بازار تجریش | گشت و گذاری رنگارنگ در تهران قدیم

0

بازار تجریش یکی از دیدنی‌ترین بازارهای سنتی تهران در شمال شهر قرار دارد. اگر دوست دارید گشت‌وگذاری در تهران قدیم را تجربه کنید، اگر می‌خواهید خوراکی‌های خوشمزه بخورید، میوه‌های خاص و متفاوت بخرید و حال‌وهوای یک بازارچه جذاب و رنگارنگ را تجربه کنید، حتماً به بازار تجریش سر بزنید. برای آشنایی بیشتر با این بازار سنتی و راه‌های دسترسی به آن، ادامه مطلب را دنبال کنید.

بازار تجریش کجاست؟

نمایی از بازار تجریش

بازار تجریش یکی از قدیمی‌ترین مراکر خرید تهران است. این بازار میزبان بیش از ۴۰۰ باب مغازه و حجره قدیمی است. مغازه‌های آن تقریباً ۱۲ تا ۴۰متری هستند و محصولات متنوع عرضه می‌کنند. طول دقیق این بازار مشخص نیست؛ ولی در منابع مختلف طول آن را بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ متر تخمین زده‌اند. بازار تجریش نمونه کوچکی از بازار بزرگ تهران است. البته این دو بازار یک فرق بسیار بزرگ دارند. مغازه‌های بازار تجریش خرده‌فروشی هستند؛ ولی مغازه‌های بازار بزرگ تهران را اکثراً عمده‌فروشی‌ها تشکیل می‌دهند که به غیر از خرده‌فروشی، محصولات خود را به بازارهای سراسر کشور ارسال می‌کنند. نام هر مغازه روی کاشی حک و بالای آن نصب شده است.

معرفی بازار تجریش

اکثر اهالی تهران به‌خصوص کسانی که در شمال تهران و در منطقه تجریش و شمیرانات زندگی می‌کنند از بازار سرپوشیده قدیمی و سنتی تجریش خاطره‌های خوبی دارند. این بازار یکی از نمونه‌های بازارهای سرپوشیده سنتی در ایران است که در شهرهای مختلف می‌توانید نمونه‌های آن را ببینید. بازار تجریش در شمال تهران و در کنار رودخانه تجریش قرار دارد. البته در زمان های دور، این محله به این شکل نبود و کاملاً بافت سنتی داشت.

نمایی از معرفی بازار تجریش

در این مکان، یک امامزاده، یک بازار سرپوشیده و یک رودخانه پر آب وجود داشت که در اطراف آن پر از باغ درختان میوه بود. قدیمی‌ترهای تهران بازار تجریش را این گونه به خاطر می‌آورند؛ اما این روزها دیگر خبری از بافت سنتی نیست و فقط نشانه‌هایی از آن باقی مانده است؛ مثل همین بازارسنتی و امامزاده صالح. این منطقه به خاطر همین ویژگی‌های سنتی که در آن حفظ شده، یکی از جاهای تفریحی تهران است. البته یک پاساژ جدید به اسم پاساژ قائم هم در کنار این بازار ساخته شده است که کمی بافت تاریخی آن را از بین برده؛ ولی هنوز هم می‌توانید حجره‌های قدیمی بازار منطقه را ببینید که حال‌وهوای سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

نمایی از گشت و گذار در بازار تجریش

البته بسیاری از افراد موقع محو مغازه‌ها و اجناس رنگارنگ آن‌ها می‌شوند و فراموش می‌کنند که به در و دیوار و سقف بازار نگاه کنند. یکی از جذابیت‌های این بازار قدیمی، همین معماری سنتی آن است؛ به‌خصوص یک تکیه قدیمی که البته این روزها تغییر کاربری داده است. دیوارها و سقف کاشی‌کاری‌شده و کاشی‌های فیروزه‌ای و خط نستعلیق زیبایی که آن‌ها را مزین کرده، حال‌وهوای جذابی به حجره‌های این بازار داده است. اگر دوست دارید در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران قدم بزنید، یک بازار سنتی ایرانی را از نزدیک ببینید و محصولاتی رنگارنگ و جذاب خریداری کنید، حتماً برای گشت‌و‌گذار در بازار تجریش وقت بگذارید. در مطلب راهنمای سفر تهران می‌توانید سایر جاذبه‌های این شهر بزرگ و دیدنی را هم بشناسید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

تاریخچه بازار تجریش تهران

درباره تاریخچه و زمان ساخت این بازار نقل قول‌های متفاوتی مطرح می‌شود. در بعضی از منابع تاریخ ساخت این بازار را به ۷۰ سال پیش نسبت می‌دهند؛ اما کسبه قدیمی این بازار معتقدند که بازار تجریش تهران قدمتی بیشتر از ۷۰ سال دارد و تقریباً ۱۵۰ سال است که این بازار در این محله ساخته شده است. البته ساختمان‌هایی در همین محله وجود دارد که قدمت آن‌ها به بیشتر از ۱۵۰ سال هم می‌رسد؛ مثلاً تکیه بزرگ تجریش که احتمالاً قدمت آن به ۲۲۰ سال پیش برمی‌گردد. در واقع تکیه تجریش قبل از ساخت بازار تجریش در این محل وجود داشته است.

معماری بازار تجریش

نمایی از معماری بازار تجریش

معماری بازار تجریش شبیه همه بازار‌های سنتی ایران است که نمونه‌هایی از آن تقریباً در بیشتر شهرهای ایران وجود دارد. در زمان‌های قدیم معمولاً محل کسب‌وکار یعنی بازار در کنار محل تدریس مثل انواع مدارس علمیه و در کنار مراکز مذهبی مثل تکیه و مسجد ساخته می‌شد. بازار سنتی تجریش هم به همین شکل طراحی شده است.

بازار سنتی تجریش را می‌توان نمونه کوچکی از بازار بزرگ تهران دانست. بازار سنتی تجریش هم درست مثل بازار تهران دارای مسجد، حسینیه و تکیه است. در واقع در زمان‌های قدیم محل تجارت و محل مراسم مذهبی و عبادت در نزدیکی هم قرار داشت. به همین دلیل در محوطه بازار سنتی تجریش هم تکیه وجود دارد و هم مسجد که در ادامه این مساجد و تکایا را معرفی می‌کنیم.

در بازار سنتی تجریش ۳ مسجد وجود دارد؛ یکی مسجد خان که با نام مسجد صاحب الزمان شناخته می‌شود، دیگری مسجد اعظم و مسجد سید الشهدا. به غیر از این سه مسجد دو تکیه هم در همین محدوده بازار سنتی تجریش وجود دارد؛ یکی تکیه بزرگ بازار تجریش و دیگری تکیه پایین تجریش.

  • تکیه بزرگ تجریش

نمایی از تکیه بزرگ تجریش

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم تکیه قدیمی محله تجریش بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و تاریخ ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد؛ در نتیجه می‌توان گفت که یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های تهران است. این تکیه قدیمی در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. البته اکنون به‌عنوان تکیه از آن استفاده نمی‌شود و به بازار میوه و تره‌بار تبدیل شده است. وقتی وارد این بخش می‌شوید، میوه‌های رنگارنگ و تازه را می‌بینید که حال‌وهوای دیگری به این منطقه داده‌اند. البته در ایام محرم و صفر و زمانی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود از این تکیه برای استقرار هیئت‌های عزاداری و حتی برگزارکردن مراسم تعزیه هم استفاده می‌کنند.

نمایی از نمای داخلی تکیه پایین تجریش

ستون‌های این تکیه در زمان ساخت چوبی بوده است که امروزه آن را با ستون‌های فلزی جایگزین کرده‌اند تا استحکام تکیه حفظ شود. تکیه تجریش در سال ۱۱۷۶ ساخته شده است. این تکیه به درخواست روستاییان و باغداران ساکن در منطقه ساخته شد. البته در ابتدا سقف نداشت؛ ولی بعد از مدتی تصمیم بر این شد که برای آن سقفی در نظر بگیرند. درست از زمان ساخت این تکیه هر سال مراسم عزاداری سیدالشهدا در این تکیه برگزار می‌شود و مردم حتی از محله‌های دیگر برای شرکت در این مراسم به منطقه تجریش سر می‌زنند. این تکیه یک بار در سال ۱۳۶۶ به دلیل سیلی که در منطقه رخ داد دچار آسیب شده و بخش‌هایی از آن تخریب شد؛ اما با تلاش مردم مجدداً به پا خاست و هنوز هم یکی از مراکز مهم برگزاری عزاداری در ماه محرم است.

تکیه بزرگ تجریش در محرم

نمایی از تکیه بزرگ تجریش در محرم

تعزیه‌های تکیه تجریش اهمیت و شهرت زیادی داشته و دارند. حتی از سال‌ها پیش اهالی تهران به این مراسم توجه خاصی می‌کردند. جالب است بدانید مراسم تعزیه‌خوانی در تکیه بزرگ تجریش به‌عنوان میراث معنوی به ثبت رسیده است. یکی از ویژگی‌های جذاب تکیه تجریش، معماری آن است که ممکن است کمی با سایر تکیه‌ها تفاوت داشته باشد.

تکیه تجریش یک بخش میانی دارد و یک ساختمان دو طبقه دور تا دور آن را در بر گرفته است. در قسمت غربی تکیه یک مغازه بزرگ واقع شده که چند دهنه دارد و از سایر مغازه‌های اطراف مرتفع‌تر است. به این قسمت شاه‌نشین می‌گویند. در سایر اضلاع تکیه هم چندین مغازه ساخته شده است. طبقه بالای این ساختمان‌ها در ایام محرم برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌شود؛ ولی در سایر مواقع از آن به‌عنوان یک مکان تجاری استفاده می‌کنند.

  • تکیه پایین تجریش

نمایی از تکیه پایین تجریش

تکیه پایین تجریش در کنار مسجد اعظم تجریش واقع شده است. این تکیه در زمان‌های قدیم دارای بام و ۲۰ طاق‌نما بود. در اوایل سده خورشیدی برای آن سقف شیروانی هم گذاشته شد. این تکیه در انتهای کوچه ذغالی‌ها در خیابان محمودی قرار دارد. کاسبان اطراف این تکیه طبق رسوم و سنت‌های قدیمی، زمانی که ماه محرم فرا می‌رسد، میدان تکیه پایین را برای عزاداری آماده می‌کند. این تکیه یک نخل قدیمی هم دارد که با استفاده از آن آیین نخل‌گردانی را در میدان تکیه برگزار می‌کنند. قبلاً در این تکیه مراسم تعزیه هم برگزار می‌شد؛ ولی در سال‌های اخیر این مراسم برگزار نشده است. البته هنوز هم اهالی قدیم تجریش برای عزاداری، خودشان را به این تکیه می‌رسانند.

تفریحات بازار تجریش

بازار تجریش یک بازار قدیمی و سنتی است. قدم زدن در این بازار، می‌تواند شما را به سفری کوتاه در تاریخ ببرد. علاوه بر این در بازار تجریش غیر از قدم‌زدن و تماشاکردن مغازه‌ها می‌توانید کارهای جذابی انجام دهید. در ادامه برخی از این تفریحات را برایتان می‌آوریم.

  • عکاسی در بازار تجریش

بازار تجریش با وجود آن همه مغازه و غرفه رنگارنگ با میوه‌های متنوع و سبزی‌های تازه و با شور و هیجانی که در آن جاری است، یک مقصد عالی برای عکاسی شهری است. شب‌ها این بازار حال‌وهوای دیگری دارد، سرزنده و شلوغ است و روشن‌شدن چراغ مغازه‌ها جذابیت دوچندانی به بازار می‌دهد. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید، سوژه‌های متنوعی در بازار رنگارنگ تجرش پیدا می‌کنید.

  • خوردن خوراکی‌های خوشمزه

نمایی از خوراکی‌های خوشمزه تجریش

فروش انواع خوراکی‌های خوشمزه، تقریباً بخش جدانشدنی از بازارهاست. در بازار تجریش هم می‌توانید انواع خوراکی‌های لذیذ را بخرید و حین گشت‌وگذار نوش جان کنید. بعضی از خوراکی‌ها مطابق با فصل تغییر می‌کنند. مثلاً زمستان‌ها می‌توانید آش و باقالی پخته و لبوی داغ بخورید و تابستان‌ها انواع آبمیوه‌ها و بستنی‌های لذیذ.

  • خرید از بازار تجریش

نمایی از خوراکی های رنگارنگ تجریش

در مغازه‌های بازارچه تجریش می‌توانید محصولاتی با بهترین کیفیت را بخرید.این بازار مشتریان فراوانی دارد و برای خرید محصولات خوراکی ایدئال است. همیشه می‌توانید تازه‌ترین محصولات خوراکی را در بازار تجریش تهران پیدا کنید. انواع ادویه، خشکبار، میوه، صنایع دستی و… در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. انواع لباس هم در بعضی مغازه‌ها پیدا می‌شود. البته اگر به قصد خرید لباس به این بازار سر می‌زنید، حتماً برای گشت‌زدن در پاساژ قائم وقت بگذارید.

مغازه‌های بازار تجریش تهران

مغازه‌های بازار سنتی تجریش تهران محصولات خاص و متنوعی دارند. علاوه بر بخش میوه و تره‌بار که مختص عرضه محصولات تازه است، سایر مغازه‌های بازار محصولاتی مثل صنایع دستی، خشکبار و آجیل و خوراکی می‌‌فروشند. تعدادی از مغازه‌های این بازار هم به فروش زیورآلات و بدلیجات اختصاص دارند. یکی دیگر از محصولاتی که می‌توانید در این بازار پیدا کنید و تقریباً در همه بازارهایی که نزدیک مراکز مذهبی وجود دارد این محصولات هم عرضه می‌شود، مهر و جانماز و تسبیح است.

  • بازار میوه و تره بار تجریش

نمایی از بازار میوه و تره بار تجریش

وقتی از میدان تجریش وارد بازار سرپوشیده و قدیمی شوید ابتدا میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها را خواهید دید که با رنگ‌های متنوع و جذابشان توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند. در این مغازه‌ها می‌توانید انواع میوه‌های رنگارنگ فصل و حتی میوه‌های غیرفصلی را خریداری کنید. حتی میوه‌های عجیب‌وغریبی از گوشه و کنار دنیا که شاید تا به حال ندیده باشید و امتحان نکرده باشید، در این میوه‌فروشی‌ها پیدا می‌شود. شاید تعجب کنید؛ ولی حتی وسط زمستان هم می‌توانید میوه‌های تابستانی را در بازار تجریش پیدا کنید.

  • بازار صنایع دستی تجریش

نمایی از صنایع دستی تجریش

بعد از عبور از مغازه‌های میوه‌فروشی و سبزی‌فروشی وقتی وارد بازار می‌شوید، مغازه‌ها تنوع بیشتری پیدا می‌کنند. در این مغازه‌ها انواع محصولات مختلف مثل ظروف مسی، زعفران، خوراکی‌های خوشمزه مثل ترشی، صنایع دستی از گوشه و کنار ایران، ادویه، بدلیجات و حتی مهر و تسبیح به فروش می‌رسد. بخش دیگری از مغازه‌ها به فروش شیرینی‌جات و انواع خشکبار اختصاص دارد. در واقع هر آنچه از یک بازار سنتی ایرانی در تصورتان وجود دارد در این بازار پیدا می‌شود. یعنی حتی اجناس مغازه‌ها هم کاملاً یک بازار سنتی ایرانی را نشان می‌دهد. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، حتماً برای دیدن این بازار وقت می‌گذارند و از دیدن آن لذت می‌برند و توریست‌های فراوانی را در بازار تجریش خواهید دید.

بازار قائم تجریش

نمایی از بازار قائم تجریش

بازار قائم تجریش یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید تهران است. البته در حوالی این مجموعه پاساژهای خوبی قرار دارد که محصولاتی خوب و باکیفیت عرضه می‌کنند و پاساژ قائم یکی از قدیمی‌ترین‌های آن‌هاست. بازار قائم تجریش بازاری بسیار بزرگ با محصولات متنوع است. تقریباً هر آنچه لازم داشته باشید می‌توانید در این بازار پیدا کنید. از طلا و زیورآلات گرفته تا کیف و کفش و لباس و حتی مواد آرایشی و بهداشتی و… .

  • خرید طلا از بازار قائم تجریش

نمایی از بازار طلا پاساژ قائم

یکی از شناخته‌شده‌ترین بخش‌های این پاساژ طبقه ۲- آن است که محل تمرکز طلافروشی‌هاست. بسیاری از زوج‌های جوان برای خرید عروسی به این پاساژ سر می‌زنند. طلافروشی‌ها در پاساژ قائم محصولات متنوعی دارند. هر سلیقه‌ای که داشته باشید، حتما آنچه مد نظر دارید در این پاساژ پیدا می‌کنید.

  • خرید لباس از بازار قائم تجریش

طبقه منفی یک پاساژ قائم بیشتر به لباس‌‌فروشی‌های مردانه اختصاص دارد. اگر دوست ندارید برای خرید لباس زیاد وقت بگذارید، در پاساژ قائم می‌توانید متنوع‌ترین لباس‌ها را ببینید و انتخاب کنید. از ده‌ها فروشگاه این پاساژ حتماً می‌توانید لباس مدنظرتان را پیدا کنید بدون اینکه از پاساژ پایتان را بیرون بگذارید.

  • خرید کیف و کفش و لوازم تزئینی

طبقه همکف پاساژ قائم بیشتر در اختیار مغازه‌های فروش کیف و کفش و لوازم تزیینی است. در بسیاری از مغازه‌ها لوازم دکوری و تزئیینی منزل و لوازم لوکس آشپزخانه به فروش می‌رسد. البته کل مغازه‌های این طبقه مخصوص لوازم تزئینی و دکوری نیست. در بین آن‌ها مغازه‌های کیف و کفش هم پیدا می‌شود. چندین لباس‌فروشی هم در این طبقه هست که معمولاً لباس مجلسی زنانه دارند.

  • خرید لوازم الکترونیکی و لوازم آرایشی

اگر دنبال خرید لوازم الکترونیکی مثل گوشی و لوازم جانبی هستید، در طبقه‌های اول و دوم پاساژ می‌توانید آن را پیدا کنید. البته در این دو طبقه غیر از لوازم الکترونیکی فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی هم دیده می‌شود. در طبقه دوم فروشگاه‌های پوشاک و وسایل کودک وجود دارد. در این فروشگاه‌ها غیر از لباس، هر آنچه برای نگهداری از کودک و سیسمونی نیاز دارید، پیدا می‌شود.

  • کافی‌شاپ و غرفه‌های فروش خوراکی

در پاساژ قائم غیر از فروشگاه‌های مختلف، کافی‌شاپ و غرفه‌های فروش خوراکی و اسنک هم وجود دارد. به خصوص در طبقه آخر پاساژ چندین رستوران و کافه وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها دقایقی را استراحت کرده و غذای لذیذی نوش جان کنید. سپس به گشت‌وگذارتان در پاساژ قائم ادامه دهید.

  • خرید آثار هنری از پاساژ قائم تجریش

نمایی از آثار هنری پاساژ قائم تجریش

آخرین طبقه پاساژ علاوه بر رستوران و کافه، محل فروش آثار هنری مختلف مثل نقاشی و مجسمه است. حتی بسیاری از این آثار همان جا و به دست هنرمندان تهیه می‌شوند. حتی می‌توانید مراحل آماده‌سازی آن‌ها را هم ببینید. در این طبقه گاهی کلاس‌های آموزشی هنری هم برگزار می‌شود. پس اگر از علاقه‌مندان به هنر و صنایع دستی هستید یا دوست دارید هدیه‌ای خاص و متفاوت برای عزیزان خود بخرید، حتماً به این طبقه از پاساژ قائم سر بزنید.

آدرستهران، تجریش، میدان تجریش، خیابان شهرداری، بازار قائم تجریش
شماره تماس02122721227
اینستاگرام@bazarghaem
پاساژ قائم در همه روزهای هفته غیر از جمعه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند. البته در ایام سوگواری این بازار بسته است.

غذاخوری‌های بازار تجریش

یکی از بخش‌های جدانشدنی هر تفریح و گشت‌وگذاری، غذاخوردن در یک رستوران و لذت‌بردن از عطر و طعم غذاهای جدید است. اگر دوست دارید در بازار تجریش دور بزنید و مغازه‌ها را تماشا کنید، بعد از گشت‌وگذار خیالتان راحت است که می‌توانید در یکی از کافه‌ها، کبابی‌ها و فست‌فودها دقایقی استراحت کنید و خوراکی‌های خوشمزه بخورید. در محدوده بازار سنتی تجریش و اطراف آن، چندین رستوران سنتی، کبابی، کافی شاپ و فست فود فعالیت می‌کند.

البته غیر از این‌ها در بازار تجریش خوراکی‌های دیگری مثل جگر، انواع آش، کله پاچه و حلیم هم پیدا می‌شود. غذا فروشی‌ها مطابق فصل تغییر می‌کنند مثلا، در فصل زمستان می‌توانید مغازه‌های فروش لبو و باقالی داغ را ببینید در فصل تابستان هم خوراکی‌های خنک مثل آبمیوه و بستنی عرضه می‌شوند که می‌توانید با خوردن آن‌ها خستگی را از تن به در کرده و از گرمای هوا فرار کنید.

جاهای دیدنی اطراف بازار تجریش

بعد از گشت‌وگذار در بازار تجریش می‌توانید در همان حوالی و با کمی فاصله جاذبه‌های دیگر تهران را هم ببینید. در ادامه چند نمونه از جاذبه‌های اطراف بازار تجریش و در نزدیکی آن را معرفی می‌کنیم.

  • دربند تهران

نمایی از دربند تهران

دربند در ۳کیلومتری از بازار تجریش قرار دارد. این منطقه به خاطر اینکه آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد، به‌خصوص در فصل‌های گرم سال به یک تفریحگاه جذاب و محبوب تبدیل می‌شود. بسیاری از اهالی تهران برای فرار از شلوغی و آلودگی هوای شهر به دربند سر می‌زنند. در دربند علاوه بر دیدن چشم‌اندازهای زیبای طبیعی می‌توانید خوراکی ها و غذاهای لذیذ را امتحان کنید. اگر از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز هستید، بدون اینکه زیاد از شهر فاصله بگیرید در دربند می‌توانید هم از هوای مطبوع و محیط زیبا لذت ببرید و هم کوه‌نوردی کنید. دربند برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی و کوه‌نوردی و برای عاشقان طبیعت‌گردی، مقصد مناسبی است.

  • کاخ سعد آباد

نمایی از کاخ سعد آباد

مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد که با نام کاخ موزه سعدآباد هم مشهور است یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی معاصر ایران است. این کاخ محل زندگی آخرین پادشاهان دوره قاجار و پهلوی بوده است. مجموعه کاخ سعدآباد در نزدیکی مجموعه تفریحی توچال قرار دارد. تعدادی از کاخ‌های مجموعه در حال حاضر به موزه تبدیل شده‌اند و البته تعدادی از آن‌ها نیز برای امور اداری یا نهاد ریاست‌جمهوری تغییر کاربری داده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، از دیدن این مجموعه تاریخی و آثار و اشیایی که در آن‌ها به نمایش گذاشته شده است لذت خواهید برد.

  • کاخ نیاوران

تصویری از باغ کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی تهران است که در منطقه شمیرانات قرار دارد. کاخ نیاوران در منطقه خوش‌آب‌وهوا و در باغی به بزرگی ۱۱هکتار واقع شده است. این کاخ تا قبل از انقلاب اسلامی در واقع ییلاق خانواده محمدرضا شاه پهلوی بود و بعد از انقلاب به موزه تبدیل شد. از طریق خیابان باهنر می‌توانید به این کاخ دسترسی پیدا کنید. پارکی به نام پارک ‌نیاوران در قسمت جنوبی این کاخ قرار دارد.

  • باغ فردوس

نمایی از باغ فردوس

قدمت باغ فردوس تهران به زمان قاجار و به زمان پادشاهی محمد شاه برمی‌گردد. باغ فردوس یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است. این مجموعه در سال ۱۳۸۱ به موزه سینمای ایران تبدیل شد. باغ فردوس بخش‌های مختلفی دارد از جمله تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار نو‌آوران، سینمای کودک و نوجوان، سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه، بخش صدا و دوبله، خانه فرهاد و اتاق علی حاتمی. اگر از علاقه‌مندان به سینما هستید، فرصت بازدید از این مجموعه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

  • امامزاده صالح(ع)

نمایی از امامزاه صالح

کسانی که به بازار تجریش سر می‌زنند معمولاً زمانی را برای زیارت امامزاده صالح در نظر می‌گیرند. امامزاده صالح در نزدیکی بازار سرپوشیده تجریش قرار دارد و در واقع مرکز معنوی این بازار است. بعد از گشت‌وگذار در بازار می‌توانید سری به این امامزاده بزنید و از آرامش معنوی آن لذت ببرید. امامزاده صالح از فرزندان امام موسی کاظم است. بر اساس کتیبه‌هایی که در امامزاده وجود دارد قدمت بنای اولیه این امامزاده به سال ۷۰۰ هجری قمری بر می‌گردد.

این مکان هم از نظر معنوی و هم از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است و به همین خاطر بنای تاریخی امامزاده در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای این امامزاده یک بار به دستور هلاکو میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار مرمت شده است. در گذشته های دور یک چنار بسیار بزرگ در وسط محوطه امامزاده هم وجود داشت؛ ولی در دهه ۷۰ در جریان بازسازی این محوطه، این درخت چنار قطع شده است.

مسیر دسترسی به بازار تجریش

برای اینکه به بازار تجریش سر بزنید، باید خودتان را به میدان قدس یا میدان تجریش برسانید بازار تجریش در حد فاصل این دو میدان در منطقه شمیرانات تهران واقع شده است. از هر کدام از این دو میدان که بخواهید می توانید وارد بازار شوید.

برای دسترسی به بازار تجریش راه‌های مختلفی وجود دارد. غیر از خودروی شخصی می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم برای رفتن به بازار تجریش استفاده کنید. اگر دردسرهای ترافیک و پیدا‌کردن پارکینگ را دوست ندارید، پیشنهاد ما استفاده از مترو است.

  • دسترسی به بازار تجریش با مترو

نمایی از بازار تجریش با مترو

برای اینکه با مترو به بازار تجریش بروید، خط تجریش کهریزک را سوار شوید و در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید. ایستگاه تجریش عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران است و ورودی آن فقط چند قدم با ورودی بازار تجریش فاصله دارد. به همین خاطر بهترین وسیله حمل‌و‌نقل عمومی برای رفتن به بازار تجریش است.

  •  دسترسی به بازار تجریش با تاکسی

نمایی از ایستگاه تاکسی تجریش

از گوشه‌وکنار تهران و از ایستگاه‌های مختلف برای میدان قدس و میدان تجریش تاکسی وجود دارد. اگر دوست ندارید با مترو رفت‌وآمد کنید، با تاکسی هم می‌توانید خودتان را به بازار تجریش برسانید.

  •  دسترسی به بازار تجریش با اتوبوس

نمایی از ایستگاه اتوبوس تجریش

اگر دوست دارید با اتوبوس به میدان تجریش بروید، می‌توانید از اتوبوس های بی‌آرتی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن تجریش یا اتوبوس‌های رسالت به میدان قدس را سوار شوید.

  • دسترسی به تجریش با خودرو شخصی

نمایی از دسترسی با خودرو شخصی به میدان تجریش

اگر مایلید با خودروی شخصی به بازار تجریش بروید، می‌توانید از طرف خیابان ولیعصر، خیابان شریعتی، نیاوران و محله زعفرانیه خودتان را به میدان قدس یا به میدان تجریش برسانید. از پارکینگ‌هایی که اطراف بازار و میدان تجریش قرار دارد می‌توانید برای پارک‌کردن خودرو خودتان استفاده کنید.

یکی از مشکلات مهمی که بازدیدکنندگان این منطقه با آن مواجه می‌شوند نداشتن فضای کافی برای پارک‌کردن خودرو است. علاوه بر این در بیشتر ساعات روز ترافیک در این منطقه بسیار زیاد می‌شود؛ چون افراد زیادی برای خرید یا زیارت امامزاده صالح به این منطقه می‌آیند. پارکینگ‌های متعددی در نزدیکی بازار و میدان تجریش ساخته شده است؛ اما هنوز هم جوابگوی نیاز به پارکینگ در این منطقه نیست. بنابراین اگر فکر می‌کنید که برای پیدا‌کردن جای پارک به مشکل بر می‌خورید و حوصله ترافیک و پیدا‌کردن پارکینگ را ندارید، بهترین گزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی10 صبح تا 10 شب
آدرستهران، محله تجریش، میدان تجریش

اگر دوست دارید تفریحی چند ساعته داشته باشید و کمی از دغدغه‌های زندگی روزمره در تهران فاصله بگیرید، بازار تجریش مقصد خوبی برای تفریح است. در این بازار سنتی می‌توانید از خریدکردن، غذاخوردن و قدم‌زدن در محیطی سرزنده و پرجنب‌وجوش لذت ببرید. تفریحتان را می‌توانید با زیارت امامزاده صالح کامل کنید و از آرامش معنوی آن بهره‌مند شوید. اگر قبلاً به بازار تجریش سر زده‌اید، تجربه شنیدنی خود را با سایر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید. کدام قسمت بازار سنتی تجریش برایتان جذاب‌تر بود؟

بازار تجریش در منطقه شمیرانات تهران و در فاصله میدان تجریش و میدان قدس قرار گرفته است.

در تمام ایام هفته می‌توانید به بازار تجریش سر بزنید و حتی روزهای جمعه باز است. البته پاساژ قائم که در نزدیکی بازار تجریش قرار دارد و مقصد خرید بسیاری از اهالی شهر است، روزهای جمعه و ایام سوگواری تعطیل است.

دسترسی به بازار تجریش از طریق مترو، خودرو شخصی، اتوبوس و تاکسی مهیاست. به خاطر ترافیک منطقه، بهترین راه برای رسیدن به بازار تجریش، استفاده از مترو است.

خیر. بازار تجریش تهران مثل بقیه بازارهای سنتی ایران، هزینه ورودی جداگانه ندارد.

امامزاده صالح در نزدیکی بازار تجریش قرار دارد و معمولا کسانی که به زیارت امامزاده می‌روند، زمانی را به گشت‌وگذار در بازار اختصاص می‌دهند.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.