گنبد نمکی جاشک بوشهر | معجزه شگفت‌انگیز طبیعت

0

بوشهر در جنوب غربی ایران، جاذبه های گردشگری متنوعی دارد. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی بوشهر، گنبد نمکی جاشک است. این گنبد نمکی با ظاهر متفاوت و عجیبی که دارد از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که در سفر به جنوب ایران، نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید.

سفر به بوشهر در نزدیکی خلیج فارس بدون تردید یکی از به یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی شما خواهد بود. بوشهر، شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر در ارتفاع ۱۸متری از سطح دریا و در منطقهٔ ساحلی خلیج فارس واقع شده است و آب‌وهوای نیمه بیابانی گرم دارد. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت باشید در این شهر از دیدن یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی منطقه یعنی گنبد نمکی بوشهر لذت می‌برید.

گنبد نمکی چیست؟

گنبد نمکی یکی از پدیده‌های زمین‌شناختی طبیعت در میان جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. وقتی لایه‌های بزرگ نمک از زیر زمین به طرف سطح زمین حرکت می‌کنند، گنبد نمکی را تشکیل می‌دهند. گنبدهای نمکی مساحت مختلفی دارند. ممکن است به اندازه یک جزیره بزرگ باشند یا به اندازه یک تپه کوچک.

هسته مرکزی این گنبدهای نمکی از سنگ تشکیل شده است. گنبدهای نمکی در گوشه و کنار دنیا پیدا می‌شوند. ایران هم گنبدهای نمکی متعددی دارد که گنبد نمکی جاشک یکی از آنهاست. گنبدهای نمکی ایران بیشتر در استان‌های فارس، هرمزگان و سمنان هستند. حتی بعضی از جزیره‌های خلیج فارس مثلاً جزیره هرمز هم دارای گنبد نمکی هستند.

از ویژگی‌های جالب گنبدهای نمکی، اشکال متفاوت و مناظر شگفت‌انگیز و خاصی است که ایجاد می‌کنند. انگار این تصاویر از دل یک فیلم سینمایی تخیلی بیرون آمده‌اند. شکل‌های متنوع بلورهای نمکی و حتی استالاکتیت و استالاگمیت‌ها در بخش‌های مختلف گنبدهای نمکی به مرور زمان و طی میلیون‌ها سال شکل می‌گیرند. گنبدهای نمکی از عوامل مهم شوری منابع آب و خاک هستند. به همین دلیل معمولاً در اطراف آن‌ها یا پوشش گیاهی وجود ندارد یا فقط گیاهانی در آن رشد می‌کند که در برابر آب شور و خاک شور مقاوم هستند.

گنبدهای نمکی مهم ایران

علاوه بر بوشهر، در ایران گنبدهای نمکی متعددی وجود دارد که هر کدام  ویژگی‌های خاص خود را دارند و دارای مناظر طبیعی خاص و جذابی هستند. گنبدهای نمکی قم، جزیره هرمز، جزیره ابوموسی، مادر در درگز هرمزگان، قشم، کنارسیاه فیروزآباد، گنبد نمکی جهانی فیروزآباد، کرموستج در لارستان، گچین، سمنان، نهند و هکان در سیمکانِ جهرم نمونه‌ای از گنبدهای نمکی ایران هستند.

گنبد نمکی جاشک کجاست؟

گنبد نمکی جاشک در رشته‌کوه زاگرس در جنوب غربی ایران قرار دارد. این گنبد نمکی در حد فاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر واقع شده است. گنبد نمکی جاشک یکی از زیباترین گنبدهای نمکی در ایران است و نام آن در فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو در ایران دیده می‌شود.

این جاذبه طبیعی زیبا در بوشهر یکی از زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است. مهم‌ترین ویژگی‌ بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک نوع نمک‌های آن، گنبدها و غارهای منحصربه‌فرد، آبشارها، بلورها و… است. زمان شکل‌گیری این کوه نمکی به ۶۰۰میلیون سال قبل برمی‌گردد. وسعت آن در حدود ۱۳۶۶ هکتار و ارتفاع آن ۱۳۵۰ متر است. این گنبد نمکی در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار فسیلی ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های طبیعی گنبد نمکی بوشهر

  • یخچال‌های نمکی

یکی از پدیده‌های زیبا و متفاوتی که در کوه نمکی جاشک می‌توانید مشاهده کنید، یخچال‌های نمکی هستند که در شمال غربی گنبد قرار دارند. البته با شنیدن اسم یخچال شاید فکر کنید که قرار است برف و یخ ببینید؛ ولی اینطور نیست و این نام‌گذاری فقط به خاطر شکل ظاهری این پدیده انجام شده است. در واقع توده‌های نمکی به شکل یخچال‌هایی در مناطق کوهستانی شکل گرفته‌اند و به همین دلیل به آن‌ها یخچال‌های نمکی می‌گویند و خبری از یخ و برف و سرما نیست.

  • آبشارهای نمکی

یکی دیگر از پدیده‌های عجیب و جذاب این منطقه وجود آبشارهاست. معمولاً انتظار داریم که آبشارها را در مناطق جنگلی و کوهستانی ببینیم. آبشارهای نمکی در مسیر طبیعی جریان آب گنبد شکل می‌گیرند. در فصل‌های خشک سال که آب به طور کامل تبخیر می‌شود، بلورهای زیبای نمکی در جهت جریان آب خودشان را نشان می‌دهند و منظره‌ای خاص و دیدنی از آبشار نمکی را تشکیل می‌دهند. اگر دوست دارید این پدیده زیبا را تماشا کنید، بهترین فصل از اواسط بهار تا تابستان و حتی اوایل پاییز است.

  • غارهای نمکی

یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب گنبد نمکی بوشهر، غارهای نمکی است. در این غارها هم مثل سایر غارها می‌توانید استالاگتیت و استالاگمیت‌های تشکیل‌شده از بلور نمک را مشاهده کنید که منظره‌ای متفاوت و عجیب خلق می‌کنند.

  • تخت دیو

یکی از عجایب و شگفتی‌های طبیعت، پدیده فرسایش است. فرسایش پدیده‌ای طبیعی است که باعث ایجاد شکل‌های زمین‌شناسی عجیب و غریبی می‌شود. فرسایش در گنبدهای نمکی هم اشکال عجیب و غریب و متفاوتی را ایجاد کرده است. در این منطقه به خاطر تفاوت در فرسایش‌پذیری سنگ‌ها و نمک، ستون‌هایی سنگی در میان نمک‌ها شکل گرفته است. مردم محلی، این ستون‌های دیدنی را تخت دیو نامیده‌اند.

  • دره گل کلم

در این دره خبری از گل کلم و سبزیجات نیست. این اسمی است که به خاطر شکل ظاهری نمک‌ها به دره داده‌اند. سطح این دره با نمک‌های نارنجی‌رنگ و سفیدرنگ پوشیده شده است و نمک‌ها ظاهری شبیه گل ‌کلم پیدا کرده‌اند. به همین خاطر به آن دره گل کلم می‌گویند. از میان دره چشمه‌های آب شور هم جاری است و تابش آفتاب بر سطح بلورهای نمکی، منظره‌ای جذاب و زیبا ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک گنبد نمکی بوشهر

خلیج نایبند یا پارک ملی نایبند، اولین پارک ملی دریایی ایران است. این منطقه یکی از مناطق حفاظت‌شده سازمان محیط زیست ایران در سواحل خلیج فارس قرار دارد. به خاطر صخره‌های مرجانی این منطقه، خلیج نایبند مقصد محبوبی برای غواصان است. علاوه بر این مکانی مناسب برای تخم‌گذاری آبزیان و لاک‌پشت‌های دریایی است. این منطقه در زمان‌های دور یکی از مهم‌ترین مراکز صید و تجارت مروارید در ایران بود. خلیج نایبند در بوشهر ۴هزار و ۱۳۰ هکتار وسعت دارد.

مسیر رفتن به گنبد نمکی جاشک

برای اینکه منظره خیره‌کننده این پدیده طبیعی زیبا را تماشا کنید جاده دیر به خورموج را در پیش بگیرید. بعد از عبور از روستای جاشک، کم‌کم مناظر خاص و متفاوت منطقه با پوشش سفید و نمکی توجهتان را جلب می‌کند. این منطقه کوهستانی است و به خاطر شرایط جغرافیایی، چشمه آب شیرین و چاه ندارد، فقط در آن غارهای نمکی و چشمه‌های نمکی پیدا می‌شود.

به خاطر شوری آب و خاک در بیشتر مناطق آن پوشش گیاهی مقاوم به شوری دیده می‌شود و حتی بخش‌هایی از آن فاقد پوشش گیاهی است. در مجموع پوشش گیاهی این منطقه  شامل گون، گیشدار و قیچ است. در فصل زمستان و بهار انواع گیاهان یک‌ساله در سطح زمین رشد می‌کند که باعث زیباترشدن مناظر می‌شود. علاوه بر این، در دره‌هایی که نمک‌زار ندارد، درختچه‌های کنار و اشک فراوان است.

  • فاصله گنبد نمکی تا بوشهر

گنبد نمکی در فاصله ۶۴کیلومتری جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و در ۱۴۴کیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع شده است.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان بوشهر، 144کیلومتری شهر بوشهر، مابین شهرهای دیر و خورموج

گنبد نمکی جاشک یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. در مطلب راهنمای سفر به بوشهر می‌توانید با دیگر جاذبه‌ها و دیدنی‌های این شهر بندری آشنا شوید. اگر به بوشهر سفر می‌کنید و به شگفتی‌های طبیعت علاقه دارید، حتماً برای دیدن این گنبد نمکی وقت بگذارید. البته فراموش نکنید که خاطرات سفر خود به بوشهر و بازدید از گنبد جاشک را با سایر مخاطبان ره بال آسمان در میان بگذارید.

4.2/5 (5 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.