بازار رضا مشهد | یکی از بازارهای نمادین شرق کشور

0

بازار رضا مشهد یکی از بازارهای قدیمی ایران است که شهرت بسیاری دارد. حتی گردشگران خارجی و مخصوصاً اعراب این بازار را به‌خوبی می‌شناسند. امروز قصد داریم بازار رضا را به شما عزیزان همراه معرفی کنیم تا آن را بهتر از قبل بشناسید. با ما همراه باشید.

بازار رضا کجاست؟

بازار رضا در نزدیکی حرم مطهر امام رضا و ضلع جنوب شرقی فلکه آب مشهد قرار گرفته است. برای دسترسی به این بازار می‌توانید از خیابان هفده شهریور یا فلکه آب کمک بگیرید.

معرفی بازار رضا مشهد | مشهورترین بازار مشهد

در شهر مشهد، به سبب حضور گردشگران خارجی به‌خصوص اعراب، مراکز خرید بسیاری وجود دارد. در حال حاضر، ده‌ها پاساژ و مرکز تجاری بسیار لوکس در شهر مشهد احداث شده‌اند که با مراکز خرید لوکس تهران نیز توانایی رقابت دارند. منتها در گذشته دور، خبری از این مراکز خرید لوکس و امروزی نبود. در آن دوران، بازاری با نام بازار رضا مشهد یکه‌تازی می‌کرد و یگانه مرکز خرید بزرگ و جامع در مشهد بود.

عکس مغازه‌ فروش وسایل مذهبی بازار رضا مشهد

از نظر ظاهری، این بازار به‌شکل یک مستطیل طولانی طراحی شده است. طول آن حدود ۱ کیلومتر است. طراحی بازار به شکلی انجام شده که با حرکت در آن می‌توانید خودتان را از فلکه آب به میدان ۱۷ شهریور مشهد برسانید. بازار رضا در دو طبقه بنا شده است. البته طبقه اول بیشترین کاربرد و تردد را دارد. در این مرکز خرید می‌توانید شاهد مغازه‌های فروش سوغات مشهد، ادویه‌جات، انگشتر فیروزه و عقیق، وسایل مسی، پارچه و ترمه و مغازه‌ فروش وسایل مذهبی از جمله تسبیح و مهر باشید.

گشت‌وگذار در بازار رضا به یکی از جاذبه‌های شهر مشهد تبدیل شده است. به همین خاطر، اکثر مسافران مشهد حداقل یک بار سری به این بازار می‌زنند. ظاهر مغازه‌های این بازار هنوز هم به همان سبک و سیاق گذشته است. به همین علت، حس خاطره‌انگیزی خاصی دارد.

این بازار قدمتی تاریخی دارد و در حال حاضر، مرکزی عالی برای خرید انواع سوغاتی مشهد به حساب می‌آید.
برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، روی لینک زیر کلیک کنید:

تاریخچه بازار رضا مشهد | به‌جای‌مانده از دوران پهلوی

اشاره کردیم که بازار رضا جزو قدیمی ترین مراکز خرید مشهد است؛ پس بد نیست کمی درباره تاریخچه بازار رضا مشهد باهم صحبت کنیم.

در دوران پهلوی، مشهد فاقد بازاری واحد و منسجم بود. اکثر فروشنده‌های مشهد در بخش‌های مختلف شهر مشغول به کار بودند و سازه‌ای با نام مرکز خرید، پاساژ یا مرکز تجاری وجود نداشت. ازاین‌رو، در سال ۱۳۵۵، محمدرضا پهلوی دستور ساخت بازاری منسجم و یکپارچه برای سازمان‌دهی مشاغل را صادر کرد. محمدرضا شاه با همکاری مهندس داریوش بوربور و همچنین استاندار وقت مشهد، تمامی مغازه‌های قدیمی و پراکنده در شهر را تجمیع کرد. دستور داد در زمینی به عرض ۳۳ متر و طول ۱ کیلومتر، بازاری بزرگ بنا کنند که امروزه آن را با نام بازار رضا می‌شناسیم.

بزرگ‌ترین چالشی که محمدرضا شاه با آن روبه‌رو بود، قانع‌کردن کسبه قدیمی برای ترک و تخریب مغازه خود و رفتن به یک مرکز خرید تازه‌تأسیس بود. در آن دوران، کسبه تصور می‌کردند با این کار آسیب فراوانی به شغل آنها وارد می‌شود و مشتریان قدیمی خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر، بسیاری از کسبه با تخریب مغازه قدیمی خود مخالفت می‌کردند.

با وجود تمامی مشکلات، نهایتاً اکثر مغازه‌ها تخریب شدند و بازاری بزرگ بنا شد و به تمامی کسبه قدیمی، دکانی جدید در بازار مشهد اختصاص داده شد. با توجه به اینکه کسبه مغازه خود را از دست داده بودند، این پروژه باید به‌سرعت انجام می‌شد. به همین خاطر، با همت مهندس بوربور، پروژه ساخت بازار مشهد فقط در طول ۱۱ ماه به سرانجام رسید.

معماری بازار رضا مشهد | معماری چشم‌نواز ایرانی ـ اسلامی

در معماری بازار رضا مشهد، همانند بسیاری از سازه‌های دیگر ساخته شده در دوران پهلوی، از معماری ایرانی ـ اسلامی الگوبرداری شده است. اگر به سردر‌های بزرگ و باشکوه این بازار نگاه کنید، شاهد کاشی‌کاری‌های لاجوردی و قوس‌هایی خواهید بود که ترکیبی از معماری ایرانی ـ اسلامی هستند. در بخش میانی بازار، از الگوهایی همانند هشتی ایرانی استفاده شده است که المان منحصربه‌فرد و شناخته‌شده از معماری سنتی ایرانی است.

نکته جالب دیگر در معماری بازار رضا مشهد مسیربندی مغازه‌های آن است. مغازه‌ها به‌شکلی خطی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یافتن تک‌به‌تک مغازه‌ها بسیار ساده است. ازاین‌رو، تقریباً می‌توان گفت که پاخور تمامی مغازه‌ها باهم یکسان است. به این طریق افرادی که مغازه‌های خود را تخریب کردند، دیگر به مکان جدید مغازه خود در بازار اعتراضی نمی‌کردند.

عکس مسیربندی مغازه‌های بازار رضا مشهد

انتخاب محل ساخت این بازار نیز در آن دوران چالشی بزرگ بود. با توجه به اینکه مهم‌ترین دلیل شهرت شهر مشهد وجود حرم امام رضا بود، به همین خاطر مسئولان تلاش داشتند تا این بازار در نزدیک‌ترین فاصله به حرم قرار داشته باشد. از طرف دیگر، یافتن فضایی با چنین وسعت در نزدیکی حرم کار بسیار دشواری بود. همچنین این مرکز خرید باید طوری بنا می‌شد که مسیرهای ارتباطی را مختل نکند.

در نهایت، باید گفت مسئولان امر به‌خوبی از پس تمامی این مشکلات برآمدند.

مغازه‌های داخل بازار رضا | تنوع بی‌نظیری از انواع اصناف و مشاغل

عکس مغازه فروش ادویه‌جات بازار رضا

بسیاری از بازارها به یک صنف خاص تعلق دارند؛ اما بازار رضا مشهد این‌طور نیست. در بازار رضا می‌توانید تنوع بی‌نظیری از انواع اصناف و مشاغل را کنار یکدیگر مشاهده کنید. با وجود این، باید گفت بازار رضا یک مرکز خرید سوغاتی عالی محسوب می‌شود. در این بازار تعداد بسیاری مغازه فروش ادویه‌جات، مخصوصاً زعفران را خواهید یافت. در کنار این مغازه‌ها، چندین و چند فروشگاه انگشتر عقیق و فیروزه نیز به چشم می‌خورند.

عکس فروشگاه انگشتر عقیق و فیروزه داخل بازار رضا

از طرف دیگر، وسایل مذهبی و دینی یکی دیگر از سوغات بسیار مهم مشهدند که معمولاً اغلب گردشگران پس از تهیه، آن‌ها را با ضریح امام رضا متبرک می‌کنند. به همین خاطر، در بازار رضا مشهد می‌توانید شاهد حضور مغازه‌های متعددی باشید که انواع کتابچه ادعیه، تسبیح، مهر و حتی پارچه کفن می‌فروشند.

عکس دو طبقه بودن بازار رضا

 

بازار رضا دارای دو طبقه مجزاست. معمولاً کمتر کسی حتی از وجود این طبقه اطلاع دارد. در طبقه دوم، آتلیه‌های عکاسی قدیمی را خواهید یافت که هنوز هم تصاویری از حرم مطهر را بر روی پرده‌های ساده دارند و می‌توانید کنار آنها عکس یادگاری بگیرید. همچنین اصناف خدماتی همانند تعمیرات لباس و یا آبکاری نقره نیز در این طبقه حضور دارند. به‌صورت کلی، می‌توان گفت که هر آنچه مسافران و گردشگران برای خرید نیاز دارند در طبقه همکف وجود دارد و طبقه دوم شاید برای مسافران جذابیت بسیاری نداشته باشد.

بهترین زمان بازدید از بازار رضا مشهد | بازاری محبوب و پررونق

عکس بهترین زمان بازدید از بازار رضا مشهد

انتخاب بهترین زمان بازدید از این رضا شاید کار دشواری باشد. بازار شهر نیست که بتوان درباره آب‌وهوای آن نظر داد. از طرف دیگر، حضور در بازارهای شلوغ برای برخی افراد خوشایند است و برخی دیگر خرید در آرامش را ترجیح می‌دهند.

معمولاً در تعطیلات نوروز و تابستان به‌علاوه ایام مذهبی، همانند روزهای ولادت یا شهادت ائمه (مخصوصاً امام رضا و حضرت معصومه)، مشهد و در نتیجه بازار بسیار شلوغ است. اگر به حضور در بازارهای شلوغ و دیدن جنب‌وجوش مردم علاقه‌مندید، بهتر است این دوران را برای بازدید خود انتخاب کنید. از طرف دیگر زمستان و پاییز مشهد نسبتاً خلوت است. ازاین‌رو، در بازار رضا نیز تردد کمی صورت می‌گیرد.

معمولاً در روزهای شلوغ، وضعیت اقتصادی و فروش مغازه‌های این بازار سکه است. به همین خاطر، شاید بتوانید تخفیف کمتری از فروشنده‌ها بگیرید! اما در عین حال در نیمه دوم سال که گردشگران کمتری راهی مشهد می‌شوند، تخفیف‌گرفتن از فروشنده‌ها نیز ساده‌تر می‌شود.

امکانات بازار رضا مشهد

  • مسقف؛
  • نمازخانه؛
  • مرکز اطلاعات؛
  • دسترسی ساده؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • سیستم سرمایش و گرمایش.

جاذبه‌های دیدنی اطراف بازار رضا مشهد

دسترسی به بازار رضا

هزینه ورودی:رایگان
ساعات بازدید:۹ تا ۲۱
شماره تماس:۰۵۱۳۳۶۴۴۴۸۳
آدرس:مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا
  • دسترسی به بازار رضا با وسیله نقلیه شخصی

امکان پارک‌ وسیله نقلیه شخصی در محدوده این بازار وجود ندارد. به همین خاطر، قطعاً در یافتن جای پارک دچار مشکل خواهید شد. به دلیل شلوغی بیش از اندازه، حتی یافتن جای پارک در خیابان‌های اطراف نیز بسیار دشوار است. همچنین باید خاطرنشان کنیم محدوده بازار جزء طرح ترافیک مشهد نیز به شمار می‌آید. با وجود این، اگر بازهم قصد استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود را دارید، می‌توانید از طریق بلوار سلیمان خاطر مستقیماً خودتان را به این بازار برسانید.

  • دسترسی به بازار رضا با وسایل نقلیه عمومی

بهترین روش دسترسی به بازار رضا مشهد استفاده از اتوبوس تندرو یا همان بی‌آرتی است. شما می‌توانید از طریق اتوبوس‌های تندرو که منتهی به حرم مطهر هستند، خودتان را به حرم برسانید. برای ورود به این بازار، باید وارد «باب‌الرضا» شوید که در ضلع جنوب‌ غربی حرم قرار دارد. از باب‌الرضا تا بازار حدود ۳۰۰ متر راه است.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، امروز به‌صورت کامل با بازار رضا، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شدید. به‌نظر شما، امروزه کدام‌یک از مراکز خرید مشهد از این بازار اهمیت بیشتری دارند؟ آیا تا به حال از این مرکز خرید دیدن کرده‌اید؟ به‌نظرتان این بازار نیاز به نوسازی دارد یا اینکه باید به همین شکل سنتی خود باقی بماند؟ نظرات و تجاربتان را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید. فراموش نکنید همه ما بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات شما عزیزان هستیم. ما را بیش از این منتظر نگذارید.

بله، بازار رضا در محدوده طرح قرار دارد.

برای دسترسی به بازار رضا شما می‌توانید با تمام اتوبوس‌های منتهی به حرم خودتان را به محدوده حرم برسانید. بازار رضا در نزدیکی باب‌الرضا حرم قرار دارد.

خیر، این بازار فاقد پارکینگ است؛ اما شما می‌توانید از پارکینگ حرم استفاده کنید.

این بازار همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب باز است.

بازار رضا در خیابان سلیمان‌خاطر مشهد و نزدیک میدان ۱۷ شهریور و فلکه آب واقع شده است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.