ییلاق اوپرت سمنان | سفر به تلاقی خاطره‌انگیز جنگل و بیابان

0

آیا قصد سفر به استان سمنان یا استان مازندران را دارید؟ نظرتان راجع به بازدید از ییلاق اوپرت سمنان چیست؟ این ییلاق دیدنی که در شمالی‌ترین نقطه استان سمنان و جنوبی‌ترین نقطه استان مازندران قرار دارد، محل برخورد طبیعت کویری با جنگلی است. چشم‌اندازهای به‌یادماندنی، آب‌وهوایی مطبوع، شب‌نشینی، تماشای ستارگان و چشیدن لبنیات محلی بخشی از جذابیت‌های سفر به اوپرت است. تفریحات در اوپرت چیست؟ چگونه باید به آن برسیم؟ برای سفر به چه وسایلی نیاز داریم؟ سایر جاهای دیدنی سمنان نزدیک به اوپرت چیست؟ یافتن پاسخ سؤال‌هایی از این قبیل باعث می‌شود سفری جذاب با خیالی آسوده داشته باشید؛ پس با ما همراه باشید تا این ییلاق زیبا را کاوش کنیم.

ییلاق اوپرت کجاست؟

دشت زیبا در ییلاق اوپرت درسمنان

اوپرت منطقه‌ای ساخته شده از برخورد طبیعی و جادویی کوهستان و جنگل است. این ییلاق مانند مرزی طبیعی میان دو استان سمنان و مازندران قرار گرفته است. ساکنان این دو استان و گردشگران بی‌شماری از استان‌های دیگر سالانه این ییلاق جذاب را برای سفر انتخاب می‌کنند.

این منطقه مرزی ۵۵ کیلومتر با شمال شهرستان مهدی شهر فاصله دارد. اوپرت در جنوبی‌ترین نقطه مازندران و شمالی‌ترین نقطه سمنان قرار گرفته است و با دیواره‌های خود از فلات مرکزی ایران، کویر و جنگل را در دل خود جای داده است. اگر شما عاشق چشم‌اندازهای خیره‌کننده مناطق ییلاقی ایران هستید، اوپرت مخصوص شماست.

معرفی ییلاق اوپرت سمنان

معرفی ییلاق اوپرت درسمنان

ییلاق اوپرت منطقه‌ای دیدنی با طبیعتی چشم‌نواز است که سالانه گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را شیفته خود می‌کند. این منطقه به‌عنوان مرزی طبیعی میان استان سمنان و استان مازندران ظاهر می‌شود؛ به‌طوری که جنوبی‌ترین بخش استان مازندران را به شمالی‌ترین بخش استان مازندران متصل می‌کند.

این ییلاق جنگل را به کوهستان متصل کرده و طبیعت کویری و جنگلی را کنار هم ارائه می‌دهد. سفر به این منطقه به‌معنی تماشای طبیعتی سرسبز و منحصربه‌فرد و لذت بردن از آب‌وهوایی مطبوع است. ارتفاع زیاد اوپرت باعث هدایت ابرهای باران‌زا از استان مازندران به دامنه شمالی منطقه می‌شود؛ ازاین‌رو سمت شمالی دیواره همواره از شما با گیاهان سرسبز و تازه استقبال می‌کند. از طرفی، سمت جنوبی دیواره طبیعتی بیابانی به شما ارائه می‌دهد. این ییلاق فقط ۵۵ کیلومتر با شمال شهرستان مهدی شهر فاصله دارد.

جاذبه های گردشگری ییلاق اوپرت

ییلاق اوپرت چند جاذبه اصلی دارد که سالانه گردشگران متعددی را جذب خود می‌کند. با ما همراه باشید تا آن‌ها را بررسی کنیم:

  • اقیانوس ابر

اقیانوس ابر در ییلاق اوپرت درسمنان

تماشای اقیانوس ابر عامل اصلی شهرت و دل‌ربایی اوپرت است. اگر عکس‌های این مطلب را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که منظور از اقیانوس ابر چیست. تماشای اقیانوس های ابر ایران، تجربه‌ای است که شما را سرمست می‌کند و هرگز از خاطرتان پاک نخواهد شد. هرچند اقیانوس ابر را می‌توان در منطقه‌های دیگری نظیر فیلبند نیز تماشا کرد؛ اما تماشای آن در اوپرت حس دیگری دارد. در این ییلاق ابر‌ها ماندگاری بیشتری دارند و ترکیب چشم‌انداز کویری و جنگلی زیر ابرها، تصاویر منحصربه‌فردی را به وجود می‌آورند.

  • دشت زیبا

دشت زیبا در ییلاق اوپرت درسمنان

جاذبه‌های طبیعی و دشت زیبای اوپرت دلیل دیگری برای سفر به این منطقه است. چندین جاذبه طبیعی در این منطقه وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتماً به آن سر بزنید. چندین چشمه اطراف این ییلاق وجود دارند که شامل كنگل چشمه، بالا لوتی گرد چشمه، پايين لوتی گرد چشمه، عمارت سرچشمه، چشمه فینسک، قل‌قل چشمه و كله چشمه می‌شوند. تنگه هیکو، جنگل بولا، آبشار خزه بن، عمارت ابراهیم‌خان ملاده، راه گوگلی، جنگل‌های راش و انجیلی نیز در این منطقه وجود دارند.

  • عشایر و ایل سنگسر

اگر به فرهنگ‌های محلی علاقه دارید، بازدید از ییلاق خیره‌کننده اوپرت در تابستان را از دست ندهید. در این فصل عشایر ایل سنگسر در این منطقه سکونت می‌گزینند. معاشرت با این ایل و تماشای زندگی روزمره آن‌ها، فرصتی خاص و لذت‌بخش برای تمام گردشگران است. همچنین فراموش نکنید که محصولات لبنی و دامی آن‌ها نظیر پنیر، شیر، خامه و سرشیر محلی را امتحان کنید.

امکانات رفاهی ییلاق اوپرت

خوشبختانه از آنجایی که ییلاق دیدنی اوپرت فاصله کمی مهدی شهر (۵۵ کیلومتر) دارد، نیازی نیست نگران کمبود امکانات رفاهی باشید. شما می‌توانید به‌راحتی به این شهر بروید و از امکانات آن استفاده کنید.

تفریح در ییلاق اوپرت

دنبال روش‌های تفریح کردن در اوپرت می‌گردید؟ خوشبختانه محیط رویایی اوپرت می‌تواند شما را ساعت‌ها و روزها سرگرم کند. در ادامه برخی از تفریحات جذاب اوپرت را بررسی می‌کنیم.

  • کوه‌نوردی

کوه‌نوردی ییلاق اوپرت سمنان

اگر به تصاویر اوپرت نگاه کنید، متوجه می‌شوید این ییلاق بکر مخصوص کوه‌نوردان است. گشت‌وگذار در دامنه‌های اوپرت و صعود به ارتفاعات آن می‌تواند تجربه‌ای باشد که هرگز فراموش نخواهید کرد.

  • پیاده‌روی

اگر چندان اهل کوه‌نوردی نیستید، می‌توانید از پیاده‌روی در این ییلاق نیز لذت ببرید. دشت‌های سرسبز، آسمانی خوش‌رنگ و هوایی مطبوع اوپرت شما را یاد داستان‌های فانتزی خواهد انداخت. پس پیاده‌روی در طبیعت خیره‌کننده اوپرت را از دست ندهید. فراموش نکنید که کفش مناسب هنگام بازدید از این منطقه همراه خود داشته باشید.

  • عکاسی

طبیعت زیبا همواره یکی از سوژه‌های اصلی عاشقان عکاسی بوده است. اگر شما هم عاشق عکاسی هستید، ییلاق اوپرت مکانی ایدئال برای این کار است. حتی اگر اهل عکاسی نیستید نیز پیشنهاد می‌کنیم چند عکس یادگاری در این منطقه بگیرید.

  • پیک‌نیک

پیک‌نیک در ییلاق اوپرت درسمنان

پیک‌نیک در طبیعت جزو تفریحات اصلی بیشتر مردم است که باعث پاکیزگی جسم و روان می‌شود. ییلاق دیدنی اوپرت نیز سوژه‌ای مناسب برای پیک‌نیک است؛ پس فراموش نکنید خوردنی‌های گوناگون بیاورید و در دامن طبیعت شمال ایران از آن‌ها لذت ببرید.

  • شب‌مانی

شب‌مانی در ییلاق اوپرت درسمنان

تماشای آسمان پرستاره شب، حسی عرفانی و لذت‌بخش است که هرکس باید آن را تجربه کند. شب‌های اوپرت بهترین مکان برای این کار است. آسمان اوپرت خالی از ابر و مملوء از ستارگان و نور مهتاب درخشان است. اگر تصمیم به کمپ‌کردن در این ییلاق کردید، فراموش نکنید که سرتان را بالا بگیرید.

بهترین زمان بازدید از ییلاق اوپرت

بهترین زمان بازدید از ییلاق اوپرت

حتماً شما هم برای بازدید از اوپرت هیجان دارید و دنبال بهترین زمان برای سفر خود هستید. در ادامه تجربه بازدید از اوپرت را در دو نیمسال بررسی می‌کنیم.

  • نیمسال اول: فصل‌های بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از اوپرت در نظر گرفت. در این فصل‌ها شما می‌توانید اقیانوس های ابر ایران را مشاهده کنید و خاطراتی فراموش‌نشدنی برای خود بسازید. آب‌وهوای دل‌پذیر و هوای خنک شب‌ها باعث شده بسیاری از توریست‌های در این فصل‌ها سراغ اوپرت بروند. تماشای شب‌های مهتابی، گفت‌وگو با عشایر و چشیدن محصولات لبنی آن‌ها جزو مزیت‌های سفر به اوپرت در بهار و تابستان است.
  • نیمسال دوم: همان طور که احتمالاً حدس می‌زنید، پاییز و زمستان را نمی‌توان زمان مناسبی برای بازدید از ییلاق اوپرت سمنان در نظر گرفت. تحمل هوای سرد در این فصل‌ها می‌تواند سفر را برای شما سخت کند. از طرفی بارش سنگین برف و باران باعث می‌شود دسترسی به اوپرت سخت شود. البته اگر قصد سفر در پاییز را دارید، می‌توانید با همراه داشتن امکانات لازم و لباس مناسب از چشم‌اندازهای رنگارنگ و دل‌نواز پاییزی اوپرت لذت ببرید. بی‌شک هر فصل اوپرت رنگ و زیبایی متفاوتی دارد که سختی مسیر را جبران می‌کند.

امکان اقامت در ییلاق اوپرت

امکان اقامت در ییلاق اوپرت

بسیاری بازدید از اوپرت را به چشم سفری یک‌روزه می‌بینند؛ اما اگر به عکس‌های این ییلاق نگاه کنید، حتماً شما هم وسوسه می‌شوید بازدید خود را طولانی‌تر کنید. بی‌شک هضم زیبایی چشم‌نواز اوپرت با چند ساعت امکان‌پذیر نیست. خوشبختانه امکان کمپ‌کردن و چادرنشینی در این ییلاق رؤیایی وجود دارد. اگر هم توانایی کمپ کردن ندارید، می‌توانید شب را در روستاهای مجاور بگذرانید و از هم‌نشینی با مردم مهمان‌نواز روستا لذت ببرید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه نیز گزینه دیگری است که می‌توانید سراغ آن‌ها بروید. برخی از شهرهای اطراف اوپرت که می‌توانید برای اقامت سراغ آن‌ها بروید، مهدی شهر و شهمیرزاد هستند. فاصله این دو شهر از اوپرت به‌ترتیب ۵۰ و ۶۸ کیلومتر هستند و رسیدن به آن‌ها حدوداً یک ساعت و نیم و یک ساعت و ربع زمان می‌برد.

جاهای دیدنی نزدیک به اوپرت

چندین دیدنی جذاب اطراف اوپرت وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از این ییلاق سراغ آن‌ها بروید. در ادامه برخی از آن‌ها و فاصله‌شان از اوپرت را بررسی می‌کنیم:

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به ییلاق اوپرت

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به ییلاق اوپرت

اگر می‌خواهید فقط چند ساعت در منطقه اوپرت گشت‌وگذار کنید، به وسایل خاصی نیاز ندارید. فقط فراموش نکنید آب و غذای کافی، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب همراه خود ببرید. اگر هم قصد کمپ‌کردن و شب‌مانی در این ییلاق را دارید، بهتر است وسایل زیر را همراه خود ببرید تا شبی دل‌نشین و به‌یادماندنی را تجربه کنید:

  • آتشزنه
  • تلفن همراه
  • داروهای شخصی و عمومی
  • عینک آفتابی
  • لباس مناسب
  • ذغال و هیزم
  • چادر مسافرتی
  • فندک یا کبریت
  • کیسه خواب
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • کرم ضدآفتاب
  • آب آشامیدنی
  • بادگیر
  • زیرانداز
  • فلاسک چای
  • چند وعده غذای کافی
  • کلاه آفتاب‌گیر
  • کفش پیاده‌روی
  • بالش گردنی
  • کیسه زباله
  • چراغ‌قوه

مسیر دسترسی به ییلاق اوپرت

برای بازدید از اوپرت هیجان‌زده شده‌اید و دنبال مسیر سفر می‌گردید؟ خوشبختانه مسیر دسترسی به اوپرت ساده و تماشایی است. برای رسیدن به این ییلاق منحصربه‌فرد، باید ابتدا خودتان را به شهرستان مهدی شهر در استان سمنان برسانید. مهدی شهر نزدیک سمنان است و فقط ۲۰ کیلومتر با شمال‌شرق آن فاصله دارد. در مهدی شهر مسیر خود را در جاده مهدی شهر به‌سمت ساری ادامه دهید. حدود ۳۰ کیلومتر که در این جاده ادامه دهید، تابلو اعلانی در سمت چپ این جاده خواهید دید. جذابیت اصلی این مسیر در این نقطه آغاز می‌شود. به‌سمت منطقه حفاظت‌شده پرور بروید. از روستاهای کولیم، کاور و ملاده گذر کنید و از طبیعت بکر اطراف آن‌ها لذت ببرید. هنگامی که به سرخده رسیدید، از خروجی سمت راست روستا به اوپرت خواهید رسید.

دقت کنید که برای رسیدن به ییلاق اوپرت چند مسیر وجود دارد؛ اما مسیری که بررسی کردیم، راحت‌تر از بقیه است. اگر از تهران عازم سفر می‌شوید، می‌توانید در مسیر فیروزکوه خودتان را به اوپرت برسانید. از فیروزکوه به ورسک، خطیر کوه و در نهایت به اوپرت خواهید رسید. مزیت این مسیر این است که می‌توانید از چندین دیدنی خاطره‌انگیز نظیر راه‌آهن شمال، غار اسپهبد خورشید، گردنه کدوک و پل ورسک نیز بازدید کنید.

اکنون که با ره بال آسمان همراه شدید تا به ییلاق اوپرت سمنان سفر کنیم، وقت آن رسیده چمدان‌های خود را آماده کنید و بلیط سفرتان را رزرو کنید. شما کدام فصل را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنید؟ منتظر خواندن نظر شما هستیم.

این منطقه مرزی ۵۵ کیلومتر با شمال شهرستان مهدی شهر فاصله دارد. اوپرت در جنوبی‌ترین نقطه مازندران و شمالی‌ترین نقطه سمنان قرار گرفته است.

تفریحات در ییلاق اوپرت شامل کوه‌نوردی، پیاده‌روی، عکاسی، پیک‌نیک و شب‌مانی می‌شوند.

با توجه به آب‌وهوای مطبوع و چشم‌اندازهای دل‌نواز ییلاق اوپرت در فصل‌های تابستان و بهار، می‌توان این دو فصل را بهترین زمان سفر به اوپرت در نظر گرفت. همچنین در فصل تابستان می‌توانید با عشایر منطقه معاشرت کنید و محصولات لبنی آن‌ها را تهیه کنید.

اگر می‌خواهید تنها چند ساعت در منطقه اوپرت گشت‌وگذار کنید، به وسایل خاصی نیاز ندارید. فقط فراموش نکنید آب و غذای کافی، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب همراه خود ببرید. اگر هم قصد کمپ کردن و شب‌مانی در این ییلاق را دارید، به وسایلی نیاز دارید که در همین مطلب آن‌ها را بررسی کردیم.

خوشبختانه از آنجایی که ییلاق دیدنی اوپرت فاصله کمی مهدی شهر (۵۵ کیلومتر) دارد، نیازی نیست نگران کمبود امکانات رفاهی باشید. شما می‌توانید به‌راحتی به این شهر بروید و از امکانات آن استفاده کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.