آبشار سله بن مازندران | تونل سی سوادکوه

1

اگر دلتان هوای شمال‌گردی کرده است، جاهای دیدنی و طبیعت بکر بهترین انتخاب می‌شود. هر گوشه از این خطه زیبایی‌های ویژه‌ای دارد. در سفرتان به شمال خوب است به آبشار سله بن هم سری بزنید و از طبیعت اطرافش لذت ببرید.

آبشار سله بن کجاست؟

این آبشار یکی از جاهای دیدنی سوادکوه و روستای سله بن است؛ پس برای بازدید از آن باید به طرف شمال ایران و استان مازندارن سفر کنید. بعد از رسیدن به سوادکوه در 30کیلومتری پل سفید آن را پیدا می‌کنید.

معرفی آبشار سله بن سوادکوه

آبشار سله بن از زیباترین آبشارهای مازندران است که از بلندی‌های رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد. به این آبشار، «تونل سی» هم می‌گویند. بلندای آبشار در کنار صخره کوه تصویری تماشایی را می‌سازد. به لطف باران‌ و برف‌های زمستان، این آبشار همیشه خروشان است.

جاذبه‌های گردشگری آبشار سله بن

  • چشم‌انداز طبیعت اطراف آبشار سله بن مازندران

اگر تا کنار آبشار بروید، محو تماشای طبیعت اطرافش می‌شوید. بلندای آبشار سله بن سوادکوه توجه هرکسی را به خودش جلب می‌کند. اصلاً زیبایی آبشار هم به قدوقامتش است. تصورش را کنید. در هوای ابری، مهی غلیظ آبشار را در آغوش می‌گیرد و منظره‌ای تماشایی می‌‌سازد. در این منطقه کوهستانی رودها و آبشارهای بسیاری جاری است. به همین خاطر این منطقه پوشش گیاهی خوبی دارد. به هر طرف که نگاه کنید، ردی از سرسبزی و خرمی می‌بینید. درخت‌های متنوع و بلندقامت در جنگل اطراف آبشار رشد کرده‌اند. گیاهانی از جنس گَوَن روی صخره‌های کوه روییده‌اند و به دامنه کوه جان بخشیده‌اند.

در پای آبشار حوضچه آبی به وجود آمده است. تابستان که باشد می‌توانید دستی به آب بزنید و از خنکی‌اش لذت ببرید. صدای دلنشین آب هم در فضا می‌پیچد و آرامش‌بخش است. تا نزدیکی آبشار، مسیر هموار نیست. باید از روی سنگ‌ها بگذرید تا به زیر آبشار برسید. ‌اگر مسیر رسیدن به آبشار را ادامه دهید، بالاتر از آن آبشار دیگری به اسم دوقلو هست.

  • کمپینگ

کمپ‌کردن بهترین تفریح در طبیعت است. در جنگل اطراف آبشار جای مناسبی پیدا کنید و زیراندازتان را پهن کنید. چند ساعتی در هوای پاک نفس بکشید و از آرامش طبیعت انرژی بگیرید. سرتان را که کمی بالا ببرید، تکه‌هایی از آسمان از بین شاخه‌وبرگ‌های درخت‌ها مشخص است. به خاطر وجود آبشار هوا هم خنک و مطبوع است و گشت‌وگذار در طبیعت حس‌وحال خوبی دارد. نوشیدن یک لیوان چای گرم لذت همه چیز را بیشتر می‌کند.

  • عکاسی

محال است تا کنار آبشار بلندقامت سله بن که بروید و عکاسی از صحنه روبه‌رویتان را فراموش کنید. می‌توانید سوژه‌های خوبی برای عکاسی در اطراف آبشار پیدا کنید. عکس‌هایتان با چشم‌انداز آبشار تماشایی می‌شود. اگر قصد دارید بالای صخره‌ای بروید، با احتیاط قدم بردارید. بعضی از صخره‌ها لیز است.

  • صخره‌نوردی

برای صخره‌نوردی بهتر است از قبل سری به آبشار بزنید. از محلی‌ها وضعیت دقیق آبشار را بپرسید. بد نیست از یک راهنما محلی هم کمک بگیرید. موقعیت آبشار و صخره‌های اطرافش را بررسی کنید و بعد برنامه صخره‌نوردیتان را بچینید.

نکات مهم بازدید از آبشار سله بن مازندران

بی‌گذار به آب نزنید و آب‌تنی در پای آبشار را فراموش کنید. عمق حوضچه پای آبشار مشخص نیست. به همین خاطر شناکردن در آن کمی خطرناک است. در اطراف آبشار تماشایی سله بن تخته‌سنگ‌های بزرگی هم هست. در زمان گذشتن از روی آن‌ها احتیاط کنید. از جنگل اطراف آبشار اطلاعات درستی موجود نیست و اقامت در شب را پیشنهاد نمی‌کنیم. باید حواستان به حیوانات جنگل هم باشد. برای اقامت در شب محل مطمئن‌تری پیدا و چادرتان را بر پا کنید. روشن‌کردن آتش در هرجا به طبیعت آسیب می‌زند. بخش‌هایی را انتخاب کنید که قبلاً رویش آتشی روشن کرده‌اند. به‌همره‌داشتن منقل فلزی هم کارتان را راحت می‌کند.

لوازم ضروری برای بازدید از آبشار سله بن سواد کوه

طبیعت اطراف این آبشار بکر است. به همین خاطر از دکه‌های چوبی یا غرفه‌های محلی خبری نیست. بهتر است تمام لوازم ضرروی را با خود ببرید. کفش راحت و مناسبی انتخاب کنید تا گشت‌وگذار در جنگل برایتان لذت‌بخش‌تر شود. بخشی از مسیر هم پیاده‌روی دارد. قبل از حرکت به وسایلتان‌ نگاهی بیندازید تا چیزی جا نماند؛ اما بهتر است کوله‌پشتیتان سنگین نشود. آب نوشیدنی، مواد خوراکی، دستمال، کلاه ضد آفتاب، زیرانداز، یک دست لباس اضافه، چادر مسافرتی و… بخشی از لوازم ضروری هستند.

  • جاهای دیدنی اطراف آبشار

منطقه سوادکوه و پل سفید از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی مازندران هستند. دیدنی‌های این منطقه ییلاقی کم نیست. دره‌های شگفت‌انگیز، چشمه‌های فراوان، غارهای تاریخی و منطقه‌های جنگلی سرسبز بخشی از زیبایی‌هایش هستند.

  • دریاچه شورمست

این دریاچه در ۳کیلومتری پل سفید و در نزدیکی آبشار است. دریاچه شورمست از چشمه‌‌های زیرزمینی‌اش سرچشمه می‌گیرد. برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیری جنگلی بگذرید. چشم‌انداز بی‌نظیری از دامنه‌های سرسبز و قله‌های برفی در مسیر نگاهتان است. درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده توسکا هم اطراف دریاچه را تماشایی‌تر کرده‌اند. در کنار این دریاچه امکانات خوبی مثل پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی دارد. می‌توانید بعد از دوراهی اگرین به خطیر آن را پیدا کنید.

  • غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد یکی از جاذبه‌های طبیعی سوادکوه و از بلندترین طاق‌های ایران است. این طاق در کتاب‌های تاریخی اسم دیگری هم دارد. آن را به «طاق عایشه گرگیلی دژ» هم می‌شناسند؛ البته سوادکوهی‌ها اسم «لاپ کمر» را روی این غار گذاشته‌اند. به داخل غار بروید و از بخش‌های برج، آتشکده، آب‌انبار، تنور و حمام دیدن کنید. قدمت این غار به هزاران سال قبل می‌رسد. محقق‌ها آثاری از دوره ساسانیان هم در این غار پیدا کردند. اسم سایر جاهای دیدنی این منطقه را برایتان می‌گذارم.

بهترین زمان بازدید از آبشار سله بن

تصویری ازطبیعت سوادکوه

آب‌وهوای این منطقه نیمه‌مرطوب و معتدل است. به خاطر وجود کوه‌ها و ییلاقی‌بودن منطقه، تابستان‌های خنکی دارد. به همین خاطر بهترین زمان بازدید از آبشار، بهار و تابستان است. طبیعت اطراف آبشار سله بن هم سرسبزی و زیبایی خاصی دارد. با شروع پاییز و باران‌ها مسیر دسترسی به آبشار کمی سخت می‌شود. در بیشتر روزهای زمستان جاده سوادکوه برفی است.

اقامتگاه

برای اقامت در نزدیکی آبشار سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه بزنید. تجربه زندگی روستایی در کنار طبیعت لذت سفر را هم بیشتر می‌کند. اسم چند اقامتگاه نزدیک آبشار را برایتان می‌گذارم.

  • دهکده توریستی برنجستانک؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی آسمان؛
  • اقامتگاه کلبه چوبی الیزه.

مسیر دسترسی

برای بازدید از آبشار سله بن باید به منطقه سوادکوه بروید. می‌شود این آبشار را در جاده فیروزکوه پیدا کرد. اگر مسیر حرکتتان از تهران است، باید حدود ۳ ساعت تا نزدیکی سوادکوه رانندگی کنید. بعد از پشت‌سرگذاشتن 212 کیلومتر به این شهر می‌رسید. می‌توانید آبشار را در طرف غرب جاده تهران_شمال پیدا کنید. این آبشار در 30کیلومتری جنوب شهر پل سفید است. مسیر آبشار را از محلی‌ها هم بپرسید، با مهربانی راهنماییتان می‌کنند. خودرویتان را در محلی مناسب پارک کنید. باقی راه را باید پیاده بروید. در جنگل پاکوب‌هایی برای رفتن تا نزدیکی آبشار وجود دارد. رفت‌وبرگشت در این مسیر حدود ۲ ساعت زمان می‌خواهد. قطارهای محلی فیروزکوه هم شما را به آبشار می‌رساند. دیدن چشم‌انداز کوه و جنگل از پشت شیشه‌های قطار رویایی است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرسمازندران - پل سفید روستای سله بن

هر چه می‌دا‌نستیم از زیبایی‌‌های آبشار سله بن گفتیم. در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای دیدن آبشار مشتاق شدید؟ شاید تجربه دیدن این آبشار را در سفرهای قبلی دارید. از تجربه‌هایتان بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

استان مازندران. سواد کوه. در نزدیکی پل سفید

این آبشار در 30کیلومتری پل سفید است.

تا بخشی از مسیر ماشین‌رو است. حدود یک ساعت از مسیر را باید پیاده‌روی کنید.

5/5 (2 نظر)
1 نظر
  1. میثم می گوید

    من تعریف سله بن رو از رفیقای اهل سفرم زیاد شنیدم. باید از عکس‌های این مقاله تماشایی تر باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.