راهنمای سفر جیرفت | هند کوچک ایرانی

4

اگر در یکی از روزهای سرد زمستانی، هوای سفر به سرتان زد و ماندید که به کجا بروید، ما جیرفت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این شهر در استان کرمان و در جنوب ایران یکی از آن شهرهایی است که برای سفرهای زمستانه مناسب است. جاهای دیدنی جیرفت و جاذبه های طبیعی و گردشگری‌اش، سفری دل‌چسب و به یادماندنی برایتان رقم می‌زند. در ادامه همراه ما باشید تا دلیل این ادعایمان را بدانید.

فهرست مطالب

جیرفت کجاست؟

قبل از هر چیز اجازه دهید با هم مرور کنیم که جیرفت کجاست و کجای نقشه ایران جا گرفته است. جیرفت شهری است در ناحیه جنوبی استان کرمان، در کرانه هلیل‌رود و دامنه‌های جنوبی کوه‌های بارز. این ناحیه به‌خاطر داشتن سرزمین‌های بسیار حاصلخیز، هند کوچک و سبزواران هم لقب گرفته است.

معنی نام جیرفت

درباره علت نام‌گذاری این شهرستان تاریخی به جیرفت، روایات مختلفی وجود دارد. گروهی معتقدند که کلمه جیر به‌معنای پست و پایین است و کلمه افت نیز در لغت به افتاده معنا می‌شود؛ بنابراین جیرفت را به‌معنای جلگه پست و آبرفتی دانسته‌اند. این شهر در گذشته بر اثر سیل عظیم و گسترده‌ای به‌طور کل از بین رفته و تخریب شده است.

بهترین زمان سفر به جیرفت | آب و هوای جیرفت

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شهرستان جیرفت سه اقلیم متفاوت جغرافیای سرد کوهستانی، معتدل کوهستانی و گرم و مرطوب دارد. ارتفاع شهرستان از حداقل ۶۸۰ متر در شهر جیرفت به ۳هزار و ۸۸۶ متر در بلندی‌های ساردوئیه می‌رسد. پایین‌ترین دمای ثبت‌شده متعلق به منطقه سربیژن با دمای ۳۰- درجه در زمستان و بالاترین دمای ثبت‌شده ۵۰+ درجه سانتی‌گراد در تابستان است. شهر جیرفت در تابستان بسیار گرم و مرطوب و در زمستان معتدل و بهاری است. با این تفاصیل به نظر می‌رسد که روزهای سرد سال و اوایل بهار، فرصت خوبی برای سفر به جیرفت باشد.

گیاهان جیرفت | از سوزن‌برگان تا پهن‌برگان

در جیرفت ۲۰۰ نوع محصولات زراعی، دامی، باغی و شیلاتی در وسعتی به پهنای ۲۶۰ هزار هکتار تولید می‌‌‌‌شود. در این شهرستان می‌توانید پسته ‌کوهی (بنه)، کسور، کهکم، ارس (سرو کوهی)، درختچه‌های بادام کوهی، انجیر وحشی، مورد، ارچن، زرشک وحشی، نسترن وحشی، تمشک و بوته‌ها‌ی هایگون، افدرا، درمنه، سریش، آلاله، انغوزه، آویشن، کاکویی، کنگر، کال، گارچی، شیرین‌بیان و غیره را ببینید.

تصویری از درختان سوزنی برگ

با گذر از مناطق کوهستانی و نزدیک‌شدن به مناطق کویری با آب‌وهوای حاره‌ای، تفاوت پوشش درختان و گیاهان در مسیر حرکت به‌خوبی نمایان می‌‌‌‌شود. برای مثال در فاصله‌ای 20‌کیلومتری کم‌کم از درختان سوزنی برگ و بوته‌های سردزی کم شده و بر حجم درختان گرمسیری اضافه می‌‌‌‌شود.

در طول مسیر، ذخیرگاه جنگلی انار شیطان مشاهده می‌‌‌‌شود که وسعتی معادل 50 هکتار دارد. جنگل‌های جنوب استان با توجه به تنوع گونه و تیپ‌های جنگلی از ارتفاع 300متری از سطح دریا شروع و تا ارتفاع حدود 3هزار و 200 متر از سطح دریا پراکنده شده‌اند.

پوشش جانوری جیرفت | جایی برای خرس سیاه آسیایی

تصویری از خرس سیاه آسیایی

پناهگاه حیات وحش زریاب در 35کیلومتری جیرفت قرار دارد. در این پناهگاه، خرس سیاه آسیایی، پلنگ، گونه‌های کل، بز، قوچ و میش کوهی، گرگ، روباه، گراز، خرگوش، کفتار، شغال و پرندگانی مثل عقاب، شاهین، هدهد، کبک، تیهو و انواع مارها پیدا می‌‌‌‌شود.

جاهای دیدنی جیرفت | آبگرم‌های متنوع و متعدد

  • روستاى دوسارى

روستای دو ساری در ۵کیلومترى جاده جیرفت به کهنوج و در جوار کوه‌هاى آهکى صورتى‌رنگ قرار گرفته است. باغ‌های مرکبات و نخل‌هاى خرما، پابه‌پای هم زیبایى خاصى به این روستا داده‌اند. در ایام اسفند و فروردین عطر بهارنارنج و شکوفه‌های پرتقال از گوشه و کنار این روستا به مشام مى‌رسد. در شمال این روستا جریان آب طبیعى گوارایى به نام بندرى از لابه‌لاى صخره‌ها مى‌جوشد و به این منطقه زندگى و طراوت مى‌بخشد.‌

  • چشمه آب معدنی چاله گان

چشمه آب معدنی چاله گان در 30کیلومتری جیرفت و ابتدای تقاطع رودبار قرار دارد. دمای این چشمه آبگرم حدود 27 درجه سانتی‌گراد است و آب‌دهی چشمگیری ندارد. جریان آب آن بیشتر مصرف کشاورزی دارد و بر سرسبزی این محدوده افزوده است.

  • چشمه آبگرم انجیرسیاه

چشمه آبگرم انجیرسیاه در 35کیلومتری شمال جیرفت، در روستایی به همین نام قرار دارد. این چشمه 25 لیتر در ثانیه آب‌دهی دارد. دمای آب آن 58 درجه سانتی‌گراد است و با جوشش از دل دامنه‌ها خارج می‌شود. آب این چشمه از نوع سولفاته است که به‌صورت دائمی جریان دارد. سرنوشت آب این چشمه با سرچشمه‌های رود «شور» جیرفت گره خورده و در نهایت به سمت چاله جازموریان ادامه می‌یابد.

  • آبگرم مغو

چشمه آبگرم مغو در 45کیلومتری غرب شهر جیرفت و در نزدیکی روستای حسین آباد اسفندقه قرار دارد. اگر بخواهید به این چشمه سری بزنید باید به روستای حسین آباد بروید. در شمال شرقی این روستا و پس از گذر از بستر هلیل‌رود، به این چشمه می‌رسید. این چشمه با دمای 36 درجه سانتی‌گراد، جنبه درمانی هم دارد.

  • آبگرم درگرج میجان

آبگرم درگرج در 20کیلومتری شرق شهر جیرفت و در ابتدای دهانه میجان قرار دارد. دهانه میجان آب‌وهوایی متنوع دارد. در بدو ورود به منطقه گرمسیری است و در بالادست‌ها کوهستانی و سردسیری. دمای آبگرم درگرج حدود 34 درجه سانتی‌گراد است. آب‌دهی این چشمه 2 لیتر در ثانیه است و کیفیت مناسبی هم دارد. آب این چشمه سرسبزی را به باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی میجان می‌بخشد.

  • آبگرم دیمند و گویکان

در فاصله 100کیلومتری شهر جیرفت و در آبادی‌ با نام دیمند، آبگرم دیمند و گویکان قرار دارد. این آبگرم دائمی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه کوهستانی محسوب می‌شود و داغ‌ترین آبگرم استان است. حرارت آب حدود 73 درجه، با آب‌دهی حدود 10 لیتر در ثانیه است.

  • دریاچه سد جیرفت

در ۴۰کیلومتری شمال غربی شهرستان جیرفت، روی رودخانه زیبای هلیل‌رود و بر دامنه کوه‌های زاگرس، دریاچه سد جیرفت قرار گرفته است. این دریاچه هم یکی دیگر از جاهای دیدنی جیرفت است.

  • آبشار دلفارد جیرفت

آبشار دلفارد جیرفت در 40کیلومتری شمال غرب شهر جیرفت و در روستای کراه واقع شده است و آب‌وهوای دل‌انگیزی دارد. ییلاق‌های دلفارد از مناطق زیبای طبیعت استان کرمان است که در مسیر جیرفت به ساردوئیه قرار دارند. رودخانه دلفارد در این منطقه رودی دائمی، به طول 30 کیلومتر است که از کوه بهرآسمان در 53کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه می‌گیرد و روستاهای بسیاری از جمله دربا، دلفارد، دهانه زنگر، رزشیرین، رضی‌آباد و کولدون را سیراب می‌کند. در انتها هم با رودخانه سگدر مخلوط شده و رودشور جیرفت را به‌وجود می‌آورند.

  • آبشار دره گلم دخترکش

آبشار دره گلم دخترکش در فاصله 47کیلومتری شمال جیرفت و در بخش سردسیر دلفارد، در دره‌ای شرقی‌غربی و مملو از چنار قرار گرفته است. گلم در مناطق جنوبی استان، همان حوضچه آبی است که در رودخانه‌ها یا در محل آبریز آبشارها به‌وجود می‌‌‌‌آید. این آبشار از 4 حوضچه یا گلم تشکیل شده که گلم دوم بزرگ‌تر از بقیه است. ارتفاع آبشار هم در آن به حدود 10 متر می‌‌‌‌رسد. برای دیدن این آبشارها باید توان جسمی و آمادگی کوه‌نوردی داشته باشید؛ چون مسیر دسترسی به آبشارهای بالاتر سخت است و هر چه پیش بروید سخت‌تر هم می‌شود.

  • سایر جاهای دیدنی جیرفت

جاهای دیدنی جیرفت خیلی بیشتر از این‌هاست. برای مثال از دیگر مکان‌های گردشگری جیرفت می‌توان به دشت اسفندقه، کوه علم‌شاه، پناهگاه خیات وحش زریاب، غار شعیب، آبشار دره ده والی، ییلاقات دربهشت (درهزار)، آبشار سرنکوه، روستای زیبای ساغری، روستای دریاچه، روستای رمون، روستای گروه، روستای سرمشک و روستای گراغان اشاره کرد.

تاریخچه | جیرفت در غبار زمان

جیرفت، یکی از شهرهای باستانی و کهن ایران است. تمدن جیرفت، به مجموعه محوطه‌های باستانی و یافته‌های باستان‌شناختی کشف‌شده در استان کرمان و در نزدیکی شهر جیرفت و هلیل‌رود گفته می‌شود. در منطقه اسفندقه آثاری مربوط به ۷هزار سال قبل از میلاد به‌دست آمده است. در روستای کنارصندل آثار تمدنی غنی، مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد یافت شد که ساکنان آن در دشت خوش‌آب‌وهوا و حاصلخیز هلیل‌رود سکونت داشته‌اند.

نمایی از بالای شهر جیرفت

احتمال دارد جیرفت، شهر افسانه‌ای و گمشده ارت باشد که در کتیبه‌های بین‌النهرین به آن اشاره شده است. متن این کتیبه‌ها بیانگر آن است که حدود 5 هزار سال پیش، میان بازرگانان ارت و بین‌النهرین ارتباطات پیوسته‌ای وجود داشته و هنرمندان چیره‌دست ارت در ساخت کاخ‌ها و معابد به سومری‌ها کمک کرده‌اند. از آثار کشف‌شده در حوزه تمدن جیرفت، می‌توان به ظروف و پلاک‌های سنگی با نقوش بسیار ظریف از موجوداتی چون عقاب، عقرب و پلنگ اشاره کرد.

جیرفت در دوره ساسانی رونق داشت و دژ مستحکم بم در نزدیکی آن احداث شد. با حمله اعراب، این شهر فتح شد و مرکز ولایت کرمان قرار گرفت؛ اما در سال‌های بعد صفاریان، سامانیان و آل‌بویه آن را فتح کردند. جغرافی‌دانان در سده چهارم، از جیرفت در آثار خود به‌عنوان شهری آباد و دارای دژ، مسجد جامع و حمام و کاروانسرا یاد کرده‌اند. آبادانی و ثروت شهر در حکومت‌های بعد ادامه داشت؛ ولی در حمله مغول شهر به کلی ویران شد.

بناهای تاریخی جیرفت | جایی برای عبرت‌گرفتن

  • مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)

مسجد در اطراف رودخانه هلیل‌رود و در شهر دقیانوس، قرار گرفته است. تاریخ بنا معلوم نیست و به نظر می‌‌رسد در دوران صفاری، در دهه سوم هجری قمری به فرمان عمرو لیث احداث شده است. وسعت مسجد، بالغ بر ۶ هزار متر مربع است و نزدیک به ۲ قرن از آن استفاده می‌شده است.

  • قلعه سموران جیرفت

قلعه سموران جیرفت در فاصله ۶۰کیلومتری جیرفت و در نزدیکی روستای رود فرق قرار دارد و از سنگ‌های مرمر قرمزرنگ بر بالای کوهی ساخته شده است. وجود 2 دروازه در ضلع جنوبی قلعه، با تعبیه ۱۲ برج دید‌بانی، در بخش‌هایی از این اثر نشان از تدبیر سازندگان و طراحان این قلعه مستحکم دارد.

تصویری از قلعه سموران

قلعه در طولی حدود هزار متر و عرضی بالغ بر ۱۵۰ متر احداث شده است و می‌توان ویرانه‌های متعددی از پی‌های سنگی و آجری را در آن محوطه مشاهده کرد. ساختمان این قلعه به سده‌های قبل از اسلام تعلق دارد؛ اما در سده‌های اولیه اسلامی بازسازی شده و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده است. این قلعه به علت استحکام و موقعیت طبیعی منطقه شباهت بسیاری به قلعه‌های اسماعیلیه دارد.

  • آرامگاه سالار رضا

تصویری از آرامگاه سالار رضا

آرامگاه سالار رضا در روستای گرم سالار رضا از توابع شهرستان جیرفت قرار دارد و متعلق به دوران حکومت صفویان است. این اثر تاریخی مربوط به یکی از خان‌های این منطقه است. به دلیل اهمیت او، روستا نیز به نام این خان، شهرت یافته است.

  • محوطه باستان‌شناسی کنار صندل

در ۳۰کیلومتری جنوب جیرفت، محوطه باستان‌شناسی کنار صندل قرار دارد. این منطقه در هزاره سوم پیش از میلاد آبادانی، شکوه و رونق داشته و تمدنی عظیم بوده است. طی 5 مرحله کاوش، ساختار پله‌ای (احتمالاً زیگورات)، آثار سنگی (سنگ‌های صابونی)، قطعات مفرغی، نقش برجسته‌ای از خدایان به ارتفاع 2 متر، گل نوشته ایلامی، مهر و ده‌ها هزار قطعه سفال به‌دست آمده است.

تصویری از محوطه باستان شناسی کنارصندل

گویا این شهر تا دوره سلجوقی مسکونی بوده است و وسعتی حدود 40 کیلومتر داشته و هسته مرکزی آن 12 کیلومتر بوده است. بخشی از معابر عمومی شهر به طول ۲۰ متر و عرض ۵ متر با سنگ‌فرش، کشف شده است. در گورستان نزدیک شهر سه مدل تدفین سردابه‌ای، تابوتی و معمولی مشاهده شده است. مهم‌ترین صنعت مردمان این تمدن کنده‌کاری روی سنگ صابون است که دارای ظرافت خاصی است. روی این قطعات تصاویری از قبیل انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب وجود دارد که البته تصاویر مار و عقرب معمول‌تر است. نکته دیگری که قطعات سنگ صابونی این منطقه را از سایر مناطق و تمدن‌های دیگر جدا می‌کند، چشم درخشان و مرصع‌کاری روی قطعات است.

  • تپه گاوکشی اسفندقه

تصویری از تپه گاوکشی اسفندقه

بر اساس نتایج حاصل از کاوش‌‌های انجام شده، استقرار در تپه گاوکشی دشت اسفندقه جیرفت به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد برمی‌گردد که تا سده نخستین هزاره ششم تداوم داشته است. در بخش مرکزی این تپه فضایی به نام معبد کشف شده که این بنا با هندسه زیبایی سکوسازی و سپس با گل قرمز اخرایی تزئین شده است. پیکرهای گلی و سفالی انسانی نیز از درون فضای آئینی از دیگر کشفیات تپه‌های گاوکشی اسفندقه است.

  • آرامگاه امیر حیدر مهنی

در دولت‌آباد اسفندقه، از توابع جیرفت، آرامگاه امیر حیدر مهنی قرار دارد و متعلق به دوران حکومت صفویان است. این بنا گنبدی دو پوشه، تعدادی طاق‌نما، چندین راهرو و ایوان‌هایی دو طبقه دارد. طرح این مقبره از داخل بنا به‌صورت یک چهارضلعی است که سازندگان، آن را در بخش بالایی به‌صورت هشت‌ضلعی و هشت طاق‌نما، تبدیل کرده‌اند. گنبد مدور نیز به‌صورت یک‌پوش روی آن قرار گرفته است. نمای بیرونی آرامگاه با استفاده از آجر ساخته و تزئین شده و درون بنا با خط‌های ممتاز نستعلیق و همچنین خط نسخ، متونی حک شده است.

  • غار شعیب

غار شعیب در ۱۸کیلومتری شهرستان جیرفت، در منطقه‌ای به نام مارون قرار گرفته است. این پدیده طبیعی در دیدگاه مردم محلی دارای احترام ویژه‌ای است؛ زیرا معتقدند که این غار همان غار اصحاب کهف است. برخی دیگر نیز بر این باورند که این غار، محل عبادت عارفی به نام شعیب بوده که در نزدیکی آن زندگی می‌کرده است. هرچند نمی‌توان این روایات را مستند دانست، بازدید از این غار گزینه‌ای مناسب برای طبیعت‌گردان و غارپیمایان است.

  • موزه جیرفت

در موزه‌ جیرفت می‌توان اشیایی همچون سردیس و تندیس انسان و جانوران ساخته‌شده از سنگ مرمر، پیکره جانوران و انسان متشکل از سنگ صابونی، سفال‌هایی با قدمتی بالغ بر اواخر هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد در دو نوع ساده و نقش‌دار از کشفیات شهداد، تپه یحیی در استان کرمان و شهر سوخته را مشاهده کرد.

بناهای مذهبی جیرفت | جایی برای رازونیاز

  • اما‌مزاده سلطان سید احمد

بقعه باشکوه اما‌مزاده سلطان سید احمد در شهر درب بهشت، مرکز بخش ساردوئیه در 90کیلومترى شمال غرب شهر جیرفت، در یک موقعیت پای‌کوهى واقع شده است.

فرهنگ و هنر | نمادی از تجلی تمدن در شهر

  • زبان و گویش

زبان مردم جیرفت فارسی با لهجه‌ای متفاوت و مخصوص مردم بومی است.

  • لباس محلی

لباس‌های محلی قدیمی در شهرستان جیرفت عبارت بوده است از:

تصویری از لباس محلی جیرفت

  • چارقد: معمولاً از روسری بزرگ‌تر بوده و با سوزن قفلی به زیر گردن محکم می‌‌‌‌شده است.
  • لچک: کلاه کوچکی که زنان از زیر چارقد بر سر می‌‌‌‌گذاشتند.
  • دستمال: پارچه‌ای شال‌مانند که روی چارقد به‌صورت عمامه بسته می‌‌‌‌شد و مختص زنان بوده است.
  • پاپیچ: نوار پارچه‌ای که روی شلوار از زانو به پائین پیچیده می‌‌‌‌شده است.
  • شال کمر: پارچه نوارمانندی که به دور کمر می‌‌‌‌بستند.
  • کچو: النگویی بزرگ که به‌صورت تکی در یک دست می‌‌‌‌کردند.
  • داریک: کفشی که از چوب درست می‌‌‌‌شد و رویه‌اش به وسیله چهار نخ پنبه‌ای به پا محکم میشد.
  • کفش‌های لاستیکی: که هنوز هم ساخته و استفاده می‌شوند.
  • نمد: لباس چوپانان بوده، چیزی شبیه به پالتو و از جنس نمد که هم لباس، هم زیرانداز و هم روانداز آن‌ها بوده است.
  • ملکی: کفشی که از نخ بافته و کف آن از پارچه و تخته ساخته می‌شده است.
  • موسیقی محلی جیرفت

تصویری از موسیقی محلی جیرفت

رسم چوچاپ یا رقص چوب یکی از آداب قدیمی مردم شهر جیرفت است که به همراه موسیقی خاص این منطقه اجرا می‌شود. از سازهای جیرفت می‌‌‌‌توان به نی محلی و سازودهل اشاره کرد.

  • غذاهای محلی جیرفت

تصویری از آبگوشت بادمجان غذای محلی جیرفت

از غذاهای پرطرفدار این شهر، آبگوشت بادمجان و کشک است. ‌‌ترکیبات اصلی این غذا را کشک سائیده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار به همراه نمک، زردچوبه و فلفل تشکیل می‌دهند. از دیگر غذاهای این استان می‌‌‌‌توان از آبگوشت زیره، کشک کدو، مجور کدو، آش گندم‌شیر، اوماچ آش، خورشت بزقورمه، خورشت آلوچه و زیره پلو نام برد.

رستوران در جیرفت | تجربه طعم‌های متفاوت

تصویری از رستوران نادری

از رستوران‌های معروف جیرفت می‌‌‌‌توان از رستوران لیمو ترش، رستوران مهرگان، رستوران نادری و رستوران آرمان نام برد.

اقامت در جیرفت | شبی در تمدنی دور

تصویری از اقامت در هتل ناجی جیرفت

از اقامتگاه‌های شناخته‌شده جیرفت می‌‌‌‌توان به هتل‌های ناجی، دقیانوس، جام جم و هلیل اشاره کرد. همچنین سوئیت و ویلاهای اهالی که برای چندین شب به گردشگران کرایه داده می‌شوند را می‌‌‌‌توان به‌عنوان بخشی از ظرفیت‌های اقامتی این شهر در نظر گرفت.

سوغاتی | یادگاری‌های سفر

  • صنایع دستی

تصویری از گلیم سوغات جیرفت

قالی گل سرخ صادراتی جیرفت شهرت جهانی دارد و به دست مردان و زنان اسفندقه بافته می‌شود. گلیم، خورجین، چادرشب، آیینه‌دوزی، پلاس بافی، سفره بافی، انواع سوزن دوزی‌های محلی، انواع رودوزی‌های محلی، حصیربافی با تنوع زیاد، مشبک و معرق چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و سفال‌گری از صنایع دستی جیرفت محسوب می‌‌‌‌شوند.

  • سوغات خوراکی

تصویری از مرکبات سوغات جیرفت

مرغوب‌‌ترین مرکبات ایران در جیرفت به عمل می‌آید که از صادرات مهم این منطقه هم هست. مهم‌ترین این محصولات را لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی تشکیل می‌دهد. البته با اصلاح نژاد، امروزه پرتقال‌های معروفی چون توسرخ، مارسلی، واشنگتن و… هم در این ناحیه به عمل آمده است. خرما هم یکی از لذیذترین محصولات منطقه است که بعد از مرکبات در رتبه بعدی قرار دارد.

مراکز خرید جیرفت | لذت بازارگردی

تصویری ازمرکز خرید صدف جیرفت

از مراکز خرید جیرفت، می‌‌‌‌توان به مرکز خرید صدف، مجتمع تجاری افشار و پاساژها و مغازه‌های خیایان طالقانی اشاره کرد.

راه‌های دسترسی | پیش به سوی سفر

  • پرواز

فرودگاه جیرفت یکی از فرودگاه‌های داخلی است که فعلاً بلیط هواپیما جیرفت را می‌توان از تهران خرید.

  • راه آهن

نزدیک‌‌ترین ایستگاه قطار، در شهر بم قرار دارد که با جیرفت 115 کیلومتر فاصله دارد. ساخت راه آهن جیرفت بم در دست اقدام است.

  • مسیر جاده‌ای

برای سفر با ماشین شخصی یا اتوبوس می‌توان از جاده‌های شوسه به رودبار جنوب، کهنوج، دلفارد، بم و ماهان استفاده کرد. فاصله جیرفت تا کرمان حدود 227 کیلومتر است که با ماشین شخصی یا خرید بلیط اتوبوس جیرفت و سرعت مجاز، حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.

سفر به شهرهای گرمسیری ایران در روزهای سرد سال مثل یک خواب آرام لای پتویی نرم یا نوشیدن یک لیوان چای داغ کنار شومینه، به جسم و جان آدم می‌چسبد. جاهای دیدنی جیرفت هم آنقدر زیبا هستند و آنقدر حرف برای گفتن دارند که ثانیه‌ای از سفر شما را به بیهودگی نمی‌گذارند. اگر قبلاً مسافر این شهر بوده‌اید و خاطره یا تجربه‌ای دارید، ما در ره بال آسمان، مشتاقانه می‌شنویم.

روزهای سرد سال و اوایل بهار، بهترین زمان سفر به جیرفت است.

چشمه‌های آبگرم متعدد، روستاى دوسارى، دریاچه سد جیرفت، آبشار دلفارد جیرفت، آبشار دره گلم دخترکش، محوطه باستان‌شناسی کنار صندل، موزه شهر و چندین و چند جای دیگر.

از رستوران‌های معروف جیرفت می‌‌‌‌توان از رستوران لیمو ترش، رستوران مهرگان، رستوران نادری و رستوران آرمان نام برد.

هتل‌های ناجی، دقیانوس، جام جم و هلیل و همچنین سوئیت و ویلاهای اهالی که برای چندین شب به گردشگران کرایه داده می‌شوند.

مرغوب‌ترین مرکبات، خرما، صنایع دستی مانند انواع حجار روی سنگ و قالی مشهور این شهر.

استان کرمان

4 نظرات
  1. جلیل فاریابی می گوید

    چرا اولویت نمیدهند مسئولین کرمان به این محوطه باستانی؟ چسپیدند به چند تا باغ که قدمت۲۰۰ساله هم ندارند. دارند بی انصافی میکنند. دست اندرکاران باید محوطه باستانی کنار صندل را به جهان معرفی کنند. چرا اقامتگاه نمیسازند؟ چرا کاووش نمیکنند؟ مردم منطقه فقیرند. چرا چرا؟ خودتان بهتر میدانید چرا

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، متأسفانه در همه شهرهای ایران فقر هرهنگی وجود داره و ما خودمون باید نماینده معرفی جاذبه‌های اطراف خودمون به هم‌وطنانمون باشیم؛ درست مثل کاری که الان شرکت ره بال آسمان داره انجام می‌ده. بی‌شک توسعه گردشگری در این منطقه به نفع اقتصاد مردم هم هست.

  2. سعید می گوید

    من تا الان فقط از مرکبات جیرفت شنیده بودم؛ اما تو این مقاله فهمیدم، جیرفت خیلی حرف داره برای گفتن و شنیده شدن. فقط نفهمیدم چرا به هند ایران (که توی عنوان اشاره کردین) معروفه.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، جیرفت در نزد گردشگران به کالیفرنیای ایران یا هندوستان کوچک معروفه.
      علت این موضوع هم آب‌وهوای اونه که بسیار شبیه به هوای هندوستانه. به گفته کارشناسان، جیرفت زمستان خاصی رو به چشم نمی‌بینه و اکثر روزهای سالش بهاری یا تابستانیه. به همین دلیل هم میوه‌هایی مثل موز، انبه، خرما و مرکبات در این منطقه خیلی خوب عمل میاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.