مسجد شافعی کرمانشاه | بنایی پر‌شکوه و تماشایی در قلب شهر

0

کرمانشاه از زیبا‌ترین و خوش آب‌و‌هوا‌ترین شهر‌های غرب ایران است. این شهر به لطف داشتن فرهنگی غنی، طبیعتی سر‌شار و تاریخی کهن، از بهترین مقاصد گردشگری در ایران نیز به‌شمار می‌آید. مساجد تاریخی و پر‌شکوه، جزء مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر هستند و به‌نوعی هویت شهر کرمانشاه را تشکیل می‌دهند. به همین سبب در این مطلب قصد داریم در‌خصوص یکی از پر‌شکوه‌ترین و تماشایی‌ترین مساجد این شهر، یعنی مسجد شافعی کرمانشاه سخن بگوییم. این مسجد به سبب موقعیت قرار‌گیری‌اش در شهر و بنای بی‌نظیری که دارد، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. از‌این‌رو اگر از تماشای بنا‌های قدیمی و ستایش شکوه و زیبایی آن‌ها لذت می‌برید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با یکی از زیبا‌ترین مساجد ایران و جهان، آشنا شوید. 

مسجد مسجد شافعی کرمانشاه کجاست؟ 

مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد شافعی، شاهکار با‌شکوهی است که در مرکز شهر زیبای کرمانشاه قرار داشته و این شهر را زینت داده است. این مسجد از سویی به بازار اصلی شهر کرمانشاه و از سوی دیگر میدان بزرگ جوانشیر (میدان توپخانه قدیم) محدود می‌شود. 

معرفی مسجد شافعی کرمانشاه | با‌شکوه‌ترین مسجد مسلمانان اهل سنت در ایران

مسجد شافعی کرمانشاه

عمده هنر معماری ایرانی اسلامی، در ساخت مساجد خرج شده و امروزه مساجد بزرگ و قدیمی، جلوه‌گر این هنر بی‌نظیر و ستودنی هستند. مسجد شافعی کرمانشاه نیز از مهم‌ترین آثار به‌جامانده از هنر معماری ایرانی اسلامی به‌شمار می‌آید که زیبایی و شکوه آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. این شاهکار معماری تاریخی توسط جمعی از خیرین اهل سنت ساخته شده و جزء مهم‌ترین مساجد مسلمانان اهل تسنن به‌شمار می‌آید. این مسجد با زیبایی مسحور‌کننده‌اش شهر کرمانشاه را زینت داده است و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه یاد کرد؛‌ از‌این‌رو می‌توان گفت که سفر به این شهر بدون بازدید از این مسجد پر‌شکوه، لطفی نخواهد داشت. 

تاریخچه مسجد شافعی کرمانشاه | از زائر‌سرا تا جاذبه‌ای تاریخی

مسجد شافعی کرمانشاه

پیش از ساخت مسجد شافعی کرمانشاه، در محل قرار‌گیری کنونی آن، زائر‌سرایی وجود داشت. این زائر‌سرا را تعدادی از خیرین اهل سنت خریداری کردند تا به مسجدی بزرگ و زیبا برای مسلمانان اهل سنت در کرمانشاه تبدیل کنند. این بنای پر‌شکوه و تماشایی به سرپرستی شخصی به‌نام ملا سید حسین مسعودی و کوشش برخی دیگر از خیرین اهل سنت در کرمانشاه، از جمله خلیفه محمد صالح محمدی، خلیفه سید علی نقشبندی، جعفر شریفی، احمد مدللی، میرزا حبیب بلندی، علی محمد شیان، ساخته و در سال ۱۳۲۴ تأسیس شد. امروزه این مسجد به جاذبه‌ای تاریخی در استان کرمانشاه تبدیل شده است. 

معماری مسجد شافعی کرمانشاه | تجلی هنر معماری ایرانی اسلامی 

مسجد شافعی کرمانشاه

چیزی که مسجد شافعی کرمانشاه را از سایر مساجد تاریخی ایران متمایز می‌کند، این است که سبک معماری این بنا، تلفیقی از معماری ایرانی اسلامی و معماری عثمانی است. وقتی به بنای کلی این مسجد می‌نگرید، ظاهر کلی آن تجلی‌گر معماری ایرانی اسلامی است؛ اما اگر به درون مسجد قدم بگذارید، فضای داخل آن و سبک معماری‌اش، شما را یاد مساجد تاریخ عثمانی می‌اندازد. بگذارید کمی دقیق‌تر به وصف ویژگی‌های این مسجد بپردازیم. 

جالب است بدانید که سازه اصلی مسجد شافعی کرمانشاه، فلزی است. نمای بیرونی آن نیز با سنگ تراورتن سفید پوشش و زینت داده شده است. در بنای کلی، یک گنبد بزرگ، چند نیم‌گنبد و دو مناره طلایی‌رنگ به چشم می‌خورد. مساحت داخلی این بنای پر‌شکوه ۱۰۶۰ متر‌مربع است. تزئینات نقاشی در داخل بنا، گچ‌بری‌هایی خیره‌کننده که روی آ‌ن‌ها آیاتی از قرآن کریم به خط «طغرا» نوشته شه است، ستون‌های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد اصلی در این مسجد، همگی یادآور مساجد کلاسیک عثمانی هستند. تزئینات داخلی این مسجد پر‌ از جزئیات ظریف و هنرمندانه است که هر بیننده‌ای را به شگفتی و ستایش وا می‌دارد. از‌این‌رو اگر از تماشای هنر معماری باستانی لذت می‌برید، بازدید از این مسجد را در سفر به کرمانشاه از دست ندهید. 

بخش‌های مختلف مسجد شافعی کرمانشاه | آشنایی بیشتر با این بنای زیبا

مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد شافعی کرمانشاه مانند اغلب مساجد ایرانی، دارای حیاطی بزرگ، به شکل مستطیل است. در ضلع‌های غربی و شرقی این بنا، دو شبستان وجود دارد که یکی از آن‌ها به خانم‌‌ها و دیگری به آقایان اختصاص داده شده است. شبستان اصلی مسجد جامع شافعی نیز در ضلع شمالی آن قرار دارد. این شبستان دارای یک نیم‌طبقه و ۵ ستون بزرگ و قطور است که ظاهری زیبا به آن بخشیده‌اند. از دیگر بخش‌های این مسجد بزرگ و پر‌شکوه می‌توان به کتابخانه، آبدارخانه، جا‌کفشی، فضا‌های جانبی و… اشاره کرد. 

  • بخش جدید مسجد

گفتنی است که به‌تازگی، بنایی جدید در کنار مسجد شافعی ساخته شده و نماز‌های جماعت و مراسم‌های مذهبی درون آن برگزار می‌شود. در‌واقع امروزه ساختمان اصلی این مسجد پر‌شکوه کاربری خود را از دست داده و به جاذبه‌ای تاریخی در قلب کرمانشاه تبدیل شده است. 

اطلاعات بازدید از مسجد شافعی کرمانشاه | هر‌آنچه لازم است بدانید

آدرساستان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی(جوانشیر)، بلوار جوانشیر، راسته بازار، مسجد جامع شافعی
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰
هزینه بازدیدرایگان

جاهای دیدنی اطراف مسجد شافعی کرمانشاه | گشت‌و‌گذار در مرکز کرمانشاه

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند که هنگام رفتن به یک منطقه، با یک تیر چند نشان زده و از تک‌تک لحظاتتان در سفر به‌خوبی استفاده کنید. از‌این‌رو ما در این بخش برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف مسجد شافعی کرمانشاه را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید ماجراجویی دلپذیر و خاطره‌انگیزی را در قلب شهر کرمانشاه تجربه کنید. 

  • مسجد جامع

مسجد جامع کرمانشاه

مسجد جامع (مسجد چهل‌ستون)، از دیگر مساجد پر‌شکوه شهر کرمانشاه است که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. این مسجد در زمان پادشاهی «علی‌مرادخان زند»، به دستور علی‌خان زنگنه، حاکم کرمانشاه، بنا شده و قدمت آن به سال ۱۱۹۶ هجری قمری باز‌می‌گردد. 

آدرس: ایران، کرمانشاه، بافت قدیم کرمانشاه، خیابان مدرس
فاصله مسجد جامع تا مسجد شافعی: ۷۵۰ متر 
  • مسجد آقا رحیم آل آقا

مسجد آقا رحیم آل آقا یادگار دوره قاجاریه در شهر کرمانشاه است. این شاهکار معماری در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای این مسجد به شکلی ماهرانه و هنرمندانه ساخته شده و در عین سادگی، بسیار چشم‌نواز است. 

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان جوانشیر، بین میدان جوانشیر و بلوار شهید مطهری
فاصله مسجد آقا رحیم آل آقا تا مسجد شافعی کرمانشاه: ۸۰۰ متر 
  • مسجد عماد‌الدوله

مسجد عماد‌الدوله

مسجد عمادالدوله از دیگر مساجد تاریخی و چشم‌نواز کرمانشاه است که قدمت آن به دوره قاجاریه باز‌می‌گردد. بخش‌های مختلف این بنای تاریخی شامل سردر، صحن، ایوان، شبستان ستوندار و چندین حجره کوچک‌و‌بزرگ می‌شود. گوشه‌گوشه این مسجد بزرگ و قدیمی مملوء از شگفتی و زیبایی است؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به کرمانشاه بازدید از این مسجد را از دست ندهید. 

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان مدرس، بازار زرگرها
فاصله مسجد عماد‌الدوله تا مسجد شافعی: ۹۰۰ متر 
  • بازار اسلامی (سنتی) کرمانشاه

بازار اسلامی (سنتی) کرمانشاه

بازار اسلامی که به بازار سنتی کرمانشاه نیز معروف است، از بزرگ‌ترین بازار‌های سرپوشیده در ایران به‌شمار می‌آید. بخش‌های مختلف این بازار بزرگ شامل بازار بزازها، بازار صندوق‌سازها، بازار بنکدارها، بازار مسگرها، بازار علافخانه، بازار ترک‌ها، بازار کلیمی‌ها و بازار چال می‌شود. شما می‌توانید انواع شیرینی و سوغات کرمانشاه را از این بازار تهیه کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، محدوده شرقی و غربی خیابان های مدرس و فاطمه و سه راه شهدا
فاصله بازار اسلامی تا مسجد شافعی کرمانشاه: یک کیلومتر 
  • تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک را شخصی به‌نام حسین خان معین‌الرعایا (پدربزرگ رحیم معینی کرمانشاهی، شاعر معاصر) در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی بنا کرد. گروهی از مشروطه‌خواهان در سال ۱۲۸۸  این بنا را به توپ بستند. تکیه معاون الملک پس از بازسازی به جاذبه‌ای تاریخی در کرمانشاه تبدیل شده است. 

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان حداد عادل
فاصله تکیه معاون الملک تا مسجد شافعی: یک کیلو‌متر 
  • موزه پارینه سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی زاگرس یکی از معروف‌ترین موزه های کرمانشاه و اولین پارینه سنگی در خاورمیانه است و جزء مهم‌ترین موزه‌های تاریخی در جهان به‌شمار می‌آید. در این موزه مجموعه‌ای از ابزارآلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره‌های پارینه سنگی ایران و کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده‌اند. 

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان مدرس
فاصله موزه پارینه سنگی زاگرس تا مسجد شافعی: ۱.۵ کیلومتر 
  • کلیسای قلب مقدس حضرت مسیح

کلیسای قلب مقدس حضرت مسیح از ارزشمند‌ترین و زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی در کرمانشاه است که قدمت آن به دوره حکومت قاجاریه باز می‌گردد. معماری این بنا در عین سادگی، بسیار چشم‌نواز و تماشایی بوده و به همین سبب بسیاری از گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند.

آدرس: استان کرمانشاه‌، کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ امیر محترم
فاصله کلیسای قلب مقدس حضرت مسیح تا مسجد شافعی: یک کیلومتر 

بهترین زمان برای بازدید از مسجد شافعی | تجربه گشت‌و‌گذاری دلپذیر در کرمانشاه

مسجد شافعی، بنایی سر‌پوشیده بوده و در هر فصل و آب‌و‌هوایی، به یک اندازه زیبا و دیدنی است؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که بدانید بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه چه زمانی است تا بتوانید گشت‌و‌گذار دل‌پذیر و خاطره‌انگیزی را در این شهر تجربه کنید. به‌طور کلی آب‌و‌هوای کرمانشاه معتدل و کوهستانی است؛ از‌این‌رو فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان برای سفر به این شهر دوست‌داشتنی به‌شمار می‌آیند. 

نکات مهم و ضروری برای بازدید از مسجد شافعی کرمانشاه | به این نکات توجه کنید

همان طور که می‌دانید، مساجد در ایران، جزء مکان‌های مقدس به‌شمار می‌آیند؛ از‌این‌رو برای بازدید از آن‌ها، هر‌چند با هدف گردشگری، باید پوشش مناسب داشته باشید. همچنین باید اشاره کنیم که به دلیل وجود برخی از مسائل امنیتی، امکان فیلم‌برداری از فضای درون مسجد شافعی وجود ندارد و شما فقط می‌توانید عکس‌هایی زیبا و به‌یاد‌ماندنی در این مسجد ثبت کنید. 

نکته: پوشش مناسب به معنی حجاب کامل (چادر) نیست. 

مسیر دسترسی به مسجد شافعی کرمانشاه | دسترسی راحت و بی‌دردسر

مسجد شافعی، در مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار راحت است. همان طور که گفتیم این مسجد پر‌شکوه از سویی به بازار اصلی شهر کرمانشاه و از سوی دیگر میدان بزرگ جوانشیر (میدان توپخانه قدیم) محدود می‌شود؛ از‌این‌رو فقط کافی است خود را به بازار بزرگ شهر یا میدان جوانشیر برسانید. به‌طور دقیق‌تر باید بگوییم باید بگوییم که کوچه‌ای در ضلع جنوب‌شرقی میدان جوانشیر قرار دارد که در آن خانه‌های قدیمی و درختان انگور به چشم می‌خورند. این کوچه شما را به مسجد شافعی می‌رساند. گفتنی است که برای دسترسی به این نقطه از شهر، می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه عمومی، اعم از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به بازدید از این مسجد بروید، اصلاً نگران جای پارک نباشید؛‌ چرا‌که در این منطقه فضای کافی برای پارک کردن وجود دارد.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، در‌خصوص یکی از پر‌شکوه‌ترین و زیبا‌ترین مساجد ایران سخن گفته و به وصف زیبایی‌های آن پرداختیم. توصیه می‌کنیم اگر خیال سفر به غرب ایران و گشت‌و‌گذار در شهر کرمانشاه را در سر دارید، پیش از هر اقدامی، راهنمای سفر کرمانشاه را مطالعه کنید. در این راهنما سعی کرده‌ایم تا تمامی اطلاعات لازم برای سفر به کرمانشاه را در اختیارتان قرار دهیم تا چراغ راه شما در سفر باشد. در‌نهایت از شما می‌خواهیم که اگر تا کنون تجربه سفر به کرمانشاه و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن، از جمله مسجد شافعی کرمانشاه را داشته‌اید، نظرات و تجربیات خود را از سفر و گشت‌و‌گذارتان در کرمانشاه، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید.

مسجد شافعی، در مرکز شهر زیبای کرمانشاه قرار دارد. این مسجد از سویی به بازار اصلی شهر کرمانشاه و از سوی دیگر میدان بزرگ جوانشیر (میدان توپخانه قدیم) محدود می‌شود.

این مسجد در سال ۱۳۲۴ تأسیس شد.

این بنای پر‌شکوه و تماشایی به سرپرستی شخصی به‌نام ملا سید حسین مسعودی و کوشش برخی دیگر از خیرین اهل سنت در کرمانشاه، از جمله خلیفه محمد صالح محمدی، خلیفه سید علی نقشبندی، جعفر شریفی، احمد مدللی، میرزا حبیب بلندی، علی محمد شیان، ساخته شد.

مساحت داخلی این مسجد حدود ۱۰۶۰ متر‌مربع است.

از جاذبه‌های دیدنی اطراف مسجد شافعی کرمانشاه می‌توان به مسجد جامع، مسجد آقا رحیم آل آقا، مسجد عماد‌الدوله، بازار اسلامی (سنتی) کرمانشاه، تکیه معاون الملک و کلیسای قلب مقدس حضرت مسیح اشاره کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.