باغ های گیاه شناسی ایران | تکه‌های پراکنده بهشت

0

باغ های گیاه شناسی ایران مکان‌هایی جادویی برای گشت‌وگذار، یادگیری و خاطره‌سازی میان گل و گیاهانی خیره‌کننده هستند. باغ گیاه‌شناسی کیو در لندن را می‌توان بزرگ‌ترین و مشهورترین باغ گیاه‌شناسی جهان دانست که سالانه میزبان گردشگران بی‌شماری از سراسر دنیاست. در بسیاری از شهرهای مشهور ایران نیز باغ‌های گیاه‌شناسی متعددی وجود دارند. قدمت برخی از آن‌ها به چندین قرن و قدمت برخی به چند سال می‌رسد. هر کدام از باغ‌های گیاه‌شناسی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که شما را مات‌ومبهوت خود می‌کنند. از جشنواره گل‌های داوودی در باغ گیاه‌شناسی مشهد گرفته تا عطر مطبوع بهارنارنج در باغ تاریخی ارم، این باغ‌ها هرکدام داستانی برای گفتن دارند. در این مطلب سفری چکیده، مفید و مجازی به ۶ باغ جذاب گیاه‌شناسی در ایران خواهیم داشت و بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد. شاید شما مهمان بعدی این باغ‌ها باشید؛ پس این مطلب را از دست ندهید تا باغ گیاه‌شناسی مناسبتان را کشف کنید.

باغ ملی ایران در تهران | نگین باغ های گیاه شناسی ایران

اگر می‌خواهید برای نخستین‌بار از باغ های گیاه شناسی ایران بازدید کنید، باغ گیاه شناسی ملی ایران گزینه مناسبی است. این باغ بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و جزء ۲۰ باغ برتر گیاه‌شناسی در دنیا به‌شمار می‌رود. باغ ملی در در اراضی چیتگرشمال‌غربی تهران و در کناره اتوبان تهران-کرج، یعنی پیکانشهر جای گرفته است. این باغ بر دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز گسترانده شده است. باغ ملی حدود ۱۴۵ هکتار وسعت دارد و قدمت آن به دهه ۳۰ بازمی‌گردد. این باغ بخش‌های گوناگونی دارد که هرکدام کلکسیونی رنگارنگ از گل‌های محسورکننده‌ای را در خود جای داده‌اند. بی‌شک با امکانات بی‌نظیری که این باغ در کنار مناظر رؤیایی‌اش دارد، آن را در دسته بهترین گزینه‌های سفر گردشگران قرار می‌دهد. برخی از امکانات این باغ شامل کافه، آلاچیق، رستوران، نمازخانه، پارکینگ، سرویس بهداشتی و امکان خرید گل و گیاه می‌شوند. شگرد پرورش گل و گیاه نیز در این باغ آموزش داده می‌شود.

اگر شما هم با شنیدن این توصیف‌ها و دیدن عکس‌های این باغ قند در دلتان آب شده، بهتر است در پاییز سراغ تماشای آن بروید. مناظری که باغ ملی در پاییز می‌سازد، ماورای تصور شما خواهد بود و آن‌ها را از یاد نخواهید برد. به این نکته هم توجه کنید که جشنواره‌های متنوعی نیز در فصل‌های مختلف سال برگزار می‌شود. جشنواره گلاب‌گیری در بهار و جشنواره پاییزه که مصادف با شکفتن بهشتی گل‌های داوودی است، نمونه‌های از این جشنواره‌ها هستند که گردشگران را مات‌ومبهوت خود می‌کنند. این باغ قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز دارد که البته بیشتر آن‌ها برای حفاظت از زیبایی باغ هستند و ما موظفیم به‌خودی‌خود آن‌ها را اجرا کنیم. اگر تا این باغ سفر کردید و دلی سیر گل‌های آن را تماشا کردید، بد نیست سری به موزه حشرات باغ نیز بزنید که تئاتری از جانوران جذاب کوچک طبیعت است.

باغ گیاه شناسی تبریز | قلب تفریحی باغ های گیاهشناسی ایران

اگر می‌خواهید غرق در گیاهان دارویی و گل‌های هفت‌رنگ شوید، بهتر است به دیار شهریار سفر کنید. باغ گیاه شناسی تبریز در شمال‌غربی و مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است. برای رسیدن به آن، به خیابان جام جم تبریز بروید و در نزدیکی داروخانه محجل نائبی و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی آن را پیدا کنید. این باغ با ۱۸‌هزار هکتار وسعت، علاوه بر اینکه تفرجگاه هزاران عاشقان طبیعت و گل‌هاست، یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی محسوب می‌شود که در اختیار دانشجویان کشاورزی دانشگاه تبریز است. باغ گیاه شناسی تبریز بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام به‌نحوی شما را شیفته خود می‌کنند. قدم زدن در راه‌های سنگ‌چین باغ، استراحت روی آلاچیق‌ها و تماشای انعکاس تمام این مناظر زیبا روی حوض زلال باغ، جزء تفریح‌هایی است که شما را در آن باغ زمین‌گیر می‌کنند.

اگر تاکنون به تبریز سفر کرده باشید، با آب‌هوای کوهستانی آن آشنایی خواهید داشت. تبریز زمستان‌های طاقت‌فرسایی دارد؛ پس اگر سرمایی هستید فکر سفر به تبریز در این فصل را از ذهنتان بیرون بریزید. محبوب‌ترین فصل برای سفر به این شهر و بازدید از باغ گیاه‌شناسی‌اش تابستان است که آب‌وهوای معتدل و مطبوعی را به گردشگران ارائه می‌کند. تبریز جزء جذاب‌ترین شهرهای ایران است که حرف‌های بسیاری در زمینه گردشگری برای گفتن دارد؛ پس اگر تا اینجا سفر کردید، بازدید از دیگر جاهای دیدنی آن نیز خالی از لطف نیست. برخی از مشهورترین جاهای دیدنی تبریز نزدیک به باغ گیاه‌شناسی آن شامل باغ ائل گلی، بازار تبریز، موزه قاجار و خانه مشروطه می‌شوند.

باغ گیاه شناسی مشهد | خانه عاشقان گل‌های داوودی

عکس از باغ گیاه شناسی مشهد

در حق باغ گیاه شناسی مشهد مانند سایر جاهای دیدنی مشهد آن کم‌لطفی شده است. این باغ در خرداد سال ۱۳۹۲ افتتاح شده و در بین باغ های گیاه شناسی ایران تازه‌تأسیس محسوب می‌شود. باغ گیاه شناسی مشهد در بلوار جمهوری مشهد و بین پل غدیر و چهارراه جای گرفته است. برای رسیدن به آن می‌توانید به‌راحتی سوار خط یک مترو مشهد شوید و در ایستگاه غدیر یا پروین اعتصامی پیاده شوید.

عکس از باغ گیاه شناسی مشهد

این باغ بخش‌های گوناگونی دارد که می‌توانید در آن‌ها ماجراجویی کنید و شگفتی‌های جدیدی را کشف کنید. اینجا می‌توانید در باغ رز اوج زیبایی رنگ قرمز را تماشا کنید؛ گیاهان دارویی را بررسی کنید و به گشت‌وگذار در باغ صخره‌ای بپردازید. جشنواره دائمی گل‌های داوودی این باغ نیز یکی از بخش‌هایی است که نباید از دست بدهید. در این جشنواره که سالانه در فصل پاییز برگزار می‌شود، ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل‌های داوودی سراسر ایران جمع‌آوری شده و با طراحی خاصی به نمایش گذاشته می‌شوند. امکانات رفاهی این باغ نیز خیال شما را داشتن بازدیدی رضایت‌بخش و بی‌دغدغه راحت می‌کند. در این باغ دمنوش‌سرا، کافی‌شاپ، رستوران، دهکده اقوام و سالن همایش بوتانیک وجود دارد که دست‌دردست‌هم بازدید لذت‌بخش‌تری را برای شما فراهم می‌کنند.

شما می‌توانید همه‌روزه از ۸ صبح تا ۱۲ شب به گشت‌وگذار در این باغ بپردازید. زیبایی‌های بی‌شمار باغ گیاه‌شناسی مشهد در هر فصل، آن را در زمره زیباترین باغ های گیاهشناسی ایران قرار می‌دهد. در مجموع می‌توان فصل بهار را به‌دلیل شکوفایی گل‌ها و برگزاری فستیوال‌های گوناگون، بهترین زمان بازدید از باغ گیاهشناسی مشهد معرفی کرد. تابستان‌ها با میوه دادن درختان و پاییزها و زمستان‌ها نیز با شکوفایی گل‌های داوودی مختلف، زمان‌های مناسبی برای بازدید از این باغ به‌شمار می‌روند.

باغ گیاه شناسی نوشهر | سفیر طبیعت جهان میان باغ های گیاه شناسی ایران

مگر می‌شود به شمال سفر کنید و طبیعت بی‌نظیرش را در هرگوشه‌اش نبینید؟ این باغ یکی دیگر از باغ های گیاهشناسی ایران است که لذت سفر به شمال کشور را دو چندان می‌کنید. باغ گیاه شناسی نوشهر، همان طور که از نامش پیداست، در استان مازندران و در خیابان شریعتی شهر نوشهر قرار دارد. باغ گیاهشناسی نوشهر که با نام باغ اکولوژی نوشهر نیز خطاب می‌شود، از نظر قدمت و وسعت، مقام دوم را میان باغ‌های گیاهشناسی کشورمان دارد. همچنین این باغ به‌عنوان باغ گیاه شناسی ناحیه رویشی هیرکانی انتخاب شده است. اهداف جذابی که این باغ دنبال می‌کند، علاوه بر حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و کمیاب، شامل آموزش مردم در این زمینه می‌شوند. باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان اثری طبیعی در فهرست سازمان میراث فرهنگی ثبت شد. امروزه علاوه بر شیفتگان و عاشقان علم گیاه‌شناسی، گردشگران متعددی به بازدید از این باغ می‌پردازند.

این باغ ۳۵هکتار وسعت دارد و کلکسیونی خیره‌کننده از ۶۵۰ گونه متفاوت از جمله ۹۰ گونه پیازی، ۴۵۰ گونه درختی و ۱۰۰ گونه علفی، گوشتی و کاکتوس در آن پرورش داده می‌شود. با بازدید از باغ گیاهشناسی تبریز، می‌توانید طبیعت کشورهای دیگر را نیز لمس کنید؛ چراکه در کنار گونه‌های بومی کشور، ده‌ها گونه مهم از سراسر دنیا در این باغ دیده می‌شوند. قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو کشور، ۳۰ گونه اکالیپتوس، تنها پایه بلوط چوب‌پنبه ایران و ۲۵ گونه کاج جزء جذاب‌ترین بخش‌های این باغ هستند که حتماً باید به آن‌ها سر بزنید.

باغ گیاه شناسی شیراز | زمزمه عطر سرمست‌کننده بهارنارنج

هیچ می‌دانستید باغ ارم شیراز یکی از مکان‌های گشت‌وگذار شاعران شیرازی و الهام‌بخش آثار آن‌ها بوده است؟ بی‌شک عطر مست‌کننده بهارنارنج در این باغ و گل‌های خوش‌رنگ‌ولعابش آن را جزء بهترین باغ های گیاهشناسی ایران قرار می‌دهد. به جرئت می‌توان گفت این باغ تکه‌ای بهشت است که در شمال‌غربی شیراز بر زمین آمده است. باغ ارم یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. کافی است به تصاویر این باغ نگاه کنید تا دلیل این امر را درک کنید. تاریخچه باغ ارم داستان مبهمی از حدس و گمان‌هاست. تاریخ دقیقی از زمان ساخت این باغ وجود ندارد. تنها می‌توان با نظر به سفرنامه‌های تاریخی، قدمت آن را به قرن دهم و یازدهم هجری‌قمری نسبت داد. نام این باغ را می‌توان در دوره‌های «آل اینجو»، «آل مظفر» و «سلجوقیان» نیز مشاهده کرد. شکل فعلی باغ گیاهشناسی شیراز به زمان «ناصرالدین شاه» باز می‌گردد.

این باغ جزء معدود باغ های گیاهشناسی ایران است که علاوه بر گل‌ها و گیاهان، معماری خارق‌العاده و آرایش بی‌بدیلش شما را خیره‌به‌خود خواهد کرد. بازدید از باغ ارم یک تیر و دو نشان است؛ چراکه عمارت رویایی باغ جزء آثار مهم تاریخی شیراز محسوب می‌شود و می‌تواند لذت سفر شما را دوچندان کند. موزه سنگ باغ نیز سنگ‌های تاریخی گران‌بهایی از جمله گوهر دریای نور دارد. نیازی به گفتن نیست که شیراز مملوء از جاهای دیدنی بی‌شمار است که باغ ارم تنها گوشه‌ای از آن‌هاست. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان از سایر جاهای دیدنی‌های شیراز نیز دیدن کنید.

باغ گیاه شناسی اصفهان | عضو جدید و جذاب باغ های گیاه شناسی ایران

باغ گیاه شناسی اصفهان یکی دیگر از باغ های گیاهشناسی ایران است که زمان چندانی از تأسیس آن نگذشته است. این باغ بیش از ۴۴ هکتار وسعت دارد و در منطقه شمال پارک ناژوان اصفهان جای گرفته است. برای کشت اولیه این باغ گونه‌های متنوعی از جمله ۱۲۰ گونه زنبق، ۷۵۰ گونه گل داوودی و بیش از ۵۰۰ گونه گل رز در نظر گرفته شد. این باغ مجموعه‌ای از درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ است. برکه‌های مصنوعی باغ نیز بخش دیگری از دیدنی‌های این باغ هستند که می‌توانند شما را ساعت‌ها سرگرم کنند. شما می‌توانید روزی را به قدم زدن در این باغ اختصاص دهید؛ از گل‌های رنگارنگ عکس بگیرید؛ اطلاعات و مشخصات گیاهان را بخوانید و زیر سایه درختان تنومند استراحت کنید.

امکانات رفاهی این باغ می‌توانند اوقات خوشی را برای گردشگران تضمین کنند. بررسی و مطالعه گیاهان بی‌شمار باغ نیز می‌تواند تجربه‌ای آموزنده و خاطره‌انگیز برای عاشقان علم گیاه‌شناسی باشد. بی‌شک باغ گیاه‌شناسی اصفهان قدم بزرگی در پیشرفت علم گیاه‌شناسی خواهد برداشت. حتماً شما هم با اصطلاح «اصفهان، نصف جهان» آشنایی دارید. دور از تصور است که تا اینجا سفر کنید و سراغ جاهای دیدنی‌های بی‌شمار اصفهان نروید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از باغ گیاه شناسی اصفهان سری به سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز بزنید.

از این سفر مجازی با ره بال آسمان به بهترین باغ های گیاه شناسی ایران لذت بردید؟ اکنون وقت سفری واقعی و خاطره‌انگیز به این باغ‌های جادویی است. شما از کدام باغ گیاهشناسی کشورمان بیشتر خوشتان آمد؟ حتماً نظر خود را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در تهران بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه محسوب می‌شود.

با توجه به آب‌وهوای کوهستانی تبریز، می‌توان فصل تابستان را بهترین زمان سفر به این شهر و باغ گیاه‌شناسی‌اش دانست.

باغ گیاه‌شناسی مشهد در خردادماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است.

بله. این باغ با نام باغ اکولوژی نوشهر نیز خطاب می‌شود.

تاریخ مشخصی از زمان ساخت باغ ارم در دسترس نیست؛ با این حال می‌توان قرن دهم و یازدهم را به‌عنوان زمان ساخت این باغ در نظر گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.