منطقه حفاظت شده سالوک | تماشای حیات‌وحش کم‌نظیر

0

چه تصویری زیباتراز محلی است که در آن گونه‌های جانوری و گیاهی به‌راحتی و بدون هیچ مزاحمتی به حیات خود ادامه می‌دهند. بله درست است پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده جایی است که می‌توانید پوشش گیاهی متنوع و گونه‌های جانوری متعددی را مشاهده کنید که بدون دخالت آدمی ‌در حال زیست هستند. پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی از جمله مناطقی است که بازدید از گونه‌های جانوری و گیاهی آن مسلماً لذت‌بخش و به‌یادماندنی خواهد بود. اگر اهل ماجراجویی و تماشای حیات وحش هستید، پارک ملی سالوک بدون شک انتخاب مناسبی است. ادامه مقاله را بخوانید تا با این منطقه حفاظت‌شده بیشتر آشنا شوید.

منطقه حفاظت شده سالوک کجاست؟

پارک ملی سالوک در خراسان شمالی و در فاصله 20کیلومتری شمال غرب اسفراین و 30کیلومتری جنوب غربی بجنورد جای گرفته است. برای دسترسی آسان به این پارک کافی است خودتان را از طریق هوایی یا زمینی به بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برسانید. از آنجا با حرکت در جاده بجنورد به اسفراین و پس از 30 کیلومتر طی کردن مسیر، به این منطقه حفاظت‌شده خواهید رسید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، کارتان راحت‌تر است. پس از آن به‌راحتی از شهر بجنورد یا اسفراین می‌توانید به این منطقه دسترسی پیدا کنید.

با منطقه حفاظت شده سالوک بیشتر آشنا شویم

نمایی از معرفی منطقه حفاظت شده سالوک

پارک ملی سالوک مساحتی بالغ بر 17هزار هکتار را در برگرفته است. اقلیم این منطقه معتدل و نیمه‌خشک محسوب می‌شود. به لحاظ زمین‌شناختی دو سوم این منطقه، کوهستانی بوده و یک سوم آن را دشت فرا گرفته است. اختلاف ارتفاع بلندترین نقطه بخش کوهستانی با پست‌ترین نقطه آن در دشت جنوبی چیزی در حدود هزار و 510 متر می‌رسد که در نوع خود جالب توجه است. این اختلاف ارتفاع و ناهمواری در نقاط مختلف پارک، سبب ایجاد اکوسیستم متنوعی شده است که آن را به زیستگاه پوشش گیاهی و جانوری متنوعی تبدیل کرده است.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سالوک

نمایی ازپوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سالوک

جالب است بدانید پارک ملی سالوک به لحاظ پوشش گیاهی غنی بوده و در آن گونه‌های متنوعی از گیاهان رشد می‌کنند. گونه‌های گیاهی غالب این پارک شامل درمنه دشتی و کوهی، کلاه میر حسین و گون است که در جای‌جای این پارک رشد کرده‌اند. کافی است مدتی را در پارک گردش کنید تا چشمانتان به جنگل‌هایی بیفتد که به‌صورت پراکنده در دره‌های این منطقه همانند دره جوزی، دره توی، دره زاری و … رشد کرده‌اند. گونه درختی غالب در این جنگل‌ها ارس است. زرشک، زالزالک و نسترن وحشی هم گونه‌های دیگر از درختان این پارک به شمار می‌رود. شواهد نشان‌دهنده آن است که گونه‌های درختان جنگل‌های این منطقه در ابتدا ارس بوده است. پس از تخریب این جنگل‌ها، درختان زالزالک در جای آن‌ها رشد کرده‌اند.

گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده سالوک

نمایی ازگونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده سالوک

شاید برایتان جالب باشد که در پارک ملی سالوک در حدود بیش از 100 گونه جانوری شناسایی شده است که در آن در حال زیست هستند. جانوران این پارک ملی به دو دسته پستانداران و پرندگان تقسیم می‌شود.

  • گونه‌های پستانداران

نمایی از آهوان منطقه حفاظت شده سالوک

پستانداران این پارک شامل قوچ اوریال، میش، آهو، پلنگ، بز کوهی، سمور، گربه وحشی، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، راسو، دوپای خراسانی و …. می‌شود که در نقاط مختلف پارک به حیات خود ادامه می‌دهند. البته این پارک را می‌توان مهم ترین محل زندگی آهو در خراسان شمالی دانست؛ زیرا در حدود 70درصد تعداد آهوهایی که در استان خراسان شمالی وجود دارد، در این منطقه حفاظت‌شده زندگی می‌کنند. در این پارک 200 رأس آهو زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها در دشت جنوبی پارک قابل مشاهده هستند.

  • گونه‌های پرندگان

نمایی ازگونه‌های پرندگان منطقه حفاظت شده سالوک

منطقه حفاظت شده سالوک از آن جایی که اقلیمی کوهستانی و دشتی دارد برای پرندگان زیستگاه مناسبی محسوب می‌شود. گونه‌های بسیار متنوع پرندگانی که در این زیستگاه به حیات خود ادامه می‌دهند در نوع خود کم‌نظیر است. گونه‌هایی همانند پرستو، توکای سیاه، سهره جنگلی، سبزقبا، هدهد، کلاغ سیاه، چکاوک هدهد، سنقر سفید، کوکر گندمی، باد خورک معمولی، کبوتر چاهی، سار، گنجشک خالی، پیغوی کوچک، دم جنانک زرد، سهره معمولی، سردم سیاه، چلچله بیابانی و …. در این زیستگاه یافت می‌شود.

جاهای دیدنی و تفریحی در نزدیکی منطقه حفاظت شده سالوک

پس از بازدید از پارک ملی سالوک مسلماً تمایل خواهید داشت تا سری هم به دیگر جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک به آن بزنید و سفرتان به این منطقه از استان خراسان شمالی را تکمیل کنید. از این رو در مقاله به معرفی مختصری از این جاهای دیدنی و تفریحی پرداخته‌ایم.

  • قلعه سالوک

نمایی از قلعه سالوک

شاید برایتان جالب باشد که در منطقه حفاظت شده سالوک قلعه‌ای تاریخی هم قرار دارد. این قلعه تاریخی که با نام قلعه سالوک یا صعلوک شناخته می‌شود بنایی استوار در بخش جنوبی ارتفاعات این پارک است. این قلعه بر طبق متون تاریخی در قرون 6 تا 7 هجری ساخته شده است. قلعه سالوک بر بالای صخره‌ای ساخته شده بود که دیوارهای آن حالت پرتگاهی داشته است. به همین دلیل هم تصرفش بسیار سخت بود. درون قلعه بقایای تأسیساتی همانند محل سکونت فرمانده و سایر افراد، انبار آذوقه و غلات، زندان و حمام دیده می‌شود. مساحت قلعه سالوک چیزی در حدود یک هکتار می‌شود.

  • منطقه گردشگری میلانلو

نمایی از منطقه گردشگری میلانلو

از جمله مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای اسفراین منطقه نمونه گردشگری میلانلو است که در دهستان میلانلو واقع شده است. این منطقه در شرق اسفراین و در 9کیلومتری این شهر جای گرفته است. دره میلانلو این منطقه که مکانی ییلاقی محسوب می‌شود از به‌هم‌پیوستن روستاهایی که در مسیر رودخانه بیدواز قرار دارند، ایجاد شده است. وقتی به این منطقه می‌روید چشمانتان به باغ‌های به‌هم‌چسبیده‌ای می‌افتد که در یک خط سرسبز و چشم‌نواز همانند دالانی قرار دارند. چشمه‌های متعدد این منطقه به همراه رودخانه دائمی آن سیراب‌کننده زمین‌های کشاورزی و باغ‌های این منطقه است.

  • آبشار دره زاری

نمایی از آبشار دره زاری

در منطقه حفاظت شده سالوک آبشاری زیبا قرار دارد. این آبشار که نامش دره زاری بوده در دره‌ای به همین نام جا خوش کرده است. وقتی به نزدیکی این آبشار فصلی بروید از دیدن ارتفاع 30متری آن حیرت زده می‌شوید. این آبشار تماشایی در جاده اسفراین به جاجرم و در 6کیلومتری شمال روستای چهارماران واقع شده است. بازدید از آبشار  دره زاری و عکاسی از لحظات شیرین آن بسیار به‌یادماندنی و لذت‌بخش خواهد بود.

  • شهر تاریخی بلقیس

نمایی از شهر تاریخی بلقیس

مسلماً از جمله بزرگ‌ترین عمارت‌های خشت و گلی ایران، شهر تاریخی بلقیس است. این شهر تاریخی در جنوب غربی اسفراین و در 3کیلومتری آن واقع شده است. مساحت این شهر تاریخی چیزی در حدود 180 هکتار را شامل می‌شود. از آثار و بقایایی که در این شهر تاریخی وجود دارد می‌توان به وجود بخش‌هایی همانند ارگ، شارستان، خندق پیرامون، برج و بارو، یخدان، آب انبار، کاروانسرا، کوره سفالگری و … پی برد. در بازدیدتان از جاهای دیدنی اسفراین خوب است سری هم به این شهر تاریخی بزنید و از تماشای آثار برجای‌مانده از دوران گذشته لذت ببرید.

  • پارک ملی ساریگل

نمایی از پارک ملی ساریگل

یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی، پارک ملی ساریگل است. این پارک در جنوب شرقی اسفراین و در 25کیلومتری این شهر قرار گرفته است. پارک ملی ساریگل مساحتی در حدود بیش از 7هزار هکتار دارد. این پارک با اقلیم خشک خود میزبان پوشش گیاهی متنوع و گونه‌های جانوری متعددی است. از جمله گونه‌های گیاهی آن می‌توان به گون، نسترن وحشی،، زالزالک، زرشک، ارس، درمنه، چوبک و … اشاره کرد. این پارک ملی زیستگاه جانورانی همچون آهو، بز، پلنگ، گرگ، عقاب طلایی، گربه وحشی، کفتار، تیهو، هما و … به شمار می‌رود.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار
آدرساستان خراسان شمالی، ۲۰ کیلومتری شمال غربی اسفراین

بازدید از مناطق حفاظت‌شده در نوع خود می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. شما می‌توانید از تماشای پوشش گیاهی و جانوری آن لذت بسیاری ببرید. شاید خواندن این مقاله بهانه خوبی برایتان شده باشد تا در فرصت مناسبی که در آینده نزدیک خواهید داشت باروبندیل سفر را بسته و راهی شمال شرق کشور و شهرستان اسفراین شوید. از آنجا هم خود را منطقه حفاظت شده سالوک برسانید و از دیدن صحنه‌های زیبای آن لحظات خاطره‌انگیزی را تجربه کنید. از این رو ما در مجله گردشگری ره بال آسمان خوشحال می‌شویم که تجارب و خاطرات شیرینتان را از سفر به این منطقه حفاظت شده به اشتراک بگذارید.

فصل بهار و اواخر فصل تابستان به دلیل خنک شدن هوا بهترین موقع از سال برای بازدید از این پارک طبیعی است.

به این منظور می‌توانید از هتل ها و مهمانسراهای اسفراین و بجنورد اقامت کنید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.