قلعه الفهیدی دبی | نمایشگر تاریخ حیرت‌انگیز شهر دبی

0

قلعه الفهیدی دبی بنایی قدیمی در‌ میان ساختمان‌های مدرن است که در گذشته نگهبان و محافظ شهر دبی بود و امروزه به موزه‌ای مهم و محبوب تبدیل شده است و تاریخ این شهر را روایت می‌کند. این دژ قدیمی با موزه‌ای که درون خود دارد، دیدگاهی جدید و قابل تأمل راجع‌به شهر آسمان‌خراش‌ها و گذشته‌اش به شما می‌بخشد. سالانه خیل گردشگران با بازدید از بخش‌های مختلف این موزه در زمان سفر کرده و با شهر دبی، پیش از تبدیل شدن به مدرن‌ترین شهر خاورمیانه، آشنا می‌شوند. بی‌شک دیدار از پر‌اهمیت‌ترین موزه دبی برای شما نیز جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود و تجربه‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. پس اگر شما نیز به تاریخ شیرین و اسرار و روایاتی که در دل دارد علاقه‌مند هستید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با این جاذبه تاریخی آشنا شوید.

قلعه الفهیدی کجاست؟ 

قلعه تاریخی الفهیدی از جمله جاذبه‌های دیدنی و موزه‌های مهم کشور امارات بوده که در شهر توریستی دبی بنا شده است. این بنای تاریخی و پر‌اهمیت نزدیک دیوان پادشاه در منطقه‌ای به نام السوق الکبیر در جنوب خور دبی قرار دارد.

بخش های مختلف موزه دبی |‌ روایتگر سرگذشت شهر آسمان‌خراش‌ها

تصویری از قلعه الفهمیدی دبی

با ورود به موزه ملی دبی با نمایشگاهی از نقشه‌های کشور امارات و شهر دبی، پیش از پیدایش نفت مواجه خواهید شد. این نقشه‌ها به‌خوبی نمایانگر گسترش حیرت‌انگیز دبی پس از آغاز تجارت نفت هستند که تماشای آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. پس از آنکه از ورودی این بنا گذر کردید، وارد حیاطی بزرگ خواهید شد که در آن چندین قایق چوبی، خانه‌ای ساخته شده از برگ‌ها و شاخه‌های نخل و بادگیری اماراتی نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. در سمت راست این صحن سالنی وجود دارد که در آن سلاح‌های قدیمی مردمان دبی به نمایش گذاشته شده‌اند. در سمت چپ نیز سالنی برای نمایش آلات موسیقی سنتی اماراتی واقع شده است. دیدار از این بخش موزه همچون گوش سپردن به صدای موسیقی‌ای فاخر، لذت‌بخش خواهد بود.

زیر‌زمین این موزه بخشی است که بیش از همه شما را به وجد خواهد آورد. ورود به زیرزمین این قلعه تجربه‌ای شبیه به سفر در زمان و قدم گذاشتن در دنیایی جدید است. در این بخش سبک زندگی سنتی اماراتی در زمان گذشته را در نمایشگاه‌ها و شهر‌فرنگ‌هایی ساختگی به‌خوبی به نمایش گذاشته‌اند. نا‌گفته نماند که وجود مجسمه‌هایی با لباس‌های سنتی آن زمان و صدا‌گذاری‌های ویژه، جذابیت این مجموعه را برای گردشگران دو‌چندان کرده است.

تاریخچه قلعه الفهیدی دبی | کهن‌ترین ساختمان در دبی

دژ عظیم الفهیدی کهن‌ترین ساختمان به‌جا‌مانده در شهر دبی است. ساخت این بنا با هدف حفاظت از شهر و مردم دبی در مقابل دزدان و دشمنان در سال ۱۷۸۷ صورت گرفت. این قلعه عظیم و قدیمی تا سال ۱۸۹۶ محل سکونت حاکمان وقت دبی و نیرو‌های نگهبانی بود. دژ نگهبانی الفهیدی در سال ۱۸۹۶ به دادگاه و داد‌ستانی تغییر کاربری داد و پس از آن نیز مدتی انبار مهمات بود. در‌نهایت این قلعه پر‌اهمیت و تاریخی در دبی از سال ۱۹۷۱به دستور شیخ راشد بن سعید آل مکتوم که در آن زمان حاکم دبی بود، بازسازی و مرمت شد. بنای بازسازی‌شده در آن زمان به موزه ملی تبدیل شد تا تاریخ و میراث دبی را برای همگان به نمایش بگذارد. این موزه هم‌اکنون نیز از مهم‌ترین موزه‌های ملی کشور امارات است و سالانه از هزاران بازدید‌کننده میزبانی می‌کند.

بهترین زمان بازدید از موزه | تجربه‌ای بهتر و پر‌بار‌تر

تصویری از موزه الفهمیدی دبی

بازدید از موزه واقع در دژ باستانی الفهیدی در تمام ایام سال به‌راحتی امکان‌ پذیر است. دیدار از این موزه در ساعات خلوت روز (صبح‌ها و ظهر‌ها) به دلیل کمتر بودن ازدحام جمعیت، تجربه بهتر و خالص‌تری به شما می‌دهد. شما با بازدید از موزه در ساعات خلوت روز، این فرصت را دارید که با دقت و آرامش، جای‌جای این موزه را کشف و مشاهده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه دبی | آشنایی عمیق‌تر با میراث این شهر 

  • منطقه البسکتیها: منطقه البسکتیها را می‌توان قدیمی‌ترین منطقه مسکونی در دبی دانست که ارزش تاریخی آن بسیار است. بازدید از این منطقه دیدگاهی جالب و جدید راجع‌به فرهنگ و تاریخ دبی به شما می‌بخشد. فاصله آن تا موزه ۲۸۶ متر است.
  • موزه سکه: موزه سکه یکی دیگر از جاهای دیدنی دبی است که در بنایی قدیمی از جنس سنگ، چوب صندل، مرجان، برگ و شاخه‌های درختان نخل و… قرار دارد. در این موزه امکان بازدید از انواع سکه‌های رایج در دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد. فاصله این دو موزه از هم ۲۹۳ متر است.
  • موزه شعر العقیلی: موزه شعر العقیلی در‌واقع خانه‌ای است که شاعر بنام و برجسته‌ دبی در قرن ۱۹ در آن زندگی می‌کرد. این موزه زیبا‌ترین خانه سنتی با معماری قدیمی در دبی را برای گردشگران به نمایش گذاشته است. فاصله این مکان نیز تا موزه دبی ۴۷۲ متر است.

مسیر دسترسی به قلعه الفهیدی دبی |‌ راحت‌تر از تصور شما

دسترسی به این دژ تاریخی با استفاده از ماشین شخصی، تاکسی، اتوبوس‌های شهری و مترو امکان‌پذیر است. اگر از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، فقط کافی است که از نقشه‌های آنلاین کمک گرفته تا بتوانید از نقاط مختلف شهر، به منطقه السوق‌الکبیر بروید. برای استفاده از تاکسی نیز کافی است آدرس ذکر‌شده در بخش اطلاعات این مطلب را به راننده نشان دهید. در‌نهایت اگر از اتوبوس یا مترو استفاده می‌کنید، باید سوار خطی شوید که از ایستگاه الغَبيبَتُن یا فهیدی گذر می‌کند. پس‌ از آن با کمی پیاده‌روی به‌راحتی به مقصد خود می‌رسید.

هزینه بازدیدافراد بزرگسال ۳ درهم و کودکان ۱ درهم
ساعت کاریاز شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۳۰ ، جمعه‌ها و شنبه‌ها از ۱۴:۳۰ تا ۲۰:۳۰
وبسایتubaiculture.gov.ae
شماره تماس0971800033222
آدرسAl Fahidi Fort - Al Fahidi - Dubai - United Arab Emirates

حال که در این مطلب همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان به موزه دبی و قلب تاریخ این شهر مدرن سفر کردید، وقت آن رسیده تا برای ساختن تجربه‌ای نو و دیدگاهی جدید از شهر آسمان خراش‌ها، سفری متفاوت به دبی را با هدف دیدار از جاذبه‌های تاریخی آن آغاز کنید. همچنین اگر می‌خواهید تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفرتان داشته باشید، توصیه می‌کنیم مقاله «راهنمای سفر دبی» را پیش از سفر مطالعه کنید. در‌ نهایت فراموش نکنید که در‌صورت بازدید از این قلعه تاریخی، نظر و تجربیات خود را با ما و مخاطبان علاقه‌مند ما به اشتراک بگذارید.

این موزه در قلعه‌ای تاریخی به نام الفهیدی قرار داشته که در محله السوق الکبیر واقع در جنوب خور دبی بنا شده است.

بله. بازدید از موزه ملی دبی برای عموم آزاد است.

بازدید از موزه شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۳۰ و جمعه‌ها و شنبه‌ها از ۱۴:۳۰ تا ۲۰:۳۰ امکان‌پذیر است.

این قلعه باستانی در سال ۱۷۸۷ بنا شده است و نزدیک به ۳۰۰ سال قدمت دارد.

هزینه بازدید از موزه برای افراد بزرگسال ۳ درهم و کودکان ۱ درهم است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.