راهنمای سفر منجیل | شهر توربین و زیتون

6

امروز می‌خواهیم کوله‌بارمان را به قصد منجیل در استان گیلان ببندیم. شنیده‌ایم جایی در شمال ایران توربین‌های عظیم بادی وجود دارد که به لطف طبیعت، نیروی برق منطقه را فراهم می‌کنند. البته اشتباه نشود، ما برای گردش علمی نمی‌رویم. در اصل جاهای دیدنی منجیل ما را صدا کرده‌اند. به هدف دیدن آن‌ها قصد سفر کرده‌ایم. به نظر سفر دل‌چسبی می‌آید. شما هم با ما بیایید. فقط کلاهتان را سفت بچسبید؛ اینجا بادهایی عجیبی می‌آید!

فهرست مطالب

منجیل کجاست؟

تصویری از شهر منجیل

منجیل از شهرهای استان گیلان و جزوی از شهرستان رودبار به حساب می‌آید. شهرت عمده این شهر به‌خاطر توربین‌های بادی آن است. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی و در شرق سفیدرود روی نقشه ایران دیده می‌شود. جمعیت منجیل خیلی زیاد نیست؛ شاید حدود 20هزار نفر. جالب این است که همین جمعیت محدود، به 3 زبان‌ تاتی، کردی و ترکی صحبت می‌کنند. مردم این شهر بیشتر از راه تجارت اموراتشان را می‌گذرانند.

منجیل و مانگیل به چه معناست؟

می‌دانستید منجیل را پیش از اسلام با عنوان «مانگیل» می‌شناختند؟ اسم زیبایی‌ است، نه؟ استادان می‌گویند که پیشوند «مان» یک پیشوند مکانی است که در کلمات پهلوی استفاده می‌شده. اگر بخواهیم این گونه نگاه کنیم، به این ترتیب کلمه مانگیل به‌معنای محل سکونت گیله مرد است.

ویدیویی جذاب از سد منجیل

بهترین زمان سفر به منجیل

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

برای سفر به منجیل باید از هواشناسی کمک بگیرید. می‌دانید که باد منجیل بسیار معروف است. این باد در دو فصل تابستان و بهار نسبت به پاییز و زمستان شدت بیشتری دارد. وقتی حرف از شدت باد می‌زنیم، منظورمان به حدی است که درختان زیتون را خم می‌کند. این باد، به هفت باد منجیل مشهور است. حالا انتخاب با خودتان است. دوست دارید ماجراجویی کنید و در 6 ماه اول سال راهی سفر شوید؟ یا می‌خواهید بگذارید برگریزان پاییز و پیراهن سفید برف زمستان منجیل را تجربه کنید؟

طبیعت منجیل

ما را ببخشید که این قدر درباره بادهای منجیل حرف می‌زنیم. اصلاً یکی از دلایل شهرت منجیل، همان طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، بادهای این شهر است. این مطلب آنقدر مهم است که مسافران و جهانگردان از سراسر دنیا در خاطراتشان از آن یاد کرده‌اند. آکادمی علوم پاریس در سال 1885 علت این باد را وجود هم‌زمان آب‌وهوای نیمه‌خشک و مرطوب خزری در این شهر می‌داند.

از بحث باد و انرژی که بیرون بیاییم، سخن به پوشش گیاهی شهر می‌رسد. آب‌وهوای این شهر مدیترانه‌ای است و همین نکته باعث ایجاد جنگل‌هایی پوشیده از درخت سرو و زیتون شده است. ضمناً شهر منجیل در منطقه بوتانیک هیرکانی قرار دارد؛ پس بعید نیست که پوشش گیاهی غنی داشته باشد. در اینجا 3 نوع جنگل‌های مخروط هیرکانی، جنگل‌های بلوط بلند و جنگل‌های راش کوهی و ممرز را می‌بینید. جنگل هیرکانی تا ارتفاع هزار متری شهر دیده می‌شود.

در این جنگل، درختانی مثل مازو، آزاد، افرا و نارون و درختان کوچک‌تری مانند لیلکی، شمشاد و کلهو دیده می‌شوند. فکرش را بکنید که پاییز اینجا باشید و طبیعت سطل‌های رنگش را روی درختان پاشیده باشد. تصورش هم شیرین است. برگ‌های زرد و نارنجی و قرمز در کنار سبزهای رنگ‌پریده، دوربینتان را صدا می‌کنند برای ثبت لحظه‌هایی به‌یادماندنی.

پوشش جانوری منجیل

پوشش غنی گیاهی گیلان باعث شده گونه‌های وحشی جانوری متعددی هم منجیل را خانه امن خود بدانند. از میان آن‌ها می‌توان به آهو،زو پلنگ، اشاره کرد. البته که با شکار بی‌رویه یک عده بی‌انصاف، این گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

پلنگ زیبای ایرانی از جانورانی است که با ترس و لرز در این جنگل روزگار می‌گذراند. گاو کوهی و بعضی گونه‌های گوزن و همچنین گونه‌های منحصربه‌فردی به نام سمندرباله هم در این منطقه زندگی می‌کنند. این حیوانات می‌خواهند نام ایران را جهانی کنند و یه عده سودجو می‌خوهند سر به تن این حیوانات نباشد! بی‌انصافی بیشتر از این؟

جاهای دیدنی منجیل

مگر می‌شود شهری در خطه شمال ایران باشد و طبیعتی زیبا و جاذبه‌ای دلبر نداشته باشد؟ منجیل هم مثل خیلی از شهرهای گیلان پر است از جاذبه‌های طبیعی. از میان جاهای دیدنی منجیل می‌توان به توربین‌های بادی، غار چشمه باد، چشمه کلشتر، دریاچه و رود سفیدرود و پارک ساحلی دریاچه سد منجیل اشاره کرد. نظرتان چیست مختصری با هر کدام آشنا شویم؟

  • غار چشمه باد منجیل

غار چشمه باد با یک دهنه در روستای هرزه ویل قرار دارد. برای دیدن داخل غار، بهار وقت مناسبی نیست؛ چون در این فصل پر از آب می‌شود داخل‌شدن به آن تقریباً غیر ممکن. در فصل‌های دیگر هم فکر کفش مناسب و تجهیزات کوه‌نوردی کنید. راستش را بخواهید این غار در ارتفاع هزار و 400متری واقع شده است.

  • سد سفیدرود

یکی دیگر از جاهای دیدنی منجیل سد سفیدرود است که با نام سد منجیل هم می‌شناسندش. این سد برای تنظیم آب دو رود قزل‌اوزن و شاهرود به کار می‌رود. در ضمن برای نیروگاه تولید برق هم استفاده می‌شود. لذت تماشای عظمت قدرت آب در این منطقه وصف‌ناپذیر است. در برنامه سفرتان، بازدید از آن را بگنجانید.

  • پارک ساحلی سد منجیل

سد منجیل از آن دست سدهای ایران است که چند نفر آدم دلسوز مراقبش بوده‌اند. برای همین هم هست که یک پارک جنگلی در نزدیکی‌اش ساخته‌اند. به برکت وجود این پارک جنگلی می‌توانید بساط پیک‌نیک با خودتان ببرید و با صدای شوق بچه‌ها، انرژی بگیرید.

  • چشمه کلشتر منجیل

به بازدید از سد منجیل که رفتید، کمی پایین‌تر و در مسافتی حدوداً 500متری از جاده رشت ـ قزوین، چشمه کلشتر منتظر شماست. فقط به دیدنش رفتید، حواستان به زمین و طبیعت باشد. کاری نکنید که چشمه قهرش بیاید و دیگر نجوشد!

تاریخچه منجیل

اگر از گذشته منجیل بخواهید باید خدمتتان بگوییم که شهر منجیل در زمان‌های گذشته با عنوان قریه شناخته می‌شده است. خاندان‌هایی مثل عمارلوئیان، جستانیان، اسپهبدان و زیدیان هم در آن حکمرانی می‌کرده‌اند. گفتیم که خیلی‌ها درباره این شهر نوشته‌اند. مثلاً قائم مقام فراهانی، وزیر ناصرالدین شاه، از این شهر یاد کرده و از آن با عنوان مانگیل اسم برده است. رابینیو، سفیر انگلستان در گیلان هم از دیگر افرادی است که در سفرنامه‌اش به این شهر اشاره کرده. آنچه بین حرف‌ها مشترک است، توصیف بادهای این شهر است و درختان پربار زیتون. از آن روزهای قدیم هم اهالی این شهر در تجارت دستی داشته‌اند و با شهرهای دیگر داد‌وستد می‌کردند.

رستوران در منجیل

از گشت‌وگذار در شهر که خسته شدید، به رستوران سرچشمه سری بزنید. اینجا از رستوران‌های مشهور شهر منجیل است که در آن می‌توانید انواع غذاهای محلی گیلان را تهیه کنید. دلتان نمی‌خواهد شامی رودباری، باقلا قاتق، ترش‌تره، واویشکا و میرزا قاسمی را تجربه کنید؟ نگویید نه که باورمان نمی‌شود.

اقامت در منجیل

برای شب‌مانی در منجیل هم دستتان باز است. هم در این شهر و هم در شهرهای اطراف، انواع هتل، مسافرخانه و حتی خانه‌های شخصی برای اجاره‌کردن وجود دارد. شما به جیبتان نگاه کنید و سطح توقعتان را بسنجید. محلی‌های آنجا هم به کمکتان می‌آیند تا جایی را برای اقامت و استراحت پیدا کنید.

سوغات منجیل

همه می‌دانند که زیتون یکی از سوغاتی‌های مشهور منجیل و رودبار است؛ اما ما می‌خواهیم از سوغاتی‌های دلبر دیگر هم صحبت کنیم. لواشک‌های خوشمزه و رنگارنگ، سیر، ترشی، کلوچه و چای هم در این شهر به‌فراوانی پیدا می‌کنید. ضمن اینکه شربت‌های گیاهی این شهر هم بین همه معروفند.

مسیرهای دسترسی

برای رسیدن به این شهر باید وارد بزرگ‌راه قزوین ـ رشت شوید. دو جاده قدیم و جدید این مسیر ارتباطی را برقرار می‌کنند. البته از طریق استان زنجان هم می‌توانید به این شهر برسید. البته باید پس از ورود به جاده رشت ـ زنجان وارد مسیر کمربندی شوید تا به شهر منجیل برسید.

خبر بد برای آن‌هایی که حوصله رانندگی ندارند اینکه منجیل فاقد فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن است.

وقتی که طبیعت و تکنولوژی با یکدیگر دوست و رفیق می‌شوند، حاصلش می‌شود سدهای عظیم و توربین‌های مقتدر و نتیجه نهایی‌اش روشنایی برق خانه‌ها و شادی دل ساکنان و مسافران شهر. منجیل از آن دست شهرهایی است که این رفاقت زیبا را بین این دو پدیده ایجاد کرده و خودش یکی از پدیده‌های زیبای گردشگری شده است. به قصد دیدار جاهای دیدنی منجیل که رفتید، دوربینتان را فراموش نکنید. ثبت این لحظه‌های بسیار شیرین، چند سال دیگر به کارتان می‌آید. برای ره بال آسمان هم از خاطراتتان بگویید. مشتاقیم تا بشنویم.

شش ماه دوم سال وزش باد کمتر است. شش ماه اول سال طبیعت سبزتر است

غار چشمه باد، سد سفید رود، پارک ساحلی سد منجیل، چشمه کلشتر و غیره.

هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و حتی خانه‌های شخصی فراوانی در این شهر برای اجاره وجود دارد.

زیتون، لواشک‌های خوشمزه و رنگارنگ، سیر، ترشی، کلوچه، چای و انواع شربت‌های خوشمزه.

گیلان

6 نظرات
  1. اسماعیل می گوید

    باداش واقعا باده. باید ببینی که بفهمی چی میگم

    1. بانو تقیان می گوید

      قطعا همین طوره اسماعیل عزیز.

  2. سارا می گوید

    در توصیف منجیل زیبا، چقدر از کلمات درست در جای درست استفاده کردید؛ از خوندن متن لذت بردم. ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، از تمجیدتون بسیار ممنونم. انرژی بسیاری از این جمله گرفتم و خوشحالم که حس خوبی بهتون داده.

  3. احسان می گوید

    درود بر نویسنده ی مطلب

    من پدرم در ارتش منجیل خدمت کرده است و اهل قوچان هستیم
    ۱۵ سال هست که پدرم بازنشته شده ولی همچنان در شهر زیبای منجیل ماندگار شدیم
    میگن خاک منجیل جذب میکنه که همینطور هست

    در منجیل، دهکده ی توریستی هست که در یک منطقه خوش آب و هوا که سرو چند هزارساله داره و همونجا منطقه دربند داره با آبشار زیبا
    کوه های زیبای منطقه اسمان سرای منجیل که توبین های بادی هم داره بسیار قشنگه.
    در بهار و زمستان برای مسافران قایق سواری هم هست
    در جزیره ی منجیل، رستوران شعبه مرکزی جهانگیری هم رستوران خوب و معروفی هست
    البته بومیان این شهر و تعداد بالای مردم آذری زبان هستند که مهاجران تات از مناطق اطراف وارد این شهر شدند به خاطر کسب و کار زندگی در واقع شهر مهاجرپذیری هست و همه به خوبی و خوشی کنار همند
    در منجیل شهرک کرد زبانی هم وجود دارد که از قدیم وجود داشته، زندگی مردمان ترک و کرد کنار هم با عشق و پیوند قومی
    البته تابستان و بهار هم یک سره باد نیست روزهای ملایم هم این شهر زیاد هست

    1. بانو تقیان می گوید

      احسان عزیز، ممنونم برای توضیحات خوبی که دادید. بسیار اطلاعات مفیدی بود. شاد و برقرار باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.