جاهای دیدنی اطراف بجنورد | جاذبه‌ای برای همه سال

0

بجنورد از مهم‌ترین شهرهای خراسان شمالی است که اغلب آن را با بیرجند اشتباه می‌گیرند؛ اما خوب است بدانید این دو شهر تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. اطراف بجنورد به‌خاطر نزدیکی به بخش‌های شمالی کشور، طبیعتی تماشایی دارد. البته تا آنجا که رفتید، بازدید از آثار تاریخی را هم در برنامه‌هایتان بگذارید. خوب است جاهای دیدنی اطراف بجنورد را بشناسید و در مسیر رفتن به مشهد به آن‌ها سری بزنید.

فهرست مطالب

جاذبه های گردشگری طبیعی اطراف بجنورد

آبشار حمید بجنورد | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

آبشار حمید از جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد

در ۷کیلومتری شهر بجنورد می‌توانید از آبشار زیبایی به اسم آبشار حمید دیدن کنید. این آبشار از جاذبه‌های طبیعی روستای حمید است و از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد. این آبشار بعد از پشت‌سرگذاشتن مسیری طولانی به بلندی‌های حمید می‌رسد. بلندای این آبشار 25 متر است و از بالای دو ستون سنگی به پایین سرازیر می‌شود. در وصف زلال‌بودن آب این آبشار، همین بس که سنگ‌ها و صخره‌های کف رودخانه کاملاً پیداست. گردشگرها برای رسیدن به این آبشار از دره‌ای صخره‌ای و پیچ‌درپیچ‌ می‌گذرند. رود حمید میان این دره جاری است. زمانی که از کنار آن بگذرید، می‌توانید به نوای آرامش‌بخش طبیعت گوش کنید و از آن لذت ببرید. بعد از تماشای آبشار به رستوران های بجنورد سری بزنید و دلی از عزا دربیاورید.

آدرس: استان خراسان شمالی، ۷کیلومتری شرق بجنورد، نزدیکی روستای حمید.

آبشار بیار، از بهترین جاذبه های گردشگری اطرف بجنورد

روستاهای نزدیک به بجنورد از بهترین مقاصد برای گشت‌وگذار و تفریح است. با خرید بلیط هواپیما بجنورد به این شهر بروید و خودتان را به روستاها برسانید. آبشارهای زیادی در این روستاها جریان دارند که از بهترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد هستند. آبشار بیار در 52کیلومتری شهر بجنورد از دامنه کوهی سرازیر می‌شود. بلندی این آبشار به 15 متر می‌رسد. زمانی که جریان آب از بالای صخره‌ها به پایین می‌ریزد، چشم‌انداز زیبایی را در این منطقه به وجود می‌آورد. هوای کنار آبشار هم مطبوع‌ است. به‌ویژه اگر در تابستان تا پای آن بروید، نسیم خنکی را احساس می‌کنید. درخت‌های سرسبز اطراف آبشار بیار را پوشانده‌اند. بی‌تردید زیر سایه درخت‌ها مکانی مناسب برای پیک‌نیک پیدا می‌کنید.

آدرس: استان خراسان شمالی، یک‌کیلومتری جنوب آشخانه، 52کیلومتری غرب بجنورد، روستای بیار.

روستای گردشگری پاقلعه، چشم‌اندازی رویایی

روستای گردشگری پاقلعه از جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد

پاقلعه از روستاهای ییلاقی بجنورد است. این روستا در بالاترین بخش کوه شکل گرفته است و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز دارد. برای رفتن به این روستا باید تا دهستان آلاداغ بروید و بعد مسیر تا روستا ادامه بدهید. در مسیر رسیدن به روستا، مناظر چشم‌نوازی هست که همه را متعجب می‌کند. در هر بخش از روستا که بایستید، پرسپکتیوی از کوه‌ها را می‌بینید که زنجیروار به همدیگر متصل هستند. گردش در باغ‌های اطراف پاقلعه هم لذت خاص خودش را دارد. یادتان نرود این روستا برای تفریح در روزهای گرم تابستان انتخاب خوبی می‌شود.

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، دهستان آلاداغ، روستای پاقلعه.

باغ دره بجنورد | طبیعتی شگفت‌انگیز

باغ دره از جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد

در مسیر رسیدن به بجنورد، تابلوی آشخانه را که دیدید، توقفی کنید و به‌سمت مسیر فرعی بپیچید. کمی که جلوتر بروید، طبیعتی بی‌نظیر در مقابل چشم‌هایتان می‌بینید. نمی‌شود زیبایی باغ دره بجنورد را با کلمه‌ها وصف کرد. درخت‌ها و دشت‌های این منطقه طیفی گسترده از رنگ‌های سبز را نشانتان می‌دهند. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در باغ دره زیاد است. خیلی از گردشگرها و بومی‌ها در روزهای تعطیل و آخر هفته برای تفریح به این دره می‌روند. در فصل بهار زیبایی این منطقه به اوجش می‌رسد.

آدرس: استان خراسان شمالی، 10کیلومتری جاده بجنورد_آشخانه، راه فرعی سمت چپ.

غار سوله قواق | از عجیب‌ترین غارهای ایران

اگر به‌دنبال ماجراجویی در طبیعت هستید، به غار سوله قواق در شمال شرق ایران سری بزنید. غار سوله قواق از جاهای دیدنی اطراف بجنورد است که معمولاً غارنوردها و ورزشکارها برای بازدید از آن مشتاق هستند. سفر به این غار با گذشتن از مسیری تماشایی شروع می‌شود. آبشار بلندی از کنار دهانه غار به‌سمت پایین کوه جریان دارد و زیبایی این منظره را دوچندان می‌کند. همین ویژگی‌ها برای بازدید از این غار شگفت‌انگیز کافی است. کشف زیبایی‌های داخل غار هم بر عهده شما باشد.

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، نزدیک به روستای اسپاخو.

دریاچه سد شیرین دره | از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد

دریاچه سد شیرین دره از جاهای دیدنی اطراف بجنورد

از من می‌شنوید کوله‌بار سفر را بردارید و راه بیفتید. می‌خواهیم به مقصدی در 65کیلومتری شمال غرب بجنورد برویم. در سال 1384 سد بزرگی را در مسیر شاخه‌ای از رودخانه اترک ساخته‌اند. دریاچه سد شیرین دره یکی از جاهای دیدنی اطراف بجنورد است و آب آشامیدنی این منطقه را تأمین می‌کند. می‌توانید ساعت‌ها در ساحل سد بنشینید و به منظره تماشی دریاچه نگاه کند. البته ماهیگیری و قایق‌رانی هم از تفریح‌های دل‌چسب در این دریاچه است.

آدرس: استان خراسان شمالی، 65کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان.

سرچشمه شوقان، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

سرچشمه شوقان از جاهای دیدنی اطراف بجنورد

هرکدام از روستاهای اطراف بجنورد جاذبه‌ای برجسته دارند. اگر گذرتان به شوقان افتاد، به سرچشمه روستا بروید و از آن بازدید کنید. آب این چشمه از شکاف‌های روی صخره به بیرون می‌ریزد. این چشمه هم آب شرب روستا را تأمین می‌کند، هم باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند. اگر پای حرف روستایی‌ها بنشینید، داستان‌هایی درباره این چشمه می‌گویند که شنیدن دارد. برای رفتن به شوقان کافی است سری به سایت ره بال آسمان بزنید. بلیط اتوبوس بجنورد را بخرید و بعد خودتان را به روستا برسانید.

آدرس: استان خراسان شمالی، روستای شوقان، پنج‌کیلومتری شمال غربی میدان امام خمینی (ره).

دره بازخانه | از بهترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

دره بازخانه از جاهای دیدنی اطراف بجنورد

تا رسیدن به شهر بجنورد باید از کنار دره‌‌های تماشایی بگذرید. دره بازخانه یکی از جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد است و طبیعت شگفت‌انگیزی دارد. در این دره چشمه‌های متعددی می‌جوشند. به همین خاطر باغ‌های میوه به‌ویژه گردو در آن رشد کرده‌اند. اگر در اواخر تابستان به این منطقه رفتید، از گردوی اعلا و باکیفیت باغ کمی بچشید. باغدارها با خوش‌رویی کمی از محصول را برای تست به شما می‌دهند. می‌توانید از روستایی‌ها بدون واسطه خرید کنید. این گروها بخشی از سوغات بجنورد هستند. فروشنده‌های باغ قیمت کمتری نسبت به  فروشنده‌های بازار به شما پیشنهاد می‌دهند و سود می‌کنید. این دره فاصله کمی با روستای صوفیان دارد و در جنوب شرق بجنورد است.

آدرس: استان خراسان شمالی، جنوب شرقی بجنورد، حوالی روستای صوفیان.

بند خاکی عبدل آباد | از بهترین جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد

بند خاکی عبدل آباد از جاهای دیدنی اطراف بجنورد

بند خاکی عبدل آباد یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است. کوه‌ها و تپه‌ها، اطراف این سد را احاطه کرده‌اند. چندین رود مختلف به سد عبدل آباد می‌ریزد و آب لازم برای کشاورزی و مصارف روستایی‌ها را تأمین می‌کند. در همان نزدیکی گونه‌هایی از ماهی‌های گرم‌آبی را با آب این سد پرورش می‌دهند. کنار سد عبدل آباد فضای خوبی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه هست. پیاده‌روی و عکاسی از چشم‌ا‌نداز سد را هم فراموش نکنید.

آدرس: استان خراسان شمالی، حصار گرمخان، روستای عبدل آباد.

رشته‌ کوه کپه داغ | صخره‌ای خوفناک در شمال بجنورد

رشته‌ کوه کپه داغ از جاهای دیدنی اطراف بجنورد

رشته کوه‌ کپه داغ حاشیه استان خراسان شمالی را پوشانده‌ است و تا ترکمنستان ادامه دارد. کپه داغ به معنی کوه‌های بسیار است. این کوه‌ها و صخره‌ها در سمت شمال رودخانه گرگان و اترک قرار گرفته‌اند. در همسایگی غرب این کوه‌ها، دریای خزر است. این رشته کوه از سمت شرق هم به بلندی‌های هزارمسجد می‌رسد. در کوه‌های کپه داغ هیچ نشانه‌ای از گونه‌های گیاهی و جانوری وجود ندارد. دره‌ها و صخره‌های بلند این کوه، خوفناک هستند. به همین خاطر بهتر است به دامنه‌‌های آن نزدیک نشوید.

آدرس: استان خراسان شمالی، شمال بجنورد.

منطقه حفاظت شده قرخود | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

قرخود نمونه‌ای از پارک‌های ملی است که گونه‌های مختلفی از جانوران در آن زندگی می‌کنند. این منطقه وسعتی به‌اندازه 43هزار هکتار دارد. بخش عمده‌ای از این منطقه در دامنه‌های رشته کوه تکلان است و به‌شکل ویژه از آن محافظت می‌کنند. بازدید از منطقه حفاظت‌شده قرخود، قوانین خودش را دارد. برای بازدید باید از اداره محیط زیست منطقه مجوز بگیرید.

آدرس: استان خراسان شمالی، غرب بجنورد، مجاور پارک ملی گلستان.

چشمه‌های آبگرم اطراف بجنورد

آبگرم گرمه‌ جو | از شگفت‌انگیزترین جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد

بعد از پشت‌سرگذاشتن جاده گلستان، در حدفاصل بین روستاهای بدرانلو و قراجه آبگرمی طبیعی توجهتان را جلب می‌کند. آبگرم گرمه جو از جاهای دیدنی اطراف بجنورد است. این آبگرم علاوه بر خواص درمانی‌اش، چشم‌اندازی دل‌نشین دارد. به‌خاطر وجود رطوبت تخته‌سنگ‌های کنار آبگرم پوشیده از سرخس هستند. اگر دستی به آب بزنید، دمای ملایمی را احساس می‌کنید. دمای این چشمه در تمام سال به 45 درجه می‌رسد. اگر به بیماریی پوستی دچار هستید، با آب چشمه آن محل را بشورید. وجود گوگرد در این آب به درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.

آدرس: استان خراسان شمالی، کیلومتر یک جاده قراجه.

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر | از بهترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر از جاهای دیدنی اطراف بجنورد

هرساله گردشگرهای زیادی از چشمه‌های آبگرمی دیدن می‌کنند که در اطراف بجنورد جاری هستند. چشمه آبگرم ایوب پیغمبر یکی از این چشمه‌هاست و خواص درمانی زیادی دارد. روستای ایوب پیغمبر به‌خاطر وجود این چشمه و دیگر جاذبه‌های گردشگری‌اش، جزء روستاهای توریستی است. تا نزدیک چشمه که بروید، می‌توانید در استخر کنار آن آبتنی کنید. دمای آب حدود 47 درجه است و گرمای متعادلی دارد. کنار چشمه آبگرم ایوب پیغمبر به‌خوبی بوی گوگرد را احساس می‌کنید. وجود گوگرد در آب چشمه، باعث بهبودی بیماری‌های پوستی می‌شود و در کم‌کردن دردهای استخوانی تأثیر می‌گذارد. کنار استخر چشمه، بقعه امامزاده روستا هست. خوب است به آن هم سری بزنید.

آدرس: استان خراسان شمالی، 95کیلومتری شمال شرقی بجنورد، گرمخان، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر.

چشمه آب معدنی مهمانک، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی بجنورد

بعد از گشت‌وگذار در شهر و مراکز خرید بجنورد، وقت آن است که به جاذبه های دیدنی اطراف هم سری بزنید. چشمه آبگرم مهمانک، از جاهای دیدنی اطراف بجنورد است. آب چشمه از بخش‌های مختلف کوه جاری است. جنس تخته‌سنگی که آب از دل شکاف‌هایش به بیرون می‌ریزد، آهکی است. این آهک در آب چشمه حل می‌شود و خواص درمانی آن را افزایش می‌دهد. از زلالی آب معدنی مهمانک هر چه بگویم، کم گفته‌ام. به‌راحتی می‌توانید ماهی‌های کوچک را زیر آن ببینید که بازیگوشانه به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.

آدرس: استان خراسان شمالی، شش‌کیلومتری جنوب غربی آشخانه، روستای مهمانک.

بناهای تاریخی اطراف بجنورد

آتشکده اسپاخو | از جذاب‌ترین بناهای تاریخی اطراف بجنورد

آتشکده اسپاخو از بناهای تاریخی اطراف بجنورد

اگر به بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارید، به روستای اسپاخو سری بزنید. در این روستای بنایی قدیمی هست که آن را به آتشکده اسپاخو می‌شناسند. این آتشکده یکی از معروف‌ترین آتشکده های ایران است که در فهرست جاهای دیدنی اطراف بجنورد قرار دارد؛ البته محلی‌ها باور دارند که این بنا در گذشته کلیسا بود؛ اما در سقف گنبدی بنا می‌شود حفره‌هایی را دید که دود از آن‌ها خارج می‌شد. قدمت این سازه به دوره ساسانیان می‌رسد. در آن زمان بخشی از مردم که پیرو دین زرتشت بودند، این آتشکده را ساخته‌اند.

آدرس: استان خراسان شمالی، 100کیلومتری غرب شهر بجنورد، روستای اسپاخو.

آب انبار بلقیس | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

آب انبار بلقیس از بناهای تاریخی اطراف بجنورد

آب و ذخیره‌سازی آن در زمان‌های گذشته از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم بود. آب‌انبار بلقیس یکی از بناهایی است که میزان اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. در حال حاضر این آب‌انبار یکی از بناهای تاریخی اطراف بجنورد است. این سازه را در عمق پنج‌متری زمین ساخته‌اند. فضای استوانه‌ای آن قطری به‌اندازه 4.25 متر دارد؛ البته در طی این سال‌ها سقف گنبدی سازه از بین رفته است.

آدرس: استان خراسان شمالی، شهر تاریخی بلقیس اسفراین، ضلع جنوبی شارستان.

زیارتگاه حضرت ایوب | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

آرامگاه حضرت ایوب یکی از بناهای تاریخی اطراف بجنورد و از امکان مذهبی این منطقه است. قدمت این زیارتگاه به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد؛ البته بنای آن را بارها مرمت کرده‌اند. در گذشته جهت قبر حضرت ایوب به‌سمت کعبه نبود. به همین خاطر در سال 1334 جهت آن را تغییر دادند. در نزدیکی آرامگاه حضرت ایوب، آبگرمی معدنی جریان دارد. خیلی از گردشگرها بعد از شنا در استخر آبگرم، از این آرامگاه دیدن می‌کنند.

آدرس: استان خراسان شمالی، 95کیلومتری شمال شرقی بجنورد، گرمخان، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر.

امامزاده سلطان سید عباس | از مهم‌ترین اماکن مذهبی اطراف بجنورد

امامزاده سلطان سید عباس از فرزندهای امام موسی کاظم (ع) است. برای زیارت این امامزاده باید به دامنه تپه‌های ماهور بروید. پلان زیارتگاه به‌شکل چهارگوش است و در هر چهارطرفش یک در ورودی گذاشته‌اند. در ابتدا این امامزاده فقط دو شبستان داشت. در سال‌های بعد دو ایوان به این مجموعه اضافه کردند.

آدرس: استان خراسان شمالی، جنوب بجنورد.

کوشک علی آباد | نمونه‌ای تماشایی از باغ‌های ایرانی

بناهای به‌جامانده بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ هر شهر و روستا را مشخص می‌کنند. کوشک علی آباد یکی از بناهای تاریخی اطراف بجنورد است. زمانی که سردار مفخم حاکم بجنورد بود، دستور ساخت این بنا را داد. او به همراه دیگر حاکم‌ها به این باغ می‌رفت و در آن استراحت می‌کرد. این مجموعه در گذشته یکی از باغ‌های ایرانی خراسان شمالی بود. از کادربندی‌ها و رسم‌بندی‌های منظمی در تزیین و ساخت این بنا استفاده کرده بودند. در طبقه همکف ردی از حوض‌خانه به جا مانده است که سقفی گنبدی دارد.

آدرس: استان خراسان شمالی، سه‌کیلومتری شمال شرقی بجنورد، روستای علی آباد.

قبرستان باغلق | از مرموزترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

قبرستان باغلق از بناهای تاریخی اطراف بجنورد

بی‌تردید قبرستان باغلق از عجیب‌ترین جاهای دیدنی بجنورد است. این قبرستان بیشتر از هزاران سال قدمت دارد. موقعیت قبرستان باغلق روی تپه‌ای در منطقه جرگلان است. مردم این منطقه از ترکمن‌های خراسان هستند. در این قبرستان خبری از سنگ قبر نیست؛ اما روستایی‌ها با تیرهای چوبی هر مزار را مشخص کرده‌اند. هرکدام از این تیرهای چوبی شکلی عجیب و متفاوت دارند. خوب است بازدید از این مکان هیجان‌انگیز را در برنامه‌هایتان بگذارد.

آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان راز و جرگلان، منطقه جرگلان، روستای باغلق.

کاروانسرای سبزه ‌میدان | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

کاروانسرای سبزه ‌میدان از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بجنورد

در گذشته کاروان‌سراها بخش مهمی از بافت شهرها بودند. این بناها علاوه بر اتاق‌های استراحت، مکانی هم برای نگهداری حیوان‌ها داشتند. کاروانسرای سبزه میدان یکی از قدیمی‌ترین بناهای بجنورد است. کنار این کاروان‌سرا 34 حجره ساخته‌اند. تا آنجا که بروید، می‌توانید از حمام قدیمی و سنتی شهر هم دیدن کنید. در نزدیک کاروان‌سرا تعدادی از بهترین هتل های بجنورد مشغول به کار هستند. این هتل‌ها به‌خوبی از شما پذیرایی می‌کنند.

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، میدان شهدا.

حالا که با جاهای دیدنی اطراف بجنورد آشنا شده‌اید، بی‌معطلی برای رفتن به این منطقه برنامه‌ریزی کنید؛ البته جاذبه‌های تماشایی بجنورد فقط به این‌ها ختم نمی‌شود. ره بال آسمان هم هم‌سفرتان می‌شود تا خاطره‌ای ماندگار برایتان بسازد. اگر در گذشته تجربه سفر به این شهر را دارید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید. خواندن نوشته‌هایتان ما را دل‌گرم می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.