جمعه بازار پروانه | مجلس دورهمی عتیقه‌فروش‌های تهران

مکانی نوستالژیک برای خرید

3

در استان تهران بازارهای زیادی وجود دارد که برای خرید انواع و اقسام کالاها می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. یکی از این مکان‌ها هم جمعه بازار پروانه است. البته در این جمعه بازار همه چیز در نوع خود منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود و حتی می‌توان اینجا را یک نمایشگاه آثار هنری در نظر گرفت. در این مکان می‌توانید آخرین صنایع‌دستی هنرمندان را از نظر بگذرانید و به دنبال اشیاء آنتیک و عتیقه برای خانه خود بگردید. همه این‌ها موجب شده‌اند تا بازار پروانه یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار برود و در کنارش، به‌عنوان یکی از محبوبترین مراکز خرید تهران مشهور شود. در ادامه با ره بال آسمان همراه شوید تا شما را به این بازار زیبا و رنگارنگ ببریم و هرآنچه برای بازدید از این مکان لازم است را به شما بگوییم.

جمعه بازار پروانه کجاست؟

جمعه بازار پروانه در اراضی عباس آباد و باغ هنر تهران قرار دارد که در اتوبان حقانی شرق و نزدیک به باغ کتاب واقع شده است.

آشنایی با جمعه بازار پروانه

جمعه بازار پروانه که تا چندی پیش با عنوان جمعه بازار پارکینگ پروانه نیز شناخته می‌شد، مکانی مناسب برای خرید اشیاء آنتیک و قدیمی به حساب می‌آید. همین طور فرصت خرید آثار هنری و صنایع‌دستی را نیز فراهم می‌کند. قدمت این بازار به حدود 20 سال قبل باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون به مکانی محبوب برای گردهمایی هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار هنری تبدیل شده است. جالب آن که حتی اگر قصد خرید وسیله‌ای را نداشته باشید باز هم جمعه بازار مکان مناسبی برای گشت‌و‌گذار شما شمرده می‌شود. می‌توانید با قدم‌زدن در این بازار، به تماشای آثار هنری چشم‌نواز بپردازید و از دیدن رنگ‌های زیبا و صنایع‌دستی لذت ببرید. شهرت بازار پروانه به قدری زیاد شده است که حتی گردشگران خارجی هم در حین سفرشان به تهران، حتماً بازدید از این مکان را در برنامه‌های خود دارند و گشتی در این مکان تماشایی می‌زنند.

آدرس جدید جمعه بازار پروانه

برای سال‌ها، خیابان جمهوری که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تهران است، میزبان جمعه بازار پروانه بود و هر جمعه، جمعیت زیادی به سوی این خیابان روانه می‌شدند تا به خرید و تماشای صنایع‌دستی کشورمان بپردازند. در آن دوره، این جمعه بازار درون پارکینگ پاساژ پروانه برپا می‌شد و وجه تسمیه بازار هم به نام این پاساژ اشاره دارد. هر جمعه در پارکینگ پروانه غلغله‌ای برپا بود و علاقه‌مندان به آثار هنری، صنایع‌دستی و لوازم عتیقه به گرد هم می‌آمدند و با یکدیگر به مبادله و گفت‌و‌گوهای طولانی و دلچسب می‌پرداختند. اما همان طور که بالاتر گفتیم به‌تازگی بازار پروانه را به اراضی عباس آباد و باغ هنر منتقل کرده‌اند. برای بازدید از اینجا باید مسیر اتوبان حقانی شرق را پیش گرفت.

خرید از جمعه بازار پروانه

بازار پروانه در دو طبقه میزبان خریداران است. در این مکان می‌توان انواع دست‌سازه‌های هنری و لوازم آنتیک و ارزشمند را خریداری کرد. فرش‌های تزئینی و دستباف، پوشاکی که به‌ویژه با طرح‌های سنتی و به دست هنرمندان کشورمان تهیه شده باشند، روسری‌ها و شال‌های رنگارنگ و لباس‌های سنتی اقوام ترکمن، بلوچی، افغان و … همگی از کالایی هستند که در این بازار فروخته می‌شود. در کنار این‌ها، فندک، میناکاری، ظروف مسی، شمع‌های تزئینی و زیبا از دیگر وسایل فروشی این بازار هستند. لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، محصولات خارجی و لباس‌های دست دوم در بازار پروانه ممنوع است.

جاهای دیدنی نزدیک به جمعه بازار پروانه

مسیر دسترسی به جمعه بازار پروانه

بازار پروانه در اتوبان حقانی شرقی قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از خروجی کتابخانه ملی خارج شد و خود را به مجموعه باغ هنر رساند. شما می‌توانید با خودروی شخصی به اینجا بروید یا از طریق وسایل نقلیه عمومی از این مکان بازدید کنید. مترو ایستگاه حقانی در چند قدمی باغ هنر قرار دارد. با کمی پیاده‌روی می‌توانید خودتان را بازار پروانه برسانید. اگر هم می‌خواهید با تاکسی به اینجا بروید، باید در ایستگاه تاکسی میدان ونک ماشین‌های باغ هنر را سوار شوید. در آخر باید اشاره کنیم که چند خودرو ون هم در نزدیکی باغ هنر برای خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. 

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدیدجمعه‌ها، 8 صبح تا 5 عصر
وب‌سایتbazarparvane.com
اینستاگرامbazarparvane@
آدرستهران، اتوبان حقانی شرق، خروجی کتابخانه ملی، باغ هنر

به جمعه بازار پروانه رفتیم که تا چندی پیش به بازار پارکینگ پروانه هم شهرت داشت. نگاهی به اجناس آنتیک و منحصربه‌فردی انداختیم که در این بازار به فروش می‌رود. تعدادی از این لوازم را نیز برایتان نام بردیم تا در حین بازدید حتماً به آن‌ها نیم نظری بیندازید. در ادامه آدرس جدید این مکان را هم گفتیم تا برای بازدید از بازار پروانه سردرگم نشوید و مسیر درست را پیش بگیرید. آیا تا به حال از بازار پروانه بازدید کرده‌اید؟ پیشنهاد می‌کنید در حین دیدن این بازار، خرید کدام کالاها را در اولویت خود قرار دهیم و سراغ کدامشان نرویم؟ منتظر دیدگاه شما و همراهان ره بال آسمان هستیم.

در حال حاضر جمعه بازار پروانه در اراضی عباس آباد و باغ هنر تهران قرار دارد که در اتوبان حقانی شرق و نزدیک به باغ کتاب واقع شده است.

تا چندی پیش این جمعه بازار در پارکینگ پاساژ پروانه در خیابان جمهوری برپا می‌شد و وجه تسمیه آن نیز از همینجا می‌آید.

در این مکان می‌توان انواع دست‌سازه های هنری و لوازم آنتیک، فرش‌های تزئینی و دست‌باف، روسری‌ها و شال‌های رنگارنگ و لباس‌های سنتی، میناکاری، ظروف مسی، شمع‌های تزئینی و … را خریداری کرد.

فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، محصولات خارجی و لباس‌های دست دوم در بازار پروانه ممنوع است.

این جمعه بازار هر جمعه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر فعالیت دارد.

 

4.3/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. N-k می گوید

    سلام جمعه بازار در ماه رمضان باز است؟

  2. N-k می گوید

    جمعه بازار در ماه رمضان باز است؟

    1. بانو تقیان می گوید

      بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.