روستای درک چابهار | دوستی ساحل و صحرا

1

ما ایرانی‌ها بسیار شنیده‌ایم که کشورمان پر است از دیدنی‌های شگفت‌انگیز که نمونه‌های اندکی در جهان دارند؛ اما درباره خیلی از آن‌ها اطلاعات چندانی نداریم. این بار می‌خواهیم یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران را معرفی کنیم. جایی که تصاویر خیالی به حقیقت می‌پیوندند. ساحل درک، در جنوب استان سیستان و بلوچستان، جایی است که سفری کوتاه به آن خواهیم داشت. در این ساحل پاکیزه، تضاد آب و خاک و در عین حال دوستی بی‌نظیرشان را می‌بینید. جایی که تمام دوستداران طبیعت را کنار هم می‌نشاند.

روستای درک کجاست؟

بندر ویژه و پر اهمیت چابهار

روستای درک، از جاهای دیدنی اطراف زاهدان است. این روستا در شهرستان کنارک و در بخش زرآباد، بین بندر چابهار و بندر عباس قرار گرفته است. فاصله این روستا تا بندر چابهار ۱۸۰ کیلومتر است. برای رسیدن به روستا، باید با خودرو از بندر چابهار به روستای زرآباد بروید.

آشنایی با ساحل درک

تصویری از روستای درک سیستان و بلوچستان

ساحل درک، جایی است که در نگاه اول شما را شگفت‌زده می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما عاشق سکوت و وقار صحرا باشید یا دل‌سپرده دریا و عظمتش؛ در این ساحل با هردو ملاقات خواهید کرد. به جرأت می‌توان گفته این ساحل، پاکیزه‌ترین ساحل و از آرامش بخش ترین مناطق ایران است. ساحل درک، در محل تلاقی دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. صحرا و نخلستان‌های درون آن و دریا به یکدیگر می‌رسند و منظره‌ای بی‌نظیر خلق می‌کنند.

همان طور که گفتیم، این ساحل در جنوب شرق ایران قرار دارد؛ بنابراین پوشش گیاهی آن، نخل‌های سرافراشته است که در دل صحرا روییده‌اند. علاوه بر ساحل شنی صحراها، ۳ نوع ساحل دیگر در فاصله‌‌های بسیار نزدیک نیز وجود دارند. ساحل مرجانی، ساحل ماسه‌ای و ساحل صخره‌ای این ۳ نوع هستند. اگر بگوییم که با رفتن به این روستا می‌توانید بخش عظیمی از شگفتی‌های جنوب شرقی ایران را در یک جا ببینید،‌ اشتباه نگفته‌ایم.

امکانات گردشگری روستای درک

علیرغم تمام زیبایی‌های منحصربه‌فرد روستای درک زرآباد که ذکر کردیم،‌ این روستا چندان شناخته‌شده نیست. شاید علت پاکیزگی ساحل آن نیز همین باشد که هنوز مردم با این مکان آشنایی ندارند. عدم شهرت روستا، باعث شده است که امکانات گردشگری فراوانی در اطراف آن وجود نداشته باشد. فروشگاه‌ها از روستا فاصله دارند و شما باید پیش از اقامت در روستا خریدهای خود را انجام بدهید. رستورانی در این روستا وجود ندارد؛ اما مردم محلی در اقامتگاه‌های بومی خود با غذاهای محلی به میزبانی شما می‌آیند. اگرچه روستای درک چابهار، آن گونه که شایستگی‌اش را دارد، از امکانات گردشگری بهره‌مند نیست؛ اما بی‌شک سفر به آن از تجربه‌های به‌یادماندنی خواهد بود.

جاذبه‌های گردشگری در روستای درک زرآباد

رسیدیم به جذاب‌ترین بخش معرفی روستا. با تمام محرومیت‌هایی که در این روستا دیده می‌شود، همچنان فرصت بهره‌مندی از تفریحات گوناگون وجود دارد. می‌خواهیم شما را با تک‌تک تفریحات روستای درک آشنا کنیم تا مبادا هنگام سفر به آن یکی را از قلم بیندازید.

  • آفرودسواری

یکی از تفریحاتی که در کویر و صحراهای ایران وجود دارد، آفرودسواری در صحراست. حالا که در ساحل درک هستید و صحرا در چند قدمی شماست، این تجربه هیجان انگیز را نباید از دست بدهید. اگر خودتان صاحب ماشین آفرود هستید، معطل نشوید و هرچه سریع‌تر بزنید به دل صحرا. لذت تجربه سرعت و بالا و پایین رفتن‌های پرهیجان در دل شن‌های ساحل، آن هم وقتی که همزمان صدای امواج دریا را می‌شنوید، چیزی نیست که بتوان از آن گذشت.

  • بازی‌های آبی

دریای عمان باشد،‌ ساحل پاکیزه و بدون زباله باشد، مگر ممکن است که در چنین جایی خبری از تفریحات آبی چابهار نباشد؟ حالا که یکی از تمیزترین و در عین حال خلوت‌ترین سواحل ایران آمده‌اید، نباید تفریحاتی مانند شنا، قایق‌سواری و موج‌سواری را از قلم بیندازید. شناکردن نیز از کارهایی است که می‌توانید در مکان‌های مجاز ساحل درک انجام بدهید.

  • تماشای کوه‌های مریخی (کوه‌های مینیاتوری)

داستان ایجاد کوه های مینیاتوری

عجایب روستای درک تمامی ندارند. حالا زمین و عجایب آسمانی هم در اینجا گره می‌خورند. کوه‌های مریخی از دیدنی‌های چابهار هستند. این کوه‌ها در اثر فرسایش و در طول سالیان دراز به وجود آمده‌اند. از آنجایی که این کوه‌های شباهت‌هایی به عکس‌های مریخ دارند، به این صورت نام‌گذاری شده‌اند. کوه‌های مینیاتوری، ۵۰ کیلومتر بعد از بندر چابهار قرار دارند. زمانی‌ که می‌خواهید از بندر چابهار به سمت روستای درک زرآباد بیایید، اندکی در کنار این کوه‌ها توقف کنید. شاید فرصت تماشای چنین دیدنی‌های شگفت‌انگیزی دیگر دست نداد.

  • قدم‌زدن در ساحل

در این ساحل زیبا که تنها صدای امواج دریا سکوتش را می‌شکند،‌ می‌توانید با خیالی آسوده قدم بزنید. تصور کنید، در دل صحرا هستید و به نظر می‌رسد تا چشم کار می‌‌کند، چیزی جز شن وجود ندارد. بعد از عبور از تپه‌های شنی، دریایی با رنگ آبی و عظمتی بی‌پایان در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود. در چنین ساحلی که چون مادری مهربان شما را به آغوش می‌کشد، قدم بزنید. سواحل گوناگون مرجانی و صخره‌ای پس از اندکی پیاده‌روی ظاهر می‌شوند. هیچ زباله و صدای آزاردهنده‌ای نیز آرامش این پیاده‌روی طولانی را از بین نخواهد برد.

  • شن‌درمانی

‌اگر دردهای عضلانی دارید، هنگام سفر به ساححل درک از تپه‌های شنی آن غافل نشوید. پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود و هنگام طلوع آفتاب به ساحل بروید. شن‌های کنار ساحل و ماسه‌های سفید آن برای درهای عضلانی خاصیت درمانی دارند. صبح زود، در چاله‌های شنی بنشینید یا بدن خود را روی ماسه‌های سفید بگذارید.

  • تماشای غروب خورشید

غروب خورشید در کنار ساحل تصویری رؤیایی برای همه ماست. چه بهتر که در ارتفاع تپه‌های شنی بایستید و این منظره جادویی را در سکوت و آرامش به تماشا بنشینید. هنگام غروب، خورشید پرتوهای طلایی و زیباییش را از روی ساحل برمی‌دارد و با این کار زیبایی شگفت‌انگیزی خلق می‌کند. این لحظات جان می‌دهد برای ثبت عکس‌هایی که سال‌ها بعد یادآور خاطرات یکی از عجیب‌ترین سفرهایتان باشد.

  • آفتاب گرفتن

وقتی به ساحل درک می‌آیید، آفتاب بخشنده ساحل را از یاد نبرید. این بهترین فرصت است که کمی ویتامین به پوستتان برسد. اگر به قصد آفتاب گرفتن به ساحل می‌روید، کرم ضدآفتاب را هم فراموش نکنید. علاوه بر خاصیتی که آفتاب برای شادابی و زیبایی پوست دارد، اشعه‌های مضر آن باعث لکه روی پوستتان می‌شوند. از همه این حرف‌ها که بگذریم، اشعه‌های طلایی خورشید که به آب‌های آبی رنگ می‌خورد،‌ شما را برای کمی آفتاب گرفتن تشویق می‌کند. این فرصت را از دست ندید؛ زیرا هیچ‌ جای دیگر خورشیدی با این زیبایی و منظره‌ای با این عظمت نخواهید یافت.

  • عکاسی

سو‌ژه‌های عکاسی در روستای درک چابهار تا دلتان بخواهد پیدا می‌شود. سواحل شنی، ماسه‌ای، مرجانی و صخره‌ای هرکدام به شیوه‌ای دلربایی می‌کنند. لحظات ناب مانند طلوع و غروب خوردشید را برای عکاسی از دست ندهید. تضاد زیبایی که شن‌های صحرا با رنگ آبی دریا به وجود آورده است، می‌تواند به یکی از همان تصاویر خیال‌انگیز و رویایی تبدیل شود. لحظه به لحظه خاطراتی که در این روستا خلق می‌کنید، ارزش به تصویر کشیده‌شدن دارند. با این تصاویر می‌توانید دوستان و آشنایان خود را به‌‌راحتی با یکی از جذاب‌ترین روستاهای ایران آشنا کنید. این روستا مانند هیچ جای دیگر نیست و نظیرش به‌ندرت در جهان یافت می‌شود.

بهترین زمان بازدید از روستای درک

عکس بهترین زمان بازدید از روستای درک

روستای درک از جاهای دیدنی چابهار است و این روستا در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته. این استان از گرم‌ترین استان‌های کشور است. در فصل تابستان دمای هوای استان بسیار زیاد است و رطوبت کنار دریا نیز مانع از گردش با خیالی آسوده می‌شود. با توجه به آب و هوای استان، زمان مناسب برای سفر به ساحل درک از اواسط پاییز تا اوایل بهار است. فصل زمستان هم سرمای آزاردهنده‌ای ندارد. هوا که خنک می‌شود، شدت داغی آفتاب کمتر شده و بازدید از دیدنی‌های متفاوت راحت‌تر است. با این توضیحات حتماً متوجه شده‌اید که چابهار گردی در نوروز از گزینه‌های سفری است که نمی‌توانید به‌راحتی از کنار آن بگذرید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای درک

عکس تنگه هرمز

روستای درک چابهار، بین بندر چابهار و بندر عباس قرار گرفته است. برای رسیدن به روستا، باید از بندر چابهار عبور کنید. بندر چابهار نیز از مناطق آزاد کشور است که ارزش بازدید دارد. جاده‌ای که شما را از بندر به روستا می‌رساند، جاده‌ای زیبا و دیدنی است که می‌توانید زمانی را صرف تماشای آن کنید. فراموش نکنید که در کوه‌های مریخی هم در این مسیر قرار گرفته‌اند؛ بنابراین تماشای آن‌ها را از دست ندهید. جالب است که بدانید، روستای درک در فاصله نزدیکی از تنگه هرمز قرار دارد. اگر هوس تماشای تنگه به سرتان زد،‌ کافی است سوار خودروی خود بشوید و پس از چند ساعت رانندگی به آنجا برسید.

اقامت در روستای درک

اقامتگاه‌های بومگردی که توسط مردم محلی اداره می‌شوند،‌ محل مناسبی برای ماندن در روستا هستند. قبلاً هم اشاره کردیم که این روستا، هنوز شهرت چندانی پیدا نکرده است. هتلی در روستا وجود ندارد و اقامتگاه‌های بومگردی بهترین گزینه هستند. باید قبل از سفر خود یکی از اتاق‌های آن‌ها را رزرو کنید؛ زیرا ظرفیت آن‌ها همیشه خالی نیست. خوبی این اقامتگاه‌ها این است که توسط مردم اداره می‌شود؛ بنابراین با غذاهای محلی دست‌پخت خودشان از شما پذیرایی خواهند کرد. شما نیز با انتخاب آن‌ها، به رشد اقتصادی روستا و خودکفایی مردم محلی کمک می‌کنید. گزینه دیگر برای اقامت، کمپینگ در صحراست. اگر از کمپینگ و زندگی در طبیعت بکر لذت می‌برید، اینجا فرصت خوبی برای این تجربه است. به شرطی که مراقب طبیعت باشید و از خود زباله‌ای به جا نگذارید.

نکات مهم در بازدید از روستای درک

پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌ها در فاصله دوری از روستا قرار دارند. قبل از رسیدن به روستا از باک پر ماشین و خریدهای خود اطمینان حاصل کنید. اگر فکر می‌کنید که ممکن است از غذای محلی خوشتان نیاید، غذای خود را نیز از رستوران‌ها تهیه کنید و بعد به روستا بروید. در روستا رستورانی وجود ندارد و شما فقط می‌توانید غذاهای محل اقامتگاه‌ها را میل کنید.

مسیر دسترسی به ساحل درک

اگر از تهران عازم روستا هستید، چند گزینه برای رسیدن به روستا دارید. شما می‌توانید مسیر ۱۷۷۰کیلومتری از تهران تا روستا را رانندگی کنید که تقریباً حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. اگر انتخاب شما سفر هوایی باشد، به شهرستان کنارک یا هرمزگان بروید. فرودگاه کنارک تا خود روستا ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد که باید با ماشین طی شود. اگر به هرمزگان رفتید،‌ باز هم با ماشین باید تا روستای زرآباد بروید. سفر با قطار نیز از دیگر گزینه‌هاست. باید به کرمان، زاهدان یا بندرعباس بروید. به هر یک از این ۳ شهر که رسیدید، با سواری به بندر چابهار رفته و پس از آن با یک سواری ۲ یا ۳ساعته به مقصد می‌رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرپاییز و زمستان
آدرساستان سیستان و بلوچستان ، چابهار، کنارک

کشور ما پر است از زیبایی‌هایی که شاید یک یا دو نمونه در کل دنیا داشته باشند. روستای درک، از جاهای دیدنی‌ کنارک یکی از این زیبایی‌هاست. مردم کمی با این جاذبه‌ها آشنایی دارند و به همین علت، رسیدگی  مناسبی به این مکان‌ها نمی‌شود. ما در ره بال آسمان تلاش می‌کنیم این مکان‌های کمتر شناخته‌شده را به شما معرفی کنیم. اگر تجربه سفر به این روستا را داشتید، با ما نیز در میان بگذارید.

روستای درک در انتهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان و ۱۷۰ کیلومتر بعد از بندر چابهار قرار گرفته است. ساحل روستا، محل تلاقی دریای عمان و اقیانوس هند است.

با هواپیما به بندر عباس بروید و پس از آن با ماشین به بندر چابهار برسید. بعد از بندر چابهار با ۲ یا ۳ ساعت سفر زمینی به روستا می‌رسید.

اقامتگاه‌های بومگردی که توسط مردم محلی اداره می شوند، محل مناسبی برای اقامت است. قبل از سفر، اتاق خود را در یکی از این اقامتگاه‌ها رزرو کنید.

آفرودسواری، شنا و ورزش‌های آبی، قدم‌زدن در ساحل و شن‌درمانی از تفریحات روستا هستند.

امکانات چندانی ندارد؛ به همین دلیل باید با تجهیزات کامل و مواد غذایی ضروری خود به روستا بروید.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. محسن می گوید

    باسلام و تشکر بابت مطلبتون. لطفا برای نشان دادن جاذبه‌های گردشگری و طبیعی عکس های بدون حجاب رو منتشر نکنید. باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.