غذاهای نوروزی | سنت دیرینه ایرانی برای شب عید

حال‌وهوای نوروز و عید باستانی ایرانیان به یک سو و سفره هفت‌سین و غذای نوروزی از سوی دیگر، همه نشانه‌هایی از تمدنی کهن و ریشه‌دار در این سرزمین دارند. بوی لباس نو در کنار طراوت سبزه و غذای مخصوص سال نو، مجموعه‌ای از رنگ و طرح و رایحه خوش ایجاد می‌کنند. البته هر شهر و قومی، غذایی سنتی و مخصوص به خود را دارد. هر کس بنا بر عقیده و سنت خود، غذایی خاص برای شب عید تهیه می‌کند؛ اما باید بدانید که پشت پرده همه این غذاها، دورهمی خانوادگی است. در حقیقت تمام این غذاها فقط به این خاطر تهیه می‌شوند که اعضای خانواده را کنار هم جمع کنند. در ادامه شما را با غذاهای سنتی نوروزی در شهرهای مختلف آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با غذاهای نوروزی شهرهای مختلف

با وجود آنکه می‌خواهیم درباره تاریخچه غذا های ایرانی در نوروز و در شهرهای مختلف با شما عزیزان صحبت کنیم؛ اما بسیاری از غذاها به یک شهر و قوم خاص تعلق ندارند. غذاهای نوروزی بیشتر ایرانی هستند و به همه اقوام ایرانی تعلق دارند. به همین خاطر در این بخش مقاله بدون تعصب درباره قوم و شهر خاصی، بهترین غذاهای نوروزی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

  • سبزی پلو با ماهی

نمایی از سبزی پلو با ماهی

خب قطعاً از زمانی که شروع به خواندن مقاله ما کردید، منتظر دیدن نام سبزی پلو با ماهی بودید. پس ما نیز شما را بیش از این منتظر نمی‌گذاریم. اولین غذایی که قصد داریم به شما عزیزان معرفی کنیم، سبزی پلو با ماهی است. سبزی پلو با ماهی از گذشته جزء مهم‌ترین غذاهای نوروزی در تمام ایران به شمار می‌آید. در شهرهای مختلف ایران، این غذا را به‌عنوان غذای شب عید طبخ می‌کنند. سبزی پلو با ماهی به یک سنت و بخشی از آداب نوروز تبدیل شده است. این غذا طعمی بسیار لذیذ دارد؛ اما فقط طعمش دلیل اصلی حضور همیشگی آن در سفره شام شب عید نیست. پشت این غذا، داستان جالبی است که شنیدنش هم لذت‌بخش است.

داستان سلیمان و انگشتر او

زمانی که درباره دلیل اهمیت سبزی پلو با ماهی تحقیق کنید، به روایات مختلفی خواهید رسید. یکی از جذاب‌ترین روایات، داستان حضرت سلیمان است. حضرت سلیمان انگشتری بر دست داشت که روی آن اسم اعظم الهی حکاکی شده بود. روزی سلیمان انگشتر را به کنیز خود سپرد تا به گرمابه برود. شیطان از این خبر آگاه شد و کنیز را فریب داد تا انگشتر را سربه‌نیست کند. این انگشتر نشان سلیمان بود و مردم شهر بدون انگشتر، سلیمان را به حکومت نمی‌شناختند. در این حین ابلیس انگشتر بر دست، به شمایل سلیمان در آمد و بر تخت حکومت نشست.

ابلیس از بیم آنکه انگشتر روزی به دست سلیمان برسد، آن را در دریا انداخت. سلیمان نیز درمانده از شهر خارج شد. او در شهری دورافتاده با ماهیگیری روزگار خود را سپری می‌کرد. به اذن خداوند، یک ماهی انگشتر سلیمان را بلعید و در قلاب سلیمان گرفتار شد. سلیمان وقتی شکم ماهی را شکافت، انگشتر خود را دید؛ اما از جفای مردمش، باز هم به شهر باز نگشت. مردم نیز از این حقیقت آگاه شدند. به همین خاطر شب و روز به‌دنبال سلیمان بودند تا او را به شهر باز گردانند. نهایتاً پس از 13 نوروز، مردم سلیمان را به شهر بازگرداندند. در حقیقت رسم میل‌کردن سبزی پلو با ماهی نیز به همین داستان باز می‌گردد.

  • رشته پلو

نمایی از رشته پلو

رشته پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانی به حساب می‌آید. اقوام مختلفی بر این باور هستند که رشته پلو ابداع آن‌هاست. به‌صورت کلی این غذا را می‌توان مخصوص مردم آذربایجان، اراک و کرمانشاه دانست. در تهیه رشته پلو، از رشته پلویی و برنج استفاده می‌شود. برنج که همواره نشان از برکت دارد؛ اما فلسفه رشته چیست؟

در حقیقت مردم بر این باور هستند که با تهیه‌کردن رشته پلو، رشته کار و زندگی آن‌ها گشایش پیدا می‌کند. چنین روایت شده است که اگر شب عید نوروز، رشته پلو در خانه‌ای درست شود، رشته کار و زندگی اهل آن خانه، بدون گره خواهد بود. این یعنی در سال جدید، در کار و زندگی همه خانواده گشایش به وجود خواهد آمد. این باور کاملاً قابل احترام و شیرین است. البته شیرینی آن به طعم لذیذ رشته پلو نمی‌رسد!

رشته پلو را با گوشت، مرغ یا حتی بدون آن‌ها نیز سرو می‌کنند. برخی افراد رشته پلو را با شکر ترجیح می‌دهند و برخی دیگر روی آن زیره می‌پاشند. رشته پلو در شهرهای مختلف به اشکال متفاوتی تهیه می‌شود.

  •  آش رشته

نمایی از  آش رشته

آش رشته یکی از غذاهای سنتی ایران است. جالب است بدانید که در خارج از کشور نیز این غذا منحصراً به مردم ایران تعلق دارد. در این غذای خوشمزه، از انواع حبوبات، سبزیجات و البته رشته آش استفاده می‌شود. آش رشته طعمی منحصر‌به‌فرد دارد و تقریباً همه یک بار آن را چشیده‌اند. بسیاری از مردم ایران آش رشته را یا شب چهارشنبه‌سوری یا شب عید نوروز درست می‌کنند. این یک باور و سنت دیرینه است. دلیل پختن آش رشته در شب عید یا شب چهارشنبه‌سوری نیز با رشته پلو یکسان است. این یعنی مردم بر این باور هستند که با پختن آش رشته، گره از رشته کار و زندگی افرادی که دور دیگ آش هستند، باز خواهد شد.

البته باز هم تأکید می‌کنیم که اصلاً  نباید این اعتقادات را به سخره گرفت. در حقیقت طبخ غذاهای سنتی نوروز باعث می‌شد تا اعضای خانواده دور یک سفره کنار هم جمع شوند. هنوز هم در خانواده‌های سنتی، آش‌پختن باعث می‌شود تا اعضای خانواده دور سفره کنار هم باشند؛ پس آش رشته را باید یکی از مهم‌ترین غذاهای نوروزی دانست.

  • کوکو سبزی

نمایی از کوکو سبزی

کوکو سبزی یکی دیگر از غذاهای سنتی نوروز است. برخی افراد کوکو سبزی را به‌عنوان یک وعده غذای مستقل با نان میل می‌کنند و برخی دیگر آن را کنار سبزی ‌پلو قرار می‌دهند. افرادی که رابطه خوشی با ماهی ندارند، سبزی پلو را با کوکو نوش جان می‌کنند. البته فلسفه کوکو سبزی نیز بسیار جالب است. اگر از مادربزرگ‌ها درباره کوکو سبزی و فلسفه آن بپرسید، روایت جالبی را برای شما تعریف می‌کنند. در گذشته کوکو سبزی درست می‌کردند تا دیگر به‌دنبال اشیایی که در خانه‌ گم شده‌اند، نگردند. نام این غذا هم بر اساس همین اعتقاد است! آن‌ها می‌گفتند اگر کوکو سبزی شب عید را درست کنید، دیگر در طول سال مدام نمی‌گویید که «فلان وسیله من کو». یا لازم نیست هی بگویید «کو؟ کو؟ کو؟» این یک رسم و روایت سنتی بامزه است که باعث شده کوکو سبزی نیز به لیست غذاهای نوروزی اضافه شود.

  • کلم پلو

نمایی از کلم پلو

کلم پلو یکی از غذاهای محبوب شیرازی است. مردم شیراز به این غذا علاقه بسیاری دارند. برای تهیه این غذا از برنج، کلم، کوفته قلقلی با گوشت تازه و انواع سبزی معطر استفاده می‌شود. جالب است بدانید که برخی مردم شیراز شب عید به‌جای سبزپلو با ماهی، کلم پلو درست می‌کنند. این غذا طعم بسیار مطبوعی دارد؛ اما تنها مردم شیراز آن را به‌عنوان غذای شب عید انتخاب می‌کنند.

  • دلمه

نمایی از دلمه

دلمه یکی از غذاهای سنتی ایرانی به حساب می‌آید. تقریباً نمی‌توان گفت که دلمه به کدام شهر و استان تعلق دارد؛ اما مردم آذری علاقه خاصی به دلمه دارند. به همین خاطر است که دلمه جزء غذاهای مخصوص شب عید مردم آذری است. بد نیست بدانید که بین مردم آذری زبان چنین رایج است که با میل‌کردن دلمه در شب عید، به آرزوهای خود در سال بعد خواهند رسید. دلمه انواع مختلفی دارد. برخی دلمه را داخل فلفل دلمه و برخی دیگر با برگ مو درست می‌کنند؛ اما دلمه‌ای که مردم عزیز آذری برای شب عید تهیه می‌کنند، دلمه برگ است. برای طبخ این غذا از برنج، حبوبات، سبزیجات معطر و گوشت استفاده می‌شود.

  • کوفته محلی

نمایی از کوفته محلی

کوفته محلی از نظر ظاهری تفاوتی با کوفته‌های دیگر ندارد. در طبخ این کوفته از برنج، گوشت، حبوبات و انواع سبزیجات تازه معطر استفاده می‌شود. کوفته در شهرها و استان‌های مختلف ایران به اشکال متفاوتی طبخ می‌شود؛ اما این مردم چهارمحال‌بختیاری هستند که برای شب عید، کوفته درست می‌کنند. البته برخی از مردم عزیز کرمانشاه و اطراف آن نیز به‌عنوان غذاهای نوروزی، کوفته محلی را انتخاب می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که با طبخ کوفته در شب عید، سالی پربرکت خواهند داشت.

  • ترشی‌تره با ماهی

نمایی از ترشی‌تره با ماهی

ترشی‌تره یکی از غذاهای سنتی مردم گیلان است.  این غذا نوعی خورش به حساب می‌آید که کنار برنج سرو می‌شود. ترشی‌تره طعمی ترش و شیرین دارد. برای تهیه آن از انواع سبزیجات معطر، سیر و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. کته ماهی در کنار ترشی‌تره، یکی از غذاهای محبوب مردم گیلان است. زمانی که شما تکه‌ای ماهی تازه و برنج محلی گیلانی را همراه با طعم سبزیجات ترشی‌تره بچشید، ازخودبی‌خود خواهید شد. این غذا، غذای محبوب مردم گیلان در طول سال نیز هست؛ اما شب عید نوروز در سفره اکثر مردم گیلان ترشی‌تره با ماهی را خواهید یافت.

  • خورش سبزی

نمایی از خورش سبزی

خورش سبزی غذایی مشابه با قرمه‌سبزی خودمان است. در خورش سبزی انواع سبزی سرخ‌شده، گوشت و حبوبات وجود دارد. این خورش همراه با کته سرو می‌شود و طعمی لذیذ دارد. در حقیقت تفاوت خورش سبزی با قرمه‌سبزی معمولی، نوع سبزیجات معطری است که در آن استفاده می‌شود. این خورش جزء غذاهای نوروزی محبوب مردم مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید.

  • آبگوشت و کوفته

نمایی از آبگوشت و کوفته

آبگوشت و کوفته یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی است که بیشتر در شهر همدان سرو می‌شود. این غذا را می‌توان ترکیبی از آبگوشت و کوفته دانست. ظاهر کوفته مشابه با کوفته تبریزی است. برای تهیه کوفته نیز از گوشت، حبوبات، برنج، پیاز داغ، خرما، آلو و گردو استفاده می‌شود؛ اما با این تفاوت که آن را کنار یک کاسه آب کوفته یا همان آبگوشت سرو می‌کنند. این غذا بسیار لذیذ و مقوی است. مردم عزیز همدان بر این باور هستند که با درست‌کردن آبگوشت و کوفته، سالی پر از برکت و سلامتی خواهند داشت. پس آبگوشت و کوفته را باید یکی از غذاهای نوروزی این منطقه دانست.

  • کوکو اشپل

نمایی از کوکو اشپل

شاید شما نیز تاکنون نام اشپل را نشنیده باشید. اشپل به تخم ماهی‌هایی همانند ماهی سفید، کپور، کولمه و کولی گفته می‌شود. مرغوب‌ترین نوع اشپل، تخم ماهی سفید است. اشپل انواع ویتامین‌ها، روغن‌های مفید و مواد معدنی را در خود جای می‌دهد.  متأسفانه بسیاری از مردم، درباره اشپل شناختنی ندارند؛ اما این ماده مغذی بین اهالی گیلان بسیار پرطرفدار است. مردم عزیز گیلک در کنار سبزی پلو با ماهی شب عید، کوکو اشپل هم درست می‌کنند. در این کوکو اشپل، انواع سبزیجات معطر و تازه، گردو و زرشک وجود دارد. به دلیل وجود اشپل در این غذا، کوکو اشپل یکی از غذاهای نوروزی مخصوص شمال است.

  • شش انداز

نمایی از شش انداز

شش انداز یکی از غذاهای سنتی نوروز است. شش انداز به شهرهای مختلفی تعلق دارد. مردم گیلان، زنجان و شیراز، هر یک شش انداز را به شکل و روشی خاص تهیه می‌کنند. شش انداز گیلکی دارای بادمجان، گردو و رب انار است. در حالی که در شش انداز شیرازی تخم مرغ، آب نارنج و هویج وجود دارد. مردم عزیز زنجان نیز برای تهیه‌کردن شش انداز، از خرما، گردو و کشمش استفاده می‌کنند. طعم شش انداز هر شهر با شهر دیگر تفاوت دارد؛ اما همه آن‌ها جزء غذاهای لذیذ شب عید به حساب می‌آیند.

بهترین غذای شب عید برای مسافران نوروزی

بسیاری از مسافران نوروز، شب عید را در مسیر هستند تا سریع‌تر به شهر مقصد برسند. اگر شما نیز تحت چنین شرایطی قرار دارید و می‌خواهید به سنت‌ها پایبند باشید، ما به شما چند غذای ساده نوروزی را پیشنهاد می‌دهیم.

  • کوکو سبزی

نمایی ازکوکو سبزی با زرشک

کوکو سبزی یکی از ساده‌ترین غذاهای شب عید است. کافی است مقداری تخم مرغ، گردو، زرشک و البته سبزی کوکو همراه خود ببرید. فقط با یک شعله کوچک آتش و ماهی‌تابه، می‌توانید کوکو سبزی را در هر مکانی درست کنید. کوکو سبزی غذایی ساده و سنتی است. پس اگر در راه بودید و امکان طبخ غذاهای پردردسر را نداشتید، کوکو سبزی را انتخاب کنید. پس کوکو سبزی یکی از ساده‌ترین غذاهای نوروزی است.

  • رشته پلو

نمایی از رشته پلو با برنج

رشته پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی است که می‌توانید در طول مسیر و کنار جاده نیز درست کنید. برای تهیه‌کردن رشته پلو، نیازی به ادوات خاص آشپزخانه ندارید. رشته پلو انواع مختلفی دارد. برخی آن را با مرغ برخی با گوشت و برخی بدون هیچ‌یک از آن‌ها میل می‌کنند. در هر صورت برای آنکه سنت شب عید را به‌جای بیاورید و در عین حال به دردسر نیفتید، می‌توانید رشته پلو را ساده درست کنید. برای این کار کافی است تا رشته پلویی و برنج را با هم آبکش کنید و درون قابلمه بریزید تا دم بکشد. تهیه این غذا بسیار ساده است. شما می‌توانید با یک گاز پیک‌نیکی ساده و قابلمه، غذای شب عید خود را حتی در مسیر نیز تهیه کنید.

  •  آش رشته

نمایی از  آش رشته شب عید

آش رشته غذایی نسبتاً پردردسر است. شاید پیش خودتان بگویید که چطور می‌‌شود آش رشته را در سفر درست کرد؟ خب پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. خوشبختانه آش رشته یک غذای نیمه‌آماده محسوب می‌شود. این یعنی شما می‌توانید مراحل آماده‌سازی آن را از قبل انجام دهید. پس بهتر است حبوبات را بپزید و درون کیسه همراه خود ببرید. همچنین می‌توانید سبزیجات آش، پیاز و ادویه را درون قابلمه بگذارید و همراه داشته باشید. به این طریق می‌توانید با همراه‌داشتن مواد اولیه نیمه‌آماده و چند ساعت اتراق در مسیر، آش رشته شب عید را نوش جان کنید.

بهترین رستوران ها برای غذای نوروزی

در بخش قبلی برایتان گفتیم که چطور می‌توانید در مسیر خودتان را با یک غذای نوروزی ساده غافلگیر کنید. اگر امکان این کتار برایتان مهیا نیست، بد به دلتان راه ندهید. خوشبختانه رستوران‌های متعددی در سطح شهر هستند که از مردم در شب عید با غذاهای نوروزی پذیرایی می‌کنند. از سوی دیگر یکی از بخش‌های جذاب و البته خاطره‌انگیز سفرهای نوروزی، میل‌کردن غذای شب عید در رستوران‌های معروف است. در این قسمت مقاله قصد داریم تا بهترین رستوران ها‌‌ برای غذای نوروزی را به شما معرفی کنیم.

  • مشهد

رستوران‌های شاندیز و طرقبه

زمانی که صحبت از شکم‌گردی در مشهد به میان می‌آید، همه ما به یاد شاندیز و طرقبه می‌افتیم. شاندیز و طرقبه مرکز بهترین رستوران های مشهد هستند. اگر شب عید در مشهد حضور داشتید، بهتر است حتماً سری به این منطقه ییلاقی بزنید. در این منطقه علاوه‌بر وجود صدها رستوران عالی، می‌توانید از مناظر طبیعی و چشم‌انداز کوهستانی نیز لذت ببرید. فقط در نظر داشته باشید که شب عید جاده طرقبه و شاندیز بسیار شلوغ می‌شود. پس بهتر است برای صرف شام حدود ساعت ۵ یا ۶ عصر حرکت کنید تا در ترافیک سنگین نمانید. همچنین فراموش نکنید که غذای شب عید تا حدود ساعت ۸ شب تمام می‌شود! پس عجله کنید تا از غذاهای نوروزی جا نمانید.

رستوران سدروس

نمایی از رستوران سدروس

رستوران سدروس یکی از مهم‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای مشهد با چهار شعبه است. تمامی شعب این رستوران، فضایی لوکس و بسیار لاکچری دارند. به همین خاطر می‌توانند گزینه مناسبی برای شام عید نوروز شما باشند. در این رستوران‌ها انواع غذاهای سنتی و فرنگی، از جمله سبزی پلو با ماهی شب عید سرو می‌شود.

آدرس شعبه ۱: خیابان رضا شهر، چهارراه دعبل خزایی

آدرس شعبه ۲: جاده شاندیز، نبش ویرانی۳

رستوران سولو

نمایی از رستوران سولو

رستوران سولو یکی از رستوران‌های لوکس مشهد به حساب می‌آید. در این رستوران انواع غذاهای دریایی سرو می‌شود. پس اگر به‌دنبال رستورانی عالی برای پلو ماهی شب عید هستید، ما این رستوران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. رستوران سولو فضایی زیبا و دل‌باز دارد و برای شام خانوادگی شب عید بهترین گزینه خواهد بود.

آدرس: مشهد، هاشمیه 28 ،پلاک 80

  •  تهران

رستوران سنتی عالی قاپو

رستوران سنتی عالی قاپو یکی از بهترین رستوران‌های تهران به حساب می‌آید. این رستوران در محدوده میدان ونک قرار دارد. رستوران عالی قاپو علاوه بر غذاهای سنتی خوشمزه، دارای برنامه موسیقی زنده‌ بی‌نظیری است. در شب عید نوروز، به‌سختی می‌توانید میز خالی پیدا کنید. تمام میزها از چند هفته قبل رزرو می‌شوند. در این رستوران می‌توانید تا ساعاتی پس از نیمه شب، مشغول شادی و جشن باشید و از غذای سنتی شب عید خود  لذت ببرید.

آدرس: تهران، میدان ونک، ابتدای گاندی

شعب رستوران نایب

نمایی از رستوران نایب

نایب اولین چلوکبابی ایران است. قدمت این رستوران به دوران قاجار باز می‌گردد. رستوران نایب در ایران و حتی کشورهای دیگر دارای شعب متعدد دارد. تمامی شعب این رستوران دارای کیفیتی عالی هستند. در رستوران نایب می‌توانید انواع غذاهای سنتی مخصوص شب عید، مثل سبزی پلو با ماهی را سفارش دهید. فضای این رستوران‌ها بسیار شیک و مجلل است. همچنین در برخی شعب همانند شعبه ساعی، می‌توانید از اجرای موسیقی زنده نیز لذت ببرید.

رستوران گردان برج میلاد

نمایی از رستوران گردون برج میلاد

زمانی که صحبت از بهترین رستوران‌های تهران به میان می‌آید؛ اصلاً نمی‌توان رستوران گردان برج میلاد را نادیده گرفت. این رستوران بی‌تردید یکی از بهترین رستوران های سلف سرویس تهران و ایران به حساب می‌آید. تصور کنید که شب عید نوروز، در ارتفاع 276‌متری از سطح زمین قرار داشته باشید و به چشم‌انداز تهران خیره شوید. سرو غذا در این رستوران به‌صورت سلف سرویس انجام می‌شود. کیفیت غذاهای این رستوران بی‌نظیر است. شب عید نوروز نیز در این رستوران انواع غذاهای سنتی شب عید سرو می‌شود. همچنین با موسیقی زنده می‌توانید شب عید را به شبی فراموش‌نشدنی تبدیل کنید.

آدرس: تهران، بزرگراه حکیم، برج میلاد

  • شیراز

رستوران هفت خوان

فضای داخلی رستوران هفت خوان

 

رستوران هفت خوان، در نزدیکی دروازه قرآن شیراز قرار دارد. این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های شیراز به حساب می‌آید. ظاهر این رستوران تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است و منویی بسیار با کیفیت را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید غذای شب عید خود را در این رستوران سفارش دهید و از محیط آن لذت ببرید.

آدرس: بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم

رستوران صوفی

نمایی از رستوران صوفی

رستوران صوفی یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌ها در شیراز به حساب می‌آید. این رستوران از سال 1361 مشغول به فعالیت است. به همین خاطر از دیرباز تا کنون بسیاری از مشتریان، این رستوران را برای کلم‌پلوی شب عید خود انتخاب می‌کنند. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای سنتی مثل سبزی پلو، باقلاپلو و حتی آش سبزی را سفارش دهید.

آدرس: خیابان عفیف آباد، جنب بانک ملت

رستوران شرزه

نمایی از رستوران شرزه

رستوران شرزه یکی دیگر از قدیمی‌ترین رستوران‌های شیراز محسوب می‌شود. این رستوران در بافت سنتی این شهر و در نزدیکی بازار وکیل آباد قرار دارد. رستوران شرزه را می‌توان یکی از معروف‌ترین رستوران‌های این شهر دانست. منوی رستوران شرزه انواع غذاهای سنتی و خوشمزه من‌جمله ماهی و کلم‌پلو را شامل می‌شود. همچنین در شب عید، مراسم موسیقی زنده در فضای باز باعث می‌شود تا رستوران شرزه محیطی عالی برای گذراندن یک شب بی‌نظیر باشد.

آدرس: خیابان طالقانی، خیابان مسجد وکیل

  • اصفهان

رستوران نقش جهان

نمایی از رستوران نقش جهان

رستوران نقش جهان یکی از زیباترین رستوران‌های سنتی اصفهان به حساب می‌آید. این رستوران در محدوده میدان زیبای نقش جهان قرار دارد. می‌توان گفت میدان نقش جهان مهم‌ترین محل تجمع مردم اصفهان به شمار می‌آید. در شب عید این میدان بسیار شلوغ می‌شود. حال تصور کنید که در کنار مردم عزیز اصفهان از برنامه شب عید لذت می‌برید و شام را در رستورانی عالی و معروف میل خواهید کرد. البته این رستوران بسیار مشهور است و شب عید شلوغ می‌شود. به همین خاطر حتماً پیش از مراجعه، میز خود را رزرو کنید.

آدرس رستوران نقش جهان: میدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف‌الله، سرای هنرمندان اسپادانا

رستوران ترنج اصفهان

نمایی از رستوران ترنج اصفهان

رستوران ترنج نارنج در ساختمانی به‌جای‌مانده از دوره قاجار قرار دارد. ظاهر این رستوران به‌خوبی بازسازی شده است و حال‌وهوایی قجری دارد. اگر به‌دنبال رستورانی دنج و آرامش‌بخش برای شب عید هستید، رستوران ترنج اصفهان برای شما گزینه‌ای مناسب خواهد بود. در این رستوران فقط غذاهای سنتی سرو می‌شود و خبری از غذاهای فرنگی نیست. پس می‌توانید با خیال راحت از بابت یافتن سبزی پلو با ماهی، به رستوران ترنج مراجعه کنید.

آدرس رستوران ترنج: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس (خانه ترنج)

رستوران خوان گستر

نمایی از رستوران خوان گستر

رستوران خوان گستر یکی از معروف‌ترین و لوکس‌ترین رستوران‌های اصفهان است. اگر به‌دنبال رستورانی عالی و مجلل برای صرف شام خانوادگی شب عید هستید، رستوران خوان گستر گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این رستوران دارای منویی سنتی و باکیفیت است. البته باید در نظر داشته باشید که منوی این رستوران تنوع بسیاری دارد. شما می‌توانید انواع غذاهای سنتی و بین‌المللی را سفارش دهید.

آدرس شعبه اصلی رستوران ستاره خوان گستر: اصفهان، بزرگراه شهید دستجردی، سیتی سنتر، طبقه سوم

  • رشت

رستوران شکم الملوک

نمایی از رستوران شکم الملوک

رستوران شکم الملوک یکی از بهترین رستوران‌های سنتی رشت محسوب می‌شود. این رستوران فضایی زیبا و دکوراسیونی دل‌نشین دارد. اجرای موسیقی زنده باعث شده تا لذت چشیدن طعم غذاهای عالی گیلکی دوچندان شود. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای سنتی و دریایی گیلان را سفارش دهید. رستوران شکم الملوک در طبخ غذاهای خود از بهترین مواد اولیه تازه استفاده می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که در شب عید این رستوران بسیار شلوغ می‌شود و بهتر است حتماً یک میز رزرو داشته باشید.

آدرس رستوران شکم‌ الملوک: بلوار منظریه، جنب هتل بزرگ کادوس

رستوران محرم

نمایی از

رستوران محرم یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های رشت به حساب می‌آید. بد نیست بدانید که این رستوران حدود 70 سال قدمت دارد. رستوران محرم با توجه به قدمت خود، مشتریان ثابت و همیشگی دارد. بسیاری از خانواده‌ها چند نسل است که این رستوران را برای شب عید خود انتخاب می‌کنند. به همین خاطر برای حضور در این رستوران، باید حداقل یک هفته پیش از شب عید، میز رزرو کنید. در این رستوران انواع غذاهای سنتی و دریایی گیلکی، با بهترین کیفیت ارائه می‌شود.

آدرس رستوران محرم: بلوار امام خمینی (ره)، روبروی دانشکده دندانپزشکی

رستوران رازقی

نمایی از رستوران رازقی

در کنار قدیمی‌ترین رستوران‌های رشت، بهتر است یکی از لوکس‌ترین رستوران‌های این شهر را نیز معرفی کنیم. رستوران رازقی یکی از لوکس‌ترین و مدرن‌ترین رستوران‌های رشت به حساب می‌آید. اگر به‌دنبال رستورانی شیک با فضایی لاکچری برای شامی خانوادگی هستید، رستوران رازقی برای شما بهترین گزینه خواهد بود. فضای داخلی این رستوران بسیار شیک است و کیفیت غذایی بی‌نظیر دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذای ایرانی، فرنگی و البته گیلکی را سفارش دهید.

آدرس رستوران رازقی: گلسار، بلوار سمیه، نبش خیابان ۱۲۳

  • کیش

رستوران عمو اکبر

نمایی از رستوران عمو اکبر

خب می‌توانید از نام این رستوران حدس بزنید که عمو اکبر یک رستوران سنتی در کیش است. رستوران عمو اکبر اصلاً  ظاهری لوکس ندارد. از نظر دکوراسیون داخلی، این رستوران بی‌شباهت به رستوران های کیش در دهه 70 نیست؛ اما اگر به کیفیت غذا اهمیت می‌دهید، باید رستوران عمو اکبر را انتخاب کنید. این رستوران شاید فقط حدود 2 ساعت غذای آماده برای سرو داشته باشد. غذای این رستوران به‌سرعت تمام می‌شود. عمو اکبر در طبخ غذاهای دریایی حرف اول را می‌زند و از بهترین ماهی و میگو صید روز استفاده می‌کند. پس اگر دنبال میل‌کردن یک کته ماهی بی‌نظیر برای عید هستید، سری به رستوران عمو اکبر بزنید.

آدرس: کیش ، بلوار فردوسی، روبروی بازار پانیذ ، مجتمع حافظ

رستوران شاندیز صفدری

نمایی از رستوران شاندیز صفدری

رستوران شاندیز صفدری یکی از معروف‌ترین رستوران‌های کیش محسوب می‌شود. این رستوران سالنی بسیار بزرگ دارد. برنامه زنده گروه موسیقی این رستوران در کیش شهره خاص و عام است. این رستوران همواره به مناسبت شب عید نوروز، برنامه‌ای خاص در نظر می‌گیرد. منوی رستوران صفدری انواع غذاهای دریایی و سنتی را شامل می‌شود؛ اما حتماً باید طعم غذاهای دریایی تازه آن را بچشید. لازم به ذکر است در شب نوروز می‌توانید سبزی پلو با ماهی مخصوص عید را نیز در این رستوران سفارش دهید.

آدرس رستوران شاندیز صفدری: جاده جهان، بعد از پارک مرجان، روبه‌روی برج‌های دوقلو

رستوران میرمهنا

نمایی از رستوران میرمهنا

رستوران میرمهنا یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های کیش به حساب می‌آید. این رستوران شهرت بسیاری دارد و اکثر مسافران، این رستوران را برای جنگ شبانه خاص آن انتخاب می‌کنند. برنامه‌های شاد و مفرح میرمهنا تا پاسی از نیمه شب، ادامه دارند. در این رستوران انواع غذاهای دریایی تازه با طعمی عالی سرو می‌شوند که البته سبزی پلو با ماهی عید نیز از مهم‌ترین آن‌ها است.

آدرس رستوران میرمهنا: نوار ساحلی، خیابان پروین اعتصامی، کنار هتل تاپ رز

خب دوستان ره بال آسمان، به نظر شما جای کدام غذا در لیست غذاهای نوروزی خالی است؟ از نظر شما خوشمزه‌ترین غذای نوروزی کدام است؟ آیا شما غذای خاصی را برای شب عید تهیه می‌کنید؟ اگر این‌طور است، نام غذا و روش تهیه آن را برای ما و سایر همراهان بنویسید.

سبزی پلو با ماهی، پلو رشته، کلم پلو، کوکوسبزی، خورش سبزی، دلمه، کوفته، ترشی تره، آبگوشت و کوفته، کوکو اشپل، شش انداز و غیره.

کوک سبزی، آش رشته و رشته پلو را می‌توان با کمترین امکانات تهیه کرد.

رستوران‌های شاندیز و طرقبه، مجموعه سدروس و رستوران سولو بهترین غذاهای شب عید از جمله سبزی‌پلو با ماهی دارند.

رستوران سنتی عالی قاپو، رستوران گردان میلاد و شعب مختلف رستوران نايب در تهران، غذاهای شب عید ارائه می‌کنند.

رستوران هفت خوان، رستوران صوفی و رستوران شرزه در شیراز غذاهای شب عید بسیار خوبی تهیه می‌کنند.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.