پارک سیفیه ملایر | باغی زیبا که از دوران قاجار به یادگار مانده

0

پارک سیفیه ملایر جاذبه‌‌ای تماشایی در استان همدان است. تاریخ ساخت این پارک به دوران قاجار باز می‌گردد. به همین دلیل در کنار منظره‌ای چشم‌نواز از طبیعت، جلوه‌ای از تاریخ مردمان همدان قدیم نیز به حساب می‌‌آید. تاریخچه ساخت این پارک، داستانی جالب و شنیدنی دارد. این شرایط پارک سیفیه را به انتخاب اول گردشگران ملایر تبدیل کرده است. از آنجایی که با پارکی با تاریخچه‌ای غنی و منظره‌ای چشمگیر روبه‌رو هستیم، بهتر است قبل از گردشگری در این پارک اطلاعات جالبی درباره تاریخچه آن بدانید. به همین منظور در این مطلب به معرفی باغ سیفیه ملایر می‌پردازیم. به شما قول می‌دهیم به لطف این اطلاعات، گردشگری جانانه‌ای در پارک سیفیه داشته باشید و با خاطره‌های خوش از گردشگری در همدان به دیار خود باز گردید.

پارک سیفیه ملایر کجاست؟

پارک سیفیه ملایر

علاقه‌مندان به گردشگری در غرب ایران به‌خوبی با ملایر آشنا هستند. ملایر مرکز شهرستان ملایر است که در ۳۸۶‌کیلومتری غرب تهران قرار دارد. در بین جاهای دیدنی ملایر، پارکی خودنمایی می‌کند که به آن پارک سیفیه می‌گویند. این باغ در شمال شرقی ملایر واقع شده است. برای رسیدن به پارک سیفیه باید راه بلواری با نام بلوار پارک را در ملایر دنبال کنید.

معرفی باغ سیفیه ملایر

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

در اولین نگاه به پارک سیفیه، مبهوت زیبایی این باغ خواهید شد. دلیل این زیبایی را باید در تفاوت اصلی آن با دیگر پارک‌‌ها جستجو کرد. پارک‌ها عموماً برای استفاده دسته‌جمعی مردم ساخته می‌‌شوند. به همین دلیل نیز در ساخت پارک توجه بیشتری به امکانات رفاهی آن نسبت به جاذبه‌های بصری می‌شود. اینجاست که پارک سیفیه خودنمایی می‌کند. این پارک در ابتدا به‌عنوان باغی بزرگ و سرسبز برای سیف الدوله، نوه فتحعلی شاه قاجار، ساخته شد. به همین منظور تا مدت‌ها در اختیار خاندان سلطنتی بود و عموم از آن استفاده نمی‌کردند. در نتیجه پارک سیفیه به لحاظ زیباشناختی، جاذبه‌های بصری چشمگیرتری نسبت به دیگر پارک‌های ایران دارد. از طرف دیگر این پارک به لحاظ مساحت نیز با ۱۰ هکتار، یکی از وسیع‌ترین پارک‌های غرب ایران به حساب می‌آید.

 

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

سیف الدوله فقید، فردی که این باغ را احداث کرد در گوشه‌ای از آن آرمیده‌است. آرامگاه سیف الدوله مقبره‌ای چهارضلعی است که همانند دیگر بقعه‌های ایرانی، گنبدی روی آن قرار دارد. داخل این مقبره را ۴ اتاق تشکیل می‌دهد. هر کدام از این اتاق‌ها به دیگری راه پیدا می‌کنند. بزرگ‌ترین اتاق در این مقبره به آرامگاه سیف الدوله اختصاص دارد. در کنار مزار نوه فتحعلی شاه، چندین مزار دیگر نیز مشاهده می‌شود. این مقبره‌ها مربوط به اعضای خانواده سیف الدوله است. عکس‌هایی از سیف الدوله و اطرافیانش در دیوارهای این مقبره نصب شده است. چندین تابلو با آیاتی از قرآن نیز در این مقبره به چشم می‌خورد.

پارک سیفیه ملایر

جالب است بدانید سیف الدوله، فردی انسان‌دوست و مهربان بود که توجه ویژه‌ای به آبادی ملایر داشت. به همین دلیل نیز در کنار کمک به نیازمندان، فرمان داده بود تا چاکرانش به کاروان‌هایی که از ملایر می‌گذرند رسیدگی کنند و آب و توشه سفر را به رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهند.

تاریخچه پارک سیفیه ملایر

پارک سیفیه

برای آشنایی با این باغ زیبا باید سری به تونل تاریخ بزنیم و به دوران قاجار برویم. در آن زمان یکی از نوادگان فتحعلی شاه قاجار با نام سیف الدوله، بر ملایر امروزی حکم‌ می‌راند. ناگفته پیداست که سیف الدوله از مال‌و‌منال دنیا چیزی کم نداشت. به همین دلیل علاقه زیاد وی به طبعیت باعث شد تا به فکر ساخت باغی بزرگ و سرسبز بیفتد. از آنجایی که در دوران قاجار پای فرنگی‌ها به ایران باز شده بود و توانگران ایرانی نیز به فرنگ سفر کرده بودند، آوازه باغ‌های دلربای ایتالیایی به گوش شخص سیف الدوله رسید.

پارک سیفیه

در نتیجه نوه فتحعلی شاه قاجار از معماران چیره‌دست ایتالیایی برای طراحی و ساخت این باغ کمک گرفت. به لحاظ تاریخی می‌توان زمان ساخت پارک سیفیه را ۱۳۰۴ خورشیدی دانست. این باغ زیبا و دلگشا پس از ساخت، سال‌ها در خدمت سیف الدوله و خاندان قاجار بود تا اینکه نوه فتحعلی شاه چهره در نقاب خاک کشید. سیف الدوله در دوران حیات وصیت کرده بود تا این باغ بزرگ وقف مردم ملایر شود. در نتیجه با مرگ نوه فتحعلی شاه، باغ سیفیه از باغی سلطانی به پارکی مردمی تبدیل شد.

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

از آنجایی که با باغی قدیمی‌ روبه‌رو هستیم، درختان کهنسالی در این باغ خودنمایی می‌کند. عمر درختان چنار باغ سیفیه بیشتر از یک سده است. با توجه به اینکه باغ توسط مهندس‌های ایتالیایی طراحی شده، نمای اصلی آن حالتی صیلب‌مانند دارد. در گوشه‌و‌کنار باغ سیفیه حوضچه‌های آب با ماهی‌های قرمز مشاهده می‌شوند. در بعضی از قسمت‌های این پارک نیز آبنماهای زیبایی طراح شده‌اند. همان‌گونه که اشاره کردیم پارک سیفیه حدود ۱۰ هکتار مساحت دارد. به لطف این مساحت وسیع، قسمت بزرگی از باغ به جنگلی مصنوعی اختصاص یافته است. گشت‌و‌گذار در این جنگل که درخت‌هایی قدیمی و طبیعتی سرسبز دارد، یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در پارک سیفیه به حساب می‌‌آید.

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

از تمامی این جاذبه‌های زیبا که بگذریم، به آبرسانی هوشمندانه و اصیل پارک سیفیه می‌رسیم. ناگفته پیداست وقتی صحبت از پارکی ۱۰هکتاری به میان می‌آید، این پارک به منابع سرشاری از آب نیاز دارد. اینجاست که هنر مقنیان یزدی برای کشیدن قناتی با آبی گوارا به باغ سیفیه خودنمایی می‌کند. این قنات از حدود ۸ کیلومتر دورتر، آب لازم برای باغ را از کوه‌های اطراف به باغ می‌رساند. در کنار معماری ایتالیایی، هنر معماران ایرانی نیز جاذبه‌های بصری این باغ را افزایش داده است. در طراحی بسیاری از آب‌نماها و حوضچه‌های باغ، هنر معماران دوران قاجار مشاهده می‌شود.

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

برای ساخت قسمت‌های مختلف باغ از مصالح قدیمی مانند چوب، خشت، ساروج، کاشی و ملاط گچ کمک گرفته شده است. به جاذبه‌هایی که گفتیم یک دریاچه مصنوعی بزرگ را هم اضافه کنید. این دریاچه بر خلاف دیگر قسمت‌های باغ، تازه‌ساز است و همین چند سال پیش احداث شده. دریاچه مصنوعی که از آن صحبت می‌کنیم زیبایی‌های باغ سیفیه را دوچندان کرده است. در این دریاچه سرگرمی‌های ویژه‌ای مانند قایق‌های پدالی برای تفریح گردشگران مهیا شده است.

امکانات رفاهی باغ سیفیه ملایر

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

این باغ در ۱۳۸۴ به فهرست آثار تاریخی و ملی ایران راه یافت. در نتیجه توجه ویژه‌ای به آن می‌شود و امکانات رفاهی شایسته‌ای در باغ سیفیه وجود دارد. چندین چشمه سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، صندلی، لوازم بازی کودکان و تجهیزات ورزشی در گوشه‌و‌کنار پارک سیفیه خودنمایی می‌کند. این باغ به لحاظ سرگرمی نیز گردشگران را با دست خالی روانه نمی‌کند. در باغ سیفیه سینمای ۴‌بعدی مجهزی وجود دارد. قسمتی از این باغ نیز به شهربازی بزرگی اختصاص یافته است. در این شهربازی بهترین سرگرمی‌های مخصوص کودکان و بزرگسالان مشاهده می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک سیفیه ملایر

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

ملایر جاهای دیدنی بی‌شماری دارد که بعضی از این مکان‌ها به پارک سیفیه نزدیک هستند. یکی از این مکان‌ها،‌ شهر زیرزمینی سامن است. این شهر در ۱۳۸۴ به طور کاملاً اتفاقی کشف شد. قسمت‌های زیادی از شهر زیر زمینی سامن به دوره قبل از اشکانیان باز می‌گردد. ناگفته پیداست شهر زیر زمینی سامن یکی از گنجینه‌های باستان‌شناسی در غرب کشور به حساب می‌آید. لازم به ذکر است گردشگری در این شهر به دلیل انجام کارهای عمرانی میسر نیست. با این حال گردشگری در اطراف شهر زیر زمینی سامن برای علاقه‌مندان باستان‌شناسی و تاریخ غرب ایران خالی از لطف نیست.

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

مجموعه بام ملایر، دریاچه مصنوعی کوثر، قلعه باستانی انوج، قلعه پری، غار دره فراخ، یخچال میر فتاح، غار کسب و منطقه حفاظت‌ شده لشگر از جاهای دیدنی ملایر است که در سفر به این شهر پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به آن‌ها بزنید.

بهترین زمان بازدید از باغ سیفیه ملایر

جاذبه گردشگری پارک سیفیه ملایر

وقتی از گردشگری در یکی از زیباترین پارک‌های ایران به میان می‌آید، ناگفته پیداست که بهترین زمان گردشگری در آن، بهار است. باغ سیفیه در بهار گل‌افشانی می‌شود و مادر طبیعت در این باغ هنرنمایی می‌کند. خوشبختانه آب و هوای ملایر در تابستان نیز چندان گرم نیست. گرمای هوا در گرم‌ترین روزهای سال از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. در نتیجه تابستان هم زمان مناسبی برای گردشگری در باغ سیفیه به حساب می‌آید. پارک سیفیه به فصل برگریزان که رسید، جاذبه‌ای عاشقانه پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید به همراه دلدار، سفری عاشقانه به یکی از شهرهای غرب ایران داشته باشید، سفر پاییزی به ملایر را توصیه می‌کنیم. سکه گرمای مطبوع ملایر در فصل‌های بهار و تابستان، در فصل زمستان روی دیگری دارد. در این فصل هوای ملایر حسابی سرد می‌شود؛ در نتیجه بهتر است فکر سفر زمستانی به ملایر را از سر بیرون کنید.

مسیر دسترسی به باغ سیفیه ملایر

برای رسیدن به این پارک باید در هر کجای ایران که هستید راه ملایر را در پیش بگیرید. سپس به شمال شرقی ملایر بروید. در این مسیر راه بلوار پارک را دنبال کنید تا به انتهای آن برسید. در انتهای این بلوار چشمتان به جمال باغی روشن می‌شود که به آن‌ پارک سیفیه ملایر می‌گویند. ناگفته نماند این باغ با نام مقبره سیف الدوله نیز در بین اهالی این منطقه شناخته می‌شود.

پارک سیفیه ملایر چشم‌‌وچراغ مردمان این شهر و علاقه‌مندان گردشگری در پارک های ایران است. این پارک با جاذبه‌های چشمگیر در انتظار گردشگران خوش‌سلیقه‌ای نشسته که از گشت‌و‌گذار در طبیعت سیر نمی‌شوند. امیدواریم اطلاعاتی که از باغ سیفیه ملایر با شما مطرح کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را در این باغ برای شما به ارمغان بیاورد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم خاطره‌های خوش و تجربه‌های سودمندی از گردشگری در غرب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

مجموعه بام ملایر، دریاچه مصنوعی کوثر، قلعه باستانی انوج، قلعه پری، غار دره فراخ، یخچال میر فتاح، غار کسب و منطقه حفاظت‌ شده لشگر از دیگر جاهای دیدنی است.

این پارک در قسمت شمال شرقی ملایر قرار دارد. بلوار پارک در ملایر به این پارک منتهی می‌شود.

این پارک توسط یکی از نوه‌های فتحعلی شاه با نام سیف الدوله ساخته شده است.

درختان کهنسال، معماری ایتالیایی، آبنماهای زیبا، شهربازی و سینما ۴بعدی و دریاچه‌ای مصنوعی از جاذبه‌های اصلی گردشگریِ پارک سیفیه ملایر به حساب می‌آید.

بهار و تابستان زمان بسیار خوبی برای گردشگری در پارک سیفیه ملایر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.