دره نی گاه خرم آباد | دره‌ای همه‌چیزتمام برای گردشگری

0

دره نی گاه خرم آباد که به آن دره دنی گاه دورود هم می‌‌گویند، مکانی تماشایی است که در استان لرستان خودنمایی می‌کند. در این دره هر جاذبه طبیعی که فکرش را بکنید از دریاچه و آبشار گرفته تا رود خروشان و طبیعتی سرسبز وجود دارد. این شرایط دره نی گاه را به مکانی تمام‌عیار برای گردشگران تبدیل کرده است. دره‌ا‌ی که از آن صحبت می‌کنیم طبیعت بکری و آب‌‌وهوایی دل‌انگیز دارد. امکان ندارد راهی این دره شوید و بتوانید از زیبایی‌های آن دل بکنید. در این مطلب قصد داریم شما را به طبیعت زیبای استان لرستان ببریم و با دره‌ نی گاه آشنا کنیم. قول می‌دهیم اطلاعاتی که از این دره مطرح می‌کنیم، شما را به این فکر خواهد انداخت که در اولین فرصت سفری به دره نی گاه لرستان داشته باشید.

دره نی گاه خرم آباد کجاست؟

دره نی گاه خرم آباد

بسیاری از گردشگران به این دره، دره نی گاه دورود می‌گویند، انتخاب این نام از قرار داشتن دره نی گاه در شهرستان دورود لرستان حکایت دارد. دورود یکی خوش‌‌‌‌آب‌و‌هواترین شهرهای استان لرستان به حساب می‌‌‌آید. این شهر در دامنه رشته کوه زاگرس و کنار اشترانکوه واقع شده است. جالب است بدانید جاذبه‌های طبیعی اطراف دورود به اندازه‌ای است که گردشگران به این شهر لقب پایتخت طبیعی ایران را داده‌اند. در این منطقه آبشارهای بی‌شماری وجود دارد. به همین دلیل به آن سرزمین آبشارهای خروشان نیز می‌گویند. دره نی گاه در فاصله‌ای کم با رشته کوه زاگرس خودنمایی می‌کند. این دره چیزی حدود ۶ کیلومتر از دریاچه گهر، یکی دیگر از جاهای دیدنی غرب ایران، فاصله دارد. دره نی گاه حدود ۱۲ کیلومتر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد. اگر حوصله داشته باشید، پس از گذر از این دره به روستایی دورافتاده و دنج با نام «تی‌» می‌رسید.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری دره نی گاه خرم آباد

دره نی گاه لرستان

همان‌گونه که از نام این دره پیداست، نی‌های بی‌شماری در آن وجود دارد. رشد گیاهان نی در این دره باعث شده تا در کنار جاذبه‌های طبیعی، دره نی گاه جاذبه‌ای شاعرانه پیدا کند. در کنار گیاهان نی، گونه‌های گیاهی منحصربه‌فردی نیز در دره نی گاه وجود دارد. جالب است بدانید در این ناحیه و مناطق اطراف آن، نزدیک به ۶۰۰ گونه گیاهی خودنمایی می‌کند. از این تعداد چیزی حدود ۶۸ گونه گیاهی فقط در این ناحیه وجود دارند. بلوط ایرانی، سروکوهی، بادامک، گلابی وحشی، زالزالک، گون، درمنه، بومادران، آویشن، لاله واژگون، قارچ خوراکی و پونه از گیاهانی است که در گذر از دره نی گاه چشمتان به آن‌ها می‌افتد.

به لحاظ گونه‌های جانوری نیز دره نی گاه پذیرای چیزی حدود ۲۷۴ گونه جانوری است. بز کوهی، قوچ، سنجاب درختی و کبک از جانوران اهلی به‌حساب می‌آیند که در دره نی گاه و مناطق اطراف آن زندگی می‌کنند. ناگفته نماند در این ناحیه حیوان‌های وحشی مانند گربه وحشی،‌ بز کوهی، گرگ خاکستری، کفتار، گراز، روباه و خرس قهوه‌ای دیده شده است. طبعیت‌دوست‌ها در جریان هستند که بیشتر حیوان‌های وحشی تمایلی به نزدیک‌شدن به انسان‌ها ندارند. با این حال در سفر به دره نی گاه دورود، جانب احتیاط را نگه دارید و به‌تنهایی راهی این منطقه نشوید.

ویژگی‌های گردشگری دره نی گاه دورود

ویژگی‌های گردشگری دره نی گاه دورود

به فرورفتگی میان دو کوه، دره می‌گویند. از آنجایی که تمامی کوه‌ها ساختاری صخره‌‌ای دارند، دره‌های بین‌کوه‌ها عموماً خشک هستند و پوشش گیاهی کمی دارند. اینجاست که سرسبزی دره نی گاه در بین دیگر دره‌ های ایران خودنمایی می‌کند. برای شما گفتیم که دریاچه گهر، در فاصله‌ای نزدیک به دره نی گاه قرار دارد. از این دریاچه، رودی خروشان با نام سفید آب منشعب می‌شود. این رود راه خود را از دریاچه آغاز می‌کند و پس از مسافت نسبتاً کوتاهی در دره نی گاه روان می‌شود. به لطف رود سفید آب، دره نی گاه به مکانی سرسبز و خوش آب‌و‌هوا تبدیل شده است.

ویژگی‌های گردشگری دره نی گاه دورود

جالب است بدانید دره نی گاه در فهرست مناطق حفاظت‌شده ایران قرار دارد؛ درنتیجه با منطقه‌ای دست‌نخورده روبه‌رو هستید که جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت را پیش روی علاقه‌مندان می‌گذارد. در قسمتی از این تنگه آب رودهای گردو و دره خرس به رودخانه سفید آب می‌ریزد تا آب این رودخانه همیشه خروشان و جاری باشد. از رود خروشانی که در این دره جریان دارد برای شما گفتیم؛ اما حیف است که به صخره‌های آن اشاره نکنیم. اطراف دره نی گاه را صخره‌های بلندی احاطه کرده که ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۵۰۰ متر می‌رسد. وجود چنین صخره‌هایی از کوه‌پیمایی جانانه‌ای نوید می‌دهد.

ویژگی‌های گردشگری دره نی گاه لرستان

این دره به دلیل داشتن صخره‌های بلند، به مکانی معروف در بین کوه‌نوردان تبدیل شده است. دره نی گاه دو بخش اصلی دارد. یکی از این بخش‌ها بزرگ‌تر است و بخش دیگر کوچک‌تر. دره‌ای که در قسمت شمال قرار دارد را با نام نی گاه بزرگ می‌شناسند. این دره به قله اشترانکوه مشرف است. دره‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم تا منطقه‌ای با نام پنبه‌کار ادامه پیدا می‌کند. پس از منطقه پنبه‌کار به دره‌ای کوچک نی گاه می‌رسیم. این دره از منطقه پنبه‌کار آغاز و به روستای تی ختم می‌شود.

تفریحات دره نی گاه خرم آباد

مطمئن هستیم با تعریف و تمجید‌هایی که از دره نی گاه دورود کردیم، به این نتیجه رسیده‌اید که این دره مکان مناسبی برای کوه‌پیمایی است. اگر از بالارفتن از صخره‌های بلند لذت می‌برید، دره نی گاه همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید. وجود صخره‌های بلند در دره نی گاه، تردد در این دره را نسبتاً دشوار کرده است. به همین دلیل افرادی که آمادگی جسمانی مناسبی ندارند در گذر از این دره با مشکل روبه‌رو می‌شوند. سکه سختی گذر از دره نی گاه روی دیگری نیز دارد. گردشگران ورزشکاری که توان جسمی مطلوبی دارند، با حضور در این دره با طبیعتی خلوت روبه‌رو می‌شوند که شرایطی دنج و آرام دارد.

ویژگی‌های گردشگری دره نی گاه دورود

تفریحات دره نی گاه فقط به کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی در آن خلاصه نمی‌شود. این دره به لحاظ پوشش گیاهی نیز مکانی مناسب برای گشت‌و‌گذار در طبیعت است. به لطف این شرایط می‌توانید زیر سایه‌سار درختان سبز دره نی گاه بنشینید و بساط چای آتشی و کبابتان را به راه بیندازید. برای شما گفتیم که رودی خروشان در دره نی گاه جریان دارد. این رود در فصل‌های گرم سال جان می‌دهد برای آب‌تنی. با این حال پیشنهاد می‌کنیم وسوسه نشوید و حتی اگر شناگر ماهری هستید، فقط در مناطق کم عمق رودخانه شنا کنید. آب رودخانه‌‌ای که در این دره جریان دارد به اندازه‌ای زلال است که ماهی‌های داخل آن به‌راحتی دیده می‌شوند. دره نی گاه مکانی مناسب برای گردشگرانی است که می‌خواهند مدتی از روزمرگی‌ها دور باشند و لب آب بنشینند و گذر عمر ببینند.

جاهای دیدنی اطراف دره نی گاه دورود

دره نی گاه به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد یک روز کامل را به گردشگری در این دره اختصاص دهید. با این حال به گردشگرانی که برای گشت‌و‌گذار راهی شهر خرم آباد شده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم در کنار سیاحت در دره نی گاه، سری به جاهای دیدنی اطراف این دره هم بزنند. مکان‌هایی که در ادامه به‌آن‌ها اشاره می‌کنیم از جاهای دیدنی اطراف دره نی گاه خرم آباد است که فاصله‌ کمی با این دره دارد.

۰ دریاچه گهر

در فاصله‌ای حدود ۱۲۰ کیلومتر دورتر از خرم آباد، دریاچه‌ای زیبا با آبی آرام با نام گهر خودنمایی می‌کند. این دریاچه فقط ۳۵ کیلومتر از شهر دورود دورتر است. این دریاچه چیزی حدود ۲۸ متر عمق، ۸۰۰ متر عرض و ۱۸۰۰ متر طول دارد. دریاچه گهر با آبی زلال و آرام به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. اگر خاطرتان باشد گفتیم رودی که در دره نی گاه جریان دارد، از دریاچه گهر سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل برای رسیدن به دریاچه گهر از دره نی گاه،‌ کافی است مسیر خلاف رودخانه را دنبال کنید تا به دریاچه گهر برسید.

۰ تنگه لی‌لی

چیزی حدود ۲۰ کیلومتر دورتر از شهر دورود، تنگه‌‌ای با نام لی‌لی وجود دارد. این با جاذبه‌های گردشگری چشمگیر به یکی از جاهای دیدنی اطراف خرم آباد تبدیل شده است. در تنگه لی‌لی بساط قایق‌سواری و سرگرمی‌های آبی به راه است. اطراف این تنگه را کوه‌‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای احاطه کرده است. اگر کوه‌پیمایی در دره نی گاه به شما خوش گذشت و به دنبال مکان دیگری برای کوه‌نوردی بودید، کوه‌های اطراف تنگه‌ لی‌لی را به برنامه گشت‌و‌گذار خود در دره نی گاه اضافه کنید.

۰ آبشار گرمه

برای شما گفتیم شهر دورود به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است. به همین دلیل حیف است که راهی دره نی گاه شوید و سری به آبشارهای تماشایی این منطقه نزنید. آبشار گرمه یکی از معروف‌ترین آبشارهای این ناحیه به حساب می‌آيد. این آبشار چیزی حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. عرض تاج آبشار گرمه ۱۰ متر است. این شرایط آبشار گرمه را به مکانی جذاب برای علاقه‌مندان آبشارهای ایران تبدیل کرده است. آبشار گرمه مسیری صخره‌ای و ناهموار دارد. به همین دلیل گردشگری در این آبشار برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند یا همراه کهنسالان راهی سفر شده‌اند، پیشنهاد نمی‌شود. با این حال اگر دستی در کوه‌پیمایی دارید و از به چالش‌ کشیدن صخره‌های بلند لذت می‌برید، آبشار گرمه همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید.

۰ آبشار ازنادر

در اطراف خرم آباد آبشار بزرگی با نام ازنادر وجود دارد. این آبشار که محلی‌ها آن را با نام آبشار دره اسپر یا آبشار عروس نیز می‌شناسند، در دره‌ای کوهستانی و بزرگ قرار دارد. ابشار ازنادر برخلاف دیگر آبشارهای خرم آباد، آبشاری فصلی است که در بهار از همیشه خروشان‌تر می‌شود. آبشار ازنادر در فاصله‌ای کم در جنوب شرقی شهر دورود واقع شده است.

تجهیزات لازم برای بازدید از دره نی گاه خرم آباد

تجهیزات لازم برای بازدید از دره نی گاه خرم آباد

دره نی گاه مسیری سنگلاخ و صخره‌ای دارد. به همین دلیل حتماً لوازم مخصوص کوه‌پیمایی همراه داشته باشید. در مسیر رسیدن به دره باید از رودخانه‌ گذر کنید؛ بنابراین چند دست لباس و کفش با خود ببرید تا اگر لباس‌هایتان خیس شد، آن‌ها را عوض کنید. تنقلات، لوازم روشن‌کردن آتش، زیرانداز، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت از دیگر ملزوماتی است که در سفر به دره نی گاه به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید.

نکات بازدید از دره نی گاه خرم آباد

نکات بازدید از دره نی گاه خرم آباد

از آنجایی که در دره نی گاه خبری از آنتن‌دهی گوشی همراه نیست، شرط عقل است مکانی که قصد سفر به آن دارید را به اطلاع دوستان و آشنایان یا اعضای خانواده برسانید. روستاهای تپه تی و درب آستانه، در همسایگی دره نی گاه قرار دارند. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای شما یا یکی از همراهانتان رخ داد، یکی از همسفرانتان را به این روستا برسانید و از پاسگاه نیروی انتظامی درخواست کمک کنید.

بهترین زمان بازدید دره نی گاه دورود

بهترین زمان بازدید دره نی گاه دورود

بهار بهترین زمان برای بازدید از دره نی گاه به حساب می‌آید. این دره در تابستان و ماه‌های نخست پاییز نیز آب‌و‌هوای متعادل و منظره‌های تماشایی دارد. با فرارسیدن زمستان، این دره به خواب زمستانی می‌رود و گردشگری در آن خوش نمی‌‌گذرد.

مسیر دسترسی دره نی گاه دورود

برای رسیدن به دره نی گاه چندین مسیر پیش رو دارید. اولین مسیر از دریاچه گهر آغاز می‌شود. در این شرایط می‌توانید ابتدا راهی دریاچه گهر شوید. پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در این دریاچه، راه دره نی گاه دورود را در پیش بگیرید. در این مسیر باید مسیری ۶کیلومتری را از دریاچه گهر به سمت منطقه پنبه‌کار ادامه دهید تا به ورودی دره نی گاه برسید. مسیر بعدی از شهر دورود آغاز می‌شود. در شهر به میدان امام رضا (ع) بروید و راه روستای امامزاده پیرعبدالله را در پیش بگیرید. از این مکان به سمت روستای تی بروید. این روستا در انتهای دره نی گاه واقع شده است.

دره نی گاه خرم آباد با صخره‌هایی بلند، رودی خروشان و منظره‌های سرسبز، انتظار گردشگران طبیعت‌دوست را می‌کشد. امیدواریم اطلاعاتی که از دره نی گاه لرستان با شما مطرح کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را برایتان در این منطقه رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به غرب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دره نی گاه در فاصله‌ای حدود ۴۰ کیلومتر دورتر از شهر دورود در استان لرستان خودنمایی می‌کند.

دره نی گاه بهارهای زیبایی دارد و تابستان حسابی تماشایی می‌شود.

از آنجایی که رودی خروشان در دره نی گاه جریان دارد، این دره سرسبز است و آ‌‌ب‌و‌هوایی دل‌انگیز دارد.

آبشار ازنار، دریاچه گهر، تنگه لی‌لی و آبشار گرمه از جاهای دیدنی خرم آباد است که فاصله کمی با دره نی گاه دارند.

تنقلات، لوازم روشن‌کردن آتش، زیرانداز، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت از دیگر ملزوماتی است که در سفر به دره نی گاه به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.