باغ دره بجنورد | دره‌ای که همانند باغی سرسبز، تماشایی است

0

جاذبه‌های طبیعی بجنورد به اندازه‌ای است که ارزش دارد یک سفر چندین روزه را به گشت‌و‌گذار در این دیار اختصاص دهید. در بین تمامی این جاذبه‌های طبیعی، راز و جرگلان جلوه‌های سرسبزتری دارد. در این منطقه مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که باغ دره بجنورد، گل سرسبد آن‌هاست. رودخانه‌ای خروشان در باغ دره جریان دارد. در اطراف این رودخانه گیاهان دارویی و درختان سربه‌فلک‌کشیده خودنمایی می‌کنند. در این منطقه دره‌های بسیار عمیقی وجود دارد که صخره‌نوردها را به چالش فرا می‌خواند. جالب اینجاست که طبیعت‌دوست‌ها به‌خوبی با راز و جرگلان آشنا هستند، اما نام باغ دره کمتر به گوش کسی خورده؛ بنابراین باغ دره به منطقه‌ای بکر و خلوت برای گردشگری تبدیل شده است. در این مطلب اطلاعات جالبی درباره گردشگری در باغ دره مطرح می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، به وسوسه‌ بیفتید تا بار سفر ببندید و راهی باغ دره بجنورد شوید.

باغ دره بجنورد کجاست؟

شمالی‌ترین شهرستان در استان خراسان شمالی با نام راز و جرگلان شناخته می‌شود. این منطقه تا چندین سال پیش، قسمتی از بجنورد بود. با این حال راز وجرگلان به لطف داشتن منابع طبیعی به شهرستانی مستقل تبدیل شد. شهر راز، مرکز این شهرستان است. راز چیزی حدود ۱۱۰ کیلومتر با بجنورد فاصله دارد. مسیر شهر راز و بجنورد از پارک ملی گلستان گذر می‌کند و بسیار زیبا و تماشایی است. در منطقه راز و جرگلان جاهای طبیعی زیبایی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، باغ دره است. در انتهای این مطلب درباره مسیر دسترسی به باغ دره بیشتر صحبت می‌کنیم.

معرفی باغ دره بجنورد

مهم‌ترین جاذبه باغ دره، طبیعت سرسبز و دست‌نخورده آن است. گیاهان و درختان این منطقه در بهار هر سال به اندازه‌ای پرپشت می‌شود که عبور از بین آن‌ها دشوار است. پوشش گیاهی باغ دره این ناحیه را به منطقه‌ای خاص برای علاقه‌مندان گردشگری در شمال شرق ایران تبدیل کرده است. در این ناحیه تا چشم کار می‌کند گیاهان دارویی سبز شده‌اند. گل‌های زیبایی در باغ دره رشد می‌کند که نظیر آن را در کمتر جای ایران سراغ داریم. امکان ندارد در بهار و تابستان راهی باغ دره شوید و چشتمان به جمال گل‌های صورتی و بنفش زیبا روشن نشود. آب‌و‌هوای خوش و خاک حاصلخیز این منطقه به همراه رودخانه‌ای که در باغ دره جریان دارد، شرایط را برای رشد انواع گیاهان دارویی فراهم کرده است.

گیاهان دارویی مانند پونه، بادرنجبویه، آویشن، قله چای و کاکوتی در باغ دره رشد می‌کند. باغ دره مکان رشد بوته‌های زرک، زرشک و تمشک است. جالب است بدانید زرک، ریشه زرشک کوهی است. زرک برای درمان گلو درد، فشار خون، التهاب، سنگ صفرا و ناراحتی‌های کبدی کاربرد دارد. اکنون که صحبت از پوشش گیاهی باغ دره به میان آمد، باید به این نکته اشاره کنیم که در این ناحیه قارچ‌های سمی رشد می‌کند. این قارچ‌ها ظاهری زیبا و فریبنده دارند. فریب ظاهر زیبای این قارچ‌ها را نخورید و حتی به آن‌ها دست نزنید.

از گیاهان زیبای باغ دره که بگذریم، به درختان سربه‌فلک‌کشیده این منطقه می‌رسیم. درخت اروس، بیشترین گونه‌ درختی این منطقه را تشکیل می‌‌دهد. این درخت عمری طولانی دارد و بسیاری از جاهای دیدنی اطراف بجنورد را پوشش داده است. اروس در برابر انگل‌ و آفت‌ مقاوم است و اگر شرایطی مساعد داشته باشد، تا حدود ۲۰۰۰ سال عمر می‌کند. گفته می‌شوند نخستین انسان‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کردند با سوزاندن درخت‌های اروس و شکار حیوانات روزگار می‌گذراندند.

جاذبه های گردشگری باغ دره بجنورد

بدون شک اولین جاذبه گردشگری باغ دره، طبیعت زیبای این منطقه است. این ناحیه در کنار اینکه پوشش گیاهی انبوه و دره‌های عمیقی دارد، مکانی دنج برای گردشگری به حساب می‌آید. اگر هوس گردشگری در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌ آب‌‌هوا کرده‌اید و می‌خواهید هنرنمایی مادر طبیعت را به تماشا بنشینید، باغ دره بجنورد مکان مناسبی برای شماست. همان‌گونه که اشاره کردیم، دره‌های عمیقی در این منطقه وجود دارد؛ در نتیجه گردشگری در باغ دره را به علاقه‌مندان و کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی پیشنهاد می‌کنیم. در این ناحیه پرنده‌های زیبایی نیز زندگی می‌کنند. امکان ندارد که به آسمان نگاه کنید و چشمتان به چندین پرنده خوش‌نقش‌و‌نگار نیفتد. نغمه خوش این پرنده‌ها نیز محیط باغ دره را پر کرده است. اگر از گردشگری در طبیعت سیر نمی‌شوید و راهی جاهای دیدنی بجنورد هستید، گشت‌و‌گذار در باغ دره را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

امکانات رفاهی باغ دره بجنورد

عکس امکانات رفاهی باغ دره بجنورد

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که موبایل در بیشتر قسمت‌های باغ دره آنتن می‌دهد. با این حال این منطقه مسیری نسبتاً پیچ‌درپیچ و ناهموار دارد. این شرایط باعث شده تا در باغ دره، خبر چندانی از امکانات رفاهی نباشد. اگر تجربه‌ای از گردشگری در مسیرهای ناهموار و صخره‌ای ندارید، بهتر است با راهنمایی کاربلد راهی باغ دره شوید.

بایدها و نبایدهای بازدید از باغ دره بجنورد

عکس بایدها و نبایدهای بازدید از باغ دره بجنورد

برای رسیدن به باغ دره باید در جاده‌‌ای فرعی حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با خودرویی راهی این منطقه شوید که به‌راحتی از مسیرهای ناهموار عبور کند. همراه داشتن کفش کوه‌نوردی، کوله‌پشتی، آب آشامیدنی، کارت شناسایی، ضد آفتاب، عینک آفتابی کلاه آفتابگیر، پاوربانک، پلاستیک زباله، زیرانداز، تنقلات و کمک‌های اولیه برای گردشگری در باغ دره ضروری است.

بهترین زمان بازدید از باغ دره بجنورد

عکس بهترین زمان بازدید از باغ دره بجنورد

بیشتر جاذبه گردشگری باغ دره در طبیعت زیبای این ناحیه هویدا می‌شود. قانون نانوشته‌ای درباره گردشگری وجود دارد که بر اساس آن، گشت‌و‌گذار در مکان‌هایی با جاذبه‌هایی طبیعی در بهار بیشتر از همیشه خوش می‌گذرد. انصافاً باید گفت منطقه راز و جرگلان در تابستان نیز به اندازه‌ای گرم نمی‌شود که گردشگری در آن ناممکن شود. باغ دره تا اواسط پاییز نیز آب‌و‌هوای خوبی برای گردشگری دارد. با فرا رسیدن زمستان، باغ دره و طبیعت زیبای این منطقه به خوابی عمیق می‌رود تا برای بهار آینده آماده شود.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ دره بجنورد

عکس جاهای دیدنی نزدیک به باغ دره بجنورد

برای شما گفتیم که باغ دره در منطقه راز و جرگلان واقع شده است. در این منطقه جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری وجود دارد که چشمه فرح دین، روستای گردشگری دیوخ، گورستان تاریخی شهر راز و ارگ باستانی آلما دوشن از مهم‌ترین جاهای دیدنی راز و جرگلان به حساب می‌آید. از آنجایی که برای گشت‌و‌گذار در باغ دره، راهی بجنورد شده‌اید، می‌توانید سری به جاهای دیدنی این منطقه مانند گردشگاه بابا امان، غار سوله قواق، روستای اسفیدان، آبشار بیار و دریاچه سد شیرین دره بزنید.

مسیر دسترسی به باغ دره بجنورد

برای رسیدن به باغ دره باید راه جاده بجنورد به آشخانه را در پیش بگیرید. حدود ۱۰ کیلومتر که در این جاده جلو رفتید، به مسیر فرعی در کنار جاده می‌رسید. این مسیر فرعی را دنبال کنید تا چشمتان به جمال باغ دره روشن شود.

باغ دره بجنورد با طبیعتی سرسبز و رودی خروشان انتظار گردشگران را می‌‌کشد. امیدواریم اطلاعاتی که از گردشگری در باغ دره مطرح کردیم، سفری خاطره‌ساز را برایتان به ارمغان داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف بجنورد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

باغ دره در ۱۰‌کیلومتری جاده بجنورد به آشخانه قرار دارد.

طبیعت سرسبز، رودخانه‌‌ای خروشان و دره‌های عمیق را می‌توان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باغ دره بجنورد نام برد.

در باغ دره بجنورد خبری از امکانات رفاهی نیست. در نتیجه تجهیزات لازم برای گردشگری در طبیعت را همراه خود برید.

باغ دره در بهار هر سال تماشایی می‌شود. گردشگری در تابستان تا اواسط پاییز نیز در این منطقه خوش می‌گذرد.

بابا امان، غار سوله قواق، روستای اسفیدان، آبشار بیار و دریاچه سد شیرین از جاهای دیدنی بجنورد است که فاصله کمی با باغ دره دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.