پارک جنگلی ساوه | ریه‌های تنفسی شهر انارهای سرخ و شیرین

2

همه ما ساوه را با انارهای خوش‌مزه‌اش می‌شناسیم. همین مسئله باعث شده شناخت کمتری درباره جاهای دیدنی ساوه وجود داشته باشد. جاهای دیدنی ساوه از خاص‌ترین جاهای دیدنی استان مرکزی هستند. امروز قصد داریم سری به مرکز ایران و شهر زیبای ساوه بزنیم. با ما همراه باشید تا پارک جنگلی ساوه را بهتر بشناسید.

پارک جنگلی ساوه کجاست؟

پارک جنگلی ساوه یکی از زیباترین جنگل های ایران در استان مرکزی است. این پارک در سال ۱۳۵۴ افتتاح شده است و ۱۰۷ هکتار وسعت دارد. پارک جنگلی شهید چمران در ضلع‌ غربی شهر ساوه و در مجاورت جاده کمربندی همدان واقع شده است. برای دسترسی به این پارک باید خودتان را به شهرک حاج بلوک برسانید.

جاذبه های دیدنی پارک ساوه | پارکی با قدمت نیم قرن

پارک جنگلی شهید چمران ساوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساوه محسوب می‌شود. شاید نام این پارک در بین پارک های جنگلی ایران شهرت کمتری داشته باشد؛ اما این مسئله باعث نمی‌شود از زیبایی آن کاسته شود. حتماً باید بازدید از این پارک جنگلی را در برنامه گردشگری ساوه خود قرار دهید.

تصویری از پارک جنگلی ساوه

این پارک جنگلی حدود نیم قرن عمر دارد. به همین خاطر، می‌توانید انتظار حضور درختانی قطور را در این پارک داشته باشید. انواع مختلف درختان در این پارک به چشم می‌خورند؛ درختانی زیبا که با شاخ‌وبرگ خود بر روی زمین سایه افکنده‌اند. در این پارک می‌توانید شاهد درختان مختلف همانند گل ابریشم، کاج تهران، سرو خمره‌ای، ارغوان، سرو نقره‌ای، توت، زبان گنجشک، پسته، عرعر و زیتون باشید.

تصویری از پارک جنگلی شهید چمران

در پارک ساوه مجموعاً ۳ حلقه چاه وجود دارد. آب مخصوص آبیاری تمام جنگل از این ۳ حلقه چاه تأمین می‌شود. پرندگان متنوعی در بین این درختان زندگی می‌کنند. زمانی که سر خود را به سوی آسمان بگیرید، شاهد تکاپوی پرندگان خواهید بود. این پارک برای استراحت و تجربه تفریحات مختلف همانند کمپ‌زدن بسیار مناسب است. از میان این پارک جنگلی رودخانه‌ای کوچک اما باصفا عبور می‌کند. همین مسئله حال‌وهوای پارک را به‌کلی عوض کرده است.

امکانات رفاهی و خدماتی پارک ساوه

تصویری از امکانات رفاهی پارک جنگلی ساوه

پارک جنگلی چمران ساوه دارای تمام امکانات خدماتی و رفاهی است. در این پارک می‌توانید از سرویس بهداشتی، آبخوری، نمازخانه، مسیر آسفالته، بوفه و سایر امکانات رفاهی بهره‌مند شوید.

اقامت در نزدیکی پارک جنگلی شهید چمران

متأسفانه داخل این پارک جنگلی امکان اقامت وجود ندارد. شاید در آینده نزدیک در این پارک جنگلی زیبا شاهد احداث آلاچیق‌هایی مخصوص اقامت مسافران باشیم. برای اقامت باید سری به داخل شهر ساوه بزنید. در شهر ساوه چندین و چند هتل، مسافرخانه و انواع دیگر اقامتگاه وجود دارد.

هزینه اقامت در ساوه متوسط است. می‌توانید با انجام رزرو اینترنتی، هزینه سفرتان را کاهش دهید.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک  چمران

  • دریاچه مصنوعی ساوه | در فاصله ۶۱۰متری؛
  • پارک سلمان ساوجی | در فاصله ۱٫۴کیلومتری؛
  • مسجد سرخ ساوه | در فاصله ۱٫۹کیلومتری؛
  • مسجد انقلاب ساوه | در فاصله ۱٫۹کیلومتری.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی

برای دسترسی به این پارک جنگلی ابتدا باید خودتان را به جنوب‌ غرب ساوه برسانید. این پارک در بخش جنوب‌ غربی ساوه و کنار شهرک شهید چمران واقع شده است. دسترسی به این پارک از طریق بلوار نماز، بلوار شهدای پورزرند و بلوار رسالت امکان‌پذیر است.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:از 6 صبح تا 9 شب
آدرس:استان مرکزی، شهر ساوه، در مجاورت جاده کمربندی همدان

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره ساخت اقامتگاه‌های چوبی در پارک جنگلی ساوه چیست؟ آیا ساخت چنین اقامتگاهی به جذب گردشگر کمک می‌کند؟ یا اینکه فقط به بافت طبیعی جنگل آسیب می‌رساند؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

این پارک در کنار بلوار نماز و در جنوب‌ غرب ساوه قرار دارد.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این جنگل محسوب می‌شود.

دسترسی به پارک از بلوار رسالت انجام می‌شود.

این پارک از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۹ شب باز است.

در پارک نمازخانه، سرویس بهداشتی، جاده آسفالته، بوفه و آبخوری وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. مهناز می گوید

    فک کن! پاییز باشه، توی این پارک جنگلی بشینی و انار دونه سیاه ساوه رو بخوری. محشره … محشر

    1. بانو تقیان می گوید

      مهناز عزیز، با این توصیف آب دهن ما هم راه افتاد 🙂
      حقیقتاً موقعیت نابی می‌شه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.