در فصل تابستان دمای داخل غار بسیار کم است؛ پس بهتر است لباسی گرم همراهتان باشد. برای رفتن و بازدید از این کوه باید کفش مناسبی بپوشید. یادتان نرود که وسایل ضروری را با خود ببرید. تصویر دهانه یخی غار، چشم‌انداز زیبای اطراف و رودخانه خروشان چما شما را سر ذوق می‌آورد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، چلگرد، روستای شیخ علی خان.

تالاب‌های دیدنی شهرکرد

  • تالاب چغاخور | تابلویی زیبا از طبیعت

تالاب چغاخور یکی از شگفت‌‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. نمی‌شود با کلمات زیبایی طبیعت اطراف تالاب را وصف کرد. در چشم‌انداز اطراف تالاب، می‌شود دامنه سرسبز کوه‌ها را تماشا کرد. اطراف تالاب چغاخور را دشت‌های پرگل و خرم پوشانده‌اند. به خاطر موقعیت تالاب در بین جاده بسیار از مسافرها چند ساعتی را کنار تالاب می‌گذرانند و استراحت می‌کنند. در روزهای تابستان بومی‌های منطقه هم برای گردش و تفریح به کنار تالاب می‌روند. وجود پرنده‌های مهاجر مثل لک‌لک، حواصیل و غازها در شش ماه دوم سال تالاب چغاخور را تماشایی‌تر می‌کند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 65کیلومتری شهرکرد، شهر بلداجی، جاده فرعی بروجن_باغان.
  • تالاب گندمان | از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرکرد

تالاب گندمان یکی از دیدنی های شهرکرد است که از تالاب چغاخور فاصله کمی دارد. بخشی از آب‌ها تالاب چغاخور به این تالاب می‌ریزد. طبیعتی بی‌نظیر اطراف تالاب گندمان را پوشانده است. به تماشای این تالاب که بروید، جمعی از پرنده‌های زیبا را می‌بینید. این پرنده‌ها در بخشی از ماه‌های سال مهمان‌های ناخوانده تالاب هستند. اگر مسیرتان به طرف این تالاب افتاد، چند ساعتی را کنارش پیک‌نیک کنید و از تماشای چشم‌اندازش لذت ببرید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، جاده بروجن_باغی، ۴کیلومتری شهر گندمان.
  • تالاب سولقان | تابلویی تماشایی از دامنه‌های زاگرس

تالاب‌ها بخشی از طبیعت زیبای شهرکرد را تشکیل می‌دهند. در بین آن‌ها تالاب سولقان یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد است. اطراف تالاب را دشت‌های پرگل پوشانده‌اند. در چشم‌انداز این تالاب، می‌شود تابلویی از کوه‌های زاگرس را دید. اگر مسافر جنوب هستید، خوب است کنار تالاب سولقان کمی توقف کنید. هوای تمیز و مطبوع را نفس بکشید و از تماشای مناظرش لذت ببرید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل.

رودخانه‌های دیدنی شهرکرد

  • رودخانه بازفت | یکی از جاهای دیدنی شهرکرد

شهرکرد شهری بین فلات‌های زاگرس است که طبیعتی بی‌نظیر دارد. چشمه‌ها و آبشارهای متعددی از بخش‌های مختلف این شهر، جاری است. رودخانه بازفت یکی از رودها در این منطقه است که در ادامه راهش بخشی از آب رود کارون را تأمین می‌کند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد
  • رودخانه زاینده‌رود | از جاهای دیدنی شهرکرد

اسم زاینده‌رود که بیاید به یاد اصفهان می‌افتیم؛ اما سرچشمه این رود در نزدیکی شهرکرد و در دل کوه‌های زاگرس است. شاخه اصلی زاینده‌رود از کوهرنگ سرچشمه می‌گیرد. آب چشمه دیمه در ادامه به چند رود دیگر می‌پیوندد و مسیر چهارمحال بختیاری را تا اصفهان ادامه می‌دهد. این رود پرخروش در فلات مرکزی ایران از مراتع و زمین‌های مختلفی می‌گذرد و به هرکدام حیات می‌بخشد. به همین خاطر است که اسمش را زاینده‌رود یا همان زنده‌رود گذاشته‌اند.

روستاهای دیدنی شهرکرد

  • روستای یاسه چای | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

بازدید از روستاهای قدیمی ایران، بسیار لذت‌بخش است. روستای یاسه چای یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است که قدمتی 88ساله دارد. این روستا فاصله زیادی با رودخانه زاینده‌رود ندارد و به همین خاطر آن را یاسه چای نامیده‌اند. در زبان ترکی یاسه معنی پهن و چای معنی رودخانه را می‌دهد. شاید معماری روستا کمی برایتان عجیب باشد. روستاییان به خاطر کمبود زمین، خانه‌ها را نزدیک به هم ساخته‌اند و تونل‌هایی را برای عبورومرور در زیر بناها ایجاده کرده‌اند. اگر در روزهای تابستان به بازدید از این روستا بروید، جشنواره صنایع‌دستی را می‌بینید. در این جشنواره کشاورزان محصولات ارگانیگ باغ‌هایشان را با قیمتی مناسب می‌فروشند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 50کیلومتری شهرکرد، شهرستان سامان، روستای یاسه چای.
  • روستای سر آقا سید | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد

اگر دلتان می‌خواهد به جاهای دیدنی اطراف شهرکرد سری بزنید، روستای سر آقا سید انتخاب خوبی می‌شود. این روستای قدیمی معماری زیبایی به سبک پلکانی دارد و آن را به ماسوله زاگرس می‌شناسند. خانه‌های این روستا را طوری ساخته‌اند که پشت‌بام هر خانه حیاط خانه دیگری است. روستای سر آقا سید چشم‌انداز زیبایی به دامنه کوه‌های اطراف دارد. از آب‌وهوای دل‌پذیرش در روزهای بهاری و تابستان هر چه بگویم، کم گفته‌ام. برای ماندن در این روستا می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی را اجاره کنید. خوب است کمی در روستا گشت‌وگذار کنید. روستایی‌ها صنایع‌دستی و مواد خوراکی ارگانیک هم می‌فروشند. در این روستا امامزاده‌ای به اسم آقا سید هست که برای بومی‌ها جایگاهی ویژه دارد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، روستای بخش مرکزی کوهرنگ در نزدیکی شهرکرد، روستای سرآقا سید.

دیگر جاذبه های طبیعی شهرکرد

  • آبشار زردلیمه (بوینه) | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

شهرکرد به خاطر وجود دامنه‌های زاگرس و آب‌وهوای خوب، طبیعت زیبایی دارد. آبشارهای متعددی از دامنه‌کوه‌ها جاری است که سرسبزی و طراوت را به این شهر هدیه می‌دهد. آبشار زردلیمه یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد است. اگر برای تماشای این آبشار مشتاق هستید، می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس شهرکرد به آنجا بروید. بازدید از این آبشار و بودن در طبیعت روحتان را زنده می‌کند. یادتان باشد، برای رفتن تا نزدیکی آبشار وسایل‌های ضروری و کفش مناسب داشته باشید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 84کیلومتری شهرکرد، بخش جنوبی شهرستان اردل.
  • چشمه دیمه | از باصفاترین جاهای دیدنی شهرکرد

در روزهای گرم تابستان رفتن به مکانی خنک و خوش‌آب‌وهوا دل‌پذیر است. بازدید از چشمه دیمه در روزهای گرم سال، هم فال است و هم تماشا! چشمه دیمه یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شهرکرد و سرشاخه اصلی زاینده‌رود است. طبیعت تماشایی و درخت‌های سرسبز اطراف این چشمه استوارند. در تابستان‌ها این منطقه میزبان عشایر و بسیاری از گردشگرهاست. آب چشمه دیمه بسیار زلال است و خواص درمانی دارد. اگر مسیر رودخانه را ادامه بدهید، در بالادست به سرچشمه می‌رسید. در این منطقه امکاناتی مثل فروشگاه‌، سرویس‌بهداشتی و اقامتگاه را برای مسافرها آماده‌کرده‌اند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، روستای دیمه، جاده چلگرد دیمه.
  • میدان اسب‌سواری و چوگان | از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی شهرکرد

در اطراف شهرکرد تا دلتان بخواهد دشت‌های سرسبز و زیبا هست. در بخشی از این دشت‌ها منطقه‌ها را برای اسب‌سواری آماده کرده‌اند. اگر دستی بر حرفه اسب‌سواری دارید، می‌توانید در این دشت‌ها این ورزش دل‌چسب را تجربه کنید. تماشای بازی‌های چوگان در دشت‌های فلارد و امامزاده حمزه علی هم خالی از لطف نیست.

  • گرداب بن | از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد

گرداب بن از جاذبه های طبیعی در نزدیکی شهرکرد است که این روزها آن را به استراحتگاهی مفرح تبدیل کرده‌اند. این گرداب بر اثر شکاف سنگ‌ها در دامنه کوه به وجود آمده است و از رودخانه بن سرچشمه می‌گیرد. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، گشت‌وگذار در اطراف این آبگیر شما را سر ذوق می‌آورد. این آبگیر با طبیعت دست‌نیافتی، دشت‌های پرگل و دامنه‌های نیمه‌برفی‌اش بسیار تماشایی است. خوب است بدانید در این منطقه امکاناتی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، پارک، پارکینگ خودرو هم مهیا کرده‌اند. از جذاب‌ترین تفریح‌ها در این مکان، قایق‌سواری روی این آبگیر است.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 20کیلومتری شمال شهرکرد، بن، میدان ورودی شهر.
  • منطقه جنگلی فلارد | از سرسبزترین جاهای دیدنی شهرکرد

فلارد یکی از زیباترین و سرسبزترین منطقه‌های جنگلی در شهرکرد است. طبیعت این منطقه آن‌قدر زیباست که خوب است در سفرتان به شهرکرد از آن دیدن کنید. منطقه جنگلی فلارد پوشش گیاهی متنوعی دارد. در این منطقه پسته وحشی، شوید وحشی، سرگام کنگر و لاله وحشی می‌روید. کمی در اطراف این منطقه قدم بزنید و از طبیعت انرژی بگیرید. چشمه‌های متعددی در این منطقه جاری است. می‌توانید چند ساعتی را کنار رودخانه‌ها بنشینید و از تماشای طبیعت لذت ببرید. در روزهای گرم تابستان هوای این منطقه بسیار خنک و دل‌پذیر است و گردشگرها و بومی‌ها به این منطقه می‌روند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، 150کیلومتری شهرکرد.

سفر به بام ایران، با تماشای جاهای دیدنی شهرکرد لذت‌بخش‌تر می‌شود. در این سفر مجازی با ره بال آسمان تعدادی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرکرد را برایتان گفتیم. اگر در سفرهای قبلی از این شهر دیدن کرده‌اید، منتظر خواندن تجربه‌هایتان هستیم.

 

تالاب چغاخور، مسجد جامع شهرکرد، قلعه چالشتر.

قلعه صمصام السلطنه، خانه ستوده چالشتری، اتاق آیینه.

پارک آبی دهکده موج شهرکرد، پارک ملت شهرکرد.

تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تالاب سولقان.

پارک لاله شهرکرد، پارک جنگلی تهلیجان، پارک ملت شهرکرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.