باغ گیاه شناسی نوشهر | قدیمی‌ترین باغ گیاه شناسی ایران

2

شاید تا همین 100 سال پیش، خبری از این ساختمان‌های بزرگ و شهرهای شلوغ نبود. مردم در مناطق جنگلی و روستایی زندگی می‌کردند. انسان در کنار طبیعت به زندگی خود ادامه می‌داد و در مقابل آن قرار نداشت. مادر طبیعت نیز نعمات خود را بر انسان ارزانی می‌کرد. به‌تدریج شهرها گسترش پیدا کردند. جنگل‌ها نابود شدند و به این ترتیب اکسیژنی برای تنفس باقی نماند. حالا باید از میان ساختمان‌های بلند، خودمان را به پارک‌ها و باغ‌های زیبا برسانیم تا کمی هوای تازه تنفس کنیم. امروز می‌خواهیم درباره یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان مازندران، یعنی باغ گیاه شناسی نوشهر صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا این باغ زیبا و بوستان بهشتی را بهتر بشناسید.

 باغ گیاه شناسی نوشهر کجاست ؟

تصویری از ورودی باغ گیاهشناسی و اکولوژیکی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر در استان مازندران، نوشهر و در خیابان شریعتی این شهر قرار دارد.

معرفی باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر یکی از قدیمی‌ترین باغ های گیاه شناسی ایران است. این باغ در سال 1310  در شمال ایران افتتاح شده است. باغ گیاه‌شناسی نوشهر جزء باغ‌های اقماری گیاه‌شناسی تهران محسوب می‌شود. شرایط آب‌وهوای شمال کشور بسیار مطلوب است. خاک حاصلخیز، رطوبت مناسب هوا و همچنین بارش کافی باران باعث شده تا شمال کشور، به سرسبزترین خطه ایران تبدیل شود. همین مسئله مسئولان را به فکر احداث یک باغ گیاه‌شناسی برای حفظ گونه‌های مختلف گل‌وگیاه انداخت. واقعاً چه جایی را می‌توان بهتر از شمال ایران برای نگهداری از گل‌وگیاه انتخاب کرد؟

نمایی از باغ گیاهشناسی و اکولوژیکی نوشهر

این باغ شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. در این باغ می‌توانید از بخش گیاهان پیازی، آربراتوم، گلخانه تولید و گیاهان گرمسیری، گلخانه آموزشی، گیاهان دارویی، میوه‌های بومی، سوزنی برگان، مجموعه خزه‌ها و مجموعه‌های ساده دیدن کنید. فضاسازی در این باغ به‌خوبی انجام شده است. با حضور در باغ گیاه‌شناسی نوشهر، احساس می‌کنید که در بهشت موعود قدم می‌زنید. در این باغ حدود 23هزار گونه گل‌وگیاه مختلف مشغول زندگی هستند. انگار که این باغ، یک شهر مسکونی برای انواع گل‌وگیاه است. همین طور که در باغ قدم می‌زنید و از گیاهان زیبا دیدن می‌کنید، ناگهان چشمتان به برکه طبیعی و آب‌نماهای متعدد می‌خورد. از روی پل‌های چوبی عبور می‌کنید و می‌توانید در آلاچیق استراحت کنید.

جاذبه‌های دیدنی باغ گیاه‌شناسی نوشهر

چه جاذبه‌ای بیشتر از تماشای گل‌های زیبا و درختان سرسبز می‌خواهید!؟ اگر به گل‌وگیاه علاقه‌مند باشید، می‌توانید چشمان خود را از دیدن زیبایی طبیعت سیراب کنید. در این باغ بیش از 23هزار گونه گیاهی حضور دارند. از طرفی جالب است بدانید یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خزه استاندارد نیز در این باغ قرار دارد. در این بخش می‌توانید شاهد حدود 5هزار نمونه خزه از گروه‌های مختلف باشید. برخی از این خزه‌ها اولین رکورد کشف‌شده یا یک گونه جدید هستند.

تصویری از جاذبه‌های دیدنی باغ گیاه‌شناسی نوشهر

طراحی این باغ بسیار هوشمندانه انجام شده است. در هر بخش، گیاهان خاصی حضور دارند. به‌عنوان مثال یک بخش به جنگل‌های هیرکانی و بخشی دیگر به درختان سوزنی‌برگ اختصاص یافته است. طراحی و دکور هر قسمت نیز با دیگری متفاوت است. مسیرها به‌خوبی طراحی شده‌اند. در کنار هر مسیر، یک نهر آب جریان دارد. برکه‌های طبیعی و آب‌نماهای مصنوعی چهره باغ را به‌مراتب زیباتر کرده‌اند. در این میان آلاچیق‌های چوبی محیطی آرام برای استراحت بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید کنار پل‌های چوبی بایستید و عکس یادگاری بگیرید.

آشنایی با گونه‌های گیاهی موجود در باغ

این باغ 35‌هکتار وسعت دارد. بد نیست بدانید حدود 650 گونه متنوع شامل 250 گونه مختلف درختی، 170 گونه درختچه و 20 گونه بوته در کنار 90 گونه گیاهان پیازی، 100 گونه گیاهان علفی، گوشتی، کاکتوس و چندساله کاشته شده‌اند. همچنین می‌توانید شاهد تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در تمام کشور، 25 گونه خاص کاج، 30 گونه منحصر‌به‌فرد اکالیپتوس و ده‌ها گونه صنعتی مهم در کنار گیاهان بومی باشید. آربراتوم، مهم‌ترین کلکسیون این باغ محسوب می‌شود. در این کلکسیون می‌توانید شاهد گیاهانی با قدمت بیش از نیم قرن باشید.

هدف ساخت باغ گیاه شناسی نوشهر

نمایی از طبیعت سرسبز باغ گیاهشناسی و اکولوژیکی نوشهر

هدف اصلی از ساخت و احداث این باغ گیاه‌شناسی، حفظ و نگهداری از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض است. متأسفانه بسیاری از گونه‌های گیاهی در حال نابودی کامل هستند؛ اما به‌لطف این باغ، جان دوباره به آن‌ها بخشیده می‌شود. همچنین این باغ یک باغ آموزشی مهم برای دانشجویان رشته کشاورزی است. در این باغ به دانشجویان و علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود تا بتوانند به‌خوبی از گیاهان نگهداری کنند.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی

تصویری از طبیعت سرسبز باغ گیاهشناسی و اکولوژیکی نوشهر

برای بازدید از باغ گیاه شناسی، باید تقویم رویدادهای این باغ را دنبال کنید. از نظر سرسبزی و زیبایی، اردیبهشت‌ماه بهترین زمان بازدید از باغ محسوب می‌شود؛ اما نباید جشنواره‌های مختلف را فراموش کنید. به‌عنوان مثال همه‌ساله از 16 تا 19 بهمن‌ماه، جشنواره گل ارکیده در این باغ برگزار می‌شود. همچنین در اواسط اردیبهشت‌ماه تا اوایل خرداد می‌توانید شاهد جشنواره گل رز و گل لاله باشید؛ پس حتماً تقویم رویدادهای این باغ را بررسی کنید.

قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی نوشهر

  • مراقب باشید به گل‌ها و گیاهان آسیب نرسانید؛
  • چیدن گل‌ها و گیاهان ممنوع است؛
  • فقط از مسیرهای مخصوص پیاده‌روی عبور کنید و وارد مناطق کشت‌شده نشوید؛
  • کمپ‌زدن و پیک‌نیک در محوطه باغ ممنوع است؛
  • استعمال دخانیات در باغ ممنوع است؛
  • حیوانات خانگی اجازه ورود به باغ را ندارند؛
  • به‌هیچ‌وجه داخل محوطه باغ زباله نریزید؛
  • انجام بازی‌هایی همانند بدمینتون در باغ ممنوع است؛
  • عکاسی حرفه‌ای و تجاری با کمک تجهیزات مخصوص در باغ بدون هماهنگی قبلی ممنوع است؛
  • روشن‌کردن آتش در باغ ممنوع است؛
  • به دریاچه‌ها نزدیک نشوید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ

  • ساحل نوشهر؛
  • بوستان ولایت؛
  • بوستان نوید.

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی نوشهر


باغ گیاه‌شناسی نوشهر در فاصله کمی از شهر چالوس قرار دارد. به همین خاطر مسیر دسترسی به این باغ را از چالوس آغاز می‌کنیم. از شهر چالوس تا باغ گیاه شناسی نوشهر فقط 15‌کیلومتر معادل 20 دقیقه فاصله است. از چالوس وارد جاده ساحلی شوید. دقیقاً در انتهای جاده ساحلی و از کنار رود ماشلک نوشهر، باید به‌سمت شمال حرکت کنید. با ورود به بلوار اصلی، به‌سمت غرب بروید و از اولین خیابان به‌سمت چپ بپیچید.

هزینه بازدیدبرای بزرگ‌سالان 5هزار تومان و برای کودکان کمتر از 5 سال رایگان
ساعت بازدید9 صبح الی 6 بعدازظهر | ایام وفات و تعطیلات رسمی این مجموعه تعطیل است.
شماره تماس01152334811
آدرسمازندران، نوشهر، خیابان شریعتی

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره باغ گیاه شناسی نوشهر چیست؟ شما از کدام باغ های گیاه شناسی ایران دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین زمان بازدید از باغ گیاه‌شناسی چه زمانی است؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

باغ گیاه شناسی نوشهر در استان مازندران، 15‌کیلومتری شرق چالوس، شهر نوشهر و خیابان شریعتی قرار دارد.

این باغ همه‌روزه از ساعت 9 صبح الی 18 عصر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

در ایام وفات و تعطیلات رسمی این باغ تعطیل است.

هزینه بازدید از باغ برای بزرگ‌سالان 5هزار تومان و برای کودکان زیر 5 سال رایگان است.

بله، این باغ دارای پارکینگ عمومی است.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. صابر می گوید

    سلام، باغ گیاه شناسی نوشهر در ایام نوروز باز هست؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام صابر عزیز، با شماره درج‌شده در مقاله تماس بگیرید.
      01152334811

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.