دریاچه سر دریا خاش | تحفه‌ای از کوه تفتان

8

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً در دورترین نقاط به‌دنبال زیباترین مناظر هستید. امروز قصد داریم شما را به دل کوه تفتان ببریم. دریاچه سر دریا در یکی از بکرترین مناطق سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران واقع شده است. با ما همراه باشید تا این دریاچه تماشایی و بکر را بهتر بشناسید.

دریاچه سر دریا خاش کجاست؟

دریاچه سردریا در دامنه‌های جنوبی تفتان و در ارتفاع ۲هزار و 685متری از سطح دریا قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه باید ابتدا راهی سیستان و بلوچستان شوید. این دریاچه در محدوده شهرستان خاش واقع شده است. در حقیقت سر دریا جزء روستای باستانی تمندان محسوب می‌شود. دسترسی به سر دریا نسبتاً دشوار است؛ اما می‌توانید تا نزدیکی دریاچه را با وسیله‌نقلیه پشت سر بگذارید.

معرفی دریاچه سر دریا

دریاچه سر دریا خاش یکی از دریاچه های ایران است. این دریاچه در دل کوه تفتان واقع شده است. انگار که قلب این کوه را از سینه کنده‌اند و اشک از دل این کوه جاری شده است. در اثر فرسایش و فرو‌ریختن کوه، حفره‌ای بزرگ در دل تفتان به وجود آمده است. از طرف دیگر چشمه جوشان آب شیرین «آبک» از زیر سنگلاخ‌ها به بیرون می‌جوشد. از ترکیب این دو پدیده طبیعی، شاهد به‌وجود‌آمدن دریاچه‌ای زیبا با نام دریاچه سر دریا هستیم. این دریاچه آبی به زلالی اشک چشم و به سردی یخ دارد.

تصویری از دریاچه سر دریا

بد نیست بدانید حتی در گرمای تابستان نیز خورشید از گرم‌کردن آب این دریاچه عاجز می‌ماند. بسیاری از مردم محلی یک مسابقه ساده و جذاب را در این دریاچه برگزار می‌کنند. هر که بتواند دست خود را در آب کند و تعداد سنگ بیشتری را در بیاورد، برنده خواهد بود. شاید در ظاهر این مسابقه بسیار ساده باشد؛ اما باید بدانید در عرض چند دقیقه دست شما از شدت سرما سست می‌شود. به همین خاطر هر کس بیش از چند دقیقه قادر به تحمل این سرمای شدید نیست.

تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه سردریا تجربه کنید

در وهله اول می‌توانید دقایق طولانی محو تماشای زیبایی طبیعت باشید. در این منطقه از ترکیب دریاچه، مناظر کوهستانی و مراتع سرسبز، تصویری خیره‌کننده به وجود می‌آید. بازتاب این مناظر در آب، ترکیبی بی‌بدیل را خلق می‌کند. علاوه‌بر این، بسیاری از ورزش‌کاران از پیاده‌روی در کنار این دریاچه لذت می‌برند. کوه‌نوردی در محدوده رشته‌کوه تفتان نیز تجربه‌ای فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود. در گذشته امکان قایق‌سواری و ماهی‌گیری در این دریاچه وجود داشت؛ متأسفانه این روزها با کاهش سطح آب دریاچه امکان انجام چنین تفریحاتی وجود ندارد.

نمایی برفی از دریاچه سر دریا

اگر اهل عکاسی هستید و به‌دنبال مناظر طبیعی و زیبا می‌گردید، این دریاچه بهترین لوکیشن برای شما محسوب می‌شود. در فصل بهار، پرندگان بسیاری در این منطقه  حضور دارند. پس پرنده نگری را باید به لیست تفریحاتی که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید، اضافه نمایید.

وضعیت کنونی دریاچه سر دریا خاش

خوشبختانه این دریاچه جزء جاهای دیدنی کمتر‌شناخته‌شده به شمار می‌آید. معمولاً زمانی که یک جاذبه گردشگری شهرت پیدا می‌کند، دچار آسیب شدید می‌شود. همواره در محدوده جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی ایجاد خواهند کرد. به همین خاطر به‌تدریج جاذبه‌های طبیعی حالت بکر خود را از دست می‌دهند. این مسئله درباره دریاچه سر دریا صدق نمی‌کند. خوشبختانه این دریاچه هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

این دریاچه یکی از جاهای دیدنی خاش محسوب می‌شود و کمک بسیاری به اکوسیستم منطقه می‌کند. حضور چنین دریاچه طبیعی باعث به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی خاصی در منطقه شده است. به‌تبع پوشش گیاهی، حیوانات خاصی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. حتی خود دریاچه نیز زیستگاهی برای انواع گونه‌های ماهی به شمار می‌آید.

تصویری از طبیعت دریاچه سر دریا

البته با وجود آنکه انسان به‌صورت مستقیم بر این منطقه تأثیر نگذاشته؛ اما نمی‌توان تأثیرات غیرمستقیم بشر بر طبیعت را نادیده گرفت. در حقیقت همه ما سهمی در گرمای بیش از حد کره زمین داریم. طی چند سال اخیر، به‌دلیل افزایش دما، میزان بارش در منطقه کاهش چشمگیری پیدا کرده است. در پی کاهش باران، شاهد کاهش سطح آب این دریاچه هستیم. در گذشته امکان قایق‌سواری و ماهی‌گیری در دریاچه وجود داشت؛ اما امروزه میزان سطح آب اجازه انجام این کار را به گردشگران نمی‌دهد. اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، در آینده نزدیک شاهد از‌بین‌رفتن دریاچه خواهیم بود.

بهترین زمان سفر به دریاچه سر دریا خاش

این دریاچه یکی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است. به‌صورت کلی این استان آب‌وهوای خشک و بیابانی دارد. به همین خاطر تابستان‌های این منطقه بسیار گرم و خشک است. پس ترجیحاً نباید این فصل را برای سفر خود انتخاب کنید. از طرف دیگر در فصل‌های پربارش، احتمال وقوع سیلاب نیز در این منطقه وجود دارد. پس اگر در فصل‌های دیگر سال قصد بازدید از این دریاچه را دارید، بهتر است وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.

تصویری از سر دریا

به‌صورت کلی از نظر زیبایی‌های طبیعت، بهار بهترین زمان بازدید از این دریاچه است. در این فصل هوا اصلاً سرد یا گرم نیست. همچنین بارش‌های بهاری به پرآب‌تر‌شدن دریاچه کمک می‌کنند. در مراتع اطراف مناظری سرسبز و زیبا به چشم می‌خورند. پرندگان زندگی خود را پس از زمستانی سخت آغاز می‌کنند و هر آنچه برای سفری خوش می‌خواهید، مهیا خواهد بود.

اقامت در خاش

در نزدیکی دریاچه سر دریا امکان اقامت وجود ندارد. در حقیقت هیچ‌گونه اقامتگاه بوم‌گردی نیز در این منطقه به چشم نمی‌خورد؛ پس برای اقامت در نزدیکی دریاچه، باید خودتان را به شهرستان خاش برسانید. این دریاچه فاصله کمی تا خاش دارد. با ماشین می‌توانید در عرض 30 دقیقه خودتان را به خاش برسانید. در روستای خاش امکان کرایه سوئیت و خانه‌های شخصی متعدد وجود دارد. این خانه‌ها امکانات خاصی ندارند؛ اما برای یک شب اقامت مناسب هستند. هزینه اقامت در خاش نیز چندان نیست. پس می‌توانید برای یک شب در این خانه‌ها اقامت کنید.

معرفی جاهای دیدنی اطراف

تصویری از قلعه حیدر آباد خاش

  • قلعه حیدرآباد خاش؛
  • مسجد جامع خاش؛
  • چشمه آب معدنی دوشینگ خاش؛
  • زیارتگاه مرتضی علی خاش؛
  • قلعه ایرندگان؛
  • غار چاهک؛
  • غار گواتمک؛
  • دریاچه سه دریا؛
  • سرو زربین سنگان؛
  • گلی کوه خاش.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این دریاچه باید ابتدا خودتان را به استان سیستان و بلوچستان برسانید. سپس باید وارد شهرستان خاش شوید. دریاچه در دل کوه تفتان قرار دارد. نزدیک‌ترین شهرستان به تفتان نیز شهرستان خاش است. به همین خاطر حتی اگر از زاهدان حرکت می‌کنید باز هم بهتر است ابتدا خودتان را به شهرستان خاش برسانید. فاصله دریاچه سر دریا تا خاش حدود 75‌کیلومتر است. پس از خاش تا این دریاچه باید حدود یک ساعت رانندگی کنید. جاده منتهی به این دریاچه، خاکی است؛ اما امکان استفاده از آن وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید تا نزدیک‌ترین فاصله به دریاچه را با وسیله‌نقلیه خود پشت سر بگذارید و برای دسترسی به دریاچه به پیاده‌روی طاقت‌فرسا نیازی نخواهد بود.

شما می‌توانید از سمت شمال، زاهدان و از سمت جنوب، چابهار را نیز مبدأ حرکت خود قرار دهید. در هر صورت باید ابتدا خودتان را به شهرستان خاش برسانید. از آنجا نیز وارد جاده منتهی به کوه تفتان و دریاچه سر دریا شوید. زاهدان تا خاش حدود 175‌کیلومتر فاصله دارد. از چابهار تا خاش نیز 437‌کیلومتر فاصله است. در هر دو صورت، 75‌کیلومتر را نیز باید به‌عنوان فاصله خاش تا دریاچه در نظر بگیرید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان سیستان و بلوچستان، خاش، دامنه‌های غربی تفتان

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره این دریاچه چیست؟ به نظر شما چطور می‌توان از خشکی این دریاچه جلوگیری کرد؟ به نظر شما آینده سایر دریاچه های ایران چیست؟ چطور می‌توان گردشگران را جذب جاهای دیدنی جنوب شرقی ایران کرد؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این دریاچه در کوه تفتان قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه باید خودتان را به استان سیستان و بلوچستان و شهرستان خاش برسانید.

بهار بهترین زمان بازدید از این دریاچه است.

بله، متأسفانه سطح آب این دریاچه طی چند سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

برای دسترسی به این دریاچه باید خودتان را به خاش برسانید.

بله، به‌صورت فصلی امکان ماهیگیری در دریاچه وجود دارد.

5/5 (2 نظر)
8 نظرات
  1. ریگی می گوید

    واقعا متاسفم برای شما که جاذبه های گردشگری یک روستا را بدون هیچ گونه مدرک و سندی و اطلاعات درستی از منطقه به نام روستای دیگری ثبت و سند می کنید
    سردریا یکی از جاذبه های گردشگری روستای نرون می باشد و روستای تمندان حداقل سه الی چهار روستا با سردریا فاصله دارد
    مثل این می ماند که دریاچه هامون رو از جاذبه های گردشگری خاش معرفی کنیم
    خداوند قلم را در اختیار شما قرار داده نه برای نشر اکاذیب و آنچه از افکار منفی که در ذهن شما خطور می کند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که متن رو با دقت مطالعه کردید و زمان‌ گذاشتید و برامون نظرتون رو نوشتید.
      در پاسخ به دغدغه‌هاتون باید بگیم که نویسنده این مطلب حداقل ۱۰ منبع رو برای نوشتن پیش روش می‌ذاره، از گوگل‌مپ برای پیداکردن موقعیت دقیق جاذبه استفاده می‌کنه و در مجموع به نوشته‌هایی استناد می‌کنه که اکثر منابع درباره‌اش متفق‌القول هستند. متأسفانه نام اون روستا در گوگل‌مپ و بسیاری منابع، به‌عنوان نزدیک‌ترین روستا به دریاچه اومده.
      هیچ‌کدام از نویسنده‌های مجموعه مطلب دروغی رو منتشر نمی‌کنند و برای تک‌تک کلماتشون پاسخگو هستند.

  2. ریگی می گوید

    در گذشته دسترسی به دریاچه بسیار آسان است که شما آنرا دشوار معرفی کردید وقتی با ماشین می توانید تا کنار دریاچه سفر کنید کجایش دشوار است در ثانی دلیل بوجود آمدن دریاچه را هم اشتباه ذکر کردید بوجود آمدن دریاچه در بالاترین نقطه کوه فقط میتواند ایجاد آتشفشان ? باشد که دهانه کوه مسدود شده و بر اثر انفجار کوه از جای خود کنده و در آنجا گودال ایجاد شده که هم اکنون شاهد این دریاچه زیبا می باشیم در واقع کوه تفتان که کوه دوقلو بوده که یک قلوی آن همین کوه لیجوار کنار این دریاچه می باشد که قسمت اعظم آن بر اثر انفجار از جای خود کنده شده و جای آن گودال ایجاد شده که هم اکنون این دریاچه می باشد

    1. بانو تقیان می گوید

      درباره علت پیدایش این دریاچه، نظرهای مختلفی بیان می‌شه که نمی‌تونیم هیچ کدوم رو به‌قطع و یقین به‌عنوان درست‌ترین نظر بپذیریم. ما حدسیات کارشناسان رو منعکس می‌کنیم. درباره مسیر دسترسی هم نظر شما درسته. مسیر تا بخشی آسفالته و هر نوع ماشینی می‌تونه اون رو طی کنه؛ اما قبل از دریاچه بخشی از راه خاکی هست که نیازه ماشین آفرود بره. این نکته برای افرادی بیان شده که حاضر نیستند ماشینشون رو در هر مسیر و جاده‌ای ببرن.
      ما باز هم برای اینکه زمان گذاشتین و نظرتون رو نوشتین ازتون ممنونیم. همین نظرات به ما کمک می‌کنه تا در مسیر درست‌تر گام برداریم.

    2. میثم می گوید

      من بعد از دیدن کامنت شما خیلی کنجکاو شدم و در گوگل هم سرچ کردم. واقعا متن ره بال با محتوای موجود در وب منافاتی نداشت. چه خوبه که محلی‌های اون منطقه، امثال شما، اطلاعات درست‌تری رو در اختیار نویسنده ها قرار بدن تا با کمک هم جاذبه های دیدنی کمتر شناخته شده، درست معرفی بشن.

  3. سعید می گوید

    سیستان مظلومم … چه جاهای دیدنی‌ای داره و ما ازش بی خبریم … امیدوارم همون طور که توی متن اشاره کردین، هنوز خشک نشده باشه؛ تا بلکه دیدنش از نزدیک نصیبمون بشه.

    1. بانو تقیان می گوید

      سیستان همیشه مظلوم 🙁 فکر کنم بعد از مرگ رستم، دیگه سیستان به خودش آرامش ندید!

    2. یعقوب می گوید

      این دریاچه در بخش بلوچستان و خاش میباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.