آتشکده های ایران | لذت تماشای آتشی که از دل تاریخ شعله می‌کشد

4

آتشکده های ایران جلوه‌ای از فرهنگ باستانی و اصیل این مرزو‌بوم را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. دیرینگی بسیاری از این عبادتگاه‌ها به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. شوربختانه باید گفت بسیاری از این آتشکد‌‌ه‌ها در حمله اعراب تخریب شدند. خوشبختانه بعضی از این آتشکده‌ها سالم مانده‌اند و در شرایط خوبی برای گردشگری قرار دارند. گفته می‌شود بعضی از این آتشکده ها حدود ۴ سده قبل از اسلام ساخته شده‌اند. ناگفته پیداست گردشگری در آتشکده‌هایی با چنین سابقه‌ای، تجربه‌ای است که خاطره‌ای ماندگار از آن باقی می‌ماند. گردشگری در این آتشکده‌ها زمانی حسابی خوش می‌گذرد که اطلاعات کاملی درباره آن‌ها داشته باشید. در این مطلب فهرستی پُروپیمان از مهم ترین آتشکده های ایران آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب، گردشگری جانانه‌ای را در بهترین آتشکده های ایران تجربه کنید و با کوله‌باری پر از اطلاعات ارزشمند و خاطره‌ها خوش به دیار خود باز گردید.

فهرست مطالب

آتشکده های روشن ایران

آتشکده های روشن ایران

اجازه دهید قبل از هرچیز، اطلاعات جالبی درباره آتشکده‌ مطرح کنیم. بر خلاف باور رایجی که وجود دارد، آتشکده مکانی برای پرستش آتش نیست. ایرانیان باستان گرمای آتش را به‌عنوان جنبه‌ای از نیروی ایزدی می‌شناختند. زرتشتیان، آتش‌های مختلفی دارند که هر کدام دارای جایگاه ویژه‌ای در این دین است. آتش بهرام، یکی از مهمترین آتش‌هاست که برای مشتعل‌ساختن آن از ۱۶ آتش مختلف کمک گرفته می‌شود. در ابتدا آتشکده‌ها در مکان‌هایی روباز ساخته می‌شد. پس از مدتی ایزدپرستان به این نتیجه رسیدند که آتشکده باید در ساختمان‌های مسقف واقع شود. در وسط آتشکده مکان برای روشن‌نگه‌داشتن آتش اختصاص می‌یافت. به شخصِ محافظِ آتش، هیربد می‌گویند.

برای شما گفتیم بسیاری از آتشکده‌‌ های ایران که در گوشه‌وکنار این سرزمین پراکنده‌‌اند به دلایل مذهبی نابوده شده‌‌‌اند. برخی از این آتشکده‌ها نیز از خشم مادر طبیعت در امان نمانده‌اند. خوشبختانه آتشکده‌هایی را سراغ داریم که از این شرایط جان سالم به در برده‌اند و آتشِ آن‌ها هنوز زبانه می‌کشد. از آنجایی که گردشگری در آتشکده های روشن ایران جذابیت بیشتری دارد، ابتدا به آتشکده‌هایی اشاره می‌کنیم که آتش آن‌ها هنوز شعله‌ می‌کشد.

آتشکده آدریان تهران | یکی از آتشکده های زنده ایران

آتشکده آدریان تهران، یکی از مهم ترین آتشکده های ایران است که در ۱۲۳۹ خورشیدی ساخته شد. در آن انجمن‌های پارسیان هندوستان و زرتشتیان تهران کمک‌های مالی چشمگیری برای ساخت آتشکده آدریان اصفهان انجام دادند. بنای آتشکده آدریان تهران ابتدا با نمایی آجری ساخته شد. با این حال به دنبال محبوبیت این آتشکده در بین زرتشتیان، نمای بیرونی آتشکده آدریان در ۱۳۴۵ با سنگ مرمر تزئین شد. آتشکده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در همسایگی دبیرستان فیروز بهرام قرار دارد. این دبیرستان، یکی از مراکز علمی ایرانِ دوران قاجار و پهلوی بوده و گردشگری در آن خالی از لطف نیست.

آتشکده آدریان تهران از چندین بخش اصلی ساخته شده است. بخش مرکزی این آتشکده را اتاقی چهارگوش تشکیل می‌دهد که دیوارهای با ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر اطراف آن را احاطه کرده است. ظرف مِسی بزرگی در این اتاق قرار دارد. داخل این ظرف آتشی جاودان خودنمایی می‌کند. گردشگران اجازه نزدیک‌شدن به آتش را ندارند و باید از پشت شیشه به تماشای آتشِ آتکشده آدریان بنشینند. سالن نیایش که به آن نمازگاه نیز می‌گویند، آشپزخانه مرکزی و سالن پذیرایی از دیگر بخش‌های آتشکده آدریان به حساب می‌آید.

آتشکده آدریان اصفهان | آتشکده درِ مهر گوهر و مهربان

آتشکده آدریان اصفهان

دو نفر از شهروندان اصفهانی در ۱۳۵۲ خورشیدی با نام‌های رستم مهربان و گوهر بهرام گشتاسب، آتشکده‌‌ای در اصفهان بنا کردند. آتشکده‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم با ترکیبی از اسامی این دو نفر نامگذاری شد. اصفهانی‌ها به این آتشکده، آدریان هم می‌گویند. این آتشکده‌ پس از ساخت، در اختیار انجمن زرتشتیان اصفهان قرار گرفت. اهمیت آتشکده آدریان اصفهان باعث شد تا این بنا در ۱۳۸۳ کاملاً مرمت شود. آتشکده آدریان اصفهان از آن زمان به بعد به عبادتگاهی برای زرتشتیان اصفهان تبدیل شد. جالب است بدانید آدریان، نام یکی از روستاهای اطراف اصفهان است. در همسایگی این روستا کوهی با نام آتشگاه قرار دارد.

آتشکده آدریان اصفهان

در سردرِ وردی آتشکده نمادی از فروهر و جمله معروف پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک خودنمایی می‌کند. ستون‌هایی نیز در ورودیِ آتشکده آدریان وجود دارد. این ستون‌ها نمادی از حیوانی اسطوره‌ای است که تنه شیر دارد و بال عقاب. شبیه این ستون‌ها را در تخت‌جمشید دیده‌ایم. آتشکده آدریان در خیابان نظر شرقی، روبه‌روی تالار اندیشه، کوچه سیچان، کوچه سجادِ شهر اصفهان قرار دارد. جالب است بدانید کوچه سیچان، فاصله کمی با محله مسیحی‌نشین جلفا در اصفهان دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در کنار گردشگری در بهترین آتشکده های ایران، سری به محله جلفا اصفهان بزنید و از کلیساهای معروف اصفهان از جمله موزه کلیسای وانک هم دیدن کنید. راستی تا یادمان نرفته بگوییم که یکی از بهترین بریانی اصفهان هم در همین حوالی شعبه دارد. حیف است به اینجا سر بزنید و بریان را امتحان نکنید.

آدرس: خیابان نظر شرقی، روبه‌روی تالار اندیشه، کوچه سیچان، کوچه سجادِ شهر اصفهان

آتشکده بهرام یزد | آتشکده‌ای با آتش همیشه‌فروزان

آتش، نماد اصلی آتشکده‌ های ایران به حساب می‌آید. آتشِ این آتشکده‌ها هرگز نباید خاموش شود تا با شعله‌‌جاودان در آتشکده‌ها روبه‌رو باشیم. جالب است بدانید آتشِ آتشکده بهرام یزد از دوران ساسانیان برافروخته شده و هنوز هم شعله‌ور است. ساختمان جدید آتشکده زرتشت بهرام در ۱۳‍۱۳ بنا شد. اکنون نزدیک به یک سده از ساخت این آتشکده می‌گذرد. زرتشتیان یزد مراسم مختلف در این آتشکده ایران برگزار می‌کنند. محبوبیت آتشکده زرتشتی بهرام در دل گردشگران، کار را به جایی رساند تا این آتشکده در ۱۳۸۷ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کند.

آتشی که در آتشکده بهرام یزد روشن است، از آتش همیشه فروزان آتشکده فرزنبغ استان فارس شعله‌ور شده است. اکنون آتش مقدسِ این آتکشده در ظرفی بزرگی قرار دارد. چوب درخت‌های بادام و زردآلو،‌ هیزم این آتش را تأمین می‌کند. ساختمان آتشکده بهرام یزد، عمارتی با معماری هندی ایرانی است. آتشکده بهرام یزد جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد و حضور در آن دل گردشگران را جلا می‌دهد.

آتشکده پیر سبز چک چک | آتشکده‌ای خاص و زیبا

آتشکده پیر سبز چکچک از مهم ترین آتشکده های ایران

در ۴۳کیلومتری شهر اردکان، زیارتگاهی با نام زیارتگاه چک چک یزد وجود دارد. بسیاری از زرتشتیان، این آتشکده را یکی از بهترین آتشکده های ایران و جهان می‌دانند. این آتشکده در کوهی بلند خودنمایی می‌کند. قرارگرفتن آتشکده پیر سبز چک چک در این کوه باعث شده تا گشت‌و‌گذار در آن برای گردشگران هم فال باشد و هم تماشا. زرتشتی‌ها بر این باور هستند که در روزگاران بسیار دور، یکی از شاهدخت‌های ساسانی با نام نیک بانو به کوهی که آتشکده در آن قرار دارد پناه می‌برد. این شاهدخت در کوه غایب می‌شود. شاهدخت زیبارویی که از وی صحبت می‌کنیم پس از مدت‌ها به خواب چوپان می‌آید. این شاهدخت از چوپان می‌خواهد تا آتشکده‌ای در این کوه بنا کند. چوپان نیز با ساخت آتشکده پیر سبز چک‌چک، یاد و خاطره‌ شاهدخت را برای همیشه جاودان می‌کند.

انصافاً باید گفت آتشکده چک‌چک، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف یزد، جاذبه‌های گردشگری چشگیری نسبت به دیگر آتشکده های ایران دارد. از دیواره‌های اطراف این آتشکده قطره‌های آب، چک‌چک‌کنان به پایین می‌ریزد. به همین دلیل به آن آتشکده چَکچَک می‌گویند. زرتشتیان در روزهای ۲۴ تا ۲۸ خرداد هر سال، مراسمی باشکوه در آتشکده پیر سبز چکچک برگزار می‌کنند. اگر راهی استان یزد هستید و زیارتگاه چکچک را به‌عنوان آتشکده ایران با جاذبه‌ها گردشگری انتخاب کرده‌اید، اواخر خرداد را به تقویم مسافرتی خود اضافه کنید.

آتشکده آذر گشنسب | یکی از مرموزترین آتشکده های ایران

از آنجایی که رسم داریم همراهان خود را به جاهایی دعوت کنیم که گردشگری در آن‌ها هم فال است و هم تماشا، آتشکده آذر گشنسب را به‌عنوان یکی از بهترین آتشکده های ایران پیشنهاد می‌کنیم. این آتشکده در منطقه تاریخی تخت سلیمان تکاب قرار دارد. آذر گشنسب در مقام آتشکده ایران، یکی از چندین آتشکده در منطقه تخت سلیمان به حساب می‌آید. جالب است بدانید دیرینگی منطقه تاریخی تخت سلیمان به دوران ساسانیان باز می‌گردد. جالب‌تر اینکه در آن دوران طبقه‌های اجتماعی موبدان، کشاورزان و ارتشیان، مهم‌ترین افراد جامعه را تشکیل می‌دادند.

طبقه‌بندی که به آن اشاره کردیم به اندازه‌ای مهم بود که آتشکده‌ای خاص برای هر کدام از این اقشار در تخت سلیمان ساخته شد. آتشکده آذر گشنسب در بین دیگر آتشکده های ایران به ارتشیان اختصاص داشت. این آتکشده در ۴۵کیلومتری شمال شرقی تکاب قرار دارد. داستان جالبی نیز درباره آشتکده گشنسب گفته می‌شود که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

در روایت‌های کهن آمده که کیخسرو، پادشاه جهان‌گشای سلسله ساسانی در حین بازکردن دژ بهمن، دژی که طلسم شده بود، با اهریمن روبه‌رو می‌شود. اهریمن در مصاف با کیخسرو، دنیا را به تاریکی فرو می‌برد. در همین حیص‌وبیص آتشی بر یال اسب کیخسرو فرود می‌آید تا جهان دیگربار روشن شود. کیخسرو به لطف این روشنایی طلسم دژ بهمن را می‌گشاید و بر اهریمن پیروز می‌شود؛ در نتیجه فرمان ساخت آتشکده‌ای با نام گشنسب را صادر می‌کند تا مؤمنان در این آتشکده به شکر الطاف اهورامزدا مشغول شوند.

آتشکده آذر برزین مهر | آتشکده‌ای مخصوص کشاورزان

آتشکده آذر برزین مهر

آتشکده‌ای باستانی در کوه ریوند از ارتفاعات سبزوار در استان خراسان رضوی وجود دارد. این آتشکده آذر برزین مهر نام دارد. آتشکده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، مکانی مخصوص عبادت کشاورزان بود. گردشگرانی که دنبال آتشکده ایران با تاریخچه‌ای کهن می‌‌گردند، بدون شک از گشت‌و‌گذار در آتشکده آذر برزین مهر لذت خواهند برد. این آتشکده در ۱۳۸۰ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. دیرینگی آتشکده آذر برزین مهر به سال‌های قبل از اسلام باز می‌گردد. با این حال به دنبال نفوذ اسلام در ایران، آتشکده آذر برزین مهر تخریب شد. خوشبختانه هنوز قسمت‌هایی از آتشکده آذر برزین مهر باقی مانده تا گردشگری در این ناحیه به تجربه‌ای خاص در گشت‌و‌گذار در بین آتشکده های ایران تبدیل شود.

آتشکده کوسان | یادگار کیوس، پسر قباد ساسانی

آتشکده کوسان

فهرست نمونه‌های متنوع آتشکده های ایران را با آتشکده کوسان بهشهر ادامه می‌دهیم. دیرینگی این آتشکده به دوران ساسانیان باز می‌گردد. آتشکده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در بلندای کوهی در ناحیه جنوب غربی روستای آسیاب‌سر در بهشهر مازندران خودنمایی می‌کند. کوسان، در زبان محلی معنای کوهستان می‌دهد. گفته می‌شود کیوس، پسر بزرگ قباد ساسانی فرمان ساخت آتشکده کوسان را صادر کرد است. آتشکده کوسان در طول سال‌های دراز از خشم مادر طبیعت در امان نمانده است. حفاری‌های اطراف این منطقه نیز آسیب‌های مختلفی به این آتشکده وارد کرده؛ اما کوسان هنوز هم پابرجاست. در اطراف آتشکده کوسان امکانات رفاهی مانند چشمه‌ای سرویس بهداشتی، نانوایی و سوپرمارکت وجود دارد. این شرایط، کوسان را به یکی از آتشکده‌ های ایران با جاذبه‌های گردشگری تاریخی تبدیل کرده است.

آتشکده آتشگاه | جایی که انسان و طبیعت به آن رحم نکرد

امکان ندارد جایی صحبت از آتشکده ایران به میان بیاید و نامی از آتشکده آتشگاه مطرح نشود. این آتشکده در روزگاران دور با نام دژ مهربین شناخته می‌شد. دلیل این نامگذاری را می‌توان مکان قرارگیری آتشگاه دانست که در قلعه ماربین واقع شده است. آتشکده آتشگاه یکی از آتشکده های ایران است که جایگاه ویژه‌ای در بین زرتشتیان دارد. این آتشکده در ارتفاع ۱۰۰متری کوه آتشگاه در ۸کیلومتری غرب اصفهان خودنمایی می‌کند. کوه آتشگاه، منظره‌ای تماشایی به اطراف اصفهان دارد. بر اساس اسناد تاریخی، آتشکده آتشگاه اصفهان در سده ششم پیش از میلاد ساخته شده است.

این آتشکده در سده سوم میلاد به‌عنوان مکانی برای شعله‌ورساختن آتش جاودان انتخاب شد. آتشکده آتشگاه در ۱۳۵۳ مرمت شد. با این حال از آن زمان تاکنون این آتشکده به حال خودش واگذاشته شده و روز‌‌به‌روز فرسوده‌تر می‌شود. آتشکده آتشگاه در قله‌ای مرتفع قرار دارد؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم بهار را برای گشت‌و‌گذار در این قله انتخاب کنید تا از شر گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان باشید و سیاحتی جانانه را در یکی از آتشکده های ایران تجربه کنید.

آتشکده کرکویه | آتشکده‌ای مهجور

آتشکده کرکویه

یکی از مهم ترین آتشکده های ایران در شهرستان هیرمند قرار دارد. این آتشکه با نام کرکویه شناخته می‌شود و ساخت آن به دوران پادشاهی ساسانیان باز می‌گردد. آتشکده کرکویه دو قبه بزرگ دارد که روی آن‌ها نمادی از شاخ گاو نصب شده بود. در زیر این قبه‌ها آتش روشن می‌شد. آتشکده کرکویه در ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. این آتشکده از آن زمان تاکنون به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی سیستان شناخته می‌شود.

آتشکده کرمان | موزه مردم شناسی کرمان!

آتشکده کرمان

آتشکده زرتشتیان کرمان از هر لحاظ به‌عنوان آتشکده ایران با جاذبه‌های تماشایی شناخته می‌شود. دیرینگی این آتشکده و محبوبیت آن باعث شده تا به موزه مردم‌شناسی کرمان تبدیل شود. جالب است بدانید آتشی در این آتشکده روشن است که گفته می‌شود شعله‌‌های آن از معبد ورهرام هندوستان جان گرفته‌اند. آتشکده کرمان در ۱۳۰۳ خورشیدی به فرمان پادشاهان پهلوی ساخته شد. این آتشکده، بنایی آجری دارد که سردر آن واژه‌های معروف اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک خودنمایی می‌کند. آتشکده کرمان جایگاه ویژه‌ای در میان زرتشتیان این ناحیه دارد. محبوبیت این آتشکده باعث شد تا مسئولان گردشگری کرمان در همسایگی این مکان، موزه‌ مردم‌شناسی کرمان را بنا کند. کتیبه‌های کهن، لوازم زندگی مردمان کرمان قدیم، لباس‌های زرتشتیان و عکس‌های قدیمی در این موزه نگهداری می‌شود. آتشکده کرمان از آن دسته آتشکده های ایران به حساب می‌آید که گردشگری در آن هم فال است و هم تماشا.

آتشکده اسپاخو |

اسپاخو، یکی از قدیمی ترین آتشکده های ایران است که در خراسان شمالی قرار دارد. این آتشکده در همسایگی روستایی با نام اسپاخو واقع شده است. آتشکده اسپاخو که به آن کلیسا هم گفته می‌شود، در کیلومتر ۱۱۵ محور بجنورد به سمت جنگل گلستان قرار دارد. آتشکده اسپاخو، عمارتی قدیمی است که دیرینگی آن به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود. با این حال به‌رغم گذشت سال‌ها، بنای این آتشکده در شرایطی مناسب برای گردشگری به سر می‌برد.

از طرف دیگر از آنجایی که بجنورد، یکی از شهرهای خوش‌ آب‌و‌هوای خراسان شمالی است، در کنار گردشگری در آتشکده اسپاخو می‌توانید سری به دیگر جاهای دیدنی این منطقه مانند گردشگاه بابا امان بزنید. آتشکده اسپاخو، محرابی دایره‌ا‌ی شکل دارد. آتشدانی بزرگ در وسط این محراب قرار گرفته است. بالای این محراب را گنبدی آجری پوشانده است. در این گنبد سوراخ‌هایی وجود دارد که احتمالاً برای خروج دودِ این آتشکده کاربرد داشت. آتشکده اسپاخو در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و گردشگری در آن برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایرانیان باستان خالی از لطف نیست.

آتشکده هایی که تبدیل به مسجد شدند

بسیاری از آتشکده های ایران به دنبال نفوذ اسلام از رونق افتادند. با این حال از آنجایی که این آتشکده‌ها، عمارت‌های بزرگ و باشکوه داشتند، حاکمین وقت، فرمان به تغییر کاربری آتشکده‌ها دادند؛ در نتیجه بسیاری از این آتشکده‌ها به مسجد تبدی شد تا کماکان مکانی برای ستایش ایزد یکتا باشد.

مسجد جامع اصفهان | مسجدی باشکوه و عظمت

مسجد جامع اصفهان

گردشگرانی که تاکنون از مسجد جامع اصفهان بازدید کرده‌اند، باورشان نمی‌شود که این مسجد در روزگاران بسیار دور یکی از آتشکده های ایران بود. این مسجد سال‌های سال است که یکی از مهم‌ترین مساجد ایران لحاظ معماری و مذهبی شناخته می‌شود. مسجد جامع اصفهان، همانند بسیاری از بناهای تاریخی ایران تاکنون چندین بار تخریب شده است. به همین دلیل است که اثر چندانی از آتشکده در این مسجد خودنمایی نمی‌کند. بر اساس اکتشاف‌های باستانی که در این منطقه انجام شده، گفته می‌شود که مسجد جامع اصفهان بر روی بنای آتشکده‌ای قدیمی ساخته شده است. این مسجد اکنون به یکی از جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شده؛ بنابراین حیف است راهی این دیار شوید و سری به مسجد جامع اصفهان نزنید.

مسجد جامع اردستان | نخستین مسجد دو طبقه جهان اسلام

مسجد جامع اردستان

اردستان، یکی از شهرهای شمالی استان اصفهان است. در روزگارانی بسیار دور، مسجد جامع اردستان یکی از مهم ترین آتشکده های ایران بود. به دنبال حمله هلاکوخان مغول، این آتشکده به میزان زیادی تخریب شد. از طرف دیگر نفوذ اسلام شرایط را برای تبدیل این آتشکده به مسجد فراهم کرد. در نتیجه معماری با نام استاد محمود اصفهانی برای ساخت مسجدی باشکوه در اردستان آستین بالا زد. جالب است بدانید مسجد جامع اردستان، نخستین مسجد دو طبقه و دومین مسجد چهار ایوانی در سرتاسر جهان اسلام به حساب می‌آید. ساخت مسجد اردستان به دوران سلجویان باز می‌گردد. اگر به دنبال گردشگری در یکی از آتشکده های ایران هستید و می‌خواهید سفری جانانه در تونل زمان داشته باشید، مسجد جامع اردستان انتخاب مناسبی برای شماست.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق

مسجد عتیق که به آن مسجد آدینه هم می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای شیراز است. این مسجد در شرق حرم شاهچراغ خودنمایی می‌کند. شیراز در روزگارانی دور یکی از کانون‌های زرتشتیان به حساب می‌آمد. به همین دلیل یکی از آتشکده‌ های ایران در این شهر ساخته شد. این آتشکده پس از سال‌ها ویران شد و جای خود را به مسجد عتیق شیراز داد. دیرینگی مسجد جامع عتیق به حکومت صفاریان باز می‌گردد. این مسجد در طول تاریخ بارها مرمت شده است. به همین دلیل به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز در شرایط مناسبی برای گردشگری قرار دارد.

مسجد تاریخانه دامغان | ناریخانه یا خانه آتش

مسجد تاریخانه دامغان

جالب است بدانید دامغان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. به همین دلیل در این منطقه تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی با جاذبه‌های تاریخی وجود دارد. یکی از این مکان‌ها، مسجد تاریخانه دامغان است. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم در خیابان راه‌آهن دامغان قرار دارد. این مسجد به لحاظ دیرینگی، دومین مسجد کهن ایران به حساب می‌آید. قبل از حمله اعراب به ایران، مسجد تاریخانه، یکی از آتشکده های ایران بود. به همین دلیل سبک معماری دوران ساسانیان هنوز هم در قسمت‌هایی از مسجد تاریخانه مشاهده می‌شود. بر اساس اطلاعات تاریخ شناسان، آتشکده‌ای با نام ناری‌خانه (خانه آتش) در مکان فعلی مسجد تاریخانه وجود داشت. حکمران وقت دامغان به‌ جای اینکه این آتشکده را کاملاً تخریب کند، از بقایای آن برای ساخت مسجد کمک گرفت. گشت‌‌و‌گذار در مسجد تاریخانه نه‌تنها جاذبه تاریخی مذهبی دارد، بلکه آب‌و‌هوای خوش دامغان بهانه‌ای است برای سیاحت در طبیعت خوش آب‌و‌هوای این منطقه.

مسجد جامع ارومیه | یکی از قدیمی ترین آتشکده های ایران

مسجد جامع ارومیه

در سال‌هایی بسیار دور، آتشکده‌ای بزرگ و باشکوه در ارومیه فعلی وجود داشت. این آتشکده در دوران پادشاهی ایلخانان به مسجد تغییر کاربری داد. به همین دلیل سبک معماری مغولی در این مسجد خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید محراب مسجد جامع ارومیه به لحاظ زیباشناختی یکی از زیباترین آثار معماری دوران مغول در ایران به حساب می‌آید. در این محراب نقشهای هندسی و کتیبه‌هایی زیبا خودنمایی می‌کند. مسجد جامع ارومیه در ۱۳۱۴ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. این مسجد جاذبه‌ای خاص برای علاقه‌مندانی است که در کنار گردشگری در ارومیه می‌خواهند گشت‌و‌گذاری در یکی از قدیمی ترین آتشکده های ایران داشته باشند.

مسجد جامع بروجرد | مسجدی در پایتخت طبیعت ایران

مسجد جامع بروجرد

بروجرد، یکی از پرگردشگرترین شهرهای استان لرستان به حساب می‌آید. این دیار جاهای دیدنی بی‌شماری دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌‌ها، مسجد جامع بروجرد است. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم بر روی بقایای آتشکده‌ای باستانی ساخته شده است. این شرایط باعث شده تا مسجد جامع بروجرد، معماری باستانی اسلامی داشته باشد. بنای اصلی آتشکده در دوران ساسانیان ساخته شد. این آتشکده پس از نفوذ اسلام در سده‌های دوم و سوم قمری به مسجد تبدیل شد. مسجد جامع بروجرد اکنون به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. اگر راهی لرستان هستید و قصد گردشگری در بروجرد را دارید، حتماً گشت‌و‌گذار در مسجد جامع بروجرد را به برنامه خود اضافه کنید.

مسجد سنگی داراب | سومین اثر تاریخی مهم در این شهر

مسجد سنگی داراب

داراب، شهری زیبا و خوش آب‌و‌هوا در ۲۴۵ کیلومتری شیراز است. در این شهر آتشکده‌ای قدیمی قرار داشت. این آتشکده در دل کوه تراشیده شده بود و معماری جالبی داشت. به همین دلیل به آن مسجد سنگی می‌گویند. مسجد سنگی داراب، پس از شهر باستانی دارابگرد و نقش برجسته ساسانی، سومین اثر تاریخی مهم در این دیار به حساب می‌آید. این روزها مسجد سنگی داراب بازنشسته شده و کسی در آن به ستایش ایزد نمی‌پردازد. با این حال بساط گردشگری در مسجد سنگی داراب هنوز هم مهیاست و علاقه‌مندان تاریخ و تمدن ایران باستان از گردشگری در این مسجد سیر نمی‌شوند.

مسجد سنگی داراب از آتشکده های ایران

آتشکده های ایران آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ اصیل این مرزوبوم را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. امیدواریم اطلاعاتی که از این آتشکده‌ها با شما مطرح کردیم، گشت‌و‌گذاری خاطره‌‌انگیز را برایتان به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گردشگری در جاهای تاریخی ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

آتشکده آدریان اصفهان، آتشکده زرتشتی بهرام، آتشکده پیر سبز چکچک، آتشکده آذر برزین مهر و آتشکده اسپاخو از بهترین آتشکده های ایران به حساب می‌آید.

آتشکده کرمان، آتشکده کرکویه، آتشکده آتشگاه و آتشکده آذر گشنسب از آتشکده های ایران هستند که آثار آن‌ها فقط باقی مانده است.

مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع عتیق، مسجد تاریخانه دامغان، مسجد جامع ارومیه، مسجد جامع بروجرد و مسجد سنگی داراب در روزگاران دور آتشکده‌ بوده‌اند.

بنای بیشتر آتشکده های ایران در دوران ساسانیان ساخته شده‌اند.

آتشکده زرتشتی بهرام یزد و آتشکده آذر برزین مهر انتخاب مناسبی برای گردشگری در بین آتشکده های ایران و آشنایی با فرهنگ هموطنان زرتشتی به حساب می‌آید.

4 نظرات
  1. محسن می گوید

    شاید دلیل اینکه اهالی بعضی شهرها برای خاموش کردن آتش آداب خاصی دارند همین احترام به آتش باشه که از اجدادمون به ما به ارث رسیده.

    1. بانو تقیان می گوید

      محسن عزیز، دقیقاً همین طوره

  2. زیبا می گوید

    من شنیدم که ضرب المثل فلانی اجاقش کوره از همین مقدس بودن آتش میاد.
    در گذشته فرزند خانه برای آوردن آتش به آتشکده میرفت و کسی که فرزند نداشت اجاق خانه اش روشن نمیشد. برای همین میگفتند فلانی اجاقش کور است.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله زیبای عزیز، همین طوره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.