سد شیاده بابل | آبی خوش‌رنگ در قاب جنگل سبز

2

بابل از شهرهای زیبای مازندران است. در دور و اطراف این شهر شمالی، زیبایی‌های بی‌نظیری وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً می‌دانید که در بخش بندپی غربی بابل زیبایی‌های متعددی وجود دارد. یکی از این زیبایی‌ها هم سد شیاده در روستایی به همین نام در بخش بندپی است. روستای بندی پی از مرتفع‌ترین نقاط مازندران است. دیدن جنگل و آب در کنار یکدیگر صحنه محبوب همه کسانی است که به قصد گردش، طبیعت‌گردی یا سفر دل به جاده‌ها می‌زنند. پس اجازه بدهید از سد شیاده بابل بیشتر برایتان بگوییم.

سد شیده کجاست؟

بدون شک از مقدمه مقاله متوجه شده‌اید که سد شیاده کجاست. روی نقشه مازندران که نگاه کنید، در بخش بندپی غربی، در کنار روستای شیاده، سد شیاده را می‌بینید.

زیبایی‌های سد شیاده بابل

تابستان‌ها یا روزهای تعطیلِ عید نوروز در حوالی سد شیاده غوغایی به پاست. گردشگران فراوانی به این منطقه می‌روند تا از امکانات گردشگری متنوعش استفاده کنند. در اصل فقط صبحت از یک سد ساده نیست. در شیاده چیزهای متنوعی برای بازدید وجود دارد. در اطراف این سد، جنگل‌های انبوهی هستند که با همان ویژگی‌های آشنای جنگل‌های مازندران، طراوت و شادابی را به گردشگران تقدیم می‌کنند.

مگر کسی هست که از بازدید از جنگل خوشش نیاید؟ البته قطعاً کسانی هم وجود دارند که به دلایل مختلف جنگل‌نوردی را نمی‌پسندند. ولی باید بگوییم که جنگل‌های حوالی سد شیاده بابل توان تسخیر قلب‌های همه را دارند. هم‌جواری سد و سبزی جنگل شیاده چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت.

امکانات اطراف سد

در سد شیاده امکانات تفریحی خوبی وجود دارد؛ مثلاً می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی در جنگل به ماهی‌گیری یا قایق‌رانی هم مشغول شوید. در نزدیکی سد، یکی از آثار ملی هم انتظارتان را می‌کشد. سقانفار شیاده آلونکی است که در زمان قاجار ساخته شده و قدمت نسبتاً طولانی دارد.

در گذشته‌ها از این مکان برای نوحه‌خوانی و برگزاری مراسم عزا استفاده می‌شده است. محرم‌ها و صفرها در سقانفار سینه‌زنی و تشریفات مختلف عزاداری امام‌ حسین(ع) را برگزار می‌کرده‌اند. روستای شیاده زیبا و سبز است و در مسیر رسیدن به سَد، صحنه‌های زیبایی از طبیعت و روستایی قدیمی را به شما تقدیم می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف روستای شیاده بابل

بابل دیدنی‌های متنوعی دارد. علاوه بر سد شیاده می‌توانید به جاهای دیدنی بابل در مکان‌های زیر هم بروید:

بهترین زمان سفر به سد شیاده

بهترین زمان سفر به سد شیاده مانند بسیاری دیگر از نقاط شمال ایران، بهار و تابستان است. البته تابستان‌ها هوا کمی گرم‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید از شرجی و گرمی هوا دور شوید، باید سفر تابستانی خود را به اواخر این فصل موکول کنید. اوایل پاییز هم که هوا هنوز سرد نشده، بابل‌گردی و رفتن به جاهای دیدنی استان مازندران لذت‌بخش خواهد بود.

اقامت در شیاده

روستای شیاده حدود ۹۰۰ نفر جمعیت دارد. در شمال شیاده روستای کامی‌کلا قرار دارد و از سمت شرق و غرب به‌ترتیب با روستاهای دیوا و وسطی‌کلا همسایه است. برای اجاره ویلا در شیاده یا اقامت در این روستا یا کمپینگ و چادرزدن هم گزینه‌هایی در دسترستان قرار دارد که با ورود به روستا متوجه چندوچون آن خواهید شد.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسمازندران، ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل، بخش بندپی غربی، روستای شیاده، بر روی رودخانه چلیم

ما در ره بال آسمان به شما توصیه می‌کنیم که اگر به سفرکردن علاقه دارید و همیشه با پیداکردن چندروز خالی در تقویم، راهی شمال می‌شوید، به‌جای مقاصد تکراری، سعی کنید که نقاطی از شمال را ببینید که معمولاً کمتر به آن‌ها سر زده می‌شود. در ایران‌گردی خلاقیت داشته باشید. ایران پر از سدها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دیدنی‌هایی است که با کمی برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید همه آن‌ها را ببینید و لذت ببرید. تاکنون راهی بابل شده‌اید؟ از دیدنی‌های بابل چه مکان‌هایی در خاطرتان مانده‌اند؟ دوست دارید که سری هم به سد شیاده بابل بزنید؟

مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای شیاده

شیاده در دهستان خشک‌رویی در بخش بندپی غربی در ۳۵ کیلومتری بابل قرار دارد.

ماهیگیری، قایق‌سواری، جنگل‌نوردی، روستاگردی، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی هم در حوالی سد موجود است.

4/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. فصیحی می گوید

    ورودی میگیرید حداقل به سرویس بهداشتی رسیدگی کنید
    آب به اندازه شیر سماور داره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز

      ممنونیم که تجربه‌تون رو با مخاطب‌های ما درمیون گذاشتید. این موضوع رو باید به خود مسئولان اونجا بگید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.