رودخانه سزار لرستان | رودی که سزاوار تماشاست

0

رودخانه سزار نامی شناخته‌شده در میان طرفداران گردشگری در استان لرستان است. این رودخانه یکی از پرخروش‌ترین رودهای غرب ایران هم به حساب می‌آید. آب پرتلاطم رودخانه، سزار را به یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ تبدیل کرده است. کاملاً مشخص است رودی با این همه ویژگی به یکی از جاذبه های گردشگری استان لرستان تبدیل شود. انواع ماهی‌‌های خوشمزه و زیبا در سزار شنا می‌کنند تا این رودخانه در کنار زیبایی، بساط ماهیگیری و آب‌بازی را برای گردشگران فراهم کند. گردشگرانی که لرستان را می‌شناسند، به‌خوبی می‌دانند که این رودخانه یکی از پرآب‌ترین رودهای ایران است. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا با رودخانه‌ای روبه‌رو باشیم که از کنار آن به‌راحتی نمی‌توان گذشت. در ادامه برای شما از رود خروشان سزار می‌گوییم. امیدواریم به لطف این اطلاعات یکی از بهترین رودخانه‌گردی‌های خود را تجربه کنید.

رود سزار کجاست؟

سزار یکی از رودهای همیشه پرآبِ استان لرستان است. این رودخانه که در میان محلی‌ها با نام آب دزه هم معروف است، یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه دز به حساب می‌آید. سزار دل کوه‌های زاگرس را می‌شکافد و با خروش بسیار از سرزمین زیبای لرستان می‌گذرد. برای اینکه دقیقاً‌ بدانید رودخانه سزار دورود کجاست و چگونه سرچشمه می‌گیرد، باید سراغ مناطق کوهستانی بروجرد،‌ دورود، ازنا و الیگودرز را بگیرید. رودهای کوچکِ دورود، الیگودرز و ازنا به هم می‌پیوندند تا آب رودخانه‌‌ای با نام ماربُره را تأمین کنند. از طرف دیگر رودهای کوچکی در سراب سفید، کرتول و گله‌رود نیز رودخانه دیگری را با نام رود تیره تشکیل می‌‌دهند. در نهایت این رود‌ها به رود بزرگ دیگری می‌پیوندند تا رودخانه خروشان سزار ایجاد شود. احتمال می‌رود نام‌گذاری سزار برای این رودخانه از واژه سه‌زار الهام گرفته شده باشد. این واژه پیوستن سه رودخانه به یکدیگر را در ذهن تداعی می‌کند.

رودخانه سزار دورود چه ویژگی‌هایی دارد؟

سزار یکی از شاخه‌های رودخانه معروف دز است. همان گونه که حتماً می‌دانید رود دز در نهایت به کارون می‌ریزد. سرچشمه‌گرفتن سزار از چندین رودخانه باعث شده تا این رود آبی همیشه خروشان داشته باشد. گذر رود از مناطق کوهستانی نیز جذابیت آن را دوچندان کرده است. سزار در طول این مسیر، پیچ‌و‌تاب‌های زیادی بر می‌دارد و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌‌دهد. سزار به لحاظ طول نیز یکی از درازترین رودهای ایران است. طول این رود به همراه رودخانه دز تا منطقه بندقیر، ۵۱۵ کیلومتر برآورد می‌شود. این رودخانه حدود ۰.۴درصد شیب دارد. این شیب در میان رودخانه‌های ایران شیبی نسبتاً تند به حساب می‌آید. دلیل آن را می‌توان در گذر آب از میان مناطق کوهستانی دانست. وجود چنین شیبی باعث شده تا آب رود سزار حتی در فصل‌های کم‌بارش نیز خروشان باشد.

وسعت آبگیر این رودخانه ۲۲ هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع محاسبه شده است. گفته می‌شود سزار سالانه ۷،۳۹۶ میلیون‌ مترمکعب آبدهی دارد. کاملاً مشخص است رودی با چنین وسعت آبدهی، مناطق اطراف را حسابی سیراب می‌کند. به لطف آب فراوان رودخانه، در تمامی مسیری که رودخانه سزار دورود جریان دارد، سرسبزی و طراوت برقرار است. به این نکته نیز اشاره کنیم بعضی از قسمت‌های رود، مسیر دشواری دارد. انصافاً باید اعتراف کرد طی‌کردن این مسیر دشوار به دردسرش می‌ارزد و منظره‌های بسیار تماشایی در مناطق دورافتاده رود پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد.

رودخانه سزار لرستان چه جاذبه‌های دارد؟

عاشقان رودخانه با ما هم‌‌عقیده‌اند که سزار، سراسر جاذبه است. در هر کجای این رود که اتراق کنید، با آبی خروشان روبه‌رو می‌شوید. با این حساب آب‌تنی و رودخانه‌گردی، اولین جاذبه سزار است. از این جاذبه که بگذریم به ماهی‌های خوشمزه این رودخانه می‌رسیم. جالب است بدانید سزار یکی از پرماهی‌ترین رودهای ایران به حساب می‌آید. ماهی‌هایی مانند انواع گونه‌‌‌های کفال، ماهی‌های کف‌زی، گربه‌ماهیان و چندین گونه کپور در سزار به‌وفور یافت می‌شود. همان‌گونه‌ که بهتر از ما می‌دانید بعضی از این ماهی‌ها مانند کپور، طعمی خوشمزه دارد. به همین دلیل اگر راهی سزار هستید، حتماً چوب ماهیگیری همراه داشته باشید. ناگفته نماند ماهیگیری در آب‌های خروشان در کنار لذتی که به همراه دارد، کار هیجان‌انگیزی است و گردشگران را چندین ساعت سرگرم می‌کند.

رود سزار در مسیر طولانی که طی می‌کند، از کنار راه آهن سراسری ایران هم می‌گذرد. عبور قطار از کنار رودخانه نیز یکی دیگر از جاذبه هایی است که گردشگران آن را غنیمت می‌دانند. عکسبرداری از حرکت قطار در کنار رودخانه کاری است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به سزار انجام دهید. همان‌گونه که اشاره کردیم سزار در نهایت به رود دز می‌ریزد. به این ترتیب اگر از رودخانه‌گردی سیر نمی‌شوید، می‌توانید مسیر سزار را دنبال کنید و به دز برسید. جالب است بدانید سد دز در مسیر رودخانه دز قرار دارد. به لطف این شرایط می‌توانید سری به یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران بزنید و دریاچه زیبای سد دز را به تماشا بنشینید.

رودخانه سزار لرستان برای رفتینگ مناسب است؟

سزار نسبت به دیگر رودهای بزرگ ایران، رودی کم‌عرض به حساب می‌آید. این ویژگی‌ باعث شده آبی خروشان در این رود جریان پیدا کند. به لطف این امواج، رودخانه سزار دورود به یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ تبدیل شده است. رفتینگ ورزشی هیجان‌انگیز، اما پرمخاطره است. این خطر در سزار بیشتر می‌شود؛ زیرا این رودخانه در کنار آب خروشان، پیچ‌و‌خم‌های تندی هم دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً به همراه رفتینگ‌سوارهای حرفه‌ای راهی این منطقه شوید. حتی اگر قصد رفتینگ نداشته باشید، باز هم آب این رودخانه شما را وسوسه می‌کند تا تنی به آب بزنید. آب‌بازی در اطراف رودخانه هیچ اشکالی ندارد؛ اما کاملاً داخل آب نروید. خدای ناکرده ممکن است زیر پای شما خالی شود و جریان تند آب شما را با خود ببرد. سزار تاکنون چندین نفر را کام مرگ کشانده‌ است.

رود سزار به کدام جاهای دیدنی دورود نزدیک است؟

سزار به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد یک سفر خاص را به گردشگری در این رودخانه اختصاص دهید. البته از آنجایی که جاهای دیدنی بی‌شماری در استان لرستان انتظار گردشگران را می‌‌کشد، خالی از لطف نیست اگر با یک تیر چند نشان بزنید. به همن دلیل پیشنهاد می‌کنیم پس از اینکه حسابی در سزار گشت‌و‌گذار کردید، راه دره نی گاه را در پیش بگیرید. این دره زیبا در همسایگی شهر دورود قرار دارد. گردشگران علاقه‌مند به تاریخ ایران بهتر است حتماً سری به قلعه فلک الافلاک، در خرم‌ آباد بزنند. پس از اینکه از این قلعه بازدید کردید، راهی دریاچه کیو شوید. این دریاچه پس از فلک الافلاک، دومین جای گردشگر استان لرستان شناخته می‌شود. دره خزینه، دره شیزر، مخمل کوه، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، آبشار بیشه و تنگه لی لی دورود از جاهایی است که خاطره گردشگری در لرستان را کامل می‌کند.

رودخانه سزار دورود در چه زمانی از سال تماشایی‌تر است؟

در اینجا اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که سزار در تمامی فصل‌های سال پر آب و خروشان است. با این حال اگر می‌خواهید این رودخانه را خروشان‌تر از همیشه ببینید، برنامه‌ای برای گردشگری در بهار ترتیب دهید. امواج این رودخانه در بهار به اندازه‌ای خروشان می‌شود که رفت‌سوارها و ماجراجویان را به خود فرا می‌خواند. لرستان بهارانه‌های تماشایی دارد. مناطق کوهپایه‌ای اطراف رودخانه، سرسبز می‌شود و شکوفه‌های بهاری مشام گردشگران را عطرآگین می‌کند. زیبایی سزار و محیط اطراف آن در اردیبهشت هوش از سر گردشگران طبیعت‌دوست می‌برد. از بهار که بگذریم به تابستان‌های لرستان می‌رسیم.

از آنجایی که با منطقه‌ای کوهپایه‌ای روبه‌رو هستیم، تابستان‌های لرستان آب‌و‌هوای بسیار گرمی ندارد. از طرف دیگر حضور در کنار رودخانه نیز گردشگران را به انداز‌ه‌ای خنک نگه می‌دارد که احساس گرما نکنند. این رودخانه حتی در پاییز هم باصفاست. از اواسط پاییز که بگذریم روی دیگر سکه آب‌و‌هوای لرستان پدیدار می‌شود و سوزوسرما این منطقه را فرا می‌گیرد. همان‌گونه که حدس زده‌اید لرستان زمستان‌های سردی دارد. این شرایط باعث شده تا در زمستان پرنده در اطراف سزار پر نزند.

رودخانه سزار لرستان از کدام‌ راه خوش‌مسیرتر است؟

سزار در قسمت وسیعی از استان لرستان جریان دارد؛ اما اگر می‌خواهید بهترین جای این رودخانه را ببینید، راهی شهرستان دورود در لرستان شوید. این شهر از مرکز استان لرستان ۸۴.۴ کیلومتر فاصله دارد. رودخانه‌ای که از شهر دورود تا ایستگاه تنگ پنج جریان دارد را با نام سزار می‌شناسیم. لازم به ذکر است در نیشابور نیز روستای زیبایی با نام دررود وجود دارد. این دو نام به لحاظ نگارش و تلفظ شباهت زیادی دارند؛ اما به لحاظ جغرافیایی، دررود نیشابور فرسنگ‌ها از دورود لرستان دورتر است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرسلرستان - دورود در مسیر راه آهن سراسری به سوی جنوب ایران

رودخانه سزار لرستان مکانی خاص برای گردشگری است. در این منطقه در کنار رودخانه‌گردی، فرصتی پیدا می‌کنید تا گشتی جانانه در طبیعت بکر این ناحیه بزنید. رفتینگ در آب‌های خروشان،‌ ماهیگیری و گشت‌و‌گذار در طبیعت از جاذبه های گردشگری در اطراف این رودخانه به حساب می‌آید. در پایان از آنجایی که همراهان خود در ره بال آسمان را کاملاً می‌شناسیم و می‌دانیم شما هم خاطره‌های خوشی از گردشگری در این منطقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خاطره‌های خوش و تجربه‌های سودمند خود از گردشگری در سزار را با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

رودخانه‌ای که در استان لرستان از شهر دورود تا ایستگاه تنگ پنج جریان دارد را با نام رود سزار می‌شناسیم.

آب خروشان، طبیعت‌ بکر و ماهی‌های خوشمزه از مهم‌ترین ویژگی‌های رودخانه سزار به حساب می‌آیند.

رود سزار یکی از پرپیچ‌و‌خم‌ترین رودخانه‌های ایران است. این شرایط باعث شده تا رفتینگ جانانه‌ای برای رفیتنگ‌سوارها در این رودخانه مهیا شود.

برای تماشای رودخانه سزار باید راه شهرستان دورود در استان لرستان را در پیش بگیرید.

قلعه فلک الافلاک،‌ دره خزینه، دره شیزر، مخمل کوه، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، آبشار بیشه و تنگه لی لی دورود از جاهایی است که خاطره‌گردشگری در لرستان را کامل می‌کند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.