جاهای دیدنی ساوه | راهنمای سفر ساوه

0

در این مقاله قصد داریم، شما را با جاهای دیدنی ساوه بیشتر آشنا کنیم. این شهر با قدمت 7هزار ساله و تمدنی کهن، وسیع‌ترین شهر در استان مرکزی است و محصولات کشاورزی آن، به‌ویژه انارش، بسیار معروف است.

فهرست مطالب

ساوه کجاست؟

ساوه، از سمت شمال به شهرستان زرندیه و استان قزوین، از سمت شرق به استان تهران، از سمت جنوب به استان قم و شهرستان تفرش و از سمت غرب به استان همدان محدود می‌شود.

بهترین زمان سفر به ساوه | بهار زیبا

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

مسلماً یکی از معیارهای مهمی که برای سفر به هر شهری، مدنظر گردشگران است، آب‌و‌هوای حاکم بر آن شهر است. ساوه، شهری با اقلیمی نیمه‌خشک است. از این ‌رو، در فصل تابستان، آب‌و‌هوایی گرم دارد و در زمستان‌ها دارای آب‌و‌هوایی سرد و بیابانی است. با این توضیح بهار را می‌توان بهترین سفر به ساوه دانست.

طبیعت ساوه | غنی و متنوع

شهرستان ساوه از نظر پوشش گیاهی، یکی از غنی‌ترین مناطق استان مرکزی است و گونه‌های مختلف گیاهی از جمله شیرین‌بیان، ورک، گل‌مار، پونه، درسنه، گون، کاروان کش، داریجان، قاسنی، جاجوغ و ریواسرا در خود جای داده است.

تصویری از طبیعت سرسبز ساوه

منطقه شکارممنوع خرقان ساوه، وسعتی بیش از 47 هزار هکتار دارد. در این منطقه، 28 گونه حیوان مانند گرگ، گربه وحشی، کفتار، شغال و روباه، 72 گونه‌ پرنده مثل تیهو، کبک، بلدرچین و قمری و گونه‌هایی از خزندگان مانند لاک‌پشت، مار سمی، آبی و… دیده شده است.

 جاهای دیدنی ساوه | طبیعت فوق‌العاده زیبا

  •  پارک جنگلی ساوه

تصویری از پارک جنگلی ساوه

اگر به طبیعت و جنگل‌های سرسبز علاقه دارید، بازدید از پارک جنگلی ساوه می‌تواند برای شما، پیشنهاد دل‌چسبی باشد. این پارک با 107 هکتار مساحت و قرارگرفتن در نزدیکی جاده کمربندی همدان، همه‌ساله پذیرای مسافران فراوانی از سراسر کشور است. از جمله گونه‌های درختان جنگلی این پارک می‌توان به اقاقیا، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، ارغوان، کاج تهرانی، توت، پسته و… اشاره کرد.

  • آبشار هندیس

تصویری از آبشار هندیس

آبشار هندیس در واقع باغستان کوچکی است که در فصل بهار و به‌خصوص تعطیلات نوروز، مملو از مسافر می‌شود. این مسافران برای دیدن این طبیعت بکر و آبشار زیبا، دل به دامنه کوه‌های ما‌بین ساوه و تفرش می‌زنند و خود را به این منطقه زیبا می‌رسانند.

  • دریاچه تفریحی ساوه

تصویری از دریاچه تفریحی ساوه

اگر به دنبال فضایی دنج برای اطراق‌کردن در کنار دریاچه‌ای زیبا هستید، فرصت را از دست ندهید و به دریاچه تفریحی ساوه، سری بزنید. امکانات تفریحی و ورزشی ساخته‌شده در محدوده این دریاچه مصنوعی، می‌تواند در فصل تابستان و سفر‌های تابستانی، لحظات خوشی را برای شما به ارمغان آورد.

  •  روستای غازم آباد

تصویری از روستای غازم آباد

چشمه‌های آب گوارا و طبیعت بکر با چشم‌انداز‌های منحصربه‌فرد، روستای غازم آباد را از سایر روستاهای استان، متمایز کرده است.

تاریخچه | ساوه در گذر زمان

نام ساوه برگرفته از نام پهلوانی تورانی به نام «ساوه‌ شاه» است. البته روایت‌های دیگری نیز، برای ریشه نام این شهر وجود دارد. به گفته برخی این نام را تغییریافته کلمه سه آبه است. این نام یعنی جایی که 3 رودخانه دارد.

تصویری از جاده ساوه

در زمان ساسانیان، ساوه به دلیل قرارگرفتن در میان شهرهای مهمی چون ری، همدان، قزوین و… از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و محل تجمع بسیاری از کاروانیان، به‌ شمار می‌رفت. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، همواره در مرکز توجه حاکمان محلی بود تا اینکه در حمله مغولان، به‌طور کامل ویران و بعدها دوباره بازساری شد.

بناهای تاریخی ساوه | یادگاری گذشتگان

بدون شک، این شهر تاریخی مملو از آثاری است که هر یک می‌تواند اصالت و قدمت کهن آن را نشان دهد.

  • قلعه دختر یا قیز قلعه

تصویری از قلعه دختر ساوه

قلعه دختر، در دشت ساوه و بر بلندای تپه‌ای مابین صخره‌های متعدد، بنا شده است. در گذشته از این اثر تاریخی که قدمت آن به دوره‌ ساسانی می‌رسد، به‌عنوان نیایشگاه استفاده می‌شد. قلعه‌ دختر معماری شگفت‌انگیزی دارد و گردشگران بسیاری به آن علاقه نشان می‌دهند. با گذر از جاده‌ ساوه و پل قره چای، می‌توان به این مکان باستانی رسید. این قلعه در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

  • گنبد چهارسوق

تصویری از موزه گنبد چهارسوق

قدمت گنبد چهارسوق به دوران صفوی برمی‌گردد و در خیابان سلمان ساوجی قرار دارد. اخیراً از این اثر تاریخی به‌عنوان موزه‌ مردم‌شناسی استفاده کرده‌اند و آثاری مثل دست‌نویس‌ها و کتاب‌های خطی، انواع ظروف مسی و سفالی، سکه‌های قدیمی و… را در آن به نمایش گذاشته‌اند. گنبد چهارسوق نیز در سال 1382 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اماکن مذهبی | رد پایی از مذهب در شهر

  • مسجد جامع ساوه

تصویری از مسجد جامع ساوه

در طول تاریخ ایران و در دوره‌های مختلف، مساجد بسیاری ساخته شده است؛ اما آنچه درباره مسجد جامع ساوه جلب توجه می‌کند این است که این مسجد، یکی از اولین مساجدی است که در کشور و مرکز ایران احداث شده. مسجد جامع این شهر، نه‌تنها یک اثر تاریخی است، بلکه از آن می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای بارز، از هنر ایرانی یاد کرد. کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و معماری اصیل ایرانی این مسجد، در چشم هر گردشگری جلوه می‌کنند.

  • مسجد سرخ ساوه

تصویری از مسجد سرخ ساوه

از دیگر مساجد تاریخی ساوه، مسجد سرخ است که در میدان انقلاب قرار دارد. قدمت این مسجد به دوره‌های پیشاسلجوقی می‌رسد؛ ولی بعد از تخریبش، بنای جدید آن در دوره‌ سلجوقیان ساخته شده است. در ساخت این مسجد از یک مناره‌ آجری و چند کتیبه‌ گچ‌بری‌شده استفاده شده و نقاشی‌های زیبایی نیز در طراحی آن به کار رفته است.

  • امامزاده سید اسحاق

تصویری از امامزاده سید اسحاق

بنای امامزاده سید اسحاق مربوط به دوره‌های سلجوقی و صفوی است و معماری‌اش نیز ترکیبی از این دو دوره است و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگ، زیبایی‌اش را دوچندان کرده‌اند. امامزاده سید اسحاق که در سال 1315 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد، در شرق شهر و در ابتدای جاده‌ ساوه قم قرار دارد.

  • امامزاده بشیر

قدمت امامزاده بشیر  به دوره‌ ایلخانان مغول برمی‌گردد. در گچ‌بری‌های داخلی بنا هم از طرح‌های این دوره استفاده شده است. این گچ‌بری‌ها و همچنین سنگ‌های مرمرین به‌کاربرده‌‌شده در ساختمان بنا، گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کنند. امامزاده بشیر در خیابان فلاحت ساوه واقع شده است.

تصویری از امامزاده بشیر

از دیگر بناهای مذهبی و تاریخی این شهر می‌توان به امامزاده سید ابورضا، امامزاده عبدالله ابن موسی‌الکاظم، امامزاده سید حسین ابن موسی‌الکاظم، امامزاده سید علی‌اصغر، مسجد بازار ساوه، مناره‌ مسجد میدان و مناره‌ مسجد جامع اشاره کرد.

فرهنگ و هنر | نمادی از تمدن در شهر

  • زبان و گویش

مردم شهر ساوه به زبان فارسی و با لهجه‌ محلی صحبت می‌کنند. منتهی در اکثر روستاها، گویش ترکی و ارمنی هم رواج دارد.

  • لباس و پوشش

زنان این شهر از چادرهای سفیدرنگی از جنس نخ پنبه و چارقدی به رنگ سفید از جنس کرباس استفاده می‌کنند. روی چارقد، دستمال سری به رنگ مشکی می‌پوشند و زیر آن نیز کلاهی بر سر می‌گذارند. برای تن‌پوش، از لباسی به نام پاچین استفاده می‌کنند که از گردن به مچ پا می‌رسد و معمولاً از رنگ‌های شاد و طرح‌های گلدار تهیه می‌شود.

تصویری از لباس محلی یزد

مردان نیز برای تن‌پوش خود، از پیراهنی گشاد و بلند و جلیقه‌ای بدون آستین و لباسی به نام قبا استفاده می‌کنند که جنسش از کرباس است. قبا که تا زیر زانوی مردان می‌رسد، به دلیل جنس نازکش، بیشتر در روز‌های گرم استفاده می‌شود؛ ولی در زمستان از پوستین یا کپنگ که از پشم تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند.

  • موسیقی سنتی

بین عشایر و ایلات ساوه، موسیقی محلی بسیار محبوب است و نواختن آن از سازهایی به نام بالابان و چگور استفاده می‌شود.

  • غذاهای محلی

آش آلو

تصویری از آش آلو غذای محلی یزد

یکی از غذاهای محلی و پرطرف‌دار ساوه، آش آلو است که از مواد اولیه‌ای نظیر پیازداغ، رب گوجه‌فرنگی، نخود، لوبیاچیتی، آلوبخارا، رشته‌ آش و ادویه تهیه می‌شود.

تصویری از آش انار

یکی دیگر از آش‌های محلی و خوشمزه‌ ساوه، آش انار است که به علت پروتئین زیاد و مزه‌ ترش انارش، طرف‌داران بسیاری دارد. این آش از ترکیب پیازداغ، برنج، دانه‌های انار، آب‌گوشت، لپه، ادویه و سبزی‌هایی مانند تره، گشنیز و جعفری تهیه می‌شود.

دملمه

تصویری از غذای محلی یزد

این غذا، از معروف‌ترین غذاهای محلی است و اهالی آن بسیار به این غذا علاقه دارند. مواد اولیه‌ دملمه از برنج، عدس، لوبیا چشم‌بلبلی، رشته‌ پلویی، سیب‌زمینی، کدو، نمک و روغن تشکیل می‌شود.

رستوران‌های ساوه | جایی برای شکم‌گردی

تصویری از رستوران کشاورز ساوه

رستوران ناهار خوران کشاورز از رستوران‌های سنتی است که حدود 25 سال، پذیرای مسافران بوده. این رستوران انواع غذاهای سنتی و محلی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب سرو می‌کند. نکته جالب این رستوران زیبا، کتابخانه‌ای است که برای زمان انتظار مشتریان در نظر گرفته شده است.

تصویری ار غذای رستوران حس خوب

رستوران حس خوب هم انواع غذاهای ایتالیایی را سرو می‌کند. مشتریان این رستوران نیز اغلب از دوستداران غذاهای فرنگی هستند. دکوراسیون این رستوران، متناسب با نوع غذاهایش، به سبکی لوکس و مدرن طراحی شده است.

تصویری از رستوران شبهای ساوه

مجموعه پذیرایی سنتی شب‌های ساوه شامل تالار، رستوران، سفره‌خانه، فست‌فود و کافه است. این رستوران سنتی علاوه بر داشتن منویی از انواع غذاهای محلی و ایرانی بنایی بزرگ و باشکوهی هم دارد که معماری سنتی آن حس و حال ایام قدیم را دارد.

تصویری از رستوران پدیده

رستوران پدیده از دیگر رستوران‌های این شهر است که طعم و عطر غذاهای ایرانی‌اش سبب شده به یکی از رستوران‌های پرطرفدار این شهر تبدیل شود. آماده‌سازی سریع غذا، کیفیت عالی، آرامش محیط، قیمت مناسب و رفتار کارکنان این رستوران، زبانزد مردم ساوه است.

سوغات ساوه | یادگار سفر

یکی از شیرینی‌های محلی و خوشمزه‌ ساوه که به‌خاطر طعم و عطرش طرفداران بی‌شماری دارد، شیرینی روح‌افزا است. این شیرینی از موادی مثل بادام، زعفران، گلاب، شکر و آب درست می‌شود.

تصویری از گلیم سوغات ساوه

صنایع‌دستی ساوه، از زمان‌های قدیم بسیار مشهور بوده و هم‌اکنون نیز، زبانزد مردم دیگر شهرها است. از معروف‌ترین صنایع‌دستی این شهر می‌توان به قالی‌بافی، گلیم‌بافی، سفال‌گری، جوراب‌بافی، سبد‌بافی، قلم‌زنی، منبت‌کاری و نمد‌مالی اشاره کرد.

تصویری از باسلوق سوغات محلی ساوه

از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به انار، طالبی، رب انار، شیره‌ انگور، کشمش، باسلوق، نان قندی، نان‌پنجره‌ای و… اشاره کرد.

اقامت در ساوه | جایی برای شب‌مانی

برای اقامت در ساوه گزینه‌های متعددی پیش روی شماست. هتل صدرا، در مرکز شهر و در کنار مراکز تجاری این شهر قرار دارد. هتل چهار ستاره کاوه‌، اولین هتل ساخته شده در استان مرکزی است که در شهر صنعتی ساوه و در فضایی سرسبز و وسیع قرار گرفته و چشم‌اندازی زیبا از باغ انار حیاطش دارد.

تصویری از هتل رستوران صدرا ساوه

یکی دیگر از هتل‌های ساوه، هتل آزادی این شهر است که در میدان آزادی و در نزدیکی اماکن تاریخی شهر قرار دارد. این هتل برای اقامت کودکان کمتر از  ۷ سال رایگان است و ۲ نوع اتاق‌های مدرن و سنتی دارد که طبق سلیقه‌ خود می‌توانید یکی از انواع را برای اقامت خود انتخاب کنید.

مراکز خرید ساوه | بازارگردی لذت‌بخش

  • بازار تاریخی ساوه

قدمت بازار تاریخی ساوه، به دوره‌ صفوی برمی‌گردد و در سال 1378 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این بازار طویل از شمال به خیابان امام خمینی و از جنوب به میدان انقلاب دسترسی دارد و اصلی‌ترین مرکز خرید و فروش این شهر به شمار می‌رود.

 تصویری از بازار تاریخی ساوه

مجموعه‌ تاریخی بازار، با معماری و حال‌وهوای قدیمی خود، یکی از مکان‌هایی است که مسافران در سفرشان به این شهر حتماً از آن دیدن می‌کنند. همچنین این بازار، محل مناسبی برای خرید سوغاتی‌های مخصوص ساوه، مخصوصاً ادویه‌های متنوع و صنایع‌دستی است.

  • پاساژ نور

تصویری از بازار ساوه

پاساژ نور ساوه، از معروف‌ترین مراکز خرید این شهر است که در آن، انواع لباس‌های مردانه، زنانه و بچه‌گانه به فروش می‌رسد. این پاساژ در بلوار استاد مطهری واقع شده است. از دیگر مراکز خرید ساوه می‌توان به مجتمع تجاری شهرداری، مجتمع تجاری شریف، مجتمع تجاری صدف و مجتمع تجاری سامان اشاره کرد.

مسیر‌های دسترسی | پیش به سوی سفر

  • مسیر زمینی

اگر از تهران قصد سفر به ساوه را دارید، رایج‌ترین راه، مسیر تهران به رباط‌کریم و ساوه است که در شرایط عادی و با داشتن بلیط اتوبوس ساوه، حدوداً یک ساعت و 29 دقیقه طول می‌کشد و 141 کیلومتر طول دارد.

جاده 65، این شهر را از شمال به تهران و از جنوب به اصفهان می‌رساند. جاده 48 نیز این شهر را از غرب به همدان و از شرق به آزادراه ساوه سلفچگان متصل می‌کند.

  • راه آهن

با افتتاح ایستگاه راه‌آهن ساوه، گامی جدی، در حمل‌ونقل به این شهر برداشته شد؛ چرا که می‌توان، از هر کجای کشور، از طریق خطوط ریلی به این شهر سفر کرد.

  • مسیر هوایی

ساوه فاقد فرودگاه است و نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به آن، فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه اراک هستند.

دوستان عزیز ره بال آسمان، سفر به ساوه اراک چطور بود؟ به معرفی جاهای دیدنی ساوه چه امتیازی می‌دهید؟ جایی مانده که در این متن معرفی نشده باشد؟ برای ما بنویسید تا در نوشته‌های بعدی به‌تفصیل به آن بپردازیم.

پارک جنگلی ساوه، آبشار هندیس، دریاچه تفریحی ساوه، روستای غازم آباد، قلعه دختر، گنبد چهارسوق و غیره.

رستوران ناهار خوران کشاورز، رستوران حس خوب، زستوران پدیده، مجموعه پذیرایی سنتی شب‌های ساوه و غیره.

هتل صدرا، هتل آزادی، هتل چهار ستاره کاوه و غیره.

از سوغات ساوه به سفال‌گری، جوراب‌بافی، سبد‌بافی، قلم‌زنی، منبت‌کاری، انار، طالبی، رب انار، شیره‌ انگور، کشمش، باسلوق، نان قندی، نان‌پنجره‌ای و… می‌توان اشاره کرد.

استان مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.