پارک عشاق ایروان | عشقولانه‌ترین پارک ارمنستان

0

پارک عشاق یکی از جاهای دیدنی ایروان و جایی برای خاطره‌بازی و عاشقی است. گردشگرانی که نرد عشق به دلدار باخته‌اند با حضور در این پارک، گشت‌و‌گذاری عاشقانه را تجربه می‌کنند. این پارک در کنار فضای سبزی پر از گل‌و‌گیاه، دریاچه مصنوعی زیبایی هم قرار دارد. همان‌گونه که از نام پارک عشاق پیداست، در گوشه‌‌و‌کنار آن عاشق‌و‌معشوق‌هایی می‌بینید که مشغول رازونیاز با محبوب هستند. در این پارک مکان‌های خاصی برای عکسبرداری از عروس‌و‌داماد وجود دارد. به لطف این شرایط پارک عشاق به یکی از جاهای دیدنی ارمنستان تبدیل شده است. اگر در فکر سفری دونفره هستید و می‌‌خواهید محبوب خود را غرق در لحظه‌‌های عاشقانه کنید، در سفر ارمنستان حتماً سری به پارک عشاق بزنید. برای اینکه این گشت‌و‌گذار بیشتر به شما خوش بگذرد، در ادامه اطلاعات جالبی از پارک عشاق با شما در میان می‌گذاریم.

پارک عشاق ایروان کجاست؟

عکس خیابان مارشال باقرامیان

پارک عشاق به اندازه‌ای در میان ارمنی‌ها معروف است که عشاق این شهر راه پارک را با چشم‌بسته هم پیدا می‌کنند. این پارک برای گردشگران نیز مسیر سرراستی دارد. برای رسیدن به پارک عشاق کافی است در هر جای ایروان که هستید، سراغ خیابان مارشال باقرامیان را بگیرید. این خیابان یکی از خیابان‌های قدیمی و معروف ایروان است و ایروان‌نشین‌ها آدرس آن‌ را به‌خوبی بلد هستند. پس از اینکه به این خیابان قدیمی رسیدید، چشمتان به جمال پارک عشاق روشن می‌شود. به لحاظ منطقه‌بندی شهری این پارک در منطقه کنترون ایروان قرار می‌گیرد. از این پارک به خیابان بقرمین نیز راه دارد.

پارک عشاق ایروان چه تاریخچه‌ای دارد؟

پارک عشاق در دل تاریخ و فرهنگ ایروان ریشه دارد. برای اینکه با تاریخچه این پارک آشنا شوید باید به سده هجدهم میلادی بروید. در آن زمان در این منطقه کلیسا و آرامستانی قرار داشت. وجود این مکان‌ها باعث شد تا فضای سبز اطراف به پارک تبدیل شود. این پارک در میان مردمان ایروان قدیم با نام کوُزِرن پارک (Kozern Park)، شناخته می‌شد. پارکی که از آن صحبت می‌کنیم از منطقه اصلی شهر ایروان قدیم دور بود. گذر ایام توسعه ایروان را به دنبال داشت تا محدوده شهر پارک را در بر بگیرد. این پارک همچنان بساط شادی و تفریح ارمنی‌ها را فراهم می‌‌کرد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، رهبران اتحادیه جماهیر شوروی به مناسبت صدوپنجاهمین تولد پوشکین، شاعر پرآوازه روس، نام این منطقه را به پارک پوشکین تغییر دادند. مدتی بعد در سال ۱۹۷۰ برای اثبات دوستی اتحادیه جماهیر شوروی با کشورهای همسایه، این پارک به پارک دوستی تغییر نام داد. از آنجایی که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، در سال ۱۹۹۵ ارمنستان به استقلال رسید و از زیر بیرق شوروی بیرون آمد. در آن زمان پارک دوستی به پاتوقی برای عاشق‌و‌معشوق‌های ارمنی تبدیل شده بود. به همین دلیل مسئولان خوش‌سلیقه شهر، نام پارک عشاق را برای این پارک انتخاب کردند.

پارک عشاق در دهه ۹۰ میلادی روزگار سختی داشت و آن‌گونه‌ که باید‌و‌شاید به این پارک رسیدگی نمی‌شد. در نهایت سایه همای سعادت روی سر پارک افتاد و بنیاد خیریه بوغوسیان با سرپرستی آلبرت بوغوسیان وظیفه بازسازی پارک عشاق را بر عهده گرفت. این بنیاد از پیِیر رامباخ (Pierre Rambach)، معمار برجسته فرانسوی برای بازسازی پارک دعوت کرد. ماحصل این همکاری، بازگشایی پارک عشاق در سال ۲۰۰۸ با طراحی جدید بود. از آن زمان تاکنون تغییرات چشمگیری در این پارک انجام شده و تندیس‌های گوناگون و فواره‌های زیبا به پارک عشاق اضافه شده است.

پارک عشاق ایروان چرا یکی از جاهای دیدنی ایروان است؟

در اینکه پارک عشاق پاتوق عاشق‌پیشه‌هاست هیچ شکی نداریم. در کنار عاشقان سینه‌سوخته، خانواده‌های ارمنی و کهنسالان نیز از گشت‌و‌گذار در این پارک لذت می‌برند. انواع تجهیزات سرگرمی و بازی کودکان در این پارک وجود دارد. با این حساب می‌توان گفت پیروجوان در پارک عشاق گرد هم می‌آیند تا حسابی طبیعت‌گردی کنند. این پارک به لحاظ طراحی نیز سبکی مدرن‌و‌امروزی دارد. جالب‌ است بدانید تمامی قسمت‌های پارک مسطح طراحی شده و حتی یک پله هم در آن دیده نمی‌شود.

به لطف این شرایط، توان‌یابان، سالمندان و کودکان به‌راحتی می‌توانند از تمامی قسمت‌های پارک بازدید کنند. درخت‌های کهن و پوشش گیاهی سرسبز پارک عشاق نیز این منطقه را به پارکی تبدیل کرده که از تماشای مناظر باطراوت آن سیر نمی‌شوید. از طبیعت‌ زیبای پارک که بگذریم به ویژگی‌های فرهنگی هنری این پارک می‌رسیم. پارک عشاق سالن آمفی‌تئاتر جمع‌و‌جوری دارد. به لطف این شرایط می‌توانید در کنار پارک‌گردی، خودتان را مهمان تماشای تئاتر، اجرای قطعه‌های موسیقی و بازدید از گالری‌های هنری کنید.

پارک عشاق ایروان چه امکانات گردشگری دارد؟

پارک عشاق چیزی حدود ۲.۵ هکتار مساحت دارد. در این ابعاد وسیع هر امکانات گردشگری که فکرش را بکنید تعبیه شده است. نیمکت، میز و آلاچیق در گوشه‌و‌کنار پارک قرار دارد تا پارک‌گردها خستگی در کنند و از مناظر زیبای پارک لذت ببرند. اگر هم گشت‌و‌گذار در پارک شما را خسته کرد، می‌توانید سری به کافه آچاجور بزنید. این کافه در نزدیکی سالن آمفی‌تئاتر قرار دارد. در این کافه می‌توانید گلویی تازه کنید یا با خوردن غذاهای خوشمزه ارمنی، انرژی بیشتری برای ایروان‌گردی بدست آورید. شب‌هنگام که از راه می‌سد، نورپردازی زیبایی پارک را فرا می‌گیرد. به همین دلیل بدون اینکه نگران تاریکی هوا باشید، فرصت دارید تا پاسی از شب پارک‌گردی کنید.

پارک عشاق ایروان چه جاذبه های گردشگری دارد؟

فضای سبز پارک عشاق صفای دیده گردشگران و ارمنی‌هاست. این پارک حدوداً ۳۷۰ اصله درخت و ۴ آبشار بزرگ دارد. از آنجایی هیچ پارکی بدون دریاچه کامل نمی‌شود، در پارک عشاق ۲ دریاچه مصنوعی زیبا و بزرگ خودنمایی می‌کند. فواره‌های این دریاچه‌ها آب را به آسمان می‌فشانند تا منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار گیرد. دریاچه‌هایی که از آن‌‌ها صحبت می‌کنیم به اندازه‌ای بزرگ هستند که جزیره‌ای مصنوعی در وسط آن‌ها ساخته شده است. در کنار این دریاچه‌های بزرگ، در جای‌جای پارک با فواره‌های کوچک و آبشارهای مینیاتوری روبه‌رو هستیم. جویبارهای مصنوعی نیز در اطراف پارک جریان دارد. مسئولان این پارک در قسمت‌های مختلف آن تندیس‌هایی از شخصیت‌های برجسته ارمنی قرار داده‌‌اند. یکی از معروف‌‌ترین این تندیس‌ها، مجسمه جیورج امین، شاعر معروف ارمنی است. آشوت آرامیان، مجسمه‌ساز مطرح ارمنی این تندیس را ساخته است. ارمنی‌ها این تندیس را نماد اصلی پارک عشاق می‌دانند.

پارک عشاق ایروان مکانی برای برگزاری فستیوال‌ها و جشن‌های ارمنی است. با این حساب اگر بخت با شما یار باشد، در حین گشت‌و‌گذار در پارک عشاق، فرصتی پیدا می‌کنید تا در پایکوبی‌ ارمنی‌ها نیز شرکت کنید. هر ساله به مناسبت اعیاد ملی ارمنستان، این پارک میزبان برگزاری جشن‌های باشکوه است. جشنواره فیلم زردآلوی طلایی و کنسرت‌های زنده با خواننده‌ها و نوازنده‌های مطرح بین‌المللی، از دیگر مراسمی است که شاهد اجرای آن در پارک عشاق هستیم. در این قسمت برای اهالی اینستاگرام مژده داریم. جالب است بدانید اینترنت رایگان و نامحدود تمامی قسمت‌های پارک را پوشش می‌دهد. به لطف این شرایط می‌توانید تا دلتان خواست در کنار درخت‌های زیبا، آبشارهای پرآب و جویبارهای روان این پارک عکس بگیرید و در اینستاگرام حسابی پُز بدهید.

پارک عشاق ایروان چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

عکس فصل تابستان پارک عشاق ایروان

ارمنستان منطقه‌ای خوش‌آب‌و‌هواست که در چهار فصل خدا گردشگری در آن خوش می‌گذرد. ایروان بهارهای تماشایی دارد که جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی. با این حساب می‌توان گفت پارک عشاق ایروان در بهار از همیشه تماشایی‌تر است. این پارک با رایحه دلپذیر شکوفه‌های بهاری عطرآگین می‌شود. با فرا رسیدن اردیبهشت، حال‌و‌هوای بهشت پیدا می‌کند و حتی اگر عاشق نباشید در پارک عشاق به فکر دلدادگی می‌افتید. از آنجایی که آب دریاچه‌، آبشار و جویبارهای این پارک از مخازن آب تأمین می‌شود، در تابستان خبری از کم‌آبی در پارک نیست.

به لطف این شرایط تابستان‌ها نیز در پارک عشاق حسابی خوش می‌گذرد. بلندترشدن شب‌ها در تابستان باعث می‌شود تا یکی از عاشقانه‌‌ترین پارک‌گردی‌های خود را در شب‌های پارک عشاق تجربه کنید. ناگفته پیداست که پاییز فصل عاشقان است. فصل برگ‌ریزان که از راه رسید، زیبایی‌های پارک عشاق دوچندان می‌شود. قدم‌‌زدن روی برگ‌های پاییزی و تماشای مناظر زیبای پارک لذتی است که خاطره‌ آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. انصافاً باید اعتراف کرد پارک‌گردی در زمستان آن‌چنان که باید و شاید خوش نمی‌گذرد. با این حال زیبایی‌های پارک عشاق به‌ اندازه‌ای است که حتی زمستان نیز پارک‌گردی در این منطقه خالی از لطف نخواهد بود.

پارک عشاق ایروان به کدام جاهای دیدنی ایروان نزدیک است؟

پارک عشاق در روزگاران قدیم منطقه‌ای دور از شهر اصلی ایروان بود. این روزها ایروان این پارک را در بر گرفته و به منطقه‌ای اصلی تبدیل شده است. به همین دلیل تا دلتان بخواهد در اطراف پارک، مکان‌های هنری و هتل و رستوران وجود دارد. به هنردوست‌ها پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از پارک عشاق، سری به گالری هنری آکادمیا بزنند. این گالری فقط ۱۵۰ متر با پارک فاصله دارد. خانه موزه هوهانس تومانیان با ۷۵۰ متر، سالن کنسرت آرام خاچاتریان با ۱.۶ کیلومتر و سالن تئاتر و اپرای ارمنستان با ۱.۶ کیلومتر از دیگر جاهای هنری نزدیک به پارک عشاق به حساب می‌آيند.

برای اقامت هم می‌توانید در هتل آدیس که ۳۵۰ متر از پارک عشاق دورتر است اتاق رزرو کنید. هتل کاخ تورا با فاصله ۴۰۰ متر، مهمانسرای هومی با فاصله ۴۵۰ متر و هتل گیرک با فاصله‌ ۶۰۰ متر دورتر از پارک عشاق، از بهترین هتل های ایروان هستند. اگر بنا دارید هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید، هاستل های ایروان انتخاب خوبی هستند. اگر هم می‌خواهید در کنار پارک‌گردی، سری به بهترین رستوران های ارمنستان بزنید، رستوران هالب را پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران ۳۵۰ متر با پارک عشاق فاصله دارد. رستوران‌های تاپاستان با فاصله ۷۵۰‌متری و یویارتو با فاصله ۱.۷‌کیلومتری از دیگر رستوران‌های نزدیک به پارک عشاق شناخته می‌شوند.

پارک عشاق ایروان چه نکته‌‌هایی برای بازدید دارد؟

انصافاً باید اعتراف کرد پارک عشاق نسبت به دیگر جاهای دیدنی ایروان، مقررات چندانی برای گردشگری ندارد. درهای این پارک از ۷ بامداد تا ۲ نیمه‌شب به روی گردشگران باز است. به لطف این ساعت‌کاری، می‌توانید بدون اینکه نگران تعطیلی پارک باشید، با خیال راحت در آن چرخ بزنید. بازدید از این پارک نیز کاملاً‌ رایگان است. ناگفته نماند یکشنبه‌ها بعدازظهر این پارک تعطیل می‌شود. مناظر این پارک به اندازه‌ای تماشایی است که حیف می‌شود اگر بدون عکس از آن خارج شوید. پیشنهاد می‌کنیم دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت همراه داشته باشید و عکس‌های خاطره‌انگیزی بگیرید. پارک عشاق وسعت زیادی دارد، به همین دلیل برای اینکه تمامی گوشه‌و‌کنار این پارک را حسابی ببینید، بهتر است حتماً‌ کفش مخصوص پیاده‌روی همراه داشته باشید.

پارک عشاق ایروان را از کدام مسیر پیدا کنیم؟

برای شما گفتیم پارک عشاق در خیابان مارشال باقرامیان قرار دارد. این خیابان به اندازه‌ای معروف است که بیشتر خط‌های مترو و اتوبوس‌شهری ایروان در آن ایستگاه دارند. کافی است پس از سوارشدن در مترو یا اتوبوس‌شهری، در ایستگاه مارشال باقرامیان پیاده شوید. این ایستگاه فاصله چندانی تا پارک عشاق ندارد تا در عرض یک چشم‌به‌هم‌زدن به پارک برسید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
شماره تماس37411966868+
آدرسارمنستان، ایروان، خیابان مارشال باغرامیان، پلاک ۲۱، پارک عشاق

پارک عشاق ایروان جایی برای ابراز عشق است. با این حساب اگر خجالتی هستید و از ابراز عشق در جمع هراس دارید، این پارک دقیقاً همان جایی است که باید حتماً با دلدار خود سری به آن بزنید. در این پارک به اندازه‌ای لیلی‌و‌مجنون می‌بینید که عشق و عاشقی را از سر بگیرید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان عاشق‌پیشه‌ای در ره بال آسمان داریم، پیشنهاد می‌کنیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرین خود از ایروان‌گردی را با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید. مطمئن هستیم به لطف این اطلاعات گردشگری در ایروان بیشتر از همیشه خوش بگذرد.

به لحاظ منطقه‌بندی شهری این پارک در منطقه کنترون ایروان قرار می‌گیرد. برای رسیدن به پارک راهی خیابان مارشال باقرامیان شوید.

در اینکه پارک عشاق پاتوق عاشق‌پیشه‌هاست، مناظر این پارک دل هر پیری را جوان می‌کند و یاد عاشقی میندازد.

ساخت پارک عشاق به سده هجدهم میلادی باز می‌گردد.

بهار هر سال این پارک از همیشه عاشقانه‌تر می‌شود.

گالری هنری آکادمیا، سالن کنسرت آرام خاچاتریان و اپرای ارمنستان از جاهای دیدنی نزدیک به پارک عشاق ایروان به حساب می‌آید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.