روستای کندوان کجاست | راهنما + تصاویر دهکده کندوان تبریز

0

کندوان نام یکی از روستاهای شمال‌غرب کشور است. این روستا در نزدیکی اسکو قرار دارد. بافت روستای کندوان تبریز، بسیار عجیب و منحصر‌به‌فرد است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی کندوان به‌صورت کامل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کندوان کجاست؟

کندوان در آذربایجان شرقی قرار دارد. این روستا در شمال‌ غرب ایران و پای دامنه کوه آتش‌فشانی سهند واقع شده است. دهکده توریستی کندوان را می‌توان یکی از نادرترین نمونه‌های روستای سنگی و بکرترین جاهای دیدنی ایران دانست. روستای کندوان تبریز در نزدیکی اسکو واقع شده است. پس شما می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و هم‌زمان از شهر اسکو نیز دیدن کنید. این روستا تا پایتخت حدود 675‌کیلومتر فاصله دارد. اگر با سرعت متوسط و بدون توقف حرکت کنید، بعد از حدود 7 ساعت و 24 دقیقه به این روستا خواهید رسید. اگر از تبریز قصد سفر به روستای کندوان اسکو را داشته باشید، باید حدود یک ساعت رانندگی کنید. فاصله این روستا تا تبریز حدود 60‌کیلومتر است.

آب و هوای کندوان | بهترین زمان سفر به کندوان

این روستا در دامنه کوه سهند قرار دارد. به همین خاطر محیطی کوهستانی و البته سرد دارد. همان طور که انتظار می‌رود، آب‌وهوای کندوان بسیار سرد و طاقت‌فرسا است. این روستا زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند. در فصل زمستان، هر جا را که می‌بینید، با برف سفیدپوش شده است. این سرما تا حدی ادامه دارد که اهالی کندوان تقریباً 180 روز سال را در یخ‌بندان سپری می‌کنند.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

در عین حال بهار و تابستان دهکده توریستی کندوان بسیار دل‌پذیر است. از ابتدای بهار به‌تدریج هوا گرم می‌شود. برف و یخ‌بندان از بین می‌رود و درختان شکوفه می‌زنند. در ابتدای بهار هنوز هوا کمی سرد است؛ اما سرما شما را آزار نمی‌دهد. در فصل تابستان، بر‌خلاف هر جای دیگر، در این روستا خبری از گرما نیست. با وجود این آسمان آبی و خورشید در بهترین زاویه خود قرار دارد. پس می‌توان گفت بهترین زمان سفر به روستای کندوان اسکو، 6 ماه اول سال و مخصوصاً تابستان است.

طبیعت و پوشش گیاهی کندوان

تصویری از طبیعت سرسبز روستای کندوان

روستای کندوان اسکو، جزء اقلیم سرد و کوهستانی به حساب می‌آید. به همین خاطر شاید تصور کنید طبیعت این منطقه فقط صخره و کوهستان است. بد نیست بدانید در این منطقه حدودهزار و 600 گونه گیاهی مختلف یافت می‌شود. اکثر این گیاهان، گیاهان دارویی هستند. در  بین گشت‌وگذار میان جاهای دیدنی کندوان می‌توانید شاهد انواع ساری چیچک، کهلیک اوتی، قیاغ اوتی، انواع یونجه، چاودار کوهی، خاش خاش، شیرین بیان، قانقال، ایستی اوت و غیره باشید. از نظر تنوع جانوری نیز باید بدانید انواع حیوانات در این منطقه زندگی می‌کنند. در مناطق کوهستانی این روستا، انواع خرگوش، روباه و گرگ زندگی می‌کنند. همچنین برخی از پرندگان بومی مخصوص همین منطقه را در اطراف کندوان خواهید دید.

ویدیویی جذاب از روستای کندوان

معرفی کندوان

روستای کندوان تبریز یکی از منحصر‌به‌فردترین روستاهای ایران است. این روستا در دل کوهستان بنا شده است و یکی از جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. خانه‌های این روستا در عمق کوه قرار دارند. به همین خاطر نیز از شهرت جهانی برخوردار هستند. این روستا در کنار رودخانه کندوان و دامنه کوه آتش‌فشانی سهند واقع شده است. مردم این منطقه هنوز به مشاغل سنتی خود همانند دامداری مشغول هستند. بافت سنتی این روستا به‌خوبی حفظ شده است. در اطراف این روستا، مراتع سرسبز و دیدنی مختلف وجود دارد. مردم محلی نیز این مراتع را برای چرای احشام خود انتخاب می‌کنند. در نزدیکی رودخانه، دره‌ای دیدنی با درختان بید کوهستانی، نارون، گردو و بادام به چشم می‌خورد.

تصویری از سنگ های دیوار خانه های روستای کندوان

روستای کندوان در سال 1376، جزئی از فهرست میراث ملی کشور شد. این روستا را از نظر ظاهری با روستای داکوتای آمریکا و گورمه ترکیه مقایسه می‌کنند. از‌این‌رو دهکده توریستی کندوان در سطح جهانی نیز شهرت پیدا کرده است. نکته جالب اینجاست که مردم هنوز هم در خانه‌های سنگی خود زندگی می‌کنند. انگار ورود مدرنیته، بافت سنتی و صمیمی جاهای دیدنی کندوان را از بین نبرده است.

معماری روستای کندوان

معماری روستای کندوان یکی از مسائلی است که باعث شهرت این روستا می‌شود. مردم روستا به‌جای آنکه بر سطح زمین خانه بسازند، خانه‌های خود را در دل کوه بنا کرده‌اند. زمانی که وارد روستا می‌شوید، با حفره‌های عجیب در بخش کله‌قندی کوه‌ها رو‌به‌رو خواهید شد. این حفره‌ها همان خانه‌های مردم روستایی هستند. صخره‌های کله‌قندی در اثر فعالیت کوه آتش‌فشانی سهند ایجاد شده‌اند. توده‌های مذاب طی سالیان دراز در اثر برف، باد و باران به این شکل درآمده‌اند. این ظاهر در تمام دنیا انگشت‌شمار است. به همین خاطر روستای کندوان تبریز، جزء خاص‌ترین روستاهای ایران به حساب می‌آید.

تصویری از معماری خانه های روستایی کندوان

مردم کندوان نیز در همین فضاهای خالی زندگی می‌کنند. این حفره‌ها یا خانه‌ها، قیه یا کران نام دارند. مردم محلی برای ساخت خانه، داخل صخره‌های مخروطی شکل را حفر  و چنین فضایی را ایجاد می‌کردند. کران‌ها انواع مختلفی دارند. ارتفاع برخی از این کران‌ها به حدود 60 متر می‌رسد. اولین کران‌های حفره شده در این روستا، در بخش مرکز شهر و اطراف مسجد جامع قرار دارد. پس از افزایش جمعیت، مردم کران‌هایی در بخش غربی و شرقی حفر کردند. جالب است بدانید که از شروط ازدواج این بود که داماد یک کران برای خود داشته باشد. به همین خاطر خانواده داماد دست‌به‌کار می‌شدند و برای او یک کران در دل کوه حفر می‌کردند.

تصویری از معماری خانه های روستای کندوان

کران‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها ۲، ۳ یا حتی 4طبقه نیز هستند. البته اکثر کران‌ها ۲طبقه ساخته می‌شوند. ابعاد کران‌ها نیز متفاوت است. در ادامه شما را با معماری داخل هر کران آشنا خواهیم کرد.

معماری داخل خانه های روستای کندوان

هر خانه یا همان کران روستای کندوان تبریز، دارای بخش‌های متعددی است. در ادامه شما را به‌صورت تفکیک‌شده با هر بخش بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  • فضای اصلی کران

تصویری از فضای اصلی خنه روستای کندوان

فضای اصلی کران، همان فضای پذیرایی یا فضای نشیمن محسوب می‌شوند. در برخی از کران‌ها، فضای خواب را با یک سکو از بخش اصلی جدا می‌کنند. روی این سکو یک گلیم قرار می‌دهند و روی آن می‌خوابند. در کنار دیوارهای فضای اصلی کران، طاقچه‌های متعدد به چشم می‌خورد. تقریباً همه مردم از گلیم، فرش دست‌باف یا جاجیم به‌عنوان کف‌پوش منزل خود استفاده می‌کنند. معمولاً در کنار فضای اصلی، تنور نانوایی نیز به چشم می‌خورد. از این تنورها علاوه بر نان‌پختن، برای گرمایش فضای اصلی خانه نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید با وجود آنکه این تنورها در دل کوه حفر شده‌اند، باز هم سیستم تهویه مطلوبی دارند. یک دودکش سنگی دود آتش را به بیرون از خانه هدایت می‌کند.

  • یوک‌ یری

تصویری از طاقچه های خانه روستای کندوان

یوک یری شبیه به یک طاقچه نسبتاً بزرگ است. این طاقچه عموماً روی دیوار فضای اصلی خانه قرار دارد. از این فضا برای قرار‌‌دادن وسیله استفاده می‌شود. اکثر مردم در این مکان، تشک، لحاف و سایر وسایل خواب خود را قرار می‌دهند.

  • آستانا

تصویری از داخل خانه روستایی کندوان

آستانا به بخش ورودی هر کران گفته می‌شود. به‌صورت کلی دو نوع آستانا در خانه‌های روستای کندوان وجود دارد. اگر فضای کران بزرگ باشد، محدودیتی در نوع آستانا وجود ندارد؛ اما اگر کران کوچک باشد، برای جلوگیری از ورود آب به فضای اصلی، با یک دیوار کوتاه سنگی، آستانا را از فضای اصلی جدا می‌کنند.

  • مطبخ

تصویری از آشپز خانه روستای کندوان

آشپزخانه خانه‌های سنتی کندوان نیز معمولاً در خارج از بخش اصلی خانه قرار دارد. البته در برخی مواقع، آشپزی در بخش اصلی انجام می‌شود؛ اما زمانی که مهمان در خانه باشد، از بخش مجزای مطبخ استفاده می‌کنند.

  • گزنه

گزنه یا همان صندوق‌خانه، انبارهای کوچک هر کران است. معمولاً مردم مایحتاج خود را در گزنه قرار می‌دهند. در این بخش عمدتاً شاهد انواع خواربار از جمله حبوبات، جو، گندم و برنج خواهید بود.

 

  • در ورودی

تصویری از در ورودی خانه های روستای کندوان

برای جلوگیری از ورود حیوانات وحشی به خانه، مردم محلی باید برای خانه خود در و پنجره نصب می‌کردند. نصب در و پنجره در دل کوه مسلماً بسیار دشوار است. با وجود این، همه خانه‌ها در و پنجره دارند. در‌ خانه‌های این روستا عمدتاً از جنس چوب است. البته مدتی است برخی از ساکنان، در فلزی برای خانه‌های خود نصب کرده‌اند.

  • پنجره

تصویری از پنجره های خانه روستایی کندوان

برای ایجاد نورگیر، در هر کران باید از پنجره استفاده شود. در بخش پایینی کران، دیواره کوه بسیار ضخیم است. از‌این‌رو پنجره را فقط در بخش‌های بالایی کران نصب می‌کنند. عمدتاً این پنجره‌ها چوبی و چهارگوش هستند. البته برخی از ساکنان، اقدام به نصب پنجره‌های فلزی نیز کرده‌اند.

  • آبریزگاه

آبریزگاه در حقیقت همان توالت یا سرویس‌ بهداشتی است. خاک این منطقه، آهکی بوده و مردم را با مشکل دفع فاضلاب رو‌به‌رو می‌کند. از‌این‌رو اهالی آبریزگاه‌های متعددی را در کنار معابر اصلی بنا می‌کردند. این آبریزگاه‌ها، به‌عنوان سرویس ‌بهداشتی عمومی کاربرد داشتند. جالب است بدانید در این آبریزگاه‌ها، فضولات وارد خاک نمی‌شوند. بلکه هر آبریزگاه دو طبقه دارد. زمانی که فضولات در یک طبقه جمع می‌شد، از طبقه دوم استفاده می‌کردند تا فضولات خشک شوند. سپس آن را با خاکستر ترکیب کرده و روی زمین‌های اطراف می‌ریختند تا بیشتر بارور شوند. البته امروزه دیگر از آبریزگاه‌های عمومی استفاده نمی‌شود. در هر کران، یک آبریز خصوصی تعبیه شده است.

  • کوچه‌های روستا

کوچه‌های این روستا نیز ظاهری بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد دارند. در میان هر کوچه، یک جوی عریض به چشم می‌خورد. این جوی برای عبور آب باران تعبیه شده است. به این ترتیب سیلاب در این مسیر جاری نمی‌شود. در کنار شیار میانی، پله‌های سنگی قرار دارند. شاید این پله‌ها برای شما بسیار بلند و بزرگ باشند؛ اما مردم محلی به‌راحتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک نمای کوجک‌شده از روستای کندوان را در بوستان مینیاتوری مشهد ساخته‌اند. در مقاله زیر درباره‌اش بخوانید:
پارک مینیاتوری مشهد

جاهای دیدنی کندوان

تصویری از خانه های روستای کندوان

برای یافتن جاهای دیدنی دهکده توریستی کندوان نیازی نیست به جای خاصی بروید. هر قسمت این روستا، یک جای دیدنی محسوب می‌شود. به‌غیر از معماری خاص خانه‌های این روستا، در اطراف کندوان می‌توانید شاهد طبیعت بکر و تماشایی باشید. شما می‌توانید برای بازدید از جاهای دیدنی کندوان به دل رودخانه بزنید یا اینکه عازم مراتع سرسبز اطراف کندوان شوید. بهتر است یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی بپوشید و راهی مناطق طبیعی اطراف شوید. در هر گوشه می‌توانید شاهد یک چشمه جوشان باشید. در این منطقه چشمه‌های آب‌معدنی متعدد با خواص درمانی وجود دارد.

تاریخچه | پیشینه کندوان

تصوری از تاریخچه روستای کندوان

درباره تاریخچه دهکده توریستی کندوان متأسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست. اینکه روستای کندوان امروزی چه زمانی به وجود آمده است، هنوز هم معلوم نیست. با وجود این محققان و باستان‌شناسان بر این باور هستند که قدمت کندوان به دوره بشر اولیه می‌رسد. شرایط کوهستانی این منطقه، محیطی امن را برای زندگی مردم فراهم می‌کند. به همین خاطر به احتمال فراوان، انسان‌های اولیه نیز در این مکان زندگی می‌کردند. البته برخی مورخان بر این باور هستند که تاریخ سکونت در این روستا به حدود قرن هفتم هجری می‌رسد. در این دوره مردم برای در امان‌ماندن از حمله مغول‌ها، به این منطقه پناه آوردند.

مردم کندوان

تصویری از مردم روستای کندوان

مردم کندوان، آذری زبان هستند. این دسته افراد کسانی هستند که از دیرباز تاکنون در این روستا زندگی می‌کنند. در این روستا خبری از مهاجر خارجی نیست. البته باید بدانید متأسفانه بسیاری از جوانان این روستا، به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. مردم این روستا اکثراً مسلمان و شیعه هستند. از نظر آداب‌و‌رسوم، مردم کندوان با مردم آذربایجان غربی تفاوت خاصی ندارند.

جمعیت کندوان

تصویری ازخانه های روستایی کندوان

بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، فقط 800 نفر در این روستا زندگی می‌کنند. متأسفانه شرایط نامناسب جوی و نبود شغل مناسب، باعث شده تا بسیاری از جوانان، روستای کندوان را ترک کنند.

شغل مردم روستای کندوان

تصویری از دام های روستاییان کندوان

مردم روستای کندوان تبریز به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند. البته خوشبختانه طی سال‌های اخیر با رشد سفرهای بوم‌گردی، برخی از مردم این روستا به مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری مشغول شده‌اند.

امکانات رفاهی روستای کندوان

تصویری از امکانات رفاهی در روستای کندوان

  • مسجد؛
  • حسینیه؛
  • بقالی؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • پارک تفریحی؛
  • آب لوله‌کشی؛
  • برق؛
  • سوغات‌فروشی؛
  • رستوران؛
  • بوفه؛
  • زمین بازی کودکان؛
  • نمازخانه؛
  • پارک‌های متعدد؛
  • آنتن‌دهی محدود تلفن‌همراه.

سوغات کندوان

  • عسل کوهستان؛
  • آب معدنی؛
  • لبنیات؛
  • گردو؛
  • گیاهان دارویی؛
  • دوشاب یا همان شیره انگور؛
  • بادام؛
  • گلیم؛
  • جاجیم؛
  • فرش دست‌باف.

معرفی بازار محلی کندوان

تصویری از بازار محلی روستای کندوان

روستای کندوان اسکو دارای بازار سنتی منحصر‌ به خود است. معماری این بازار نیز همانند خانه‌های کندوان است. با گسترش صنعت گردشگری، بسیاری از مردم محلی در این بازار مشغول به کار هستند. مردم محلی محصولات مخصوص به خود را در این بازار عرضه می‌کنند. بسیاری از زنان روستایی، صنایع‌دستی حاصل دست خود را در این بازار ارائه می‌دهند. برخی از مردان روستایی، انواع لبنیات، عسل یا گیاهان دارویی را به فروش می‌رسانند. به هر صورت، این بازار می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب و تماشایی باشد. حتی اگر قصد خرید سوغات تبریز را دارید، این بازار برای شما بهترین محل خرید خواهد بود. البته متأسفانه طی چند سال اخیر، محصولات بی‌کیفیت چینی به بازار صنایع‌دستی دهکده توریستی کندوان راه پیدا کرده است.

اقامت در کندوان تبریز

تصویری از اقامتگه بوم گردی روستای کندوان

شما برای اقامت دو روش پیش رو خواهید داشت. روش اول اقامت در هتل‌های روستایی و گزینه دوم اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

هتل روستای کندوان

تصویری از هتل صخره ای لاله کندوان

بد نیست بدانید سومین هتل صخره‌ای دنیا در این روستای زیبا قرار دارد. این روستا به‌عنوان نخستین هتل صخره‌ای زنده جهان محسوب می‌شود. شما می‌توانید با اقامت در هتل بین‌المللی صخره‌ای لاله کندوان، اقامتی بی‌نظیر و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

اقامتگاه های بومگردی کندوان

تصویری از هتل صخره ای هما

  • اقامتگاه بومگردی هما | واقع در جنب مدرسه قدیمی؛
  • اقامتگاه بومگردی مولایی | واقع در مقابل حمام قدیمی؛
  • اقامتگاه بومگردی داریوش | واقع در مقابل چشمه آب معدنی؛
  • اقامتگاه بومگردی سیروس رنجبر | واقع در محله گیله جان.

غذای کندوان

همواره چشیدن طعم غذاهای سنتی یک منطقه می‌تواند به یک خاطره زیبا در سفر تبدیل شود. به همین خاطر در این قسمت قصد داریم تا برخی از غذاهای سنتی کندوان و بهترین رستوران‌های این روستا را به شما معرفی کنیم.

رستوران‌های کندوان

تصویری از غذای رستوران صخره ای لاله کندوان

  • رستوران هتل لاله کندوان؛
  • رستوران هتل صخره‌ای کندوان؛
  • غذاخوری حاج قربان؛
  • کافه آفتاب‌گردون کندوان.

غذای سنتی کندوان

تصویری از کوفته غذای محلی کندوان

  • آبگوشت محلی؛
  • کوفته محلی؛
  • باقالی‌پلو با ماهیچه محلی.

جاهای دیدنی اطراف کندوان

تصویری از روستای حیله ور کندوان

شما می‌توانید برای تکمیل سفر خود بعد از گردش در جاهای دیدنی کندوان، به روستای حیله‌ور نیز سری بزنید. این روستا در فاصله 2‌کیلومتری روستای کندوان اسکو واقع شده است. این روستا از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به این روستای زیبا دارد. به همین خاطر می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و دیدنی باشد.

جاده کندوان و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به روستای کندوان اسکو باید ابتدا راهی استان آذربایجان شرقی شوید. سپس از این استان خود را به شهر اسکو برسانید. بعد از عبور از اسکو، وارد شهر اسفنجان خواهید شد. پس از این شهر، به یک 2راهی خواهید رسید. این 2راهی در 7کیلومتری جاده قرار دارد. مسیر سمت چپ شما را به دهکده توریستی کندوان می‌رساند. فراموش نکنید مسیر دسترسی به این روستا، کوهستانی و پرپیچ‌وخم است. در طول زمستان، این مسیر یخ می‌بندد و بسیار خطرناک می‌شود. از‌این‌رو بهتر است در طول 6ماه دوم سال، وارد این جاده نشوید. حتی در 6ماه اول سال نیز وسایل ایمنی لازم از جمله زنجیرچرخ را همراه داشته باشید.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره روستای کندوان چیست؟ آیا تاکنون از روستاهای عجیب ایران دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما در بین روستاهای تاریخی ایران، کدام روستا ظاهری زیباتر دارد؟ آیا می‌توان این روستارا جزء جاهای دیدنی تبریز دانست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این روستا در 18‌کیلومتری شهر اسکو و 62‌کیلومتری شهر تبریز قرار دارد.

بهترین زمان سفر به کندوان را می‌توان 6 ماه اول سال و مخصوصاً فصل تابستان دانست.

در این روستا شما می‌توانید در هتل بین‌المللی صخره‌ای یا انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی شب را سپری کنید.

در این روستا می‌توانید عسل، لبنیات، گیاهان دارویی و صنایع‌دستی را به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”روستای کندوان کجاست؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”این روستا در 18‌کیلومتری شهر اسکو و 62‌کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. “}},{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین زمان سفر به کندوان چه زمانی است؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”بهترین زمان سفر به کندوان را می‌توان 6 ماه اول سال و مخصوصاً فصل تابستان دانست. “}},{“@type”:”Question”,”name”:”شرایط اقامت در روستا کندوان چیست؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”در این روستا شما می‌توانید در هتل بین‌المللی صخره‌ای یا انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی شب را سپری کنید. “}},{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین سوغات کندوان چیست؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”در این روستا می‌توانید عسل، لبنیات، گیاهان دارویی و صنایع‌دستی را به‌عنوان سوغات تهیه کنید. “}}]}

آذربایجان شرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.