دره ارغوان مشهد | لذت تماشای شکوفه‌های ارغوان در دره‌ای سرسبز

4

دره ارغوان مشهد از آن دسته جاهای دیدنی این شهر است که گردشگران طبیعت‌دوست حتماً باید سری به آن بزنند. این دره در همسایگی منطقه ییلاقی طرقبه مشهد قرار دارد. به همین دلیل با حضور در این دره، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی طرقبه پیدا می‌کنید. در این دره تا چشم‌ کار می‌کند درخت‌های زیبای ارغوان مشاهده می‌شود. این درخت در فصل بهار شکوفه‌های بسیار زیبایی دارد که جلوه‌ای تماشایی برای دره ایجاد می‌کند. زیبایی شکوفه‌ها و طبیعت سرسبز این منطقه باعث شده تا به آن دره عشاق هم بگویند. اگر اهل دل هستید و می‌خواهید راهی مشهد شوید، حرف ما را زمین نیندازید و حتماً سری به دره زیبای ارغوان بزنید. برای اینکه گشت‌و‌گذار در این دره بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی از آن آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، گردش خاطره‌انگیزی را در دشت ارغوان تجربه کنید.

دره ارغوان مشهد کجاست؟

عکس دره ارغوان مشهد

 

دره‌ زیبای ارغوان در ۴کیلومتری طرقبه، یکی از مناطق ییلاقی مشهد، قرار دارد. این دره به لحاظ موقعیت مکانی، به طرقبه، جاغرق و طرقدر نزدیک است. دشت ارغوان مشهد در امتداد مسیر طرقدر قرار دارد. حدود ۵ کیلومتر بالاتر از طرقدر، به دوراهی با نام دهبار، کلاته آهن می‌رسید. در این دوراهی باید راه کلاته آهن را ادامه دهید تا به جاده‌ای سراشیبی برسید. انتهای این مسیر به دره زیبای ارغوان ختم می‌شود.

آشنایی با دره ارغوان مشهد

عکس شکوفه‌های ارغوان دره ارغوان مشهد

دره‌ای که در همسایگی مشهد با نام ارغوان شناخته می‌شود، حدود ۹۸ هکتار وسعت دارد. به لطف این وسعت زیاد، این دره حالتی دشت‌مانند دارد. در این دره چشمه‌های جوشانی از دل زمین جاری شده‌اند. این چشمه‌ها، جویبارها و برکه‌های زیبایی را تشکیل داده‌اند. از چشمه‌ساران زیبا و طبیعت سرسبز این دره که بگذریم، از زیبایی شکوفه‌های ارغوان آن نمی‌توان نمی‌گذشت. جالب اینجاست به‌رغم اینکه مشهد سالانه گردشگران بی‌شماری دارد، این دره نسبتاً خلوت است. به همین دلیل اگر به دنبال مکانی دنج و زیبا برای گردشگری در مشهد می‌گردید، دره زیبای ارغوان انتخاب مناسبی برای شماست.

عکس شکوفه‌های ارغوان دره ارغوان مشهد

از طرف دیگر خلوتی این دره باعث شده تا طبیعت زیبای آن تمیز باقی بماند. در گوشه‌و‌کنار این دره نیز سطل‌های زباله قرار دارد تا گردشگران در پاکیزگی دره سهم داشته باشند. از آنجایی که شکوفه‌های ارغوان، زیبایی اصلی این دره است، این شکوفه‌ها منظره‌ای عاشقانه ایجاد می‌کنند. در نتیجه گشت‌و‌گذار در دره زیبای ارغوان به گردشگران عاشق‌پیشه‌ای که می‌خواهند در کنار محبوبشان طبیعت‌گردی عاشقانه‌‌ای را تجربه کنند نیز توصیه می‌شود.

علت شهرت دره ارغوان مشهد

عکس شهرت دره ارغوان مشهد

حتماً‌ شما هم شنیده‌اید که می‌گویند از هرچه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است. این ضرب‌المثل درباره شکوفه‌های ارغوان این دره صدق می‌کند. در نتیجه باید گفت از هرچه بگذریم، سخن از شکوفه‌های دره زیبای ارغوان خوش‌تر است. در این دره تا چشم کار می‌کند، درخت‌های ارغوان خودنمایی می‌کنند. جالب است بدانید ارغوان، درختی زیباست که در مناطق شرق مدیترانه رشد می‌کند. آب‌و‌هوای طرقبه مشهد به اندازه‌ای خوش است که شرایطی همانند آب‌و‌هوای خاک حاصلخیز مناطق اطراف مدیترانه‌ را ایجاد کرده. به همین دلیل درخت ارغوان شرایط مساعدی برای رشد در این دره دارد.

درخت ارغوان، درواقع نوعی درختچه است. این درختچه مشکلی با خاک خشک و آهکی ندارد. از طرف دیگر دربرابر گرمای هوا نیز به‌خوبی مقاومت می‌کند. جالب اینجاست درخت ارغوان با سرما نیز سازگار است. در نتیجه در کنار منطقه ییلاقی طرقبه، سمنان، گیلان، همدان و لرستان از دیگر جاهایی است که درخت ارغوان در آن رشد می‌کند. ناگفته نماند از آنجایی که طرقبه خاکی حاصلخیز و آب‌و‌هوایی دل‌انگیز دارد، ارغوان‌هایی که در این منطقه رشد می‌کنند به لحاظ زیبایی از دیگر درخت‌های ارغوانی که در ایران کاشته‌ شده‌اند جلوه‌ای زیباتر دارد.

عکس شهرت دره ارغوان مشهد

درخت ارغوان برگ‌هایی کوچک و قلبی‌شکل دارد. این درخت در بهار به شکوفه می‌نشیند. شکوفه‌های ارغوان، رنگی بنفش و قرمز دارند. زیبایی رنگ رویایی این شکوفه‌ها باعث شده تا به درخت ارغوان، درخت عشق هم گفته ‌شود. درختی که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۳ متر قد می‌کشد. در کنار شاخه‌، دیگر قسمت‌های درخت نیز شکوفه می‌دهد و جذابیتی شاعرانه پیدا می‌کند. از زیبایی‌های درخت ارغوان هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. امیدواریم در اولین فرصت سری به این دره بزنید و از نزدیک به تماشای زیبایی‌های شکوفه‌های ارغوان بنشینید.

آب و هوای دره ارغوان طرقبه

عکس آب و هوای دره ارغوان طرقبه

طرقبه منطقه‌ای ییلاقی است؛ در نتیجه آب‌و‌هوایی خوش و دل‌انگیز دارد. با فرا رسیدن بهار، زیبایی‌های دره ارغوان به اوج می‌نشیند. در این فصل درخت‌های ارغوانِ این دره شکوفه می‌دهند و منظره‌ای تماشایی ایجاد می‌کنند. انصافاً باید گفت گردشگری بهارانه در این منطقه بیشتر از دیگر فصل‌ها خوش می‌گذرد. تابستان‌های طرقبه کمی خنک‌تر از مشهد است. در بعضی از روزهای گرم تابستان، دمای این ناحیه به حدود ۳۹ درجه سانتی‌‌گراد می‌رسد. بارندگی در طرقبه از پاییز آغاز می‌شود و تا پایان بهار ادامه دارد. طرقبه زمستان‌های سردی دارد و بادهای سوزانی در این دره جریان پیدا می‌کند.

تفریحات دره ارغوان مشهد

بدون شک طبیعت‌گردی اولین و بهترین تفریحی است که دره زیبای ارغوان پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. این دره به اندازه‌ای وسیع است که گشت‌و‌گذار در‌ آن چندین ساعت وقت شما را می‌گیرد. از طرف دیگر به لطف چشمه‌های جوشان و جویبارهای روانی که در دشت ارغوان وجود دارد، فرصتی پیدا می‌کنید تا لب جوی بنشینید و گذر عمر ببینید. درخت‌های ارغوان در تمامی قسمت‌های این دره پراکنده شده‌اند. در نتیجه هر زمان که خسته شدید، می‌توانید زیر سایه این درخت‌ها بنشینید و بساط چای آتشی به راه بیندازید. پختن غذاهای کبابی نیز تفریحی است که در این دره لطف دیگری دارد. اگر راهی دشت ارغوان مشهد شدید، حتماً دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت همراه ببرید. این دره منظره‌های تماشایی دارد که حیف است بدون عکس‌هایی زیبا از آن برگردید.

جاهای دیدنی اطراف دره ارغوان مشهد

زیبایی‌های این دره به اندازه‌ای است که می‌توانید یک روز کامل را به گردشگری در آن اختصاص دهید. با این حال از آنجایی که برای رسیدن به دره زیبای ارغوان باید راهی منطقه طرقبه شوید، حیف است که سری به این ناحیه بزنید و از دیگر جاهای دیدنی طرقبه دیدن نکنید. مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، جاهایی است که گشت‌و‌گذار در آن خاطره گردشگری در دشت ارغوان مشهد را کامل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی مشهد، مطالعه راهنمای سفر مشهد خالی از لطف نیست.

مجموعه تفریحی چالیدره

تصویری از چالیدره در مشهد

جاهای دیدنی استان خراسان رضوی فقط به جاذبه‌های مذهبی و طبیعی این منطقه خلاصه نمی‌شود. در این دیار سرگرمی‌های بی‌شماری وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها مجموعه تفریحی چالیدره است. این مجموعه تفریحی در طرقبه قرار دارد و به دره زیبای ارغوان بسیار نزدیک است. سرگرمی‌های هیجان‌انگیزی در چالیدره مشهد انتظار گردشگران را می‌کشد. زیپ‌لاین، بانجی جامپینگ و تله‌سیژ از تفریحات هیجان انگیز چالیدره به حساب می‌‌آید. این منطقه دریاچه‌ای زیبا و وسیع دارد. اگر اهل تفریح‌های آبی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری هستید، حتماً مجموعه تفریحی چالیدره را به برنامه مشهد‌گردی خود اضافه کنید. این مکان پای ثابت تفریح کسانی است که سفر به مشهد در بهار را انتخاب می‌کنند.

گشت‌و‌گذار در روستاهای اطراف طرقبه

از آنجایی که هرکجا آب باشد، آبادانی هم هست، در اطراف طرقبه روستاهای زیبایی شکل‌گرفته‌اند. روستای کنگ، نغندر، جاغرق، دهبار و مایان از روستاهایی است که گردشگری در آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

طبیعت‌گردی در پارک‌های طرقبه

در منطقه طرقبه پارک‌هایی را سراغ داریم که نظیر آن‌ها را در شمال شرق ایران پیدا نمی‌کنید. اگر از طبیعت‌گردی سیر نمی‌شوید، حتماً سری به پارک وکیل‌ آباد، بوستان سنگی کمر مقبولا، پارک جنگلی بهمن و پارک پونه بزنید.

شکم‌گردی در طرقبه

عکس رستوران تشریفات طرقبه

آوازه غذاهای خوشمزه رستوران های طرقبه در سرتاسر ایران پیچیده است. به همین دلیل پس از اینکه گشت‌و‌گذار در دره زیبای ارغوان شما را حسابی گرسنه کرد، می‌توانید غذایی شاهانه در رستوران های طرقبه نوش‌جان کنید. رستوران تشریفات، رستوران آرتیمان، رستوران سران و رستوران گنجعلی‌خان از بهترین رستوران های مشهد در محدوده طرقبه هستند.

سوغات دشت ارغوان

عکس سوغات دشت ارغوان طرقبه

برای شما از زیبایی‌های درخت ارغوان گفتیم. جالب است بدانید این درخت در کنار جاذبه‌های بصری، شاخه‌های نرم و خوش‌حالتی دارد. به همین دلیل اهالی این منطقه صنایع‌دستی مختلفی با شاخه‌های درخت ارغوان درست می‌کنند. به این هنر ارغوان بافی گفته می‌شود. مردمان هنرمند طرقبه با ارغوان‌بافی، سبدهای زیبا و کاربردی می‌سازند. این سبد‌ها به سوغات اصلی این ناحیه تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی دره تماشایی ارغوان شدید، برای اینکه از این دره یادگاری خاطره‌ساز به دیار خود ببرید، حتماً‌ سبدهای ارغوان‌ بافی این ناحیه را به‌عنوان سوغات طرقبه خریداری کنید.

اقامت در دره ارغوان طرقبه

این دره به اندازه‌ای زیباست که به‌راحتی نمی‌توان از آن دل کند. با این حال امکانات رفاهی در این دشت سرسبز وجود ندارد. در نتیجه اگر می‌خواهید در کنار زیبایی‌های دره، شب را به صبح برسانید، حتماً باید چادر مسافرتی و تجهیزات لازم همراه داشته باشید. اگر هم چنین تجهیزاتی در اختیار نداشتید، غم به دلتان راه ندهید. اقامتگاه بوم‌ گردی دره ارغوان در فاصله‌ای بسیار کم با این دره از گردشگران پذیرایی می‌کند. این اقامتگاه در روستای مایان علیا قرار دارد. اقامتگاه بوم‌ گردی که از آن صحبت می‌‌کنیم، ساختمانی ۳ طبقه است که ۴ سوئیت و ۲ اتاق دارد. پارکینگ روباز، اجاق هیزمی، تنور سنتی، منقل، تخت برای نشستن در حیاط، میزوصندلی و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی از امکانات این اقامتگاه بوم گردی به حساب می‌‌آید.

به گردشگرانی که دنبال اقامت در هتلی می‌گردند که به این دره نزدیک باشد نیز هتل ثامن، هتل پارس، پارک حیات هتل و هتل میثاق را توصیه می‌کنیم.

بهترین زمان بازدید دره ارغوان طرقبه

عکس بهترین زمان بازدید دشت ارغوان طرقبه مشهد

برای شما گفتیم که شکوفه‌های درخت‌های ارغوان در این دره، زیبایی اصلی آن را تشکیل می‌دهد. در نتیجه ناگفته پیداست که بهار، بهترین زمان برای بازدید از دره رؤیایی ارغوان به حساب می‌آید. با این حال اگر می‌خواهید بهترین منظره از شکوفه‌های ارغوان را ببینید، برنامه گردشگری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا ۱۰ فروردین به بعد راهی این دره شوید. شکوفه‌های این دره با پایان اردیبهشت، تمام می‌شود. البته زیبایی‌های دره در ماه‌های دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند؛ اما اگر فقط به قصد دیدن شکوفه‌های ارغوان می‌خواهید راهی این منطقه شوید، فروردین را در برنامه گردشگری خود به گشت‌و‌گذار در دره زیبای ارغوان اختصاص دهید.

عکس بهترین زمان بازدید دشت ارغوان طرقبه مشهد

دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در پاییز نیز جاذبه‌های خاص خودش را دارد. در پاییز هوای این منطقه کمی سرد می‌شود. با این حال صبح تا ظهر هوا به اندازه‌ای گرم است که گردشگری در آن به شما خوش بگذرد. زمستان که فرا رسید، دره و طبیعت اطراف آن به خوابی عمیق فرو می‌رود تا برای بهاری بانشاط آماده شود.

نکات مهم بازدید دره ارغوان مشهد

عکس دره ارغوان مشهد

این دره شما را به طبیعتی بکر می‌برد که در آن خبری از فناوری‌های جدید نیست. به همین دلیل در ابتدای مسیر آسفالت ورودی این مکان، آنتن‌دهی موبایل قطع می‌شود و در هیچ‌کجای آن خبری از سیگنال موبایل نیست. این شرایط را به فال نیک بگیرید و برای مدتی هم که شده گوشی را کنار بگذارید و از طبیعت بکر لذت ببرید. ناگفته نماند مسیر آسفالت این دره پس از مدتی به پایان می‌رسد و بقیه راه را باید با پای پیاده طی کنید. در نتیجه حتماً‌ کفش مخصوص پیاده‌روی همراه داشته باشید.

 

عکس بازدید دشت ارغوان طرقبه مشهد

عبور مسیری که از آن صحبت می‌کنیم برای کودکان و کهنسالان کمی دشوار است. بسته به سرعت پیاده‌روی شما، چیزی حدود ۳۰ تا نهایتاً ۴۵ دقیقه زمان می‌برد تا به قسمت‌های زیبای این دره برسید. همراه‌داشتن آب آشامیدنی و تنقلات از ملزومات گردشگری در این دره است. با توجه به اینکه گردشگری در این دره چندین ساعت زمان می‌برد، حتماً‌ ضدآفتاب بزنید و کلاه‌‌ آفتابگیر و عینک ضدآفتاب همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی دره ارغوان مشهد

برای رسیدن به این دره باید راه خراسان رضوی را در پیش بگیرید، سپس به سمت بینالود بروید. در این منطقه وارد ناحیه ییلاقی طرقبه شوید و راه خود را ادامه دهید تا به دره زیبای ارغوان برسید. اگر مشهد را مبدأ حرکت شما به سمت دره در نظر بگیریم، باید وارد بلوار وکیل آباد شوید و در مسیر طرقبه شاندیز، راه طرقبه را ادامه دهید. کمی بالاتر از میدان دوم طرقبه، به دوراهی طرقدر و جاغرق می‌رسید. در این دوراهی، جاده طرقدر را ادامه دهید تا چشمتان به جمال دره‌ای زیبا روشن شود که به آن ارغوان می‌گویند.

دره ارغوان مشهد جلوه‌گاهی از هنرنمایی مادر طبیعت است که با آب‌و‌هوایی خوش و منظره‌ای تماشایی، انتظار گردشگران را می‌کشد. امیدواریم اطلاعاتی که از این دشت سرسبز با شما در میان گذاشتیم، طبیعت‌گردی خاطره‌انگیزی را برایتان رقم بزنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دره ارغوان در ۴کیلومتری طرقبه، یکی از مناطق ییلاقی مشهد، قرار دارد.

درخت‌های ارغوان در این دره با فرارسیدن بهار شکوفه می‌دهند و جلوه‌ای تماشایی و شاعرانه برای این ناحیه ایجاد می‌کنند.

در این دره خبری از امکانات رفاهی نیست. در نتیجه حتماً لوازم مخصوص طبیعت‌گردی همراه خود ببرید.

مجموعه تفریحی چالیدره، پارک جنگلی وکیل‌ آباد، روستای جاغرق، دهبار و مایان از جاهای دیدنی نزدیک به دره ارغوان به حساب می‌آیند.

اقامتگاه بوم گردی دره ارغوان در روستا مایان علیا، امکانات خوبی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

 

5/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. روستای شیخها می گوید

    روستای شیخا روستایی با کلی منظره های دنج و بکر برای همه عموم مشهد چناران پنج کیلومتری چناران

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توضیحتون

  2. علیرضا می گوید

    سلام علیکم لطفاً در نظافت و بهداشت محیط زیست کوتاهی نکنید اگه دوست دارید فرزندان تان هم استفاده کنین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علیرضای عزیز، حتما همین‌طوره. همه در برابر طبیعت مسئولیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.