دریاچه چشمه دیو آسیاب | دریاچه‌ای در دشت شقایق

1

گاهی دلتان گشت‌وگذار در طبیعتی بکر، به دور از تمامی هیاهوهای شهر و فکروخیال‌ها را می‌خواهد. زمان هم که محدود باشد، سفر یکی‌دو روزه می‌تواند خستگی‌تان را کم کند. اگر مشتاق طبیعت‌گردی هستید، بازدید از چشمه دیو آسیاب انتخاب خوبی است. این چشمه آن‌قدر زیباست که شاید دیگر پای ثابت طبیعت‌گردی‌هایتان بشود.

دریاچه چشمه دیو آسیاب کجاست؟

این چشمه یکی از جاهای دیدنی مازندران است. برای بازدید از این دریاچه شگفت‌انگیز باید به دشت لار در دامنه کوه دماوند و در شمال ایران بروید. بخش‌های شمالی و شمال شرقی این دشت در حومه استان مازندران است. بخش‌های جنوب و جنوب غربی‌اش هم به شهرستان شمیران در استان تهران می‌رسد. می‌توانید چشمه زیبای دیو آسیاب لار را روی تپه‌ای آهکی به بلندای 10 متر پیدا کنید. این تپه از میانه‌های دشت لار معلوم نیست؛ اما ناامید نشوید و راه را ادامه بدهید.

موقعیت جغرافیایی دشت لار

عکس موقعیت جغرافیایی دشت لار

از جنوب غربی تا شمال شرقی دشت لار را بلندی‌های رشته کوه البرز پوشانده‌اند. بخش‌های شمالی دشت، به کوه‌های نور منتهی می‌شود. در همسایگی غربی این دشت، خاتون بارگاه و گرمابدر است. به طرف شرق دشت لار که بروید، به کوه دماوند و روستای پلور می‌رسید. از طرف جنوبش هم به لواسانات تهران راه دارد.

مشخصات چشمه دیو آسیاب

اگر به بلندی‌های شمالی دشت لار سری بزنید، چشمه زیبایی در پیش چشم‌هایتان ظاهر می‌شود. ارتفاع دریاچه از سطح دریا 3015 متر است. عمق این دریاچه به دو متر می‌رسد. دریاچه دایره‌‌ای دیو آسیاب قطری به‌ اندازه 20 متر دارد. بخش جالب دریاچه این است که هیچ رودی به آن راه ندارد؛ اما در اطراف دریاچه می‌شود آبراه‌های کوچکی را دید که از بین صخره‌ها می‌گذرد و به رودخانه سفیدآب می‌ریزد. دریاچه دیو آسیاب یکی از جاهای دیدنی لار است. هر سال گردشگرها و کوه‌نوردها برای بازدید از این دریاچه زیبا به دشت لار می‌روند.

شکل‌گیری دریاچه چشمه دیو آسیاب

عکس شکل‌گیری دریاچه چشمه دیو آسیاب

شاید کمی عجیب باشد؛ اما دریاچه چشمه دیو آسیاب در طول چندین سال بستری برای خود ساخته است. می‌توانید بار دیگر هنرمندی‌های طبیعت را در کنار این چشمه ببینید. با انباشته‌شدن مواد معدنی و رسوب‌های بی‌کربنات، تپه‌ای آهکی در ارتفاع 20متری از بستر رودخانه شکل گرفته است. دو چشمه در کف این دریاچه می‌جوشد. یکی از این چشمه‌ها کوچک و دیگری بزرگ است. این دو چشمه منبع اصلی آب این دریاچه هستند. جوشش چشمه‌ها در این دریاچه بسیار تماشایی است.

املاح بی‌کربناتی که در آب چشمه‌ها وجود دارند، جلوی فشار آب ورودی را نمی‌گیرند. به همین خاطر دهانه‌های چشمه بسته نمی‌شوند و آب به ‌طور مداوم جاری است. وجود املاح و فشار آب روی شکل‌گیری تپه هم اثر می‌گذارد و تپه سطحی صاف و یکدست دارد.

خواص درمانی چشمه دیو آسیاب

دیگر خودتان می‌دانید که بیشتر چشمه‌‌ها خاصیت درمانی دارند. این دریاچه هم سرشار از املاح بی‌کربنات گوگرد است. بوی گوگرد را به‌راحتی می‌شود در اطراف این دریاچه حس کرد. به همین خاطر در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی تأثیر خوبی می‌گذارد. آب این چشمه مزه ترشی دارد و دمایش حدود ۵ تا 10 درجه سانتی‌گراد است.

جاذبه‌های دیدنی دریاچه چشمه دیو آسیاب لار

  • طبیعت زیبای اطراف

وصف طبیعت اطرف دریاچه در کلمه‌ها نمی‌گنجد. طبیعت بکر و زیبا در اطراف چشمه مثل تابلویی شگفت‌انگیز در رأس نگاهتان است. تماشای دامنه‌های سرسبز البرز و دشت‌های مملوء از گل‌های رنگارنگ حس‌وحال خوبی را به شما می‌دهد. هوا هم تمیز است و ابرهای سفید در آسمان آبی دیدنی هستند. تصویر قله باشکوه دماوند این منظره را کامل می‌کند. کافی است مه لطیفی اطراف قله‌ را بپوشاند تا زیبایی این منطقه به اوجش برسد. نمی‌شود از تماشای دریاچه در این دشت ‌وسیع دست کشید. بهار هم که باشد در بین راه دشت‌های شقایق را هم می‌بینید. شقایق‌های عاشق آزادانه در نسیم می‌رقصند و توجه همه را به خود جلب می‌کنند. زیبایی این دشت‌ها خیره‌کننده است.

  • تغییر رنگ آب دریاچه دیو آسیاب

اگر در زمان‌های مختلف به بازدید از دریاچه چشمه دیو آسیاب دماوند بروید، رنگ‌های متفاوتی از آن را می‌بینید. یکی از جاذبه‌های دیدنی این دریاچه، تغییر رنگ آبش است. با تغییرات آب‌وهوا و فصل‌ها رنگ آب دریاچه از آبی به خاکستری تغییر می‌کند؛ البته این مسئله ارتباط مستقیمی به میزان آلودگی آب دارد. میزان گوگرد در رنگ آب این دریاچه تأثیر می‌گذارد. می‌شود تأثیر گوگرد را در سفیدی آب رودخانه سفیدآب هم دید.

  • کوه‌نوردی

اگر اهل کوه‌نوردی هستید، تپه‌ها و قله‌های اطراف دشت لار جای مناسبی برای این تفریح است. بهتر است با گروهی از کوه‌نوردها به دریاچه چشمه دیو آسیاب لار سری بزنید.

  • عکاسی

محال است تا کنار دریاچه بروید و صحنه‌های تماشایی‌اش را ثبت نکنید. جوشش چشمه‌ها، منظره کوه‌های اطراف عکس‌هایتان را دیدنی می‌کند. چند عکس دسته‌جمعی هم بگیرید. مرور خاطرات بعد از سفر دلنشین است.

  • پیک‌نیک

دریاچه دیدنی دیو آسیاب روی تپه‌ای صاف است. می‌توانید در اطراف دریاچه زیراندازی بیندازید و پیک‌نیک کنید؛ البته هیچ سایه‌بانی در اطراف چشمه نیست.

امکانات رفاهی دریاچه چشمه دیو آسیاب

عکس امکانات رفاهی دریاچه چشمه دیو آسیاب

از سال 1354 دشت لار را به‌عنوان پارک ملی لار نام‌گذاری کردند. حیوانات مختلفی در این دشت زندگی می‌کنند. به همین خاطر این منطقه از سال 1361 جزء پارک‌های محافظت‌شده است. برای حفظ این زیستگاه و جلوگیری از تخریب آن، هیچ امکانات رفاهی در این منطقه مهیا نیست.

نکات مهم بازدید از چشمه

  • برای رفتن به این چشمه باید بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید؛ پس بهتر است کفشی مناسب بپوشید.
  • عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضد آفتاب هم لازمتان می‌شود.
  • به حد کافی آب آشامیدنی و مواد خوراکی همراه خود ببرید؛ اما حواستان باشد که کوله‌پشتی‌تان سنگین نشود.
  • لباس اضافه هم شاید به کارتان بیاید.
  • این دریاچه امکان شناکردن دارد؛ اما برای جلوگیری از آلودگی آب، بهتر است که در آن آب‌تنی نکنید.
  • در این منطقه تلفن‌های همراه آنتن‌دهی ضعیفی دارند و تنها رفتن به این منطقه سخت است. اگر همراه گروه هم هستید، از آن‌ها عقب نمانید.
  • بدون داشتن مجوز، اجازه اقامت در شب در این دشت را ندارید؛ اما اگر مجوزی برای اقامت گرفتید، وسایل‌های لازم برای کمپ‌کردن را فراموش نکنید.
  • در مسیر پیاده‌روی حواس‌جمع باشید. مارهای زیادی در این منطقه هستند که ممکن است در مسیر راهتان ببینید.
  • این منطقه بکر و ارزشمند است و همه ما برای نگهداری از آن مسئول هستیم. ما روی قول و مسئولیت‌پذیری‌تان در حفظ طبیعت حساب کرده‌ایم.

اطلاعات بازدید از دریاچه چشمه دیو آسیاب

ساعت بازدید از منطقه محافظت شده لار، از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است. بازدید از این چشمه هزینه ورودی ندارد.
بهتر است قبل از رفتن به این منطقه از بازبودن درهای ورودی مطمئن بشوید.

در نزدیکی این دریاچه جاهای دیدنی دیگری مانند دریاچه دوخواهران آمل هم هست. در مسیر برگشت سری به آن‌ها بزنید و از دیدنشان لذت ببرید.

  • آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران است. چشم‌هایتان را ببندید و زیبایی این آبشار را تصور کنید. بلندای آبشار شاهاندشت به 62 متر می‌رسد. اطراف آبشار چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد. می‌توانید چند ساعتی را در کنار این آبشار کمپ کنید. این آبشار در 54 کیلومتری دریاچه دیو آسیاب و در 65 کیلومتری شهر آمل است.

  • دره زمان

دره زمان از جاهای دیدنی اطراف تهران است و حدود 60 کیلومتر با آن فاصله دارد. می‌شود این تنگه بکر و زیبا را در شهرستان پلور پیدا کرد. رودخانه‌ای خنک و زلال در دل این دره جاری است که می‌توانید در آن تنی به آب بزنید. هوای منطقه پاک و تمیز است و گشت‌وگذار در آن سر شوقتان می‌آورد. دریاچه دیو آسیاب تا دره زمان فقط 34 کیلومتر فاصله دارد.

  • پیست آبعلی

اگر اسم پیست آبعلی را هم نشنیده‌اید، دوغ آبعلی طعم خوبی را به یادتان می‌آورد. این پیست اسکی در شهر آبعلی و در ابتدای جاده هراز است. پیست تفریحی آبعلی امکاناتی مثل تله اسکی، تله سیژ، آموزش اسکی، رستوران، پارکینگ و… دارد. فاصله دریاچه تا پیست آبعلی 43 کیلومتر است.

بهترین زمان بازدید

برای بازدید از چشمه زیبای دیو آسیاب، فصل بهار را انتخاب کنید. در بهار، دامنه‌های کوه زیبایی خاصی دارند و هوا معتدل و دل‌پذیر است. دشت‌های گل‌های وحشی هم انتظارتان را می‌کشند تا از آن‌ها دیدن کنید. با گرم‌شدن هوا در تابستان پیاده‌روی تا چشمه سخت می‌شود. در بین مسیر هم سایه‌بانی نیست که کمی در زیر آن استراحت کنید. اوایل پاییز آب‌وهوای منطقه خنک‌تر می‌شود. اگر قصد دارید در پاییز به دیدن چشمه بروید، قبل از حرکت وضعیت هوا را چک کنید. به خاطر ریزش باران و برف، رفتن به این چشمه از اواخر پاییز تا پایان زمستان را پیشنهاد نمی‌کنیم.

اقامتگاه

برای اقامت در شب می‌توانید سری به روستاهای اطراف بزنید. خانه‌های محلی دماوند هم حدود 54 کیلومتر تا دریاچه فاصله دارند. در 25کیلومتری دریاچه و در شهر پلور ویلا و وسوئیت‌های اقامتی برای میزبانی از شما مهیاست. اقامتگاه توریستی نهرسنگی یکی از آن‌هاست. برای رزرو می‌توانید با شماره اقامتگاه تماس بگیرید.

  • قرارگاه پلور دماوند

این قرارگاه مخصوص کوهنوردهایی است که قصد دارند از این مسیربه قله دماوند صعود کنند. قرارگاه پلور به‌صورت سوله است و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، خوابگاه و پارکینگ دارد.

مسیر دسترسی

دریاچه دیو آسیاب در نزدیکی قله دماوند و در دشت لار است. برای رفتن به آن می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید تا به پارک لار برسید. بعضی از مسیرها آسفالته و بعضی هم خاکی هستند. دیگر انتخابش با خودتان.

  • مسیر اول

اگر مبدأ حرکتتان تهران باشد، می‌توانید از جاده تهران_آمل به طرف مازندران بروید. جاده آبعلی را که پشت سر بگذارید، به شهر پلور می‌رسید. در سه‌راهی پلور، وارد جاده لار بشوید و مسیر را تا پارک ملی لار ادامه بدهید. این راه شما را تا پاسگاه محیط‌بانی دلیچای می‌رساند. این پاسگاه در ورودی شرقی پارک ملی لار است. نگران دست‌اندازهای مسیر نباشید. مسیر پلور به لار آسفالته است و بیشتر گردشگرها ترجیح می‌دهند از این مسیر بگذرند. مجسمه‌های طلایی کوهنورد در اطراف جاده نشان می‌دهند که راه را درست رفته‌اید. با خیال راحت ادامه بدهید. بعد از رسیدن به پاسگاه، 20 کیلومتر دیگر که رانندگی کنید به محل زندگی عشایر آرو می‌رسید. این منطقه بهترین محل برای پارک خودروهایتان است. باقی راه را تا چشمه پیاده‌روی کنید.

  • مسیر دوم

اگر اهل کوه‌نوردی هستید، عبور از این مسیر برایتان لذت‌بخش است. به شهرستان شمیران در بخش لواسانات تهران بروید. مسیر را تا روستای افجه ادامه بدهید. این روستا از توابع دهستان لواسان کوچک است. از این روستا راهی وجود دارد که شما را به تفرجگاه دشت هویج در روستای افجه لواسان می‌رساند. بعد از پشت‌سرگذاشتن گردنه افجه فشم، دشت لار کوچک را می‌بینید؛ البته محلی‌ها به آن، لار خشک یا قُلقُلک می‌گویند. در این بخش باید یکی از شاخه‌های فرعی رود لار را دنبال کنید و از دشت بگذرید. دشت لار بزرگ یا به اصطلاح محلی‌ها مرغسر یا مرغزار بعد از رشته کوه میانی است. یادتان باشد این مسیر ماشین‌رو نیست. بهتر است برای عبور از این مسیر از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

  • مسیر سوم

شهر شمیران روستایی به اسم گرمابدر دارد که می‌توانید از آن به غرب پارک ملی لار برسید؛ اما مسیرش برای رفت‌وآمد مناسب نیست و دامدارها بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

  • مسیر چهارم

می‌توانید از منطقه لواسان بزرگ به روستایی به اسم ایرا برسید. مسیری خاکی در این روستا هست که شما را به پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه در جنوب پارک لار می‌رساند. گذشتن از این مسیر کمی سخت و مشکل است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا 4 عصر
آدرستهران، شهرستان دماوند، جاده هراز، جاده فرعی پلور به سمت سد لار، در امتداد مسیر رودخانه لار به سمت شمال

چشمه دیو آسیاب در دل دشت‌های لار می‌درخشد. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای دیدن این چشمه مشتاق بشوید. اگر در سفرهای قبلی‌تان از آن دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان باید خواندنی باشد. برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

استان مازندران. شهرستان پلور. دشت لار.

پارک ملی لار از ساعت هشت صبح تا چهار بعدازظهر باز است.

بله. در روز می‌توانید کمپ کنید؛ اما برای اقامت در شب باید مجوز بگیرید.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. رضایی می گوید

    تهران؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 60 کیلومتر داخل خاک آمل هست. اصلاح کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.