رودبارک کلاردشت | روستایی با طبیعت نفس‌گیر در دامنه علم کوه

0

شمال ایران پر از روستاهای کوچک و بزرگ است. این روستاهای دیدنی هرکدام ویژگی‌ها خاص خود را دارند و دارای طبیعت زیبا، فرهنگ بومی غنی و سوغات و جاذبه‌های منحصربه‌فردی هستند. اگر گردشگری روستایی را دوست دارید و دلتان می‌خواهد به روستاهای ایران سر بزنید و سبک زندگی مردم را ببینید، روستای رودبارک کلاردشت و جنگل آن یکی از بهترین مقصدهای گردشگری است. در ادامه، بیشتر با روستای رودبارک و پارک جنگلی آن آشنا می‌شوید.

رودبارک کجاست؟

نمایی از کلار دشت

استان مازندران، یکی از زیباترین استان‌های شمال ایران، میزبان جاذبه‌های طبیعی فراوان است. از کوهستان گرفته تا جنگل و دریا و دریاچه در این استان میزبان علاقه‌مندان به طبیعت است. کلاردشت یکی از شهرستان استان مازندران است. این شهر، به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد (از جمله طبیعت زیبا، امکانات اقامتی و رفاهی متنوع و…)، همیشه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

نمایی از ده رودبارک مهدیشهر

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کلاردشت برای گردشگران روستاهای زیبای آن است. ده رودبارک مهدیشهر یکی از این روستاهای دیدنی و جذاب است که در دامنه علم کوه در رشته‌کوه البرز واقع شده است. در این روستا، رودخانه‌ای پرآب عبور می‌کند و ویلاهای بی‌شماری دارد که مهم‌ترین مکان‌های اقامتی این منطقه‌اند. بازدید از جنگل رودبارک و پارک جنگلی آن به شدت توصیه می‌شود.

از بین جاذبه‌های مهم کلاردشت و اطراف پارک جنگلی رودبارک مهدیشهر می‌توان به رودخانه سردآب رود، قله تخت سلیمان و آبشار اکاپل اشاره کرد.

جاذبه‌ها و فعالیت‌های تفریحی جنگل رودبارک کلاردشت

نمایی از جنگل رودبارک

در جنگل رودبارک کلاردشت حوصله‌تان سر نمی‌رود. فرصت‌های زیادی برای گردش و تفریح دارید. اگر به طبیعت علاقه‌مند باشید، از سفرتان لذت خواهید برد. در این منطقه، از تفریحات و جاذبه‌های زیر لذت ببرید.

  • کوهنوردی

نمایی از یخچال‌های طبیعی تخت سلیمان

رودبارک در مجاورت علم کوه قرار دارد. به همین دلیل، این روستا یکی از مقصدهای گردشگری محبوب کوهنوردانی است که دوست دارند به این قله صعود کنند. این منطقه به‌خاطر یخچال‌های طبیعی تخت سلیمان و فدراسیون کوهنوردی فعالی که دارد همیشه میزبان کوهنوردانی از سراسر کشور است.

نمایی از کوهنوردی

در منطقه رودبارک و اطراف آن ۴۳ قله با ارتفاع بیشتر از ۴هزار متر وجود دارد؛ بنابراین تعجبی ندارد که پاتوق کوهنوردان باشد. در سفر به این منطقه کوهنوردان زیادی را خواهید دید که انفرادی یا همراه با تورهای گردشگری و کوهنوردی به گردش مشغول‌اند.

  • طبیعت‌گردی

نمایی از سردآبرود در کلاردشت

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های پارک جنگلی رودبارک کلاردشت رودخانه پرخروش سردآبرود است. این رودخانه یکی از رودخانه‌های حفاظت‌شده کشور است و در کل روستا جاری است. علاوه بر رودخانه که می‌توانید در فضای اطراف آن اتراق کنید و از پیک‌نیک لذت ببرید، در این منطقه گیاهان دارویی، سبزی‌های کوهی مختلف و انواع قارچ‌ها هم رشد می‌کند. یکی از تفریحات مسافران در جنگل رودبارک گشت‌وگذار در دامنه‌ها و چیدن این سبزی‌هاست.

نمایی از سبک زندگی بومی روستای رودپارک

البته غیر از زیبایی‌های طبیعی، روستای رودبارک از نظر فرهنگی هم بسیار غنی است. سبک زندگی بومی، زبان شیرینی محلی و غذاهای سنتی منطقه از جمله جاذبه‌های مهم رودبارک است که نباید از دست بدهید. حتی می‌توانید برخی از محصولات محلی را تهیه کنید تا از این طریق کمکی به اقتصادی اهالی روستا کرده باشید. کمک به اقتصاد بومی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های گردشگری مسئولانه است.

اگر دوست دارید گردشگر مسئولیت‌پذیری باشید، در سفر به گوشه‌وکنار دنیا، به‌خصوص روستاها، سعی کنید از کسب‌وکارهای کوچک بومی و محصولات محلی حمایت کنید.
  • علم کوه

علم کوه بعد از دماوند، دومین قله بلند ایران است. این کوه را به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد مثلا وجود یخچال‌ها، شکاف‌ها و دیواره‌های متعدد، با نام‌هایی مثل هیمالیای ایران و حتی آلپ ایران هم می‌شناسند. در واقع، این کوه نه‌تنها میزبان کوهنوردان است، بلکه به‌خاطر همین ویژگی‌ها مقصد محبوبی برای سنگ‌نوردان هم محسوب می‌شود.

نمایی از دیوار های علم کوه

یک طرف این قله، دیواره‌ای با طول ۷۰۰ متر و عرض ۴۵۰ متر است که یکی از ۸ دیواره سخت گذر جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل، کوهنوردان تازه‌کار بهتر است که از صعود به این قله صرف‌نظر کنند. اگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید همراه با گروه کوهنوردی خود برای صعود به این قله برنامه‌ریزی کنید و علاوه بر صعود، از طبیعت زیبا و خیره‌کننده اطراف هم لذت ببرید.

  • رودخانه سردآبرود

رودخانه سردآبرود روستای رودبارک را به دو قسمت تقسیم می‌کند و در تمام مناطق روستا جاری است. این رودخانه یکی از رودخانه‌های حفاظت‌شده ایران است. یکی از جذابیت‌های اصلی جنگل رودبارک همین رودخانه زیباست. این رودخانه هم از نظر طبیعی مناظر زیبایی را در این روستا به وجود آورده و هم از نظر زیستگاه جانوری، اهمیت زیادی برای محیط‌زیست دارد.

رودخانه سردآبرود از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد، مثلا کوه‌های تخت سلیمان، علم کوه، خرسان، سیاه کمان و رسم بنیشت. این رودخانه دامنه کوه‌ها را طی می‌کند و در نهایت به دریا می‌ریزد.

رودخانه سردآبرود مصارف متعددی دارد و به‌خاطر اینکه برای آشامیدن، کشاورزی و حتی آبزی‌پروری از آن استفاده می‌شود، بسیار مهم است. گونه‌های مختلف ماهی در این دریاچه پرورش داده می‌شوند، مثلا انواع قزل‌آلا مثل قزل‌آلای خال قرمز، رنگین‌کمان، ماهی خیاطه، ماهی سرمخروطی سیاه فلس و… .

  • آبشار اکاپل

نمایی از آبشار اکاپل

یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و دیدنی که در مناطق کوهستانی می‌توانید ببینید و از تماشای آن لذت ببرید، آبشارها هستند. در جنگل رودبارک کلاردشت و نواحی اطراف آن هم آبشار وجود دارد. آبشار اکاپل با ارتفاع ۲۰ متر یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای کلاردشت است. یخچال‌های طبیعی و چشمه‌هایی در اطراف آبشار دیده می‌شود.

برای رسیدن به این آبشار باید از روستای رودبارک کمی فاصله بگیرید. روستا یک جاده خاکی سنگی به طرف غرب دارد که بعد از حدود ۳۰ دقیقه شما را به آبشار می‌رساند.

زیباترین منظره از آبشار را می‌توانید در فصل بهار و تابستان ببینید؛ ولی در زمستان هم جذابیت خاصی دارد. در فصل سرد سال، آبشار یخ می‌زند و منظره خیره‌کننده و جذابی خلق می‌کند که بی‌تردید از دیدن آن لذت خواهید برد.

آب‌وهوا در روستای رودبارک

نمایی از آب‌وهوا در روستای رودبارک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از هر سفر باید بدانید، آب‌وهوای مقصد است. روستای  رودبارک نسبت بقیه روستاهای این منطقه آب‌وهوای سردتری دارد. به همین دلیل، به مسافران توصیه می‌شود حتی در تابستان، اگر به این منطقه سفر می‌کنید، حتماً لباس گرم همراه ببرید. گاهی حتی ابری‌شدن هوا باعث کاهش چند درجه‌ای دما می‌شود. به همین دلیل، حتماً باید لباس گرم همراه داشته باشید، به‌خصوص هنگام طبیعت‌گردی در جنگل رودبارک.

بهترین زمان برای سفر به رودبارک کلاردشت

رودبارک کلاردشت یک روستای ییلاقی و کوهستانی است. به‌خاطر همین آب‌وهوای خنکی دارد، بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل گرما یعنی تابستان است. البته حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم در سفر به این منطقه باید لباس گرم به همراه داشته باشد.

اقامت در رودبارک کلاردشت

یکی از مهم‌ترین مسائلی که قبل از هر سفری باید به آن توجه کنیم، یافتن اقامتگاه مناسب است. در مناطق شمالی کشور، تقریبا از نظر اقامتگاه هیچ کم‌وکسری وجود ندارد. در رودبارک نیز ویلاهای متعددی آماده پذیرایی از مهمانان است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف رودبارک

غیر از خود روستای رودبارک و جنگل رودبارک که جاذبه‌های دیدنی خاصی دارد، در نزدیکی این منطقه نیز می‌توانید از سرزدن به جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی لذت ببرید. یکی از این جاذبه‌ها دریاچه ولشت است.

  • دریاچه ولشت

دریاچه ولشت تقریباً ۲۰ کیلومتر با آبشار اکاپل فاصله دارد؛ یعنی تقریباً ۳ ساعت زمان لازم است تا به آنجا برسید. البته در اندازه‌گیری این زمان ۳ساعته، ترافیک و وضعیت نامناسب مسیر هم در نظر گرفته شده است. دریاچه ولشت زیبا و دیدنی در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی کلاردشت قرار دارد. این دریاچه یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است.

جالب است بدانید دریاچه ولشت در سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است. وسعت آن در حدود ۱۵۰هزار مترمربع است و بیشترین عمق آن به ۲۲ متر هم می‌رسد. آب این دریاچه با بارش باران و چشمه‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شود. شرایط دریاچه فرصت مناسبی را برای زندگی انواع آبزیان و پرندگان فراهم کرده است.

دریاچه ولشت، چون در یک گودال قرار گرفته و اطراف آن را تپه‌ها احاطه کرده‌اند، از دیدها پنهان است.

مسیر دسترسی به رودبارک

روستای رودبارک از توابع شهرستان کلاردشت در ۴۸ کیلومتری چالوس واقع شده و با تهران ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، شهرستان کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس

پارک جنگلی رودبارک یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت در استان مازندران است. قبلاً هم در ره بال آسمان تعدادی از جنگل های ایران در مازندران و زیبایی‌های شمال ایران را معرفی کرده بودیم. اگر تجربه‌ای از سفر به این خطه سرسبز و زیبا دارید، خاطره سفر و اقامت خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

روستای رودبارک در کلاردشت مازندران است.

بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به جنگل رودبارک مهدیشهر است.

قله علم کوه، آبشار اکاپل، رودخانه سردآبرود.

در رودبارک ویلاهای متعددی آماده پذیرایی از مهمانان است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.