جاهای دیدنی بابل | سفری با عطر خوش بهارنارنج

0

امروز می‌خواهیم به شمال ایران برویم. قصدمان هم این است که به جاهای دیدنی بابل سری بزنیم. بابل شهری در استان مازندران است که نسبت به وسعتی که دارد جاذبه‌هایش متنوع است. به همین علت ما این مقصد را انتخاب کردیم که بتوانیم از زمان بهترین استفاده را بکنیم. شما هم همراه ما تا بابل بیایید تا بیشتر خوش بگذرد.

بابل کجاست

بابل کجاست

حتما در راهنمای سفر بابل خوانده‌اید که این شهر از شهرهای کهن‌سال استان مازندران است. این شهر بعد از ساری بیشترین جمعیت را در استان دارد. شهر بابل را به داشتن بهارنارنج‌های فوق‌العاده می‌شناسند. این رایحه خوب می‌تواند دلیلی عالی برای شروع سفر باشد. موقعیت جعرافیایی خاص بابل باعث شده تا از قدیم الایام در مرکز توجه باشد. تاریخ می‌گوید که نام این شهر در گذشته مه میترا بوده؛ در صدر اسلام به مامطیر شناخته می‌شده و در زمان قاجار دیار بارفروش نام داشته است. بابل نام امروزی این سرزمین است که به‌معنای سرزمین با آب فراوان است. بهترین فصل برای لذت‌بردن از طبیعت این دیار بهار و اوایل پاییز است. در بهار کل این شهر را عطر و بوی نارنج محاصره کرده است؛ شیرین‌ترین و خوشبوترین محاصره‌ای که می‌توانید تصور کنید. در پاییز جاهای دیدنی بابل هزار رنگ می‌شود که منظره‌ای بسیار باارزش را خلق می‌کنند.

فیلبند

فیلبند نام روستایی ییلاقی است و رؤیایی‌ترین جایی که در ایام نوروز می‌توانید انتخاب کنید. این روستا در دل خود طبیعتی را جا داده است که بیشتر انسان‌ها آرزوی دیدارش را دارند. محال است تصاویر این طبیعت را کسی ببیند و دلش تجربه‌اش را نخواهد. ابرها هستند که فیلبند را خاص کرده‌اند. در نیمی از سال روستای فیلبند در محاصره ابرهاست.

برای دیدن این منظره زیبا باید از کوه بالا بروید. در پایین کوه هم می‌توانید از منظره روستا استفاده کنید؛ اما برای دیدن تمام قشنگی‌های فیلبند باید سختی بالارفتن از کوه را به جان بخرید. جاهای دیدنی بابل ارزشمند هستند؛ اما برای رسیدن به آن‌ها باید بها بپردازید. آیا حاضرید بند کفش‌هایتان را سفت کنید، سربالایی کوه را طی کنید، به نفس‌نفس بیفتید و عرق بریزید؟ هرچه ارتفاع بیشتری را طی کنید، طبیعت غنی‌تر می‌شود. جاده خاکی که باید طی کنید مانند خط راهنما شما را به مقصد می‌رساند.

اطلاعات بازدید از فیلبند

آدرساستان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ⬛️ ۳ از ۵       ☐۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار     ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ⬛️ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش مناسب برای کوه‌نوردی، لباس مناسب کوهنوردی، لباس گرم، آب، خوراکی ضروری، وسیله برای روشن‌کردن آتش
نکته‌های مهمسالمندان و کودکان با احتیاط انتخاب کنند

هفت آبشار

هفت آبشار در میان بابل و سوادکوه قرار دارد. این آبشار جذاب در واقع مجموع هفت آبشار است. هفت دست لباس بردارید که قرار است در هفت آبشار مختلف آب‌تنی کنید. بزرگ‌ترین آبشار این مجموعه 9 متر ارتفاع دارد. ریزش آب آبشار دل سنگ را سوراخ کرده است. در این حوضچه‌های بزرگ می‌توانید تنتان را به آب بزنید و خستگی سفر را به مهربانی آب بسپارید. کمی مهارت لازم است که بتوانید روی آب بمانید و از ملودی آبشار لذت ببرید و با چشمانتان حرکت ابرها را دنبال کنید. این‌ها مجموعه‌ای بزرگ از لذت‌های کوچک دنیا هستند.

همین خرده لذت‌ها هستند که باعث لبخند گردشگران می‌شوند. اطراف آبشار طبیعت نابی دارد. از این ناب‌بودن می‌توان به این گزینه‌ها اشاره کرد: خزه‌های ظریفی که با ناز همراه باد می‌رقصند، سبزه‌هایی نرم که از رطوبت آبشار شکل گرفته‌اند و درختانی قطور که سایه‌شان را بر سر گردشگران کشیده‌اند. اکثر جاهای دیدنی بابل پیاده‌روی دارند؛ هفت‌ آبشار هم همین طور. برای رسیدن به این آبشارها باید تقریباً دو ساعت پیاده‌روی کنید. باور کنید که طبیعت بابل ارزشش را دارد.

اطلاعات بازدید از هفت آبشار بابل

آدرساستان مازندران، شهرستان بابل، بخش بابلکنار، روستای تیرکن
میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ⬛️  ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️  همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️  بهار     ⬛️  تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️  فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ⬛️  فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمکفش مناسب برای پیاده‌روی، لباس اضافه، خوراکی، لوازم روشن‌کردن آتش

سد شیاده

روستای شیاده هم در بندپی قرار دارد. سد شیاده روی یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های مازندران احداث شده؛ به همین علت حجم آب ذخیره‌شده پشت آن زیاد است. کافی است نگاهی به تصاویر این سد بیندازید تا عمق تفاوت این سد با دیگر سدها را پیدا کنید. شیاده طبیعتی حیران‌کننده دارد. این طبیعت از دید گردشگران پنهان نمانده و سالیانه افراد بسیاری خودشان را به این جاذبه بابلی می‌رسانند. تخمین‌زده شده که در روزهای تعطیل، چیزی حدود دو هزار نفر عازم شیاده شده‌اند. بااین توصیح، اگر با شلوغی میانه خوبی ندارید، بهتر است در ایام عید راهی شیاده نشوید که اشکتان در می‌آید. به جای شیاده می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی بابل بازدید کنید؛ اما حتماً بازدید از شیاده را در برنامه سفر خود قرار دهید. آدرسش را هم برایتان می‌گذاریم تا در اولین فرصت سری به آن بزنید.

اطلاعات بازدید از سد شیاده بابل

آدرساستان مازندران، 32 کیلومتری جنوب غربی بابل، بخش بندپی غربی، روستای شیاده، بر روی رودخانه چلیم
میزان سختی سفر ⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای ⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر ⬛️ بهار     ⬛️تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی ⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده ⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازملوازم ماهیگیری

پارک جنگلی بزچفت

بِزچفت از دیگر جاهای دیدنی و جذاب بابل است. پارک بزچفت را به نام پارک جنگلی بابلکنار هم می‌شناسند. این پارک جنگلی برای گردش با خانواده ساخته شد. فضای پارک به اندازه‌ای دل‌نشین است که گذر زمان را احساس نمی‌کنید. فاصله این پارک تا بابل کم است و می‌توانید برای استراحت حین سفر از آن استفاده کنید. قسمتی از بزچفت منطقه حفاظت‌شده است که می‌توانید در آن حیوانات و گیاهان خاص را ببینید و از آن لذت ببرید.

البته این جاذبه یک داستان غم‌انگیز دارد و آن اینکه برخی چنان به شکار حیوانات و بریدن درختان و نابودی گیاهان دست زده‌اند که تا چند سال آینده خبری از این گونه‌ها در زمین نیست! ایت در حالی است که قدمت بسیاری از این گیاهان به میلیون‌ها سال قبل یعنی زمان دایناسورها برمی‌گردد. به علت قدمت این گیاهان به آن‌ها فسیل زنده یا موزه طبیعی گفته می‌شود. در این پارک چشمه و آبشارکی وجود دارد که باعث زیباترشدن پارک شده‌اند.

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی بزچفت

آدرساستان مازندران، 22 کیلومتری شرق بابل، پارک جنگلی بابلکنار
میزان سختی سفر⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار    ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ⬛️ سوپرمارکت  ⬛️ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه  ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

آبشار درازکش

زیبایی‌های بندپی که یکی و دوتا نیستند؛ آبشار درازکش از دیگر جذابیت‌های بندپی شرقی است. بندپی هم از جاهای دیدنی بابل است و بابل را هم قبلاً معرفی کرده‌ایم. درازکش آبشاری همیشگی است؛ پس در هر فصلی که اراده کنید می‌توانید خودتان را به آن برسانید. در فصل بهار میزان آب این آبشار به بیشترین حد می‌رسد. ارتفاع این آبشار به 7 متر می‌رسد. در اطرافش هم حوضچه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها شنا کنید. شناکردن در طبیعت و آبشار صد پله از شناکردن در استخر جلوتر است. البته قبل از رسیدن به آبشار باید کمی پیاده‌روی کنید.

اطلاعات بازدید از آبشار درازکش

آدرساستان مازندران، شهرستان بابل، روستای درازکش
میزان سختی سفر⬛️ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار    ⬛️ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازملباس اضافه، کفش مناسب پیاده‌روی

موزه بابل

موزه بابل تنها موزه مردم‌شناسی استان مازندران است. جاهای دیدنی بابل فقط موزه را کم داشتند تا به بهترین لیست ممکن تبدیل شوند. موزه بابل از سالیان پیش فعالیتش را شروع کرد. مردم بابل این موزه را با نام گنجینه می‌شناسند؛ چراکه آثار این موزه بسیار نفیس است و بعضی از آثارش به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود. اگر این آثار گنج نیستند، پس چه نام دارند؟ رد فعالیت موزه به سال 1307 می‌رسد؛ اما فعالیت رسمی موزه از سال 1375 ثبت شده است. هدف از ساخت این موزه نشان‌دادن تاریخ کهن ایرانی و فرهنگ غنی مازندرانی بود. امیدواریم بازدید از این موزه را در دستور کارتان قرار دهید.

آدرس:‌ استان مازندران، شهرستان بابل، خیابان مدرس، چهار راه گنجینه، سمت چپ خیابان

کاخ سلطنتی بابل

از طبیعت شگفت‌انگیز بابل که بگذریم، می‌رسیم به جذابیت‌های تاریخی این شهر. کاخ سلطنتی بابل تنها جاذبه تاج‌به‌سر بابل است. این کاخ مربوط به دوران پهلوی است و در محوطه دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار گرفته است؛ یعنی برای بازدید از آن باید به دانشگاه بروید.

خلاصه که کارتان سخت است. گذشته از شوخی بازدید از کاخ‌های سلطنتی خالی از لطف نیست. برخلاف دیگر کاخ‌های پهلوی که زرق و برق بسیار دارند، این کاخ نسبتاً ساده‌زیست است. جواهرات خاصی در ساخت کاخ استفاده نشده است؛ اما گچبری‌های خیره‌کننده آن چیزی کم از جواهر ندارد. این کاخ در سال 1352 به ثبت ملی رسید.

آدرس:‌ استان مازندران، شهرستان بابل، میدان شهید کشوری، بیمارستان آیت‌اللّه روحانی

پل محمدحسن خان

پل محمدحسن خان یکی از جاهای دیدنی بسیار کهن بابل است. گفتیم که در زمان قاجار هم بابل اهمیت زیادی از نظر تجاری داشت. در کنار این‌ها شاهان قاجار دلایل دیگری هم برای علاقه به بابل داشتند. پل محمدحسن خان در اوایل حکومت زندیه ساخته شده است. جد آقا محمد خان قاجار یعنی محمدحسن خان، زندها را در بابل شکست داد و به پاس پیروزی دستور ساخت این پل را داد. این پل برای نشان‌دادن احترام شاهان قاجار به مردم بابل ساخته شد. ارزش تاریخی این پل زیاد است به همین علت مردم بابل با جان و دل از این سازه مراقبت می‌کنند. از چندین سال پیش هم عبور خودرو از روی این پل ممنوع شد تا کمترین آسیبی به پل وارد نشود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل

حرف آخر

به رسم همیشه پایانمان را با تشکر از حضور گرمتان شروع می‌کنیم. ممنونیم که تا اینجای راهنمای جاهای دیدنی بابل همراه ما بودید و به امید دیدار دوباره شما در ره بال آسمان. چند نکته‌ای که حتماً رعایت می‌کنید را تکرار می‌کنیم: همراه داشتن کیسه زباله و جمع‌آوری زباله و انداختن کیسه داخل سطل و از همه مهم‌تر خاموش‌کردن کامل آتش. این دو نکته می‌تواند طبیعتی را نجات دهد یا نابود کند. اگر سؤالی هست یا نکته‌ای را فراموش کردیم در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا با هم گپ‌وگفتی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.